Nieuwe serie: Doc Elliot BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 24 JUNI 1974 OPNIEUW ONDERSCHEIDING VOOR MARY TYLER MOORE Wat Mary Tyler Moore betreft moest het er toch vari komen. nl. bestendige roem. Dit jaar kreeg zij evenals verleden jaar de Emmy-on- derscheiding, In Amerika de hoogste eer op tv- gebied. Zij wordt nu beschouwd als Amerika's grootste comedy-actrice en de Ned. kijker kan daar zelf ongeveer een oordeel over vormen als hij zich de voorbije beelden in de herinnering haalt van Mary als de vrouw van Dick van Dyke in de gelijknamige show. In Amerika kent men haar momenteel beter van haar eigen show, de Mary Tyler Moore-show, waarin zij als vrouw alleen het In een klein tv-station op neemt tegen zeer op zichzelf gestelde mannen. Zij heeft wel lang op die tv-onderscheiding moe ten wachten, want al enige jaren kreeg haar ei gen show wel de nodige aanbevelingen voor de Emmy-onderscheiding, alsmede wat kleinere prijzen, maar de eigenlijke Emmy schoof traag naderbij. Nu het zover is, kan men geen Ameri kaans tijdschrift in handen krijgen of er staat wel iets over Mary in te lezen. Hoe vlot zij op de buis ook overkomt, van zich zelf zegt zij, dat zij een erg gesloten personage is, die haar innerlijke gevoelens niet gemakke lijk toont, uitgezonderd aan haar man. Zij staat in principe gereserveerd tegenover de dingen, die om haar heen gebeuren en wikt en weegt lang voor een eigen standpunt te bepalen. Zij voelt zich een echte vrouw, neemt het graag voor andere vrouwen op en vindt dit voor een vrouw de enige juiste houding, want als vrouwen zichzelf en elkaar respecteren, dan zullen ook de mannen de vrouwen meer respecteren. Zij accepteert de leiding van haar man, Grant Tin ker, die als producer van tv-shows tevens haar werkgever is. Zij schijnt zich te omgeven met een muur, maar dqar is gemakkelijk doorheen te dringen door hen die haar hulp werkelijk no dig hebben. Achter die muur verbergt zij haar wensen, die niet of moeilijk te realiseren zijn. en haar onzekerheden. Voor de rechten van de vrouw kwam zij onlangs op in een programma van de CBS-tv. Dat zij ook in het huwelijk od vrouwelijke wijze haar mannetje staat, mag hieruit blijken, dat zij destijds van Grant Tin ker scheidde, nochtans met hem bleef werken en net zo lang de problemen uitpraatte tot zij opnieuw met elkaar zijn getrouwd. Mary heeft van kindsbeen af danseres willen worden en volgde daarvoor ook lessen. Zij deed ln die tijd ook mee aan figuratie voor de tv en dankte daaraan wat kleinere rolletjes, tot dat zij erin slaagde de rol te krijgen van de vrouw van Dick van Dyke. Van die tijd af steeg haar populariteit. Maar omdat zij nadien wat anders wilde, speelde zij mee in een film en stond zij in een Broadway musical, nl. „Breakfast at Tif fany's", die flopte. Zij heeft daar vele tranen om gestort, die zij snel droogde, toen opnieuw de tv lonkte en het succes zich weer aandiende. De show van haar eigen naam staat al enige ja ren als hoogste op de lijst der kijkdichtheden. Haar grote kracht als tv-ster schuilt in haar vermogen om haar stemmingen sne Ite wisselen Mary Tyler Moore raakt aan bestendige roem naarmate de situaties in haar show dat nodig hebben. Die stemmingen weet zij ook zichtbaar te maken, zowel in haar oogopslag als in stern- modulaties. Zij improviseert niet gemakkelijk en voelt zich er zodoende het meest wel bij als zij goede tv-schrijvers tot haar beschikking heeft. GEJUICH GOLD FEIJENOORD