Imperium volhardt in optimisme
GROEP VAN MARJOLEIN
BRIËR IN LAK-THEATER
Jonge kunstenaars
exposeren bij Ars
CREATIVITEIT
IN VOORHOUT
Frans
concert
in
Duiven
voorde'5
Generale voor Indonesië-tournee
Schaak-
dagen in
Leidsenhage
55
ZATERDAG 20 APRIL 1974
LEJDSE COURANT
rV V
Leiden Van de profeet Eze-
chiël naar de Vlaamse auteur
Louis Paul Boon is schijnbaar
een enorme stap, en de mede
deling dat de toneelgroep Im
perium haar jongste productie
gebaseerd heeft op het werk
van deze twee schrijvers,
geeft dan ook alle reden tot
een licht schouderophalen.
Toch is de afstand tussen de
bijbelse oudheid en de moder
ne wereld van Boon minder
groot dan men zou denken. In
zijn boek „De meisjes van
Jesses", geïnspireerd op de
Sharon Tate-moorden, is Boon
zelf al teruggekeerd naar de
mystieke maar ook decadent-
misdadige sfeer van het oude
Babyion en het werk van Im
perium komt eigenlijk neer op
het doortrekken van deze lijn
met een doelbewuste poging
om de problematiek verder uit
te diepen.
Wie echter op grond hiervan
verwacht om bij zijn bezoek
aan het Microtheater in de
Vestestraat geconfronteerd te
worden met een (min of
meer) bijbels drama of met
een modern mysteriespel, har
de waarheden en wereldher-
vormende boodschappen, zal
ieder geval bedrogen uitko
men. Natuurlijk is de waar
heid hard,- keihard zelfs, maar
het streven van Imperium
blijft vóór alles om de mensen
een „avondje uit" te bezorgen.
Steekt het publiek van dit
...avondje uit" iets op, wordt
het aan het denken gezet (en
dat is wel de bedoeling), dan
is dat meegenomen.
Als kernthema van „Keer
omme" (de naam van deze
nieuwe productie) zou men het
begrip „samenwerking" kun
nen beschouwen en de bedoe
ling van Imperium is vooral
om de onwil en zelfs de onmo
gelijkheid- tot serieuze samen
werking te belichten. Dit ge
beurt via allerlei herkenbare
situaties die variëren van het
samendrijven van subversieve
elementen in een stadion -tot
het langs-elkaar-heen-leven in
een modern flatgebouw. Dat
hierbij waar mogelijk de hu
mor sterk op de voorgrond
treedt, is voor wie de werkwij
ze van Imperium kent zonder
meer duidelijk. Ook het muzi
kale aspect wordt echter niet
vergeten: de gehele voorstel
ling wordt omlijst door liedjes,
zelfgemaakte en parafrases op
bestaande teksten, en twee gi
taristen zijn voortdurend op
het speelplan aanwezig.
De „boodschap" van Imperium
komt in het gedeelte na de
pauze meer naar voren. Voort
bordurend op het gegeven van
het „dal van de dode doods
beenderen" wordt de voorstel
ling a.h.w. nieuw leven inge
blazen door de overtuiging dat
er wel degelijk een toekomst
en dus reden tot optimisme
aanwezig moet zijn. jDmdat de
nagestreefde samenwerking
echter alleen in „het nieuwe
Jeruzalem" optimaal aanwezig
kan zijn, wordt de mens in
zijn huidige leefsituatie ..ver
oordeeld tot samenwerking",
met andere woorden: de sa
menwerking is een onbereik
baar doel dat hij zijn gehele
leven lang met hart en ziel
moet nastreven.
De voorstellingen van „Keer
omme" zullen van 20 april
(première) tot 31 mei plaats
vinden in het microthcatèr Im
perium in de Vestestraat op
iedere vrijdag- en zaterdag
avond.
Paul Korenhof
LEIDEN De dansgroep van Marjolein Briër staat voor
een hoogtepunt in haar nu bijna vierjarig bestaan.
In juni vertrekt het gezelschap naar Indonesië voor een
toemee van bijna een maand. Uiteraard zijn de ver
wachtingen van de dansers hooggespannen. Er wordt
de laatste weken al stevig gevijld en geschaafd aan het
bijna totaal vernieuwde repertoire, dat op verschillende
plaatsen in de Archipel (niet alleen in Djakarta en ver
der op Java, maar ook in de Molukken) zal worden uit-
veelbelovende Leidse balletgroep - tevens ter afsluiting
van het theaterseizoen '73/'74 - geven Marjolein en de
harennog eenmaal een voorstelling van de balletten die
In Indonesië de show moeten stelen en waarvan al eer-
der. enkele maanden geleden in de aula van het Rijn
lands Lyceum in Oegstgeest. met zeer veel succes voor
een uitverkocht huis een uitvoering werd gegeven.
