rv»
is
Willeke Alberti in Vrouw Holle
Drie profiteurs
van de boycot
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 3 DECEMBER 1973
Niet in
encyclopedie
In de kringen van de KRO-artiesten is enige on
rust ontstaan over het voornemen van AVRO's
Televizler om in dit blad een encyclopedie van
artiesten, werkzaam bij radio en tv. af te druk
ken. „Wij willen helemaal niet in die encyclope
die" zeggen zij. En daarmee is deze encyclope
die al onvolledig nng voor het plan in druk is
gebracht.
Polnareff
in de nesten
Van je vrienden moet je het hebben. Een spreek
woord dat de Franse zanger Michel Polnareff
waarschijnlijk voorgoed uit zijn vocabulair heeft
verbannen. Zijn beste vriend, die voor hem de
administratie verzorgde en hem in de vrije uur
tjes het een en ander van karate bijbracht, ging
er namelijk met een grote som geld vandoor.
Michel kwam tot deze ontdekking toen hij on
langs terugkeerde van een succesvolle tournee
door Japan. Polnareff trok zich deze ontrouw
zozeer aan, dat hij zich onder psychiaters han
den heeft moeteD stellen.
Michel ontroostbaar
Bij alle ellende, die we ondervinden van de olie
boycot en de autoloze zondag, hebben teninste
drie mannetjes er groot olezier van. En wel The
Three Jacquets, de drie even eigenwijze als we
reldvreemde mannetjes, zij hebben hun oude hit
van tien jaar 'terug over 't Autootje weer van
stal gehaald, de tekst aangepast aan de bittere
actualiteit en scoorden er opnieuw een hit mee.
Men hoort in deze dagen niet anders op de ra
dio en afgelopen vrijdag zagen we ze nog in
Losse Groeven. Zelden hebben drie heren zolang
met een autootje gedaan.
i Tautoolje
«MUKjanmoi
GEWENSTE
ERGERNIS
Een man is zo oud als hij zich voelt; soms een
jaar jonger, meestal twintig jaar ouder.
Een mevrouw knipt bij aankoop van elk pak
zeeppoeder een truitje stuk om het krimpend
vermogen ervan vast te stlln, Dat loopt aar-
idig in de papieren ai die truitjes.
Kinderen die met modderschoenen binnekomen
krijgen op hun kop Even later zijen ze op het
scherm een moeder die tegen haar kinderen
zegt: „Ga je gang, jongens, mijn tapijt kan er
egen".
Dat veelgeprezen doucheschuim is altijd net
op als je zelf ook een s een keer wilt gebrui
ken.%pHet vlekken versüngende, vuil vernieti
gende schuim met trommelbeschermende anti
kalk, dat ds gericht op ht bhoud van ht
springlevende, wollige weefsel, heeft na vijf
keer wassen als effect opgeleverd, dat het hemd
kan overgaan van vader op zoon.
Zoals het bier op het scherm schuimt, schuimt
het nergens.
Van d tomatncapagn op d tv krijgn toni-
spelers een nare smaak in htm mond.
Het blijft een kruis, dat je driemaal om 'een
'dampende kop koffie moet vragen, terwijl je het
heel gemakkelijk zelf kunt opschenken.
Dei sherry uit dat zonovergoten land, daar zal
wl n politik luchtj aan zittn.
Die overheerlijke all in s—oep is altijd zo vrese
lijk heet als ze wordt opgediend.
Ik wou dat ik in mijn dagelijkse omgeving al
tijd zoveel prettige mensen tegenkwam als in de
STERs—ports.
U bgrijpst ht al, w hbbnons wr kanp zit
ten ergeren aan al die STERi^—eclames. Ze
hebben niets met de werkelijheid te maken.
Kinderen liggen al dubbel van het lachen als ze
al die irreële onzin van dag tot dag moeten aan
schouwen. Laat staan een volwassen mens. De
spots doen onechta an, verfraaiingen van de al
ledaagsheid, die de weerzin tegen dits oort ver
draaiingen in je op doet kruipen. We hebben
dieze ergernis gespuid tegenover een reclame
man, één die verantwoordelijk is voor eendeel
van al die mooie verhaaltjes. Uit wat hij zei be-
grpn wij, dat ht juist d bdoling is, dat wij
ons aan de valse beelden ergeren.
