PRIX GONCOURT DE ONEDIN LIJN De verslinderdoet zijn werk grondig LEIDSE COURANT DINSDAG 4 DECEMBER 1973 PAULUS DE BOSKABOUTER - Het Blokkenplan H-35. Hihihigrinnikte Krakras, zo'n uil jou met dit blok slepen?" „Zomaar." riep weer omdraaien." Krakras werd weer hori- denkt dat ie een wijze vogel is en hij sleept Krakras, „omdat ze het leuk vindt om me te zontaal gelegd en toen pas kreeg Oehoeboe- zich een rotje voor noppesOm zijn verle- treiteren. Maar merk je nou niet dat je me roe in de gaten dat Paulus intussen van de genheid te verbergen sprak Ohoeboeroe ondersteboven houdt?" Oehoeboeroe lachte gelegenheid gebruik had gemaakt om er gauw: „Dat is nou precies wat ik je min oj lijntjes. „Dat ivas me ontgaan." beweerde vandoor te gaan. meer wou vragen: waarom laat Eucalypta hij. „Als je dat prettiger vindt wil ik je wel SUSKE EN WISKE - „De Gladde Glipper" LUCKY LUKE - „Ma Dalton" Agenda-Bioscopen n. j T Congresgebouw 20.30 Concert door Dinsdag 4 december het Residentie Orkest ol.v. Hen- ryk Czyz, solist is Barry McDa- Koninklijke Schouwburg 20.15 n'e' bar'ton (J) ..Hendrik IV (Haagse Come- Theater PePijn 20.30 Cabaret Ger- die) (J) rit en Truus Dillgentia 20.15 „Kwartetten" door Fons Jansen (J) Woensdag 5 december Koninklijke Schouwburg 20.15 „Van hand tot hand" (Haagse Comedie) HOT 20.30 „Warenar" (Haagse Comedie) (J) Donderdag 6 december HOT 20.30 „Warenar" (Haagse Comedie) (J) Diligentia 20.15 „Kwartetten" door Fons Jansen Vrijdag 7 december Koninklijke Schouwburg 20.15 uur „Hendrik V" (Haagse Come die) (J) HOT 20.30 „Philoktetes" (Haagse Comedie) (J) Diligentia 20.15 „Hoera we leven nog" (Cabaret Tingel Tangel) Circustheater 20.00 ..Rigoletto" door de Nederlandse Opera stichting (J). Congresgebouw 20.30 Concert door het Residentie Orkest o.l.v. Hen- ryk Cryz; solist is de bariton Barry MacDaniel (J) Remonstrantse kerk (Laan) 20.15 Eindexamen-uitvoering Konink lijk Conservatorium. Theater Pepijn 20.30 Cabaret Ger- rit en Truus (bij congresgebouw) 00.30 (jalf een 's nachts) Uriak Heep in Concert with McGuinnes Flint Theater In de Steeg 21.00 „Car toon II" (Cabaret Salvo) APOLLO: Black gun (18) 12.15, 2.30, 7.00, 9.15. ASTA: Ben and Charlie (14) 2.30, 7.15, 9.30. BI JOU: Scarecrow (14) 2.00, 7.15, 9.30. CAMERA: De dag van de jakhals (14) 2.00, 8.00, wo. 2.00, 7.00. CINEAC: 'n Snoepie van een hond (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30. Klute (18) 7.00, 9.30, wo. 7.00. CORSO: Asylum (18) 2.15, 7.15 9.30. wo. 2.15. 7.15. DU MIDI: M.A.S.H. (18) 8.15, De avonturen van Pietje Bell (a.l.) wo. 2.00. EUROCHINEMA: The sound of music (a.l.) 1.45, 7.45. wo. 3.45, 7.45. Winnetou het gro te opperhoofd (a.l.) wo. 1.30. FLORA: De porno prof (18) 2.00, 7.00, 9.15. wo. 2.00, 7.00. KRITERION: The other (18) 3.00, 7.00, 9.30. Death in Venice (18) METROPOLE: De non van Monza (18) 2.00, 8.00 wo. 2.00, 7.00 ODEON: Naakt over de schutting (14) 2.00. 6.45. «.15. wo. 2.00, 6.45. OLYMPIA: Porgj and Bess (14) 2.00, 8.00. PASSA- GE: Ik wil het overal met je doen (18) 2.30, 7.00, 9.30. wo. 2.30, 7.00. REX: Brute corps (18) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30. ROYAL 70: De achl dolken van de zwaardvechter (18) 2.30, 8.00. STUDIO DE LUXE: Vrolijke ontucht in Tirol 1 (18) 2.15, 7.15, 9.30. STUDIO 2000: Once upon a time in the west (14). 8.00. Het teken van Zorro (a.l.) wo. 2.00 DE UIT KIJK: Met jouw tanden in mijn nek (18) 2.30 7.15, 9.30. DELFT CITY: De stalen arm (18) 2.30, 7.00. 