Dick Walda, man van het eerste -Waaldrecht- uur Huis op de grond, gedwongen wonen TELEVISIE VANAVOND KRO en BRT gaan gezamenlijk BB-kwis maken Geheime cheque 029: Op de polaroid met Sint Nicolaas. TELEVISIE MORGEN RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 NOVEMBER 1973 Dick Walda. Wie deze schrijver (33) onder meer van de komende aflevering van Waaldrecht, een uurtje heeft ho ren praten, is in één keer op de hoogte met het samenwer kingsverband achter deze Nederlandse produktie. Plan ning, inspraak en overleg. „Vergeet niet de naam van Ad Löbler te vermelden. Hij is de man tussen schrijver en regisseur. We hebben speciaal om hem gevraagd, hij is onmisbaar. Met hem kan je technische dingen bespreken, zonder regisseur lastig te vellen. De schrijvers van Waal drecht stonden er op dat hij zou komen". zt/n Herman Kortekaas „Graag naar tv" Herman Kortekaas, kan uren praten ove vak als variété-man. „O, als je daar over begint, wel dagen". Maar hij is ook de man, die zich rea liseert dat de variété zoals die vroeger werd ge bracht, een aflopende zaak is. Wal dat betreft is hij het met de makers van de aflevering ..Statie' geld" van Waaldrecht wel Alleen één ding zit hem niet lekker. Het gegeven, dat een acrobaat aan de drank KAN raken. „Be staat niet", zegt hij. uit leggend waarom: „Je bent dagelijks zo intensief bezig met je vak, dat we ten de mensen niet half. De voorbereidingen, het pak alleen al, waarin je werkt. Dat moet helemaal gegoten zitten, maar aan alle kanten kunnen mee' rekken. Wat je eet. zoek je met zorg uit. En een borrel? O ja, misschien een voor het naar bed gaan. Of na een inspan nende uitvoering. Maar aan de drank raken is vol strekt onmogelijk, geen acrobaat die er maar can kan dénken. Het is im mers funest voor je condi tie. die boven alles gaat..." Herman Kortekaas heeft geen ervaring als spreken de acteur. Hij is behalve één van de twee Kamé's Kokki, in het duo met Peppi (John van Essen), die in Statiegeldde bij rol heeft van drankhande laar voor kinderen op de tv. Als hoofdrolspeler in deze Waaldrecht voelt hij zich echter thuis. „Ik ben het type van de clown, de man die verliest, onder ligt. Zo zou ik graag voor de tv verder willen wer ken. En de teksten... ach. die worden aangepast, daar heb ik geen moeite mee. Ons soort mensen zullen ze heel goed kun nen gebruiken. We hebben zo veel ervaring op aller lei theatergebied. Daar kunnen ze gebruik van maken". De reden wordt spoedig duide lijk. Dick Walda behoort tot de groep van het eerste uur, die wel mee wilde werken aan het idee van hoofd-drama Herman Fortuin om een Nederlands pro- dukt te maken. Die kerngroep werkte al langer bij de VARA, zoals Dick Walda, die 20 radio hoorspelen op zijn naam had staan. „Nick van de Boezem, regis seur, ontdekte me destijds. Ik had twee verhalenbundels ge schreven een derde is op komst hij had die gelezen. Op grond van die verhalen is me in '64 gevraagd hoorspelen te schrijven en later afleveringen voor Waaldrecht". Twee zijn reeds uitgezonden: .Granada, Granada, wat doe je hier" en „Oefening nacht braak". Komende zondag wordt getoond „Statiegeld". Een signa lement van de verdwijnende va riété-artiest, de man, acrobaat, goochelaar, die vroeger volle za len trok, nu nog af en toe op treedt op personeelsavondjes van kantoren en fabrieken. Er zit geen „oplossing" in. Walda: „Daarvan wilden we na de eerste afleveringen Waal drecht