Ontrouw maakt het huwelijk niet nietig In Noor wegen is het leven wel heel anders... Uitspraken over (raad van) kerken mgr. Simonis in discussie „DOKTER JA DOKTER NEE Korte metten Meeste heiligen zijn Italiaan KERK EN WERELD DINSDAG 8 JANUARI 1974 LEIDSE COURANT Als je twee dagen voor de afreis pas hoort dat je naar Noorwegen kan gaan is het wel even aanpoten om klaar te komen met het nog liggend werk. Maar zodra het vliegtuig langs de kust scheert en de zon bloedrood tussen de fjorden in het zilveren water zinkt tegen een lila/oranje gloed over de rotsen is het gehaast vergeten. Je bent een andere wereld binnen gevlogen. Doel van de trip is Lilleham- mer, stadje van 20.000 inwoners aan de hoofdweg tussen Oslo en Trondheim in de provincie Oppland in het Gulbrandsdal. Het plein voor het station (na de vliegtocht gaat de reis verder per trein) is een bijna onbetreden sneeuwveld, waar de bus met een brede zwaai een spoor trekt voor het maagdelijk wit, op weg naar het Victoria- hotel. Hier geen morsig stationsemplacement. Geen fantasieloze straten als in zovele steden op de plaats waar treinen binnen dende ren, maar meteen de witte droom met décor van besneeuwde den- Lillehammer is een stadje als uit een Western. De huizen zijn van hout en laag. In de hoofdstraat Torgaten gehurkte winkeltjes, mi nuscule stulpjes met kruisraampjes, maar ook flinke supermarkten (qua assortiment weinig verschillend van de onze) en modewinkel tjes met Noorse truien, wollen mutsen met bijpassende handschoe nen, skikleding. In een folkloristisch zaakje waar houten biernappen, antiek en Noors borduurwerk smaakvol ligt uitgestald, staat een char mante vrouw, die vloeiend Frans spreekt. Ze vertelt dat ze „enfant du Sacré Coeur" was, opgevoed in een Belgisch inter naat. „Les enfants du Sacré Coeur" vormen een hechte groep over de hele wereld. Men noemt ze „de vrouwelijke Jezuï- ten":„les Jezuites en jupon". Ik kocht er een van stroo gevloch ten Julkrans met vogelvoer om aan het huis te hangen. Noorwe gen denkt in de winter aan zijn vogels. Overal aan topzware da ken en tegen deurposten stevig saamgebonden bossen stroo voor hun lekker hapje. de Noorse vrouw heeft het odium dat ze een beetje achter loopt. Maar dat is een fabel. Zoals de legenden over trollen,-die stie kem zorgen dat de boerin oe melkemmer omschopt en zich dan kapot lachen met hun wa terhoofden De Noorse vrouw is geëmanci peerd en sportief. De huisvrouw trekt 's winters met man en kind in een sleetje, compleet met windscherm als op een brommer, de kou in (soms vriest het 17°; het kleintje is dan ook luchtdicht ingepakt). Of ze skiën samen ieder met een spruit in de rugzak de witte we reld binnen. In Het Gudbrands- dal graag naar Kanten of Sjusjoen. Ze gaan naar hun huisje buiten. Want dit is de droom van iedere Noor, een hut je in de bossen. Noorwegen is een ideaal skiloopland. Schitte rende hellingen (stoeltjeslift van Stampesletta naar Kanten met topstation, prima uitgangspunt voor families met kinderen, die willen Langlaufskièn of sleeën). Vernieuwde slalom helling voor alpine skiërs. Lillehammer, vanaf deze winter voor weinig geld gemakkelijk te bereiken door speciale wekelijkse vluch ten van Scanialux (en Necker-' mann) is zonder meer „Nordens Wintercentrum". De hotels zijn er pico bello. Al om 8 uur staat op lange tafels een gewel dig ontbijt klaar: kn&ckebrod, pap, worstjes, salades, gebak ken aardappelen, visballetjes, flatbred, cereals en kannen met melk. Het Noorse ontbijt in krachtig. Waar dan ook in het land zit het gezin 's morgens al aan de paté, de haddock of ma kreel in dillesaus. („Lefser" is ook geliefd, een soort panne- koek waarin kaas, vis of mar melade wordt gerold). Verder eet men 's avonds b.v. .ludefisk' (stokvis) of het nationale ge recht „far-i-kal"(schapenvlees met geneden kool en een lading zwarte peper). Drank is in Noorwegen peper duur! Ineke Egge Schifferll Hollandse, getrouwd met een Noor. woonachtig in Havik, 2'/j uur per trein van Oslo) vertelde