De bedrieger Goudenschijn en de oprechte Kopermunt Saterdag is mei 1974 leidse courant Agenda-Bioscopen de schitterende stad Venetië woonde eens een heel mooi meisje in een heel mooi paleis je. In die stad liggen de palei zen niet in tuinen en niet aan straten, maar ze staan zich te spiegelen aan de rand van ka nalen. De mensen kunnen er dan ook niet van het ene paleis naar het andere lopen of rijden, maar ze varen er in gondels. Toen dat mooie meisje daar woonde, kwamen heel veel jon gemannen in hun gondels aan varen om haar een bezoek te brengen. Al die knappe jonkers waren verliefd op haar en zij gaven haar de bijnaam Dui zendschoon. Maar het meisje had alleen oog voor deze twee: voor Goudenschijn en Koper munt. Goudenschijn dankte deze naam aan zijn rijkdom. Van hem was de mooiste gondel uit de stad, met prachtige versie ring, met een dakje van bro kaat en gordijntjes van kostba re zijde. Kopermunt kreeg zijn naam omdat hij helaas zo arm was, dat hij nooit goud of zil vergeld bezat, alleen maar ko peren munten. Maar Duizend schoon vond die twee allebei even aardig zodat ze maar niet besluiten kon, met wie ze zou willen trouwen. De rijke over laadde haar met geschenken en nam haar mee uit varen in de schitterende gondel. De arme bracht haar telkens niet meer dan slechts één bloem. Maar daarbij vertelde hij,, zo veel moois over die ene bloem dat de keuze voor het meisje steeds moeilijker werd. Kopermunt wilde haar de keuze nu gemakkelijker maken en daartoe bedacht hij een bijzon der plan. Kijk, daar kwam hij aanvaren in zijn gehuurde gon del, want voor een eigen gondel was hij niet rijk genoeg. Deze keer bracht hij voor Duizend schoon niet één bloem mee, maar een heel rozenstruikje in een bloempot. ,,Ik ga een reis maken over zee, lieve Duizend schoon", zei hij. .Misschien kan ik goede zaken doen, zodat ik niet langer Kopermunt maar tenminste zilvermunt genoemd kan worden. Dit rozenstruikje heeft een betekenis. Je weet dat ik de vriend van bloemen ben. Let op, wanneer de roosjes van dit struikje verwelken en ster ven, zal dat het teken zijn, dat ik zelf gestorven ben." Hij nam afscheid van het meisje en ver trok. In werkelijkheid ging hij niet op reis, maar gewoon naar huis. Elke dag voer hij nu in een ge huurde gondel naar het paleisje en gluurde door een kiertje van de gordijntje naar wat er te zien of te horen was in het huis van Duizendschoon. Na een paar dagen verwelkten en stier ven de roosjes, (dat was geen wonder, want Kopermunt had met opzet het struikje zonder wortels in de pot gestopt: hij wilde het meisje alleen maar la ten geloven dat hij dood was, om te weten of zij daar verdriet over zou voelen.) Duizendschoon die tevoren niet wist met wie van de twee zij zou willen trou wen, kreeg ontroostbaar ver driet. Ze huilde tranen met tui ten. Want nu ze dacht dat Ko permunt gestorven was, wist ze opeens dat hij degene was van wie zij oprecht veel had gehou den. Daar kwam Goudenschijn aanva ren om haar een bezoek te brengen, hij trof het meisje in tranen aan. Toen hij hoorde waarom ze huilde, werd hij zich stilletjes in de handen en dacht: ,,Ik ga haar nóg fraaiere geschenken brengen, nóg mooie re boottochtjes aanbieden, dan trouwt ze met mij." Hij ging naar huis en broedde een plan uit, een lelijk plan. Om te beginnen schreef hij een brief, in onherkenbare letters, want de brief moest dc*,.