EN NIET DE VERKIEZINGEN In de afgelopen vijf jaar heeft men een geweldi ge explosie kunnen constateren op Internationaal terrein ln het kader van allerlei sportevenemen ten. Hierdoor is de sport uitgegroeid tot een stuk vermaak, dat eigenlijk niet meer met sportmaat gemeten kan worden. Daarom ligt er bulten de NOS ook een taak voor de omroepen op dit gebied. Het vijf jaar geleden ingenomen standpunt, dat de NOS alle sport diende te bun delen ln gezamenlijke programma's, gaat daar om niet meer op, aldus stelt een omroepcom- missie naar we lezen ln het NOS-personeelsor- gaan „Spreekbuis". Nu staat NOS-tv-hoofd Carel Enklaar ook op de loonlijst bij de NOS en als zodanig heeft hij recht op inspraak. Daarvan maakt hij niet on gaarne gebruik als hem hete hangijzers worden voorgehouden. Carel Enklaar: „Ten aanzien van sportaotual'i- teiten moeten, geloof ik, wat misverstanden uit de weg geruimd worden. Ik geloof er niet zo in, dat er wijzigingen zijn gekomen in de aard van de sportevenementen. In 1969 was er ook Cup voetbal, dat geschikt werd geacht voor de NOS. Dat is nog steeds niet anders en verlangt een continue redactionele begeleiding. Ik zal een voorbeeld geven van wat de consequentie kan zijn van een ontwikkeling, die wordt voor gestaan door de commissie, die de andere om roepen wil inschakelen. Op de avond van de ge meenteraadsverkiezingen speelde Feyenoord te gen Tottenham om de beker. Wij hadden op Ned. II met de VARA kunnen ruilen om ons verkiezingsprogramma op I nnet te hoeven onder breken. Dat hebben we echter niet gedaan, om dat de ervaring heeft geleerd, dat je dan nau welijks kijkers voor je verkiezingsprogramma overhoudt. We hebben de wedstrijd dus ingepast in het verkiezingsprogramma. Dat konden we doen, omdat alles in één hand lag. Ik bedoel maar". Nu zijn er omroepmensen die er op wijzen, dat Eeiklaar op die avond in zijn omroepkwartier het geruis van het juichen in miljoenen Neder landse huiskamers heeft gehoord en dat hij nu denkt dat dit zijn verkiezingsprogramma gold en niet zozeer Feyenoord. Die avond werd Wie gel trouwens boos. omdat hij te laat op het scherm kwam. Opnieuw wekte de NOS toen de woede van de WD, die het voetballen mis schien liever op de VARA-zender had willen be kijken. Voetbal is uiteindelijk volkssport num mer één en Hans heeft gelijk als hij vindt, dat hij daar niet op hoeft te wachten. Voortaan dus toch liever VARA. Zij kan urenlang doorbabbelen over haar werk. Over het plezier waarmee ze elke ochtend op nieuw naar de studio gaat, over het voorbijvlie gen van de dagen, terwijl zij aan het werk is. Maar dan ineens klapt zij dicht: „Nu weet u al les wel zo'n beetje van me en over de rest praat ik niet". VOOR HET MEEST GEWENSTE TV-PROGRAMMA STEMHOK IN In september zullen we weten hoeveel Nederlan ders bereid zijn om voor hun omroep het stem hok binnen te stappen. De PvdA heeft nl. tij dens de jongste gemeenteraadsverkiezingen la ten onderzoeken hoe het gesteld is met de be hoefte aan omroepverkiezingen. Het mag enigs zins verbazen, dat de wens om dit te weten juist ln de socialistische hoek leeft, waar VA- RA-voorzltter Kloos zich destijds tot een groot tegenstander van dergelijke verkiezingen ver klaarde. Voor dit onderzoek werden aan ettelijke duizen den Nederlanders, die toch bezig waren te kie zen, formulieren voorgelegd met een aantal in dringende vragen waarop duidelijk antwoord werd verwacht. Die antwoorden zijn thans bin nen, maar het Amsterdamse