Cameraman Jan Kijser wist er ALLES van...' Geesink en Prior kloppen opnieuw bij de NOS aan KRO over het leven in een internaat TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND opera RADIO MORGEN TERUGBLIK Publiek bepaalt radio- pagina 2 L-L.L-b;.. oK/:Nf DINSDAG 11 DECEMBER l<ft NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De Stratemakeropzeeshow 19.25 Daar komen de schutters 20.00 Journaal 20.21 De Onedin-lijn 21.10 en een zoen van de juffrouw 21.25 Wie. wat, waar 21.55 Achter het nieuws 22.45 Journaal 22.50 Huisartsen. Teleac Rce. progr NDR: 9.30-10.00 Ses* strusse (143). 18.00 Rep. over Zu Afrika. 18.30 Aki. 18.45 Zandma; IS. 55 Nordschau-Magazln. 19' Hamburg Transit. 19.59 Prol overz. WDR: S. 20-8.50 en 8.55-S Schooltelevisie. 9.30-10.00 Sesai 1143). 10.30-11.00; 11.00-11 NEDERLAND II 18.55 J KRO 19.05 20.00 20.21 21.10 21.55 NOS 22.25 22.35 22.40 KRO-cineac Journaal Het internaat Oorlog en vrede Waar gebeurd Den Haag vandaag Journaal Cursus landbouw. Teleac NEDERLAND NCRV 17.00 Kijkkast NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending ARP 20.31 Staatsloterij 20.36 Het beest moet sterven, film 22.20 Panoramiek 22.45 Studio sport 23.10 Den Haag vandaag 23.20 Journaal (Reg. progr.: NDR: 9.30—10.00 samstrasse (144). 18.00 Kanttekenli' gen uit Bonn. 18.30 Akt. 18.45 Zan4 mann. 18.55 Nordschau-Magazij 19.26 Alarm: Melnung nach Mad 19.59 Progr. overz. WDR: 8.05-8.3 en 8.559.25 Schooltelevisie. 9.3W 10.00 Sesamstrasse (144). 10.30—11 tt en 11.0011.30 Schooltelevisie. 18# Nws. uit Noordr.Westf. 18.05 V.d kinderen 18.15 Toni und VeronlkJ 18.40 Hier und Heule. 19.20 Aut dr' Suche nach den letzten Wlldtierq Europas. 20.00 Journaal en wed ber. 30.15 Aut Abrut hinter Gitten;1 21.00 Amusem.magazine. 21.45 Gei ten Chancen werden klelner-grosser) 22.30 Journaal, comm. en weerlw 22.50 Burger gegen Kernkraftwerktj oder: Kann Uber den Fortschrltt at- gestlmmt werden? 23.35 Atombomt| mlt Zellzunder. disc, ov» de tllm. 0.20 Journaal. NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 19.30 De Beverley Hillbillies 20.00 Journaal 20.21 NCR V-springtrofee 21.15 Waar of niet waar KRO/RKK/IKOR 1 22.05 Kenmerk 1 22.30 Journaal 21.00 Journaal. 22 00 Elntachsterben.. De "hoofdfilm" is weer "Avon tuur in Nieuw-Zeeland" en wel de vierde aflevering "Op Zee". Ned. 11, 19.05 uur. Oorlog en vrede Vanavond wordt de elfde afleve ring uitgezonden van de serie "Oorlog en vrede". In deze afle vering, die als titel "De Franse inval" heeft, gaat Andrei naar het landgoed van zijn vader, de oude prins Bolkonsky, maar de ontmoeting loopt uit op ruzie. Maria slaagt er niet in de twee mannen te verzoenen. Ook haar pogingom Andrei's houding te genover Natasha te veranderen wordt een mislukking. Natasha is intussen in Moskou haar depressie geleidelijk boven gekomen vooral dankzij de hulp van Pierre. De Tsaar verneemt het nieuws dat Nepa- leon Dresden heeft verlaten en met zijn leger in oostelijke rich ting oprukt. Op 2 juni 1812 steekt het Franse leger de ri vier Niemen over, de grens Rusland. Ned. 11 21.10 uur. Onder de titel "Het internaat" zendt de KRO-televisie van avond een dokumentaire uit, die een beeld wil geven van het le ven op een internaat. Op dit moment zijn er in Nederland nog zo'n tachtig internaten, waar jongelui studeren. Van zondagavond tot en met vrijdag avond verblijven zij in het in ternaat waar in het algemeen streng wordt toegezien op hun studieresultaten. Ontbreekt daar iets aan, dan kan de straf zelfs zijn, dat men in het weekend niet naar huis mag. Desondanks is de sfeer op zo'n in ternaat niet slecht. Na afloop van tijd gaat men inzien, dat goed studeren een noodzaak is, waardoor tevens de verhouding leerling-direkteur/gouverneur aanzienlijk beter wordt. De do kumentaire "Het internaat" laat een week uit het leven zien van een vijftig jongens, die op dit moment in het protestants- Christelijk Internaat in Culem- borg verblijven. Zij zijn allen tussen de twaalf en negentien jaar en studeren merendeels in de stad aan een Mavo of Havo. 