de jongeren en OP ZOEK NAAR EEN ECHT EN LEVENBRENGEND CHRISTENDOM KERSTMIS 1973fc ER ZAL EEN CONCILIE KOMEN VOOR JONGEREN J Boven: Met Pasen was de kerk van de broeders van Taize' bij lange na niet groot genoeg. Er werd een grote circustent aan vastgekoppeld. Rechts: Tienduizenden jongeren komen er ieder jaar in Taizé. En de. aantrekkingskracht van de klooster gemeenschap in het Bourgondische dorp wordt ieder jaar groter. punt van mensen die zoeken naar en gagement, naar een antwoord op le vensvragen. Taizé predikt niet de re volutie, maar is wel duidelijk so ciaal-politiek geengageerd, betrokken met de onderdrukte mens. Heilige Eén maal per week, op donderdag avond, komen alle aanwezigen bijeen in de kerk met f'röre Roger. Iedereen zit op de grond. Prior Roger Schutz, f50 jaar, komt in zijn witte pij en met een kruis om naar voren, met de handen op de hoofden van een paar kinderen. En dan spreekt hij, de man door wie cfit alles begonnen is, terwijl zijn toespraak vla koptele foons in andere talen te volgen Is. Als hij spreekt lijkt ieder woord zorgvuldig afgewogen. Zijn taal is pobtisch, wat profetisch. Hij heelt iels jeugdigs, een innemende glim lach. Breekbaar lijkt hij, en zoals je je een heilige zou voorstellen. Andere hoogtepunten zijn de zater dag en vooral de zondag, als Tuizé telkens weer een beetje pasen viert. Geen popmuziek, eerder een traditio nele, sobere liturgie. Opvallend is echter dat die liturgie duidelijk ka- tholiserend is en volgens de Romein se canon, terwijl Taizé jarenlang in hoofdzaak een protestantse gemeen schap was. Mensen uit alle kerken beleven ln de kerk dor Verzoening een herkenningspunt rond één ultnar, zonder dat hel voor wie dun ook vreemd is. Samen met Roger Schutz en zijn kloosterbroeders bereiden twaulf jon geren uit de hele wereld het concilie voor, aan de hund van reakties over- al vandaan. In grote lijnen is de thematiek voor het concilie bekend. Erère Roger zegt: „We gaan een ge beuren tegemoet dat te maken heeft met wezenlijk kerk-zijn. Als een volk dat op weg gaat zijn wij vastberaden Overal tussen de tenten wordt in groepjes gediscussieerd. ons in te zetten opdat het hele volk van God radikaal herboren wordt; opdat de kerk ernst maakt met haar universele roeping en een plaats Van gemeenschap wordt voor alle men sen, met een open oor vooral voor de armen; een kerk die ontdaan is van machtsmiddelen en zich niet kompro- mitteért net systemen van uitbui ting." Het concilie wordt een zoeken naar gemeenschap, „een gemeenschap die ons in de eerste plaats verbindt met de onderdrukte mens met wie wij ons samen willen inspannen om el- kaur te bevrijden. Die gemeenschap heeft een dynamisch karakter: zij overschrijdt alle grenzen van ras, leeftijd cn kuituur, tot zij zich uit strekt over die miljoenen mensen die, vooral in de zuidelijke continen ten, nu reeds door het vuur gaan voor wat wij zoeken. „Terwijl we nog in de ondergrondse beweging van de kerk leven, steeds meer be wust dat we niet alleen slaan in de strijd en dut de «5tfn gedragen wordt door de ander, worden we dit jaar geroepen om gestalte te geven aan deze intuïtie: strijd en aanbidding om mensen van gemeenschup te wor den." Het jongerenconcilie wordt geen strak georganiseerd vergadersys teem, niet vijf dagen vergaderen om daurna conclusies te trekken. Eerder wordt het een bron om van- daaruit verder te gaan. Prior Roger: „Zonder vooropgestelde plannen op lange termijn die ons de vrijheid zouden ontnemen om te luisteren nuar wat de Geest bij monde van de jongeren tot de kerk zegt, buiten de gewone vergudertochnieken om, zul len wij de ene stap na de andere doen, zonder op een punt te blijven stilstaan." Armoe Wat de financiën van zowel de kloos tergemeenschap als het concilie be treft, is het „armoe troef". De ge meenschap heeft geen andere midde len van bestuan dan het werk van de broeders. Men heeft niets ncliter de hand. Sinds de eerste dag van het bestaan heeft de communautd elke gift voor zichzelf geweigerd. Zelfs een eventuele erfenis uit de familie van een broeder wordt niet meer aanvaard. Ook voor de voorbereiding van het concilie zijn nog