Bisschoppelijke brief over „nieuw missionair tijdperk" LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 JUNI 1974 KORTE METTEN (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT „Wij zijn nu in het stadium van de tandem ge komen. De jonge kerken zitten voorop aan het stuur. Zij die vanuit het westen naar ons toegekomen zijn, zitten achter op en trappen mee". Dit beeld van dr. Nababan van de Indo nesische Raad van Kerken is te vinden op een van de eerste pagina's van de jongste brief van de Nederlandse bisschop pen, die vandaag is vrijgege ven en gewijd Is aan „Een nieuw missionair tijdperk". De brief, die verschijnt in de „week voor de Nederlandse missionaris", waarvoor in het weekeinde een kerkcollecte wordt gehouden, is vooral be doeld ter voorbereiding van de bisschoppenconferentie, die dit najaar in Rome wordt gehou den en gewijd zal zijn aan de evangelisatie van de heden daagse wereld. De bisschoppen zien de brief als een bijdrage tot het bespreken in brede kring van het synodethema en alle vragen die het oproept. De bisschoppen stellen, dat voor velen een sfeer van on duidelijkheid en onzekerheid is ontstaan, waarin de vroegere geestdrift voor „de missie" niet zo gemakkelijk haar voortzetting vindt in een nieuw engagement. Het is de vraag, zo zeggen zij, of wij er goed aan hebben ge daan het woord en het begrip „missie" min of meer te reser veren voor die initiatieven, die erop zijn gericht de kerk een bestaan te geven bij volken waar zij nog niet geworteld is. Wanneer het woord „missie" alleen wordt verstaan als „kerkplanting onder niet-chris- telijke volken" is bijvoorbeeld ook de conciliaire uitspraak, dat de kerk in hart en ziel een missionaire beweging is, moei lijk te verstaan. Missie dient gezien in een wij dere zin dan we gewend zijn, aldus de bisschoppen en dan heeft zij toekomst. Er moet aandacht zijn voor de verande ring van politieke en maat schappelijke structuren die de kritiek van Gods beloften en vorderingen niet kunnen door staan, maar daarom moet er ook aandacht zijn voor de be kering van de enkeling tot Christus. Er moet aandacht zijn voor de verkondiging van het evangelie, maar daarom ook voor de bevordering van de oprechte menselijke solida riteit waarom het evangelie vraagt. In hun vijfendertig pagina's tellende brief besteden de bis schoppen ruime aandacht aan het nieuwe missiebeeld, waarin de jonge kerken gelijkberech tigde deelgenoten willen zijn en waarin de missionarissen van leiders tot medewerkers zijn geworden. Het nieuwe missiebeeld houdt ook en vooral in een zending van christenen in Europa en Noord-Amerika onder hun ei gen volken. Zo moet de Neder landse christenheid de missio naire opdracht allereerst in ei gen land waarmaken. „Wan neer wij haar niet ernstig ne men, ontstaat de vreemde si tuatie dat wij jonge kerken helpen bij de vervulling van een missie, die wij zelf, in ei gen omgeving, maar ten dele behartigen", aldus de bis schoppen. De verantwoordelijkheid voor elkaar vraagt om het verlenen van broederlijke hulp. Duide lijk vragen de meeste jonge kerken nog om missionarissen, assistenten uit andere kerken voor posten en opdrachten, waarvoor men in eigen kring nog niet voldoende bekwame krachten heeft kunnen vinden of opleiden. Heel duidelijk blijft ook de vraag naar finan ciële hulp. De jonge kerken zijn ons er kentelijk voor de hulpverle ning, aldus de bisschoppen, maar zij beginnen ons daar over toch steeds kritischer vragen te stellen. Wordt onze bereidheid voor hun ontwikke lingsprojecten geld en zo nodig personeel beschikbaar te stel len wel gevolgd door de be reidheid ook andere maatrege len te nemen of te bevorderen, die voor de ontplooiing van hun arme volken nodig zijn? Maatregelen, die diep ingrij pen in de verhoudingen tussen de rijke en arme landen en die onze bevoorrechte posities niet onaangetast laten? Niet alleen een paar procent van onze welvaart, maar ook de bron nen daarvan zullen bereikbaar moeten worden voor volken die daar nu nog nauwelijks toe gang toe hebben, zo zeggen de bisschoppen, die er echter met name op wijzen, dat missie niet alleen dienst maar ook ge tuigenis is. Het werk in de samenleving