3ft
I
BEELD
SPRAAK
Film over stadsbeleid
in Groningen
TELEVISIE VANAVONDI
TELEVISIE
MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT
MAANDAG 27 MEI if
INTERNATIONALE
ROEM BINNEN
IEDERS BEREIK
„Zelfs uw eigen melkboer heeft nu de kans om
met het melodietje, waarmee hij al jaren in rijn
hoofd loopt, door te dringen tot het Internationa
le repertoire", zegt Lou van Rees, die evenals
Frank Sinatra in de jury zit van het Ameri
kaanse Songfestival, dat begin september ge
houden zal worden in Saratoga Springs, een van
de grootste theaters van New York.
Voor dit songfestival zetten de grootste arties
ten zich in, zoals Helen Reddy, Ray Charles,
José Feliciano, Pointer Sisters, Johnny Nash,
Nancy Sinatra en vele anderen. Er is in totaal
350.000 gulden beschikbaar voor twaalf prijswin
naars. Tot deze winnaars worden niet gerekend
de uitvoerende artiesten, maar wel de makers
van composities en teksten. Want om hen is het
begonnen. De bedoeling van dit Songfestival is,
dat er hoopjes nieuwe liedjes beschikbaar ko
men voor het internationale repertoire. Amerika
met zijn grote vraag blijkt langzamerhand een
opdrogende bron te worden.
Voor ons land kunnen inzenders zich wenden tot
Basart en hun composities en teksten insturen
naar The American Songfestival, postbus 338,
Bussum.
Lou van Rees: „Wie zich tot dit adres wendt,
krijgt een leeg bandje thuis gestuurd. Daarop
kan hij zijn melodietje inpingelen of intokkelen
en met bijgevoegde tekst op schrift opsturen.
Dit gaat dan naar Amerika, waar een groot ge
zelschap vertalers en arrangeurs gereed zit om
het geschikt te maken voor uitvoering door
Amerikaanse artisten. Men moet er wel aan
denken, dat op 8 juni de termijn van inzending
sluit. Uit al dit werk bepalen de deelnemende
artiesten hun eigen keus. Kiezen dezen een lied
je, dat een prijs wint, dan gaat het als plaat
eerst de Amerikaanse en later de wereldmarkt
op. In dit geval zou uw eigen melkboer in één
keer miljonair zijn. En die man hoeft daar
strikt genomen niet meer voor te doen dan het
door hem gevonden melodietje desnoods met
één vinger op de piano in te pingelen in het
bandje. De vakmensen doen de rest. Het gaat
er allemaal echt op zijn Amerikaans aan toe,
grootscheeps en met direct commerciële oogmer
ken. Elke componist of tekstschrijver, waar ook
ter wereld en amateur of beroeps, kan hieraan
mee doen. Het snel rijk worden is nu voor ie
dereen weggelegd, al moet je er wel een beetje
geluk bij hebben".
MET CURSIEF
COMPLEET CABARET
OP DE PLAAT
Hans van Willlgenburg heeft een automatisch
antwoordapparaat op zijn toestel laten zetten.
Je hoort het verschil niet.
Een vliegtuigkaping met pelgrims op weg naar
Rome voor een audiëntie met de paus: Here's
your captain speaking, mogelijk gaat uw af
spraak met de paus niet door, het ziet er naar
uit dat u binnenkort met een nog hogere Instan
tie te maken krijgt".
In Moeders wil is wet een vraag aan een ambu
lance-broeder waarom hij dat vak heeft geko
zen. „Ik heb altijd graag In grote luxe wagens
door de stad willen scheuren en dan heb je niet
veel keus".
Die grappen uit de grote reeks, die het team
van het KRO-radiocabaret „Cursief" in de afge
lopen winter heeft geproduceerd en die door
Philips op een elpee zijn gezet.
Op deze plaat vertelt een bejaarde Cox in het
jaar 2025 alles over de mooie zomer van '73, dio
hij zich nog goed herinnert, omdat hij dat ver
haal zo vaak heefè moeten vertellen. En ook is
nu onthuld waarom de Ajaxieden altijd over de
middellijn moeten lopen wanneer zij het veld
betreden. Een prachtplaat derhalve, waarin alle
opwindinkjes in het afgelopen jaar nog eens
over de humoristische hekel worden gehaald. Je
blijft lachen, terwijl eindredacteur Michel v.d
Plas dat steevast cultuur bedrijven noemt en er
op wijst, dat „Cursief" alles bijeen al vele
avondvullende cabaretprogramma's heeft ge
schreven.