öj£n voor een afscheidsbrief van Koper munt. Hij vouwde hem heel klein op, en stak hem in zijn zak. Daarna ging hij r.pmeuw naar Duizendschoon die r.cg steeds huilde om de gestorven vriend. Goudenschijn zei nu: ,,Ik begrijp niet hoe dit struikie de dood van onze vriend kon af- Zaterdag 18 mei Koninklijke Schouwburg 20.1.1 „Barbaren" (Haagse Comedie) HOT 20.30 „August, August, Au gust" (Haagse Comedie) (J). Dillgentla 20.15 „Wat je zegt ben je zelf" (Cabaret GerarCox en Frans Halsema) Theater aan de Haven 20.15 „Kis- tn" (De Appel) (J) Congresgebouw 20.00 (Toneelzaal) „Chips" (Het Toneel). (Pr. W. A.-zaal) 20.00 „De Vögel- handler" (Operettever. DES). Kurzaal 20.30 Het Residentie Or kest o.l.v. Maurici's Kapel tn.m.v. solisten. Theater In de Steeg 20.30 Drie een akter door Inter Nos, Rand stad en Odia (J) Poppentheater Guido van Deth 14.30 „De koningsdochter en het tovermannetje" 20.30 „De Ui- zers" (Volwassenen). Zeiss Planetarium 14.30 „Als an dere kinderen slapen" 16.00 „De zon en andere sterren". Zondag 19 mei HOT 20.30 Concert door het Resi dentie Orkest Koninklijke Schouwburg 20.15 „De zottin van Chaillot" (Haagse Comedie) (J) Theater In de Steeg 20.30 Drie een akter door Inter Nos, Rand stad en Odia (J) Poppentheater Guldo van Deth 14.30 „De koningsdochter en het tovermannetje" Zeiss Planetarium 14.30 „Als an dere kinderen slapen" 16.00 „De zon en andere sterren". Gemeentemuseum 14.30 Japanse Koto-muziek, toegelicht door Dr. W. Adriaanse. Haagse Kunstkring 14.15 Startpo- diumconcert door S. A. Noord pool, E. Bruigom, F. v. Ruth, E. v. Bochove en J. Mennes. Maandag 20 mei Kon. Schouwburg: 20.15 uur „Een bruid in de morgen". (Globe). Diligentla 20.15 Eindexamen Aca demie voor Podium-vormgeving. Kurzaal 20.15 Concert door „Musi- ca" o.l.v. Jan Out m-m.v. Tibor de Machula, cello. Dinsdag 21 mei Koninklijke Schouwburg 20.15 „Uitkomst" (Thpater). HOT 20.30 „Macbett" (De Appel) (j). Diligentla 20.15 „Wat je zegt ben je zelf" (Cabaret Gerard Cox en Frans Halsema). Centrale Bibliotheek Rijswijk 20.00 Yenri Knap spreekt in „Schrijvers in Rijswijk". Woensdag 22 mei Koninklijke Schouwburg 20.15 Blij spel „Slippers". HOT 20.30 „Macbett" (De Appel) (j). APOLLO: Serpico (18) 2.30. 7.00, 9.30, za. en zo. 12.00, 2.30, 4.45. 7.00, 9.30. In de doodsgreep van het rode masker (18) vr. en za. 24.00 ASTA: Don't look now (18) 2.30, 7.00, 9.30. zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30. BIJOU: Bertrand in on(t)roerend goed (a.l.) 2.00. 7.30, 9.30. zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.30. CAMERA: Harold and Maude (18) 2.00, 7.15, 9.30. zo. 2.00 4.30, 7.15, 9.30. zo. 2.00, 4.30, 7.15, 9.30. CINEAC: Woody Woodpecker festival (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30. zo. 11.30 enz. De duivelse rituelen van Dracula (18) 5.30, 7.30, 9.30. De non van Monza (18) za. 24.00. CORSO: Papilion (14) 2.15, 8.15. DU MIDI: Goldfinger (14) do., vr.. ma., di. 8.15, za. en zo. 7.00. 9.30. Astérix en Cleopatra (a.l.) za. en wo. 2.00. The Aristocats (a.l.) zo. 2.00 EUROCINEMA: De val van Rome (a.l.) 1.30. 7.30. za. en zo. 3.45, 7.45 Carnal knowledge (18) za. 24.02 Bij de beesten af (a.l.) zo. 10.30 Sandy de zeehond (a.l.) za. en zo. 1.30. FLORA: Wat meisjes lekker vinden (18). 2.00, 7.00. 9.15, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.15. Four for Texas. vr. en za. 24.00 KRITE- RION: That'll be the dau (14) 3.00, 7.00, 9.30. Strawdogs (18) vr. en za. 24.00 METROPOLE: Paplllon (14) 2.00, 8.00. ODEON: de bloedige vuist van Kung Fu (18) 2.00. 