mij dat ze na een Nederlandse vaicantie altijd een paar flessen jenever en Vermouth naar huis meesleept. „In Noorwegen kan je niet zomaar een winkel bin nenstappen en een fles whisky kopen." Wij zagen dan ook <>P doorreis een queu bibberende mensen voor een slijterij staan wachten om wat lekkers voor de Kerst binnen te halen. Ineke vertelde dat er een limiet is. „Je komt op een wachtlijst en na drie weken ben je aan de beurt." Toch worden er in Noorwegen nogal wat slokjes naar binnen geslagen. Elk gezin op het land heeft ergens wel een paar wijnstokken, waarvan ze zelf stoken. Met de nationale drank „aquavite" en, lach niet lieve lezer, de ,01' (mooi woord in onze oliecrisis, dat hier ,bier' betekent en 3,50 per glas kost) komt men toch een eind op streek. Maar een glas sherry vóór tafel is luxe. De meeste vrouwen in Noorwegen hebben een baan. Helga, secre taresse van de vriendelijke en steeds in Ce weer zijnde Agnar Romberg Berendsen, .turistsjet' van het Lillehammer jTurist- Torgaten lijkt op een Amerikaans stadje: de meeste huizen, behalve grote warenhuizen, hebben maar één verdieping en zijn van hout. foto midden. kantor' was vroeger marconiste op een schip. Ze trouwde een zeeman die altijd vaart en heelt nu thuis bijna altijd alleen de zorg voor drie kinderen. Haar kantoor uren zijn van 8.15 tot 3 uur (veel kantoren in Noorwegen houden deze tijden aan); éénmaal per week werkt ze tot halfzes. Na drieën doet ze haar boodschappen op een slee: rode vis, lamsbout voor in de diepvries, een onmisbaar attri buut in Noorwegen met de soms kilometers verre afstanden voordat er een winkel opdoemt. Met een weekbudget van 350 Kronen voor de eterij komt ze toe (1 Kr. is 51 cent.) „Maar partijen kan ik er niet van ge ven." Haar oude huis in een rij heeft 60.000 Kronen gekost, de hypotheek met aflossing komt op 515 Kronen per maand, (te genwoordig is er geen huis te krijgen onder 150.000 Kr.) De jongste vrouwelijke .rektor' in Noorwegen is Vebjord Lyngstad (31). Ze leidt de humanistische Nansen-school, genoemd naar de ontdekkingsreiziger Fridjot Nansen. Men noemt die „ons cultureel erfdeel en een uitda ging voor de mens van nu". „We vragen niet of iemand een vooropleiding gehad heeft (de enige academie ter wereld, die dit standpunt huldigt). We heb ben huisvrouwen met alleen la gere school en studenten. De ge middelde leeftijd is 22 jaar. Onze leerlingen (dit jaar 65) willen zich verder ontwikkelen, omscholen, meer leren. Doel is mensen bewust te maken van waarden en eigentijdse proble men. De na-oorlogse tijd is een uitdaging voor elk individu. Leerkrachten en studenten moe ten samen tot een goede dialoog komen om te proberen een hu manistische synthese te berei ken. Te weten waar je staat." Leervakken: journalistiek, poli tieke wetenschappen, literatuur, latijn, muziek, Engels, schilde ren, philosophy". Vorig jaar hadden we drie studenten in de Scandinavische talen uit Utrecht en Groningen. De overheid sub sidieert de cursus (sept.—april), die 6700 Kr. bedraagt, inclusief huisvesting. De zomerschool cursus in augustus van een maand kost 1400 Kr. De studen ten zijn voor 50% vreemdelin gen voor 50% Noren. Miss Lyngstad is een geëmanci peerde vrouw zonder nadrukke lijks te doen. Ze ziet er leuk en lief uit en vertelt dat abortus In Noorwegen geen gemakkelijke zaak Is. Er komen veel dokto ren aan te pas voor toestem ming. Speciale abortusklinieken kent het land niet. Vergelijk baar met „Man, vrouw maat schappij" is de „Likel Onnsta- det. actieve verenging met dis cussiegroepen over gelijke be zoldiging, voorlichting van de vrouw over politiek. Men vecht voor meer crèches en een wet op de albortus. Laatste samenkomst (kortgeleden) was in de grote Conferentiehall van het Openluchtmuseum van Mai- haugen, vaste prik voor de schooljeugd van heel Noorwe gen. Ieder Noors kind moet de 100 oude gebouwen met 30.000 voorwerpen hebben gezien, waarbij b.v. het prachtig boom- stammenhuis van een 19e eeuw- se dominee met goudleren stoe len langs de wand en oude Bij bel op een lessenaar. Zomers zijn de huizen open, 's winters is het een slapend boomstam- mendorp met gesloten voordeu ren wegens het stookprobleem. Je kunt alleen door de raampjes gluren om iets van het interieur te zien. In het hoofdgebouw oude werkplaatsen o.a. het piep kleine kamertje (.