Het halletminnend oubliek dat het afgelopen jaar in ge
tal beduidend is toegenomen, kan op 27 en 28 april
tal beduidend is toegenomen, kan op 27 en 28 april a.s.
(zaterdag en zondag) in het LAK-theater aan het Le.-
vendaal nog eenmaal recente topchoreografieën van
Marjolein Briër in zich opnemen. Daar zijn natuurlijk
alle jongste uitschieters bij, zoals May be the morning,
Brown Baby (die in Indonesië een andere naam krijgt),
Play it!. Het poëtische Valerie en de komische facetten
van Marjoleins scheppingskracht Live it up en People
in town en niet. te vergeten het dramatische Waves Of
hope en de gospeldansen.
Beide avonden valt opnieuw van een première te genie-
tpn. Voor de eerste maal brengt de dansgroep een
modern tap-dance" op de planken. De choreografie is
van Phil Muriloff. Deze première is tevens de infroduc-
tie van deze dansvorm in Leiden. De inleiding wordt
gegeven door een oude rot in het theatervak. Frans
Muriioff. die de tap-dans destijds in Nederland vaste
bodem gaf. Een leuke gelegenheid voor de jongeren om
«'e tap-dans eens vam nabij mee te maken en voor de
ouderen een aangentame verpozing bij herinneringen
aan de jaren van weleier.
De dansgroep Marjolein Briër wacht een druk seizoen na
de vakanties. In Leiden zelf zal in die periode praktisch
niet worden opgetreden, omdat men reeds is „volge
boekt" voor voorstellingen buiten de Leidse regio. Ook
zal in 1975 het repertoire verdere vernieuwing onder
gaan. Voor de twee awonden in het LAK theater aan
draag 20.15 uur zijn kaarten verkrijgbaar bij de Leidse
Balletschool en bij espressobar „Gonk". Pieterskerk-
choorsteeg. (Foto Huib Burer).
Burgemeester
van Oegstgeest
in het zilver
OEGSTGEEST Op 16 mei a.s.
hoopt burgemeester jhr. T. A. J.
^van Eysinga te Oegstgeest zijn
zilveren jubileum te vieren.
"He jubilaris heeft nadrukkelijk te
kennen gegeven op genoemde da
tum in besloten kring met en
kele naaste medewerkers uit
Oegstgeest en Hellevoetsluis bij-
- een te zijn.
JHet mooiste geschenk dat Oegst-
'J geest mij zou kunnen aanbieden
- is een financiële bijdrage in het
l orgelfonds van de Groene Kerk",
aldus de burgemeester.
De raadszitting op de 16e mei a.s.
"zal gewoon doorgang vinden
- doch daarna zullen de raadsle-
- den „elders" in de gelegenheid
izijn het glas te heffen.
Grofvuil
LISSE Het grofvuil wordt woens
dag 24 april 's morgens opge-
haald in wijk 2 (Poelpolder) en
de flats Poelpolder, 's Middags
- wordt het opgehaald in wijk 1
(het niet in de Poelpolder gele-
gen deel van de maandagwijk).
LEIDSCHENDAM De Leid-
schendamse Schaakvereniging
„Corbulo" organiseert ter gele
genheid van het 4e lustrum op
23, 24 en 25 mei drie schaakda-
gen in Leidsenhage waaraan
y o.a. de bekende schakers Don-
ner, Ree en Withuis meewerken.
Er worden wedstrijden gehouden
in gevarieerd snelschaak, een
-. scholierentoernooi en op 25 mei
een simultaan-seance met me-
3 vrouw H. Timmer, J. H. Don- I
:ner, H. Ree en B. J. Withuis.
Per wedstrijdonderdeel en per
deelnemer zijn de inschrijvings-
kosten 1 gulden.
Ihschrijvingskaarten zijn te ver-
krijgen bij de wedstrijdleiding
Nassaulaan 19 te Leidschendam.
%Aan de snelschaakwedstrijd kan
alleen word») deelgenomen door
leden van de Haagse Schaak j
Bond. De gong-wedstrijden op
de laatste dag van de lustrum
feesten zijn alleen toegankelijk
voor leden en oud-leden van de
LSV „Corbulo".
