Paul Haenen vraagt iedereen
voor 100 procent zichzelf te zijn
Ajax of de film „Het
beest moet sterven"
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
Hou het scherm in 't oog
Ook op radio energienieuws
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
rmjiiNA iLEIDSE COURANT
WOENSDAG 16 JANUARI 1<
NEDERLAND I
„Ik heb me vaak afgevraagd waarom
de mensen denken dat ik er op uit ben
om degenen die ik interview voor
schut te zetten. Maar peinzen helpt
niet. Hoeveel analyses ik ook maak en
hoelang ik er over denk, ik kom er
niet achter. Ik doe er echt alles aan
om dit idiote imago kwijt te raken.
Maar wat eenmaal in de mens zit.
schijn je er niet uit te kunnen ram
men. Niet dat ik er over denk mijn
aanpak te veranderen. Nee, dat nooit.
Ik probeer gewoon nog aardiger te
zijn in mijn interviews. Nog meer mee
te leven met degenen waarmee ik
praat. Want weet je ik houd ontzettend
veel van mensen. Echt, het is nog
nooit voorgekomen dat een geïnterview
de na een uitzending boos op me is ge
worden. Integendeel. Ze waren vaaK
erg blij met het programma. Somnu"
gen zoek ik nog weieens op".
Paul Haenen praat met een rustige
zachte stem over het publiek dat hem
menigmaal verguisde en evenveel ma
len hoog ophemelde. Eigenlijk drong
de naam Paul Haenen pas goed tot het
publiek door na de uitzending van het
tv-portret van Ko van Dijk dat hij sa
men met zijn vriend Gied Jaspers
maakte. Ook het KRO-programma
,,Waar gebeurd" bezorgde Paul Hae
nen en'ige bekendheid. In de kleine
kring van frequente radioluisteraars is
de naam Paul Haenen al vele jaren
een begrip. De ingewijden spreken nog
altijd over zijn gesprek met de twee
dames uiit De Rijp. Een zeer indrin
gende reportage, die vooral door de
betrokkenheid van de interviewer bij
het gesprek grote indruk maakte.
Paul Haenen begon zijn carrière als
vrijwel alle na-oorlogse radio- en tv-
medewerkers, bij AVRO-jeug'dmagazi-
ne Minjon. Toen Hj nog op de HBS zat
stuurde hij enige bandjes in, die goed
aansloegen. Na Minjon werkte Paul
Haenen bij de radioprogramma's Uit
laat, VARA's Radio Weekblad,
NCRV's Poptater en het roemruchte
VPRO-tv-programma Hoepla. Voor dit
programma waarin Phil Bloom op het
scherm verscheen, maakte Paul een
Paul Haenen: ,,lk bedonder niemand
interview met een zogenaamde konin
gin, niet tante Truus die later pas als
pseudo-koningin bij de VPRO opdook.
Tegenwoordig beperkt het werkterrein
van Paul Haenen zich hoofdzakelijk tot
de tv. In het programma ,,waar ge
beurd" stelt hij de drie vragen: „Hoe
lang is het geleden, wat gebeurde er
toen en is dat waar gebeurd". Hij le
vert onderwerpen voor het „Gat van
Nederland" dat overigens alweer bijna
ter ziele is, en hij doet enige stemmen
onder andere die van de raaf in het
VPRO-kleuterprogramma Beertje Co-
largol.
Paul Haenen bevalt het tv-werk goed,
al verlangt hij wel weer terug naar
een radioprogramma: „Het zit er wel
in dat ik weer wat voor de radio ga
doen. Met de VARA heb Ik hierover al
en^ge gesprekken gevoerd. Of er wat
uitkomt moet je maar afwachten".
Hoe het komt dat het programma
over Ko van Dijk zo aansloeg? „Ik ge
loof dat daar een eenvoudige verkla
ring voor is. Hij was zichzelf en dat
had nog nooit iemand gezien. Het ligt,
geloof ik, ook aan onze opvattingen
over een dergelijk programma. Je
hebt er niets aan als iemand een uur
lang anekdotes over anderen vertelt.
