Bomans over heilige plaatsen in Israël BEELD SPRAAK Hou het scherm in 't oog TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 25 MAART 197 Warry van Campen (KRO) speelt met gedachten aan Frank van Wezel De schrijver A. M. de Jong. die dankzij „Me- rijnlje Gijzen" algemeen goed is geworden van het Ned. volk. staat ooft bij de KRO in een goed blaadje. Om heel precies te zijn, de KRO heeft van de uitgever en van de erven de Jong een optie voor twee jaar gekregen op het boek gaat de KRO hier nu ook Jets mee doen? niet meer van zal komen. Ik bewaar het plan Chef amusement KRO-tv Warry van Campen: gen. Zeker is dat het er in elk geval dit jaar „Daar is op dit moment nog weinig van te zeg- Frank van Wezels roemruchte jaren". Maar rustig voor het volgende jaar. Wie het zou moe ten regisseren en spelen kan ik op geen stukken na zeggen. Maar ik heb wel een aantal namen kwaliteiten beschikken om ook de bewerking in mijn hoofd van mensen, die precies over de ken. Wat dat betreft zie ik het helemaal zitten, voor de tv van dit boek tot een succes te ma- Maar er spelen meer zaken een rol bij de aan maak van v-produkties". Bij de KRO heeft ook de kijker inspraak en daarom menen wij als kijker te berde te mogqn brengen, dat wij van de schrijver de Jong ge zien zijn „Merijntje" zo'n mooie herinnering hebben, dat het de moeite waard moet zijn om ook kennis te kunnen maken met zijn Frank Wezel. Bram en Freek: „Wij rekenen op het STER-effect" NEERLANDS HOOP REKENT OP STER-EFFECT In de komende winter krijgen we een keer of zeven Neerlands Hoop van Bram Vermeulen en Freek de Jonge op het scherm. Jaren terug kwamen zij al eens op de tv in een vrolijke kerstshow. Die droeg toen alle kenmerken van een start, van een zoeken naar een eigen stijl. Dit maakte deze show zelf er niet sterker op. Bram en Freek waren ze'f ook niet helemaal te vreden.Hebben ze daar niet een soort vrees voor de televisie van overgehouden en boven dien zijn zij niet bang in zeven maandelijkse uitzendingen hun publiek te overvoeren? Freek: „De vrees van Kan, Hermans en wijlen Sonneveld Voor de tv delen wij niet. Wij zijn op gegroeid met dit medium. Wij worden er niet zenuwachtig van. Wij gaan uit van het STER-ef fect. Als een produkt ten dozijn kerèn op het saherm wordt geadverteerd, dan gaan de men- son het kopen, omdat ze denken dat het iets goeds is. Die geregelde verschijning kan ook voor Neerlands Hoop heilzaam werken. Voor waarde is natuurlijk wel, dat deze shows goed zijn. Zijn ze oubollig, dan ga je af. Verveling is fataal. Onze kerstshow jaren terug heeft ons zelf ook aan het denken gezet maar steeds meer blijkt, dat die toen al elementen bevatte, die je later terug kon zien in andere shows. Zo i Campen: „Ik zie het wel zitten met heeft Barend Servet ziin formule in principe duidelijk aan ons te damten gehad. De moeilijk heid zit hem vooral In het verschil van werken in theater of voor tv. In de zaal maak je 100 pet. je eigen show. Bij de tv heb je te doen met zoveel andere mensen, die mede het welslagen van je show bepalen, de regisseur, de camera man, de belichter, noem maar op. Het is zo dat als je 100 pet. eigen ideeën inbrengt, je blij mag zijn als je er 20 pet. van terug ziet". Met regisseur Jop Pa^ekoek zijn Freek en Bram overigens best ingenomen. Job is al een hele oude vriend van hen, die hen