Ik heb veel geluk gehad GUNSMOKE: RUIGE WESTERN OM HOED TEKENAAR WOESTEWOLF CARL HOLLANDER: TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN LIESBETH EN CHRISTINE mm MEEST GELIEFDE ZANGERESSEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT VRIJDAG 22 MAART 19! „Kijk maar, ik heb altijd al naar de academie gewild. Zie je wel? En doe een beetje voorzichtig. Het is een zeldzaamheid." Carl Hollander, 39 jaar, onder véél meer tekenaar van Woestewolf, toont een vergeeld exemplaar van een krant uit 1946. met sel- lotape beplakt waarin hij wordt .geïnterviewd. „Ik was toen, eh even rekenen, twaalf. Ik teken de stadsgezichten, gaf plaatjes weg aan omstanders en kijk, dat is een tekening van toen. Ij deltuit die ik was, toen heb ik wél gesigneerd." Carl Hollander, die toen al be weerde naar de academie te willen. Een naam die nu voor namelijk in verband wordt ge bracht met Woestewolf, al zijn er ook mensen die Hollander kennen als de tekenaar van Pip- pi Langkous. „Stom van me, ei genlijk, dat ik mijn werk vaak niet signeerde. Misschien ben ik daarom niet zo bekend als Fiep Westendorp, maar ik weet het niet, hoor, het is een vak in de marge, ik zOu het echt niet we ten." Hollander verdwijnt stikkend van de lach in een belendende keu ken om koffie te zetten. Vijf mi nuten geeft hij een onduidelijke, onverstaanbare uiteenzetting die vanuit de keuken niet te volgen 11 Carl Hollander: lekker bezig" Moeilijk Zijn stem zwelt aan als hij terug komt, bij elke stap duidelijker: eerste tekeningen voor het Parool, maar ik heb geluk ge had. Het eerste Jaar was moei lijk, maar toen ging het wel. Meestal moet je voor dit vak vijf jaar uittrekken om te begin nen, het groeit langzaam." Hoe langzaam de groei bij Carl Hollander is geweest, valt nau welijks na te trekken; de groei zelf is duidelijker. De Amster damse tekenaar, die boeken il lustreert van Annie M. G. Schmidt, Leonie Kooiker, An Rutgers van der Loeff, Paul Biegel, Anton Coolen en ande ren, kan dat frappant aantonen. „Kijk, dit boek ga ik over doen. De tekeningen van dit boek zijn zo'n zeven jaar oud en nu doe ik het zo." De stijl is ongeveer dezelfde gebleven, een eenzame stijl, vriendelijk in zichzelf ge keerd. Maar nu scherper en doelbewuster gericht op een we reld achter de horizon. Voor de Woestewolfkijkers duidelijk her kenbaar als van de man die een kijkje néémt in een schrille we reld, maar zich er niet in ver liest. Nuchter Nét even te nuchter. „Man wat was het een rottijd in militaire dienst. Jezus wat hebben we ge lachen. Ik kan niet tegen dat geschreeuw. Ze behandelen je niet als mens Wat hebben we gelachen toen ik de motorfiets parkeerde tussen de benen van de kolonel en achterop stond een vent die figuren maakte, stond met z'n hand op m'n kop. Drie dagen licht gekregen ja, nog weinig. Ik had het erger verwacht." Carl Hollander dreigt opnieuw te sterven van het lachen, zijn ge laatskleur loopt op van rood tot paars, tot hij zich realiseert dat di|t toch eigenlijk een serieus ge sprek is. „Ach, dit is maar eén kleinigheid; vooruit. Ik heb dus altijd naar de academie gewild, maar het vak van illustrator leren Te je daar niet zo... je moet je aan de tekst houden. Maar ik voeg er graag wat aan toe, iets wat niet nauwkeurig omschreven staat. Daarom werk ik soms met meer plezier voor de een dan voor de ander. Annie illustreer ik graag en Leo nie Kooiker... een enig mens, een beetje verlegen. Toen ik haar ontmoette werd ik ook ver legen, ik doe gauw als de ander met wie ik praat. Een uitgever, bijvoorbeeld, die hangt een heel verhaal op en opeens stopt hij. Krijgt een rood hoofd. Dan