Of als iemand een kwartier lang in
goedlopende volzinnen duidelijk maakt
dat hij toneelspeler is. Dat zijn feiten
waar het publiek niets aan heeft. Onze
opdracht luidde een portret te maken
van een mens. Dat dat mens nu toe
vallig enige bekendheid geniet en dat
hij een gevierd acteur is, komt pas la
ter. Het gaat er mij om wat binnen in
die mens leeft. Feiten interesseren me
niet: gevoel is belangrijk. We hebben
Ko weken gevolgd. Net zolang tot hij
aan ons gewend was. De gesprekken,
die ik met hem had, liepen lang niet
allemaal even soepel. Soms was Ko uit
zijn humeur en weigerde hij verder
mee te werken. In Parijs is hij zelfs
heel erfg boos op ons geworden. Ik
vroeg hem naar zijn vrouwen en dat
ging net even te ver.
In het cafeetje, waar we toen zaten,
heeft hij iedereen, ook de obers, de
huid voigescholden en is toen opge
stapt, bestemming onbekend. Het
Franse reisje was goed naar de knop
pen. Maar dat is Ko van Dijk, een ex
plosieve man. Soms erg extravert,
maar vaker niet om doorheen te ko
men. Hij is bovenal een man die zeer
gevoelsmatig leeft. Het succes van het
programma kwam ook doordat we Ko
van tevoren hadden gezegd dat hij niet
over toneel mocht praten. We hadden
hem dat welbewust verboden. Als je
een acteur over zijn vak laat praten,
weet je na 12 uur praten nog niets
over de man zelf. De kritiek op het
programma lag voornamelijk in de ge
voelssfeer. Sommige kijkers waren
van mening dat we Ko „oneigenlijk"
benaderd hadden. Hiermee bedoelden
ze dat we hem voor schut hadden ge
zet. De mensen schijnen nog steeds
niet te kunnen hebben dat iemand op
het scherm precies hetzelfde doet als
thuis. Ze zijn de man met het mooie
pak, het strakke gezicht en de onbe
grijpelijke zinnen gewend. De man
zonder emoties, en die willen ze hou
den. Want stel je voor dat je je in ie
mand herkent.
Men maakt zich kwaad over het pro
gramma „Waar gebeurd", omdat het
„te echt" is. Velen begonnen met te
zeggen dat de man of vrouw die een
verhaal vertelt wel gestoord zal zijn.
Tot ze zich realiseren dat ze zelf ook
wel eens een dergelijke ervaring heb
ben gehad. En zelf zijn ze natuurlijk
niét gek. Dan klopt er iets niet. Men
raakt verward en is dus boos".
„Even voor de goede orde, Gied en ik
geloven alles wat men ons vertelt.
Voor „Waar gebeurd" nemen we vier
h vijf gesprekken ner dag op. We doen
dit drie dagen per week. Na die drie
dagen ben ik helemaal op. Ik probeer
me in al die mensen te verplaatsen
om een zo goed mogelijk verhaal te
krijgen. Je zou met die mensen stuk
voor stuk een liefdesrelatie moeten heb
ben. Pas dan dring je helemaal tot ie
mand loor. Als het aam mij lag deed
ik een onderwerp per dag. Ik zou het
liefst tot diep in de nacht met die
mensen praten. Maar dat kan niet.
Gelukkig is Gied wat dat betreft erg
zakelijk. Ais de film klaar is vertrek
ken we naar het volgende avontuur".
„Ja, de opnamen zijn soms lastig.
Vaak zijn de mensen nerveus en
moeten ze de verhalen twee of drie
keer opnieuw vertellen. Je moet dan
oppassen dat ze niet geprikkeld raken,
dat het niet lijkt of ze een van buiten
geleerd versje opdreunen. De emotie
van de verteller is van groot belang
voor het slagen van het programma".
Is het waar dat Paul Haenen in het
programma „Uitlaat" iemand zo ver
heeft gekregen dat hij zijn schoenen
en sokken uittrok?
Paul erkent dat: tijdens de vierdaagse.
Ik maakte een interview met een man
die beweerde geen enkele blaar te
hebben. Het was een snikhete en voch
tige dag. Als iemand zoiets verkondigt,
moet hij het ook laten zien. Nogmaals,
ik bedonder niemand, het enige wat ik
vraag is dat iemand voor 100 procent
zichzelf is. Leugenachtige verhalen
kan je via de media genoeg zien en
horen".
