An van der Loeff „Voor kinderprogramma's geen geld - wel voor show" Van Hein tot Iwan in Zevensprong TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND Ton van Duinhoven voelt niets voor „kwajongenswerk" RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 Ontgoocheld heeft schrijfster voornamelijk van kinderboeken An Rutgers van der Loeff zondagavond voor haar tv-toe- stel gezeten toen Diagnose werd uitgezonden. „Wat is de invloed van de tv op kinderen?" was het onderwerp, waarover een aantal medewerkers konden dis cussiëren. Misschien geen des kundigen, maar toch op ieders terrein insider. Een ervan was An van der Loeff. Maar haar oordeel over het programma luidde bekommerd: „Saai. Nie mand is er iets wijzer door ge worden, hoogstens wat gerustge steld. De invloed van kinderpro gramma's wordt vaak sterk overtrokken." Ergens wijzer van worden. Daaraan hecht An van der Loeff hoge waarde. Dat blijkt uit de 50 titels die op haar naam staan „niet alléén maar boeken, ook dunnere werkjes" op grond waarvan de NOS haar voldoende deskundig achtte om over kinderen mee te praten. Maar daarover heeft -de schrijf ster haar twijfels. Wel heeft zij een duidelijke me ning. zoals uit haar bekroonde en veel vertaalde werk blijkt. „Ik schrijf vooral voor oudere kinderen, veel en verscheiden. Ik ben niet zo voor kinderboe ken waarin van die wondertjes gebeuren, ik schrijf ook niet zo maar kinderverhaaltjes." Er moet iets IN zitten. Als An Rutgers van der Loeff nou eens televisiebaas was en de minder goede kinderprogram ma's mocht schrappen? Idee „Het is natuurlijk een belache lijk idee dat IK zou uitmaken wat wel of niet wordt uitgezon den, dat wil ik niet hebben ge zegd. Maar wanneer ik m'n gang kon gaan, zou Ti Ta Tove naar verdwijnen. Nou! En Swie- bertje. Dat is toch helemaal uit de oude doos? Ze spelen van die zotte rollen. Mijn kleinzoon van tien zei: ze doen allemaal zo raar, zo kinderachtig, niemand doet gewoon. Beertje Colargol mag blijven met dank aan Ton Hasebos en fijn dat de Fabeltjeskrant te rugkomt. De Stratemakeropzee- show vind ik goed, soms walge lijk. Nou ja, walgelijk. ik be- An Rutgers van der Loeff: Graag informatieve kinderprogramma's doel natuurlijk iets anders, als je het zwart op wit leest. Je most de toon erbij horen en het gezicht zien. Stuif-es-in vind ik goed en Nogal Wiedus ook, al vind ik de aanpak soms niet erg professioneel. Te weinig geld, denk ik. De omroepen hebben wel veel geld over voor een show. maar voor KINDEREN is het al gauw te duur." Dat heeft de schrijfster onder vonden toen zij met anderen een tv-feuilleton voor kinderen zou maken. Precies in haar straatje, omdat An van der Loeff een kin derprogramma pas goed vindt, als ook ouders erdoor kunnen worden geboeid. Maar de NOS, desti ';ds danig in de knoei omdat Florls een miljoen te veel ging kosten, keerde de schrijvers hun honorarium uit voor de voltooide afleveringen, die aan de VARA werden doorgegeven. Maar ook de VARA liet het na lange tijd afweten. Te duur? Gebeuren „Ja, het had iets moeten worden als ds Familie Doorsnee van Annie Schmidt; dat was een ge beuren! Iedereen had er wat aan. Ontspannen en toch zinvol. Iets, dat zich hier kan afspelen. Maar dat was vijf jaar geleden, het zou nu helemaal moeten worden herschreven." Het informatieve karakter van An van der Loeff zit er aan