zeg ik, nou, we moeten dit gesprek maar afbreken. En dan gaatie. Ik dacht dat dit door mij kwam, maar zo doetie ook bij anderen, heel raar. En je kan ook niet vragen, meneer, waarom krijgt u opeens een rood hoofd?" Plot Tegen de wand waarop de teken tafel uitkijkt, hangen vele Plppi Langkousen, de boekenkasten puilen uit van de door Carl Hol lander geïllustreerde boeken waarvan de meeste erg bekend zijn. Ook Woestewolf in boek vorm. „Als boek is het minder bekend, geloof ik. De plot is er anders van, boek en tv-serie wilden we niet te veel op elkaar laten lijken." Overigens is de tv-serie op een paar afleveringen na afgelopen. „We hebben er met erg veel plezier aan gewerkt, Thijs (Cha- nowski) Paul (Biegel) en ik. Ook de technici. Jammer, dat het is afgelopen, hebben ze ge zegd." Carl Hollander heeft er helemaal geen bezwaar tegen om iets dergelijks opnieuw te doen, „al vind ik het jammer dat ik er geen gezichten in kan tekenen. Overigens komen we in het laatste deel van Woestewolf voor als figuranten; ik ben geen erg goede figurant.. En komt er een nieuwe serie als Woestewolf? Paul Biegel zou al een plan hebben. „We hebben het er wel eens over gehad, dat het leuk zou zijn om het weer Stapel Met een spijtig gezicht bezit Hol lander de geweldige stapel teke ningen, die hij voor Woestewolf maakte, bewust getekend voor zwart-wit televisie, al is de uit zending in kleur. „Ik geef alles een contourlijntje, dat is duide lijker. En ik maak de tekenin gen als op ooghoogte, je moet rekening houden met de came ra. Die scène bijvoorbeeld, waarin al les met de slinger van de klok heen en weer gaatik had graag een heleboel mensjes ge had op dat plein. Of een berg- kam, met héél kleine mensjes, die er overheen rennen. Schitte rend zou dat zijn. Maar de ca mera kan dat niet halen, die is gebonden aan een grootste ver- ■kleining. Soms acteren ze toch al tégen de muur." Maar Woestewolf is voor Hollan der afgelopen. Hij is nu „lekker bezig" laan werk van An Rut gers van der Loeff en Leonie Kooiker. „Ik vind het 'nog steeds leuk. ik heb een moordle- ven, vind ik." Bovendien zit in alles een grapje, voor deze geboren Amsterdam mer, die bewust zijn landschap pen voor Woestewolf voorzag van ogen en monden en hele ge zichten. „Maar 's avonds werk ik voor mezelf. Even zien? Moet je hier komen." Galerie Heel ander werk, strenger en raadselachtig, met mensen erin. „Als ik er zo'n dertig heb, ga ik ermee naar een galerie." Toch is dit niet HET werk van Hollander. Ook Pippi was fijn. „Lekker rotzooi-achtig". De tekenaar, die van en naar zijn werk een half uur loopt, steeds een andere route, vergeet aan het eind even het grappige in alles. „Rij maar voorzichtig." Het uitzicht van zijn atelier op de Magerp Brug, in de Amstel, drie hoog, is schitterend. „Mooi hè?", zegt hij ten overvloede. F. J. BROMBERG NEDERLAND I NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 KRO-cineac 20.00 Journaal NOS 20.21 Gunsmoke, western 21.10 Brandpunt 22.00 Hitjournaal 22.50 Algemene Loterij Nederland NOS 22.55 Uit de kunst 23.05 Eigentijds kijkt terug, musical 23.50 Journaal 21.20 De FBI 22.10 TROS-sport IKOR 22.50 Wat doe je er aan als vakbondslid? 23.35 Journaal NOS DUITSLAND I (Reg. progr. ftJDR: 18.00 Sportjourni 18.30 Akt. ,18.45 Zandmann p Noordscha magazinet 19.26 Geor 19.59 Progr. overz. VVDR: 8.20—u TV-eursussen, 18.00 Nws. uit Nor< Westfalen 18.10 Geoge 18.-10 a 19.20 Klein TV-spel) 20.00 Joi--1 en weerber. 20.15 Ingekusst man nicht schlalen geh'n 21.45 uit Bonn 22.10 Journaal en we... 22.25 Rep. 22.40 Der Mann mlt de DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Levende wildernis (4) 19.20 'n Gulden de man 20.00 Journaal NOS 20.21 Op losse groeven BELGIë NEDERLANDS. 