- "anneer is het Pasen? Vondelparkslape ZE ZIJN TERUG OP HUN NEST, 0E MET EEN DUBBEL BELEGDE BOTERHAM VOOR ZESTIG CENT Middeleeuwse geleerden bestuderen de loop van zon, maan en sterren in verband met het vaststellen van de kalender. van Hippolytus dat waarschijn lijk uit het begin van de derde eeuw stamt Deze kalender geeft 16 Paaszondagen aan, te begin nen bij 222. Alexandrijnse theo logen togen aan het werk en Anatolius, bisschop van Laodi- cea, beroemd om zijn aritmeti sche en astronomische studies, gaf een geleerde berekening het licht. Deze sloot aan bij de z.g. Juliaanse kalender, geba seerd op een vast zonnejaar, in tegenstelling tot de oud Joodse berekening die uitging van het maanjaar. Die Juliaanse kalender bleef in gebruik totdat Gregorius XIII hem in 1582 hervormde. In het Oosten hield men tot in onze tijd vast aan de Juliaanse, waar bij Pasen steeds een week later viel dan in het Westen. Er zijn tabellen nodig om die verschui vingen aan te tonen. Hoe inge wikkeld de berekening van de J'aasdatum wel is kan men zien aan de „Table to find Easter Day", die nog steeds in het offi ciële gebedenboek van de Engel se Kerk de „Common Prayer" wordt afgedrukt .Citaat: ,Zoek eerst het Gulden getal van het jaar in de eerste kolom waar de dag van de volle maan naast staat. Zoek dan in de derde kolom de zondagslet ter, de eerste na de dag der volle maan en de dag der maand, die tegenover de zon dagsletter staat is paasdag". Dat lijkt niet zo verschrikkelijk moeilijk. Maar dan: „Om het Gulden Getal of de Prima te vinden, voege men bij 1 het jaar onzes Heren en dele dan door 19. Als er een overschot is, is djt het Gulden getal, blijft er echter niets over dan is 19 het Gulden Getal. Om de zondags letter te vinden, tot het jaar 2099 ingesloten, voege men bij het Jaar des Heren zijn vierde gedeelte, de breuken weglatende eninsgelijks het getal 6. Deel de som door 7 en als er geen over schot is dan is A de zondagslet ter, maar als or wel een getal overblijft dan"etc. Men moet in elk geval een goed mathematicus zijn om zo de Paasdatum te kunnen bereke nen. En onze voorvaderen be schikten niet eens over een com puter. Christus is het fundament van het christelijk geloof en werd het nieuwe feestmotief. Dat' sloot ook in mystieke zin bij het oude Pasen aan. Toen het chris tendom doordrong tot het West en ging ook de natuur meespre ken: met Pasen vangt het nieu we leven aan, de gelovigen staan met hun Heer op uit het graf van de geestelijke dood, die de zonde is, de afkeer van God. Deze gedachte speelt door de hele eredienst in Oost en West. Christus is op een zondag opgestaan, maar het joodse Paasfeest valt natuurlijk niet al tijd op die dag. In de tweede eeuw, toen het christendom zich' begon uit te breiden in Italië,- GalD en elders, vierden velen het grote feest op de zondag, die volgde op de joodse 14de Nisan. Maar Klein Azië en Syrië hiel den zich nog vast aan de joodse datum en werden dan ook als' 'n soort ketters beschouwd, „Quartodecimanen" genoemd (Mensen van de 14de dag). En. zo begon de Paasstrijd die 'n paar eeuwen geduurd heeft. De vaders, behoeders van het geloof, sprongen in het geweer: Polycarpus van Smyrna, Anice- tus van Rome, Victor, Iranaeus, ze waren voor of tegen totdat het concilie van Aries in 314 besliste dat over de ganse aarde het Hoogfeest gevierd moest worden op de zondag na het Joodse Paasfeest. De strijd duurde in het Oosten echter voort. Het concilie van Nicea besliste daarom opnieuw: de zondag né de volle maan die óp of nó de lente-equinoctium valt. Antiochië herhaalde in 341 het besluit maar zelfs in de 5de eeuw moest er nog opgetreden worden tegen sommige kerken die zich vastklampten aan de oude gewoonte. Marmerbeeld Het werd een kwestie van bere kenen: de vroegste datum is 22 maart, de laatste 25 april. Men nam de lunisolaire methode te baat: maar door het grote aan tal storingen in de maanbewe- ging is de spreiding van 34 da gen groter dan de z.g. synodi sche maand, die ruim 29 1/2 dag omvat. Daarom ligt het Joodse en Christelijke Pasen soms ver uit elkaar. Hoe men in vroeger tijden die berekeningen gemaakt heeft is niet duidelijk. Als een van de oudste