JACKPOT BEWUST OP COMMERCIËLE TOER Laila: Lapse liefde in Zweedse speelfilm HOU HET SCHERM IN HET OOG RADIO MORGEN TERUGBLIK Nieuwe jeugdserie over hef paard Zwarte Schoonheid TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 20 FEBRUARI IS PAGU Jackpot een formatie met duidelij. fans alleen naar eigen nummers vroegen. Een toekomstdroom idie, als we goed ons best blij ven doen, best eens de waarheid zou kunnen worden. Tenminste als onze eerste elpee eenmaal uit is". „We werken op het ogenblik met een zeer strak schema. Vier da gen spelen, twee dagen repe teren en een dag vrplidht rust. We zorgen er ook voor dat we af en toe met vakantie kunnen. Con en Cees zijn vorige imaand twee weken naar de Canarische Eilanden geweest. Dat moet je wel doen wil je geen roofbouw op jezelf plegen. Niemand kan een jaar lang dag in dag uit een topprestatie leveren". „Ook wat betreft onszelf is er wel commerciële bedoelingen wat veranderd in dat laatste half jaar. We zijn opeens1 van onbelangrijke burgers een groep va« naam geworden. Het is toch niet te geloven dat meisjes die ik nog nooit heb gezien verliefd op me worden. Kan je het je voorstellen, ze komen speciaal voor ons naar een bepaalde chib. Vanaf de zomer zijn we in een stroomversnelling geraakt. Daarom is het allemaal nog even wennen. Voorlopig gaat het echter best. We zijn blij en genieten met volle teugen van het succes. Er is toch niets mooiers op deze aarde dan een zaal vol mensen die met alles overdonderend gekrijs je ver door me heen. We hebben nog wolkomen. Ik moet je eerlijk bekennen, dan gaat er wel wat maar een wens, dat is dat „Every body happy" een carna valskraker wordt. Volgens insi ders is het nummer er bij uit stek geschikt voor". „We zijn deze maand druk bezig met de voorbereidingen voor onze eerste elpee. Wanneer die uitkomt is nog niet te zeggen. Het is belangrijk dat die plaat goed verkoopt. Want pas dan heeft Eddy Owens met zijn Happy Holland Sound echt gelijk gekregen". De derde single van Jackpot komt eind februari uit. Daarna een elpee en dan moet de commer cie het maken. ROELFIEN SANT Aan de onzinnige situatie dat de nederlandse netten drie feuille tons in de plattelandelijke sfeer gelijktijdig op het scherm brach ten is een einde gekomen. De boerin In Frankrijk ging geluk kig het eerst de vergetelheid in. Maandag namen we node af scheid van „Een mens van goe de wil" en nu blijft alleen Me- rijntje. Die Merijntje is een erg goed feuilleton, geen t.v.-dramatische hoogdraverij, maar een wèl-ge- maakte serie waarbij een kun dig regisseur kan putten uit het vermogen van een volksschrij ver, die tegen „constanten" tel kens „varianten" wist te plaat sen. Dat was een dankbaar gegeven voor het boek, het ls even nuttig voor de t.v.-versie. Het stelt Van Iersel in slaat om zijn goede ba sis-bezetting telkens aan te vul len met een andere hoofdrol. Dat houdt het vertrouwde vast en voegt toch telkens een nieuw element in. Van Iersel was erg gelukkig met zijn eerste bij-hoofdrol: Leo Beijers als De Kruik. Met de Flierefluiter legde hij minder eer in, omdat Piet Römer, man met geweldige t.v.