beiden des tijds met eikaar in contact heeft gebracht. Daarmee is nu de cirkel weer rond. Met Jop voelt het duo Bram en Freek een artistieke ver wantschap. Evenads bij het theateroptreden zorgt Freek ook nu voor de teksten en uitspreken daarvan, terwijl Bram zich overwegend bezig houdt met de muziek en de vorm. In de komende winter zullen Bram en Freek weinig in het theater optreden. Er liggen onge veer twintig voorstellingen vast en die zullen zij ook geven. Zij maken echter geen nieuwe af spraken. Freek: „De tournee zetten we in de winter tij delijk op een laag pitje om de krachten vrij te maken voor dc tv-show". En daarna wacht wellicht het lomeend perspec tief van het buitenland. LUCY BALL KOMT TOCH TERUG OP TV Lucy Ball (64), in Amerika gedurende 23 jaar „first lady of television", heeft laten weten te zullen stoppen met haar series. Hier waren we na enige jaren een beetje op haar uitgekeken, maar in Amerika ligt dat anders. Daar gaat zij al bijna een kwart eeuw over het scherm en in welke staat men ook komt, altijd ziet men haar wel ergens in een huiskamer dartelen. Zonder haar zou het leven van veel Amerikanen veran deren. Na het aankondigen van het plan om ermee te stoppen had Lucy binnen de kortste keren meer dan honderd journalisten en radioreporters aan haar deur, die wilden weten of het menens van haar was. Men verdacht haar van een stuntje, bedoeld om het publiek in groten getale naar de bioscopan te krijgen, waar momenteel haar ver- filmde musical „Mame" is gaan lopen. In „Mame", naar een gegeven dat als boek, film, toneel en musical veel aftrek vond en nu als fillm-musical wordt gebracht, ziet men Lucy in de titelrol. „Mame" is de personificatie van de show-vedette, die zingend en dansend ieder een naar haar hand zet en uiteindelijk alles ten goede keert. Lucy zelf 's in hoge mate „Mame". Dit blijkt ook als men de interviews leest, die dezer dagen in de Amerikaanse pers circuleren. Lucy Ball is destijds in New York begonnen als het fotomodel Lucille, werd nadien showgirl bij Sam Goldwyn en stichtte later haar eigen pro- duktiemaatsehappij, die haar miljoenen in het laatje heeft gebracht. De hoofdrol in de musical „Mamo" koos zij om een dam op te werpen te gen de naar haar mening smakeloze films over sex en geweld. Lucy: „Last Tango in Paris bijv. Ik begrijp niet waarom Marlon Brando zich leent en ver laagt voor een dergelijke film. Daarmee brengt men jonge mensen in verlegenheid. De jongelui beginnen te denken, dat dit soort zelfkant-leven een weergave is van de werkelijkheid. Zij gaan denken, dat er in hun leven iets fout zit, omdat zij er moeite mee hebben dit. als leven te accep teren. Mensen verlangen meer van het leven. Zij willen iets hebben waaraan zij vreugde kun nen beleven. Zij willen opgewekt uit het theater komen en niet bedrukt. De kranten brengen al genoeg sledht nieuws in de wereld." Over zichzelf vertelt Lucy, dat zij erg godsdien stig is, maar niet naar de kerk gaat. Het ritueel v..n de dienst gaat aan,haar voorbij, maar als ze aan de telefoon vijf rhin-ten met de dominee heeft gesproken, kan zij er weer een maand te gen. Zij is met geïnteresseerd in politiek en voelt veel voor liefdadigheid, maar in dit op zicht kun je pas iets voor een ander betekenen als je eerst je eigen gezin en zaak op orde hebt. En om de Amerikaanse kijkers gerust