Opening PTT-
computercentrum
ÊEIDSCHENDAM Het Hendrik
Reinoud-computercentrum van
het Directoraat Automatisering
van de PTT zal woensdagmiddag
24 april officieel in gebruik wor-1
den gesteld dóór de oud-direc-1
teur generaal van de PTT, de
hqer H. Reinoud, naar wie het I
^computercentrum wordt ge
noemd
Bij de opening zullen ook de hui-1
'dige directeur-generaal van de
PTT, drs. Ph. Leenman, en de i
'burgemeester van LeidsChen-
dam, de heer E. J. M. Kolfscho
ten, tegenwoordig zijn.
VOORHOUT - De volksuniversteit „Voorhout" houdt een tentoonstelling
in Huize St. Agnes, Herenstraat 45 van 25 april t/m 1 mei a.s. Er
zullen werken te zien zijn van leden van de pottenbakclub, de
creatieve kindercursus, de cursus creatieve handvaardigheid voor
volwassenen, de fijne keuken en de bloemschikcursus.
De opening vindt plaats vrijdagavond 26 apripom 8 uur, voorafgegaan
door een rondgang door het dorp van de muziekvereniging „Sint
Caecilia". De expositie is voorts geopend: zaterdag 27 en zondag
28 april: van 2 tot 6 uur. Maandag 29 april t/m woensdag 1 mei:
van 2 tot half 5 en van half 8 tot half 10. Op Koninginnedag zal de
tentoonstelling extra geopend zijn van 10 tot 12 uur 's middags.
Op Koninginnedag zal 's middags aan alle kinderen van Voorhout de
gelegenheid worden geboden creatief bezig te zijn in de Boerhaave-
school (bij mooi weer buiten) van 1 tot 5 uur.
LEIDEN Tot 30 april a.s. duurt
een tentoonstelling in de exposi
tiezaal van Ars Aemula Naturae
aan de Pieterskerkgracht van
werk door een drietal jonge
kunstenaars: de Leidenaar Hab
van den Wijngaard met „gra
phics", de in Delft wonende Pe
ter Peereboom met „move
ments" en de in Zoetermeer
woonachtige Thomas de Bruyn
metpaintings" zoals hun artis
tieke producten op de uitnodi
ging,'worden genoemd.
In een de tentoonstelling begelei
dend stencil omschrijven de
drie exposanten hun werk zelf:
„Het door mij ge-exposeerde
werk vindt zijn oorsprong in
een filosofie, die op bewegingen
bebaseerd zijn. Mijn bevindin
gen op dit gebied zijn, dat een
beweging ontstaat door een
snelle aaneenschakeling van be
wegingen. Dit tracht ik nu
visueel over te brengen. Dit
werk is gebaseerd op dc dans."
(Peereboom, geb. 1952)
Mijn werk start met een begrip,
ï).v. samenzijn. Naar aanleiding
daarvan tracht ik mijn gedach
te-associatie vast te leggen door
middel van spanningen tussen
kleurvlakken en ronde natuurlij
ke vormen. Het voornaamste
voor mij is echter dat u (d.i. de
kijker) uw eigen gedachte-asso
ciatie vormt d.m.v. het zien van
mtjn schilderijen." (de Bruyn,
geb. 1949). Hab v.d Wijngaard
(geb. 1953) geeft geen eigen
analyse van zijn werk, maar
volstaat met enkele citaten uit
1
verslagen van een eerdere ten
toonstelling.
Geef
-Het werk van Peereboom bestaat
uit composities van kleurvlak
ken in Verschillende vormen,
waarbij het geel sterk domi
neert. Hij geeft daaraan(over
wegend Franse) titels mee, die
voor de kijker lang niet altijd
een bevredigende verduidelijking
zijn, andere echter de lading
toch wel bevredigend dekken,
Leiden In deze rubriek wordt de lezer de gelegenheid
geboden te weten te komen welke „curiosa" hij bezit.
Hiertoe behoeft alleen een beschrijving met eventueel
een foto van een bepaald onderwerp gestuurd te wor
den aan: „Vertrouwd met oud" red. Leidse Courant,
Kort Rapenburg 2, Leiden. Het voorwerp zal dan door
een deskundige worden bekeken en in deze rubriek
worden beschreven.
Van een van onze lezers
kregen we foto's van twee
tafels, een ovale eettafel
op een balusterpoot en
een gefineerde bijzettafel.
De eerste is een gedeelte
lijk massief mahoniehou
ten. gedeeltelijk met ma
honie belijmde biedermei
ertafel. In deze tijd zijn
vele ronde of ovale tafels
op één poot gemaakt. Het
model met één poot die
op een driesprant rust.
stamt uit de empiretiid.
