Verkade albums DOORBRAAK NAAR NATUURLIEFDE EN KASTEELEN Goud voor een album III. DORPEN KOEKFABRIEK ZORGDE VOOR UNIEKE RECLAME II. STEDEN AAN DE RIVIEREN Griendflora (J. Voerman jr.) uit „Onze groote rivieren" Na een aantal voorlopers met „allegaartjes" begon de koekfabriek Verkade in Zaandam in 1906 aan haar serie nu beroemde en sinds kort voor veel geld gezochte natuuralbums. Toen verscheen het eerste album met tekst van Jac. P. Thijsse en met kleurenplaatjes, waar voor in de loop van vele jaren kunstenaars als J. Voerman jr., L. W. R. Wenckebach en H. Rol honderden prachtige aquarellen getekend hebben. Na „Lente", „Zomer", „Herfst" en „Winter" verschenen albums over landschappen: „Blonde duinen", „Bonte wei", „Naarder- meer", „Bos en Hei", „De Zuiderzee", „De Vecht", „De IJssel", „Friesland". Er volgde een rustperiode van bijna tien jaar, waarna afwisselend Thijsse en andere, vaak meer gespeciali seerde schrijvers, onderwerpen behandelden zoals aqua ria, terraria, cactussen, kamerplanten, maar waarbij ook de ecologie weer aan haar trekken kwam met albums over levensgemeenschappen in de vrije natuur. Het laatste album, waarvoor Thijsse de tekst schreef, is nooit als zodanig verschenen. Toen brak de Tweede Wereldoorlog uit. Als boek is „Vogelzang" nu niet met losse plaatjes, maar met foto's geïllustreerd, in 1965 door Verkade uitgegeven ter gelegenheid van de hon- derste geboortedag van de man, aan wie niet alleen de Zaanse koekfabriek, maar het hele Nederlandse volk zoveel dank verschuldigd is. Vele duizenden van deze albums zijn jarenlang in tal van Nederlandse gezinnen bewaard, maar lang niet overal naar behoren gewaardeerd. Een antiquariaat als Gijsbers en Van Loon in Arnhem had ze kort geleden nog bij honderden in het magazijn liggen. ,„Zo'n album als „Cactussen" kon je voor een rijksdaalder nog niet aan de straatstenen kwijt", zegt medefirmant Gijsbers. „Maar nu is men in bepaalde kringen bereid om hoge prijzen te betalen, vooral voor de oudere uitgaven. Ik weet echt niet, wat dat voor soort mensen zijn, maar ik weet wel, dat die boeken onbehoorlijk duur zijn geworden. Misschien moet je denken aan de categorie kopers, die nooit naar titel, schrijver of inhoud vraagt, maar die alleen grote, dikke boeken koopt". Een herdruk zit er volgens de heer Gijsbers niet in, gezien de hoge reproduktiekosten van de kleurenplaat jes. Een herdruk beïnvloedt trouwens meestal nauwe lijks de bibliofiele waarde van een origineel boek. Een historisch boek over Gelre uit 1653 kost nog altijd zo'n 2000, hoewel de herdruk voor 160,-- te koop is. „Eerder gaat de antiquarische prijs nog omhoog door de aandacht, die een boek via herdruk krijgt". ressen, zoo oud en jong, in het be lang van verbreiding van kennis on der hen en het aankweken van liefde voor alles wat groeit en bloeit in onze zoo mooie natuur". Het is, alsof je Fop I. Brouwer voor de radio hoort. En wat zegt Fop I. Brouwer (die toen nog geboren moest worden) over het initiatief van destijds? „Die albums zijn natuurlijk hier en daar uit de tijd, maar het is frappant om te zien hoeveel prin cipiële uitspraken, die er in gedaan zijn, ook nu nog gelden. Ja, natuur lijk heb ik als jongen de plaatjes gespaard. Ik heb er veel dierbare herinneringen aan en ook heb ik er later veel uit geleerd. Zo'n album als „Paddenstoelen" bijvoorbeeld, dat gaf veel exacte voorlichting. Je had nog niet veel lectuur in die tijd." Jan P. van Blijdenstijn (71). Amster dams schoolmeester en de grote gangmaker van de natuurstudie bin nen de landelijke organisatie van natuurvrienden het Nivon schrijver ook van het boek „Natuurleven in Nederland"): „die albums zijn nog steeds voor deze tijd geschreven. Ik herken er mijn oud-leraar Jac. P. Thijsse in. Als jongen spaarde