Hij zei het ongeveer zo: „Elke adverteerder
heeft de dood in als zijn commercial op de tv
eenzodanig juist beeld van de werkelijkheid
geeft, dat die bij niemand opvalt. Dat vindt zo'n
fabrikant wgggooid gld. Er mot ovr g-
praat worden door de kijkers. Er bestaan maar
twee goede soorten STERs—pots, nl. die zozeer
aanstoot geven, dat de mensen er werkelijk
woedend om worden en die welke zo opvallend
goed zijn. dat de kijkers worden getroffen door
de kwalitiet, de aansprekndhid rvan. Dz
laatste hele hoge kwaliteit bereik je maar zel
den. Dan moet de vindingrijkheid van de recla
meman precies samenvallen met de vorm
waarin een artiest zijn ideeën weet te gieten,
waarin een artiest zijn ideeën weet te gieten.
Zelden bereik je de 100 pet. Daarom zijn de re
clamemakers uit op prikkeling van de kijker
met ergernissen. Laten de mensen er zich maar
aan rgrn. Dan pratn z r tnminst cvr.
En dan weet de fabrikant, dat hij zijn geld niet
in het water heeft gegoo:d. Een dure spot, die
wegzinkt in de grauwe massa, is voor hem pas
een echte ergernis."
Leve de
passiviteit
De dwingende norm van de kijkdichtheidcijfers
stuwt de Nederlandse t.v. de commerciële rich
ting op. Als de omroepwet blijft zoals deze is
zal de kwantiteit het van de kwaliteit gaan win
nen. Ideologisch betekent dit dat alles bij het
oude blijft. Ik wijs dit getalscriterium in de te
levisie af zoals ik afhankelijkheid van t.v. van
het geld, de staat of de politieke partijen af
wijs".
Dit is de overtuiging van professor J. Kruithof,
hoogleraar ethiek in Gent. Hij zei dit op een
vergadering van tv-deskundigen.
Prof. Kruithof vindt dat zowel de Nederlandse
als de Belgische televisiemakers tekort schieten
in het geven van informatieve en educatieve
programma's. Daarnaast meent hij dat de ont-
spanninsprogramma's toegeven aan de wens de
dagelijkse realiteit te ontvluchten. Het zou naar
zijn mening beter zijn meer energie te steken in
de bestrijding van de oorzaken die leiders tot het
verlangen aan die realiteit te ontkomen. „De
ideologie van het entertainment is te omschrij
ven als: Leve het ondergaan, de passiviteit en
het spel om het spel", vindt hij. Er ontstaat op
die manier naar zijn mening een vervormd we
reldbeeld: „De wereldsituatie is van geen be
lang als we onze ontspaiming maar hebben".
Intussen heeft, zoals we al meldden, de Belgi
sche tv zich alle moeite gegeven om de BB-kwis
naar België te halen. De Belgen kijken, zo
blijkt uit onderzoek, op zaterdagavond ook niet
naar educatieve kwaliteitsprogramma's.
Het lachteken
van de dominee
De leden van het NOS-bestuur hebben een ra
zend druk leven. Ze zitten In een onwaarschijn
lijk groot aantal raden en commissies, waar
door hun leven voornamelijk bestaat uit het bij
wonen en deelnemen aan vergaderingen en uit
het lezen van de bij de verschillende vergaderin
gen behorende stukken. Het iedere avond bestu
deren van meestal nogal saaie stukken is, dat
zal een ieder duidelijk zijn, vaak een onaange
naam karwei.
Ds. F. H. Landsman, lid van het NOS-bestuur
als vertegenwoordiger van de Nationaie Raad
voor Maatschappelijk Werk. deelde onlangs tij
dens een vergadering mede iets gevonden te
hebben om het lezen van de stukken te veraan
genamen. Vol trots vertelde hij zijn collega's
van het „lachteken" dat hij had uitgevonden.
Het lachteken, een lachende mond, zet hij in de
kantlijn bij gedeelten, die hij om te lachen
vindt. Een lachend mondje staat leuk tegenover
al die vraag- en uitroeptekens deelde ds. Lands
man desgevraagd mede. „Als ik een avond erg
moedeloos ben van al dat lezen zoek ik de lach-
tekens op, dan ben ik weer helemaal fit".