9.15. CITY SELECT: Irma la douce (14) 2.30, 8.15. wo. 2.15 DELFIA: Duel op de spoorlijn (18) 2.30, 7.00, 9.15. DOELEN KINO: De laatste granaat (18) 2.30, 7.00, 9.00 beh. wo. FLORA: Trinity en Sartana (14) 7.00, 9.15. STUDIO D: The family (18) 2.30, 7.00, 9.15. A ten days wonder (18) di en wo. 23.30 (filmliga). (Van een Parijse medewerker). Het boek van Jacques Chessex „l'Ogre" (de verslinder), 235 bladzijden, uitgegeven door Grasset in Parijs, dat zo pas de Prix de Goncourt heeft gekregen stemt tot diep nadenken. Men leest het gemakkelijk in twee avonden uit, maar legt men het daarna terzijde dan blijft het verhaal over een diep ongeluk kig mens, die tenslotte een eind aan zijn leven maakt, nog lang in het geheugen hangen. Wij mensen als wij berichten lezen heeft de moed niet hem te zeg gen: ik studeer heel graag, ik ben gek op Virgilius ik kom maar weinig in de kroeg, ik ben noch aan de drank, noch aan de verdovende middelen verslaafd. Maar tegen die vader, l'Ogre is hij niet opgewassen. Hij houdt van hem, hij zou hem zo graag om zijn hals willen vallen. Maar hij zwijgt. Geen woord komt er uit. Het gewicht van die vader sleept hij zijn hele le- Tot hij er onder be- Een andere vrouw verschijnt lijk. De enige rust vindt Jean bij zijn barbier, een man van de oude stempel, die geen over bodig woord zegt en voor wie het inzepen, het scheren en het spuiten met een verfrissende eau-de-cologne nog een cultus is. Een van de aandoenlijkste en fraaist geschreven hoofdstuk ken van het bekroonde boek. Er zijn er meer, maar meer met tranen dan met inkt geschre- over zwakkelingen, of, erger Ook, en vooral seksueel, zit deze nog, over misdadigers, staan zo gemakkelijk met ons oordeel klaar. Dan had hij maar dit of dat moeten doen, dan had hij maar een psychiater moeten raadplegen, zeggen we met een zelfverzekerdheid, alsof daar mee alle obstakels overwonnen zijn. Heel wat van die stum- perds kunnen zelfs in de ver trouwde spreekkamer van een psychiater geen woord uitbren gen en zitten daar met stomheid geslagen. Ze zouden graag wil len maar ze kunnen niet. Zo'n type is de hoofdpersoon van het boek, Jean Calmet, een nog jonge leeraar (38) in Latijn aan een gymnasium van Lausanne. Heel zijn leven, van de kinder jaren af, is hij door zijn vader, een geziene medicus, gedomi neerd, om niet te zeggen geter roriseerd. Wefk ik niet van de vroege ochtend tot de late avond? Heb ik ooit een van mijn patiënten, arm of rijk, ver waarloosd? Draait niet het hele gezin om mij? En jij, nietsnut- ter wat voer jij uit? Met hoe veel vrienden zit je in de ca- fé's? Is niet al het geld dat je daar verteert, van mij, je va der? Zou het maar niet veel be ter zijn, dat je die studie liet ló pen en maar doodgewoon straatveger werd? De man die dat zegt, de medicus, is een vleesklomp van honderd kilo, die alleen al door zijn gestalte vrees en ontzag inboezemt. Waarschijnlijk een prima arts, maar een slecht pedagoog. Jean vader hem in de weg. Jean verliefd op een meisje. Liliane van nauwelijks zeventien jaar. Als zij zonder werk komt, stelt hij zijn vader voor haar als se cretaresse in dienst te nemen. De administratie is tot dusver gedaan door zijn moeder, eer tijds dienstbode op een boerde rij en tenslotte met de medicus getrouwd. Jean neemt het zijn moeder kwalijk, dat zij al die jaren naast zijn vader een on dergeschikte rol heeft gespeeld, ze is te oud en afgesloofd om ook nog alle paperassen te kun nen bijhouden. Haar taak zal worden overgenomen door Lilia ne van zeventien. Had Jean dat zijn vader maar nooit voorge steld, want nauwelijks is Liliane de drempel over, of ze veran dert als een blad aan een boom. Ze mijdt verdere omgang met Jean, die haar onverwacht