19.03 Pollt. Ultz. 19.33 Ko: weg 19.38 Med. en weerber. 19 Journaal 20.15 A. family at w 21.05 Inf. progr. 21.50 Filosofie maatsch. 22.50 Journaal. NEDERLAND 16.02 16.40 17.10 19.05 20.00 20.21 21.50 22.20 22.45 NOS Computerkunde (teleac) Journaal NCRV Kijkkast Orimoa Black Beauty NOS Bijstandswet (teleac) Ti ta tovenaar NCRV Swiebertje Journaal NOS Herkent u deze tijd Farce Majeure Ander nieuws Journaal NOS KRO/RKK-NCRV-IKOR Het lied van de week 20.21 De Mounties-show 21.10 Peggy Fleming in Rusland 22.00 AVRO's sportpanorama, „The greatest fights oi the century" 22.50 Journaal NOS DUITSLAND 1 19.58 Progr. overz. WDR: 8.55—11 TV-cursussen. 14.00—14.30 Weeket journaal. 18.35 Eddies Aansl. Journaal en weerbe na: i Het woord v. d. znd; Rails ,lnto Laramie, 23.20 Journal DUITSLAND H NEDERLAND II 18.00 Raumschllf Enterprise. 19,00 in ■Journaal. 19.30 Hltpar. 20.15 ft Schatz im Silberseet. 21.55 Journal 22.00 Sportokt. 23.15 Das Para# auf der anderen Selte. 0.50 Jon NOS 18.45 Ti ta tovenaar AVRO 19.05 Wie van de drie 19.30 MASH 20.00 Journaal BELGIE NEDERLANDS 19.40 Med. 19.45 Journaal. 23.10 Journaal. HOU HET SCHERM IN HET OOG Gunsmoke terug op de tv-buis, wraak met zich mee, maar de met de aflevering „Om een marshall probeert het geschil hoed". Bloed, wraak en tranen, tot een goed- einde te brengen.^ want vader en zoon Coniston Ned. 1. 20.21 uur. halen zich de woede op de hals van de legendarische Clint So- - rils, door schimpende opmerkin- kUÜSi diens hoed te maken: cht, zoon dood. De va- De 31-jarige dirigent Hans Vonk staat centraal in het program ma „Uit de Kunst", dat i.v.m. het uitzenden van de musi cal „Stomp" slechts 10 minuten duurt. „Stomp" zit in het hierop volgende programma „Eigen tijds kijkt terug". Hans Vonk staat op de drempel van een internationale carrière. In februari dirigeerde hij acht concerten in Amerika met het San Francisco Symfonie Orkest. Deze maand maakte hij zijn de buut in Engeland met het Royal Philharmonic Orchestra; met dit zelfde orkest nam hij tevens een grammofoonplaat op in Decca's serie Phase Four: de Negende van Schubert. Ned. 1, 22.55 uur. Eigentijds kijkt terug HILVERSUM I VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit. morgen dat, 18.20 VPRO-vriJdag (verv.) komm. en analyses KRO: 19.00 (S) Uit het operette album 19.30ilnstemmen met velengezon; pauze 21.40—21.50 jord 22.50: S: Staalkfl» HILVERSUM Hl HILVERSUM H rein 18.58 Marktber. <.s NOS: 18.0 Vincent ten 20.02 Gevolmachtigd: vi progr. VPRO: 21.02 (S) vrijdagav.shów. gevar. lichte plaatbespr. (22.55 Med.) AVRO 2.02—7.00 Krijn Torringa van Zljtveld. Gerard Hoeben in ,,Op ven" met „Maar wi mekaar". Onder het motto „Eigentijds kijkt terug" zendt de NOS-televisie losse groe- Mare Winter zingt in „Op losse groeven" zijn liedje „De Heilsoldaat"twee herhalingen uit van eerder e holt van in „Eigentijds" vertoonde pro gramma's nl. „Stomp" en „Ma- Marshall Dillon en Red Conniston ii gritte Magritte". Het laatste wordt op 5 april opnieuw uitge zonden, het eerste vanavond. „Stomp" een popmusical, is een collectieve creatie van 22 jonge mensen uit het zuiden van de Verenigde Staten. De groep noem't zichzelf een „combine" en omschrijft deze musical als een „multimedia protest rock musical entertainment". De show Is opgebouwd uit dansen» protestsongs, popmuziek en filmprojektjes. Twee door „Hair" in de mode gebrachte theaterelementen, nl. meedan- sen door het publiek en een massale ontkledingsscène, ont breken ook in „Stomp" niet De groep bestaat