De poten hadden in die
tijd de vorm van een ron
de of driekante zuil. De
onderkant van de zuil
was soms gebeeldhouwd
met een bladmotief. De
driesprant rustte meestal
op klauwpoten. De gesne
den delen werden donker
groen geschilderd ter imi
tatie van brons. De balus
ter- of peervorm van de
poot. de ovale vorm van
het blad en de gebogen
driesprant zijn duidelijke
kenmerken van de bieder
meiertijd.
Vaste eettafels raken pas in
de 16e eeuw in gebruik.
Daarvoor at meh van ta
fels op schragen, die na
de maaltijd verwijderd
konden worden. De tafels
werden toch altijd met
kleden bedekt, dus het ui
terlijk van het meubel
zelf was niet belangrijk.
Vertrouwd
met oud
Biedermeier
tafel
i Louis XVI tafel
Een variant op deze op-
ruimbare tafels is de
flap-aan-de-wand. Dit zijn
ronde of ovale tafels op
drie poten die zodanig op
geklapt kunnen worden
dat men ze plat tegen de
muur kan plaatsen.
Meestal is het blad be
schilderd, zodat zij in op
gevouwen toestand als
wanddecoratie dienst
doen. Zij werden vooral
in het oosten en noorden
van ons land veel ge
maakt. Uit Hindelopen
b.v. komen zeer fraai be
schilderde exemplaren.
npire
en biedermeiertafels kon
den vaeék door middel van
tussenbUiden vergroot
worden. Dergelijke tafels
die ter ondersteuning van
het blad, vaak ook uitklap
bare peten hebben heten
coulissen tafels Het andere
tafeltje dateert uit de ja
ren negentig van de 18e
eeuw. H'ït is met verschil
lende houtsoorten, waar
van het meest gebruikte
satijnhoutt is, beplakt. In
het midditn van de bladen
is een s«:helpmotief aan
gebracht. Om kleine ge
deelten vam het hout don
ker te ma»ken en zodoende
enige tel.ening aan te
brengen, werd het hout
gebrand door het in ver
hit zand steken. Het
schelpmotief in deze
vorm en de tandlijst in de
bladregel zijn in de Louis
XVI-stijl geliefde orna
menten. Dit soort tafel
tjes dienden om gerech
ten op klaar te ze<ten. In
het Frans heten ze dan
ook console-desserte, tafel
waar het nagerecht op
gezet wordt. Makkejijk
verplaatsbare bijzettafels
in allerlei vormen en
vaalc- met laaries en uit
klapbare of uitschuifbare
bla3en waren zeer in
zwang gedurende de ne
gentiende eeuw en luiste
ren bij ons naar de naam
Fraai zijn onder meer doeken als
„Herfstdans", alsook ,,1'Impres-
sion rouge". Ritmisch sterk
werkend is „lis dansent bleu et
jaune", mooi is ook „l'Autre
jour". Mij persoonlijk konden
het meest bekoren en spraken
mij ook het sterkste aan „La
neige et une fleur" gecompo
neerd uit een wit vlak. zv/ak ge
broken door wat donkerder lij
nen en het geheel doorsneden
door een smalle groene strook.
Ook „La dormi" met de sugge
stie van een in blauw geschil
derd bedekt venster.
Thomas de Bruyn benut het hal-
ve-cirkelmotief om zijn gevoe
lens uit te drukken. Evenals
Peereboom heeft hij een goetj
afgewogen kleurgebruik. Zijn
doeken zijn sensueel. „Ontlui
kende luister" en „Eb en vloed"
konden mij wel boeien, maar ik
vrees toch dat het steeds terug
kerende compositorische motief
weieens tot verstarring zou kun
nen leiden. Een geheel ander
genre van hem is een serie van
vijf schilderijen onder de naam
„Leven". Poliepachtige figuren
met één open oog.
Vervolging
Over Hab van de Wijngaard
schreven wij reeds eerder naar
aanleiding van een tentoonstel
ling bij De Bink, waar ook werk
hing, dat hij op de tentoonstel
ling bij Ars aanwezig is. Hij
heeft een heel eigen stijl in dik
wijls korrelig-uitvloeiende lijnen
op klein formaat. Veel onder
werpen waren er toen - en nu
ook weer - ontleend aan de jo
denvervolging in '40-'45. Maar
ik blijf er bij, dat die toch te
leeg en te weinig zeggend zijn.
Toch kan dat m.i. moeilijk an
ders. Hij heeft zelf die barre tijd
niet meegemaakt, hij kan het
dusalleen hebben van horen
zegden en dat is nooit een bron
voort intense ontroering, die de
herinnering aan die tijd bij zo-
velen. die ze hebben meege
maakt, nog steeds bovenkomt.
Dat deze jonge tekenaar daar
toe niet in staat is, is verklaar
baar.