Rob de Nijs in de middaguren
Het gaat goed met Rob de Nijs. Tenminste wat gemaakt. Rob zingt hierop zeer verdienstelijk,
betreft zijn artistieke aspiraties. Zagen we hem Hij maakt de indruk de periode van de meezin-
tot voor kort slechts eenmaal per maand in de gers achter zich te hebben gelaten. De samen-
KRO-tv-produktie „Kunt u mij de weg naar Ha- werking met Nijgh en de Groot lijkt ons voor
melen vertellen meneer", na zijn hit „Zuster zover we het op dit ogenblik kunnen beoordelen
Ursula" is de zander weer zeer actief. ideaal. De nummers op de nieuwste elpee schij-
Het is opvallend dat huist zijn leeftijdgenoten nen zowel wat tek:t als muziek betreft de Nijs
Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot een op het lijf geschreven. Boudewijn de Groot pro
groot aandeel hebben aan de come-back van duceerde de elpee, die overigens vele overeen-
Rob De nieuwe elpee van Rob de Nijs, „In de komsten vertoont met de „eenzame fietser". En
uren vanmiddag" werd door bovengenoemd trio dat had wellicht voorkomen kunnen worden.
Geluk en ongeluk liggen heel
dicht bij elkaar. Het lijkt soms
welecns of de ene ir.ens uitslui
tend voor het geluk geboren is,
terwijl de ander alleen door het
noodlot schijnt te v/orden opge
merkt. Een geschikter voedings
bodem voor een vernietigende
jalouzie is nauwelijks denkbaar.
Maar als het geluk cn het onge
luk dan opeens van plaats wis
selen, wat gebeurt er dan? Het
zijn vragen die het thema vor
men van het sprookje van
Grimm, „Vrouw Holle", dat in
een bewerking van Mies Bou-
huys vanavond wordt uitgezon
den in de serie "WillekeEr
was eens....".
Geluk en ongeluk wisselen in dit
sprookje net zo makkelijk van
richting als het weerhoantie cp
de waterput. De twee stiefzus
ters, waar het in dit verhaal om
gaat, moeten die plotselinge
wisseling ondergaan en het is
maar de vraag, hoe zij dit kun
nen verwerken. Willeke Alberti
«peelt de rol van Amanda;
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Agaath Meulenbroek is Barba
ra. De titelrol "Vrouw Holle"
wordt vertolkt door Vera Bon
dam; de moeder is Liane Saal-
born. Verder wordt medewer
king verleend door Frederik de Hillbillies
Groot, als de prins.
Ned. I, 21.10 uur.
wordt duidelijk; gruwelverhalen
over hechtingen .miskraam na
miskraam en wat moet er de
vierde keer gebeuren...
Ned. I. 19.30 uur.
Cannon
Onder het kopje "Een rijdend
doelwit" moet Cannon zonder
veel animo de bedreigde vriend
van een beroemd fotomodel be
schermen, Philip Trask, die een
autobiografie zou hebben ge
schreven in de naam van een
van de rijkste mannen in de VS.
Sommigen willen Philip uit de
weg ruimen.
Ned. I. 20.20 uur.
Het ziekenhuis
In het ziekenhuis gaat vanavond
alles mis. De reden van de wei
gering voor niertransplantatie
De terugkeer van de Hillbillies
lijkt, gezien de kijkcijfers - wat
die ook mogen zijn - een succes.
Vanavond komt in deze serie in
beeld de acteur Wally Cox in
een gastrol als vogelexpert. De
professor komt in vreemd con
tact met Elly May, die op haar
eigen wijze met vogels omgaat.
Ned. II, 19.10 uur.
Boerin in Frankrijk
De boerin in Frankrijk en de ha
ren lijken nu betere tijden tege
moet te gaan in hun nieuwe
boerderij, waar zij noodgedwon
gen introkken. De boerin heeft
het druk met de veestapel, de
huishouding en een dorpsfeest,
dat in hun schuur wordt gege
ven.
Ned. II. 20.20 uur.
Salon en souterrain
In de hooggeplaatste familie Bel
lamy wordt Elisabeth - in de se
rie "Tussen salon en souter
rain" - 21 jaar. Dat betekent
dat zij meerderjarig is en wie
meerderjarig is, is volwassen.
In dit oordeel gesterkt kiest zij
meteen voor haar radicale
vrienden en dat leidt tot botsing
met haar ouders.
Ned. II, 21.55 uur.