in de armen van zijn vader vindt. Een wereld stort voor hem ineen, zulk een puinhoop achterlatend, dat hij voortaan in zijn sexsuele leven tot niets meer in staat is. Hoogstens, nu en dan, bij een prostituée, maar daar komt geen liefde aan te pas. Hoogstens een bankbiljet van vijftig franc. het leven van Jean Calmet: Thérèse uit Montreux. Maar ook met haar verloopt de liefde zon der veel succes. In moments su- prèmes verschijnt altoos weer de vader op de drempel en weert af. Als Thérèse hem in haar omhelzingen vraagt haar te bijten kan hij zelfs dat niet opbrengen. Want eens, als kind. zat hij tegenover zijn grote va der en keek, hoe hij aan tafel, tussen het gevlieg van de ene naar de andere patiënt haastig het voedsel op zijn bord ver slond. Ik ga ook jou opeten, zei de vader gekscherend en nam vork en mes om Jean met huid en haar te verslinden. Goed be doeld, maar afschuwelijk in ge volgen. Want later, tijdens een schoolpartij naar Bern met de patriciërshuizen uit de tijd van de Renaissance, blijven de jon gens en meisjes van het gym voor een kolossaal beeld staan in het Kinderfresserpark van de stad. Onwillekeurig kijkt Jean Calmet naar boven en verstijft van schrik. De Kinderfresser is de Ogre, de verzwelger, zijn va der, die uit zijn urn in het co- lombarium is gekomen om zijn zoon zelfs tot in Bern te vervol gen, hem daar op het broze lijf te vallen en hem onder zijn ge wicht te vermorzelen. De dood van de tiran bevrijdt Het gaat niet goed met Jean- op AFLEVERING 70 de opwinding die haar de hele reis overeind gehouden had. maakte nu plaats voor een grondeloze neerslacn- tigheid. Moe en terneergeslagen ging ze liggen en viel in slaap. Ze schrok wakker van een sleutel die in het slot werd omgedraaid. Kreunend ging de deur open en Albert kwam binnen. Hij zag bleek en had zijn lippen woedend op elkaar geklemd. Ze ging overeind zitten en keek hem verontrust aan. Haar eerste paniekgedachte was dat zijn ouders hem op de een of andere manier ge volgd waren. Albert ging naast haar zitten en sloeg zijn arm om haar schouders. „Het spijt me, lieveling", zei hij. „Ik ben een idioot. Een vervloekte, onbezonnen, stomme idioot. Ik had inlichtin gen moeten inwinnen. Ik had het moeten weten"! Hij sloeg met zijn vuist op zijn knie. „Ik had het moeten weten". „Dit is je paspoort", zei hij. Hij glimlachte. „Het zal on getwijfeld de kortste verloving uit de historie worden." Ze staarde naar de ring. O, Albert, was al wat ze wist te zeggen. Albert bad aan alles gedacht. Ze stapten een keer over en hadden toen een eersteklas-coupé voor zichzelf totdat de trein een uur voor zons opgang puffend tot stilstand kwam op een sta tionnetje langs de weg en 'n gebarsten stem be kendmaakte dat ze in Gretna Green waren. Ze stapten uit de trein, verreisd en moe, en Al- bert nam een huurrijtuig dat hen naar het tweehonderd meter verderop gelegen hotelletje „De Vluchteling" bracht. Met zwierige hand tekende Albert het gasten boek, en een grijzende portier bracht hen naar hun kamer. Het was een kleine kamer, waarin een tweepersoons bed met koperen spijlen en aan de binnenkant van de deur een gedrukte beschrijving van de weg naar de beroem de smederij domineerden. De rest van het meubilair was goedkoop en van slechte kwaliteit. Er stonden een gebarsten wasbak en een kan met vunzig uitziend wa ter op een wrakke wastafel, een eiken hangkast en een latafel. Ontsteld keek Elizabeth om zich heen. Albert glimlachte geruststellend: „Een vluchthaven bij storm", ze hij. „Zodra we getrouwd zijn, overnachten we in het duurste hotel van Carlisle en