ik zelf de plaatjes en toen ik bij het lager onderwijs kwam liet ik de kinderen de plaatjes meebrengen voor de al bums, die Verkade aan de scholen beschikbaar stelde. De meesten ver zamelden ze zelf ook en de school leek soms wel een ruilbeurs. Ik ben door Thijsse op het spoor van de veldbiologie gezet en ik denk, dat dit bij menig ander door middel van die albums net zo is gegaan. Thijsse was met Heimans de rest van Nederland twee generaties voor en daarom zijn die albums nog altijd goed. Zo'n boek als „De Bloemen en haar Vrienden", dat was eigenlijk de eer ste stap naar wat we nu ecologie noemen. Het komt me altijd van pas, wanneer ik nog eens een lezing Over datzelfde album vol bloemen en insecten zegt dr. Dick Hillenius (47):„dat is nog steeds het enige po pulaire boek dat er bestaat over de samenhang op dit stukje natuurter rein. Zelf ben ik niet door Thijsse op het spoor gezet, de natuurliefde zat er bij ons thuis al in. maar ik heb wel als jongen die boeken gevre- Tamme kastanje uit „Waar wij wonen" ten en ik ken zelfs hele teksten van buiten. Vooral die van Thijsse waren goed, maar ik ben toch dankbaar dat ik het hele rijtje bezit. Zo'n boek als van Portielje, over Artisdieren. is erg waardevol en dat geldt zelfs de niet direct-biologische in de serie, zoals „Hans de Torenkraai". Je las die albums als een jongensboek. Vooral Thijsse verstond de kunst om je met de hoofdfiguur, de ontdekker zelf, mee te laten leven". Het waren vooral de gewone school kinderen, wie via koeketende moe ders en tantes door Thijsse c.s. de ogen geopend werden. Een van de oudste albums in de serie ging over het Naardermeer, bedreigd door vuilstorting en als gevolg van akties de grondslag van de particuliere Na tuurbescherming in Nederland, na dat het door een stel Amsterdamse notabelen was aangekocht. In die tijd moet het gebeurd zijn, dat een groepje Amsterdammers, voor wie elke watervogel een „drijfsijssie" was. met enige opwinding keken naar een merkwaardige zwarte eend met witte bles, die in een gracht zwom. Totdat een klein jongetje hen uit de droom hielp. „Dat is een meerkoet", zei hij, „dat heb ik net gezien in het Naardermeer-album". Tumarehitekt en plantkundige C. Sipkes (78) in Rockanje: „dat was een verschrikkelijk aardige serie en we waren er fel op, om haar com pleet te krijgen. Ik mis er nu wel een paar, want je leent er wel eens eentje uit.... natuurlijk doen sommi ge boeken nu hier en daar een beetje ouderwets aan. Maar juist omdat wat toen vaak nog vrij algemeen was, nu soms heel zeldzaam is ge worden, hebben die albums nog aan waarde gewonnen. Ik ben er abso luut van overtuigd dat de populari teit van de natuurbescherming in onze dagen voor minstens de helft aan de Verkade-albums te danken is. Jammer, dat Verkade er niet meer mee door kon gaan. Weet u, hoe Voerman de plaatjes tekende? Hij heeft ook voor ons op Voome een serie beschermde planten uitgebeeld. Je stuurde hem een plant in een kluitje onkruid en dan tekende hij die thuis naar de natuur na". De nestor van onze natuurontdekkers- en - beschrijvers en tevens Spitsber gen-reiziger Jan P. Strijbos in Heemstede, 83 jaar oud: „Ik heb nog altijd het grootste respect voor wat Verkade door die albums gedaan heeft en daar heeft Thijsse dapper aan meegeholpen. Het was uniek en ze zijn nog steeds goud waard. Ik weet nog heel goed, dat het eerste album „Lente" uitkwam in 1906 en dat wij onze ouders presten om Ver kade-koek te eten. Het was een openbaring voor ons. We hadden een jongensnatuurclub en we spaarden en ruilden allemaal. Die plaatjes hebben onze hele jeugd begeleid. Zij beeldden het paradijs van mijn jeugd uit, dat nu verloren is. Ik heb mijn jongensjaren gesleten in de dui nen en het is hier nog mooi. maar het verval is