-ervaringf toch. niet in staat bleek om ge loofwaardig in dit aantrekkelijke karakter te duiken. Gisteren verscheen de derde Merijntje-gezel: Simpele Fon* Hij werd neergezet door Pad Brandenburg, acteur die pleegt te figureren in schimmige twe» en derde-plansrollen. Hoe is dat mogelijk, dachten we gistere» Want Brandenburg maakte va» zo'n beis-moeilijk karakter ieU wat voor ons als een geweldig» acteurs-prestatie geldt. Een geweldige rol die pracht# paste in de erg levendige afleve* ring die Merijntje gister* kreeg. Kanttekening-aparti Vlaanderen heeft Noord-Neda» land een paar kapitale acteu® en actrices geleverd, maar va# de Vlaamse t.v. hebben we nooji de indruk gekregen dat in hfi zuiden veel acteergeweld jl overgebleven. Zowel „Een mens van goed» wil" als „Merijntje" hebbff heel wat vlaamse acteurs op bfi'; scherm gebracht. In dikwijl» voortreffelijke rollen, die boven dien voor ons het voordeel had den dat ze „nieuw" waren, dej halve niet herinnerden aan gere, anderssoortlgo Er moest meer met die ders" worden gewerkt, ïerinnerden aan vroe-j rssoortige prestatie- eigenlijk meer to lie „andere N«" Hoewel het er soms niet op lijkt, kan iedereen op zijn vingers na tellen dat vrijwel alle groepen in ons „Nederpopland" dromen van roem en de daaruit voort vloeiende hoge bankrekening. Meestal krijg je wanneer je deze penibele vraag stelt een ontwijkend antwoord: „Natuur lijk hebben we geld nodig om te leven, maar de artistieke pres tatie gaat ons toch boven alles". Een opvallende Nederlandse groep die er rond voor uit durft te komen voornamelijk op com merciële basis te werken, is Jackpot. Dat een dergelijke in stelling. begeleid door een knap opgezette reclamecampagne de sleutel voor succes is, bewijst de zesde plaats op de top 40 van het Jackpotnummer „Is every body happy"? Jackpot, de groep opereert onder deze naam bijna een jaar, be staat uit: Lex (drums, zang), Henry (basgitaar, zang), Con (sologitaar, zang) en Cees (hammondorgel, zang). Even tussen haakjes: de naam van de groep heeft niets' met een bekend TROS-tv-programma te maken. Jackpot als groep was er eerder. „We hebben waarschijnlijk", verklaren de jongens, „dezelfde gedachtenas- sociatie gehad. Jackpot betekent flipperkast of trekautomaat". De grote man achter Jackpot is Eddy Owens, een blonde laco nieke man die bewees, dat alles kan als je maar goed naar het buitenland kijkt en de zaken weioverwegen en doordacht aanpakt. Vanavond kan men dat zien in de IJsspelenshow op Ned. II 19.05 uur. „Wat we nu zijn hebben we voor zo'n tachtig procent aan Eddy te danken, zegt Henry, de zan ger van het nummer ,,Is Every body happy". Hij had een com positie waar hij een geschikte groep bij zocht. Eddy wilde in Nederland namelijk The Happy Holland Sound introduceren weet je wel, ongecompliceerde vrolijke muziek. In het begin van de jaren zestig was dat de sound in Engeland. The Middle of the Road hadden er een jaar geleden nog succes mee. Er werd dus een groep gezocht die aan de etsen die zulke muziek stelt kon voldoen. Door een stom toeval werden wij uitgeko zen. Dat is nu een jaar geleden. Daar voor traden we op onder de naam The Music Strings. Na een inwerkperiode namen we vorig jaar april het Owens-num- mer „Ginny ginny" op. Mede dankzij de enorme promotie van die single werd het een behoor lijke zomerhit. We hebben er een 24e plaats op de top-veertig mee gehaald. Zoals ik al zei, de zaken waren zeer commercieel aangepakt. Alle discjockey's in de clubs waar we speelden en alle radio-mensen kregen een emmertje met twee flesjes gin en een pet met Jackpot erop ge drukt. Gelijktijdig met het uit komen van de single hadden we een promotiefilmpje ldaar. Dat werd nogal eens in de pauze tus sen twee tv-programma's ge draaid. Toen „Ginny ginny" ging teruglopen is „Is Every body happy" opgenomen. Weer een compositie van Eddy Owens die de plaat ook weer produ ceerde. Men kende nu onze naam. Dat kon je goed merken. De single sloeg bij het grote pu bliek