De komende winter krijgen we dit alles ook op
de tv, zodat we ook eens kunnen zie hoe ze het
zeggen, Cox, Halsema, Lutz, Lambrechts, Simo-
ne Rooskens en Netty Rosenfeld. De scheppers
van dit weggooi-cabaret v.d. Plas, Hofhuizen,
Fens, Frenkel Frank, Blokpoel, Labeur, Hulshoff
en Timmers, blijven op de achtergrond. Zij
sohrijven daags voor de uitzending met verhitte
hoofden en gepijnigde geesten de rappe, rake en
ritselende teksten.
BETER EEN GOEDE SPOT DAN
EEN SLECHTE ROL
Nog pas een paar jaar geleden eiste de Ameri
kaanse actrice Katherine Hepburn in een civiele
procedure een schadevergoeding van vier mil.
joen dollar, omdat een handige Amerikaanse fa
brikant haar stem had laten imiteren in een re-
clamespot op de radio. Deze eis zette zij kracht
bij door te stellen, dat haar publiek was ge
schokt door het feit, dat zij zich leende voor
teksten, die beneden haar standing stonden,
haar talent geweld aandeed, haar Drestlge om
laag haalde en haar reputatie schaadden.
De Amerikaanse Christian Science Monitor, die
hierop wijst, voegt er aan toe. dat dergelijke za
ken nu wel even anders liggen. De grootste ar
tiesten prijzen tegenwoordig op de tv de meest
triviale waar aan. Laurence Olivier beveelt re
gelmatig een bepaald merk camera's aan. Hen
ry Fonda zet zich in voor allertiand artikelen.
David Niven vliegt niet in vliegtuigen van onbe
kende firma's en Orson Welles kiest weer voor
vliegtuigen, die dankzij hem niet langer gere
kend kunnen worden tot een onbekend merk.
Dozijnen Amerikaanse artiesten rennen mee
over het scherm ter stimulering van het gebruik
van bepaalde produkten. zoals Ko van Dijk ten
onzent stelt: "Als ze graag van mijn capacitel.
ten gebruik willen maken Is het enige dat voor
mij telt geld". Sammy Davis, Mickey Rooney,
Nancy Walker en Bill Cosby delen dit inzicht.
Nog maar een paar Jaar geleden lieten eerste
rangs artiesten zich hiervoor niet gebruiken.
Wat heeft dan bijgedragen tot dit veranderde
inzicht, deze voetbal voor de commercie? Daar
heeft de Amerikaanse communicatiedeskundige
en tv-theoreticus MacLuhan alles mee te ma
ken. Hij is de ontwerper en propagandist van
zijn stelling: "The medium is the message",
d.w.z. niet wat iemand te melden heeft is be
langrijk, maar het feit, dat hij het meldt,
maakt hem als verschijning belangrijk. Henry
Fonda verklaart dit nader in zijn kijk op deze
zaak: "Tv la een belangrijk medium voor een
goed acteur, omdat hem dat een eigen gezicht
geeft. Beter een goed voonkomen in een tv-com-
mercial dan een slechte rol in een, tv-spel".
Een jonge actrice, die moeilijk aan het werk
kwam, kreeg op zeker moment een radio-com
mercial te zeggen. Niet meer dan: "I always
use Drene Shampoo". Voor deze luttele woord
jes begaf zij zich elke zaterdagavond naar de
studio om live deze tekst de ether in te sturen.
Op zeker moment raakte zij in tijdnood, rende
de studio binnen, greep de microfoon en riep
uit: "I always use Droon Shampee". Sindsdien
is haar naam en die van het merk gemaakt.
Nu gaan er verhalen over de kapitalen, die met
dit werk door artiesten worden verdiend. Dit is
zeer verschillend en afhankelijk van diverse fac
toren. Ten eerste de naam van de artiest, ten
tweede de reikwijdte van het station, ten derde
het aantal herhalingen, ten vierde het al of niet
beschikbaar blijven van een gecontracteerde ar
tiest voor andere merken.De duurst betaalden
gaan met rond 8000 dollar naar huis. De goed
koopsten zijn te krijg voor 500 dollar, ongeveer
een weekloon.
Laurence Olivier maakt reclame voor een be
paald merk camera's. Zijn naam wordt daarbij
echter niet genoemd. De opdrachtgever stelt die
eis ook niet, omdat hij al lang blij is voor dit
werk "een talent van Rolls-Royce-formaat te
hebben gestrikt".
