1 NOS wil los staan van het ANP Anarchisten van 191 politie-reconstructie TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 9 JANUARI 1974 NEDERLAND I NCRV 17.00 Kijkkast NOS 17.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.00 Samenvatting Supercup 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending CHU 20.31 De anarchisten 22.00 Panoramiek 22.25 Studio sport 1 22.50 Journaal 21.15 Ethiopië KRO/RKKIKOR 22.05 Journaal NOS 22.35 Computerkunde (teleac) duitsland! 16.15 Journaal. 16.20 Petula Clark. 17.Q5 Pan Tau. 17.40 Lolek en Bolek. 17.55 Journaal. 20.00 Journaal en weerbe richt. 20.15 Die Partei hat Immer recht21.00 Televlsiereehlbank. 22.30 Journaal, kommentaar en weer bericht. 16.20 Turn mee. 16.30 Rappelkiste. 17.01 Heute. 17.10 Lassie. 17.45 Die Dreh schelbe. 18.25 Mordkommlsslon. 19.01 Heute. 19.30 De sportsplegel. 20.1 ZDF-Magazln. 21.00 Heute. 21.15 Aj NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal NCRV 1 19.05 Dier en vriend 1 19.30 Een Tiger voor twee i 20.00 Journaal NOS 20.21 NCRV-springtrofee BELGIE (Neder .6.30 Jevanjong. 17 55 Beertje Colargol. 18.00 Wie weet. wint. 18.53 Vernieuwd wlskunde-ondcrwljs. 19.20 Politieke tribune. 19.35 Korlweg. 19.40 Mede delingen en weeroverzicht 19.45 n de kunst. 23.05 Jour- Marty heeft veel aan zijn moeder te danken (foto René Smit) Marty, de jongeman die gulden gloed uit zijn gou den trompet tovert, blies in vijf jaar een half do zijn elpees over de magische 100.000-grens heen. Of hij nu commerciële nummers ventileert, die bewust voor de toonbank zijn getoonzet, of klassieke werk jes laat klinken, hij haait uit zijn instrument voort durend dat brede, ronde geluid, dat duidt op exacte toonvorming. Neemt hij al eens een avontuurlijk loopje met 'n glissando, 'n grapje op grond van zijn leeftijd (19), dan krijgt zijn vaardigheid snel weer de overhand en laat hij elke noot voor zich spreken. Hij geeft elke compositie de warmte en de glans van zijn persoonlijke interpretatie mee, of het nu Mozart is (Elvia Madigan) of toppers van Herb Al- pert. Al Hirt, Harry James, James Last etc. Zoals nu weer in zijn jongste single met La Lettre van de Belg Marc Arian en Signorina van John Möring. Die volle ronde toon, dat pittige, volumineuze in de klank is niet komen aanwaaien. Langer dan tien jaar oefent hij uren per dag, ontlokt hij alsmaar noten aan de ventielen. Mevrouw Schreyenberg, de moeder van Marinus Johannes in de wandeling.Rini, heeft nooit naar haar zoon hoeven zoeken. Zij legde alleen even het oor te luisteren, want Rini was straten ver te horen op zijn fluit. Rini hield aan dit eeuwi ge blazen een paar grote longen over. die hem toe staan elke noot hoe gerekt ook in zijn volle waarde uit te spelen. In ai diie jaren vormde zich ook zijn embouchure, de lipzetting, essentieel voor het vor men van de toon op zijn ventieMnstrument. Elke nuance van het geluid uit zijn trompet wordt be paald door de bewegingen van de mondspieren. Dat vereist dagelijks training. En als Marty tussen twee optredens door geen tijd heeft om naar zijn ouderlijk huis in Arnhem te gaan, dan zet hij zijn wagen in de berm neer en neemt hij met het mu ziekboek op zijn stuur de voorgeschreven noten reeksen door. Dit gebeurt vrijwel dagelijks ergens langs de weg. Zo combineert Marty een sanitaire stop met een studiestop en wie van de weggebrui kers het geluk heeft in de buurt te zijn, kan een gratis openluchtconcert bijwonen. Gebiologeerd Al van zijn