NEDERLAND I
NEDERLAND II
NOS
18.45 TI Ta Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het ziekenhuis
NOS
20.00 Journaal
20.21 Cannon
21.10 Willeke. Er was eens
22.00 Televizier-magazine
22.50 Journaal
NOS
18.45 Tl Ta Tovenaar
18.55 Journaal
19.05 In de Soete Suikerbol
19.10 Beverly Hillbillies
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Boerin in Frankrijk S
21.15 Hier en nu
21.55 Tussen salon en
souterrain
22.45 Geestelijke liederen
22.55 Journaal
23.00 De ondernemer (teleac)
NEDERLAND
DUITSLAND I
19.05
19.25
20.00
20.21
21.10
21.55
22.45
23.00
23.05
NOS
Ti-Ta-Tovenaar
Journaal
VARA
Stratemakeropzeeshow
Daar komen de schutters
Journaal
Onedin-lijn
2 voor 12
Achter het nieuws
De vrije gedachte
Journaal
Huisartsen (Teleac)
(Reg. progr.: NRD: 9.30-10.00 Sesam-
strasse. 18.00 Doe. progr. 18.30 Akt.
IS.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-
Magazlne. 19.26 Filmverhaal. 19.69
Progr. overz. WDR: 8.20-8.50 en
8.55-9.25 Schooltelevisie. 9.30-10.00
Sesamstrasse. 10.30-11.00.11.00-11.30
en 11.45-12.15 Schooltelevisie. 18.00
Nws. uit Noordr.-Westf. 18.05 Kln-
derprogr. 18.15 Showprogr. 18.40
Hier und Heute. 19.20 TV-serle.)
20.00 Journaal en weerber. 20.15
Amusem.-progr, 21.00 TV-fllm. 22.40
Journaal, a
Filmrep.
weerber. 23.00
DUITSLAND II
NEDERLAND II
18.25 Follyfoot-Farm. 19.30 Serie-viltz.
21.00 Journaal. 21.15 Nws. uit Oost
en West. 22.00 Camerafilnu. 22.50
Journaal.
NOS
18.45 Tl-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor achten
20.00 Journaal
20.21 Gamma
21.10 Oorlog en vrede
21.55 Waar gebeurd
22.25 Interview met mr. G. A.
Wagner
NOS
22.55 Den Haag vandaag
23.05 Journaal
BELGIE NEDERLANDS 1
18.00 FabelUeskr. 18-05 Het grote ko-
raalrof. 18.30 Tienerklanken. 19.05
Gastprogr. 19.35 Zoeklicht. 19.40
Med. 19.43 Journaal. 20.10 Bartje
(6). 21.10 Verover de aarde, we-
i. progr. 2.00 Rep. over Brazi
lië. 22.40 Journaal.
BELGIS FRANS
Waals magazine 19.45 Journaal 30.12
Weerber. 20.20 Doe. progr. 20.40 Ar-
sene Lupln 21.35 Portret v.d. dichter
Norge 22.15 Jazz 22.40 JournaaL
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal
18.21 (S) Jazz Spectrum. PP: 19.00
Ultz. v.d. B.P. NOS: 19.10 (S)
Harm, en Font. In Nederl. en Eur.
19.30 Muzlbas - progr. o\
21.45 Ultgebr. rep. 22.15 voor blin
den en slechtzienden. 22.25 Bond
zonder Naam. NOS: 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS:
22.50 (S) Hobbyscoop - popul. progr.
over elcctrolonlcn. 23.10 (S) NOS-
Jazz - Jazz ln aktle. 23.55-24,00 Nws.
NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Cor
ner, 18.19 Ultz. van D'66. 18.30 Nws.
18.41 Toelicht, bij het nws. 18.48 (S)
Met uw Instemming: kerkliederen
met toelicht. 19.00 Filter: Jongeren-
progr. 19.30 (S) Llterama: kron.
over boeken, schrijvers en toneel.
20.00 Nws. 20.05 God als vraag:
overdenk. 20.20 (S) Klass. plano-
conc. 20.55 (S) Dichten ls luisteren
naar licht: gespr. 21.25 (S) Aeolian
Strijkkwartet: mod. muz. 22.00 (S)
De componist v.d. maand: klonkb.
23.00 Kerkgesch. als theolog. disci
pline. 23.35 (S) Sopraan en magneto-
fóonband. 23.55-24.00 Nws.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten.
Dreammachlne. 22.55 Med. 23.02 (S)
Vanavond laat. 0.02 Radiojournaal.
0.05 Droomtop-tlen. 1.02 Muz.
hilversum i
HILVERSUM II
8.00 Nws. en 8.11 Radiojournaal. 8.50
Morgenwijding. 9.00 (S) Seml-klass.
en mod. muz. met comm. (9.35-9.40
Waterst 10.00 (S) v.d. kleuters.