ROELFIEN SANT
17.00
17.25
18.45
18.55
19.05
19.50
20.00
20.21
20.31
20.36
21.55
22.45
23.10
23.25
VARA
De film van Ome Willem,
jeugd
Hier komtde giraffe
NOS
Ti-Ta-Tovenaar
Journaal
Van gewest tot gewest
Stichting Socutera
Journaal
Politieke uitzending DS '70
Staatsloterij
Het beest moet sterven.
film
Panoramiek
Studio sport
Den Haag vandaag
Journaal
20.21 Operetteconcert in
Studio 1
21.00 Van onderen
1 21.25 Panorama woensdagshi
KRO/RKK—IKOR
22.00 Kenmerk
22.25 Journaal NOS
1 22.30 Computerkunde (teleac
DUITSLAND 1
iteg. progr.NDR9.30—10.0C
slrasse. 18.00 Fllmrep. 18
18.45 Zandmarm. 13.55 Reg.
ne. 19.26 Plnocchio. 19.59. Piï
overzicht. VVDR8.05—S 35 Kir
progr.'s 9.10—10.00 Sesamslra
18.00 Reg. nvvs. 1S.10 Toni unc
rónlka. 18.40 Akt. 19.20 Die 6 Si
DUITSLAND II
NEDERLAND II
18.25 Mordkommlsslon. 19.00 Jou
19.30 Vakantletlps. 20.15
akt.progr. 21.00 Voorbeelden
goede daden. 22.15 Gewalt.
Journaal.
NOS
1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
1 19.05 Nederpopzien
1 20.00 Journaal NOS
BLGIE NEDERLANDS
1S.00 Atelier. 18.53 Volksic
19.20 Pollt. progr. 19.35 Korn
19.40 Med. en weerber. 19.45
naai, 20.10 Voetbal. 22.00 Pan
22.45 Kunstprogr. 23.25 Journi
NEDERLAND I
NOS
11.10 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
1 18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beerte Colargol
19.15 Zwijgen is goud
19.45 Popeye
20.00 Journaal NOS
20.21 Berichten uit de samen
leving
20.35 All in the family
21.00 Zipcode: Niet schieten FBI
21.45 De zaak van de broers
Naves
23.15 Journaal NOS
21.00 Nader bekeken
21.20 De beslissende vraag
23.00 Met woorden en muziek
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
DUITSLAND 1
Reg. progr.NDR9 30-10.00
stras^e. 18.00 Kult. "mag. 18.1.
18.45 Sandmann. 18.55 Reg. M
19.26 Dok. progr. 19.59 Progr
WDR: S.05-9.20 Kursusprogr.
Sesamstrnsse. ..10.30-11.00
progr. 18.00 Reg. nws. 18.05 V._.
deren. 18.15 Die Macht des Geld:
20.00 Journaal en weerber.
Disk. progr. 21.00 Cannon.
Kontraste. 22.30 Journaal, con
DUITSLAND II.
NEDERLAND II
Wanneer vanavond geen recht
streeks beeldverslag wordt uit
gezonden van AjaxAC Milan,
komt op het scherm de Franse
film „Het beest moet sterven".
Claude Chabrol met Louis
Malle, Frangois Truffaut en
Jean Luc Godard eens verant
woordelijk voor de zogenaamde
„nouvelle vague" in de Franse
filmproduktie heeft met de
jaren ,een geheel eigen genre
films gekweekt. De psychologi
sche thriller-op-een-laag-pitje,
die het niet zozeer moet hebben
van wat er op het doek gebeurt,
maar meer van de reacties van
de hoofdpersonen in het drama,
het uitdiepen van hun liefde- en
haatgevoelens.
In „Que la béte meure" is dat de
vader Charles Thenier (Michel
Duschanssoy), die vast besloten
is de onbekende automobilist
die zijn zoontje doodreed en
zich daarna uit de voeten maak
te, te vermoorden. Waar de po
litie niet in slaagt, dat weet de
Gouden
Bandenwipper
voor VARA-
bezetters
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De Gouden Ban
denwipper, een onderscheiding
die regelmatig wordt uigereikt
door de redactie van het NOS-
personeelsorgaan „Spreekbuis",
viel ditmaal toe aan de VARA-
mensen Jan Nagel en Ko de
Kloet.