6.45, 9.15 zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.15 The Birds (18) vr. en za. 24.00. OLYM- PIA: The Poseidon Adventure (14) 2.00, 8.00. PASSAGE: De maffia vergeet nooit (18) 2.30, 7.00, 9.30. za. en zo. 1,30, 4.00, 7.00, 9.30. Een vuist vol karate (18) vr. en za. 24.15. REX: Ben ik dan abnormaal (18) 9.15, 11.30, 1.45. 4.00. 7.15, 9.30 zo. 1.30 enz. Pippi zet de boel op stelten (a.l.) zo. 11.30. ROYAL'70: Satans creatuur (14) do., ma., dl., 2.15, 8.00 vr. en zo. 2.15, 7.00, 9.30. za. 2.00, 9.30. De Bastaard (18) vr. en za 24,00. Het rode kaperschip (14) zo. 12.00 ROYAL OP ZOL DER: The killer (18) do., ma., di., 2.15, 8.00 vr. en zo. 2.15, 7.00. 9.30 za. 2.00, 7.00. 9.30. Het bloed van Dracula (18) vr. en za. 24.00 STUDIO DE LUXE: Vrolijke ontucht in Tirol (18) 2.15, 7.15. 9.30. zo. 1,30. 4.00 7.15, 9.30. STUDIO 2000: American graffiti (14) 7.00, 9.30. zo. 1.00. 7.00, 9.30. De avonturen van Alice in Wonderland (a.l.) za. 2.00 DE UITKIJK: César en Rosalie (14) 2.30, 7.15, 9.45. zo. 1.30, 4.00, 7.45, 9.45. DELFT CITY: Help! De dokter verzuipt (a.l.) 2.30, 7.00, 9.15. CITY SE LECT: The glasshouse (18) 2.30, 8.15 wo. 8.15. Circus op stelten (a.l.) wo. 2.15. DELFIA: Tora! Tora! Torn! (14) 2.30, 8.00. DOELEN KINO: De corrupte sheriff (18) 7.00, 9.00. FLORA: Het duivelsmasker van Tang (18) 7.00, 9.15. STUDIO D: Met jouw tanden in mijn nek (18) 7.00, 9.15, wo. 2.30. Liza (18) di. en wo. 23.30. (Filmliga). Het meisje reikte hem snikkend de pot met 't rozenstruikje aan. Tranen verhinderden haar te zien wat Goudenschijn uitvoer de. Dat was nu juist niet zo mooi! Hij haalde het struikje uit de pot, legde vlug het opge vouwen briefje er in en riep verbaasd: „Kijk eens, er ligt een brief in de bloemaarde." Terstond hield Duizendschoon op met huilen, nam de brief en stapte ermee op het balkon om hem in het volle daglicht goed te kunnen lezen. Zij las: „Lieve Duizendschoon, het is mij duide lijk geworden, dat ik niet ge noeg van je houd om met je te trouwen. Daarom ben ik op reis gegaan. Ik ben niet dcod, maar ik keer nooit weer. Wees ver standig, trouw met Gouden schijn, hij is een edel mens, met wie je gelukkig zult zijn. Vaarwel! KOPERMUNT." En wat deed Duizendschoon nu? Wierp zij zich onmiddellijk in de armen van Goudenschijn? Niets daarvan. Zij begon nóg hartbrekender te huilen en snik te: „Hij heeft groot gelijk dat hij niet wilde trouwen met zo'n dom wezen als ik, te dom om te weten hoe veel ik van hem hield'. Haar vingers trilden, er kwam een windvlaag en de brief waaide van het balkon in het water. Wanhopig riep ze naar binnen: „Ik heb de brief laten vallen, haal hem vlug voor mij uit het kanaal!" Dat wilde Goudenschijn wel, dan kon het meisje nog vel? malen in die brief lezen ho? edel hij was! Maar toen hij beneden aan het water kwam, was de brief niet meer te vinden Natuurlijk niet. Kopermunt had daar juist tevoren in zijn ge huurde gondel door een kiertje gegluurd, hij had de brief zien vallen en hem gauw opgevist. Nu was hij er al vandoor, en las de brief. Oh, wat een verra der was die Goudenschijn!! Toch kon hij er niet erg boos om worden, omdat er in ziln hart alleen maar plaats was voor vreugde: „Duizendschoon wil met MIJ trouwen...." En ook hij bedacht een plan. In de gehuurde gondel voer hij naar een bloemenkoopman, kocht een reusachtige mand en ging daar zelf in liggen. Toen liet hij zich helemaal met rozen bedekken en vroeg de gondelier hem te varen naar het paleisje van Duizendschoon. .Breng mij daar in de mand naar boven