(2-3 m) van een schoenmaker uit de 19e eeuw, altijd een invalide, die in zijn donker behuizinkje zijn handwerk beoefende onder een met water gevulde glazen bol. die het licht moest vangen en als vergrootglas dienst deed. 's Zomers ging hij met zijn nering de boer op en vericocht zijn schoenen voor 1 Kr. per paar... De jeugd in Noorwegen groeit op met .inspraak'. Al op de lagere school hebben kinderen van 7 jaar een stem in het kapittel, vertelt de rektor. „Er is een loerlingenraad die met ouders en kinderen vergadert. Deze .in spraak' gaat de hele schooltijd door. „Ons grootste probleem (nee, niet de drugs, dat loopt terug in Noorwegen) is .décentralisatie'. het verlenen van grote mate van zelfstandigheid aan de on derdelen van een geheel. Cen tralisatie is de negatieve kant Van démocratie. Er moet meer particulier initiatief komen." De weg terug gaat naar het mili tair vliegveld Gardemoen, drie uur per bus van Lillehammer. Maar de mist is zo dicht dat de Caravelle van Transavla met wintersportgasten aan boord hier niet had kunnen landen. Het toestel stond in Tornebu (vliegveld van Oslo) om ons op te pikken voor de thuisreis. Met bagage en al instappen maar weer in de bus en verder rijden langs besneeuwde velden, hier en daar stenen huisjes in grijs blauw, geelwit, en steenrood, die er uitzagen of ze niet be woond waren. Zo verlaten hurk ten ze in de meterhoge sneeuw. Geen schaduw achter de kleine duistere ramen, hoogstens een kerstster als geplakt tegen een venster. Ergens in de witte wil dernis schepte een eenling met een groene schop traag de opge waaide sneeuw weg, die zijn voordeur kluisterde. De weg gaat door eindeloze lanen, blan ke strepen tussen trotse spar ren. Bevroren meren zijn onver wacht oplichtende glanzende plekken tussen dichte bossen, waar nog sprookjes leven. De sprookjes van hazen en konijnen en dat van de vos. wegwippend achter een den, nog even glu rend met het loze gezicht om de stam. Diersporen zijn overal duidelijk zichtbaar. In Noorwe gen ligt de natuur om de hoek van de stad te wachten op de mens, die vrede en rust zoekt. Bij romantiek van haardvuren met rode wangen in behaaglijke lage hotels, waar kleurige weef- kleden de houten wanden ver warmen en op gastvrije tafels gerookte zalm klaar staat bij het licht van de .lysestake', een simpel smeedijzeren houdertje met omgekeerd bodemloos fles je boven de kaarsevlam. Tiny Francis. n Uitgeverij Contact is op het voortreffelijke idee gekomen om de on derworpen. die Rotterdamse arts Aart C. Gisolf dit jaar, tezamen met specialisten van allerlei aard, op het televisiescherm heeft ge bracht, in boekvorm uit te geven. De naam Aart Gisolf staat er borg voor dat alles in een bijzonder heldere, eenvoudige en niet zelden amusante stijl geschreven is met uitsluiting van medisch sanskriet. Aangezien gezondheidszorg voor ieder een zeer persoonlijke verant- woordig is, lijkt ons „Dokter ja, dokter nee" een moeilijk te missen bezit in ieders gezin. DUITSE BISSCHOPPEN: De officiële mededelingen van het R.K. Synode secretariaat 'in Bonn hebben het document gepubliceerd over huwelijk en gezin voor de meivergadering van de Westduitse synode, handelend over het christelijk huwelijk en het gezin, alsook een reactie van de Duitse bis schoppenconferentie, waarin naast veel waardering ook kri tiek op de voorgenomen aanbe velingen wordt uitgeoefend. Het synode-document stelt op katholieke beginselen omtrent wederzijdse hulp der echtgeno ten en de trouw tot de dood op de voorgrond; het gaat ook dieper in op de gezinsplanning, als een zeer existentieel vraag stuk. Daarbij geldt als begin sel dat de gezinsgrootte een zaak is waarover alieen de echtgenoten