En een reclamekenner, die zich tevens mensen
kenner noemt, voegt hier aan toe: "Kunste
naars als Olivier hebben de beschikking over
een soort charisma, een uitstraling, waarmee zij
de mensen in hun ban brengen. En daar is het
de opdrachtgevers in de allereerste plaats om
begonnen. De kijker stelt de kwaliteit van het
geadverteerde produkt op één lijn met het ta
lent van de topartiest".
NANCY SINATRA: Alleen de allergrootsten verdienen er veel geld aan.
LAURENCE OLIVIER, een Rolls Royce onder
de toneeltalenten.
VERKIEZINGEN MET OF ZONDER SHOW?
We rekenen onszelf niet tot de vaste kijkers van
de BRT, de Belgische tv, en we bevinden ons
daarmee in het goede gezelschap van het me
rendeel der Vlamingen, die bij voorkeur op Ne
derland afstemt. Tegen de Belgische tv hebben
we, dat ze te vaak in panels teveel dingen zitten
uit te praten, tot dichters toe, die alles wat ze
in hun metrisch werk al hebben gezegd nog
eens komen toelichten.
Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat die Belgen
nooit eens een gaaf ideetje hebben. Ze beschik
ken bijv. over een goede filmrubriek en nog een
paar programma's, die het kijken waard zijn.
Toen de Ned. tv op de avond van de Franse
presidentsverkiezingen stopte, schakelden wil
over naar de BRT om te zien hoe zij daar deze
verkiezingen versloegen. Wie schetst onze ver
bazing. toen wij daar geen dorre cijfertjesman
en geen politieke rechtprater (onze winst zit
hem juist in ons verlies) aantroffen, maar Gil
bert Bécaud, die in een taveerne omgeven door
een groep dolle deernen het luid op een zingen
had gezet. De tierigheid kende geen grenzen.
Het bleek een bandopname, die af en toe even
werd onderbroken om wat verkiezingscijfers
door te geven. Ging hét alleen om cijfers, dan
bleef Gilbert opgetogen in de weer, waarbij het
geluid van zijn zang werd weggedraaid en men
alleen de stem van de cijfertjes-zegger te horen
kreeg. Soms verdween Gilbert helemaal uit het
beeld en kwam een politieke commentator erin.
Het voordeel van deze werkwijze is, dat men
tussen de bedrijven van de cijfertjes door niet
tegen een saai scherm zit aan te kijken en dat
kijkers, die alleen In het showtje geïnteresseerd
zijn toch heel wat verkiezingsnieuws meepikken.
Wat vinden onze eigen NOS-se programmama
kers daarvan? We hebben hun de vraag voorge
legd. Zij wezen erop, dat de komende gemeente
raadsverkiezingen samenvallen met de return
Feyenoord-Totenham Hotspur. Maar die wed
strijd is om tien uur afgelopen. Wat dan? Wel.
ging het antwoord verder, we hebben al eens
artiesten in de studio gehaald, bijv. Casey and
The Pressure Group. Akkoord, maar dat waren
mensen die af en toe een stukje speelden, wan
neer zij daartoe waren uitgenodigd en dan bo
vendien weinig geïnspireerd bleken en louter op
hun routine musiceerden.
Is het hier niet mogelijk om een oude band op
te zetten van ooit vertoonde shows, die het be
zichtigen met onderbrekingen best nog eens
waard zijn. Alle omroepen hebben voldoende
van die banden in het archief liggen, muziek-
en z&ngshows, die het ene oor in en het andere
uitgaan en de aandacht niet langer bezig hou
den dan ze te zien zijn. Dat soort werk houdt je
bovendien uit de slaap als rond het middernach
telijk uur de cijfertjesreeksen aan de slaaplust
gaan appelleren.
In de programmastaf van de NOS-tv Is deze
zaak aan de orde gesteld. Daar werd erop ge
wezen, dat op de Ned. tv op verkiezingsavonden
ook met korte amusementsprogramma's is ge
werkt, circus en voetbal. In de wijze, waarop de
BRT de Franse verkiezingen aanpakte, lag het
zwaartepunt echter bij de show en golden de
uitslagen als vers twee. De traditie van de Ned.
verkiezingen verdraagt dit niet. Elk cijfer is
dan nieuws, vooral in de uren rond midder
nacht, wanneer ook de commentatoren los ko
men met hun visie op grond van dan verkregen
inzicht in de ontwikkelingen. Maar, zo werd
verzekerd, het is voor de NOS blijvend een punt
van overweging om ook de verkiezingsavonden
zo aan te kleden, dat een groot publiek aantrek
kelijk bezig gehouden wordt.