uit jongens en meisjes tussen 19 en 22 jaar, voor het merendeel voormalige studenten van de universiteit van Texas. Het zijn positieve (Van onze showredactie) AMSTERDAM Liesbeth Lest en Christine Deutekom zijn de meest bewonderde zangeressen van 'dit ogenblik. Liesbeth haal de 13 pet v!an de stemmen, zowel vorig als dit jaar. Christine scoorde nu 12 pet. Vorig jaar stond Christine op 16. Dit is gebleken uit een onderzoek, dat door Ogilvie/Marktonder- zoek is gedaan naar de populariteit van Hollandse zangeressen. Vergeleken met vorig jaar is Ria Valk sterk gestegen nl. van 2 naar 8. Zij verdrong Mieke Telkamp van de vierde plaats. De Zangeres Zonder Naam staat nu evenals vorig jaar derde met 9 pet. De volgorde is verder: Llesbeth List vorig jaar 13 pet, i 13 pet; Christine Deutckora 16—12: Zangeres Zonder Naam 9—9: Rla Valk 2—8: Lenny Kuhr 6—6: Martlne Bijl 3—5; Mleke Telkamp S Rlla Reljs 2—3: Adèle Bloemendaal 1—3; Macneal/SJoukjc LIESBETH LIST. Conny Vink 1—3: Sandra 12; Corry Konlngs 02; Corry Brokken 3—2; Jasperlna de Jong 1ls Jenny Arean 6—1; Caroline van Hemert 11; Conny v,d. Bos 21; Gré Brouwesteyn 0lr Saskla 1—1; Hermlen Timmermans 31: Aafje Heynes 1—L Llesbeth List 16; Christina Deuiekom 12; Zangeres Zonder Naam 8i Rla Valk 8; Corry Brokken i. Sandra 3 WlUeke AlberU 3. Macneal 2, Corry Konlngs 2. Conny Vink 2, Rlta Reys 2, Thérèse Stelnmetz 2, Gré Brouwensteyn 2. Aafje Heynes 2, Hermlen Timmerman* 2. CHRISTINE DEUTEKOM MANNEN: ChrlsUna Deutekom 12. Liesbeth List 11. Zangeres Zonder Naam 10. Rla Valk 9. Lenny Kuhr 7, Martlne Bijl 6. Mleke Telkamp 4. Rlta Reys 3, Conny Vink 3. Adèle Bloemendaal 3 Jasperlna de Jong 3 Macneal 3. WlUeke AlberU 2. Jenny Arean 2. Thérèse Stelnmelz Sandra 2 en Corry Brokken 2 drop-outs; het zich afkeren van de maatschappij hebben zij in dit werk tot vorm gebracht. Naast luchtvervuiling, het ge weld en rassen-segregatie is ook Amerika een van de vele mik punten van het protest dat met „Stomp" wordt vertolkt Ned. 1. 23.05 uur Gulden de man Conny Stuart en Ko van Dijk zijn vanavond de panelleden, die moeten raden hoe de afloop zal zijn van humoristische en pi kante situaties, die met een ver borgen camera zijn opgenomen. Ook de kijkers thuis kunnen met één scène meedoen, met één gulden de man. Ned. II 19.20 uur. De FBI In jde serie waar gebeurde mis daadverhalen, ontleend aan de archieven van de FBI, krijgt een bendeleider te maken met en geestelijk gestoorde hand langer. Wanneer de zaak mis dreigt te gaan, probeert de handlanger de schuld te schui ven op de bendeleider, die van het strijdtoneel verdwijnt, wan neer de opdracht wordt uitge voerd. De handlanger houdt voorlopig zijn mond, maar de FBI heeft inmiddels lucht ge kregen van de misdaden en de gangen van d bendeleider worden nagegaan. Ned. II, 21.20 uur. Vakbondslid Vele vakbondsbestuurders komen vanavond aan het woord in het IKOR-programma „Wat doe je er aan als vakbondslid". Uit gangspunt voor de discussies is het niveau waarop de vakbon den tegenwoordig werken (ener gie- en milieucrisis, uitbuiting van de derde wereld, grenzen aan de groei). Dit is iets heel anders dan het niveau waarop de vakbonden rond de eeuwwis seling opereerden, toen de ver pauperde arbeiders leerden zich massaal te uiten. Ned. II, 22.50 uur. HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Z.O. 7.54 VPRO Deze dag; 800 Nws.: 8.11 Dngen v. d. dag; 9.35 Waterst.: 10.10 Ombuds man. 10.30 (S) Z.I.: muz.- en lnf. show met 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Roole Haan. 14.45 NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz 15.10 uur Progr. v. d. buttenl. werkn. met 16.00 Nws. 17.65 Med. HILVERSUM 11 A: amusant wegwijs worden ln 2 derl. 11.55 Med. 12.00 Aktu. 12 Overbeidsvoorl.: Franco hu»s. Inf. d. bedrljfslen. 