Kostuumontwerpster Edith Head De vrouw achter de Hollywood sterren VRIJDAG 19 JULI 1974 PAGINA 13 le heeft een schaterlach in ge lachten, maar bijtijds dempt ze hem met de hand voor haar mond. „Sorry hoor, maar dat doe ik altijd" legt ze behulp- taam uit, „als jong meisje kreeg ik de wolf in mijn tanden tn daarom heb ik nooit leren la- »hen. Ik was altijd bang, dat de mensen die vieze bruine stompjes souden ontdekken. Ik heb nu al- ïeer jaren een keurig gebitje ait de winkel, maar zo'n inge roeste gewoonte leer je nooit neer af. Nog steeds gaat die f land voor de mond, als ik dolle pret heb." Edith Head (67) Is van het bege- _de bouwjaar, dat de wereld sok verblijd heeft met de krasse jrootmoeder van de Beverley Jill Billies. Ze straalt een vitali- eit uit die van elke dag moeite-' een lang weekend maakt. >raat snel en gedecideerd ,nee, van politiek wil ik niks ?eten. Ik word er alleen maar rerdrietig van. Ik wil ook niks iver meneer Nixon horen. Er :ijn al genoeg dingen in de we- Itid die me overstuur maken". k veert tijdens het gesprek ook mophoudelijk uit haar fauteuil im nieuw bewijsmateriaal voor laar waterdichte carrière aan te liepen. Dan komt ze bijvoor- jn fjQar j leeld terug met een horloge, dat legroeid is met tien gouden mi- ii-Oscars. „Dat is nou leuk ten foto" stelt ze voor „zo'n klok- je nergens in de wereld, in we hebben hem nog eerlijk rerdiend ook. Acht Oscars heb !k gewonnen met mijn costuum- jntwerpen. En die andere twee heeft mijn m:. gekregen rijn filmdécors". Instituut Edith glimlacht zuinig, maar och uit voorzorg weer met de land op de mond. Ze is in Ame- ika inmiddels tot instituut ver leven. dat grossiert in Oscars m bij elke nieuwe kleren-streek •egarandeerd in de prijzen valt. .Inderdaad" zegt ze, „als ik de 'oorvertoning van een film zie, :an ik al voor negentig procent ieker zeggen, of hij bekroond vordt. Uiteraard is dat niet al- een de verdienste van een kos-' uumontwerpster. Die kan alleen naar bijdragen tot de realiteit 'an een film. Ik heb in die 41 aar ook geen kleren gemaakt, lie je moest dragen, maar vaarin je kon acteren. Holly- vood is de wereld van de non- 'ashion, van de pure magie. Het ritgangspunt is, dat de camera looit liegt. Die ontmaskert de deinste gebreken van een mens in daarom moet er in de studio eraand rondlopen, die de zaken naskeert. Ik ken alle tries: ik tan je tien jaar jonger maken >f tien jaar ouder. Je zegt het maar, hoe je het hebben wilt. vloet je er uitzien als een bluf fer, een zielepoot of als een sexy rersierder? Je geeft je wensen Modebeeld van Hollywood wordt al haar bagage heeft Edith Head ook een kostbaar horloge dat begroeid is met tien gouden Oscars. Allemaal eerlijk verdiend. Acht heb ik er gekregen ontwerpen en die andere twee won mijn man met zijn décors". voor mijn costuum 40 jaar door een vrouw bepaald Paul Newman als de oudere ervaren oplichter Henry Gondorff, aan gekleed door Edith Head in de stijl midden dertiger jaren voor Roy Hill's The Sting". „De camera liegt niet, maar ik ken alle tries: ik maak je desgewenst 10 jaar jonger" Robert Redford als Johnny Hooker, nieuweling in het oplichtersvak, gefotografeerd tegen een achtergrond van tijdschriften uit de jaren go die zei: „ik zou zweren, dat die film gisteren is opgeno men."Die had de dertiger jaren dus ook meegemaakt. Tussen haakjes: ik ben er zeker van, dat de mannen straks weer met zo'n zelfde hoed lopen als Newman en Redford dragen. Die flap over je voorhoofd maakt je gevaarlijk en je ziet er nog sexy uit ook. Let op mijn woorden: dat wordt de volgende rage, die Edith heeft ontke tend". Airport '75 Morgen vertrekt razende Head ejweer naar Londen om enkele kostuumontwerpen te bespreken met Kathrine Hepburn. „En nou denk je misschien: „Oh, die speelt toch wel een mooie vrouw. Nou vergeet het maar: ze rijdt in haar nieuwe film rond op een knol en schiet van uit de heup. Ik zei het je toch al: „We leven in een mannenwe reld." Voor de film „Airport *75", die eind dit jaar in Londen en New York zijn première zal beleven heeft ze ook de kostuums ge maakt. „Onder andere voo- ria Swanson. Die vrouw is 75, maar ze heeft nog hetzelfde fi guur, dezelfde souplesse als 25 zichzelf het liefst ziet. Ze tekent er nog steeds: jaar geleden, toen ik haar kos-": tuums maakte voor „Sunset - Boulevard". Ook die vrouw is; - een levende legende". Tijdens het gesprek maakt haar man Wiard Ihnen in de slaapkar mer naast de suite een bazen- slaapje. Hij heeft kortgeleden tij den een partij tennis met een verkeerde backhand zijn been geblesseerd en beweegt zich nu met een stokje haaks door de samenleving. .Jammer, dat daddy momenteel zo slecht ter; - been is" zegt Edith, „we waren namelijk van plan om naar Friesland te gaart, waar zijn voorouders vandaan komen." Sa men zullen zij in elk geval over enkele weken in htm ranch Casa Ladera op een heuvel in Bever ley Hills de eerste schetsen ma ken voor hun volgende Oscars. Het wordt dringen rondom Ediths' horloge Leo Thuring Systeem Ie moet me ook niet vragen, of k in die 41 jaar lastige tantes heb ontmoet, die mijn ontwer» )en afkeurden of weigerden nijn kostuums te dragen. Daar ion geen sprake van zijn, want ik heb altijd volgens een sy- iteem gewerkt. Dat heb ik ge leerd bij Cecil B. de Mille. Voor hem moest ik op een gegeven moment een olifant aankleden, want hij had weer eens een ge weldig spektakel in zijn achter hoofd. Nu wil ik best bekennen, lat olifanten niet mijn sterkste punt vormen. Ik heb in mijn le ien echt wel wat dieren aange- ieed. Ik herinner me bijvoor- eeld een film met Henry Fon- h, waarin hij een verzamelaar hn slangen speelde. En één van |ie slangen moest ik aankleden, leet je, dat zoiets een heidens •erk is? Want een slang heeft pen nek, geen schouders, Je [unt hem het beeldigste jurkje 'antrekken, maar hij schiet er |ch weer uit. foor die olifant had ik een beel- lige oorversiering ontworpen van vers fruit. Dat vrat hij gelijk op. Daarna heb ik het gepro beerd met gras en bloemen, maar ook daar lustte die slurf wel pap van. Toen heb ik ge dacht: „Oké, als de zaken zo liggen zullen we je leren" Ik heb een nieuw stel gemaakt van plastic fruit en bloemen en daar bleef ie van af. Kijk, zoiets noemt men tegenwoordig in spraak. En als het je met een olifant lukt, dan lukt het met mensen zeker. Het geheim van mijn systeem is, dat ik eerst uitvis, hoe zo'n acteur praat, speelt wat hij het liefst draagt. En ails ik weet, hoe ze het willen, duw ik drie ontwerpen onder hun neus en zeg ik: „Wat deknt u er van? Ik heb bij het ontwerpen met al uw wensen rekening gehouden" Dan moeten ze er wel één uitkiezen. En achteraf denken ze dan ook nog, dat het hun keuze is