moet kunnen vertrekken vanuit een sterke, christelijke inspira tie. Het gaat de jonge kerken om de hele mens en zij hebben moeite met de vreemde schei dingslijn die westerse instan ties en geloofsgenoten hebben getrokken tussen „ontwikke lingswerk" en „missie". Volken die in de stroomver snelling van hun ontwikkeling merken dat zij hun traditionele levensbeschouwing moeten her zien, omdat oude antwoorden onvoldoende houvast bieden, moeten een christelijke ge meenschap aantreffen, die hun daarbij van dienst kan zijn. In de waarden en normen van het evangelie zullen zij nieuwe vastigheid kunnen vinden. In eerbied voor de eigen religiosi teit en cultuur van de ander zal de evangelisatie de vorm van de dialoog aannemen, maar de naam en de bood schap van de Heer kunnen daarbij niet verzwegen wor den", zo zeggen de bisschop pen, die aan hun slot van hun brief wijzen op de Pauselijke Missiewerken, die „in de ko mende periode nog zullen toe nemen in actualiteit en belang rijkheid". Het Interkerkelijk Vredesbe raad (I.K.V.) heeft de heer Mient Jan Faber, behorend tot de gereformeerde kerk, be noemd tot zijn nieuwe secreta ris In plaats van drs. Jan ter Laak, die vijf jaar deze functie heeft vervuld. HIJ is in dienst getreden van het onlangs be gonnen omroeppastoraat van KRO/RKK in Amersfoort. De heer Faber was tot voor kort werkzaam aan de Vrije Uni versiteit als wetenschappelijk medewerker en is onlangs ge promoveerd in de wiskunde. In zijn woonplaats Amstelveen is hij jarenlang actief geweest in de werkgroep „Kerk en ont wikkelingssamenwerking". Van 18 tot 20 oktober zal in Lyon het feit worden her dacht, dat daar zeven eeuwen geleden het concilie van Lyon werd gehouden. Kardinaal Wil- lebrands, voorzitter van het se cretariaat voor de eenheid der christenen is door paus Paulus aangewezen als zijn persoonlij ke afgezant bij de dan te hou den plechtigheden. Het concilie zelf werd van 7 mei tot 17 juli 1274 gehouden onder leiding van paus Gregorius X- Aan dit veertiende algemene concilie namen ook Bonaventura en Al- bertus Magnus deel. Thomas van Aquino overleed toen hij op weg was naar het concilie, dat ruim tweehonderd deelne mers telde. Een adviescommissie van de Anglicaanse kerk heeft in een rapport „diakens in de kerk" aanbevolen het diako- naat af te schaffen. De com missie meent onder meer, dat door het bestaan van het dia conaat de plicht van ieder christen om dienstbaar te zijn wordt versluierd. Zij raadt aan voor leken meer mogelijkhe den te scheppen om hun eigen roeping tot dienstbaarheid be ter te begrijpen. Een landelijke werkgroep van de gereformeerde kerken gaat in het najaar een pers campagne beginnen gericht op het bevorderen van het ge sprek over het evangelie in ei gen omgeving. Men wil daar toe advertenties in plaatselijke en landelijke dagbladen zetien, waarin levensechte situaties worden geschetst. Vanuit die si tuaties zal telkens een vraag worden gesteld aan de lezer. Gehoopt wordt, dat veel men sen op deze publikaties reage ren en tot een gesprek willen komen. De talrijke Maria-altaar- tjes aan de huizen in de oude Romeinse binnenstad zullen met het oog op het Heilig Jaar gerestaureerd worden op kos ten van de stad, zo heeft het hoofd van de gemeentelijke monumentenzorg Renzo Filippi medegedeeld. Filippi betreurde het, dat de altaartjes steeds meer werden verwaarloosd. Al waren ze ook ontstaan als ui ting van volksdevotie, velen zijn ook in kunstzinnig opzicht van waarde. Het generale kapittel van de trappisten heeft pater Am- brosius Southey gekozen tot nieuwe generale overste. Hij was abt van Mount St. Ber nard in Engeland. Hij volgt Pater Ignace Gillet op, die tien jaar algemeen overste is ge weest. Ongeveer honderd trap- I pisten uit alle werelddelen heb- 4 ben aan het generale kapittel deelgenomen. De katholieke kerk in de 1 Verenigde Staten heeft zich 4 uitgesproken voor amnestie voor dienstweigeraars en de- serteurs uit het leger in ver- 4 band met de oorlogvoering in 4 Vietnam. Dit met het oog op het Heilig jaar van verzoening dat in '75 in de katholieke kerk wordt gehouden. '1 4 KERK EN WERELD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 10