te stellen heeft zij laten weten niet van het scherm te zul len verdwijnen. Zij speelt met de gedachte aan een stuk of wat shows, waarin zii zelf de hoofd rol zal spelen naast de presentatie van collega- artiesten die zij als gasten binnen haalt. Lucy is van een opmerkelijke krashe:d en zit nog vol plannen. Voorlopig is zij niet weg te branden van het Amerikaanse scherm- GIED JASPERS PEINST OVER EUROPEES GAT Veeleisend als VPRO's Gat van Nederland is het vergt het uiterste aan vindingrijkheid van de maker en kost vele arbeidsuren om de com positie van de beelden op gelijk niveau te krij gen als de inhoud van de onderwerpen heeft eindredacteur Ad 's Gravensande het af te laten weten. Er zou dan een gat vallen in het komen de winterprogramma van deze omroep, maar mensen als Jan Blokker maken zich daarom trent niet de minste zorgen. Ten eerste bulkt de VPRO niet van de zendtijd en ten tweede zijn de mensen, die het werk van Ad willen overne men, momenteel bezig zich op, te stellen in rijen van twee. Een van de mensen, die het ontstane gat op wil len vullen en van het Gat iets heel moois willen maken, is Gied Jaspers, de man achter menig Gat-ontwerp laatstelijk nog van Harry Mu- lisch als gelukkige vader en bovendien een man die als ideeën-man niet gemakkelijk voor één Gat te vangen is. Als plannenmaker van de BB-kwis heeft hij dat afdoende bewezen. Het le ven van Gied wordt bezeten door twee dingen: 's avonds als individu met een zeer eigen kijk naar de tv kijken en overdags tv maken voor de massa. De tv is er volgens hem niet voor in tellectuele zonderlingen, maar voor de massa. Gied: „er wordt al beweerd, dat ik in de ko mende winter het Gat ga maken. Dat is natuur lijk nonsens. Ik ben niet meer dan een van de Gied Jaspers: „Tv is er voor de massa, niet velen, die bij de VPRO een voorstel betreffende voor intellectuele zonderlingen". het Gat hebben ingediend. Ik vind, dat de VPRO het Gat moet voortzetten. Ik zou het dan breder willen doen. Het zou een soort Europees Gat moeten worden. Hiermee blijf ik uit de buurt van VPRO's Zipcode. In deze rubriek wordt telkens een bepaalde problematiek uitge diept. Dit gebeurt vanuit een vooraf bepaalde visie op de dingen. Dit doet het Gat niet. Het Gat moet verrassend blijve doordat de kijk op de voorhanden zaak wordt bepaald door een dergelijke zaak zelf. Zelfs de maker weet bij voorbaat de afloop niet. Bqvendien wordt de geest van het Gat ontleend aan een reeks van onderwerpen, die niets met elkaar uitstaande hebben, behalve dan dat zij aan dezelfde sa menleving zijn onttrokken. Er is op het Gat al een de kritiek geweest, dat het de mooie buitenkant van de dingen laat zien en voorbijgaat aan het verborgen innerlijke van de dingen, dat heus niet zo mcoi hoeft te zijn. Dat is een kwestie van bekijken door de kijker. De ware kijker gaat het uitsluitend om het kijken, ëli niet om wat er aan nuttig effect aan visie uit te voorschijn komt. Ik persoonlijk kijk mijn leac. Ik wil tv maken zoals Chopin piano speel de. Hij beroede de toetsen om de klank zelf en met met het vooropgezette doel om een klassiek werk te scheppen. Zo zou ik het Gat willen doen en zo wil ik ook aan de B-j-kwis blijven meewerken. Bij het maken van het Gat moet dat een breed publiek iets moois om naar t* kij- Lucy Ball: „De jeugd wordt in verwarring i ken moet