duidelijk en dat geldt helaas voor heel veel plaatsen op de wereld. Als ik in de Franse Camar- que terugkom na zoveel jaren, dan is dat een desillusie. Zo ging het ook, toen ik na jaren het grote vogelmeer op de grens van Hongarije en Oos tenrijk terugzag. Ik wil zelfs niet meer naar Spitsbergen, want daar boren ze nu olie". ADRIAAN BUTER Dr. Jac. p. Thijsse (1865-1945) was, samen met de vroeg ge storven Eli Heimans, de grote popularisator van de natuurlief de in Nederland. Hij schreef de teksten voor de achttien Verka de-albums. door Thijsse zijn geschreven. Er schijnen mensen te zijn, die honderd gulden willen neertellen voor een album, dat je een paar jaar geleden nog voor een gulden of vijf kon kopen. Het is plotseling een rage geworden om de Verkade-albums kompleet te krijgen. Verkade - familie van de Benediktij- ner monnik, kunstschilder en schrij ver Dom Verkade - is eigenlijk al voor het contact met Thijsse begon nen albums op de markt te brengen, waarvoor men de plaatjes kon „spa ren" door de artikelen van deze fir ma te kopen. „Verkade's plaatjes-al bum" heetten die boeken, met op de omslag een kleurige heraut of een schone in Zaanse klederdracht Bij korte Nederlandse teksten kon je dan de in Duitsland gedrukte plaat jes verzamelen, die een veelheid van zaken tot onderwerp hadden. Een bladzijde was bijvoorbeeld gewijd aan „woudvogels" of aan „visvang st", maar er waren ook onderwerpen zoals „Chinese gebouwen" of „Voer tuigen uit vreemde landen". En. ge zien de Duitse afkomst, was het on vermijdelijk dat veel aandacht werd besteed aan jacht en militaire unifor men. maar ook aan de door Duitse verzamelaars (gebroeders Grimm en anderen) klassiek geworden sprook jes. Er kwam zelfs een apart gedruk te tekstbijlage in de handel met sprookjes en verhalen. Dit was het voorspel. De heren Ver kade wilden later iets meer eigens, iets meer Nederlands brengen. Een particuliere relatie met 'de Larense kunstschilder Voerman en de be kendheid, die Heimans en Thijsse door hun natuurboekjes genoten, la gen ten grondslag aan de brief, waarop Thijsse aanvankelijk zo spontaan afwijzend reageerde. Het was toch een heel nette brief. De heren Verkade nodigden de natuur- schrijver uit, hen te helpen „in ons streven om het geld, dat wij nu eenmaal moeten uitgeven om aan onze producten bekendheid te geven, die voor den bloei onzer zaken nodig is. nuttig te besteden, ten bate van eene brede schare van lezers en leze- „Dat doe ik vast niet" zo reageerde Jac. P. Thijsse op een verzoek van de koek- en beschuitfabriek Verka de te Zaandam om de teksten te schrijven voor een serie albums over de natuur, waarvoor de plaat jes al koek en beschuit etend door de Verkade-klanten verzameld dien den te worden. Vele duizenden Ne derlanders zijn nog altijd de latere eredoctor Thijsse dankbaar, dat hij op zijn aanvankelijke weigering om „voor de reclame" te schrijven te ruggekomen is. Niet alleen in musea en openbare bibliotheken, maar ook bij tal van particulieren staan de Verkade-albums nu in lange rij te getuigen van de reclame, die Thijsse dan toch maar heeft willen maken. Niet in de eerste plaats voor koek en beschuit, maar wel voor de ken nis der natuur, die hij al eerder met zijn vriend Heimans in populaire boekjes had uitgedragen. Die boek jes zijn sinds lang uitverkocht en de echte liefhebber prijst zich geluk kig, wanneer hij bij een antiqua riaat een exemplaar van „Hei en Dennen", „Van Vlinders, Bloemen en Vogels", „In sloot en Plas" of „Door het Rietland" op de kop kan tikken. Daar is dan meestal geen kinderachtig bedrag mee gemoeid. Maar nog veel gekkere prijzen wor den sinds kort betaald voor de Ver kade-albums, waarvan de meeste Wiel bij Schoonrewoerd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 15