«tij kregen deze omdat zij het ini
tiatief hebben genomen tot de
bezetting van het nepcafé „In
de rooie haan'.' Dit café is inge
richt in de VARA-foyer. Van
hieruit worden radio-discussie
programma's uitgezonden. Re
gelmatig moest dit café worden
afgebroken, omdat het NOS-be-
stuur van oudsher in deze foyer
vergadert en niet naar een an
dere ruimt wenste uit te wijken,
tet VARA-personeel heeft dit
café toen bezet, waardoor het
NOS-bestuur voor een voldongen
i een laatste optreden in Nederpop-
Conny Stuart
vader te bewerkstelligen. Hij-
komt achter de identiteit van de
wegpiraat, slaagt er zelfs in
met hem in kennis te komen en
dèn gaat het er om. zal de
vader zijn plan volvoeren of
niet?
Chabrol is een boeiend verteller,
die met zorg zijn personages
één voor één op het doek zet en
dan het noodlot zijn gang laat
gaan. Naast Duschanssoy moet
onmiddellijk Jean Yanne ge
noemd worden als de automobi
list, die zich thuis even honds
gedraagt als op de weg. Het ge
geven haalde Chabrol, zoals
meestal, uit de Engelstalige de
tective-litteratuur dit keer
„The beast must die" van Nico
las Blake en verplaatste het
met succes naar het Franse
platteland.
Nederland I - 20.35.
Gewest tot gewest
De grote stille heide van Drente
bestaat al lang niet meer, maar
de provincie is toch nog wel al
tijd één van de mooiste van ons
land. Wie echter ziet hoe hard
ook hier alles verandert, zal be
grijpen! dat er snel moet worden
ingegrepen, al was het alleen
maar om te voorkomen dat de
toeristen in de toekomst alleen
nog maar elkaar tegenkomen.
Enkele maanden geleden brach
ten de provinciale planologische
commissie en de provinciale
planologische dienst van Drente
een discussienota uit onder de
titel „Drente Anno
Naar aanleiding van dit rapport
wordt in het NOS-televislepro-
gramma „Van Gewest tot „Ge
west" vanavond een reportage
van redakteur Hans Peerbolte
uitgezonden over de leefbaar
heid van Drente. Het rapport
komt neer op de conclusie „La
ten we voorzichtig zijn met onze
provincie zoals die nu nog is".
„Van Gewest tot Gewest" bevat
verder een reportage van Huub
Mans n.a.v. een rapport van de
toch op tv
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In tegenstelling
tot berichten over het „in de
ijskast" zetten van een show i
ron>J Conny Stuart, deelt de j
VARA mee, dat mededelingen,
als zou deze vertraging in het
programma o.a. zijn veroorzaakt j
door een rechtenkwestie, op een tif"
misverstand berusten. De reden
van het uitblijven van het pro- j
gramma is gelegen in het feit
dat tijdens de opnamen in juli
van het vorige jaar, voor één
sketch geen moment kon worden I
gevonden waarop zowel regis- j
seur Rob Touber als de artiest
Johnny Kraaykamp beschikbaar
waren. De bewuste sketch die
de show rond Conny Stuart com
pleteert, zal eind januari worden
opgenomen, waarna uitzending j
van het programma nog dit
voorjaar zal plaats vinden.
CONNY STUART
zijn excuses aan te bieden aan
het NOS-bestuur.
lep en ander bracht deze VARA-
-YtfWfiitter (en socialist?) er ove-
irigeos toe aan zijn pesoneel te
vragen: „Wie is hier nou eigen-
liik de baas?'
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - Na de televisie gaat nu ook de
NOS-radio een rubriek met informatie over de
energiesituatie uitzenden en wel vanaf heden op
alle werkdagen van 17.^5 tot 17.59 uur op hilver-
sum 1. De informatierobriek wordt samengesteld
door hetzelfde team. dat ook verantwoordelijk is I
voor de inhoud van "Peilstand", dat de NOS-tele- j
visie iedere avond voor de aanvang van het
avondprogramma uitzendt. I
Raad voor de Kunst over het
orkestenbestel, dat verschijnt in
mei. Daarin wordt de huidige
stand van zaken bij de totaal 19
Nederlandse symfonie-orkesten
doorgelicht en herzien. Als er
één ensemble is dat met smart
op het rapport wacht dan is het
zeker het Gewestelijk Orkest
voor Zuid-Holland in Delft. Het
is zo goed als zeker dat de
Raad voor de Kunst ook het
subsidiebeleid op de helling wil
hebben. Het ongesubsidieerde
Gewestelijk Orkest heeft od
dit punt trouwens nog meer
wensen.