's Middags keren zij in het internaat terug om «r hun huiswerk te maken. Er ls ge zorgd voor voldoende ontspan ning, maar de studie staat voor op. Hoe het op zo'n internaat toegaat, wordt duidelijk uit de gesprek ken met enkele leerlingen, die openhartig vertellen van hun heimwee, hun slechte studiere sultaten vroeger enz., en in een gesprek met direkteur en gou verneur, die hun visie geven op de funktie van het internaat. Ned. 11, 20.21 uur. Stratemaker Onder regie van Aart Staartjes en Frans Boelen wordt vanavond in de Stratemakeropzeeshow ge speeld rond het onderwerp dood. Al vanouds zijn aanwezig de Stratemakeropzee. Erik En gerd en de Deftige Dame. Ned. 1, 19.05 uur. Onedin-lijn In de Onedin-Lijn heeft James vanavond geld nodig. Sir Lazen- by heeft een aantrekkelijk bod gekregen op zijn aandelen in de Onedin Stoomvaart Maatschap pij en James gaat naar Frank rijk om enkele vorderingen te innen. Maar het zal hem in Frankrijk anno 1871 niet mee vallen. Ned. 1. 20.21 uur. Cineac In de derde aflevering van de se rie „Componist en radio" zendt de KRO-radio vanavond „Vo- tre Faust" uit, een stuk muziek theater van Henrl Pousseur en Michel Butor, gebaseerd op het eeuwenoude Faust-thema. Jan Starink verzorgde de vertaling. De handeling is eenvoudig. Henri (Faust) een jonge komponist krijgt van een theaterdirekteur (Mefisto) opdracht om een Faust-opera te schrijven. Henri staat voor het dilemma: ja of nee. De zusjes Maggy en Greta (Margaretha en Gretchen) zijn van invloed op Henri's beslis sing. Henri's beslissing staat echter niet vast. In feite kan de opera zes verschillende kanten uit. Wélke kant, wordt bepaald door het publiek dat telefonisch het verloop van „Votre Faust" kan beïnvloeden. Deze opera wordt rechtstreeks uitgezonden. Votre Faust probeert de veelzij digheid van de werkelijkheid gestileerd weer te geven. Dat gebeurt met name via de mu ziek, die enerzijds de emoties en handelingen van de personages weergeeft, maar anderzijds deel van de handeling uitmaakt door de wereld, de meest uiteenlo pende situaties waarin we ons bevinden, weer te geven in on telbare minieme citaten en ge stileerde geluiden. Medewerking verlenen: Ton van Duinhoven, Hans Karsenbarg, Willy Brill, Paula Majoor, Hans Veerman. Hilversum 2, 20.15 uur. KRO: 11.45 Bejaardenprogr. fl.S Med. 12.00(S) Van twaalf tot twee. met 12.26 Med. t.b.v. land- ca tulnb.12.30 Nws.; 12.41—12.50 Echo; 13.00—13.05 Raden 14.00 Huisboek. NOS: 14.10 Vonken onder de as: Nederl volksverh. ca volksgebr. 14.30(S) Aspekten v.d kamermuz. 15.30 Nws. 15.33 Spiegel van Duitsland: Inf. en muz. uit de BRD. 16.00 Meer over minder: de sprekende mlnderh. 17.30 17.32(S) Hier t HILVERSt M III hebben ze je ook niet nodig voor het betere werk". Maar de nadelen zijn er ook: ..Van gewest tot gewest was erg leuk, afwisselend en im proviserend. Want dat moet je als cameraman zijn, plooibaar. Je snel kunnen omschakelen. Ik zou eens in IJmuiden fil men, over de aanvoer van koolvis; toen ging opeens die bak open en waps, de hele golf stroomde op me af en ik stond tot m'n middel in de koolvis. Drie uur later zou ik in Soest- dijk staan filmen. En je moet je kunnen aanpas sen bij de regisseur. Zoals Nick van den Boezem, die zegt precies wat je moet doen; trouwens, een regisseur werkt soms al weken met een- be paald