onderzoekbureau „Interview" heeft nogal wat tijd nodig om de uitslagen te ordenen en hoopt in september hier mee gereed te zijn en dan enige zinnige ver slaggeving te kunnen doen van de bevindingen. Die mensen in de PvdA, die deze zaak hebben aangekaart, geven als verklaring voor hun acti viteiten, dat er onderhand wel eens behoefte aan bestaat om los van de ledentallen van de omroepen te kunnen vaststellen aan welke wijze van mediagebruik het Ned. volk het meest hecht. Wij zouden willen voorstellen aan dit behoefte onderzoek nog een neven-onderzoek te koppelen. Bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen kwam nog geen 70 pet. van de stemgerechtig den ervoor uit hiun BB-tv-stoel. Zij zouden wel eens de meest geheide tv-kijkers kunnen zijn. Maar als die er niet voor naar het stemhok ko men, hoe kun je dan weten wat zij willen? Dan liever damesvoetbal Wij schreven verleden week al over de moeilijk heden welke men in Hilversum heeft rond de voetbalwedstrijden, die regelmatig door omroep mensen worden gespeeld. Dit leidt er veelvuldig toe, dat presentatoren verkreukeld raken en dat commentaar-verschaffers hinkelend de studio's binnenkomen. Men heeft daar nu voorlopig het volgende op gevonden: er zal krachtig worden gestreefd naar de ontwikkeling van het dames voetbal in die contreien. HEISA ROND BIJNA PRIVé-GEBRUIK VAN EIGEN NOS-VLIEGTUIG Bij de NOS en de omroepwereld ln het algemeen rijzen zoveel problemen de pan uit, dat men ze daar wel eens ziet vliegen. Met name Is dit de zer dagen het geval nu de Algemene Rekenka mer zich zorgen heeft gemaakt over het gebruik van het eigen vliegtuig van de NOS. Dat ding stijgt op wanneer er behoefte bestaat aan luch tige reportagewerk of wanneer rampspoed van boven af beter te bekijken is dan gelijkvloers. AVRO-voorzitter Keyzer vindt dat er te veel privé wordt gevlogen en dat de NOS-heren Dijk stra en Enkelaar hun afspraken zo dicht bij el kaar plaatsen, dat ze (te) regelmatig het vlieg tuig nodig hebben om zich van hot naar haar te spoeden, waarbij men aan dit „haar" geen bij zondere betekenis behoeft te hechten. NOS-voorzitter Schüttenhelm is daar heel boos over geworden en heeft duidelijk gesteld, dat er van „oneigenlijk gebruik" van het vliegtuig geen sprake is. Hij is het niet met de Algemene Rekenkamer eens, dat het goedkoper zou zijn om voor reportagevluchten een vliegtuig te hu ren. Aan dit eigen vliegtuig moeten bovendien veel onderhoudskosten worden besteed, omdat het te allen tijde en onder alle (weersomstan digheden bedrijfsklaar moet zijn en veiligheid moet bieden. Alle omroepen maken van tijd tot tijd gebruik van dit vliegtuig, een Cessna Super Skymaster, de TROS het meest, de KRO het minst, terwijl de Ev. Omroep het ook nogal eens hogerop zoekt. Maar van Carel Enkelaar is bekend, dat hij destijds als heel jong verslaggever al een uitgesproken voorkeur had voor hele grote au to's. Ook al daarom geeft dit bijna privè-wlieg- tuig nu weer te denken. Vanavond begint de NCRV na het journaal van acht uur met een nieuwe serie getiteld: „Doe El liot". Hoofdpersoon is een chi rurg uit New York, Benjamin Elliot, die zijn stadspraktijk heeft opgegeven om zich in de landelijke en bergachtige omge- ving van Colorado dienstbaar te maken aan de bevolking daar. De eerste aflevering van deze Lorimar-Televistonproduktie is getiteld: ,,Het verzet van Paul Bartlett". Deze Bartlett (De acteur Will Greer speelt deze rol en is al wekelijks te