Ned. I 19.05 uur.
Sophia Loren
op tv in
Brief encounter
LOS ANGELES (AP) - De
Italiaanse actrice Sophia Loren
gaat optreden in de tv-bewer-
king van Noel Cowards „Brief
Encounter". Het is de eerste
maal dat de actrice in Ameri
ka op het televisiescherm te
zien zal zijn. Nog niet bekend
is wie de mannelijke hoofdrol
zal spelen.
Supercup
op radio
(Van onze radio- en tv-re
dactie)
HILVERSUM.8 De NOS-ra
dio zendt van 20.15 tot 22.00
uur via Hilversum 3 een
rechtstreeks verslag uit van
de tweede wedstrijd om de
Supercup, die in het Olym
pisch Stadion in Amster
dam wordt gespeel dtussen
Ajax en AC Milan. Verslag
gevers zijn Dick van Rijn
en Joop Niezen.
Panoramiek
Het programma „Panoramiek",
bevat vanavond een film over
de strijd rond de bouw van een
stuwdam in Mozambique. De
vrijheidsbeweging beschouwt
deze dam als een bolwerk van
blank imperialisme. De film.
gemaakt door Granada Televi
sion, bevat gesprekken met de
Portugese gouverneur van Mo
zambique, met vertegenwoordi
gers van de vrijheidsbeweging
en met blanke en gekleurde
bouwers van de stuwdam.
Ned. I, 21.55 uur.
Nederpopzien
VARA's Nederpopzien gaat van
avond de lucht in onder het
kopje „Het allerlaatste optreden
van Cuby The Blizzards":
een programma rond deze
groep, die voor vele popliefheb
bers legendarisch begint te wor
den. De uitzending van van
avond moet worden gezien als
een reünie van de groep, in
„het allerlaatste optreden".
Ned. II, 19.05 uur.
Van onderen
Twee keer besteedt hetprogram
ma „Van onderen" aandacht,
aan ziekteverzuim en de sociale
wetgeving; vanavond daarvan
de eerste uitzending, waarvan
het gegeven is: welke invloed
heeft het werk. lichamelijk als
geestelijk, op de mensen? Be
paalde werkzaamheden kunnen
leiden tot lichamelijke kwalen;
„Van onderen" licht toe waar
om.
Ned. II, 21.00 uur.
Woensdagshow
Vanavond de tweede uitzending
van de Panorama woensdag
show, de maandelijkse revue
van voor- en tegenspoed, vallen
en opstaan, met de vaste gasten
Tante Lien, Wim de Goede en
de 4 Gebroeders.
Ned. II, 21.25 uur.
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
EO
19.05 Koffiebar
19.25 Nasleep
20.00 Journaal NOS
20.21 Bunschoten/Spakenburg
zingt
18.25 Zwlsohen den Flugen. 19.00
naai. 19.30 Showspel t.bv, Aktle
genklnd. 21.00 Journaal. 21.15 u
progr. 22.00 Difik. progr. 22,30 Jc
BJTLGIE NEDERLANDS''1
18.00 Colargol. 18.05 Black
18.30 Tienerklanken. 19.08 Doe,
rle. 19.35 Korlweg. 19.43 Med. 1!
Journ. 20.15 Qulzprogr. 20.45 Afte?
Lifetime. 21.55 Fragm, uit ni
films. 32.35 Journaal.
HILVERSUM 1
hilversum ii
VARA: 18.00 Nws. 08.11 Dingen v.d.
dag. PP: 18.20 Ul(z. v.d. ARP.
VARA: 18.30 Tekst en Muz.: caba-
retprogr. EO: 19.00 Klankbord: act
inf. en comm. 19.15 (S) Wij hebben
een woord v.d. wereld: gewijde
muz. .19.45 Studie en ipf. 20.20 (S)
20.25 Het ge:
fOS: 18.00 Bopthema's en Swln
slons: jazz uit de .jaren 1935
18.30 Nws. 18.41 Spiegel van
Britl. 19,00 Openb. Kunstbezit.
R.V.U.De betekenis v.d. grot
in onze tijd, 19.50 Den Haag
daag. 20.00 Nws. 20.05 (S) Wl
dagavond Muz. magazine.
(S) Gramm,
tlng. TROS: 21.30 (S) Specialiteiten
zoekpl.