Groningen Is een bijzondere
stad. Je kan er bijvoorbeeld al
les behalve natuurkunde stude
ren. Het heeft een hypermodern
cultuurcentrum, de prachtige
Martinitoren en bovenal een oer
gezellige binnenstad. Die typi
sche sfeer van rust en gezelll-g
heid die de Gronongse binnen
stad uitstraalt, is niet zo maar
ekogmen. Die is er dankzij een
weloverwogen modern stadsbe
leid. Op 27 november 1972 is in
de Groningse gemeenteraad een
plan aangenomen dat tot doel
had de Groningse binnenstad
weer tot één geheel te maken.
Een levend stadshart, waar rust
en geelligheid de boventoon
voeren en waar de belangen van
de voetgangers nummer één op
de prioriteitenlijst staan.
Leo Akkermans maakte van dit
voor Nederland vrij unieke ge
beuren voor de KRO een leven
dige film, waaroit duidelijk
blijkt, dat ja vrij gemakkelijk
mooie plannen kan maken of
.xoals de Groningse wethouder
van stadsontwikkeling en ruim
telijke ordening Max van den
Berg hot noemt, doeleinden kan
opstellen, maar dat de organisa
tie daarvan lang niet meevalt.
Ten eerste stuit je op de conser
vatieve bureaucratie van de ou
dere collega's in de raad.
Ook blijkt men nog niet hele
maal gewend te zijn aan het
idee dat men zelf kan beslissen
over het wel en wee van de
wijk, waarin men woont. Voor
wethouder Max van den Berg
komt er nog het probleem bij,
dat alle 17 Groningse wijken al
lemaal hun eigen kwesties h&t
belangrijkst vinden.
Ned. 1. 22.00 uur.
KRO-cineac
De KRO-tv zendt vanavond het
familieprogramma ,,KRO-Ci-
neac" uit. Het bevat afleverin
gen van de tekenfilmseries Por
ky Pig en Peter Potamus; de
Australische film Alice Springs
en de natuurfilm Pantheon
Saami. Vanavond start KRO-Ci-
neac met een nieuwe hoofdfilm
"Moeilijkheden met klas 2B". In
de eerste aflevering "De
Krachtproef" probeert wiskun
deleraar Swindon de ontembare
klas 2B in het gareel te krijgen.
Hij wil dat realiseren met be
hulp van de "instant happiness
6pray", die echter in het bozit is
van klas 2B. De moeilijkheden
zijn niet te overzien als Mr.
Swindon zich bij vergissing met
een heel andere spray in de
strijd werpt.
Ned. I. 19.05 uur
Spookschip Atlantis
In de tweede aflevering van de
filmcyclus "Charles Laughton,
akteur" brengt de KRO-tv "Het
Spookschip Atlantis" (Undeir ten
Flags). Deze Amerikaans/Ita
liaanse film uit 1960, geregiseerd
door Duilio Coletti en Silvio Na-
rizzano speelt in de tweede we
reldoorlog. Een zwaar bewapend
Duits koopvaardijschip de "At
lantis brengt een groot
aantal geallieerde schepen tot
inken. Door camouflage trucs
lukt het de kapitein van de
Atlantis steeds de tegenpartij te
overrompelen ei zelf onzicht
baar te blijven. Dankij een ver
nuftige spionage-operatie lukt
het een Engelse admiraal in
Londen de identiteit en de vaan
route van de Atlantis te achter
halen, waarna het schip onscha-
de'ijk wordt gemaakt na in een
val gelokt te ijn. Naast Charles
Laughton spelen in de hoofdrol
len: Van Heflin, Cecil Parker,
Mylène Demongeot en Folco
Lulli.
Ned. I, 20.31 uur.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Moord in gedachten
Is er nu wel of niet een moord
gepleegd? Voor deze vraag ziet
de jonge i olitieman Tom Patter
son zich gesteld in de thriller
"Murder in mind", op de
AVRO-tv vanavond. De pasbe
noemde politieman krijgt een
vrouw op het bureau, die een
moord bekent. Tom Patterson
gelooft haar... Maar de vrouw
blijkt de echtgenote to zijn van
een auteur, die wereldberoemd
is door zijn misdaadverhalen.