ge weest. Mis, het was de mijne, Kijk, op die manier kun je nog eens een concessie doen". Legende Edith Head, die aanvankelijk le rares Spaans was op scholen in haar geboortestaat Californië, maakte haar eerste kostuumont werpen in 1933 voor Mae West. Ach wat zal ik zeggen over Mae. Mae is een legende. Mae speelde nooit, maar was altijd Mae. Als zij zichzelf was, hoefde ze er niks aan toe te voegen." In de jaren daarna werkte ze als topontwerpster mee aan 1135 films. Ze tekende voor de ver blindende gewaden van kasmag neten als Ingrid Bergman, Bette Davis, Mariene Dietrich, Olivia de Havilland. Audrey Hepburn, Jennifer Jones, Ginger Roger, Natalie Wood, Elizabeth Taylor, Mae West, Loretta Young, Grace Kelly, Doris Day, Shirley Mac Laine, Julie Andrews en Kim Novak. Ze noemt ze moederlijk ,,'s werelds mooiste proefkonij nen". Verduidelijkt later: „In de tijd dat Hollywood nog leefde bij de gratie van sterren, heeft de film een enorme invloed ge had op de mode in de hele we reld. Ik herinner me, dat Clark Gable op een gegeven moment in één van zijn films een lt en vest droeg zonder overhemd. 1 dat haair kwam er aan alle kre ten uit. Wat denk je: g In als een bom. Het v dolle rage. Acht Oscars Voor de stof, die zij het filmpu bliek tot spreken gaf, kreeg ze tot nog toe acht maal een Oscar en 32 nominaties. Films, die ze aankleedde waren onder meer „AU about Eve" met Bette Da vis", „Samson and Delilah" met Victor Mature en Hedy La- marr", ,,A place in the sun" met Liz Taylor en Montgommery Clift „Roman Holiday" met Audrey Hepburn en Gregory Peck, „The facts about life" met Hepburn, Bogart en Holden en „Airport" met Burt Lancas ter en Dean Martin. De achtste Oscar, die ze in de wacht sleepte (en die in mini- vorm ook al aan haar horloge hangt) kreeg ze voor „The Sting" een verfijnde oplichters film, die zich afspeelt in de der tiger jaren. „Voor kostuumont werpers waren dat de prachtig ste jaren", roept ze, „het was de tijd van de grote sterren, van de immense kostuumfilms. Ik heb er een heel stel aangekleed, maar ik vind het nog steeds doodzonde, dat ik niet aan „Gone with the wind" heb mo gen meewerken. Dat had me de mooiste kluif geleken" Koning Ze is er overigens van overtuigd dat dergelijke spektakelfilms nooit meer in Hollywood ge maakt zullen worden. „Een filmstudio geeft het publiek nu eenmaal, wat het publiek wil. Het publiek is koning in de bios coop. Vroeger moesten het mooie meisjes zijn en négligés. Ik heb er wat van kant ge maakt. Het was de tijd van de fantasie. Het publiek moest kun nen wegdromen in een wereld met butlers, zwembaden en voortzoevende Rolls Royces. Ie dereen probeerde koortsachtig uit zijn grauwe armoede te vluchten en klampte zich vast aan mijn lovertjes. Dat is allemaal voorbij. De mensen van nu willen niet meer dromen, maar geloven in wat ze zien. Ze wensen de realiteit. Geen gezwam, maair harde ac tie. mannen. Ik heb daar weinig be zwaar tegen, want met mannen werk je een stuk prettiger dan met vrouwen. Vrouwen zijn per definitie altijd moeilijker, veelei sender. Helden Ik ben blij met een film als „The Sting" waarin Paul New man en Robert Redford de dienst uitmaken. Dit is de perio de van de helden, de waaghal zen, de kerels uit één stuk, die het 'm toch maar lappen. Daar is het filmpubliek tegenwoordig gek op. Hollywood is dan ook