alle kanten in en wil er overal uit; dat blijkt uit haar boeken en is ook af te lezen van haar studie kop. Pardon, hoofd. Wat zij er later van vertelt, bevestigt al leen maar haar voorkomen. Wie zondag naar Diagnose heeft gekeken, kon een weloverwogen schrijfster zien met Ideeën, niet een met wie je even een grapje maakt. Maar daarin schuilt een ongelijk. Weloverwogen, ja ze ker. Haar ogen. wat schuil ach ter licht gekleurde brilleglazen, staan scherp, haar mond ook. Maar de veis lachrimpeltjes stofferen die scherpte, zeker wanneer zij lacht; spontaan en veel. Totaal stemt dat gezicht overeen met haar werk, dat samengevat neerkomt op: doorgeven van kennis, voor kinderen zo ver pakt, dat zij er BIJNA n ets van merken. En: „Ik vind het af schuwelijk om in een land te reizen, waarvan ik de taal niet spreek." Die kans is tamelijk gering. An van der Loeff studeerde Latijn en Grieks, zeven jaar Russisch met onderbrekingen, ook om in het Russ:sch te kunnen lezen. „Ja, Tsjechow lees ik zonder woordenboek; dan blijkt pas hoe anders hij schrijft dan uit verta lingen blijkt." Negen» An Rutgers van der Loeff is ook het kind geweest dat negens voor opstellen kreeg, die oude talen ging studeren, do Scandi navische en daarin ging verta len. De uitgever van de vertaal de werken kwam er achter, dat An Rutgers van de Loeff-Base- nau best cok voor kinderen kon schrijven. Dat kon. Een beetje voor de grap begon An meteen na de oorlog in 1945 met een boek over Zweden en later op verzoek De Kinderkara vaan. „Twee jaar studie over de trek van oost naar west Ameri ka, in het midden van de vorige eeuw. Het boek was in drie we ken af." Toen het ernst ging worden met de schrijverij liet An van der Loeff haar meisjesnaam achter wege. „Z'on lange naam". In op dracht van de Gommiss e 72. dat is een gezelschap dat bekend heid wil geven aan het werk van de kinderrechter in de kinderbe scherming, schreef An van dor Loeff „Ik ben Fedde", het ver-1 haal over een losgeslagen jon- j gen. „Ik heb er het hele land voor afgereisd, er veel over gelezen, meegeleefd met alle ellende die aan de kinderbescherming vast zit. Toen het af was, werd me gevraagd iets te schrjven over validen en invaliden. Maar toen zei ik nee, nou even niet. Nou een poosje geen ellende. Straks misschien. Later. „Ik ben Fed de" kwam eind vorig jaar in de winkel, ik ben nu bezig aan iets lichts. Informatief Dit is ongewoon. Hoewel. An van der Loeff zal niet snel iets zwaars maken. Wel informatief, onder het motto: „Stop het kind geen rommel in de hand". Over de uitgevers van lichtere kost, snel verteerbaar en vergeten, heeft zij zo haar eigen mening. Haar produktie bestaat uit de neerslag van veel studie en rei zen „ja, soms wil ik wel eens wat té veel" maar dan toch in jeugdtermen gevat, óók boeiend voor volwassenen, want dat hoort erbij, vindt An. Het geen inhoudt, dat haar lezerspu bliek begrensd is. „Mijn lezers zijn wakkere kinderen. Dat hoe ven niet de uitgesproken intelli gente te zijn, al zal er wel enige ge mate van intelligentie aan te pas komen." Op die basis zou An Rutgers van der Loeff kinderprogram ma's willen zien of maken voor de televisie. Maar daar is geen geld voor. WEL voor de F. J. BROMBERG Meer pop op Hilversum 3 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Begin 1974 zal 1 op Hilversum 3 een horizontale programmering