10.20 (S en mono) Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws: 11.03-11.05 Radiojour
naal). 11.30 (S) Rondom twaalf
een uur allerlei voor Iedereen, met:
De groenteman: Paris vous parle en
11.55 Beursber. Overheldsvoorl.
12 30 Ultz v.d. landb. AVRO: 12.40
(S) Knipperlicht: radloverkeersma-
gazlnc. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 (S) Wat deed hij hier?:
mod. muz EO: 14.00 Het woord der
waarheid - kernbegr. uit de Bijbel.
14.15 (S) Over en weer. radiomaga
zine. 14.55 (S) Licht ensemble. 15.15
rS) Licht en uitzicht: gewijde muz.
16.00 Nws. 16.03 Klankbord: act..
Inf. en comm. 16.10 (S) v.d. kinde
ren. 16 30 IS) Jeugdtoer. AVRO:
17.00 <S) Mobiel - beweegl. progr.
voor beweegl mensen 17.55 Med.
KR 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badlnerle: klass.
muz. (7.30 Nws; 7.41-7.50 Echo). 8.24
Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn
v.d. hulsvr. 8.45 Zon ln de schoor
steen: Slnterklaasprogr. (8.40 Negen
helt de klok uit 1950; 9.40 Schoolra
dio: 10.30 Nws.) 11.55 Med. 12.00 (S)
Van Twaalf tot twee. met 12.22 WIJ
v.h. land: 12.26 Med. t.b.v. land- en
heldsvoorl.Antlll.
nu. 17 10 v.d. Kleuters. 17.30 Nws.
17.32 Echo.
HILVERSUM III
v.d. pep. j.
radio. 12.03 (S) Opvall. vro»
gevar. visite 14 03 Eddy Becker
15.03 Drie-Draal. 16.03 (S) Mix.
Willeke Alberti vanavond in Vrouw Holle, maar dan als Amanda, die
die zich aan het spinnewiel prikt.
De Mountles-show van zaterdag
avond ging nagenoeg ten on-
i'-r n::n platvloerse pikante
rieën. We hebben niet zowel be-
aar tegen pikante zaken, al
zouden we op dit zaterdagavond-
se uur liever een „famlllepro-
gramma zien, maar het meren
deel van de sketches was al te
ouderwets-zouteloos.
Dan mikt de NCRV beter op fa
miliaal vermaak met Herkent u
deze tijd, geen hoogvliegerig
programma, maar redelijk on
derhoudend. gevarieerd en de
kijkers niet volledig tot passivi
teit doemend.
De NCRV he«ft overigens een
duidelijk heimwee naar de (ei
genlijk helemaal niet zo) goede
oude tijd. In die tijd leeft Swie-
hertje, onaantastbaar t.v.-feno-
meen, maar ook de Laterna Ma-
gica, de verre voorloper van de
t.v. en dat leverde een knap-ver-
velend programma op.
Gisteren was bij de VARA
„Waaldrecht" er weer. Met een
zo-zo-afievering: mager piot dat
ten onrechte tot zestig t.v.-minu.
ten werd uitgebreid. De bezet
ting was niet vlekkeloos. Her
man Kortekaas kan wel hand-
standjes, maar nauwelijks een
spel-karakter maken. Voor de
rest leek het dat de medewer
kenden een paar repetities te
kort waren gekomen. Jammer,
want de cameraregie leek tegen
betere prestaties opgewassen.
Twee onder één kap, ook een
VARA-feuilleton, komt veel ge
makkelijker van de grond. We
zouden zeggen: laat Herman
Fortuin, de man van het Waal-
drecht-idee, eens gaan praten
met Jelle de Vries, de man die
voor „Twee onder een kap" de
dialogen schrijft, die „Waal
drecht" kennelijk nodig heeft.
De VaRA nam gisteren ook een
Duits programma over rond au
teur Rolf Hochhuth. Te veel eer,
vonden wij, voor een slecht to
neelschrijver die bekendheid
verwierf door nogal onbeholpen
schandaal te veroorzaken.
Hochhuth werd rijk door het
„schandaal", niet door zijn dra
matisch vermogen. Dit t.v.-pro-
gramma vonden we te veel eer
voor een suteur die al te goed-
koop mikt op Duitsers die niet
in een Duitse schuld willen gelo
ven en daarom graag een Hoch-
hut-paraplu opsteken.
Vg-