brengen onze wittebroodsweken wèèr door? Waar zou je heen wil len? Naar Londen?". „Ergens heen", zei ze verdrietig. „Overal heen, maar". Ze keek de sjofele kamer rond. „Overal heen, maar niet hier". „Je bent moe van de reis", zei Albert. „Ik ga een eindje om terwijl jij eh je opknapt". Hij kuste haar te der. „Ik ben binnen een uur terug, leveling". De deur kraakte en ging achter hem dicht. Met een ge voel van diepe ellende ging Elizabeth op het bed zitten; Jean Calmet niet van zijn dercomplex. Hij verafschuwt de begrafenisondernemer, die de zwijgende familie een prospec tus laat zien van urnen, waarin de as kan worden bewaard. Ur nen ingedeeld in klassen. Klasse A is de mooiste, en de duurste vanzelfsprekend. Een prachtju- weel van zuiver marmer, recht streeks uit Carrara. 12 kilo in gewicht, bijna een halve meter hoog. Model BI, eveneens van geïmporteerd marmer, kan in twee soorten worden geleverd, het grote model is voor de as van man en vrouw, die zelfs door de dood niet willen worden gescheiden. Kleinere modellen staan zo vast op de vloer, dat honden en katten er gemakke lijk omheen kunnen spelen zon der gevaar, dat de urn op zijn het gymnasium. De directeur is ook een kolos, die een begin van contestatie op zijn school bedwingt met de zweep en de karwats. Een paardenmiddel uit de Middeleeuwen, maar het helpt en tijdelijk is de orde her steld. De ouders, die het thuis zelf niet aan kunnen, hebben voor de directeur respect. Hij laat Jean bij zich op zijn bu reau ontbieden. Jean beeft al voor hij de drempel van het bureau heeft overschreden. Drink je soms? Nee, Jean drinkt niet. Aan de verdovende middelen? Nee, ook dat niet. Maar waarom trouw je niet, net als je vader, die een goed gezin gevormd heeft. Je vader, ik heb hem goed gekend en voor hem heb ik altijd veel hoogachting gehad voetstuk omvalt. Er zijn ook Wéér die vader. Altijd die vader, nog urnen zo groot als een dui- De vadcr ,e|fs als hij in ziin venei voor veraste babies, die men gemakkelijk mee kim ne men in een handtas, zo men dat verkiest. Als geen der kinderen van de medicus de knoop door hakt, beslist Jean zelf: de urn zal worden bewaard in het co- lombarium met hekken ervoor. ligt, die door hem heenkijkt als door transparant kristal, die hem overal ziet en achtervolgt en zegt: Jean, jij, stumperd, nietsnutter in de klas en on machtig in bed, hetzij met een vrouw, hetzij met je maigre plaisir Godsonmogelijk, dat zijn vader Jean Calmet kan niets. Iedereen daar ooit uitkomt. Van tijd tot tijd gaat hij er zelf heen om zich er van te overtuigen dat de urn er nog staat. Al op een af stand leest hij duidelijk de woorden: Docteur Paul Calmet 1894—1972. Doch ook die rust is maar tijde- kan alles, hij niets. Zelfs zijn oude moeder, een klein bundel tje vel en been geworden, die straks net als zijn vader, ook verast zal worden, houdt zich zonder haar man nog op de been en dribbelt van de keuken naar de grote huiskamer, waar aiies na ae dood van de medi cus nog precies op zijn piaats staat: de grote tamilietafel, waaraan gegeten werd, de staanklok, die de eeuwigheid in stukken tikt. Mare, zijn jonge leerling in de klas, kan ook al les, want hij slaapt bij Thérèse en het is hem aan te zien, hoe goed hem dat doet. Jean voelt zich als Job op de mestvaalt, maar met dit verschil, dat God in de hemel zich over Job ont fermde en hem, Jean Calmet in de steek laat. Ook al roept en roept hij nog zo wanhopig in zijn benauwdheid geen ant woord. Komt allen tot mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Dat geldt voor iedereen, maar niet voor hem, Jean