I Dat neemt niet weg Jat er toch
wel bijzondere prentjes in zijn
collectie voorkomen. Dat zijn
onder anderen „Treblinka"
I (toch een herinnering aan de Jo
denvervolging), „Stilte", „Bur
gers van Calais 11"'. „Don Oui-
J chote". „De Zoon'. „Jom Ki-
poer" en „Petrus" >m er enke-
I Ie te noemen. Daarnaast meen
ik ook dat hij zich n- t zo moet
vastbijten in zijn hu dige ma-
nier van tekenen. Hij moet toch
ook wel wat anders in de mars
hebben?
Schilderijen,
zinkplastieken
en textiel-
objecten bij
Van der Vlist
LEIDEN In Galerie Van d
Wist aan de Botermarkt is to
12 mei a.s. een gevarieerde ten
toonstelling ingericht van schil
derijen door Antoine Tames uit
Alkmaar, Zinkplastieken
Paiet van Steyn en z.g.n. textiel
objekten van Machteld Wij
gersma.
Het werk van Tames omvat eei
aantal soms min of meer sur
realistische doeken in over he
algemeen wat vale en vagi
kleur in z.g.n. fijnpeinture. Een
uitzondering daarop maakt
schilderij van een zwembad, da
naast strak van compositii
sterk van kleur is rond de smij
dige figuur van een eenzame
1 baadster. Er hangen van Tamei
ook een viertal architectuur
stukken, vreemde, ruïneuze
blokkedoosachtige bouwsels, ge<
nummerd 1 tot en met 4. De
laatste is het sterkst van com
positie en kleurgebruik. Eei
mooi portretje is „Profiel
Andere portretten hebben echter
nog wel zwakke punten. De
weergave van de ogen b.vj
schijnt niet tot de beste mogei
lijkheden van Tames te beho.
Het textielwerk van Machteld
Wiegersma is nogal verschillend
van opvatting. Zo hangt er r
veel nogal wilde weef
knoopsels b.v. een klein
kleedje, gedekt van kleur
vrije, niet-extravagante compo:
sitie. Voorts toont zij een drietal
opengewerkte constructies op 'n
stalen raam, die eveneens wel
aantrekkelijk zijn, alsook een
weefsel „Drie Cirkels". Haai;
andere, hier getoonde werk is
echter wel zeer wild en zeker
geen decoraties, die de rust
een interieur waarborgen en
nadrukken.
Tenslotte toont Piet van Steyn een
aantal zink-constructies, die niet
groots zijn maar wel origineel
en soms suggestief van bouw. Ik
wijs daarbij op „Stuwing", een
mooi werkstuk van tegengestel
de diagonalen. Ook „Architect
tuur" is aantrekkelijk. Mooi is
ook een compositie van vrije
driehoeksvormen op een vier
kant vlak, alsmede „Opgra
ving" dat visueel sterk herken
baar Is.
Willem PrinS
VOORSCHOTEN De zangeres
Inge Fröhlicht, de hoboist
Maarten Karres en de pianist
Ton Hartsuiker verzorgen don-)
derdag 25qapril in kasteel Dui
venvoorde een concert. Het pro-j
gramma is samengesteld uit.
werken van Franse componisten,
Saint-Saëns, Fauré. Massiaen,,
Dutilleux en Poulenc.
Deze Franse muziekavond is de
eerste van een serie culturele
avonden, die dit seizoen door de
stichting worden georganiseerd.
In de loop van het jaar zullen in,
het Voorschotense kasteel het
Residentie Strijkkwartet, de pia
nist Ludwig Olshansky en het
Bergonzi-kwartet optreden.
Concert in
Leidschendam
LEIDSCHENDAM Dinsdag 23^
april geven Anje van Wijk en
het Trio Louis van Dijk 's
avonds om 20.15 uur een con-'
cert in de Kruisheuvelkerk aan
de Burgemeester Roeringlaan.
De mezzo-sopraan Anje van
Wijk zingt begeleid door de pia
nist Rudolf Jansen werken van
o.a. Max Reger, Brahms, Die-1
penbrock en Ravel. Na de pau
ze het trio van pianist van Dijk,-
bassist Jacques Schols en drum-,
mer John Engels. Toegangs-.
kaarten van vier gulden (CJP-
houders betalen de helft) zijn,
bij de bekende voorverkoop-,
adressen te krijgen en vanafj
19.30 uur aan de zaal.
Kienmiddag
LISSE De Algemene Bejaarden-
bond afd. Lisse gaat het soos-sei-1
zoen sluiten met een kienmiddag
I in gebouw „Welkom" op 25 april.
Willem Prins Aanvang 14.00 uur.