derde jaar af wordt Marty gebiologeerd door muziek en dan in het bijzonder door de trom pet. Zijn vader en zijn zusje Finy speelden in de Arnhemse harmonie. Op zijn derde jaar al liep Rini met eigen glitterstok mee in optochten als de jongste tamboer-maitre van Nederland. Toch wou hij in die tijd het liefst lompenboer worden, want dat leek hem het mooiste wat er bestond: de hele dag met een rinkelende bel door de straten. Hij ging met zijn zusje mee naar alle repetities en kreeg net als zij ook een trommel van de harmo nie. Maar als in de pauze van de repetities de bla zers en de trommelaars achter de koffie zaten, kroop Rini op handen en voeten tussen de glinste rende blaasinstrumenten door en probeerde hij er geluid uit te krijgen. Omdat hij altijd voor de club in de weer was met de verkoop van foto's en stic kers, kreeg hij een oude hoorn oadeau en les van zijn oom, die ook in de harmonie blies. Marty blaast nu op een trompet van 12.000 gulden, maar Rini spaarde destijds 78 gulden bij elkaar voor de aankoop van een tweedehands trompet, waarvan hij de lekken met plakband dichtte. Op zijn negen de jaar liep hij op de Arnhemse muziekschool zijn eerste teleurstelling op. Men wilde hem daar graag als leerling hebben, maar zijn lekke trompet werd afgekeurd. Het huilen stond Rini nader dan het la chen. Er moest duizend gulden komen voor een trompet, anders kon hij het wel vergeten. Toen nam zijn moeder een ferm besluit: „Jij hebt bewe zen, dat je er zin in hebt. Ik neem werkhuizen, want die trompet moet er komen". Rini vereert zijn moeder hierom nog steeds. Hij dankt zijn carrière aan haar en dat laat hij haar dagelijks nog merken. Rini's furore als Marty is evenwel ook niet denkbaar zonder Freddy Grin, kornettist van 't A'dams Concertgebouworkest, die als leraar op de Arnhemse muziekschool Rini onder z'n hoede nam en later meetroonde naar het Gro nings conservatorium, dat Rini op het laatste leer jaar na heeft afgemaald. In die Groningse jaren maakte hij samen met Freddy Grin ook deel uit van de Brass United, de kopergroep van conserva- toriumleerlingen, die met twee elpees in de Edison vielen. Vanaf zijn veertiende jaar timmert Rini aan de weg. Hij verscheen in de Vuist van Duys en kreeg om binnenkort naar Chicago. Misschien komt de volgende dag van een vrachtwagenchauffeur gratis een nieuwe retour, nageroepen: „Hé, jong, dat was mooi getoeterd". Rini keek daar wel van op en toch had hij dat eer der gehoord. Dat was toen hij met Grin naar het Gronings conservatorium ging. Zijn vooropleiding was onvoldoende om toegelaten te worden. Hij had teveel tijd aan blazen verdaan dan dat hij sterk in theorie zou kunnen zijn. Freddy had toen gezegd: „Als je maar de kans krijgt iets voor te'spelen". Dat lukte. En de opgetogen directeur riep uit: „Het eerste jaar kun je overslaan. Ik zet je gelijk in de tweede". al in het land, waarvoor hij van Phonogram een auto met chauffeur beschikbaar had gekregen. Sinds zijn 18e jaar rijdt Marty in zijn eigen wagen meer dan 120.000 km per jaar. Terwijl Grin aan Marty's vorm bleef werken, transponeerde Harry van Hoof composities voor Marty's trompet, een peperdure gouden intussen Deze kreeg hij cadeau van Arnold Schilke, trom petfabrikant te Chicago, die na het horen van Mar ty's eerste single van mening was, dat een derge lijke trompettist uitsluitend op zijn fabrikaat dien de te spelen. Deze trompet wordt nog dagelijks in tens gebruikt en liep hier en daar blutsen