Vanavond wordt Jannekee vermoord Zicht op de regels van 'spel om macht' 3 TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND If RADIO MORGEN TERUGBLIK Gouden verkeerslicht voor AVRO Actie voor Peter ens LEIDSE COURANT DINSDAG 22 JANUARI 1 Marlies van Alci Jannekee is een sterk en trots wijfeen rol die dramatisch wordt aangezet Vanavond op Ned. I 20.20 uur wordt Jannekee vermoord. Karnavalvierders horen hevig krijsen, snellen toe en vin den Jannekee en haar grensjager door stoken. Intussen verdiept Marlies van Aicmaer (36) zich thuis in haar nieuwe rol in het toneelstuk The Line van de Poolse Amerikaan Horovitz, dat op 6 fe bruari in premiëre moet. Zij is in de eerste plaats moeder van twee kinderen, 6 en 4 maar wil daarnaast niet het contact met het toneel verliezen. Marlies: „Maar dan trouw je, je krijgt een kind en je ontdekt hoe gelukkig dit je maakt. Het bleek een vervulling, ook het krijgen van het kind, een van de grootste belevenissen van mijn leven. Als vrouw geeft je dat geloof ik een di mensie meer. Het is een volmaken van je zelf. Maar opvoeden is een veeleisen de taak. Daar haal ik liever niemand voor in huis. Dat wil ik zelf doen. Ik heb mijn kinderen niet gekregen om ze door een ander op te laten voeden. Daarnaast wil ik het contact met het to neel niet verliezen, want als we tien jaar of zo verder zijn, dan zeggen de kinderen: „Nou, ma, verder kunnen we het zelf wel". En wat moet moeder dan? Bovendien vind ik het gewoon fijn om te doen. Gelukkig is mijn man, arts, 's avonds thuis en neem ik nooit meer dan één rol tegelijk aan, zodat ik nog heel wat avonden thuis kan zijn. En tv doe ik graag, omdait je daarvoor minder ongeregeld weg bent. Moeder zijn en ac teren geeft wel een zeker conflict in je zelf, temeer als je kinderen je laten merken, dat ze moeder het liefst altijd thuis willen hebben. Als toneelspeelster ben je egocentrisch. Bij de vorbereiding van een rol ben je intens met je zelf be zig. Je praat met je kinderen, maar ze merken dat je onbereikbaar bent". Dramatisch Haar gang naar de Maastrichtse toneel school vloeide voort uit haar interesse In toneelliteratuur in haar schooljaren. Ton Lutz en Bob de Lange vingen haar nadien bij het Rott. Toneel op, waar zij verschillende, vooral dramatische rollen kreeg. Zij vindt dat zij tot op heden te weinig blijspelen speelde, aantrekkelijk voor haar omdat dat een zeer meoilijke kant van het vak is. Haar aanleg paste destijds goed in de Studio-opzet met AI- bee, Böhl, Ionesco, Lode wijk de Boer en Frenkel Frank in regies van mensen als Kees van Iersel en Peter Oosthoek. Bij de komst van haar eerste kind stap te zij er uit, kort voor Studio laborato riumtoneel uitprobeerde. Het spijt haar niets dat te hebben gemist, want het heeft volgens haar niets nieuws ge bracht, net zomin als de tomaten, die zij zeker niet gegooid zou hebben, om dat je pas iets weg moet doen als je iets nieuws ervoor terug hebt. Dat is on danks de woelingen nog steeds niet het geval. Het toneel zit nog steeds in een impasse, zie Rotterdam. Goed toneel vergt nog altijd drie dingen: een goed stuk, een goede regie en goede acteurs. En dan moet je op basis van je techniek en vanuit je eigen verworvenheden als mens heel hard werken om iets te ma ken dat zodanig menselijk is dat het an dere mensen aanspreekt. In de jaren van haar jonge moeder schap deed Marlies hoorspel- en tv- werk, speelde zij een gastrol voor de Ned. Comedie en ging daarna naar Cu