worden inge voerd, die geldt voor alle werk dagen gedurende de dag en avond. Dit betekent, dat op deze dagen op steeds dezelfde tijds blokken hetzelfde genre pro gramma wordt uitgezonden. Gezien het geheel andere leefpa troon op de zaterdag en zondag zal op deze dagen geen horizon tale programmering worden in gevoerd. De hoeveelheid popmu ziek in de programma's van Hil versum 3 tussen 07.00 en 24.00 uur wordt met ingang van het komende jaar opgevoerd tot een gemiddelde van 55 procent, thans 35 procent. Het aandeel popmuziek in de nachtuitzendin gen op Hilversum 3 tussen 00.00 en 07.00 uur bedraagt thans 48 procent. Rechtstreeks verslag uit Genève (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Aan het einde van haar televisie-uitzending vanavond zal de TROS om onge veer 23.00 uur op Ned. I aan dacht besteden aan de vredes conferentie over het Midden-Oos ten, die vandaag in Genève be gint. Dit programma, dat onge veer 15 minuten zal duren, wordt rechtstreeks vanuit Genè ve uitgezonden en gepresenteerd door Wibo van der Linde. NEDERLAND I NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal TROS 1 19.05 Motormuis, jeugd 1 19.10 De mens en de zee, natuurfilm 1 19.20 'n Gulden de man, verborgen camera 1 20.00 Journaal NOS 1 20.21 Zevensprong 1 21.40 Hec Ramsey, detective serie 1 22.50 Journaal NOS 22.55 Sluiting 22.45 Praten met de minister-president NOS 22.55 Uit de kunst 23.20 Journaal 23.25 Sluiting Regionaal programmeNOR; SporlJourriHul. 18.30 Act. 18.45 mann. 19.26 Okay S.I.R. 19.30 overz. WDR: 8.20 T.E.M. Schooltelevisie 18.00 Reg. nws Okay SIR. 1S.40 Journaal. Moletto. 20.00 Journaal en v verz. 20.15 Wlr sind kelne 22.00 Verkeerswenken. 22.05 Re Bonn. 22.30 Journaal en weer 22.45 Tatort. 0.20 Journaal. 1)1 ITKLAM) II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Wie van de drie 19.30 Mash, tv-serie 20.00 Journaal NOS 20.21 Columbo, politie-serie 21.35 Een leven in beeld 18.25 Vater der Klamotte. 19.00 naai. 19.30 Bultenl. rep, 20.15 L jen. 21.05 KnQp UICLCIK NEDERLANDS 18 00 Fabeltjeskr. 18.05 Coraedj pers. 18.20 Volksuniversiteit.' "S.20 Progr.-overz. 19.35 23,20 Journaal. NEDERLAND I 11.00 11.30 16.00 NOS De ondernemer (teleac) Sluiting Journaal KRO De bloementuin, jeugd Klassewerk Sluiting Ti-Ta-Tovenaar Journaal Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer? Journaal NOS Berend Boudewijn-kwis Brandpunt Chem Chem Yetu RKK Journaal NOS KRO/RKK-IKOR Het lied van de week Sluiting NEDERLAND II NOS 18.00 Schaatsen 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Coronation Street 20.00 Journaal NOS 20.21 Het leven is een wonder, film 22.10 Een man over de vloei 22.35 De Ombudsman 23.05 Journaal NOS 23.10 Sluiting DUTSLAM) I Jnhre Bro.. Volksliederen). 20.00 Journ; weeroverz. 2,015 Sliowprogr. Licht nuiz. progr. 21.45 Lote DUITSLAND II Heisse Colts In hnrten Fai 21.45 Journaal. 21.50 Sportprogr Lottogetallen. 23.05 Iwr BKLGIE NEDERLANDS 18.00 Fabeltjeskrant. 18.05 Star 18.55 Consumentcnrubr. 19 40 licht. 19.45 Journaal. 2010' Po fllmserle. 20.35 Muzikale qui Echo. 21.55 Mannlx. 22.45 Jou: Sonja Barend brengt opnieuw een Onbekende Groot- j heid een leven lang in I beeld. HILVERSUM 1 K.V P. VPRO: 18.30 VPRO-Vrljdag (verv.): komm, en analyses. KRO: 19.00 (S) Uit het operette album. 19.30 Mens te zijn op aarde: gelovi ge visie op de mens en zijn bestaan. 