En al gauw blijkt de politieman,
dat je de vrouw van een zo be
roemd man, niet zo maar mag
geloven. Trouwens: is er wel
écht een moord gepleegd? Of
heeft de vrouw van de schrijver
maar wat verzonnen? De hoofd-
rol'en in deze, door Alan Gibson
geregisseerde thriller, worden
gespeeld door Zena Walker, Ri
chard Johnson en Nonald Gee.
Ned. II, 22.05 uur.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Tl-Ta-Tovenaar
18.55 Journaai
KRO
19.05 KRO-cineac
20.00 Journaal
20.21 Stichting Socutera
20.21 Film met Charles
Laughton
22.00 Ander programma voor
de binnenstad
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het ziekenhuis
20.00 Journaal
20.21 Helen, een vrouw van
deze tijd
21.15 Televlzler magazine
22.05 Moord In gedachten
23.05 Journaal
23.10 Teleac: Wiskunde
CHARLES LAUGHTON als de kapitein
getiteld: ,,Het spookschip Atlantis".
de film van vanavond,
ia. 17.55-18.00 (K) Journaal,
glonale programma's NDR:
10.00 (K) Sesamstrasse. 18.00
Ahol Pacific Lady. tv-serie.
(K. ktualltelten. 18.46 (Kl 3
mannetje. 18.55 (K) Sportjoul
19.26 <K) Unter Ausschluss de
fentllchkeit, serie. 19.59 (Z/W)
grammaoverzicht. WDR: 8.20
10.30-11.30 en 11.45-12.15 (Z/W
TV-cursussen. (9.30-10.00 (K)
strasse.) 18.00 (K) Nieuws uit 1.,
riJn-Westlalen. 18.05 (K) Kindei
gramma. 18.15 (K) Der sch*
Graf, tv-serie. 18.40 (K) Aklui
ten. 19.20 (K) Der schwarze
tv.serle. 19.40 (K) Intermezzo.)
<K) Jot
tages.
21.00
ereldkai
schappen voetbal. 21.45 (K) R
tage. 22.30 (K) Journaal
Geschichte in Bildern,
DUITSLAND II
17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Jert I
und Isabelle. tv-serie. Aansluit
(K) Verhalen uit de geschied
17.40 (K) Muziekprogramma
(K) Tekenfilmserie. 19.00 (K)
naai. 19.30 (K) Mutter Teresa -
die FrelJjeit arm zu sein. film.
(K) Wetenschappelijk progran
jjjgj" lal. 21.15 (K) L| dit ja
;v!11a .v.tilvn
(K) Jourr
Ta «CST<
grenst
geeste
trekva
straat
secunt
gereal
bouwt
jaar
BELGIë (Nederlands)
kleur
DUITSLAND I
10.00 (K) Journaal. 10.05 (K) Aktueel
programma. 10.45 (K) Dokumentalre
11.30 (K) Liefdadlgheldscon-
magazln
18.30 (K) Verkeerstip. 18.35 (K)
kumentalre. 18.50 (K) Sporttril
19.33 (K) Kortweg. 19.38 (K)
delingen en weerbericht. 19.'
Journaal. 20.15 (K) Berend
wijnquiz. 21.55 (K) Nieuws t
lekenmarkt. 22.30-22.50 (K)
worde
hoofd'
wijk.
NEDERLAND 1
NEDERLAND II
NOS
11.35 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV|
19.05 Ballet „Kinderspelen"
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Landelijke ruitersport
21.05 Spel zonder grenzen
22.25 Ajider nieuws
NOS
22.50 Den Haag vandaag
23.05 Journaal
23.10 Teleac, Huisartsen
NOS
18.45 Tl-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 De verschoppeling
19.30 Guyana waterland
20.00 Journaal
20.21 De Onedln Line
21.10 Wie wat waar
21.40 Achter het nieuws
22.30 Journaal
22.35 Teleac Flexibele school 'in§
LEIDI
mee
gaar
deni
Telk
wéél
zo zi
Wetho
kleur
HILVERSUM I
Spectrum. NOS: 19.00 (S) Har.
monle en fanfare in Nederland en
Europa. 19.30 (S) Muzlbas. 20.00 (S)
Vrijspraak: Interviews door Journalis
ten. 21.50 Uitgebreide reportage.
