w
I
MUITERIJ OP DE BOUNTY
FILM UIT LAUGHTON-SERIE
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT
DINSDAG 4 JUNI 1974
CHERRIE STELDE EISEN
AAN DE VAN OEKEL-SHOW
Rudi Carrell te Duitse smaak voor humor
VARA vindt Rudi
toch te platvloers
Het rit niet helemaal goed meer tussen de
VARA en Rudl Carrell. In het voorlopig winter-
programma, dat kortgeleden aan de vereni
gingsraad van de VARA werd voorgelegd, lezen
wij onder het kopje „Rudi Carrellshow": Show
programma op zaterdagavond vanuit de Jaar
beurscongreszaal in Utrecht. De shows zullen
niet zoals in het verleden in een vast décor
spelen.
Het programma wordt geënt op een nieuw Idee
waarin we wel Carrell zullen zien zoals we hem
kennen: in sketches, liedjes, conferences en In
de presentatie van gasten. De gasten zullen
geen „gevestigde vedetten" zijn. We denken
veeleer aan verrassende debutanten uit heel Eu
ropa.
Tot zover dit programma, dat in de plaats had
moeten komen van „Een van de acht" van
Mies Bouwman, die opstapte en zich in het
AVRO-tv-corps liet inlijven.
De VARA zal echter naar iets anders moeten
omzien, want de verenigingsraad is helemaal
niet meer zo gecharmeerd van Rudi Carrell.
Men acht zijn grappen, die men kent van de
Duitse tv te dubbelzinnig en bovendien vindt
men van Rudi, dat hij naar Duitse smaak is
overgestapt van humor naar platvloersheden. Of
de VARA-programmastaf bereid was om Rudi
af te voeren van het voorgenomen wintersche-
ma?
Joop Koopmans, hoofd gevarieerde program
ma's VARA-tv: „Dat zal niet de minste moeite
kosten, Rudi Carrell heeft al laten weten het te
druk te hebben in Duitsland".
Rudi Carrell is nl. niet zo lang geleden gestart
met zijn vierwekelijkse showprogramma „Am
laufenden Band", dat hij heeft afgekeken van
„Een van de acht" en waarover hij zich uitvoe
rig heeft laten informeren door Mies Bouwman.
Dit spel deed hij op de Duitse tv op proef. Be
viel het niet, dan zou het niet worden geprolon
geerd in de komende winter. De door de VA-
RA-verenigingsraad aan Rudi toegeschreven
kwalificaties vallen in Duitsland evenwel in zo
goede aarde, dat men daar de band rustig door
laat laufen. En daarmee verdween Rudi's be
langstelling voor de VARA. Dat is na het ver
trek van Mies de tweede tegenslag, waarmee de
VARA te kampen krijgt bij het streven een
boeiend zaterdagavondprogramma op de tv te
brengen in de komende winter. Wat doet de
VARA daar aan?
Joop Koopmans: „Daar zijn we op het ogenblik
druk mee bezig. Er komt een goed programma
terug. Eén ding is zeker: De kijker zal niet te
gen een leeg scherm hoeven aan te kijken".
In de eerste Van OekePs Discohoek van afgelo
pen donderdag had Cherrle Van Gelder-Smlth
(23) moeten staan, bekend van „Silverboy" en
„Boodbye Gultarman-'. Maar Juist toen zij „Ja"
had gezegd tegen de Wimmen Schippers en v.
d. Linden kwam zij ongelukkig te vallen en
moest zij een maand plat.
Cherrie: „Bij mij gaat bijna altijd fout wat bij
een ander gaed gaat. Ik had griep en een zenuw-
onsteking, maar vanwege de drukte met het
werk ben ik daarmee door blijven lopen. Dat
had ik niet moeten doen, want als gevolg daar
van viel ik flauw. Had er nou maar iemand
achter mij gestaan om me op te vangen, maar
nee, ik viel plat op een plavuizen vloer. Her-
senschdding en een rugwervel beschadigd. Dat
kostte me een maand. Ik ben daar nu weer van
op en werk weer een beetje, maar ik heb gauw
hoofdpijn en ben snel moe. Dat trekt vanzelf
weg, zegt de dokter".