verhaal en dan kom je er plotseling bij en moet je maar in een minuut aanvoeleD waar het om gaat". Nooit moeilijkheden met vast lopende camera's? Moeilijkheden Jan Kijser klopt het af. „Nooit moeilijkheden. O ja, één keer bij Waar gebeurd. Vertelde een vrouw over haar kanarie, piet, een heel verhaal. Je weet wat fiïmsla is? Dat krijg je als de camera vastloopt. En die vrouw maar praten over haar piet, oftie al z'n sla had gehad. Prompt liep m'n camera vast. Mevrouw, zei Gied Jaspers, wilt u het niet over sla heb ben? Anders loopt z'n camera vast. De mevrouw deed het over en vroeg toen of piet z'n appeltje had gehad. Dat is het fijne van dit vak; er is altijd zo veel te lachen. Over artisticiteit in zijn vak wil Jan Kijser het liever niet hebben. „Dat hoort er zo bij, dat moet in je zitten. Je maakt gebruik van het materiaal en de technische mogelijkheden; ik ken m'n camera beter dan m'n vrouw. Toch is een cameraman een stuk van een team, waarin an deren nóg belangrijker zijn. „Soms film ik te veel, wil ik er mijn eigen visie in leggen en dan wordt dat er uit ge knipt. Natuurlijk heeft die an der dan gelijk. Zoals de keer toen ik de toren filmde, waar ik af viel. Ik filmde die toren, omdat ik er van af viel. Maar later werd dat eruit gehaald". F. J. BROMBERG. In Oorlog en Vrede speelt Rostopchin. Hurudall de rol van Count De KRO-televisie begint de avond met het familieprogramma "KRO-Cineac". Het bevat dit maal afleveringen van de teken filmseries "Porky Pig" en "Bugs Bunny" de films "Kan- geroes in Australië" en "Chev- soereti", een bezoek aan Geor gië. Jan Kijser (34) is geen came raman meer, hij is per F ja nuari cineast geworden, op het moment dat hij zijn ontslag nam bij Cinecentrum en voor zichzelf begon te werken. Wéér een mijlpaal in het leven van een hard werkende nogal lang harige, die geen academie volgde en geen fotoschool, maar door één doortastend zin netje bij de fiïm kwam: „Ik weet er ALLES van". Maar dat was geklets. Jan Kij ser werkte als monteur in een garage, werd heel vuil en kon geen auto meer zien. „De chef zei nog tegen me, Jan, je hebt er geen zin in, je kan beter wat anders gaan doen. Ja, zei ik. Dat is zo. Het toeval wilde, dat ik die dag iemand van Cinecentrum moest wegbrengen; in de auto vroeg ik, want alles wat film en zo was. fascineerde me, zeg, is er bij jullie geen baan tje voor me. Dat was twaalf jaar geleden. Nou, bij de por tier kon je nog om een baantje vragen. Ze vroegen iemand voor lampen en vervoer. Toen vroegen ze, wat ik van elektri- citdit wist. Ik antwoordde, me neer ik weet er èlles van. Zo werd ik aangenomen. Maar in feite wist ik nergens van, natuurlijk. Het werk viel wel mee. die lampen kon ik wel vervoeren en er was altijd wel een stopcontact en verder mocht ik de auto van de direc teur wassen. Die auto werd elke dag gewassen. Buiten. Binnen Maar na een poosje kwam er weer een jongere kracht bij, ik schoof een plaatsje op en mocht nu binnen blijven. Om sijtjes te lijmen, dat waren'die zijden doekjes voor de lampen, die stuk gingen. Later werd ik assisten-belich- ter en op een dag vroeg ik, of ik die slowmotions mocht ma ken, in m'n vrije tijd voor wat toen nog Sport in Beeld heette. Dat mocht, er zijn er een paar van me uitgezonden. Later ben ik meer gaan filmen, tot er om me werd gevraagd, dat is na tuurlijk helemaal te gek, als er om je wordt gevraagd". Met ingang van 1 januari dit jaar is Jan Kijser kleine zelf standige geworden, want zo kan dat gaan met een camera- Cameraman Jan Kijser: (vanavond met Waar gebeurd) „M'n zo on vraagt me al, pap, waarom speel je niet meer met me..." man die zich met stug door werken waar maakt. Alleen, Jan: „Ik moet nu