23.5524.00 Nw
i- hilversum iii
NOS: 18.02 Joos
19.02-20.00 Gouv
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7.lil Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een plaatje, met
S.00 Nws en S.ll Radiojournaal. 8.50
Morgenwijding. 9.00 Toppers van
toen. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.CO (S) V. d. Kleuters. 10.10 (S-M)
Arbeidsvitaminen. 1.00 Nws. 11.03—
1105 Radiojournaal) 11.30 (S) Rond
om Twaalf: een uur allerlei voor ie
dereen, met o.m. Groenteman en
11.55 Beursber. 12.30 Mod. plattel.
12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Engel
se Koormuz, (11). 13.53 (S) Altviool
en piano: mod. muz. 14.00 (S)
AVRO's Notedop: gevar. progr.
15.00 (S) In de wetensch., dat
Nws utt de wereld der wetensch,
15.30 (S) Met muz. op stap. 16.00
Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 CS)
Aspecten: Kunstrubr. 17.00 (S) Mo
biel: beweegl. progr. voor beweegl.
mensen. 17.55 Med.
v.d. Hulsvr. 8.45 (S) Podlt
r.d. vrouw, maatsch. Int.
v.d. Zieken. 10,00. Schoolradio. 10
■__JBHIR-.j.26 Mi I
t.b.v. land- en tuinb, 12.30 N*
12.41 (S) Hier i -
Middagpauzedst,
koorzang. 13.20 (S) Licht ensemtf
13.45 Er zijn zoveel andere leva
Poezie uit de derde werele.d
Schoolradio. 14.25, De componist
mdand. 15.15 De Bijbel ir
nieuwsgierig. 15.30 Nws. 15.33
Vincent van Gogh 16.00 Een uur w
tuur: magazine met 16.30 (S) K
en Nu. 17.00 Kindervisie. 17.30
17.32 (S) Hier en Nu.
HILVERSUM III.
HILVERSUM II
TROS: 7.02 Vaak 1
muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier C..
7.55 Aangestipt: progr. overz. 8.00 14,03 M
(SJ Te deum Laudamus: gewijde dertig.
NOS 16.03 De davereci*
Het KRO-progr.amma „Macht en
onmacht" van gisteravond zette
ons een beetje aan het denken
over, laten we zeggen, het ren
dement van zo'n uitzending.
Joop Reinboud maakte er een
goed programma van, een goede
geschiedenisles over aspecten
van de geschiedenis die bepa
lend waren voor het ontstaan
van ons land als natie.
De ..les" was niet moeilijk: elke
intelligente kijker met L.O.-op
leiding kon hem volgen. Ze was
redelijk op t.v.-maat gesneden,
er was met andere woorden
goed gebruik gemaakt van kijk-
mogelijkheden die de historie
biedt.
Maar dat rendement .Kij
kers die weten hoe boeiend de
geschiedeniswetenschap is kon
den smullen van sommige de
tails die hun niet helemaal be
kend waren.
De andere k'jkers, voor wie het
programma weil'cht een onge
kende open ng naar een boeien
de andere wereld zou z:jn ge
weest, waren op „Nederland I"
bezig met Kees van Iersels
knappe herschepping van „Me-
rijntje Gijzens Jeugd".
Dat is het vervelende van
t.v.-netten. Het komt te vaz
voor dat kwaliteit tegenovf
kwaliteit staat. Vervelend slf
hier op het gegeven dat
vaak op welk net dan ook et1
onbeduidende minderheid wori
bediend.
VARA's Achter het Nieuws z*
goed achter het nieuws aan-
reportages van PvdA-bijetf
komst met Den Uyl als behot
der van ondernemingen die D1?
in de „rode cijfers" mogen
Ook in Achter het Nieuws: P
sprek met een Bask die verani
woordelijkheid voor een moor'
erkende. We vinden dat doodga
woon onverantwoord. Moord
Spanje, of waar dan ook, P
willen er niet via de VARA M
betrokken te worden.
Bij alle t.v.-geweld was het P1(
z'erig te verwijlen bij
achten", de KRO-rubriek v"'
Hans van W.'II genburg. Dat
een gemakkei'jk-consumeerbM'
rubriek d'e t.v. soms op bere*
bare afstand bren?;:. Zoals .g^
ren 'n het gesprekje met Josic!
van Dalrum. ac'.rice d:e onwaat
schijnlljk groot talent heeft.