Paascanons geldt het in 1551 opgegraven marmerbeeld monniken op de berg met hun abt de de patriarch van (Istanb'oel) aan- de kalender, zelfs in opstand geko- Dit incident plaatst ons een afstand van maar 17 eeuwen, plotseling in een fase van de: die bekend als de Paasstrijd. Ge- monniken zijn name- overgegaan tot een sekte,, de oude Juliaanse tijdreke- inplaats van de- die in 1923 door orthodoxe Kerk aangenomen. De hele af draait in feite om de moet het Paas- precies gevierd worden? is destijds een strijd, die wij ons thans nau- kunnen voorstellen om- we de belangrijkheid er van onderschatten, ons meteen te realise- dat het probleem nog lang uit de wereld is: In de eeuw en speciaal, op- in de laatste decennia stemmen opgaan om op een vaste datum te De moderne samenle- berust op lijnrechte metho en de hedendaagse mens voor alles stabiliteit in sectoren van zijn bestaan, vakanties incluis, •ngetwijfeld iets voor te ^yKcn. Maar daar staat direct dat wij verbonden met een cultuurpatroon in loop der eeuwen ontstaan en 1 der Joodse, Griekse en Chris- mnór 'ike invloeden. Valt er te pra- over een vast tijdstip voor christenheid, het joodse Pe- kan onmogelijk vastgezet omdat men dan zou tegen het Torah-voor- dat in Liviticus 23: 4 en wordt. ook het christelijke Paas- zit in elk geval onlosmake- vast aan een zondag. Bij de' binnen de Wereld der Kerken en tijdens de van het tweede Vati- Concilie, is hier steeds gewezen. Bovendien wilde Vaticaan terdege rekening °r J. ouden met de Byzantijnse Ker- Wo« en zoa^s bekend, sterk aan gehecht zijn. is in bepaalde opzichten wel dat wij te doen hebben twee kalenders: de burger en de kerkelijk-liturgische, dele samenlopen in de Jtci ing, en anderzijds uiteen it lijkt Griekse monniken die de oude Juliaanse kalender niet willen prijsgeven. gaan in de Paqskring. De laatste periode omvat de vastentijd, de lijdensweken, Pasen, de zonda gen na Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en de zondagen na Pinksteren, thans „zondagen door het jaar" geheten. Die ka lender van het kerkelijk jaar zich oorspronkelijk naar de stand der maan: Pesach moet dus gevierd worden op de da tum waarop het volle maan is in de maand waarvan de 14de dag, (van nieuwe maan af gere kend) valt op of na de lente- evening. Het klinkt iets ingewik- ontstaan door een historisch keld maar dat is niets in verge lijking met de methodes die m vroeger uitgedacht heeft i jaren van tevoren de Paas- ta te berekenen. Het nieuwe Leven groeiproces waarin talrijke om standigheden en plaatselijke ge bruiken hun invloed deden gel den. Om er één te noemen: in de middeleeuwen beschouwde men in het bisdom Utrecht het kerstfeest, 25 december, als de dag waarop het nieuwe jaar De eerste christengemeenten aanving. hielden zich vast aan deze 14de Het boek Liviticus schrijft voor en 15de Nisan (alle joodse fees dat de Uittocht uit Egypte her dacht moet worden op de avond van de 14de Nisan, die in onze ten beginnen met een voor avond). Van meet af aan kreeg het feest echter een andere in- de ooievaar van Oudewater is ook de eerste elparkslaper op zijn nest neergestreken en is het lente April kan doen wat hij wil. Samkalden heeft de prille voorjaars met lede ogen zien arriveren, dat wel. Als hem lag, kwam er een einde aan de hippe heeft zelfs het plan om het verschijn- af te, bouwen door elk jaar minder in het park beschikbaar te stellen met de gemeenteraadsverkiezingen voor de is zo'n maatregel politiek gezien linke soep. mogen ze weer uit alle windstreken toestro- de jeugdtoeristen die vinden dat je in Amster- geweest moet zijn om de wereld te hebben 75.000 worden ër verwacht, net als vorige en zomer. De grap kost de gemeente bijna miljoen gulden aan allerlei voorzieningen. In daarvoor hoopt men dat alles even vlotjes en hygiënisch zal verlopen als in 1973 toen er het Vondelpark vijf jaar geleden begonnen baaierd van ontucht, druggebruik, vervuiling gelijk dat toen heette nauwelijks wanklank is gehoord. En dat zit erin, sinds oom het haar lang is gaan dragen en eigentijds kweekt tussen neus en adamsappel in het Vondelpark is een soort geworden. Tachtig medewerkers zullen er leiding van de gemeentelijke