hebben te beslis* sen, en waarbij noch het aan tal der kinderen noch de me thode van geboorteregeling door egoistische beweegrede nen 'mag worden bepaald. Abortus wordt verworpen.. Bij de pastorale aanbevelingen ten aanzien van katholieken, die gescheiden zijn en willen hertrouwen of reeds hertrouwd zijn, maken de Duitse bis schoppen enige kanttekenin gen. Zo zeggen rij, dat de voorgestelde maatregelen af hankelijk moeten worden ge steld van de resultaten van nog niet afgesloten studies over voorwaarden en grondbe ginselen van de geldigheid van het huwelijk. Zij zijn van me ning, dat zij niet zonder over leg met en instemming van het wereldepiscopaat kunnen be slissen over de toelating tot de sacramenten van gescheiden en hertrouwde katholieken. De bisschoppen tonen zich ook niet breid een "oorstel van de commissie over te nemen, waarin wordt gevraagd te on derzoeken of misschien toch ais "echt" mogen worden be schouwd die huwelijken, die door katholieken alleen voor de burgerlijke stand zijn geslo ten, nadat de betrokken par- ners ieder pastorale bijstand en ieder contact met hun kerk hebben afgewezen. Zij gaan niet akkoord met de gedane suggestie, dat zulk een burger lijk huwelijk, hoewel riet echt sacrameneel, toch in zijn per soonlijke en juridische werke lijkheid naar net sacrament toeneigt. Tenslotte zijn de bisschoppen helemaal niet genegen om te onderzoeken of er sprake .is van nietigheid van een huwe lijk, uit te spreken door de kerk ingeva' van voortdurende ontrouw van een der partijen. Die nietigheid is ondenkbaar zeggen de bisschoppen, als het echtelijk jawoord sacramenteel bezegeld is. Bovendien zou deze opvatting de mogelijkhe den afkappen om moeilijkhe den en crisis binnen een huwe lijk te overwinnen. Ilalië beschikt in de hemel over meer heiligen dan enig ander land ter wereld. Dit blijkt uit een studie die door eer Nederlandse jezuiet in Rome is gemaakt en die aan toont dat van de 1.848 heiligen in de hemel en 626 uit Italië afkomstig zijn. Ruim de helft van de katholiek" heiligen in de hemel, 1.044. was op aarde priester. Na Italië is het Frankrijk dat de meeste heiigen heeft. Het zijn er 576. Engeland en het Iberische schiereiland volgen met 271 en 215. De enquete omvat alle heiligen die in do laatste duizend .aar heilig ver klaard werden. De computer aan de hand waarvan zij werd opgesteld heeft onlangs ook berekend dat het aantal rooms-katholieken ln de wereld tussen 1970 en 1971 van 18 procent afnam tot 18,2 procent. De computer rekende uit dat van de 1.645.829.000 wereHburgers er SC4.388.000 rooms-katholiek zijn. De orthodoxe patriarch van Moskou en geheel Rusland, Pi- men, heeft de Westduitse rege ring om teruggave verzocht van alle Russisch-orthodoxe kerken ln de Bondsrepubliek. Voor teruggave zouden ver scheidene kerken, onder meer in West-Berlijn, Mlinchen, Hamburg en Bad Ems in aan merking komen. Het gaat vrij wel uitsluitend om kerkelijke goederen die dateren uit de tijd van het tsaristische Rus land. vraagd de serie „buitengewone vrouwen" uit te breiden met een aparte zegel van dr. Edith Stein. Edith Stein, een joodse bekeerlinge en later carmelites werd in 1942 in het klooster in Echt (L) door de Duitse gehei me politie gearresteerd. Eind 1944 stierf zij in Auschwitz. Zij is vooral bekend geworden om haar wijsgerige geschriften. De in 1958 zalig verklaarde Spaanse carmelites Teresa van Jezus zal op 27 januari in de St. Pieter te Rome worden hei- ligverklaard. Zij werd in 1843 in Aytona in Spanje geboren en was onder meer vijfentwin tig jaar in het onderwijs werk zaam. In 1872 stichtte zij een congregatie, die zich bezig hield met bejaardenzorg. Paus Faulus heeft de Spaan se bisschop van Segovia, mgr. Palenzuela (55) benoemd tot lid van de congregatie voor het katholiek onderwijs. Daar mede negeert het Vaticaan de aanklacht, die het openbaar ministerie bij het hoger Spaans gerechtshof eind de cember had ingediend tegen de bisschop wegens belediging van de staat. Hij had kritiek uit geoefend op de manier waarop de priesters in de gevangenis van Zamora worden behan deld. —Kardinaal Alfrink heeft als internationaal voorzitter van „Pax Christi" de aandacht van de Braziliaanse regering ge vraagd voor „Radio Nove de Julho". Hij deed dit in een brief aan de Braziliaanse am bassadeur in ons land. Het ra diostation van het aartsbisdom van Sao Paulo heeft op bevel van de Braziliaanse regering zijn uitzendingen moeten sta ken. Geweigerd is de zend machtiging te verlengen, on danks het aanzienlijke techni sche pefl, het onberispelijke statuut en de voortreffelijke bedrijfsvoering, zo zegt de persdienst van de r.k. kerkpro vincie uit betrouwbare bron te hebben vernomen. De katholieke theologische hogeschool te Amsterdam or ganiseert vanaf 1 februari een cursus waarin aandacht zal worden besteed aan de nota „Mens, waarheen?" Deze nota over de houding van de christen in de produktie-presta- tie- en consumptiemaatschap pij dient als voorbereiding voor het Landelijk Pastoraal Overleg 1974. De cursus be staat uit tien colleges, die op vrijdagavond zullen worden ge geven zowel in Amsterdam (KTHA, Keizer gracht 105.) als in Rotterdam (pedagogi sche academ e Thomas Moras, Stationssingel 80 Een plechtigheid k an niet zo plechtig zijn oj er is een dub bele bodem, waarop de betrek kelijkheid ligt te wachten om uit te vliegen. In het geval van aartsbisschop Iakovos, hoofd van de Grieks-orthodoxe kerk in Noord- en Zuid Amerika, was het een duif, die voor eni ge hilariteit zorgde tijdens een plechtigheid ter gelegenheid van het feest van Epifanie. De duif, die geacht wordt een ziel te symboliseren, opvliegend ten hemel, zocht eerst een goe de startplaats op het hoofd van de aartsbisschop, alvorens tot ijl syiAfjool te werden. De verschillende kerken en kerkgenootschappen moeten de elementen van het kerk-zijn ln elkaar er kennen en zo met elkaar streven naar de volle waarheid en naar de volle dige gemeenschap. Dat doet het tweede Vatikaaqs concilie in de constitutie over de kerk en het de creet over het oecumenis- me. Dit verklaarde bisschop H. Ernst van Breda, yice-voorzit- ter van de Raad van Kerken, zondagmiddag in de KRO-ra- diorubriek „Kruispunt" naar aanleiding van enige uitspra ken van bisschop dr. A. Simo nis van Rotterdam in de televi sierubriek „Kenmerk" vorige week. Volgens mgr. Simonis heeft het laatste concilie evenwel ge steld, dat de r.k. kerk zichzelf beschouwt als ue kerk van Christus en over andere ker ken niet anders spreekt dan over kerkelijke gemeenschap pen. Mgr.- Ernst, die zei de her vormde en gereformeerde ker ken als kerken te beschou wen. benadrukte dat het conci lie heeft opengelaten waar sp-ake is van kerken en waar van kerkelijke gemeenschap pen. Volgens hem moeten de kerken elkaar blijven onder vragen, teruggaan naar de bronnen en trachten wat ver deelt te overwinnen. Als reactie op de uitspraak van mgr. Simonis, dat de naam „Raad van Kerken in Nederland" onjuist is eri dat men hoogstens kan spreken over een raad van christenen, wees mgr. Ernst op de uit spraak van de wereldraad van Kerken in 1950. Toen werd ge steld dat het woord kerk niet betekent dat de ene kerk geen bezwaren meer zou kunnen hebben tegen een andere kerk. .„Iedere kerk brengt zijn eigen manier van geloven binnen". Over de Nederlandse Raad van Kerken, zei hij onder meer: „Wij werken met elkaar in open verhoudingen. Wij le ren elkaar in toenemende mate erkennen en waarderen". Prof. dr. J. Groot, voorzitter van de St. Willibrordverenlglng (de officiële r.k. instantie voor oecumene) noemde de opvat ting ,van mgr. Simonis apart ln strijd met de opvattingen van het laatste concilie. Hij wees op het decreet over het oecu* rnenume, waarin s'aat dat de Heilige Geest niet weigert ge bruik te maken van deze ker kelijke gemeenschappen als iniddei tot heil. „Het zijn niet alleen gemeenschappen die be doelen de kerk van Christus te zijn, maar het op de een of an dere manier ook zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 7