rasao, waar zij amateurs regis seerde en toneelvaardigheid bijbracht en Happy Days van Beckett speelde, een stuk een-vrouws-toneel, dat de aller hoogste eisen stelt aan actrice en pu bliek. De moderne toneel auteur en dan vooral Beckett spreekt haar aan, omdat hij tot ae kern gaat, het toneel van franje ontdoet en theater vermense lijkt. Zij vindt zichzelf vooral een karak ter-actrice, die vanuit haar eigen ach tergrond naar de mens zoekt die in de rol gestalte krijgt. Ook daarom hecht zij- aan het moederschap, omdat dit haar spel meer diepte geeft. Merijntje Zij wist van de schrijver A.M. de Jong, maar is diens boeken over Merijntje Gijzen gaan lezen, nadat zij voor een rol daarin werd uitgenodigd. Marlies: „Wat de jong schrijft is beel dend bijzonder geschikt om te dramati seren. Merijntje ondergaat sterke in vloed eerst van de oersterke vrijbuiter De Kruik en later van De Flieretluiter, resp. Leo Beyers en Piet Römer, alsook van de pastoor. Zij sturen Merijntje in een bepaalde richting, zetten hem aan het denken. De Jong heeft dat zo be doeld en tekende de karakters van deze beide mannen en van Jannekee in hun volle scherpte uit. De levensdrift van De Kruik wordt zichtbaar in 't con flict, dat hij met Jannekee heeft. Janne kee is een sterk en trots wijf, dat vroe ger met haar hele hart aan De Kruik heeft gehangen. Allebei hebben een ster ke persoonlijkheid. Die verdragen el kaar niet, waarna Jannekee's liefde omslaat in haat. Zij speelt dat op haar eigen vrouwelijke manier uit. Zij gaat tot het uiterste om hem te laten zien, dat zij de sterkste is. Zij drijft hem tot een drift die een uitweg zoekt. De moord en de veroordeling van De Kruik zijn een sterke ingreep in het leven van Merijntje. Deze blijft geloven in de Kruik. Dat kan alleen als Merijntje (en de kijker) duidelijk is, dat Jannekee dit lot over zichzelf heeft afgeroepen. En daarvoor moet ik Jannekee sterk neerzetten. Een dramatische aanzet van deze rol is-- nodig om het conflict in Me rijntje zelf duidelijk te maken". Dit is Marlies uitstekend gelukt, want inderdaad moet Merijntje weinig van Jannekee hebben. Zij is voor hem „de slechte vrouw". Volwassenen hebben vaak al de neiging om rol en acteur te vereenzelvigen, laat staan Merijntje, die diep in zijn rol opgaat. Vanavond nog moet Jannekee dood, maar Marlies hoopt tot in lengte van ja ren op het scherm te blijven verschij nen. TON OLIEMULLER NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Plpo in Marobia 19.30 De volgende patiënt 20.00 Journaal NOS 20.21 Merijntje Gijzen's jeugd 21.10 en een zoen van de juffrouw 21.25 Wie, wat, waar? - quiz 1 21.55 Achter het nieuws 1 22.45 Journaal NOS 1 22.50 Bijstandswet (teleac) NEDERLAND II NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 1 19.05 Anna en de koning van Slam, jeugd-serie 1 19.30 Tis te doen 1 20.00 Journaal NOS 1 20.21 Macht en onmacht 21.10 Oorlog en vrede, tv-s( 21.55 Waar gebeurd 22.25 Den Haag vandaag 22.35 Journaal NOS 22.40 Zesdaagse DUITSLAND 1 (Reg. progr.NDR: 9.30 Sesan se. 18.00 Rep. 18.30 Act 18.45 mannetje. 18.55 Reg. mag. Hamburg Transit, tv-serie Progr. overz. WDR: 8.20 Sel._ 9.30 Scsamstrasse. 10.30 Sch< 18.00 Reg.nws. 18.10 Spring au Wolken. tv-serle 18.40 Act. Hamburg Transit, tv-serle;. Journaal en weeroverz 20.1; quz. 21.00 Die Eltern. iv-spel. Journaal, comm. en wecroven DUITSLAND II 18.25 Follyfoot. tv-serle. 19.00 naai. 19.30 Das Schloss In Flank speelfilm uit 1936, 21.00 Jour 1 21.15 Inf. en meningen over ee thema. 