coördinatoren Rasterhoff en Pijk Kuipéri voor zorgen dat. ;o even gesmeerd loopt als de dubbelbelegde (erhammen die je voor zestig centjes aan de bar, r. een van de sleep-ins kunt krijgen. Want die zijn ook weer sleep-ins. Op dagen dat het weer' tot pitten onder de blote hemel noodt, zullen er in totaal 1400 bedden beschikbaar zijn. Ze kosten vier gulden per nacht, dat is twee kartjes duurder dan vorig jaar, maar per slot van rekening zijn alle prijzen gestegen en legt de gemeente er nog steeds een rijksdaalder per overnachting bij. Het worden voor de medewerkers aan het project (ook hulpverlenende organisaties zetten nog eens 20 man in) drukke dagen, want alle faciliteiten staan rond de klok ter beschikking van de jeugdtoeristen, 24 uur per etmaal. De leiding heeft complete dienst roosters gemaakt, gebaseerd op een 42-urige werk- •week voor iedereen. Dat het Vondelparkgebeuren na zijn chaotische en vaak onsmakelijke start tot een zomerfestijn heeft kunnen uitgroeien waar vrij heid inderdaad blijheid is, dankt Amsterdam niet in het minst aan de kwaliteit en het idealisme van ;de medewerkers. Ze komen veel uit kringen van sociale akademies, spreken hun talen en zijn gese lecteerd op takt en mensenkennis. Uiteraard is men voorbereid op de nodige problemen. Waar zoveel, mensen in ongebondenheid bijeen zijn tijdens het, 'topseizoen in de laatste week van juli en in de maand augustus worden er zo'n 1600 slapers per nacht verwacht kan het niet anders dan tot botsingen komen. Ook nu weer houdt men rekening met de nodige diefstalletjes, gewelddelicten en moei lijkheden rond druggebruik. Vooral de toenemende handel in heroine in Amsterdam doet de deelnemers aan het Vondelpark alert zijn. Overigens heeft men de afgelopen jaren een schat aan ervaring opgedaan en is het samenspel met de politie na een tijd van wederzijds wantrouwen en onbegrip nu ronduit voortreffelijk. Alles bij elkaar dus goede vooruit zichten voor het aan alle kanten uitbottende ma gisch centrum. De idylle zit er dik in. En dat ligt niet aan de goedwillendheid en inzet van de staf alleen. Ook het karakter van de openluchtslapers is in vijf jaar ingrijpend veranderd. Kosmopolitisch ïnag het bonte gezelschap op de gazons van het Vondelpark nog steeds heten. Een-derde kwam vo rig jaar uit Duitsland, tien percent uit de Verenigde Staten, negen percent uit Engeland, eenzelfde aantal uit Frankrijk en vijf percent uit Italië. Maar daar houdt de vergelijking op. De eerste Dam- en later plantsoenslapers zagen hun daad als een protest tegen de starre, materialistische, verburgerlijkte en verpolitiekte maatschappij van vandaag. Ze lagen niet te slapen, maar de wereld uit zijn slaap te schudden. Hun geeuwen was een uitdaging, hun snurken een credo. Wanneer ze zich uitrekten, was dat een gebaar van martelaren, en de politie ramde er dan ook lustig op los. Hoezeer is die situatie gewijzigd... Statistisch gege ven: gemiddeld zijn de openluchtslapers goed voor twee overnachtingen. Met andere woorden: Amster dam is niet hun einddoel het magisch centrum waar ze komen werken aan de wereldhervorming maar een tussenstation op weg van laat ons zeggen Londen naar Parijs. Je moet het gezien heoben, weet je wel? De jeugdtoeristen arriveren veelal zeer elitair per vliegtuig en laten zich met 'gitaar en kralenketting per taxi aan de poort van het Vondelpark afzetten. Noch is er veel over van de collectieve happening die het plantsoenslapen placht te zijn het sacrale en artistieke samenzijn van de homo ludens die de homo faber de les wilde lezen. Er wordt nog wel gemuciseerd in het Vondel- •park; het modewoord "creativiteit" is er nog niet verklonken. Maar veel jeugdtoeristen gaan gewoon hraaf het Rijksmuseum of de rondvaartboot binnen, net als hun vaders en moeders zouden doen. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat er dit jaar veel .streakers zullen worden waargenomen in het Von delpark. Maar de ervaring heeft al geleerd dat de .op het gebied van buitenissigheden verwende Am sterdammers niet eens bereid zijn voor dit ver- schijnsel het hoofd een kwartslag te draaien. PIET SNOEREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 15