Calmet. De schreeuw komt uit zijn verscheurde ziel: Dieu est un salaud. God is een schoft. Nog een andere vervloeking. Wil loos wordt hij, op een avond Iaat, meegenomen door een neo-nazi. In de woning van deze man ziet hij prenten en beelden van Hitier, omgeven door ha kenkruisen. Hij zou weg willen, maar zijn benen weigeren dienst. Pas als bij de naziman de haat tegen de joden voor de dag komt. vlucht hij in paniek naar buiten. Op straat loopt hij een goede vriend tegen het lijf, medeleraar op het gymnasium. Bloch. Een jood. En voor hij weet wat hij zegt komt het er uit: sale Juif Drie dagen voor zijn dood, nog niet wetend dat hij sterven gaat, zit Jean Calmet thuis op zijn vrijgezellenkamer. Bij de directeur van het gym heeft hij zich ziek gemeld. Hij moet aan Bloch een brief schrijven om zich diep, diep te verontschuldi gen voor wat hij in een ogenblik van verstandsverbijstering heeft gezegd. Beste BlochBeste" wordt geschrapt, want dat kan niet. Dus alleen maar: Bloch „Tot je verbazing zul je hebben gehoord Dat kan evenmin. Verbazing? Bloch moet onpeil baar diep zijn gegriefd, in een flits moet Bloch weer alle con centratiekampen hebben gezien, de rokende crematoria, de po groms in Polen of God weet waar. Dus ook het woord verba zing wordt geschrapt. De hele brief wordt verscheurd. Morgen, overmorgen als zijn geest weer wat helderder is, zal hij een nieuwe brief aan Bloch schrij ven. De omslag zet hij vast klaar op zijn schrijftafel met de postzegel er op. De brief aan Bloch zal nooit wor den geschreven en nog minder bezorgd. De omslag met alle verdere in beslag genomen stukken komt in handen van de rechter van onderzoek als Jean Calmet er niet meer is. l'Ogre, de Kinderfresser van Bern, heeft zijn werk gedaan. L.J.K. Marienburg op rand bankroet PARAMARIBO (ANP) De sui keronderneming „Marienburg" in Suriname staat aan de rand van een bankroet. Als niet snel hulp wordt geboden, zal het be drijf eind deze maand moeten sluiten. Er zal dan geen geld meer zijn om de lonen uit te be talen. De directeur van Marienburg, Mi chel Shak Shie, is naar Neder- lrnd vertrokken om overleg te plegen met de directie van de Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam (Amsterdam rub ber) de eigenaresse van het sui kerbedrijf. De produktie van „Marienburg" is de laatste maanden gedaald tot ongeveer 200 ton suiker per Bioscopen Groenteveiling Leiden, 3 dec. Appelen 35; druiven 72111; aardappelen 16—20; andijvie 126—142; rode kool 16—20; witte kool 916; prei 95122; stoofsla 4749; spruiten A 117122; spruiten B 114—117; uien mid- delgrof 5860; witlof 190195; knolselderij 54—67; komkom mers B 96; komkommers C 80 84; komkommers D 6163; komkommers E 48; sla zwaar 2232; sla licht 1^—16; selderij 41-42. Veemarkt Rotterdam, 3 dec. Aanvoer: totaal 1419, slachtrun- deren 1107, varkens 312. Prijzen (in guldens per kg); koeien 5.10—5.60 (le kwal.) 4.55—'70 (2e kwaliteit); 4.304.40 (3e kwaliteit); vaarzen 5.656.15 (le kwal) 4.855.40 (2e kwal.); stieren 6.40—6.80 (le kwal.) 6.156.25 (2e kwal.); worst- koeien 4.204.35; varkens 3.42 —3.44 (le kwal.) 3.40—3.42 (2e kwal) 3.38—3.40 (3e kwal); slachtzeugen 2.802.90; zware varkens 3.17—3.27. Overzicht (resp. aanvoer handel en prij zen): slachtrunderen groot slecht lager, varkens ruimer vlug fijne varkens la ger, slachtzeugen hoger, enkele prima's boven notering. Veemarkt Amsterdam, 3 dec. Aanvoer: runderen 116, varkens 61. Prijzen (in guldens per kg gesl. gew.): runderen 4.406.40; varkens 4.204.25. Handel: run deren kalm, varkens kalm.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 6