in en wij zaten zoals dat heet gebakken. We traden drie keer op voor NCRV-program- ma's en twee keer in AVRO's Toppop. We hebben niet te kla gen. Een tv-optreden is nog al tijd de beste reclame die je maar kan indenken". „Er is inderdaad heel wat veran derd sinds die twee hits. Ten eerste financieel. Des te beken der je bent des te hogere gages je krijgt. En dat is toch het doel waarnaar wij streven. En dan worden de clubs waar wo optreden steeds beter en groter. Als je een paar keer op dat scherm bent geweest krijgen de grote jongens belangstelling voor je. Dat levert ook wel pro blemen op, want des te grotere zaal des te bredere belangstel ling van je publiek. Het houdt in dat je als groep een zeer ge varieerd repertoire moet heb ben. Op het ogenblik spelen we alles van The Rolling Stones tot The Cats. Heit publiek doet af en toe de vreemdste verzoeken Dan wordt wel even van je verwacht, dat je speelt wat er gevraagd wordt. Je begrijpt dat dat heel wat repetities kost. In de toe komst komt daar verandering in. We zijn druk bezig een eigen re pertoire van tenminste een half uur op te bouwen. Het zou ei genlijk zo moeten zijn dat onze (Van onze radio- en tv-redactie) De NCRV start zaterdagmiddag 23 februari met een nieuwe se rie waarin een paard -Black Beauty- degene is waar alles om draait. Deze reeks omvat niet minder dan 52 afleveringen van 25 minuten. De stof werd ontleend aan het vooral in En geland bijzonder bekende boek -dat tot de zes best verkochte boeken aller tijden behoort- van Anna Sewell. paarden slecht behandeld wer den. In 1877 -in datzelfde jaar stierf zij op 85-jarige leeftijd- legde ze er de laatste hand aan. Voor de serie werd dit boek -in 1972- bewerkt tot een reeks spannende avonturen vol ro mantiek en aktie, die in elke af levering een afgerond geheel vormen. Black Beauty wordt gespeeld door een 7-jaar oude „American- bred-racer" -Black Jet' zeer be kend op de Britse renbanen waar hij vele prijzen in de wacht sleepte. Naast het paard Black Beauty speelt de jonge actrice Judy Bowker een belang rijke rol. Deze -toen 18-jarige- actrice maakte haar tv-debuut in deze serie en speelt de rol van Vicki, dochter van dr. Gor don. Verder ?ijn te zien: William Lu- kas als dr. Gordon; Charlotte Mitchell als zijn huishoudster en Kevin gespeeld door Roderick Shaw, als de jongste van dr. Gordon's twee kinderen. De serie werd gefilmd in Hart- forshire, een plaatsje 29 km bui ten Londen, waar een 200-jaar oude boerderij uitstekend leende om de sfeer waarin het verhaal zich afspeelt - om en nabij de eeuwwisseling - weer te geven. De uitzending van zaterdagmid dag, 17.10 uur op Ned. I is ei genlijk een voorproefje op de totale reeks. Het is namelijk de bedoeling dat de serie vanaf 4 maart elke maandagavond op het scherm komt. Dze eerste af levering wordt dan ook op 4 maart herhaald. Op maandag 25 februari kan men naar een 15-minuten durend filmpje kijken dat gedeeltelijk een eigen produktie is, en waar in men met de belangrijkste spelers kan kennis maken. Vorig jaar zomer was een team van de NCRV in Engeland aan wezig en had o.a. een gesprek met de regisseur van de serie Black Beauty Charles Crichton. Bekend als regisseur van o.a. „The Lavender Hill Mob" en „The Titfield Thunderbold". In dit interview vertelt hij o.a. hoe het is om met paarden te „werken" en over het succes van deze serie. Crichton ontving -samen met de schrijver- een prijs voor de beste jeugdserie. De interviews worden afgewis seld met filmbeelden uit de eer ste en komende afleveringen. Black