zien op het Neder landse tv-scherm als opa Wal ton) is een oude man die wei gert zijn land te verkopen aan Hewlett, leider van een grote bouwfirma. Hewlett wordt zelfs met geweerschoten op afstand gehouden als hij een kijkje komt nemen bij zijn toekomsti ge eigendom. Hewlett bewandelt dan een andere weg: Bartlett heeft hem getracht te doden en dient direkt krankzinnig te wor den verklaard. Daarom wordt Doc Elliot bij de zaak betrok ken. Deze voelt weinig voor de gedachte van Hewlett. Maar omdat Bartlett geen open kaart wenst te spelen met de nieuwe dokter, wordt het voor Doc El liot erg moeilijk het voor de oude Barlett te blijven opnemen. Jack Cassidy speelt vanavond de rol van generaal James O'Hara, die wil weten wie de moordenaar van zijn broer is en speurder Cannon vraagt dit voor hem op te lossen. van het NCRV- programmapak ket. Ned. If. 20.21 uur. Helen Helen is dus met haar kinderen in het ouderlijk huis terug gekeerd, waar deze terugkeer moeilijkhe den oplevert. Zij ontmoet Frank in het echtelijk huis ter gelegen heid van de verdeling van de inboedel en daar komt ruzie van. Ruzie komt ook, wanneer Helen bij collega Harold intrekt, want Frank wil niet dat Helen bij een man inwoont. Hij is ja loers en speelt voor detective om Helen op overspel te betrap pen, waardoor hij de kinderen toegewezen zou kunnen krijgen. Maar hij maakt een vergissing. Ned. I. 20.21 uur. Cannon Wie is de moordenaar van de broer van James O'Hara, com mandant van een huurlingen leger? Frank Cannon wordt ge- vrad daar achter te komen, man '2 opdracht is gevraarlij- ker hij kon denken. Ned. I ,22.05 uur. Verschoppeling Vanavond deel 12 van de 13-delige serie .,De verschoppeling". Deze keer geeft de rijke broer van Paul een groot feest, waar op Paul en Bruno niet welkom zijn. Maar het tweetal heeft voor zichzelf leren zorgen en hun magen raken goed gevuld. Ned. II, 19.05 uur. Mississippi In het tweede en laatste ''on „Blues from M;ssissihyi" •-*?- in de oorsprong van .1: bluei wordt opgesperd, ïoren V72 Greyhound Bus Blu*-.*, Fca-- gebeurtenissen hangen samen. De tentoonstelling is een bijdra ge geweest tot het congres. Nu los daarvan biedt zij een uniek overzicht over geloofsbe leving en sociale cultuur in Ne derland in de 17e, 18e en 19e eeuw. Naast beelden van deze expositie is in „Ander Neuws" onder meer een gesprek te ver wachten met prof. dr. S. van der Linde, hoogleraar in de ge schiedenis van het gerefor meerd protesetarrisme aan de Utrechtse universiteit. Hij zal vooral ingaan op de aktuele be tekenis van het piëtisme. Ned. II, 22.05 uur. Word Five Letter Blues, Chain and Lock on the Door en Ric- ker's Islana. Ned. II, 21.10. Ander nieuws Dezer dagen vergaderde op Woud- schoten (Zeist) een Europees gezelschap. Het werd voorname lijk gevormd door theologen en historici. Hun gespreksthema was .het piëtisme'. Tezelfder tijd begint in Utrecht in het Aartsbisschopelijk Museum aan de Agnietenstraat een ten toonstelling onder het motto „Vr:men en verlichten". Beide Holland Festival op de radio In het kader van het Holland Fes tival vanavond op Hilversum 2 van 20.05 tot 22.30 uur Recht streekse uitzending van het con cert, dat het Concertgebouwor kest geeft i.l.v. Riccardo Muti in het Congresgebouw in Dtn Haag. Soliste is Teresa Bergan- za mezzo-sopraan. Programma: Symfonie nr. 38 in C gr.t. W. A. Mozart. Twee aria's uit „La Cemenza di Tito" W. A. Mozart, Twee delen uit „La vida breve" Manuel de Falla en Symfonie nr. Ser ge Prokofieff. NEDERLAND I DUITSLAND I NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Het ziekenhuis 20.00 Journaal NOS 20.21 Helen, een vrouw van ileze tijd 21.15 Televizier-magazlne 22.05 Cannon e 22.55 Journaal NOS 18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-Westf» len. 18.10 (K) Der schwarze Graf TV-seric. 