Cherrie gaat nu de studio in voor een nieuwe
single, waarvoor ze samen met haar producer
Jaap Eggermont nog een liedje moet uitzoeken.
Daarna moet er ook nog een elpee op de pers.
Ook hiervoor zoekt ze repertoire bijeen, maar
„Silverboy" en „Guitarman" zullen er waar
schijnlijk wel opstaan.
Intussen is ze ook al de studio in geweest voor
de tweede van Oekel Show, die op 20 juni zal
worden uitgezonden. Het merkwaardige van
Cherrie is, dat ze in ons land nog niet goed uit
de verf kwam, maar dat zij in Frankrijk en
Duitsland, waar zij veel gevraagd is, hoog
scoort op de hitlijsten. Misschien dat Sjefke veel
voor haar gaat goed maken.
In de Van Oekel Show wordt afgerekend met
het geijkte ritueel van de popprogramma's. Er
zijn platenmaatschappijen, die daar niet zo wild
van zijn en hun artiesten niet graag voor de
leeuwen zien geworpen. Was Cherrie daar niet
bang voor?
Cherrie: „Toen ik voor Sjefke werd gevraagd,
heb ik onmiddellijk ja gezegd. Maar ik heb wel
de voorwaarde gesteld, dat ik ongestoord mijn
liedje, „Jokers" heet het, kon zingen. De beide
Wimmen hebben mij de garantie gegeven, dat
zij deze wens zouden respecteren. Mijn produ
cer is aanwezig geweest bij de montage en zegt
dat mijn nummer er uitstekend op staat. Sjefke
kondigt mij aan. ik zing mijn lied en als ik weg
loop, komt Sjefke weer in beeld, die dan zegt:
„Is Cherrie nu reeds verdwenen? Ik wou het
net zelf gaan regisseren". Er zijn verschillende
artiesten geweest, die hoorden van de plannen
van de VPRO en die hebben gedacht, dat als
het de bedoeling is om ons af te laten gaan
geen artiest zich meer zou lenen voor dezo
show. Van Oekel wil breken met de fraaie faca
de en de schijnschoon van het popwezen. Dat is
nodig en eigenlijk zou dat moeten kunnen, maar
als dat gebeurt tot schade van de artiesten, dan
komt er natuurlijk geen artiest meer in hun
programma. Ik zou daar zelf ook niet voor voe
len, maar het is wel jammer, dat dat niet kan".
K\ «ai
ROB TOUBER:
„Uit Hilversum krijg je nooit wat terug"
Rob Touber in zee
met Michel Legrand
Rob Touber, de regisseur van de Grote Gerard
Reve Show, kreeg onlangs een briefje van de
Franse componist van filmmuziek Michel Le
grand om samen met hem een tv-spel te maken
op basis van het boek „Le petit prince" van St.
Exupery. Volgens het voorstel van Legrand zou
hij zelf de tekst en de muziek schrijven en zou
Rob de beelden erbij bedenken en de regie
doen. Michel zou voorts een aantal Franse
tekstdichters Inschakelen voor het schrijven van
liedjes voor deze tv-produktie. Michel toonde
zich bovendien bereid om zijn eigen geld erin te
steken, omdat hij bij de ORTF over betere rela
ties beschikt dan Rob en daarom meer risico
aandurft.
Rob voelt hier wel voor, want ten eerste vindt
hij St. Exupery een geweldig beeldende schrij
ver met veel gevoel voor wat men romantische
fantasie zou kunnen noemen en ten tweede is
Michel Legrand niet de eerste de beste man.
Michel Legrand is zo langzamerhand een var
de meest produktieve componisten in de film-
branche geworden. Dit dankt hij aan de Jac
ques Demi-films „Lola", „Les parapluies de
Cherbourg" en het muzikale vervolg daarop
„Les demoiselles de Rochefort". Zijn Ameri
kaanse debuut dateert uit 1968, toen hij de mu
ziek schreef voor de verfilming van Alistaii
MacLeon's „Ice station Zebra". Sedertdien
verdeelt hij zijn werkterrein tussen Parijs en
Hollywood
St. Exupery's „De kleine prins" werd vorig
jaar overigens ook verfilmd zonder Legrand
als musical. Stanley Donen voerde toen de
regie in Engeland en choreograaf-regisseur Bob
Fosse van „Cabaret" speelt er de rol van de
slang in. Misschien is Legrand door deze filmi
sche musical-produktie op het idee gebracht om
er een tv-spel van te maken.