op, om dat Marty bij zijn optreden tussen de soli door springt en in zijn handen klapt, waarbij de trompet eens een tik oploopt. Die trompet gaat daar- Marty" De tweede plaats in een talentenjacht viel samen met zijn eerste contact met Phonogram, die met „Maanserenade" Rini's eerste single op de markt bracht en tevens naar een idee van producer Hans van Hemert hem aan de artistennaam „Marty" hielp. Van toen af had Marty geen rustig moment meer. Urenlange blaasoefeningen op een Gronings zolderkamertje wisselde hij af met optredens over- Tot ver buiten de grenzen kent men Marty. Hij was al eens op tournee door Afrika, staat om de haverklap in België te blazen, terwijl Duitsland om hem roept. Al die landen, maar oök Japan zijn vas te afnemers van zijn elpees. Om dat succes te ga randeren staat een reeks muzikale vaklieden voor de begeleiding achter hem: Sem Nijveen, Benny Behr, Harry Mooten, dè strijkers van het Metropo- le-orkest, gebroeders Hollestelle etc. Marty is zo druk met zijn trompet, dat hij destijds niet eens merkte, dat hij op de top-10 stond. Mary: „Ik had geen tijd voor Veronica's top-40 op zaterdag en las ook geen popbladen. Toen ze mij enthousiast kwamen vertellen: „Rini Marty staat in de top-10", wist ik niet eens waar ze het over had den. Toen ben ik maar eens gaan luisteren en vond ik het heel gewoon om me zelf te horen". TON OLIEMULLER Gemiddeld 60.000 luisteraars in de nacht voor Hilversum 3 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De nachtuitzen dingen op Hilversum 3, die op 15 oktober van het afgelopen jaar zijn begonnen, werden in de eer ste week gemiddeld door 60.000 mensen van 12 jaar en ouder be luisterd. Dat komt overeen met een luisterdichtheid van 0,6 pro cent. Tussen middernacht en 01.00 uur was de luisterdichtheid 1,5 pro cent, tussen 01.00 en 02.00 uur 0.9 procent, van 02.00 tot 03.00 uur 0.4 procent en in de uren daarna 0,3 procent. Aldus blijkt uit de derde luisterdichtheidsme- ting in 1973, zoals die door de NOS is verricht. In dezelfde periode bedroeg de gemiddelde luisterdichtheid voor de „culturele zender" Hilversum 2 na 19.00 uur 0,3 procent, ter wijl de luisterdichtheid voor alle zenders naast Hilversum 3 teza- •men van 0,9 procent tussen mid dernacht en 01.00 uur daalde tot 0,1 procent tussen 04.00 en 05.00 uur. Hilversum 3 werd derhalve in alle nachtelijke uren meer be luisterd dan alle (lichte muziek)- zenders samen, behalve tussen 06.00 en 07.00 uur. In de eerste week van de nacht uitzendingen op Hilversum 3 luisterden tussen 24.00 en 06.00 uur in totaal 180.000 mensen ge durende kortere of langere tijd naar Hilversum 3, 13.0.000 naar een van de andere zenders en 300.000 naar enige radio-uitzen ding. Dit alles per nacht. Er bleken aanzienlijk meer mannen tot het nachtelijk Hilversum 3- publiek te behoren dan vrouwen. De jongere leeftijdsgroepen wa ren sterk oververtegenwoordigd. Bijna de helft was jonger dan 25 jaar. Het nachtelijk Hilversum 3- publiek vertoonde bovendien ge- I middeld. een relatief hoog oplei dingsniveau. De anarchisten (La bande Bonnot) is een historische recon structie van een aantal geweld daden in Frankrijk rond 1911, gericht tegen de gevestigde orde. Deze film, vanavond na herhaaldelijk wijken voor actue ler voetbalgeweld, alsnog op het scherm, heeft vijf jaar geleden in Frankrijk nogal wat opschud ding teweeg gebracht. Men vond de film te negatief ten opzichte van de anarchisten; regisseur Philippe Fourastie, toen 