worden voorgezet". bracht". De NCRV herhaalt vanavond het programma „Waar is Christus werkelijk geweest" uitgesproken gedachten van Godfried Bomans over de heilige plaatsen in Is raël. Men ziet en hoort God fried Bomans onder meer in Ca- pernaiëm, bij „The shrine of the book" de plaats in Jeruza lem waar de Dode Zee-rollen worden bewaard, bij de Klaag muur, en „The Garden of the Tomb" waar hij een gesprek had met evengelist Van der Hoeven, bij de vijver van Be- thesda en de hof van Gethsema- né. •led I 20.21 uur lidocq Napoleon is afgezet. Veel van zijn aanhangers vluchten naar Enge land. Ook Savary vlucht en neemt enkele dossiers met zich mee. Helaas is het hem onmo gelijk alles mee te nemen en hij geeft Vidocq opdracht deze naar een veilige plaats te brengen. Zonder zich te kunnen verdedi gen wordt Vidocq knock-out ge slagen. Een naam uit de dos siers kan hij zich nog herinne ren: die van Graaf Rouche- bourg. Ned. I 21.05 uur instrumentale gedeelte verzorgd door de Brassbands „Het Heide bloempje" uit Harkema en „Ex celsior" uit Surhuizum o.l.v. Sierd de Boer kwam toen door tijdgebrek te vervallen. Vanavond zendt de NCRV de im provisatie uit over lied 400 „Al machtig verheven Heer" en herhaalt zijn nog een gedeelte van de koorzang o.l.v. Freek Houtkoop, Ned. I, 22.40 uur. Godfried Bomans vanavond over heilige plaatsen in Israël h het NCR V-program ma is van avond weer een aflevering te zien van „Vidocq" de vie- uitzending in deze reeks, ti- teld: „De graaf van :he- bourg" Kom nu met zang Vanuit de Grote Kerk te Dokkum zond de NCRV onlangs een pro gramma uit met koorzang. Het Het ziekenhuis In het ziekenhuis brengt Emile Butterworth wat vrolijkheid; zij is moeder van 20 kinderen, niet gehuwd, maar kindermeisje. Dr. Parker Brown weigert ope ning van zaken te geven, wordt de aanklacht heviger e Dr. Ridge neemt een besluit Ned. II, 19.30 uur. Tom Brown Wanneer Tom Brown eindel'jk de waarheid te horen zal krijgen van Rosy Redman, \^ordt het meisje tegengehouden door haar vader en uiteindelijk door Flashman, die moet ondervin den wat een klap met een kruk betekent. Hij achtervolgt het meisje, ontmoet DUS Tom en er komt een vechtpartij van. Maar dan schiet dr. Arnold te hulp, die minder vriendelijke woorden van Flashman hoort. Dit komt Flashman duur te staan Ned. II, 20.21 uur. Tennistoernooi Vanavond start in Sportpaleis Ahoy' te Rotterdam het ABN- Wereldtennistoernooi, DUITSLAND I NOS 11.10 Schooltelevisie 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Waar is Christus werkelijk geweest? 21.05 Vidocq 22.00 Hier en nu 22.40 Kom nu met zang extra 22.50 Journaal (Reg. progr.: NDR9.30—10.00 samstrasse. 18.00 Ahol Pacific L 18.30 AkU 18.45 Zandmann. Sportjournaal. 19.26 Inf. progr. Progr.overz. WDR8.20—12.15 kursussen. 9.30—10,00 Sesamstri 18.00 News uit Noordr.-Westt. Zeus en Co. 18.15 Detectiveburo gusauge. 18.40 Akt. 19.20 Zwise 20.15 Aki. rep. 21.00 Muz.progr. 2: Interv. 22.30 Journaal, ko weerbrr. 22.50 Portret schrijver. 23.35 Journaal. H'ITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19,30 Het ziekenhuis 20.00 Journaal 20.21 Tom Brown's schooltijd 21.10 Televizler-magazine 22.00 AVRO's sportpanorama met tennis 23.15 Journaal BELGIö NEDERLANDS 8 00 Colarpol. 18.05 Familie ge. 18.30 Tekenfilms. IS.40 V versitelt. 19.10 Sport. 