af, boodschappen en op lossingen. Ik ken variétémensen, die niet tijdig omschakelden of dat niet meer konden. Roem Wat sommigen nu nog doen, dat kén eigenlijk niet meer, die steunen op de roem van vroeger en het oudere publiek. Dat heb ik als gegeven gebruikt voor deze Waaldrecht-aflevering. Het idee om Herman Kortekaas te vragen voor een rol, is van regisseur Nick van de Boezem. Kortekaas is een van de twee Kamé's, ook bekend als Kokki (van Peppi). Hij is zo'n variété man, die we uitstekend konden gebruiken". Het verhaal van „statiegeld": Lucas Stutvoet, acrobaat, komt uit een inrichting voor alcoholi ci. Hij wil het oude vak opvat ten met zfjn acrobatenmakker Willem, met wie hfj het bekende duo Caswillies vormde. Willem echter heeft zoch omgeschoold tot verantwoordelijke pompbe diende, is verloofd, heeft een boot en kans op een huis. Lucas praat hem om, tegen de zin van de verloofde in. Ze heb ben toch een tv-auditie... Maar die auditie vernietigt alle dro men van Lucas, die niet kan in zien dat zijn nummer „voorbij" is. Willem en verloofde gaan aan hun toekomst bouwen, Lu cas sloft gebroken uit beeld". In hoeverre blijft de schrijver van de synopsis de korte in houd en bet script de vader spel. Walda: „Neem die scène van het verloofde stel in dat bos. Het enige dat Ik heel pe dant kan opschrijven, in vier re geltjes is: dit moet móói worden gefilmd. In een bos zonder bord jes. Ik ben dan uitgepraat, ik Iaat het dan verder helemaal over aan de cameraman en de regisseur, die daarin vakman zijn. O ja, ze nodigen me uit om te komen kijken, ik ben een welko me gast en ik maak van die uit nodigingen wel eens gebruik, één of twee keer. Maar ik be moei me nergens mee, het is mijn terrein niet meer". Met het inleveren van het script waarover wel heel wat is af gepraat met deze en gene heeft Dick Walda in feite af stand gedaan van zijn werk, dat dan door anderen wordt overge nomen. „Die jongens hebben wel zo veel ervaring, dat je er blind op kan varen. Als die zeggen, zeg, kan je dit of dat niet wat inkorten of langer maken, dan doe ik dat. Het is soms vervelend, maar ze hebben immers doorgaans ge lijk". „Nee. niet altijd. In Statiegeld komt een polonaise voor, ter ge legenheid van de ondertrouw van die twee, met al die drank en zo. Nick wilde die scène lan ger hebben, maar ik vond het zo wel genoeg. Nee, laat maar, zei ik, daar begin ik niet aan. Nou, dan heb je daar je vrijheid in, er wordt niet verder over ge zeurd". Dick Walda, die helemaal van „Meer verslag dan film" zijn pen leeft: „In feite is de verfilming een verbetering van de synopsis en het script. Zoals cameraman Jan Kijser heeft ge- film alleen al. Maar al niyn ideeën zitten erin, daar is niets aan veranderd. Zoals het idee dat televisie een toverwoord is. De acrobaat die zich al uit het vak had terugge trokken, kwam tot leven toen hij het woord televisie hoorde. En neem dat mannetje in Amster dam. toen we een straat wilden fotograferen omdattie zo lekker rond liep. Vroeg het mannetje: waar is dit voor? Televisie, mompelde ik. Dat mannetje liep onmiddellijk terug om op de ca mera toe te lopen. Loop ik zo goed? vroeg hij..." Over de Waaldrecht-afleveringen wordt nogal gepraat. De ac teurs zouden soms te veel to neelmatig spreken. Dick Walda wil daar vanaf zijn. „Dat ligt dan niet aan de dialogen, die zijn goed. Ik weet wel, dat er in café's over wordt gesproken, dat men Waaldrecht