Beauty werd reeds door scène uit de nieuwe NCRV-jeugdserie Black Beauty Zwarte Schoon- 29 landen aangekocht en is heid met in het midden hoofdrolspeelster Judy Bowker. daarmee de best verkochte En- Gordon met zijn twee kinderen vin een prachtig paard vinden In de eerste aflevering „De en huishoudster buiten de stad dat is mishandeld volgt een Vluchteling" ziet men dat dr. gaan wonen. Als Vicky en Ke- spannend avontuur. De Duitse bezetting, die de Neder landse bioscopen alleen maar Duitse film met sterk propagan distische strekking toestopte, was waarschijnlijk verantwoor delijk voor het destijds enorme succes dat de verfilming van J.A. Friis' „Laila" ondervond. Het publiek had een grote be hoefte aan vriendelijke films: een simpel verhaaltje zonder geweld en met veel natuur schoon. Dat alles kon men vin den in „Laila" de eenvoudige geschiedenis van een vondeling, die door de koning der Lappen j Aslak wordt opgevoed en 'n paar probleempjes heeft als zij J de huwbare leeftijd bereikt. Het j was voor velen een verademing I na de tendensleuze films, die vaak volgestopt zaten met oor logsgeweld. In 1958 besloot de Zweedse regis seur Rolf Husberg nog eens op de Laila-geschiedenis terug te grijpen. Ditmaal met de actrice Erika Remberg in de titelrol en Sven Nykvist aan de camera. Het weesmeisje haar Skandi- navische ouders zijn door een troep wolven gedood groeit op volgens de in Lapland heer sende tradities, maar wordt tot ongenoegen van haar stiefvader verliefd op een jonge Noor. Pas' als zij het geheim van haar af komst verneemt staat niets haar geluk meer in de weg. Fraaie opnamen en zekere spanningselementen kurmen niet verbloemen dat dit sentimentele verhaaltje ook in 1959 al flink gedateerd was. Maar met de toenemende dosis sex en geweld in bioscoopfilms, zal ook in 1974 „Laila" voor velen weer een verademing zijn. Ned. I, 20.36 uur. Wereld op wielen Fred van der Vlugt is naar Ame rika gegaan om een antwoord te kunnen geven op de vraag, hoe de Amerikaan met z'n status sym bool de auto leeft. Gaat men in de VS nu kleinere auto's kopen en is er iets veranderd? Dit ant woord wordt gegeven in Wereld op wielen - extra. Ned. I 22.05 uur. IJsspellenshow Het naderende Carnaval werpt zijn schaduwen vooruit en dat betekent ook dat de IJsspellen show in het teken van dit brui sende feest staat, dat eigenlijk alleen maar door de kenners op zijn juiste waarde kan worden geschat Maar hoe dit ook zij, vanavond is het tijd voor carnaval op het ijs en om de deelnemende teams uit Nijmegen en Den Bosch in de juiste sfeer te brengen, zal een groot aantal carnavals- bekende namen op de ijsvloer verschijnen, zoals kampioen ton- proaether Paul Maassen, de Sproete Kepèl uit Maastricht en het duo Cees en Marjan. Verder zijn er dan nog Aart Staartjes, de groep „Jackpot" die uiter aard vraagt of „Everybody hap py" is, het kinderkoor Don Bos- co uit Den Haag en het Tilburg- se IJsballet van Vera Pokorna. Natuurlijk ontbreken ditmaal Bueno de Mesquita en de „Three Jackets" niet, evenmin als de combo Cees Bijlstra en ijshockey-commentator Frans Henrichs. Presentator Rients Gratama ls weer de man die het geheel pratend (en zingend) in de huiskamer brengt. Ned. II 19.05 uur. Ivoren toren „Niemand hoeft bang te zijn voor kunst" zeggen de samenstellers van „De Ivoren Toren", AVRO's Kunstmagazine, waar van vanavond een aflevering wordt uitgezonden. Ditmaal zal in dit programma waarin Kunst wel degelijk met een gro te sierlijke hoofdletter K wordt geschreven, zonder dat er spra ke is van een gruwelijke dubbe