19.33 K NEDERLAND I 21.55 /ichter het nieuws 22.45 Journaal 22.50 Beton (teleac) NOS 11.10 18.45 IS.55 KRO 19.05 20.00 20.21 NOS 22.40 22.50 23.05 Schooltelevisie Tl ta tovenaar Journaal Vóór achten Journaal Brandpunt-extra met verkiezingen Frank Sinatra in Tony Rome Stichting Socutera Den Haag vandaag Journaal DUITSLAND I NEDERLAND II (Reg. progr.: NDR: 9.30—10.00 samstrasse. 18.00 Ahol Pacific L 18 30 Akt. 18.45 Zandmann. Sportjournaal. 19.26 Inf. progr. Progr.Overz. WDR: S 2A-12.15 kursussen. 9 30—10.00 Sesamstr^ 18.00 News uit Noordr.-Westt. 1 Zeus en Co. 18.15 Detectiveburo gusauge. 18.40 Akt. 19.20 Zwisc Kamera und Blldschlrm. 19.4S Ini Interv. 22.30 Journaal, komm. weerber. 22.50 Portret schrijver. 23.35 Journaal. DUITSLAND II NOS 18.45 Tl ta tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De Stratemaker op zee show 19.30 Guyana waterland 20.00 Journaal 20.21 Onedin-Iijn 21.10 2 vóór 12 18 25 Tekenfilm. 19.00 Journaal, li Inf. progr. 20.15 Inf. progr. Journaal. 21.15 Verfolger. 22.55 J< BELGIc NEDERLANDS 18.00 Colargol. 18.05 Famlli Tar ge. 18.30 Tekenfilms. 18.40 Volta versitelt. 19.10 Sport. 19.33 Kortw 19 38 Med. en weerber. 19.45 20.15 IJzeren Gordijn. 22.05 progr. 22.55 Nws. HILVERSUM 1 AVRO: 1S.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.2M S) Jazz Spectrum. PP: 19 00 Ultz. v. d B.P. NOS: 1910 (S) Harm, en fanf. In Nederl. en Eur 19.30 (S) Muzlbas. 20 00 Komt U maar.: act. progr. met telef. reac- kron. over boeken, sc i i toneel. 20.00 Nws. 20.05 i v d. bevrijd, fll) 20.20 ind. 23.55-24.00 Ultz. v. d. Bond zonder Naam. HILVERSUM III NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 R; dlojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobby coop. 23,20 (S) NOS-Ji NOS: 18.02 Joost mag niet e' AKtle. 23.55-34.00 Nws. HILVERSUM II NORV: 18.00 (S) Combo Corner. 18.19 Ultz. van D'66. 18.30 Nws. 18.41 Toe licht. bij het nws. 18.46 (S) Met uw AVRO: 19.02 (S) Nederland-non-si deri 20.02 Radiojournaal. 20.05 Take 8-traln. 21.02 Negen-uur.show. (S) Superclean dreammachtne. Med. 23.02 (S) Vanavond laat. Radiojournaal. 0.05 (S) Droom tien. 1.02 Muz. met Meta. 2.03 Co nu de nacht door. 5 02-7.00 Voor en dauw de mist In. HILVERSUM 1 8.11 Radiojournaal) 8.50 Mor genwijd 9.00 (S) Modmuz. met comm (9.35 Waterst) 10.00 (S) V.d kleuters 10.10 (S-M) Arbeidsvitami nen: dod. verzoekplprogr., met 1103—11.05 Radiojour- 1100 Nws. naai 11.30 (S) Rondom Twaalf: uur allerlei voor ledereen, met 1155 Beursber. OVerheldsvoorl: 1-2.30 Ultz v.d landb. AVRO: 1240 (Si Muz. voor en over kinderen: klassplanomuz. 1300 Nws. 1311 Ra diojournaal. 1321 (S) Wat deed hij hier? EO: 14.00 Het woord de- waarheid. 14.15 (S) Over en weer. 15.00 (S) Lijdensoverdenk (II). 1600 7.07 (S) Badlnerie: klass. mi nws 7.41—750 Echo) 8.24 Eng 8.30 Nws. 8.36 Gvmn ilsvr. 8.45 Vd. vrouw. ----- radio. 10.00 Wereld on" lnf rubr. 1020 (S) Aubade: k! balletmuz, met 10.30 Nws. 1100 bakjes en een beter leven van wel en wee 11.30 Bejaa: progr. 11.64 Ber vastenaktle. Med. 12.00 (S) Van twaalf tot 12.22 WIJ vh. land; 1226 Med. land- en tulnb; 12.30 Nws.; 1250 Echo en 13.00—13.05 maar 1400 Schoolradio. 1430 (S) terlokaal op dinsdag, met 15." 