20.00 (S) In antw. op uw schrijven: verzoekpl. progr. 22.00 (S) Wie niet kijken wil: cabaretprogr. 22.25 Over weging 22 30 Nws. 22.40 (S) Hits. tergr. op soc.-maatsch. terrela.1 Marklber VPRO: 19.00 (S. Zembla FM: leugen, verwal strijd en goed nws. (20.00 20.C5-20.15 Vandaag dit. m dat NOS: 20.50 Den Haag daag. VARA: 21,00 (S) R'dams Ork. met solist ren. 23.55-24.00 Nws. 13.55-24.00 Nws. In het TROS-programma Zeven sprong dat vanavond recht streeks vanuit de Groningse Martini-hal wordt uitgezonden treden zoals gebruikelijk, weer enige bekende artiesten op. De jongste is Heintje, of zoals hij tegenwoordig genoemd wenst te worden Hein Simons. Hij maakt in dit programma zijn come back in ons land. Hein is zijn gouden stemmetje kwijt maar niet zijn muzikaliteit en zijn vakkennis. (Van c radio- en tv-redactie) HILVERSUM Ton van Duinhoven heeft laten weten het NOS-be- rlcht erg voorbarig te vinden, waarin wordt aangekondigd, dat hij als opvolger van Paul Meier elke woensdagavond een radioprogram ma gaat verzorgen. Hij acht de kans dat het doorgaat 50 pel. Hij voelt niets voor het „kwajongenswerk" van de Paul Meiershow. De besprekingen met Kees Buurman, chef van de afdeling actualiteiten en sport van de NOS-radio, z:jn volgens van Duinhoven niet in zo'n erg pret tige sfeer verlopen. Hij heeft de indruk gekregen, mogelijk teveel bij omroeppolitieke kwesties be trokken te raken en daarom wil hij alvorens een definitieve be slissing te nemen, met de top leiding van de NOS gaan praten. „Tijdens de tot dusver gevoerde besprekingen was er sprake van een voortdurend voeden van ele menten voor het programma, die men in het verleden ook in de Paul Meiershow heeft gehad en daar voel :k niet veel voor. Ik heb geen zin in gesnier over omroeppolitiek en likkebaardig gebabbel. Ik wil de volledige vrijheid hebben en niets te ma ken hebben met wat er in het ver'eden is gebeurd. Ik moet m jn c gen gang kunnen gaan. Ik w 1 de u tdaging graag aanne men en me heel gewetensvol te- genover mijn taak opstellen, maar ik heb geen zin in interne geintjes en rotzooi maken. Dat is een mentaliteitkwestie", al dus Ton van Duinhoven. Mocht hij toch aan dit program ma beginnen, dan zal het slechts voor ongeveer tien maanden z jn. In het nieuwe theatersei zoen speelt hij de hoofdrol in de musical „bordello", het levens verhaal van Toulouse Lautrec, die zoveel tijd in beslag zal ne men, dat hij n et meer wekelijks het woensdagavondprogramma op Hilversum 3 zal kunnen pre senteren. Niettemin heeft hij wel al enige ideeén over vorm en inhoud van het eventueel door hem te pre senteren vijf uur durende pro gramma: „Het moet een snel brok amusement z'jn met actua liteiten en de mogelijkheid om er iets van m jn eigen persoon- l'jkheid in te brengen. Ik zou er bijvoorbeeld de absurditeit van het dagel'jks leven en al het slappe en valse in de samenle ving in aan de orde ste"en. In het maken van typetjes bVi imi taties heb ik echter hele maal Heintje is niet meer. Hij is nu Hein Simons en a'.s zodanig treedt hij nu op in Zevensprong HOU HET SCHERM IN HET OOG Peter Falk vanavond weer in zijn rol van super-rechercheur Columbo. Ook wi! h j h:t publiek zoveel mogelijk b j de uitzendingen be trekken. „Dat vind ik wel van deze tijd. Het is helemaal niet nodig, dat de artiest zich in een soort isolement bevindt. Ik