29 jaar, plaatste de anarchisten op één lijn met gangsters die door de politie gegrepen dienen te wor den. De anarchisten gingen er van uit, dat een rechtvaardige sa menleving alleen te bereiken was, wanneer elk middel werd gebruikt, dat hield dus ook bom aanslagen in, moorden, dief stallen en bankovervallen. In de hoofdrollen vanavond on der anderen Jaques Brei, die ook de muziek schreef. Ned. I, 20.31 uur Gewest tot gewest „Van Gewest tot Gewest" beval reportages uit Friesland, Over ijssel en Nrd. Brabant. In het Friese Hindelopen was Van Ge west tot Gewest aanwezig bij het „rechter zetten" van de scheve toren. Redakteur Thijs Zijda had een Springtrofee een plaats in de Nederlandse sa menleving heeft gevonden, bij anderen is dat minder het geval. Ned. I, 22.00 uur. gesprek met de heer H. J. Sant bergen, provinciaal recreatie, consulent van Overijssel. Deze zet uiteen wat de gevolgen van de olieboycot zijn op de recrea tievoorzieningen. Redacteur Jan de Roode maakte een reportage van de Radio Zie ken Omroep EVO (Elndhovensa Verplegers Omroep). Ned. I, 19.05 uur. Panoramiek In december 1972 spraken de NOS-versIaggevers Almar Tjep- kema en Henk Teeuw met enke le Aziatische gezinnen, die op bevel van president Idu Amin Oeganda moesten verlaten en in Nederland een verblijfplaats zochten. Hun werd destijds ge vraagd hoe zij de toekomst in ons land zagen. Een jaar later werden zij weer opgezocht. Uit het programma van „Panora miek". dat de NOS vanavond uitzendt, blijkt dat een gedeelte van de Aziatische gezinnen al In de NCRV-uitzending Spring trofee treden één amazone en één ruiter uit elke Nederlandse provincie met en tegen elkaar in het krijt in de ring van de Arn hemse Rijnhal. De kijker krijgt in deze serie, waarvan vanavond de vierde aflevering wordt uitge zonden, te maken met een vrij groot aantal wedstrijdparcour- sen. Dat is nu het jachtspring- concours. Ned. I, 20.21 uur. Ethiopië Onder het tussenkopje „Dansen met God", zendt de NCRV avond een film uit die een jaar geleden in Ethiopië is opgeno. men. Onderwerpen waren twee hoogtepunten in deze maand, Kerstfeest en Timkat. Twee uit bundige, religieuze feesten, doop van Christus en eigen doopfeest, met kerkdiensten, optochten en braspartijen. Ned. II, 21.15 uur. (Van radio- en lv-redactie) HILVERSUM Het bestuur van de NOS heeft op een besloten vergadering gesteld, dat de uit eindelijke verantwoordelijkheid voor de radionieuwsuitzendingen op grond van de omroepwet be hoort te berusten bij de NOS. Deze uitspraak zal uitgangspunt moeten zijn bij verder overleg met het ANP, aldus NOS-voor- zitter Schüttenhelm. Het NOS- bestuur heeft tijdens diezelfde vergadering besloten het con tract met het ANP in de loop van 1974 op te zeggen, indien in de eerste zes maanden geen overeenstemming kan worden verkregen over dit uitgangs punt. De personele aangelegenheden, die hierbij zijn betrokken, noemde de heer Schüttenhelm het allerzwaarste aspect waar men zich mee bezig zal moeten houden. Hij zei niet dat het per soneel van de radionieuwsdienst in dienst komt bij de NOS. Dat is een te haastige gedachte, al dus de heer Schüttenhelm. Het personeel zal b.v. in dienst van het ANP kunnen blijven, gede tacheerd bij de NOS. ANP-directeur mr. J. Jolles ver klaarde desgevraagd, dat de ra dionieuwsdienst naar de erva ring van de afgelopen 35 jaar leert bij het ANP altijd in goede handen is geweest. „Het openbaar belang is niet gediend met een wijziging van de huidi