wel waardeert. Dat hoor ik van mensen die me niet kennen als schrijver ervan. Ik denk dat de voornaamste re den is, dat zij de situaties her kennen. Die komen niet voor in Amerikaanse series. Waaldrecht is Nederlands, met Nederlandse situaties en problemen. Die her kent men en daaraan, denk ik, hebben we ons succes te dan ken". Dick Walda, die er nog erg jong uit ziet, niet het type is dat met hond en pijp de toestand van ons land wel even zal beschrij ven. houdt zich er wel intensief mee bezig. Het is meer verslag geving dan filmschrijven, wat hij doet. Ook al groeit Waal drecht uit tot een korte (bios coop) film van 50 minuten. „Voor de NOS ga ik een serie schrijven over de problematiek van de bejaarde. Ja, dertien af leveringen. Bij de TV moet alles in dertien, maar vraag roe niet waarom..." F. J. BROMBERG Dick Walda. Amsterdammer, die liever een verslag schrijft, zoals uit zijn Waaldrecht-aflevering „Statiegeld" blijkt. (van onze omroepcorrespondente) HILVERSUM De KRO is met de BRT in onderhandeling over een gezamenlijke productie van de Berend Boudewijnkwis. De besprekin gen zijn, aldus vernamen wij uit welingelichte bron, in een zeer ver gevorderd stadium. De bedoeling zou zijn van de populaire KRO-kwis een Nederlands Belgische produktie te maken. Zowel voor de KRO als de BRT is dit een aantrekkelijk plan. Voor de KRO omdat de kosten van het programma dan gedeeltelijk voor Belgische rekening komen. De BRT is wanneer een co-produktie tot stand komt van haar grootste concurrent af. Enige weken geleden klaagde men ervan BRT-zijde over, dat d Berend Boudewijnkwis in België zeer popu lair is en het grootste gedeelte van de Belgische kijkers voor zich opeist. Dit houdt in volgens de woordvoerder dat slechts een zeer klein per centage van de Belgen op die bewuste zaterdagavond op de eigen BRT afstemt, ongeacht wat men tegenover de Berend Boudewijn kwis inzet. Maandag 3 t/m woensdag 5 december 's middags van 2 tot 5 mag iedereen gratis op de Polaroid in gezelschap van de Sint. Na afgifte van Geheime Cheque 029. Ki jkes in de BijenkprfJ^ Een huis op de grond, is een do cumentaire die de overloop be handelt van inwoners van grote steden naar landelijke gebieden waar relatief goedkope hulzen staan. Maar vrijwillig is deze verhuizing niet altijd tot stand gekomen: velen moesten wel, om aan Iets betaalbaars te ko men, of om de woonellende van een flat te ontlopen. Er zijn er bij, die het leven „buiten" op prijs kunnen stellen, anderen echter niet. Zij missen de cultu rele en recreatieve samenleving, kunnen de lasten van het nieuwe huis niet goed aan en huisvrou wen voelen zich buitengesloten. II, 22.50 uur. De KRO brengt vanavond het familieprogramma Cineac, met afleveringen van de tekenfilmse ries Porky Pig en Bugs Bunny, bovendien de films Kangoeroes in Australië, November in Cana da en de derde aflevering van Avontuur in Nieuw-Zeeland, met als titel „Ontsnapt en tóch weer gepakt". Ned. I, 19.05 uur. Smith and Jones Smith and Jones, die een jaar de tijd hebben om te bewijzen dat zij op het goede pad zijn, worden steeds betrokken bij moeilijke gevallen. Vanavond krijgen zij te maken met een gevangene van Mexicaanse mijnwerkers die in staking zijn gegaan. De bevrijding van deze gevangene zou een reden zijn om het duo alsnog op de zwarte lijst te plaatsen. Ned. I, 20.21 uur. Hitjournaal Op de late avond zendt de KRO-televisie de derde afleve