18.40 (K) Aktuallteltei 19.20 (K) Der schwarze Graf, TV-s* rle. 19 43 (K) Intermezzo. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (Ki Data.beelden-achtergronden. 21.0) (K) Vragenspel. 21.45 (K) W.K. voetbal. 22.30 (K) Journaal, konv mentaar en weeroverzlcht. 22.51 (Z/W) Sarah, tv-spel. 23.40 (S) Joui, DUITSLAND 1 18.25 (K) Der rosarote Panther, teken film. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Dokumentalr programma. 20 15 (K) matlef programma. 21.00 (J) NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.05 De verschoppeling 19.30 Zo vader, zo zoon 20.00 Journaal NOS 20.21 Doc Elliot 21.10 Blues from Mississippi 22.05 Ander nieuws 22.30 Journaal NOS BELGIE, NEDERLANDS 18.55 (K) Fabeltjeskrant. 19.00 (K) Verkeerstlp. 19.05 (K) Tekenfilm, 19.12 (K) Sportdokumentalre. 19.31 (K) Mededelingen en weerberlchl 19 45 (K) Journaal. 20.15 (K) Every home should have one. speelfilm. 21.45 (K) Boekenmagazine. 22 20- 22.40 (K) Journaal en: Uit de We'. NEDERLAND NOS 22.35 Den Haag vandaag 22.50 Journaal NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 De verschoppeling 19.30 De eilanden van de rode vogels 20.00 Journaal NOS 20.21 Accordeola 21.05 Gerard Cox en Louis van Dijk 21.30 Landleven, serie 22.20 Achter het nieuws 22.50 Journaal duitsland i Motlv Liebe: tv-serle. 20 00 Journaal en weeroverzlcht. 20.15 iK) Show lm Dienst, lllm. 21.00 (K) T». petenwechsel. film. 22.25 (K) WJv. voetbal. 22.56 <K) Journaal. duitsland ii NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 De voetbalkwis 19.30 De Melchiors 20.00 Journaal 20.21 Charles Laughton, speelfilmcyclus 21.50 De Karmaten zijn al 1000 jaar communist 17.40 (K) Voetbal magazine. 18.f Die Follyfoot-Farm tv-serie 19.00 (K| Journaal. 19.30 (Z/W) Das Verrater tor. sDcclXllm. Aansluitend: (K) Filmtips. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Informatie en meningen. 22." (K) Korte films. 22.40 (K) Journal BELGIE-NEDERLANDS 18.55 (K) Fabeltjeskrant. 19.00 (Z/W) Tienerklanken. 19.40 (K) Mededelln- (K) Journaal. 20.15 <K) onderwijzer. gen. 19.4 Dagboek (K) Journaal. 1973. 22.4023.00 hilversum i 18.00 Nieuws. AVRO: 18.11 Radiojour naal. 18.21 Gesproken brief. 18.25 (S) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S) Harmonie en Fanfare ln Nederland en Europa. 19.30 (S) Muzlbas. 20.00 (S) Vrijspraak. Journalls 22 25 Bond Zonder Naam Nieuws. AVRO: 22 40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. populair programma over electronlca. 33.20 8.00 (S) Bandstand. Politieke Partij en: 18.19 Pacifistisch Socialistische Partij. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Toelichting bij het nieuws. 18.48 (S) NCRV Vocaal Ensemblemoderne koormuziek. 19.00 (S) Vincent van Gogh, seriehoorspel. 19.30 (S) Lite- rama: kroniek over boeken. vers en toneel. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Holland Festival 1974 certgebouworkest met zangsollslei nuzlek. 33.00 Theologische kronlel 23.15 (Mono en S) Oude kamen» ziek. 23.55-24.00 Nieuws. hilversum 1 Radiojournaal. 20 05 (S) Take the 8- traln. 