17.30 Nws. 1732 Echo. 1703 Klankbord. Voor kleuter en kind. 1630 Jeugdtoer. AVRO: 1700 (S) Mobiel (S) HILVERSUM I HILVERSUM II VARA: 7.02 Eddy Becker 9 Plaatjes v.d. pep. 11.03 Tom "2.03(S) Opvalt.' KRO: 700 Nws. 702 Levende woord. onder meer wordt deelgenomen door Tom Okker. Het toernooi maakt deel uit van de serie WCT (World Championship of Tennis) toeraooiem. De AVRO-Televisie zal een aantal reportages van dit tennisgebeu- ren verzorgen waarvan de eer ste vanavond wordt uitgezon den. Zaterdag 30 maart komt „AVRO's Sportpanorama" na het Vara- programma met 'n samenvat ting van de die dag gespeelde halve finales. Zondag 31 maart tenslotte, wordt 'n reportage uit gezonden van de finale herenen kelspel. Het commentaar bij de reportages wordt gegeven door Willem Duys. Ned. II 22.00 uur. Kans op gesprek niet Usfa-Helmond I HELMOND A.N.P. De bezet ters van Usfa-Philips in Hel mond zouden vandaag overleg- gen, of er mogelijkheden zijn I tot een nieuw gesprek met Phi lips-Eindhoven over het lot van de vestiging in Helmond. De di- rektie van Philips heeft vry- I dagavond brieven verstuurd naar alle vakbonden, waarin zij I zich bereid verklaard heeft nieuw overleg te willen begin- I nen, ook al zou de bezetting in I Helmond voortduren. Wat is het echte Lv.-amuse- ment? Zijn het de kwissen waar de buis vol van staat? Die zijn alleen aantrekkelijk vanwege het spanningselement en de mo gelijkheid tot mee-raden en zich daarmee potentieel gelijkwaar dig achten aan de man of vrouw die een al dan niet kolossale prijs in de wacht sleept. Eigenlijk een vorm van zelfbe vrediging derhalve. De NCRV verpakte die zaterdag weer In de vriendelijke vorm van „Her kent u deze tijd?", bepaald niel de minste der kwissen, maar na vele t.v.-jaren raak je er hoe dan ook op uitgekeken. Er is een tijd geweest dat het echte t.v.-amusement In de shows stak. Die tijd is verleden, omdat het genre zo enorm aan slijtage onderhevig is. Ouderwet se t.v.-shows biedt alleen de AVRO nog met de Mounties Die hadden zaterdag bepaald een gelukkige uitzending, maar eerlijk gezegd" we hebben het allemaal al eerder gezien. Het satirische programma dan? Farce Majeure beleeft een uit stekende jaargang. Bezwaar blijft dat het NCRV^programma erg intelligent in actuele zaken prikt en daardoor onverteerbaar wordt voor de kijkers geen gele- Wat nooit vervelen zal is t.v.-spel. De VARA begrijpt en bood het genre gisterav drievoudig. Eerst met McClf geroutineerde Amerikaanse zin die doodgewoon prettige spanning biedt. Maar vervolgens „Twee o een kap". Geroutineerde Ne< landse onzin die hetze doet. .Maar dat is toch and Omdat die Nederlandse figui gevloeid uit de begaafde van Jelle de Vries, zoveel kenbaarder zijn. En tenslotte Waaldrecht, t Quintana schreef er een verl voor dat schitterde door lijkheden van goede plaatjes goede beeldwisselingen, van den Bozem reglssee Leek daarbij over voldo< middelen (ook in repetitie! de beschikking te hebben Het werd een boeiend spel een goede bezetting. Met erg goede hoofdrol van een onbekende Theo Pont. dié f tceerspe! k-eeg van Marja braken. En met heel veel, f bijwerk. Waaldrecht t McCloud? We zijn gek op de, ke marshall, maa drecht als gisteren gebode toch betere t.v.-kost' Het VOOR FM1 Psyi orga van ners film film Mid< zaal draa draa Mov tiefil volle jaar sche vrijd festi feest een gank gevii sche feest ters koop ƒ2,51 Sa: issen si ree techi straa beide terda koop: van hond die ,v jongt werd ver ei opmj werd vrije

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2