ring uit van de uit zes delen be staande serie Hitjournaal met internationale hits uit vroeger jaren. Deze derde aflevering be vat de periode 1910-1914. Men hoort onder meer „Chinatown, my Chinatown", „Auf der Re- perbahri", „It's a long way". „O sole mio" en „Play a simple melodie". De medewerkenden zijn: Graham Bonney, Rico Lan za, Jacques Raymond, Cindy und Bert, Bruce Low, Daisy Door, Ann Michell en Owen Wil liams. Ned. I, 22.00 uur. De kleine tentoonstelling in het Rijksmuseum te Amsterdam „Dag Sinterklaasje", waarin het kinderfeest in vogelvlucht door de eeuwen heen wordt bekeken, is één van de onderwerpen van het programma Uit de Kunst, dat de NOS-televisie vanavond ui zendt. Het programma bevat voorts informatie over een aan tal kinderboeken, die ter gele genheid van het feest van de Goed Heiligman de markt over stromen; de beeldende kunste naar Har Sanders, die deel uit maakt van de bijdrage die Ne derland sinds jaren weer levert aan de internationale avant-gar de de Canadese zanger John Heawood met het trio Nico van der Linden, n.a.v. zijn Cole Por ter programma in Tingel Tangel te Amsterdam. Heawood wordt tevens geïnterviewd door Hetty Blok; toneelgroep Centrum met het toneelstuk „De Gast" van Gerard Lemmens met Ingeborg Elzevier. Karin Haage. Lou Steenbergen en Ernst Zwaan. Ned. I. 22.55 uur. Ren je rot In het derde deel van Ren je rot, rennen tien zesde klassers om het hardst voor goede ant woorden en prijzen. Gasten is dit programma zijn Flip Halle- ma en Dik Bruynesteyn. Ned. II, 19.25 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 KRO-cineac 20.00 Journaal NOS 20.21 Alias Smith en Jones 21.10 Brandpunt 22.00 Hitjournaal 22.50 Algemene loterij Neder land NOS 22.55 Uit de kunst 23.20 Journaal 23.25 Sluiting NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Zorro 19.25 Ren je rot 1 20.00 Journaal NOS 1 20.21 Op losse groeven 21.20 De FBI 22.10 TROS-sport IKOR 22.50 Een huls op de grond 23.30 Journaal NOS 23.35 Sluiting DUITSLAND I Rok. progr.NDR: 18.00 Sport, 18 Act 18.45 Zandmann. 18.55 Nor schau-magaztne. 19 26 Okay 1_ 19.59 Progr. overz. WDR: 8.20-9 en 10.30-11.30 Schooltelevisie 18 Reg. nws. 18.10 Okay SIR. 18 DUITSLAND II Journaal. 21. BELGIE NEDERLANDS 1 18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Korte Jci film. 18.15 Verkeersvelllgh. 18. Volksuniversiteit. 18.50 Overz. tclei sleprogr.'s, 19.03 Kath.—godsd. ult| 19.33 Zoeklicht. 19.38 Med. en wet 19.45 Journaal. 20.10 Sam. 21.4' NEDERLAND I 10.30 11.00 11.30 16.00 16.02 16.40 17.10 19.05 20.00 20.21 21.50 22.20 22.50 NOS Huisartsen (Teleac) De ondernemer (Teleac) Sluiting Journaal NCRV Kijkkast Laterna Magica Het theelepel-vrouwtje en de ski-sport Sluiting NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal NCRV Swiebertje Journaal NOS Herkent u deze tijd Farce majeure Ander nieuws Journaal NOS KRO/RKK-IKOR Het lied van de week Sluiting. NEDERLAND II NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal AVRO 19.05 Wie van de drie 19.30 Mash 20.00 Journaal NOS 20.21 De Mounties-show 21.10 Cannon 22.00 AVRO's sportpanorama 22.50 Journaal NOS 22.55 Sluiting DUITSLAND 1 Reg. progr.: NDR: 18.30 Eln herrit- rhes Leben. 1B.00 Act. 19.15 Ami sem. progr. 19.58 Progr. oven WDR: 8.20 9.25 en 10,30 11.- Schooltelevisie. 14.00—14.30 Weekjoui naai. 18.35 Eln herrllches Lebes 19.00 Nws en act. 19.35 Sle baute eln Abblld des Hlmmels. 20.00 Jour naai en weerber. 