en zeg: „Rozen voor u van een be wonderaar." Dat deed de gondelier. Maar het meisje zei tegen de man: „Neem maar weer mee en zeg: „Rozen voor u van een oewon- deraar." Dat deed de gondelier. Maar het meisje zei tegen de man: „Neem maar weer mee. ik wil van niemand nog ooit geschen ken of bloemen aannemen." Toen klonk een welbekende stem uit de mand, die riep: „Ik zou me toch maar over deze mand buigen om de rozengeuren op te snuiven." Het meisje holde naar de mand. De aardige Koper munt werkte zich uit de rozen, en ofschoon er nog doornen aan zaten, vielen ze elkaar tussen de bloemen in de armen. Gou denschijn maakte dat hij weg- Muizen hebben veel vijanden. Het komt weinig voor dat ze niet vluchten voor het dier dat je ziet als je een lijn trekt van l naar 76. Maar dit was een heel dappere muis, die met ee nbezem op zijn vijand afging. Wat was die vijand. PAULUS DE BOSKABOUTER - DE MUSSENKLUS 3-72 Dokter Paulus zette zijn eerstehulp- koffertje neer. dat hij eerst nog van huis had moeten halen en vroeg hijgend: „Sa- ha-ha-halomo, is het echt waar?" Salome glimlachte bescheiden, hield zijn ei op en sprak eenvoudig: „Hier is het". „Nou, wat heb ik je min of meer gezegd?" riep Oe- hoeboeroe. „Is dat een ei of niet?" „Het is een ei", meende de dokter. maar pas als ik het onderzocht heb, kan ik constateren of het werkelijk een raveëi is". Zeer ver ontwaardigd klemde Salomo het ei teger zich aan en riep nijdig: „Pas op als je aan mijn ei komt!" „Doe niet zo kinderachtig. Salomo", suste Oehoeboeroe, „je weet best dat Paulus nooit of te nimmer een e kwaad zou doen". sp/5-3 A Is je eens vriendfes of vriendinnetjes krijgt om te eten en er komt een ei op tafel, moet je dat ei eens leuk versieren. Dat is heel gemakke lijk. Je neemt dun karton, liefst geel als je dat kunt krijgen. Zo niet, dan neem je wit dat je geel verft. Je vouwt het karton zoals op de tekening. Je tekent een kuikentje erop en dan knip fe de rest erom weg. Als je het karton uitvouwt, heb je een rij kuikentjes. Plak die om het ei en je hebt een leuke versiering. Oplossing vorige week Bij 1 hoorde het gereedschap van 7, bif 2 van 6, bif 3 van 5, bij 4 van 8. En omgekeerd, dus 7 bij l, 6 bij 2, 5 bif 3 en 8 bij 4. LUCKY LUKE - DE ZWARTE HEUVELS SMJ3-C, Het maar goed dat Koper munt het te druk kreeg met zijn bruiloft, anders had hij Gouden schijn best voor „schriftverval sing" kunnen laten arresteren. Tens'otte blijkt het dat hun na men een diepere betekenis had den: SCHIJN bedriegt, Gouden schijn was een bedrieger. Maar koperen munten zijn écht en KOPERMUNT was echt en op recht. Dolfijnen behoren tot de schranderste dieren. Als fe het zou kunnen zien, zou je dat merken als een dolfijn zijn grote vijand, de haai, tegenkomt. Een haai is een dom dier. Als een haai .die bijna even groot is alf 'n dolfijn, tot de aanval overgaat en dat doel hij alleen als een dolfijn alleen zwemt laat de dolfijn een fluittocn horen, een soort S.O.S. dat schepen in nood uitzenden. Er komen dan van alle kanten dolfijnen aanzwemmen om te helpen. Ze gaan in een kring om de haai liggen en op hetzelfde moment vallen .e met zijn allen de haai aan. Men is er nog niet achter hoe die dolfijnen op precies hetzelfde moment kunnen aanvallen. Misschien is daar ook wel een maniertje voor, zoals die fluittoon. De haal is dan gauw on schadelijk gemaakt. SUSKE EN WISKE - „Het Ros Bazhaar" lopen, Suikt, zt komt dchter t ons ddn! 1.j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 23