Rob Touber laat de zakelijke kant van dit werk
helemaal regelen door Michel, die weet hoe je
de ORTF aan moet pakken. De moeilijkheid bij
de ORTF is. dat daar van hogerhand een vrij
scherpe censuur wordt uitgeoefend op alle pro-
dukties. Dit is er de oorzaak van, dat de regis-
seurs in vaste dienst van de ORTF zelden tot
fantasierijk werk komen. Het meeste van wat
zij willen wordt al geschrapt in scriptvorm. De
censuur bazenwillen zich liever geen buil vallen
aan hun eigen toestemming voor tv-beelden ,die
op papier onschuldig leken. E<n dat nu remt in
hoge mate ook de meest vindingrijke Franse re
gisseurs. Er komen dan ook maar zelden Franse
produkties op de Ned. t.v. Free Lance-produ-
rers met afgeronde werkstukken willen noga'
eens succes hebben, ook al zijn zij evenmin ooit
zeker van hun zaak.
Als free lancer werk je zo gauw voor niks. Rob
Touber bood zijn Reve Show aan verschillende
omroepen aan. Allemaal wilden ze er 'n nachtje
over slapen .Toen hapte de NOS het eerste toe.
Van zijn scripts stuurt Rob Touber nooit meer
het origineel in. Die verdwijnen in een la en
krijg je nooit meer terug. Rob heeft zach deswe
ge een duur foto-copieerapparaat aangeschaft.
TONY BERK WIL DOOR VOETBALKWIS POPULAIR WORDEN
Vanavond zendt de KRO de eerste aflevering
uit van de „Voetbalkwis", een programma dat
voetballen als uitgangspunt heeft. Onder leiding
van Tony Berk, van beroep programmaleider
bij Radio-N'oordze, treden 2 kandidaten gezeten
op reusachtige voetballen tegen elkaar in het
strijdperk. Ze moeten vragen beantwoorden die
betrekking hebben op de voetbalsport in het al
gemeen, maar ook over de wereldkampioen,
schappen in München en over spelers, trainers,
verzorgers, voetbalbenen etc. De antwoorden
worden beoordeeld met voetbalkreten als
„goal" en „hoog over". De voetbalkwis werd
bedacht en geregisseerd door Fred van Doorn,
de man die ook het KRO-programma „Voor een
TONY BERK:
„Als alles mee zit word ik een populaire
tv-persoonlijkheid
Tony Berk: „Toen de KRO me vroeg, ben ik
eerst met de collega's bij Radio Noordzee gaan
praten. „Tot mijn verbazing toonden ze geen
spoortje van jalousie. Ze raden me unaniem aan
op het aanbod in te gaan. Toch heb ik er nog
iang overd mooten nadenken, alvorens ik mijn
handtekening onder het contract zette. Ach, jr
bent toch bang dat de jongens het je kwalijk ne
men, bang dat je afgaat en daardoor alles wal
je in de jaren bij de radio hebt opgebouwkd ver
speelt. De wekelijkse frequentie van het pro
gramma was voor mij doorslaggevend. De kwis
heeft 9 afleveringen van een half uur en wordt
iedere dinsdag uitgezonden. Dat is net genoeg
om een populaire tv-persoonlijkheid te worder
en net te weinig om af te kunnen gaan. Je moet
zoiets ook commercieel bekijken. Ik heb het be
drag dat ik vraag voor een optreden in het land
drastisch verhoogd. Per slot van rekening kan
men nu op de aankondiging zetten „Presentatie
Tony Berk, bekend van radio en televisie". Het
kan best zo zijn dat ik na dit televisie-avontuur
nooit meer door een omroep gevraagd wordt.
Dan ben ik tenminste zo kien geweest er toch
behoorlijk wat aan over te houden. Natuurlijk
hoop ik dat de voetbalkwis een onverbiddelijke
topper gaat worden. Daar ben ik immers zeil
ook bij gebaat. Ik weet nog niet hoe het tv-werk
me zal bevallen. Het lijkt me erg interessant.