ge situatie. Wij zien geen enkele reden waarom dit beproefde in stituut, dat van zo groot belang is voor een evenwichtige nieuwsvoorziening in ons land. losgemaakt zou moeten worden van het ANP. Wij betwijfelen, ten zeerste of de opstellers van de omroepwet, waarop de NOS zich nu beroept, de verlangde losmaking van de ANP-radio- nieuwsdienst op het oog hebben gehad", aldus mr. Jolles. NOS i 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal EO 1 19.05 EO-kinderkrant 1 20.00 Journaal NOS 1 20.21 Zoals het was in de dagen van Noach (Matth. 24 37) 20.55 Open huis 21.45 Nader bekeken 21.55 Tenslotte VPRO 22.00 Het gat van Nederland 23.15 Journaal NOS 20.21 't Is geen kwestie van we ten, je moet gewoon voe len hoe het zit 22.25 Journaal NOS duitsland i NEDERLAND II 16.15 Journaal. 16.20 Robert. 17.05 Die ren van deze wereld. 17.25 Avontu- ren ln onze tijd. 17.55 Journaal. 20 00 Journaal en weerbericht. 20.15 Mah- ner, Makier, Manlpulateureb 21.00 Ironside. 21.45 Titel, Thesen, Tempe- ramente. 22.30 Journaal, kommen taar en weerbericht. duitsland ii 16.30 Bergen en verhalen 17.00 Heute. 17.10 Dokter Doollttle. 17.45 Die Dreh- schelbe. 18.25 Zwischen den Flügen. 19.00 Heute. 19.30 Maske ln Blau. 21.00 Heute. 21.15 Kontrovers. 22.00 Mijters, macht en management. 22.30 NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Billy Smart's kinder circus 20.00 Journaal NOS belgie (Nederlands) 14.00 Schooltelevisie. 18.00 Beertje Co largol. 18 05 Black Beauty. 18.30 Jon ger dan je denkt. 18.49 Het versterk te eiland. 19.34 Kortweg. 19.42 Mede delingen. 19.45 Journaal. 20.15 Nacht- Brussel-Luxemburg. 21.25 Pre- C 22.35 mlère. 22.05 Gastprogi hilversum i hilversum ii VARA: 18.00 Nw. dag. P.P.: '18.20 Ultz. v VARA: 18.30 (S) Tekst c 19.00 Klankbord: act., Int; en comm. 19.15 (S) Wij hebben een woord v.d. geestelijke liederen. 19.45 20.16 (S) gazlrn Bijbelstudie, Woensdaigavond-Flnale progr. TROS: 21,30 (S) Specialitei ten a la carte: verzoekpl. progr. 22.20 Aktua, 22.30 Nws. 22.40 Prome theus XIII (3), 23.00 In Pirn Jacob's Notenbar. 23.55-24.00 Nws. 4.02-7.00 Meurders' Me-' HILVE AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje mei 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal 8.50 Morgenwijding 9.00 Toppers van toen (9.35-—9.40 Waterst) 10.00 (S) v.d. kleuters 10.10 (S-M) Arbeidsvl- (11.00 Nws. 11.03—11.05 Ra diojournaal) 11.30 ;n uur allerlei voor De groenteman en (S) Sportrevue aalf- Beursber. 12.30 (S) Sportrevue 13.00 Nws 13.11 Radiojournaal 13.21 CS) op het vlak ten 15.25 (S) Met licht muz, progr. voor oudere luiste raars 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal 16.05 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 bij de tijd S.30 Nws 8.3i hulsvr. 8.45 (S) Podium v.d. vrouw: maatsch.-lnf. 9.20 (S) Onder de hoogtezon: progr. v.d. zieken 10.00 Schoolradio 10.30 Nws 10.33 (S) Ne- derl. Kamerork.klass. muz. 11.33"— (S) Engels kamerork. met zangsolls- te: klass. muz. 11.55 Med. 12.00 Zin-" gen met Cecilia: volksmuz 12.15 (SP Kinderkoor met ork. begel. lichte muz. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws 12.41 (S) Hier en nu 12.50 Herv. mlddagpauzedst. 13.10 (S) Lichte koorzang 13.20 (S) Licht ensemble 13.45 Er zijn zoveel andere levens: poezte uit de derde wereld 14.05 Schoolradio 14.25 (S) In kleine bezetting: klass. kamermuz. 