wil fris en lenig in de slag gaan, al zal ik mijn taak zeker niet te licht opvatten. Het is een ener gieverslindend programma", meent van Duinhoven. Overigens voelt hij wel voor een opdracht als deze: „Er is uitein delijk geen medium, waarop ik niet m'n best heb gedaan". Maar hij moet dan wel zijn ei gen gang kunnen gaan „e-; niet worden meegetrokken in' het spoor van kwajongenswerk". Met een wat mannelijkere stem dan we van hem gewend zijn zingt Irj nog steeds wijsjes die de mensen pakken. Tegenover Heintje die toch nog vaak be schouwd wordt als oma's lieve ling, staan Iwan Rebroff voor vele vrouwen het toppunt van mannelijkheid. Hij is de man met de dikke buik, de zware baard en de lage stem. De man. die je meestal ziet afgebeeld met een enorme pint bier of een flink glas wodka in z jn hand. Iwan Rebroff zou oorspronkel'jk violist worden, maar zijn aanleg voor acteren deed hem besluiten een opleiding aan de toneel school te volgen. Na voltooiing van zijn studie keerde hij echter naar de muziek terug en ging hij zangles nemen aan het con servatorium van Hamburg. Toen hij ook deze studie met goed ge volg had beë'nd'gd trad Iwan in d'enst b j de Schwarzmeerkosak- ken, een groep waarmee hij door Duitsland reisde tot hij de eerste prijs in de wacht wist te slepen op het internationale mu ziekconcours van München. Hierna besloot hij een carrière als solist te beginnen. Hij pro beerde het eerst bij het opera gezelschap van Gelsenkirchen, maar kreeg al gauw de gelegen heid om in Frankfurt een geheel eigen show te geven. Door zijn acteertalent en zijn bijzonder stemgeluid werd hij algauw een zeer veel gevraagd artiest. Het doel was bereikt Ned. I. 20.21 uur. Mens en de zee De woestijnmensen in de landen rond de Rode Zee zijn vrijwel HILVERSUM 11 KRO: 18.00 (S) Licht ork. 20.02 Heug en Meug Show V 21.02 VPRO-VrlJdugavond Show De man met de dikke buik, de zware baard en de lage stem: Iwan Rebroff. Vele vrouwen aanbidden hem. geheel afhankelijk van de zee, die een grote rijkdom aan schel pen bezit. De mensen maken er gebruik van, allicht. Met de ver koop ervan en om er huizen van te bouwen. Ned. I 19.10 uur. Gulden dc man In een gulden de man worden vanavond weer filmpjes ver toond, waarvan het e'nde moet worden geraden door een panel en door kijkers thuis. Het panel bestaat vanavond uit Aart Staart jes en Ida Bons. Ned. I, 19.20 uur. Hec Ramsey Omdat Hec Ramsey zelf een beetje Indiaan is, weet hij dat een achtergelaten bewijsstuk b j moord op een familie, n et af komstig kan zijn van Ind anen, hetgeen de dader(s) de sheriff wil(ien) laten geloven. Vermoe delijk zal Hec het avontuur van vanavond, dat „Het geheim van de groene veer" heet wel oplos- Columbo Super-rechercheur Columbo komt in actie, wanneer de cam pagneleider wordt vermoord in zijn werk voor verkiezingskandi daat Hayword. Deze heeft een „niet te verkopen" verhoud.ng met een medewerkster en hij krijgt politiebescherming, waar aan de kandidaat echter weet te ontsnappen... Ned. II. 20.21 uur. Li- ven in bccIH Vóór Jaap van Meekren gaat praten met Joop den Uyl, praat Sonja Barend met een Onbeken de Grootheid, die onder het kop je „Een leven in beeld" voor tal van verrassingen wordt gesteld. Ned. II, 21.35 uur. Uit de kunst In „Uit de kunst" wordt onder meer aandacht besteed aan de schilderes Diana Vandenberg, ballet Het Zwanenmeer en het kindertoneel Vrouwtje van Sta voren. Ned. II. 22.55 uur. Nws.; 8.11 Dingen v. d. dag: 9.35 Watersl, en 10.10 voor nu en la- ler. 10.30 (S) Z.I.: muz. en Int. show. <11.00-11.02 Nws.). 