nooit giften aangenomen. Alles reilt en zeilt bij de zelfwerkzaamheid van iedereen. Zelfs do reizen voor het concilie wor den door jongeren zelf betaald; is de kas leeg, dan gaat zo'n reis gewoon niet door. Zouls in de afgelopen jaren de gebeurtenissen in Taizd uitblonken door ongedwongenheid, improvisatie, zo is veel voor het komende concilie nog vaag; veel zal moeten komen van de spontaniteit ter plaatse. De voorbereidingen het concilie is niet makkelijk geweest. Roger Schutz: „Gedurende deze drie jaar zijn we meermalen om zo te zeggen door do woestijn geguan en hebben we tegenwerking ondervonden en on dervinden die nog. Anderen hebben de hele zaak naar zich toe willen trekken cn willen gebruiken." Hij geeft toe dat hij eigenlijk niet weet waar hij aan begonnen is. „Deze stroom voert ons mee. We worden verder voortgestuwd dan wij dachten ofwel zouden willen." Niemand weet wat er de komende zomer in Taizé gaat gebeuren en daarna in Kame roen, de Verenigde Staten, Peru, Porto Rieo, Canada en Mexico, waai de vervolgbijecnkomsten worden ge houden. Niemand weet wat er gaat gebeuren. Vanuit een Bourgondisch dorpje kan het christendom, met name voor jongeren, nieuwe impul sen krijgen. Taizé verwacht er zelf veel van. WILLIBRORD RUIGROK In Nederland houdt men zich op di verse plaatsen al, zij het schuchter, bezig met het concilie in Taize'. In formaties zijn te verkrijgen via het Service-centrum Levensvorming jeugd en jongeren, Laan van Mcer- dervoort 608, Den Haag, tel. 070- 630265. TAIZÉ - Zeker tien minuten hield het applaus aan. De ovatie was het enthousiaste antwoord van ruim 18.000 jongeren op de goede bood schap van Taizd: er komt een Jonge renconcilie. Het was pasen 1972; de plaats: de kerk der Verzoening in het Franse dorpje Tnlzd, een naam dip de laatste Jaren steeds meer sy noniem is geworden met een cen trum van inspiratie, vnn kerkver nieuwing, rond een groep merendeels protestantse kloosterlingen. Nadnt op 11 oktober 1962 in Home het Tweede Vaticaanse Concilie be gon, dat een duidelijke vernieuwing in de kerk tewecghrncht, zal er nu een Jongerenconellie komen, dat evenzeer een nieuwe geest wil blazen in met name de jongeren. Veel oecu- menischer wordt liet, minder „kerks", veel improviserender, met veel meer deelnemers. Het concilie wordt volgend Jaar gebonden in Tai zd van 30 augustus tot 2 september met in de daarop volgende maanden vervolgbijeenkomsten in de andere werelddelen. Even verrassend als destijds de aan kondiging was door paus Johannes XXIII, was vorig Jaar de bekendma king van het jongerenconcilie door prior Roger Schutz van de klooster gemeenschap van Taizd*. Tien minu ten werd enthousiast geklapt, zonder eigenlijk nog precies te weten waar- Taizd is een klein dorp temidden van de met wijnvelden bedekte heuvels in het zuiden van Bourgondld, zo'n hon derd kilometer van Lyon. In de om geving piepkleine gehuchtjes van een paar bejaarde zandstenen huityes rond oen romaans kerkje. Schapen grazen in het dol van de Grosne. In dit Taizé kwam in 1040 een zekere Roger Schutz terecht, theologiestu dent uit het Zwitserse Lausanne. In zijn woonplaats had hij met kennis sen een gebedsgroep gesticht. Domi nee wilde hij niet worden; hem stond een broedergemeenschap voor ogen van jonge mannen die hun leven wil den geven aan Christus en wilden werken voor de eenheid der christe nen. Door het uitbreken van de oor log raakten de theologiestudenten uit elkaar en Schutz kwam in Frankrijk terecht, dat juist door Duitsland ver slagen was. In Taizd zette hij zich vanuit een verlaten landgoed in voor vluchtelingen, wezen, joden. Twep jaar later moest hij vanwege de Duitse activiteiten zijn werk opge ven, maar in 1944, na tie bevrijding, kwam hij mot drie anderen terug. Langzaam kreeg het ideullstische groepje het karakter van een orde. De broeders zouden leven in cellbuut en zonder persoonlijk bezit, Op Pa sen 1949 legden de eerste broeders hun geloften af en daarmee begint eigenlijk de jaartelling van de „com- munauté de Taizd". Zonder propa- Frere Roger Schutz (links) door wie „Taizé" begonnen is en die het waagde een jongerenconcilie aan te