22.15 Voor blinden en slechtzienden.
22 25 Causerie. 22.30 Nieuws. 22.40
Radiojournaal. 22.50 (S) Hobbys-
coop: een populair programma over
electronlca. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Toelich
ting bij het nieuws. 18.48 (S) Met
uw Instemming: het lied van de
week. 19.00 Vincent van Gogh, serie-
hoorspel (12). 19.30 (S) Literama:
kroniek over boeken, schrijven
toneel. 20.00 Nieuws. 20.05 Ave
verdenking. 20.15 (S) Messiah:
torlum van Hëndel, uitgevoerd
Concentus Musicus uit Wenen, Nok- siga
deutscher Figuralchor en sollslL r;w
21.45 Einde of nieuw begin, gesprit J
22.25 (S) Messiah (vervolg 23» zoel"
Theologische etherleergang. zJ Noo
(Si Moderne kamermuziek (gr ;,i
23.55-24.00 Nieuws. 11JU
moe
HILVERSUM IIIwas
NOS: 18.02 Joost mag niet et»- ',er'
AVRO: 19.02 Drie loopt achter. 20 gevi
Radiojournaal. 20.05 (S) Take the! ljik
train. 21.02 De Negenuur-show. 331
(S) Superclean Dreamraachli' re
NOS: 22.55 Mededelingen. AVF) heir
23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Ra<S
journaal. 0.05 (S Droom-top-tl'
1.02 M-
Kri
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Spitsuur. 7.54 VPRO: Deze
dag. 8 00 Nws. 8.11-8.28 Dingen v. d.
11.00 Nws. 11/13
(S) VARA.klass.: klass. kamermuz.
NOS: 12.00 Den Haag
ndaag dit. morgen dat. 13.20
(S) VPRO-Maandag-muz. AVRO:
14.45 (S) Reg. zaken. 15.15 (S) Kerk-
orgelconc. 15.35 (S) Biels en Co.
16.00 Nws. 16 03 Radiojournaal. 16.05
Poplepel. 16.30 (S) V.d. kinderen:
11.55 Med. 12.00 (S) Killd
Hawallans Show. 12.21 Voor roer
tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land-
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier
nu. 12.55 Makro: soc. econ. ri
13.00 (S) Prom ork. met solist
opera- en operettemuz. 14.05 Sch'
radio. 14 30 (S) Sopraan en pla
toerisme en recreatie. 17.20
Overheldsvoorl.: Suriname Journu
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier
HILVERSUM III
HILVERSUM II
man of: evangel, comm. blJ de tijd
8:.30 Nws. 8.36 Gvmn. v. d. hulsvr.
8.45 (S) Plein publ.: maandagmor-
4.03 Pop-Kontakt Vi
16.03 Hltmeesters
„Openbaar Kunstbezit" is in
zijn achttiende jaar. De stich
ting Is destijds opgezet om de
nederlandse museumcolecties
bij een bre«d publiek bekend
te makeen. Dat gebeurde via
korte radio-causerieën, bege
leid door voortreffelijke (en
goedkope) afbeeldingenreek
sen, benevens een jaarkaart
die gratis entree tot vele mu
sea bood.
Dat „Openbaar Kunstbeezit"
populair werd is vooral aan
die afbeeldingenreeks en aan
dat gratis entree te danken.
Want beeldende kunst en radio
zijn twee onnatuurlijke part
ners.
Het gekke Is dat t-v., Ideaal
medium om progaganda voor
het elg«n kunstbezit te maken,
lange tijd geen voet aan de
grond kreeg. Lang was er he
lemaal geen zendtijd, later wa
ren er beknibbelde minuten
waarin nauweijks iets gezegd
kon worden.
Johnne Severijns film over het
Haagse Gemeentemuseum be
tekende een doorbraak. Er
werd ruimere informatie gebo
den over openbaar kunstbezit
op de beeldende wijze die dooKCl
t.v. wordt mogelijk gemaakt. |Raa
Goede informatie derrhaht- W£
over het museumwezen. NI* 8e
de best mogelijke Informatie
Het Haagse GemeentemuseeuB
heeft een paar specialiteit» >Ne
die de collectie wereldberoemd |>e
maken. Dat aspect kwam «I r
niet uit. Sp
Als „Openbaar Kunstbezit'
volgende uitzendingen wil wij
den aan andere museumcolle
ties zal toch moeten word*
gezocht naar meer exacte be
Voor het overige was het 'eet
t.v. weekeinde dat geen com
mentaar verlangt. Enige kant
tekening: Prijs voor leveo
sechtheid voor „Jonge music
op herhaling".
dupeerd doordat onat'.ente diri
gent Hupperts te vroeg inzette
Hupperts ging voor schut. Ver
velend voor de man, maar ple
zierig voor televisie dat im
mers bestaat bij de gratie va»
het ongewone.
Vfl s