le bodem gekeken en geluis terd kunnen worden naar onder meer: de Bomansclub, naar de violiste Vera Beths, naar het Japanse danspaar Eiko en Koma, naar de schoonheid van 19e eeuwse stations in Neder land en naar Belcanto-concerten met onder meer Christine Deu- tekom. Ned. II, 20.21 uur. Juliette Gréco Vorig jaar januari gaf de Franse chanson ere Juliette Greco in het RAI 'angrescentrum te Am sterdam een concert, dat toen, in de zaal. leidde tot ovationele toejuichingen voor de kleine fre- Ie donkere vrouw die op dat im mens grote podium in die ont zagwekkend grote zaal, een f tieme sfeer wist te creëren, waarin men zich alleen waande, persoonlijk aangesproken wist; waarin men zich tot het diepste bewustzijn getroffen voelde door de poëzie van haar chansons, door de beeldende vertolking die de grote vedette aan de perbe teksten wist mee te ge ven. Het is deze „tour de chant" van Juliette Greco die de AVRO vanavond uitzendt. In deze uitzending gaat het om het tweede deel van het concert (het eerste deel is reeds eerder uitgezonden) dat toen in Am sterdam werd gegeven. Van de chansons die nu te beluisteren zijn noemen we: ,,On n'oublie rien", „Les vieux amants", ..J'arrive", „Reveuse et fragi le", „Les feuilles mortes" en „Paris Canaille". Juliette Greco wordt begeleid door Gérard Jouannest, piano; Barthélémy Raffo, gitaar, Noel Morales, t cordeon; Guiseppe Capolongo, bas en Armand Cavallaro, slag werk. Ned. II, 21.20 uur. NEDERLAND I AVRO 17.00 Bibelebons NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar TROS 19.05 Sjoko 19.30 Wat een familie 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending PPR 20.31 Staatsloterij 20.36 Laila, speelfilm 22.05 Wereld op wielen extra NOS 22.45 Stichting Socutera 23.00 Den Haag vandaag 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar AVRO 19.05 IJsspellenshow 20.00 Journaal 20.21 De ivoren toren, kunst- magazine 21.20 Juliette Gréco KRO 22.00 Kenmerk 22.25 Journaal 22.30 Computerkunde Telea NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 18.45 Tl-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal EO 19.05 Kinderkrant 20.00 Journaal 20.21 Open Huis 21.10 Looft den Heero 21.40 Nader bekeken 21.50 Tenslotte VPRO 22.00 Het gat van Nederland 23.15 Journaal NOS 22.35 Den Haag vandaag 22.50 Journaal DUITSLAND I NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Het intieme leven van de Knobbelzwaan 19.30 Sport is wetenschap 20.00 Journaal 20.21 Met de muziek mee 21.20 Open en bloot 21.45 De weg naar Wigan Pier, muz. document DONDERDAG 21 FEBR NA. 18 UUF 1800. Colargol 180.5 Black Be a 1S3.0 Jonger dan Je denkt 191 Pf Dok 1935 Kortweg 19.43 Med 19f he Journaal 2015 Eens en voor al tl 22.05 Fragm uit nieuwe tllms 024E. Journaal. 325.5-231.5 Easketbal dl VARA: 18.30 (S) Zo kon het ook: >ekn>4« en minder bekende mek* dleën EG: 18.33 Klankbord. 18.» (S) Wij hebben een woord v.d. we reld: geestelijke liederen. 19.45 Bij belstudie. 20.00 (S) Gramm. muz. 30 05 Reformatie en Reveil. 20.15 (S) Woensdagavondtlnaleg*var, progr. TROS: 21.30 (S) Specialitei ten k la carte: muzikaal wensprogr. 22.20 Aktua. 32.30 Nws. 22 40 Prome theus Xin (9). 23.00 (SI In Pim Ja cob's Notenbar. 23.55-31.00 Nws. HILVERSUM m NOS: 18.02 Joost mag niet eten. Hee... Ton van Duinhoven?!, waart- o m. 19 02 Gouwe Ouwe en 22.S Med. 0.02 Metro's Midnight Musi? !T.A1 Joachim Hansen als Anders Lind (links) van wie de Lapse Laila droomt Juliette Gréco vanavond in een naar haar genoemd programma

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2