Anders had ik dat aanbod natuurlijk nooit aan
genomen. Nee, ik ben nog niet door andere zui
len benaderd om tv-werk te doen. In augustus
als de 9 afleveringen er op zitten, ga ik een
paar grote shows doen met een scala van Ne
derlandse artiesten. Radio Noordzee is een aflo
pende zaak en dan moet je er toch voor zorgen
wat anders om handen te hebben".
NEDERLAND I
rljn-Westfalcn.
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Verschoppeling
19.30 De eilanden van de
vogels
20.00 Journaal NOS
20.21 De Onedin-lijn
21.10 2 voor 12, quiz
21.50 Achter het nieuws
22.40 Journaal NOS
22.45 Huisartsen (Teleac)
NEDERLAND II
NOS~
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
KRO
19.05 De voetbalkwis
19.30 De Melchiors, tv-serie
20.00 Journaal NOS
20.21 Charles Laughton, speel
filmcyclus
22.30 Een nieuwe stad graag
NOS
22.55 Den Haag vandaag
23.10 Journaal
23.15 Wiskunde (Teleac)
DUITSLAND I
portage. 12.50 (K) Persoverzicht. Verbond
13.00-13.20 (K) Journaal. 16.15 (II
Journaal. 16.20 <K) Relsewege
Kunst, tv-serle. 17.05 (K) Kinderpij
gramma. 17.23 (K) Klnderprog
ma. 17.30 (K) Sklppy, de kang<
kinderserie. 17.55-18.00 (K) Jour
(Regionale programma's P
9.30-10 00 <K) Sesamstrasse.
(K) Reportage. 18.30 (K) Aktus
Programmaoverzicht. WDR 8.20-9.11
10.30-11.30 en 1H.V12.15 iK en Z/W
tv-cursussen. 19.30-10 (Ki Sesan
(Ki Nleut
DUITSLAND II
16 30 (K) Programma voor oudere kil
kers. 17.00 (K) Journaal. 17.10
Der Nflchste hitte! tv-fllm. Aans
tend: Verhalen uit de geschledenlll
17.40 (K) Magazine over het V*
voetballen, 18.25 (K) De Folly(c
farm, tv-fllm. 19.00 (K) Journa
19.30 (ZAV) Der langste Tag. AmeriJI
kaanse speelfilm. 21.00 (K) J
naai. 21.15 (K) Kennzelchen D.
(Z/W) Der lüngste Tag - deel
23.10 (K) Joi
NEDERLAND I
NEDERLAND II
NOS
10.45 Schooltelevisie
VARA
17.00 De film van Ome Willem,
jeugd
17.30 Hier komt de zebra
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
KRO
19.05 Carpenters
NOS
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending KVP
KRO
20.31 De wrekers, tv-filmserie
21.20 Papieren Nederlandertjes
1 22.05 Waar gebeurd
NOS
22.40 Studio sport
NEDERLAND 2
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.05 Nederpopzien
20.00 Journaal
VARA
20.21 Opcretteconcert in studio 1
21.00 Van onderen
21.25 Panorama- woensdagshow
KRO/RKK-IKOR
22.00 Kenmerk
NOS
22.25 Journaal
22.30 Computerkunde (teleac)
kleur
HILVERSUM X
IS.OO Nieuws. 18.11 Radlojoum
Y'All come
gramma 19.30 Vanavond
vrolijkheid en verstroolln
Nieuws 22.40 Radiojouma
soliste. 23.05 Er floot een vogel ln
de wel. 23.55—24.00 Nieuws.
18.00 (S) KRO-muzlek uit eigen pro
dukties. P.P.: 18.19 Uitzending van
de Politieke Partij Radlkalen. 18.30
Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 (S) Lichte
grammofoon muziek. 19.00 (S> Zin ln
muziek. NOS: 19.50 Den Haag van-
cert. 12.30 Infellce: brlevei
Franz Kafka aan Felice Bauer.