20.15 Amuserr progr. 21.45 Lottogetallen Jout naai en weerber. Het woord v( zondag. 22.05 Gehelmagent Joh Smith. 23.20 Journaal. DUITSLAND II ■al. 19.30 Mus 20.15 Es begann ln Ncapel. 215 Journaal. 2155 Sportjournaal met ln terljber. 23.10 Das ausgefullte Lctv- r. des Alexander Dubronskl. 0.45 Jouf BELGIE NEDERLANDS 18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Jeugdflln 19.05 Traject. 19.35 Zoeklicht. 19.4' Med. 19.45 Journaal. 20.10 Relnaan de Vos. 20.35 Show. 21.25 Echo 21.» Jake, polltlefculll. 22.45 Journaal. HILVERSUM I VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit, morgen dat 18 20 VPRO-Vrljdag: komm. en analyses. KRO: 19.00 (S) Uit het operette album. 19.30 Mens te zijn op aarde 20.00 (S) In antw. op Uw schrijven: verzoekpl. progr. 22 00 (S) Kurslef: cabaret- progr. 22 25 Overweging 32 30 Nws. 22.40 (S) Hits 23.55-34.00 Nws. Nova Zembla FM: leugens, venvar ring. strijd en goed nws. (2O.0C Nws: 20.05—20 15 Vandaag dit, mor. gen dat). NOS: 20.50 Den Haaj vandaag. VARA: 21.00 Radlophllh Ork. en solisten: klass. muz. In dt pauze: ca. 21.4^21.55 Theater- er fUmnws 22.30 (S) De Staalkaart 23.25 (S) Muz. van deze eeuw voor viool en plano. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III HILVERSUM II NOS: 18.CO Nws. 18.CC Joost mag nle- KRO: 18.00 CS) Licht ork. met solis ten 18 19 Ultz. v. d. PvdA. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning: Nws. feiten en achtergr. op soe- HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 (S) Z.O.. met 7.54 VPRO: Deze dag: 8.00 Nws; 8.11 Dingen v.d. dag: 9.35 Waterst. en 10.10 Ombuds man. 10.30 (S) Z.I (1100-11.02 Nws.) 13 00 Nws. 13.11 Dingen v.d. dag. 13.33 fS) Dit Is het begin: Jon- progr. NOS: 14.45 (S) NOS- Franj bedrilfsle' Med. t.b.v. land- Nws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Steiger B: amusem. progr, 15 30 Nws. 15.33 (S) Luister uit en thuis verzoekprogr. v.d. mili tairen 17 30 Nws. 17 32 Aktua. 17.50 (S) Café-chantant: liedjes en rnuzJ uit de goede oude tijd. HILVERSUM III HILVERSUM II 8 45 Gynuv v.d. hulsvr 10.00 <S) Tlen-om: mlnlmag. voor en met Jon ge luisteraars. 10 30 Nws. 10 33 (S) Route A: amusant wegwijs wor den In Nederland. 11.55 Med. 12.00 NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Klaar wakker. 8 CO Nws. 6.02 (S) Tot uw dst: klass muz. op uw verzoek. '9 00 Nws.) 10 00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.05 (S) Pers vers. 13.00 Nws. 13 03 (S) Drie van u. (14.00 Nws.; 15.00 Nws. 15 03 (S) Pop Station. 16.00 Nws. 16 C3 (S) Sportshow: sport en muz. (17.00 Nws.) Martin Brozius en (gast) Flip Hallema rechtsvan avond in het jeugdprogramma „Ren je rot" HOU HET SCHERM IN HET OOG Standaard LuikFeyenoord Volgens de NOS zal Standaard Luik geen toestemming geven voor een rechtstreekse uitzen ding, wanneer te veel plaatsen onbezet blijven. Overigens blijft de regeling van kracht, dat het tijdstip van publikatie over het doorgaan van een rechtstreekse u'tzending, wordt bepaald door (Van onze redactie radio en tv) Een rechtstreekse uitzending van de voetbalwedstrijd SlanJ- daard Luik Feyenoord. woensdagavond 5 december in Luik te spelen voor het Europa cup III toernooi, valt niet te verwachten, aldus de NOS. Niet alleen wordt betwijfeld of de wedstrijd wel zal door gaan het veld ligt er bij zonder slecht bij maar ook is een groot aantal kaarten uit Rotterdam teruggezonden. Zoals bekend zou deze