12.26 Med. t.b.v. lani- en tulnb. 12.30 Nws 12.42 (S Tross-Country. 13.30 (S) Steiger - B: Gevar. progr. 15.30 Nws, 15.1 (S) Luister uit.... en thuis.;.: vei' zoekpl, progr. v. d. militairen. '17.31 Nws. 1732 Aktua 17.50 (S) Call chantant: liedjes en muz. goede oude tijd. HILVERSUM 111 TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos, met 7.30 Nws.: 7,41—8.00 Aktua; 8.30 Nws. en 8,368.45 Gymn. v. d. Hulsvr. 10.00 (S) Tlenom: min'ma gazine voor en met Jonge luiste raars. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route Wij zijn met de Ev. Omroep van mening, dat het christelijk bij zonder onderwijs in Spanje meer mogelijkheden dient te krijgen dan waarover het thans be schikt. Deze overtuiging droegen wij al voor het zien van de film gisteravond over dit onderwerp. De film zelf voegde daar in woord noch 'beeld veel aan toe, zijnde te oppervlakkig om ook maar iets van het principe aan te raken. Hans Keiler was op een heel an dere manier al niet veel gelukki ger met zijn aan Israël gewijde Zipcode. Het is bekend. Keiler kan nu eenmaal geen documen taire maken zonder duidelijk uit gangspunt. Daar hangt hij alles aan op, maar de daaraan ont leende visie maakt hem nog niet tot een visionair, al kreeg hij al eens een Nipkov-schijf. Om de huidige situatie in Israël in ove rigens boeiende beelden uit de doeken te doen greeo hij terug op een profetische tekst en toet ste deze aan de werkelijkheid van nu. Dat doet erg doorwrocht aan. maar slaat natuurlijk ner- gens op. Al duizenden jaren ont lenen de joden hun verwachtin gen aan hun profeten, zij dan ken er hun levensperspectief aan, hoe onzeker zij ook zijn van hun toekomst, en dan komt Hans Keiler in een Zipcode van een uur even verte1 len hoe de vlag erbij staat. Nooit eerder zagen we een dergelijke preten tie voor zoete koek op het scherm verkocht. De VPRO was gisteravond toch weinig gelukkig, want het aan Heroditus ontleende spel „De steen" vertoonde het gemis van een vaste greep op de stof. Dal hoeft niet te verbazen, want be werker Dimitri Frenkel Frank bouwde een historisch-religieus gegeven om tot een brok ethi sche dramatiek, waarmee regis seur Krijn ter Braak waar- schijnlijk ook weinig raad heefi geweten, al reeg hij de scènes draaglijk aaneen. Johnny (Lion) van Leeuwarden wist als ffëf matische Griek nog wel t oven tuigen, maar goede vrienden hadden Dimitri en ook Lodewijk de Boer (overigens schrijver en regisseur van het onvergetelijk» The Family) ervan moeten weerhouden om op eigen houtje even een rolletje te maken. Hopelijk hebben zij beiden gi» teravond gekeken naar het inter view, dat Dick Cavett maakt» met de Britse rasacteur Sir Lawrence Olivier, die zeer hartigenswaardige dingen zé over toneelspelen. Laten w» daaruit tot goed bet^p één op merking lichten, een van d' vele: „De toneelspeler moet Mei de techniek van zijn vak even vertrouwd zijn als de jockey met zijn paard". Verbeterde tv-ontvangst (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Met ingang vaa heden is de ontvangstmogelijk' heid van de Nederlandse televv1 sieprogramma's via de kanales 29 en 32 verbeterd, deelt de PTT mee. verbetering is bereikt door hd vermogen van de beide teleyi siezenders, die zijn opgesteld H de radiotoren te Goes, te ver dubbelen. Vooral de televisiekijkers jj Zeeuwsch-Vlaanderen, westdijl Noord-Brabant en op de Zuid Hollandse Eilanden zullen van profiteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2