een typische mannenwereld ge worden. Ik zou wel eens willen weten, hoe de dames van Wo- mens Lib daar tegenover staan. Overigens moet je nou niet den ken dat ,The Sting" voor mij een makkelijke film is geweest. Het ziet er allemaal zo simpel uit, omdat de mode van 1936 dicht bij die van vandaag ligt. Maar alles wat in die film ge dragen wordt, hebben we toch mooi moeten laten maken. Ik sprak met een vrouw uit Chica- Johan Wagenaar- stichting verleende opdrachten Dick Borstlap uit Leidschendam kreeg opdracht tot het maken van een muziekprojekt, bestaan de uit vier composities van elk ca. 6 minuten. Deze opdracht werd gegeven op verzoek van het orkest „De Volharding". Ten behoeve van het Nederlands saxofoonkwartet kreeg Peter Jan Wagemans uit Den Haag opdracht een kort werk voor saxofoonkwartet te komponeren. Tristan Keuris uit Amersfoort kreeg opdracht tot het schrijven van een konsert voor hobo en orkest, dit op verzoek van de eerste hoboist van de orkesten van de Nederlandse Omroep Stichting. De Haagse Kunstkring exposeert van 23 juli t/m 10 augustus werk van Wim Sinemus, Ton Pape en Joop den Holder. Holland Dada in Gemeente museum In het Haags Gemeentemuseum is van 27 juli tot en met 8 septem ber de tentoonstelling Holland DadaPaul Citroen en het Bau- haus" te zien. Aanleiding tot deze tentoonstelling is de ver schijning van twee boeken „Hol land Dada" van K. Schippers (Querido 1974) en „Paul Citroen en het Bauhaus(Bruna 1974). In de twintiger jaren werd in Ne derland een Dada-veldtocht ge houden, die op de tentoonstel ling met collages, collagedios-. jes, schilderijen, tekeningen, fo to's en andere dokumenten is geïllustreerd. Speciale aandacht wordt geschonken aan de kunste naars Th. van Doesburg, O. van Rees, A. C. van Rees, Dutilh, Theo en Evert Rinsema, H. N. Werkman, Kurt Schwitters en Nelly van Doesburg. Paul Citroen was betrokken bij de Berlijnse versie van het Dadaïs me. Door middel van portret ten, fotomontages en collages wordt de Berlijnse tijd van Ci troen belicht, evenals zijn akti- viteiten rond de „nieuwe Kunst school" in Amsterdam, waarvan de principes waren ontleend aan die van het Bauhaus in Weimar. Een gedeelte van de tentoonstel ling was reeds eerder te zien in het Coopmanshüs in Franeker. Filmacteur bij vechtscène ziekenhuis ingeschopt Van onze filmredactie I NIJMEGEN Tijdens de opna-J men voor de Nederlandse speel film „De 5 van de 4-daagse" in de vierdaagse te Nijmegen is de acteur Arnie Breedveld het zie kenhuis in geschopt. Hij werd in een vechtscène met Patricia Or- low door een verkeerd uitge voerde karateschop zodanig op de „edele delen" geraakt, dat hij voor een spoedbehandeling naar een ziekenhuis moest. En-: kele liefdesscènes van Breed veld zijn hierdoor vertraagd. Amsterdam In de luxex suite 318 van het Amster damse hotel L'Europe (de directie stelt voor mannen het dragen van een correct gestrikte strop verplicht. Waarschijnlijk om andere verliezen te compenseren) wijst Edith Head naar het open venster. „Wil je een lekkere kop boven je inter view?" vraagt ze, „dan moet je me nou gelijk uit het raam duwen. „Legenda rische kostuumontwerpster uit Hollywood valt te pletter op Muntplein". Wat denk je er van? We mogen het (nieuws toch wel een handje helpen. Wat zullen we nou krijgen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 13