wel oppassen. Van de week vroeg m'n zoon, pap, waarom speel je niet meer met me? Kijk, dan zit er toch iets fout. Maar thuis komt heb je nog van die klusjes, je telefoontjes en dan schiet het gezin er een beetje bij in. Ja, ik heb ook nog een dochter van twee, die zoon is vijf". De naam van Jan Kijser is verbonden met bekende pro- dukties als Waar gebeurd (vanavond op het scherm), Mens heet Mens met Van Ul- sen, onlangs Statiegeld in de serie Waaldrecht en een por tret van Sonneveld met Kees Brusse, muziek in uw straatje en zo veel meer, dat Jan Kij ser het zich niet meer kan her inneren. „Met de Franse omroep ORTF en een Franse regisseur heb ik in co-produktie met de NCRV de speelfilm l'Oreille absolute gefilmd, het absolute gehoor. Frankrijk heeft het al uitge zonden, de NCRV zal het nog op de plank hebben staan. Henk van Ulsen en Anna van der Vlugt spelen er in mee. Ik heb bijna de hele wereld afge reisd, een paar keer naar Amerika, nog niet in Rusland. Hé, nog nooit in Rusland. ik zou best willen, anderen filmen er twee, drie keer per jaar". Plofond Cameraman Kijser werd be wust cineast, toen hij voor zichzelf ging beginnen en er fi nancieel beter op werd. Wat is het plafond? Hoe lang blijft men cineast? Kijser: „Lichamelijk hou je dit niet tot je 65ste vol, het is te vermoeiend. Mijn plafond zie ik in het zelf produceren van films, dat komt ook nog wel. Voorlopig werk ik samen met Ruud van Buuren, precies zo'n cameraman als ik; we werk ten toch al veel gemeenschap pelijk, leenden eikaars camera uit. We hebben al het plan om samen produkties te maken, vooral van gefilmde portretten. En later zouden we bij voor keur amusementsprogramma's maken, het betere amusement. Ja, zoals Marty Feldman, geen Barend Servet". Er zitten voordelen aan de zelfstandigheid, die Jan Kijser heeft vervorwen, „al kan je natuurlijk niet bedanken voor het vervelendere werk. Mis schien kan je één keer een smoesje verzinnen, maar dan Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Zoals we al meldden zijn Joop Geesink en Karei Prior momenteel bezig met de produktie van een nieuwe kinderserie. Over de verkoop van deze pro duktie is contact opgenomen met de NOS, die in beginsel wel bereid is met Geesink en Prior in zee te gaan, al zullen volgens Carel Enkelaar, hoofd van de dienst televi sieprogramma van de NOS. de kwaliteiten gewoon als bij iedere andere aanbieding worden bezien. Aanvankelijk zag het er naar uit, dat de NOS na de teleurstellende ervaringen, die men dit jaar en eind vorig jaar met Gee sink cn Prior ten aanzien van het zondag- middagprogramma „NOS-Kiosk" heeft ge had, niets meer met dit duo te maken wil de hebben, maar de heer Enkelaar sluit een contract met Geesink niet al bij voor baat uit. De moeilijkheden met de makers van NOS- kiosk begonnen vorig jaar. De serie moest drie maanden worden opgehouden, omdat de gemaakte afleveringen niet aan de ge stelde eisen voldeden. Toen de serie een maal draaide, staakten verschillende me dewerkers hun activiteiten voor NOS-kiosk. De grootste moeilijkheden kreeg de NOS met de laatste uitzending op 29 juli. Er werd in deze aflevering op een zeer in het oog lopende en doelbewuste wijze reclame gemaakt voor Finse bungalows, wat de re geringscommissaris er toe bracht, om in de vergadering van de raad van beheer van 1 augustus zijn ongenoegen over deze uitzending uit te spreken. Een paar dagen later schreef hij in een brief aan de raad van beheer nog eens over „deze de spuiga ten aan alle kanten uitlopende reclame". Hij verzocht de raad van beheer om maat regelen ter voorkoming van herhalingen te nemen. Plaatsvervangend programmacom missaris televisie, mr. W. J. A. Wagenaar. zegde