22.00 Filmforum. 22,40 BKLGIë (NEDERLANDS) taal. 20.20 Merl 1 tv.-serle. 21.10 t' wetenschapp Audiovisuele fa NEDERLAND I 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 20.31 20.36 21.55 22.30 22.55 23.10 NOS Landbouw (teleac) Schooltelevisie TROS Sjoko NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal Van gewest tot gewest Journaal Politieke uitzending D'66 Staatsloterij Die lieve familie, tv-spel Dokter ja, dokter nee Studio sport Den Haag vandaag Journaal 20.21 Last train from Gun li •21.50 Op uw gezondheid J6 KRO/RKKIKOR 22.15 Kenmerk 22.40 Journaal NOS 22.45 Computerkunde (telea<£! DUITSLAND I 8.10 Dlese Pechvogel, t serie. NEDERLAND II NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Grabbelton 19.20 Tross-country 20.00 Journaal NOS Act. rubriek. 19.20 Algebra urn tv-serle). 20.00 Journaal en we.,_ 20.15 Rep. film. 21.00 MuzlIL show. 21.46 Praatshow. 22.45 J.T naai. comm. en weerber, 23.05 F' rovisie: Wereldcup skleën. DUITSLAND H 18.25 Mordkommlsslon, tv-serli Journaal. 19.30 Der Spori 20.15 Act. rubriek. 21.00 Journ, 21.15 Satirisch progr. 22.00 Marl. spel. 23.00 Journaal. BELOIE (NEDERLANDS) 1800 Spelprogr. 18.53 CursusprI 19.20 Politiek progr. 19.35 KortW 19.40 Med. en weerber. 19.45 Jd naai. 20.15 Oh father. tv-serle. Showprogr. 21.35 Panorama. JE Cultureel progr. 22.55 Journaal |c HILVERSUM I De KRO-ielevisie zendt van avond de tweede dokumentaire uit over „Macht en onmacht". In deze uitzending getiteld „Eendracht maeckt Macht" ver volgt Joop Reinboud zijn tocht door de geschiedenis, nu langs vele plaatsen die herinneren aan de machtige regenten van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Hij zoekt weer naar de naamlozen en onmachti- gen en hoopt zicht te krijgetn op de regels van het „spel om macht", dat ook in onze dagen nog overal wordt gespeeld. Zijn gidsen zijn ditmaal de historici dr. J. R. Bruijn (leiden) en prof E. H. Kossmann (Gronin gen) en de sociaal-psycholoog prof. dr. M. Mulder (Rotter dam). Ned. II, 20.21 uur. Meriintje Gijzen De Kruik is in deel 4 van „Me rijntje Gijzens jeugd" na een vechtpartij twee maanden ach ter de tralies gezet, tot verdiret van Merijntje, die bovendien te horen krijgt dat zijn vriendin Anne Walter naar Amsterdam vertrekt. Gelukkig keert De Kruik spoedig daarna uit gevan genschap terug. Jannekee en jachtopziener Gijs willen pas na Pasen trouwen. De feestelijke carnavalssfeer waarin het dorp Is gedompeld, wordt ruw beslo ten met een moordaanslag op Jannekee en de Grensjager. Ned. I, 20.21 uur. Zoen van de juf In de reeks en een zoen van de juffrouw" wordt vanavond aandacht besteed aan de juf frouw van de huiswerkklas voor de kinderen van de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Ned. I, 21.10 uur. Tis te doen Vanavond zendt de KRO in de vooravond het derde deel uit van de zesdelige serie „Tis te doen": Hilversum 3 met beeld, samengesteld naar ideeën van 17-jarigen. Aan deze derde afle vering werken mee: Fred de Bruijn, tekenfilm; Tilly Brou wer, fietsen; Wil Gijsen, zang; Hennie Heideman dans; Joke van Kooy, pantomime; Bart Nij- holt, stuntzweefvliegen; Ria van Tweel, lichtruimtemodulator: Marian Verhaegen, pantomime. Oorlog en vrede Ned. II, 19.30 uur. De zestiende aflevering uit van de BBC-serie „Oorlog en Vre de", gemaakt naar de gelijkna mige roman van Leo Tolstoi, wordt vanavond uitgezonden. De Rostovs zijn naar Troitska, even buiten Moskou, gevlucht. Van