22.40 (S) Viool en plano: moderne
muziek. 23.00 Strip: dinsdagavond
krant over boeken. 23.05 (S) Piano
recital: klassieke muziek, 23.55—
24.00 Nieuws.
NOS: Joost mag niet eten. VARA:!
19.02 Drie loopt achter: Poprecon-i
structie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 <Sil|
Jazz Blues. 22.02 (S) (Plop-
donder 22.55 Mededelingen 23.01
(S) Wachten op middernacht. 0.02
(S) In de kleine uren. 2.02 (S) Kees
van Maasdam. 3.02 Willem van Beu-
sekom. 4.02 Alfred Lagarde. 5.02-
7.00 Hans Hamburger en Wlm Bloe
men daal.
Zaterdagavond probeerde Hier
en nu van de NCRV het nog
even om met Pinksteren in zicht
ons te confronteren met de kom
mer in het bestaan door te rea
geren op de ramp van een Brits
chemisch bedrijf, maar voor het
overige hield men het aan de
luchtige kant. Anneliese Rothen-
berger zong het hoogste lied in
parelende aria's en Rob de Nijs
zag kans om veel uit zijn nieu
we elpee te zingen en ook nog
over vroeger te vertellen met
als meest vertrouwelijke mede
deling, dat hij „tussen twee
haakjes ook nog een blauwe
maandag met Willeke Alberti
heeft gevreeën". Blijkens zijn
glimlach denkt Rob daar graag
aan terug. Minder reden tot ple
zier had Theo Koomen, die za
terdagmiddag doodmoederziel
alleen op de tribune zat bij de
Woerdense wielerronde. Voor de
start vroeg een renner aan de
AVRO-sportjongen de microfoon
te leen om tv-kijkend Nederland
er meldding van te maken, dat
de Ned. wielrenners vanwege
zijn boek over doping niet ge
steld zijn op zijn aanwezigheid
bij deze ronde of enig ander
wielergebeuren. De gedachte
aan dit pijnlijk moment voor
Theo werd verdrongen door de
Noorse show, die in Montreux
de derde prijs haalde. Je reinste
persiflage op het show-wezen,
vooral het Amerikaanse, met
zijn bestudeerde standjes, glad
de glimlach en machinale hu
mor.
De meest authentieke „show"
werd geboden in Marga Kerk-
laan's KRO-documentaire over
de Pinksterbeweging, een direct I
en niet mis te verstaan ant
woord op de God is dood-theorie.
De H. Geest waait waarheen Hij j
wil, maar als men de extrase
ziet waartoe het noemen van de
naam van Jezus leidt bij de aan
hangers van deze beweging, dan
wil men weten of Hij bezig is aan
de deuren van theologen voorbij
te gaan, inzoverre zij de letter
belangrijker achten dan de
geest. In deze beweging zoekt
het kerkvolk zijn eigen weg in
het uitleven van religieuze erva
ringen, een niet te suiten élan,
waaraan we een van de meest
menselijke en boeiende docu
mentaires danken die we in lan
ge tijd hebben gezien. Welke
kanttekeningen men ook zou wil
len plaatsen bij deze beweging,
zij komt zo eerlijk menselijk
over dat men zich de vraag kan
stellen of onze godsbeleving
niet te zeer verstard is. Het viel
ons overigens tegen, dat deze
mensen geloven in een spoedig
vergaan van de wereld, zoals
ook in de middeleeuwen groepen
uitzinnige gelovigen dit meen
den. Maar ja, dan kunnen we in j
deze toch al zo boeiende 20e i
eeuw dit ook nog meemaken.
Over de thriller met Susan gis-
teravond van de AVRO zwijgen
we verder. Als het al te dwaas
wordt, lijkt een thriller het
meest op een grote grap.
stra
twin
nien
beta
trie ij
Frank Lloyd's verfilming van
Nordhoff en Hali's historische
roman „Muiterij op de Bounty",
die vanavond in de serie films
met Charles Laughton op het
scherm komt, dateert uit 1935.
Een poging om in 1962 dit suc
ces te overtreffen, door het alle
maal nog mooier en authentie
ker op de filmband vast te leg
gen, leed schipbreuk. Marlon
Brando en Trevor Howard res-
spectievelijk in de rollen van de
rebel Fletcher Christian en de
wrede kapitein Bligh, konden
Clark Gable en Charles Laugh
ton uit de jaren dertig niet doen
vergeten....