kondigen. gandn te maken kwamen er steeds meer broeders bij, uit verschillende lunden waaronder Nederland. Aan vankelijk waren het allemaal protes tanten, maar sinds enkele jaren zijn er ook katholieke broeders. In 1951 gingen de eerste broeders „de wereld in", om waar nodig te helpen, in do urbeidsbuurten van Marseille, in Pa-, rijs onder vluchtelingen, in Algiers, Ivoorkust, Sheffield. Het merendeel bleef in Taiztf, deelnemend aan het kloosterleven cn intussen vaak hun vroegere beroep uitoefenend zoals pottenbakker, theoloog, boer, arts, socioloog. Er zijn nu zo'n zestig broeders, die tijdens de liturgische plechtigheden een sobere witte pij' dragen, maar daarbuiten even gc- mnkkelijk in een spijkerbroek rondlo- l'unaf het begin ligt in Taizé de no- druk op de oecumene. Do broeders willen een teken van christelijke een heid zijn. Langzamerhand is daar wut bij gekomen: Taizé is een pel grimsoord geworden voor jongeren, wat meestul zeggen wil: voor jonge ren-met-vragen. Nieuw Cluny Toevalligerwijs ligt Taizd op slechts een tiental kilometers vun Cluny, dat met de in het Jaar 930 gestichte be- ncdiktljnerahdij en de monumentale romaanse kerk enkele eeuwen een centrum was vunwaur een vernieu wende Invloed in het geloofsleven en. een groot deel van Europa door drong. Van die oorspronkelijke abdij zijn nog slechts enkele povere resten te bezichtigen. Maar in Taizd schijnt een nieuw Cluny aan het groeien te zijn. Want de aantrekkingskracht van Taizd wordt steeds groter, met name op jongeren. De geestelijke in vloed is nutuurlijk moeilijk te meten, muar de getallen spreken voor zich: in 1970 kwamen er 19.000 jongeren uit 65 landen naar het Bourgondische dorpje, ih 1971 al 50.000 en vorig jaar 70.000. Dit jaar zullen het er weer meer zijn. Nu, midden winter, is het rustig in Taizd. Maar de hele zomer hebben weer vele duizenden jongeren de ten ten rond de grote kerk bevolkt. Met pasen waren er bijna 20.000; een me rendeels hip volk, lang haar, veel gi taren, dat zich enkele dagen niet weg liet regenen om te bidden, te praten, zich te bezinnen, te feesten. De eer ste indriik is dan: is dit een popfesti val, een religieus Woodstock? Maar eenmaal meedoend is er snel de eer lijke spontane sfeer van Taizé waar door Je gegrepen wordt. Bij aankomst worden de Tulzé-gnn- gers ingeschreven en wordt een be drag voor voeding gevraagd. Neder landers betalen iets meer dan bij voorbeeld Itulianen vanwege het ver schil in levensstandaard. Er kun een keuze gemankt worden uit de ver schillende taalgroepen en de ge spreksonderwerpen die aan de orde zijn. Improviseren en het werken met eenvoudige middelen is een sterk plint van Taizd, Organiseer muar eens even een voedselvoorzie ning voor 1000 of 2000 mensen, om maar niet te spreken van 20.000 (met Pasen word een stuk voorgevel van de kerk weggehaald on grote circustenten aangekoppeld om zoveel mogelijk mensen te herbergen). Maar het drnait, dank zij veel vrij willigers. Een half uur in de rij staan voor hot eenvoudige eten, zelfs in de stromende regen, Is in Taizd geen probleem; zingen, muziek en grappen houden de moed er ln. Over nachten gebeurt in grote permanente legertenten of In zelf meegebrachte tentjes. Wasgelegenheid en sanitair zijn er duidelijk onvoldoende en als het rogent is het er een bluhberboel - het kan het enthousiasme nauwelijks drukken. Drie maal por dag luiden de klokken voor de gebedsdiensten in de kerk (gebouwd door Duitse jongeren). Verder wordt de dag gevuld met dis cussiëren, materiële taken (koken, vaten wassen, vertalen, opvang, on derhoud) en vriendschappelijke ont moetingen. Er hangt een gemoedelij ke sfeer. Niets moet, niets Is gek. Ie dereen hoort bij de familie. Geen Zwitserse Garde die kijkt boe je er bij loopt. Je bent wie je bent. Het is een bont gezelschap in Taizé, meestal jongeren van 18 tot 30, „links" en „rechts", maar net zo goed religieuzen in traditionele dracht en echtparen met kindoren. Bont ook in de zin van geloofsrich ting: van helemaal niets tot Jesus- Movement, en vele zoekers daartus sen. Taizé is vooral het ontmoeting»-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 18