21 02 De negen-uur-show. 22.0J (S) Sup< avond laat. 0.0» Radiojournaal 0.05 (S) Droom-top-tlen. 1.02 Muziek met Meta. 2.02 Continu de nacht door. 5.02-7.00 Voor dag en dauw. (2.02. 4.02 en 602 Radiojournaal). hilversum i 9 00 (S) Het Romantisch Concert (VII). (9.05—9.40 Waterstanden). :rtje Luister. 10.10 10.00 (S) Klei (S Mano». platcnprog: 11.03 Radiojourni 11.00 Nieuws. 11.05 Arbcidsvi- volg. 11.30 (S)- Rondom gevarieerd woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke muziek (7.30 Nieuws. 7 41—7 50 Echo). 8.34 Overweging. 8.30 Nieuws 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 Moeders wil ls wet en vacantle. sfeer 9 40 Schoolradio. 10.0 De we reld om ons heen: informatieve ru briek. 10.20 (S) Aubade: klassieke kamermuziek. (10.30 Nieuws). 11.00 Gebakjes en een beter leven ver halen van wel en wee. 11.30 Bejaar denprogramma. 11.55 Mededelingèn. 12 00 (S) Van twaalf tot twee: KRO's pauzeprogram met om 12.22 WIJ van het land; 12 26 Mededelin gen; 12.30 Nieuws 12.41 Echo en om 13.00 Raden maar. 14.00 School radio. 14.30 (S) Interlocaal op dliis- 13.21 (S) Heder Licht en Uitzicht. 16.00 Nieuws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Eigen. HILVERSUM ii wijs. 16.30 (S) Jeugdtoer AVRO: 17.00 (S) Mobiel beweeglijk pro- gramma Met: Uit welk pre Is dit? En wie krijgt de zi HILVERSUM n -allend vrolijke gevi KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 We hebben al een paar maal onze niet al te grote waardering moeten uitdrukken over de ma nier waarop de Westdultse t.v. WK-'74 in beeld brengt. Het is, geloven we, rechtvaardig om de lof te zwaaien over de manier waarop de NOS het Duitse en el- gen materiaal verwerkt. Lof voor de meestal aanwezige „ontsnappingsmogelijkheid" voor kijkers die gewoon niet van voetbal houden. Ze krijgen veel al redelijk alternatieve kijkmo- gelij'.oheden. Wat de NOS bulten de directe verslagen óm doet verdient eveneens lof. Zo gisteren - na afloop van de eerste ronde - kre gen we een keurig overzicht met attractief gegroepeerde beeld reeksen. Bovendien: het hele „eerste elf tal" zit in Duitsland. De dienst ln Hilversum wordt waargeno men door „wisselspelers" en die houden de boel prima gaande Voetbal is t.v.-topper. Maar t.v gaat gewoon door. Zaterdag, Waaldrecht bij de VARA. André Kuyten was zonder meer een be kwaam leverancier van een goed stuk gebruiks-t.v. met .,La» ter zul je me dankbaar zijn", zij het dat hij ln zijn verdediging van de homofilie een beetje vals speelde. Door n.l de „blanke" homofiel als tegenspeler een .zwarte" he- tero te geven. Daardoor eért beetje in te bouwen: Homo'* zijn be- en hetero's on-betrouw- baar. Een onzinnige stellingname. Toch een dankbaar stuk t.v. ln een knappe regie van Nick van den Boezem die Leo Beijers een erg goede hoofdrol liet spelen én die tevens met Peter Cauvern tot een knappe jeugd-creatin kwam. Gisteren bij de NOS: de Holland Festival-productie van „Eume- lio", uitzending die ons duidelijk maakte waarom zo enthousiast gereageerd is op deze vroege opera. Voor zwart-wit-kijkers bleef het overigens een vooral muzikaal evenement. Wat we te zien kre- gen was eigenlijk ongeschikt voor de kleine buis. Bovendien: de mensen die „Eumelio" live zagen kregen een programma boekje. T.v.-k'jkers kregen helemaal niets. En zelfs fervente muziek liefhebbers hoeven niet in fi nesses op de hoogte te zijn van Ingewikkelde toestanden rond Apollo, Pluto en Jupiter. Een korte toelichting was wel op zijn plaats geweest Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2