daaruit kunnen ze de stad zien branden. Tussen de gewonde sol daten die ze meegenomen heb ben, blijkt zich Andrei te bevin den. Graaf en gravin Rostov proberen dit voor Natasha ver borgen te houden. Nicolaï ontmoet Maria opnieuw en wordt verliefd op haar. Hij voelt zich echter gebonden door zijn belofte aan Sonya. Gravin Rostov probeert Sonya ertoe over te halen hem van die belof te te ontheffen. In haar verbitte ring vertelt Soyan aan Natasha dat Andrei tussen de gewonde soldaten ligt. Ned. n, 21.10 uur. Zesdaagse Tot middernacht wordt een rechtstreekse reportage uit het Rotterdamse sportpaleis AHOY 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.21 Technocratie en- of democratie, doe. 18.40 (S) Jeugd en ritme. 19.05 (S) progr. 02.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 22,30 (S) Licht pianospel. 23.06 (S) Er floot een vogel In de wel. Hl. 1 HILVERSUM II 3.00 (S) Dansmuz. schouwing. 19.00 (S) Zin In amateurs geven de toon aai 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. '20.05 Overweging. (S) Komponist en radio klass. en mod. muz, 21.31 (Special) 22.30 (S: Mod. kame 23.00 Strip: oude mzu. 23.55 N' HILVERSUM III MOS: 18.02 Joost mag niet ej VARA: 19 02 Popreconstructie. 2{ :S) Nashville. 21.02 iS) Jazz Slues. 22.02 (Si Tom Blos; in •adlo. 3.55 Mel. 23.C «S: Wac-', op middernacht. J0.02 In de kle uren. 2.02 (S) Willem van Bei kom-Kees van Maasdam. 5.02 H Hamburg. van de finale van de gegeven. Favoriet voor het win-1 nen van dit spektakelstuk is het l Nederlandse koppel Leo Duin- dam-René Pijnen, dat ook vorig jaar in de Zesdaagse triomfeer de. Andere favorieten zijn Pa trick Sercu (België), Alain Lancker (Frankrijk), Gilmore (Australië). Voor Nederland zijn onder meer gekontrakteerd Kees Stam, Gerben Karstens en Piet de Wit. Tussen de wedstrijden beelden van wat er zich achter de schermen afspeelt, een ker misachtig spektakel, geheel de opzet van organisator Peter Post. Ned. II, 22.40 uur. VERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) Act. show. met om 7.45 VPRO. Deze dag. S.00 Nws. 9.35 Waterstanden. 9 40 Schoolradio. 10.00 (S) Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 v.d. kleuters. 11.15 (S) Melodieën- boeket: licht. muz. progr. 12.00 Baarle Nassau Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Een middagje Stoomradio: progr. vol goede Jeugdherinneringen. 16.00 Nws. 16.03 (S) Regen, hoor spel. 16,20 Melodieën Expres: licht muz. progr. 16.45 (S) VARA-Dans- ork. met solisten. 17.15 (S) Prome nade Ork. 17.55 Med. HILVERSUM I I u' t.b.v. land- en tulnb.: 12.30 Nw 12.41 Echo; 13.00 Raden maar. H Huisbezoek. NOS: 14.10 Vonken der de as: Ned volksverhalen volksgebruiken. 14.30 (S) Aspec van de kamermuz. 18.30 Nws. 15 Spiegel van Duitsland. 16.00 M over minder: de stem van de spel kende minderheid. 17.20 Overhel T vnorl Tplfct »n ultW ppji driev pauzeprogr. voorl.Tekst en uitleg, kelijkse rubriek van i O. en W. Een gesprek rs. NORV: 17.32 (S) Hier HILVERSUM III 8.30 Nws., 8.36 Gymn. v.d. vrouw) 10.00 (S) Kaboutertljd. 10.30 Nws. 10.33 (S) v.d. vrouw. 11.30 Aktaia. KRO: 11.45 Bejaardenprogr. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: AVRO: 7.02 Steevast (8.02 Radlojó naai). 9.30 (S) Arbeldsvltamln 11.03 Knipperlicht: muz. met v r keerstlps. 12.03 Radiojournaal. 13 (S) Zet 'm op. 14.03 De hit-vissi n top-pop. 15.03 Cees van ZIJtve x -17.03 Radiojournaal. 17.06 Posit 700: Verzoekpl.progr. Herman Stok, die vanavond opnieuw het programma Wie wal waar" presenteert. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM AVRO's Televizier heeft zaterdag op het tweejaarlijkse televisie- en filmfestival van de .Prévention Routier International', een overkoepelende Europese verkeers- organisatie waarbij 35 landen zijn aangesloten, een eerste prijs gewonnen in de categorie verkeersdocumentaires. Het gouden verkeerslicht werd de AVRO toegekend voor haar inzending met Marcel de Groot en cameraman Dick Kool, over de risico's, die zijn verbonden aan de aanschaf van een tweedehands auto. Deze documentarie, waaraan ook door Vei- I g Verkeer Neder'and werd medegewerkt, werd op 21 april 1972 door de AVRO tgezor.den. Aan het filmfes. va! van de .Prévention Routier International', dit 'aar in Berlijn gehouden, namen in totaal dertien landen met 75 inzendingen deel. Het vaste patroon van de maan dagavond werd een beetje ver stoord door het feit, dat AVRO's Televizier magazine naar een vroeger tijdstip was verschoven. Overigens wel een goede beslis sing, want een actualiteiten-ru briek laat op de avond na op twee netten te zijn doodgegooid met afleveringen van t.v.-series is ook niet alles. Het betekende wel, dat we de twaalfde afleve ring van Boerin in Frank rijk" moesten laten schieten, iets waar we na de moeizame elf voorafgaande niet zo rouwig om waren. Het is inmiddels ie dereen duidelijk geworden, dat de NCRV zich lelijk vertilt heeft door naar dit gegeven liefst der tien maal drie kwartier (lees ne gen uur drie kwartier) televisie spel te maken. AVRO's Televizier Magazine stond - hoe kan het anders - ge heel in het teken van de prij- zen-onrust al dan niet veroor zaakt door de olie-crisis. Veel wijzer werdein we er niet van en dat geldt ook voor de rubriek „Hier en Nu" later op de avond op het andere net. Maar (het is prettig om te weten dat de I actualiteitenrubrieken zo over consument waken. Ook al zi zij zelf evenmin de oplossing i ten. De vierde aflevering v; „Een mens van goede wil" b vestigde nog eens dat regissei' John van de Rest na het vr chaotische begin, dat men allei met de roman van Gerard We sohap bij de hand kon herke1 nen, een goed verteller is zijn acteurs tot vaak knap] spelprestatdes weet 'aan te ze ten. A-1 blijven we in de brav Thijs van Hugo Metsers toch e tijd de „held" van Blue movie zien en verwachten we moment dat hij toch iets hes ondeugends gaan doen Wie vroeg voor de buis gaat zi ten moet toch eens het prograr ma „Tweekamp" volgen. Va middelbare scholieren word* daar toch wel soms héél mofjD lijk vragen gesteld en 'het is v heugend hoeveel goede antwoofo» den er nog worden gegeven, wti Het I.Q. van de deelnemers beslist veel hoger dan dat v^eii andere tv-quizzen. Merijntje tijdens zijn bezoek aan het lijkenhuis, (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM - Peter Knegjens wil zo weer terug naar de AVRO om de Wie kent-quiz te leiden. Dit i s zijnreactie op de gistecen ■in Amsterdam in allerijl bele de betoging van bekende artie ten, die Peter terug willen c het scherm. Onder de demoy 1 stranten bevonden zich Piet R' mer, Mies Bouwman, Rijk i Gooyer, Hans Boskamp, Vol e i Beretti, Simon CarmiggeLt vele anderen. De AVRO wijst er op, dat Knegjens niet heeft weg» lt stuurd, maar hem slechts het K gevraagd meer tijd uit te tre ken voor de vooibereid:nge ,v Omdat Peter dit niet kon to «"1 zeggen is hij uit eigen bewegif opgestapt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2