die maatregelen vier dagen later toe. Elke buiten het bedrijf gemaakte pro duktie zou voor de uitzending eerst door verantwoordelijke NOS-functionarissen worden bekeken. Ook in de Tweede Kamer werden vragen over deze uitzending ge steld!. Joop Geesink liet de NOS schriftelijk weten, dat producer-regisseur Prior had gehan deld „in strijd met het beleid en in flagran te tegenspraak met de gemaakte afspra ken". Een rapport, dat Prior voor Geesink over de gang van zaken had opgemaakt, zuiverde hem volgens Geesink niet van de blaam. Geesink heeft de NOS toen laten weten, de overeenkomst met Prior te heb ben opgezegd. Inmiddels is gebleken, dat dat geenszins is gebeurd. Karei Prior is nog steeds in dienst bij Geesink Produk ties. Een woordvoerder van Geesink beves tigde dat. De NOS heeft momenteel nog 120 afleverin gen van „De Fabeltjeskrant". Deze zullen tot het zomerseizoen wekelijks op zondag middag cn tijdens het zomerseizoen dage lijks worden uitgezonden. Op 1 oktober be gint de NOS met een nieuwe kleuterserie. Carel Enklaar kon nog niet zeggen, welke serie dat zal worden- Hij bevestigde, dat Chanowski een opdracht van de NOS heeft gehad om van „Paulus de Boskabouter" een serie te maken. „Maar dat wil nog niet zeggen, dat we die ook vanaf 1 okto ber al uitzenden", aldus Enkelaar. Henri Pousseur brengt het stuk muziektheater Voire vanavond om kwart over acht wordt uitgezonden over de ri Hilversum 2. Misschien had Ed Lautenschla- ger iets uitvoeriger kunnen zijn in zijn commentaar bij het Gala de l'Union des Artistes dat de AVRO gisteravond in een sa menvatting uitzond. Erg leuk voor de Fransen, maar wanneer Ed bij Elsa Martinelli volstaat met: „Elsa hoef ik nauwelijks bij u voor te stellen", omdat zij langzamerhand vaste gast is bij het Gala, mist de Nederlandse kijker toch wei iets. Wat overbleef deed enigszins denken aan de entre-acten van Mies Bouwmans Een van de acht, erg amusant en in hoog tempo gebracht, maar wat juist voor de Fransen boeiend is: ar- tisten treden op in een heel an dere rol dan waarin men ze ge woonlijk kent. moet grotendeels aan de Nederlandse kijker zijn ontgaan. Hoe flonkerend enélitair ook. Met enige jalousie konden we ons dan ook voornamelijk af vragen waarom Nederland niet iets kent als deze Franse tradi tie. waarin geen wanklanken voorkomen en de nationale groot heden toch bij elkaar willen ko- Eigenlijk was het wachten ook meer op AVRO's Televizier. waarvan de onderwerpen aan het begin van de avond als door Jaap van Meekren als lekkernijen wa ren aangekondigd. Zoals de be lastingvrije Deen en al dat aard gas dat ons letterlijk hoop onder de voeten moet brengen in de» tijd van schaarste en bonnen. Maar voor het zover was dei den we drie kwartier ellende van onze Boerin in Frankrijk, van wie we nog zeven afleverin gen tegoed hebben. In één geeft zij toch iets moois mee: het gevoel van beter minder benzine in Nederland dan ééo aflevering boerin in Frankrijk tl zijn. Dat mens maakt toch wal mee Jaap van Meekren had niet ti veel beloofd. Zonder in weten schappelijke details te vervallen werden woordvoerders in beeld gebracht namens de energie (di recteur NAM) en namens het milieu (Jan Terlouw D'66). Bei den kregen voldoende gelegen heid hun standpunten uiteen te zetten, waarna de toekomst hel resultaat moet uitwijzen. Even sprekend waren de beel den over Lee Jackson hoe zi) alle soorten kinderen ook g handicapten aan het ballet kan krijgen. Voorts in Televizier borstkanker en de Deense anti belasting stemmers. Samengc vat: er is inderdaad meer aa-" de hand (in Nederland) dan de energie-crisis alleen. F.J.B-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2