15.15 De Bijbel maakt nwsglerlg: bijbelse woorden lf (S) Vincent van G< r natuur: magazine r 10 (S) Hier en nu. 17.00 Klndervl-, progr. door. voor en met klnde- 17.30 Nws 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II hilversum iii 7.30 Nws 7.41 (S) Hier en 7.55 Aangestipt: progr. overz. Te Deum Laudamus: gewijde 8.24 Op de man af: evangel, coi TROS: 7.02 Vaak "s ochtends, met verkecrslnf. KRO: 9.03 Uit de t gegrepen 11.03 (S) Verzoekpl' 1 (S) Van twaalf lot twee: pauze ;r. met 13.03 Raden maar 14.03. NOS: 16.03 De daverende der- Vrijwilligers per STER-spot (Van radio- en tv-redactie) HILVERSUM - De Stichting Ne derlandse Vrijwilligers (SNV) zal met ingang van zaterdag 12 januari gedurende de maanden januari, februari en maart, naast de gebruikelijke adverten ties in de dagbladen, via de STER het medium televisie voor de directe werving van vrijwilligers' inschakelen. In to taal zal de wervingsspot (30 se conden) 20 maal worden uitge zonden en wel il maal op Ned. I en 9 maal op Ned. II. De 6pots zijn 12 maal vóór of na het nieuws van 20.00 uur en 8 maal vóór of na het nieuws van 18.55 uur geplaatst. KRO boekt ledenverlies (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De KRO boekte over het afgelopen jaar een ver lies van 14.030 leden telt er thans 530.119. De NCRV liep met 3175 leden te rug tot 477.317 leden. We weten niet of de nieuwe KRO-„Wltte Kwis" een lang le ven beschoren zal zijn. Lang of kort, afgaande op de eerste afle vering van gisteren zal het wel vervelend blijven. De opzet is als die van alle „witte plan nen": de mensen ervan te over tuigen dat zij „alternatief" moe ten leren denken. Die zucht tot alternatief beleren zat helemaal gebakken in opzet en uitwerking. Onderwerp was ditmaal de school en het ging er helemaal om de kijkers duide lijk te maken dat taal en reke nen onbelangrijk zijn in vergelij king met expressievakken of gymnastiek. Het belerende toontje werd ex tra ingebouwd doordat beide teams elkaar jureerded. Dat is prachtig-opvoedend, want wie durft het aan om een tegenstan der openlijk laag te waarderen? Bovendien werden extra punten toebedeeld door mensen die des kundig waren in alternativiteit en pedagogische bekwaamheid. Ook de prijzen waren alterna tief: geen kleuren-t.v. of BB- stoel maar echt, eerlijk pseudn- antiek. De deelnemers namen er niet veel van mee derhalve, maar de kijkers werden ge sticht. Of niet; misschien von den ze het ne. zo vervelend als deze kijker. Met op het andere net „Merijn- tje" was er overigens toch niet zoveel reden tot klagen gisteren. Dat gold ook voor de andere KRO-première „Tis te doen" dat jonge amateurs kans bood zich te laten zien. Amateurs die op verschillend terrein tot merk waardige prestaties kwamen, maar we kunnen het geen kijker kwalijk nemen dat hij professio nele kolder van „Volgende pa tiënt" verkiest boven huisvlijte- rig geklungel van „Tis te doen". In VARA's Achter het Nieuws boeide ons het meest de reporta ge van de Britse mijnwerkers die met hun actie het gehele land verlammen en die dat als de reportage goed was om begrijpelijke redenen doen. Wat meteen een vraagteken op roept. Wij (of Achter het Nieuws) zijn geen partij in het conflict. Wat is dan de zin van zo'n reportage als je niet even toch zijn tegen-argumenten hebi de andere partij hoort. Die moet ben. Achter het Nieuws mag na tuurlijk partij kiezen, maar be hoort wel bei le partijen aan het woord te laten. Om de kijker de illusie te geven dat hij kan oor delen over objectief-aangereikt nieuws. -j"1 Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2