De Bounty zeilde in 1781 uit on
der kap'tein Bligh, die de in die
- ren toch al niet malse dis p'i-
ne aan boord met een zekere
wellust handhaafde. Geselen en
kielhalen waren dagelijkse be
zigheden aan boord. Tenslotte
kwam de bemanning in opstand
en het was slechts aan het op
treden van hun leider Fletcher
Christian te danken dat Bligh en
zijn getrouwen n.et werden ver
moord, maar in een sloep over
boord werden gezet. De beman
ning zette vervolgens koers naar
Pitcairns Island, maar enkelen
keerden later terug naar Enge
land waar zij door Bligh. die het
avontuur had overleefd, voor het
gerecht werden gebracht. Da
versie uit 1935 besteedt minder
aandacht aan het verblijf op het
eiland dan de latere verfilm'ng
en concentreert zich tn heC twee
de deel meer op de rechtzaak,
waarbij ook een officier ge
speeld door wijlen Franschot
Tone betrokken is, die zich
aanvankelijk achter Bligh had
geschaard maar later de zijde
van de muiters koos.
NED. II 20.21 UUR.
De Melchiors
Vanaf vandaag zendt de KRO
wekelijks op de vaste dinsdag
avond een nieuwe serie uit: „De
Melchiors". De serie, met afge
ronde verhalen per aflevering,
speelt in de late middeleeuwen.
Middelpunt is de familie Mel-
ch or in de H«n»estad Llibeck.
Ltibeck w::s bet centrum ven de
Hanze, het verbond tussen^rer-
schillende Duitse en noord-Euro-
pese handelssteden. In de eerste
aflevering, „De gekaapte kog
gen", is de familie Melchior bij
een in het stadhuis van Lübeck,
waar de 60« verjaardag van va
der Knut wordt gevierd. Tijdens
de feestrede van de burgemees
ter komt zoon Richard met
slechte berichten binnen: Zeero
vers hebben met een kaperbrief
van de Deense koning twee Han-
zeschepen gekaapt. De LUbecker
kooplieden eisen een oorlog te
gen de Deense koning, maar Ri
chard Melchior weet ze hiervan
te weerhouden. Samen met
Svea, de tweede vrouw van zijn
vader. Zweedse van afkomst en
met goede betrekkingen aan het
Deense hof, reist Richard ^ar
Kopenhagen. Dat over grotere
afstanden reizen in die tijd niet
zonder gevaren was moet met
name Svea aan den lijve onder
vinden.
NED. II 19.30 UUR
Een nieuwe stad
De KRO-televisie zendt van
avond de documentaire „Een
nieuwe stad graag" van André
Truyman uit. De documentaire,
die grotendeels in de Ver. Staten
(New York) werd gemaakt, be
handelt het vraagstuk van de
leefbaarheid in de grote Ameri
kaanse en Europese steden. In
Amerika worden de zeer grote
steden zo langzamerhand onbe
woonbaar voor mensen die nog
enige prijs stellen op welzijn en
geluk. Maar de grote Europese
steden liggen als men niet op
past over enige jaren ook in de
schaduw. André Truyman ma
te voor het programma ir.cr
views met de cultuurphilosjot
psycho-analist Erich Fromm,
auteur van een reeks boeken
waarin hij het verband laat zien
tussen sociaal-economische pro
cessen en het individuele gedrag
van de mens, de ethnologe- ca-
tropologe Margret Mead. een
vermaard wetenschappelijke on
derzoekster, en de theoloog Kar-
vey Cox, prof. aan de Harvard-
universiteit en auteur van hei
onlangs verschenen boek „De
verleiding van de geest". Alle
drie wetenschapsmensen woon
den zowel langt tijd in New
York als op het platteland. Alle
drie pleiten ze voor menselijke
steden. André Truyman houdt
zich in deze documentaire vrij
op de vlakte. Hij laat de deskun
digen hun verhaal doen en regi
streert. De beelden zijn gevoels
matig maar spreken duidelijke
taal. Ned. II 22.30 uur.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
•'céne uit de nieuwe KRO-: