NT
R 1 973DONDERDAG 27 DECEMBER 1973
LEIDSE C0URAN1
PAGINA 11
Trambaan
Melis Stokelaan
ierbij wil ik graag reageren op
een verslag in Het Binnenhof
van 13 december jl., waarin
wethouder Bastet het besluit be
kend maakt niets te voelen voor
een beveiligde voetgangersover
steekplaats over de trambaan
van lijn 5, ter hoogte van de
Leggelostraat.
Liever sluit hij het bestaande
voetpad af, een voetpad dat 18
keer per week door honderden
kinderen wordt gebruikt op weg
naar hun scholen.
Peze kinderen moeten maar om
lopen vindt de wethouder, „het
is tenslotte maar een afstand
van 30 a 40 meter," aldus de
edelachtbare. Daar de afstand
in werkelijkheid 350 meter is
vraag ik mij af hoe zo'n wet
houder over zo'n belangrijke
zaak kan beslissen.
Zouden de kinderen inderdaad
deze omweg gaan maken? Ik
betwijfel dat zeer, gelet op uit-
Dit wijst erop dat zelfs volwas
senen de allerkortste weg ne
men. We mogen van kinderen
niet anders verwachten,
povendien als de kinderen omlo-
«pen, moeten ze straks een zes-
baansweg overstekend, daarna
nog een fietspad, vervolgens
een trambaan en tenslotte een
uitrit van de torenflats. Dit
kruispunt wordt niet door ver
keerslichten beveiligd. Wordt
hiermee bij zo'n belangrijk be
sluit allemaal geen rekening ge
houden? Durft de heer Bastet
die verantwoordelijkheid op zich
te nemen?
Ruud v. d. Star
Den Haag
Den Vyl als
blindvlieger
Na in de troonrede de bede om
Gods hulp te hebben afge
schaft, gaat het kabinet Den
Uyl nu ook de bijl zetten in
meer heidense gebruiken rond
de kerstviering. De openbare
kerstboomverlichting moet uit.
Waarom werd dit decreet niet
eerder uitgevaardigd? In stad en
land zijn vele guldens uitgege
ven om kerstbomen te kopen en
op te richten. Nu moeten weer
vele guldens worden uitgegeven
om deze bomen weg te halen
nog voor het kerstfeest achter
de rug is.
Een onzalige beslissing voor een
zalig kerstfeest. Bovendien is de
regeringsvoorlichting in deze in
hoge mate misleidend. Elektri
citeit is namelijk geen produkt
dat kan worden opgeslagen,
maar is gebaseerd op directe
afname. Daarom zijn elektrici
teitscentrales afgestermd op het
hoogste verlbruik dat gelijktijdig
(in spitsuren) wordt afgenomen.
Omdat onze centrales op de spits-
capaciteit zijn ingesteld, werken
zij daarbuiten met een onderbe
zetting. Het probleem is dus,
wanneer het verbruik zo groot
is dat een extra-generator moet
worden ingeschakeld kost dat
energie maar elke generator,
die niet de volle capaciteit le
vert geeft verlies.
Nu bestaat voor elektriciteit een
Europees koppelnet. Dat houdt
in, dat over en weer eikaars be
hoeften gedekt worden.
Nederland moet nodig weer voor
op lopen om zijn behoeften te
rug te schroeven.
Een uil is een typische nachtvo
gel. Een kabinet Den Uyl zal
het grotendeels van de blind-
vliegerij moeten hebben. Grote
vraag is hoe de radar reageert
op keerpunt '72.
F. B. te Rijswijk
Naar meer
verkeersveiligheid
De autoloze zondag blijkt een ver
ademing in het land te geven:
er wordt meer gefietst en ge
wandeld. kinderen krijgen meer
gelegenheid en ruimte om te
spelen. De ambulances hébben
het rustig. Het aantal verkeers
doden en- gewonden loopt terug.
De maatregel die hieraan debet
is. is echter afgedwongen door
de olieboycot, dus door harde
economische factoren. Menselij
ke overwegingen ten aanzien
van leven en geondheid van de
medemens konden ons hiertoe
niet brengen. Wel hebben we de
mond vol van termen als socia
le verhoudingen, rechten van de
mens medemenselijkheid en
dergelijke, maar die passen we
hier liever niet toe. Niet conse
quent dus!
Zouden we aan deze leuzen niet
nodig meer inhoud moeten gaan
geven op het gebied van de ver
keersveiligheid in die zin, dat
het onnodige autorijden voor
taan minder plaats vindt? Deze
olieboycot zal wel weer eens op
geheven worden. Als het zover
is, rullen wij dan met ons allen
niet blijven vasthouden aan de
ingetreden situatie, welke ons
volk zoveel leed en ellende be
spaart? Daar ziuJlen dan wel
spelregels van bovenaf voor no
dig zijn, maar dat mag niet hin
deren, dacht ik.
Rijswijk
Van de P.
(Van redactiewege ingekort).
Poppentheater Guldo van Deth
Donderdag 27 december 14 30 "De Koningsdochter en het
tovermannetje" 20.30 "Aarde,
water, vuur en lucht" (voor
volw.)
Poppentheater Frank Kooman
14 30 "Lompie de Lorrebeer"
20.30 "Koning Midas heeft ezels
oren" en Cabaret "Handen om
hoog" (Voor volw.)
Paard van Troje 21.00 uur
Première van „Galaxy Lynn".
Zeiss Planetarium 14.30 Reis
langs de planeten, 16.00 Het
Zonnestelsel.
Koninklijke Schouwburg 20.15
"Een poppenhuis" Haag:
medie)
Diligentia 20.15 Blijspel "Vrouw
zoekt moordvent"
Congresgebouw 20.15 Jasperina de
Jong Show 20.15 (Toneelzaal)
Blijspel Slippers".
Theater PePijn 20.30 Cabaret Ger-
1 rit en Truus
Poppen theater Frank Kooman
14.30 "Swaffie de zeehond"
Woensdag 2 januari
KONINKLIJKE
2015
„Van hand tot hand" (Haagse Co-
medie) 50e voorstelling
HOT 20.30
„Warnar" (Haagse Comedie) (J)
„Vrouw zoekt moordvent"
POPPENTHEATER FRANK
KOOMAN 14.30
„Swaffie de zeehond".
Donderdag 3 januari
THEATER IN DE STEEG 21.00
„Cartoon II" (Cabaret Salvo)
POPPENTHEATER FRANK
SCHOUWBURG KOOMAN 14.30
,De kleine giraffe"
Zaterdag 5 i" uari
Vrijdag 28 december
Koninklijke Schouwburg 20.15
"Hendrik IV" (Haagse Come
die)
HOT 20.30 "Philoktetes" (Haagse
Comedie) (J)
Jiligentia 20.15 Blijspel "Vrouw
zoekt moordvent"
Congresgebouw 20.15 Jasperina de
Jong Show (Toneelzaal) 20.15
Blijspel „Slippers".
Theater PePijn 20.30 Cabaret^Ger-
rit en Truus
"heater In de Steeg 21.00 'n
NPosi Positief" (Musicalcabaret)
i^aard van Troje 21.00 uur
l%iNederl. topformatie „Alquin".
Zaterdag 29 december
koninklijke Schouwburg 20.15 "De
zottin van Chaillot"
ilOT 20.30 "De blikopener"
(Haagse Comedie) (J)
Diligentia 20.15 Blijspel "Vrouw
zoekt moordvent"
Congresgebouw 20.15 Jasperina de
Jong Show.
Theater PePijn 20.30 Cabaret Ger-
i rit en Truus.
fheater In de Steeg 21.00 'n
Posi Positief" (Musicalcabaret)
Zondag 30 december
Koninklijke Schouwburg 14.30
"De zottin van Chaillot" (Haag
se Comedie) (J) 20.15 "Tartuf-
fe" (Haagse Comedie)
HOT 20.30 "De blikopener"
(Haagse Comedie) (J)
Diligentia 14.30 Pianorecital Wil
lem Brons 20.15 Blijspel
"Vrouw zoekt moordyent"
Congresgebouw 20.15 Jasperina de
Jong Show
Theater PePijn 15.00 Jazz in
PePijn. Kwartet Joop Scholten
Theater In de Steeg 14.30 "Wij bij
Baletteloo" (Proeftheater)
Zeiss Planetarium 14.30 "Reis
langs de planeten", 16.00 "Het
Zonnestelsel".
Maandag 31 december
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
19.30
„Tartuffe" (Haagse Comedie)
Dinsdag 1 januari
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
20.15
„De zottin van Chaillot" (Haagse
Comedie)
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
20.15
„Tartuffe" (Haags Comedie)
HOT 20.30
,De blikopener" (Haagse Come-
uie) (J)
DILIGENTIA 20.15
„Vrouw zoekt moordvent"
THEATER PEPIJN 20.30
Cabaret Gerrit en Truus
POPPENTHEATER FRANK
KOOMAN 14.30
„Sophonijnus het wijze konijn"
Vrijdag 4 januari
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
20.15
„Tartuffe" (Haagse Comedie)
HOT2 0.30
„De blikopener" (Haagse Come
die) (J)
DILIGENTIA 20.15
„Vrouw zoekt moordvent"
THEATER PEPIJN 20.30
CABARET Gerrit en Truus
THEATER IN DE STEEG 21.00
Cartoon II (Cabaret Salvo)
CONGRESGEBOUW 20.30
Concert door het Residentie Or
kest
CIRCUSTHEATER 20.00
„Orfeo" door de Nederl. Opera
Stichting Theater PePijn
THEATER PEPIJN 20.30
Cabaret Gerrit en Truus
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
20.15
„Een poppenhuis" (Haagse Come
die)
HOT 20.30
„Warenar" (Haagse Comedie) (J)
DILIGENTIA 20.15
„Vrouw zoekt moordvent"
CONGRESGEBOUW 20.30
Concert door het Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v.
Hans Vonk m.m.v. Michel
Block, piano (J)
(Toneelzaal) „Tramlijn begeerte"
(Toneelgroep Carrousel)
ST. ANTONIUS-ABTKERK 20.30
Orgelconcert door Feike Asma
THEATER PEPIJN 20.30
Cabaret Gerrit en Truus
THEATER IN DE STEEG 21.00
„Cartoon II" (Cabaret Salvo)
POPPENTHEATER FRANK
KOOMAN 14.30
„De kleine giraffe"
KLEINE SCHOUWBURG RIJS
WIJK
10.30 Kindervoorstelling door Cir
cus „Ht Kraainnst". 20.15 „Snip
en Snap Revue „Waar blijft de
tijd"
Zondag 6 januari
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
14.00
„F.cn poppenhuis" (Haagse Come
die). 20.15 „Van hand tot hand"
(Haagse Comedie)
DILIGENTIA 14.30
Pianorecital door Shirley Pethes
CIRCUSTHEATER 20.00
„Orfeo" door de Nederlandse
Opera Stichting
iemeentemuseum, Stadhouders- Meerdervoort). Werkdagen
laan, Pompeii, uit de herrezen 10.00-17.00 zon- en feestdagen
(t/m 13 jan.) Den Haag in de 13.00-17.00.
pruikentijd (t/m 13 jan.) Dirk Nederlands Kostuummuseum
Schafer (tot en met 27 januari). (Lange Vijverberg 14) werkda-
Werkdagen 10.00-17.00. Zondag gen 10.00-17.00, zo. 13.00-17.00.
13.00-17.00, wo. ook 20.00-22.00. Kunstzaal Heuff (Hoflaan 7, Was-
fevangenpoort Vijverdam ma. senaar) Dorry Kahn, Has
t/m zat. 10.00-17.00; zo. en Noordhoek Hegt en Koji Kondo.
feestd. 13.0-17.00. Werkd. 10.00-17.00, dinsdagavond
pternationaal Persmuseum (Ja- 20.00-22.00 (t/m 5 jan.),
vastraat 32) Permanente ten- Panorama Mesdag (Zeestraat 65)
toonstelling. Van maandag tot maand.-zaterd. 10.00-15.00. Zond.
en met vrijdag van 9.30 tot 12.00 12.00-15.00.
en 14.00 tot 17.00. Pander Kunstcentrum (Wagen-
flauritshuis Kort Vijverberg) straat) Roy Adzak (t.m. 19
aand., zaterd. 10.00—17.00; zon- jan.). Dinsd.-zaterd. 10.00-17.00
dag 13.00—17.00. maand. 13.00-17.00.
fluseum voor het onderwijs Museum Swaensteijn (Voorburg)
[(Hemsterhuisstraat 2e), Verge- Voorburgse kunstenaars (t/m 6
ten Mexicanen, Van Terp tot jan.) dinsd.-donderd., zaterd.
Deltaplan, Ons Milieu; In Budd- zond. 14.00-17.00. Donderd. ook
ha's bergen. Werkdagen 10.00- 20.00*22.00.
16.00 zo. 13.30-16.00. Vrijdags Arta-zaal (Kazernestraat 58) Tru-
ook 19.30-22.00. di v. d. Ven (tot 19 jan.),
luscum Bredius (Prinsegracht 6) Dinsd.-zaterd. 11.00-17.00.
Qeekd. 10.00-17.00, zo. 13.00-17.00 Kunstzaal The Appel (Anna Pau-
vond 20.00-22.00. lownaplein 11) Beer Suringh
Mesdag (Laan van (tot 7 jan.). Dinsd.-vrijd. 11.00-
18 00. Zond. 13.00-17.00..
Galerie Triptiek (Groenewegje
75a). Marijke de Wit, Jules Bek-
ker en Gerbrand Bierenga (tot
11 jan.). Dinsd.-zaterd. 12.00-
17.00.
Haagse Kunstkring (Denneweg
64) Nieuwe leden (t/m 3 jan.).
Dinsd.-zaterd. 10.00-17.00.
Maand. 14.00-17.00.
Rotterdam
Historisch Museum Breltner tot 27
jau. '74.
Indonesisch Eth. Museum „Kali*
mentan-Mythe en Kunst" (tot
eind december 1973) Maandag-
zaterdag 10.00-17.00.
Centraal Museum 1473: Het begin
van de boekdrukkunst in de Ne
derlanden" (t/m 2 jan.).
PAULUS DE BOSKABOUTER - Het Blokkenplan
ar k
8É,
H-53 „Je wilt een beloning hebben?" lachte wel", grinnikte de heks, ,,/e bent immers zo calypta haar al een leidsel omgedaan en een
Eucalypta. „Dat kan gebeuren, Krakrassie. sterk als een paard? Ik zal je netjes inspan- bit in de snavel gedouwd. Hoepsajoelde
Nou je bewezen hebt hoe sterk je wel bent nen en dan mag je mijn kipkar trekken. Hi- da heks terwijl ze op de bok sprong, daar
mag je me helpen met mijn hout". „Wat?" hihi, je bent bevorderd tot karrekip!" Kra- gaan we. Vort met de kipkar, karrekip!
riep Krakras geschrokken. „Je wilt me toch kras verstijfde van schrik en voor ze die
niet nog meer laten slepen?". „Natuurlijk verstijving te boven was gekomen, had Eu-
SUSKE EN WISKE - „De Gladde Glipper"
LUCKY LUKE - „Ma Dalton"
AFLEVERING 13
erk
k
leau
iPOLLO: Gevecht om de apen-
planeet (14) 12.15, 2.30, 7.00,
9.15. Kerst 12.15, 2.30, 4.45, 7.00,
'9.15. ASTA: Op de Hollandse
tor (a.l.) 2.30. 7.00, 9.30.
Kerstd. 1.30, 4.00. 7.00, 9.30. BI-
'JOU: Les noces rouges (18)
S.OO, 7.30, 9.30. Kerstd. 2.00, 4.15,
*7.30, 9.30. CAMERA: The gra
duate (18) 2.15, 7.30. CINEAC:
101 Dalmatiers (a.l.) 9.30, 11.30,
I.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30. Kerstd.
II.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30.
CORSO: Live and let die (14.00,
2.00 7.00, 9.30. Bede kerstd.
1.30 4.15, 7.00, 9.30. DU MIDI:
M-A.S.H. (14) 8.15 beide kerstd.
7.00, 9.30. Heksen en bezemste
len (a.l.) beide kerstd. 3.00 ma.
in do. 2.00. EUROCINEMA:
Hie sound of music (a.l. 1.45,
Beide kerstd. 3.45, 7.45.
aristocats (a.l.) beide
kerstd. 1.30. Winnetou en het
goud van Apanatchi (a.l.) do.
27-12 om 10.30. FLORA: Meisjes
op de bekende toer (18) 2.00,
7.00, 9.15 beide kerstd. 2.00, 4.30,
7.00, 9.15. KRITERION: Ham
mersmith is out (18) 3.00, 7.00,
9.30. METROPOLE: Jesus
Christ superstar (a.l.) 2.00, 7.00,
9.30. Beide kerstd. 2.00, 4.15.
7.00, 9.30. ODEON: 101 Dalma
tiers (a.l.) 1.45, 4.15, 6.45, 9.15.
OLYMPIA: Samen uit, samen
thuis (a.l.) 2.00. 8.00. PASSA
GE: Live and let die (14) 1.30,
4.00, 7.00, 9.30. REX: Pippi zet
de boel op stelten (a.l.) 9.30,
11.30, 1.30, 3.30. Beide kerstd.
11.30, 1.30, 3.30. Hell's fighters
(18) 5.30, 7.30, 9.30. ROYAL '70:
Oog om oog (18) 2.30, 8.00. Bei
de kerstd. 2.30, 7.00, 9.30. Za.
2.00. 9.30. STUDIO DE LUXE:
Fred, het mooiste stuk van het
leger (a.l.) 2.15, 7.15, 9.30. Beide
kerstd. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30.
STUDIO 2000: Pat Garrett and
Billey the Kid (18) 7.30, 9.45.
Modern times (a.l.) 2.00. DE
UITKIJK: Anne en Muriel (14)
2.30, 7.15, 9.30. Tweede kerstd.
1.46, 4.00, 7.15, 9.30.
DELFT:
CITY: Blauwe bonen voor twee
binken (14) 2.30, 7.00, 9.15.
CITY SELECT: Samen uit, sa
men thuis (a.l.) 2.30, 8.15. DEL-
FIA: Op de Hollandse toer
(a.l.) 2.30, 7.00. 9.15. DOELEN
KINO: In de klauwen van de
draak (18) 2.30. 7.00, 9.00. FLO
RA: De wraak van Tien li
Chung (18) 7.00, 9.15, beide
kerstd. 2.30, 7.00, 9.15. STUDIO
D: De grote schranspartij (18)
ma. di. wo. 7.00, 9.15. Pippi
Langkous (a.l.) ma. di. wo. do.
2.30.
Scone keek eerst naar de japon en toen naar Sa
rah. Hij pakte haar bij de schouders en draai
de haar naar de spiegel toe. „Wou je al die
schoonheid in een pension in Brighton begra
ven? In een pension?"
Sarah wist niet wat ze van deze vreemde artiest
moest denken. Plaagde hij jhaar of meende hij
het? ,,Ik houd van Brighton. Al die grote fees
ten in het Paviljoen en die knappe heren, die
je in het water helpen uit een koetsje en mis
schien een ritje over de boulevard in een
auto".
„Je bent zelfs nog nooit in Brighton geweest".
Sarah snoof. „Ik ben in Southend geweest. Alle
badplaatsen zijn hetzelfde".
Na dit sloteffect zei Scone, dat Sarah die laatste
japon op moest vouwen, die moest lady Marjo-
rie voor het portret aantrekken.
De volgende dinsdag stormde Sarah na de lunch de zol
derkamer binnen in een staat van hevige opwinding.
„Ik heb een brief", hijgde ze. „Iemand heeft hem on
der de achterdeur geschoven. Er staat Sarah" op. Dat
kan ik al lezen". Ze stak de brief toe aan Rose, die er
minachtend naar keek.
„Lees hem voor, Rose", smeekte Sarah.
„Lees hem zelf".
„Dat kan ik niet".
„Dat kan je best".
„Heus niet, het is zo krullerig geschreven. Alsjeblieft,
Rose".
„Schiet op, ga Je verkleden, anders ben je te laat", zei
Rose praktisch, maar ze nam de brief toch aan.
„Wat staat erin?" vroeg Sarah opgewonden.
„Is dit weer een nieuwe grap van je? Wie heeft die voor
Je geschreven? Zeker die van het Franse getuig
schrift". Ze wilde de brief verscheuren.
„Niet doen", gilde Sarah. „Echt niet, lees nu toch, ik
weet nergens van".
Rose begon zeer eentonig voor te lezen.
„Goddelijke Sarah,
Er zal om half drie woensdag aan het eind van Eaton
Place een rijtuig op je wachten. Het zal je bij mij bren
gen. Stle geen vragen".
Sarah was helemaal van de kook. „Van wie is-t-ie?"
„Een bewonderaar!" zei Rose stikvol sarcasme.
„Waar staat dat?"
„Daar." Sarah nam de brief en hield hem vlak voor zich.
„Be won de raar," fluisterde ze en legde haar
wang tegen het papier.
„Dacht je nu echt, dat ik dat geloof", zei Rose nijdig.
„Waarom zou Ik geen bewonderaar hebben?"
„Wie is het dan?"
Sarah had wel een vaag ideè, maar ze dacht er niet over
Rose erin te betrekken, Nu nog niet, „O. iemand, die
mij in het park heeft gezien".
„Maar hij weet hoe je heet".
Sarah was helemaal in extase. „Goddelijke Sarah!"
„Dat is een actrice, een Frangalse, hij lacht je uit".
„Ik doe de hele nacht geen oog dicht van opwinding".
„Maar je gaat toch niet?" Rose was nu echt geshoc
keerd.
„Natuurlijk ga ik".
„Heren vragen niet om een rendez-vous met kamermeis
jes om met ze te ganzenborden".
„Rendez-vous! Wat klinkt dat romantisch", zei SSarah
dromerig.
„Nou. het is helemaal niet zo romantisch als je straks
oneervol wordt ontslagen en hij niet met je tfouwt. Dat
doen ze nooit. Ais het c'lemaal voorbij is, smijten ze je
als een vod in de hoek", zei Rose, terwijl ze haar
mutsje goed zette.
„Net als Kate?"
„Ja, net als Kate. Zij -hleWTtet mef een parkwachter en
kreeg roodvonk, zo kwam ze aan haar eindje. En som
mige meisjes komen helemaal niet terug. Ze eindigen
in de lijkkamer".
„O, houd op. ik krijg overal kippevel". Sarah huiverde.
„Dan snap ik niet, hoe Je zelfs maar kunt denken aan ie
mand die je te pakken neemt".
„Dat zeg Jij, dat hij dat zad doen. Als hij een heer is..."
Rose viel haar in de rede. „Als hij een heer is, neemt-tie
Je te pakken. En schiet nu op anders zijn we te laat
beneden".
Door dit alles was Sarah zeer op haar hoede toen ze naar
haar „rendez-vous" ging. Ze vond het afschuwelijk, dat
haar mantelpak zo versleten was en ze besteedde een
dubbeltje aan een namaakrooc om haar hoed op te
fleuren.
Rose vertrouwt het rendez-vous niet, maar Sarah gaat
toch. t