13.00 Nws. 13.11 Dingen v. d. dag. 13 23 <S) Du Is he: begin NOS: 14.45 (S) NOS- Jaz/. 15.10 Progr. v. d bultenl. werkn. Zevende dags adventisten: 17.40 Vraag of hij nog NOS: 17.55 Mcd. komt. 10 33 <S) Route A: amusant; wijs worden In Nederl. 11.55 i 12.00 Aktua. 12.16 Overheldsv* Werk en welzijn, gespr. over len van bevolkingsonderzoeken chronische luchlvvegaandoenl (CARA), 12.26 Med. t.b.V. land. lulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S) 1 Country. 13.30 (S) Steiger - amusem. progr. 15.30 Nws. 15.r Als dat zou kunnen: verzoekpl gramma. 17 30 Nws. 17 32 17.50 (S) CafO-cantant: liedje muz. uit de goede oude tijd. HILVERSUM II ILVERSUM III TROS: 7.00 Nws. 7.02 <S) Ontblj-t- Soos: gevar. progr. met 7.30 Nws., 7.41-8.00 Aktua. 8.30 Nws. en 8.^6- 8 45 Gymn. v. d hulsvr 10.00 (S) Tien om: mlnl-magazlne voor en met Jonge luisteraars. 10.30 Nws. NCRV: 7.02 Klaar wakker. 8.03 Tot uw dst.klass. muz. o" verz, 10.03 Muz. bij de koffie. (Si Pers Vors. 13 03 <S) Drie 15,03 (S) Pop Station. 16.' Sportshow I: sport en muz. Henk Mochel kwam gisteravond terug op zijn eerdere uitzending gewijd aan de persoonlijke schuld bij militaire oorlogshan delingen, die tienduizenden in ons land nog niet hebben ver werkt. Er is een overstelpende hoeveelheid reacties op dit pro gramma gekomen. Van mensen die van hun omgeving geen be grip krijgen en die om mee te doen overdags lachen en praten en 's nachts worstelen met nachtmerries. De Leidse profes sor Bastiaans stelde, dat er bij deze mensen nood bij nacht en nood bij dag is. Dit treft velen zo sterk, dat zij niet meer in staat zijn tot normale arbeid. Voor deze mensen zou het goed zijn als de overheid zou beslui ten om de bestaande financiële regelingen ook op deze mensen te betrekken zonder ze te plaat sen voor de noodzaak van be wijsvoering. Eerder op de avond had de NCRV een tv-spel van de Britse tv overgenomen naar het verhaal „The Dead" van James Joyce. Deze schrijver voert zijn lezer (kijker) niet direct naar de kern van het drama, maar laat dit opbloeien uit blijkbaar nor male situaties. De regie bena derde deze stof op de juiste wij ze. Joyce hoeft in spelvorm niet gespeeld te worden. Men kan volstaan met een ingehoi zegging, eerbied voor een proeven aan elk woori gebeurde in deze verbeeldic hoge mate en zeker aan hei leidde dit tot een prachtig innerlijk drama. Het Gat van Neerland verpl te als gewoonlijk tot onverp kijken. Het Amsterdamse al tenfeest leek als stunt meer het was. omdat artiesten ni feest diep in de nacht boeiender zijn dan de gemii de mens. die zijn energie op feestje heeft verbruikt. De ditionele herdenking 1 Piaf had men wat minder pervlakkig aan kunnen pak De samenstellers van briek hebben een enigszins centrieke voorkeur voor i feiten, maar zullen niet kend zijn met het verschij dat weerzin sneller is ge dan begrip. De VPRO daar toch eens de artikelen communicatiedeskundigen Intussen bood het andere net sen uit de ontmoeting Wief Andriessen, die als de comi tator gelijk heeft gekr winst op punten voor Den oplevert. Wij hebben daar nog een nachtje over gesl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2