wedstrijd afge lopen woensdag worden ge speeld. Het terrein werd afge keurd en degenen die reeds een kaartje hadden gekocht, konden desgewenst hun geld terug krij gen. Telepatisch begaafde tv-kijkers Standaard Luik. Zoals gemeld heeft de NOS, door een intern misverstand, aan deze regeling voor de wedstrijd die afgelopen woensdag zou worden gespeeld, niet voldaan. Standaard Luik dreigde met een boete van 35.000,- maar door de sneeuwval is deze dreiging ongedaan gemaakt nog afge zien van het standpunt van de NOS, of deze boete ook gehono reerd zou moeten worden. Bugs Bunny, vanavond gast in KRO's Cineac. LONDEN (DPA) Tientallen Britten blijken telepathisch be gaafd te ijn sinds ze een televi sieuitzending hebben gezien, waarin de Israë'lërs Url Geiler gedachten—overdracht demon- streerde. „Dat ben ik ook, dacht de 7- jarige Mark Shelley uit Ipswich. Onder het toeziend oog van stomverbaasde buren liet hij le pels, sleutels en zelfs horlogewij- zers achter glas buigen. Op de dunste plaats maken de voor werpen een hoek van 90 graden zonder dat Mark een vinger ver- Het tv—station en een krant kregen telefoontjes van wel 50 kijkers, die allen meldden dat hun bestek als door hekseni verboog. Het Britse tijdschrift „New Scientist" heeft Geiler in middels gevraagd zijn raadsel achtige gaven te demonstreren voor een commissie van weten schapsmensen. Het virtuoze wonderkind van weleer op de piano, Liberace. heeft zich ontwikkeld tot een protserige wonderman. Wat on der zijn handen komt aan com posities slaat hij met groot ge- maa uit de toetsen. Omdat hfj met muziekinterpreten niet wen ste te discussiëren over accen ten en omdat de showbiz dankzij de tv hem gouden bergen beloofde, een belofte die inmiddels is ingelost, stapte hij uit de concertpraktijk. Hij i» destijds ook in Europa op tour nee geweest. De recensenten be wonderden zijn begaafdheid, maar laakten zijn exhibitionisme in toucher en levenshouding. Zo kwam hij er gisteravond ook uit in het portret, dat de VARA had overgenomen van een Ame rikaanse filmer. Liberace vindt zichzelf belangrijker dan de mu ziek en waar hij voorgeeft ver liefd te zijn op z!jn publiek legt hij vooral een grote eigenliefde aan de dag. Hij heeft van alles te veel, huizen, auto's etc., maar hij doet er niet krenterig mee. Dat siert hem. maar op dezelfde overdadigde wijze pousseert hij ook zichzelf. Dat wordt op zeker moment hinderlijk. Dat half uur was net lang genoeg om deze man nog eens aan het werk te zien en te horen, daarna was de maat van het narcisme weer vol. De VARA bracht nog een twee de portret, nl. dat van de schrij-, ver A.M. de Jong, wiens boek Merijntje Gijzen door de Vara in tv-beelden is vertaald en waarvan de eerste aflevering op nieuwjaarsdag op het scherm komt. Van Gabri de Wagt. de interviewer, ver tarnen wij, dat hij met enige acnterdocht al die lovende uitspraken had aange hoord van degenen die deze schrijver hebben gekend. Er kwamen louter loftuitingen uitj De ervaring leert dat in zo'n charmant gemaakt portret soms heel weinig duidelijk wordt van de mens. Die vrees vooraf bleek niet overdreven. De Jong is on getwijfeld een groot schrijver en een gaaf mens geweest, maar, wat hem tot een echt mens heeft gemaakt kwam eigenlijk weinig ter sprake. Het Gat van Nederland van de VPRO Let weer enkele mooie menselijke onderwerpen zien.; met een afglijdende voorkeur voor de zelfkant, die heel wat mnder boeiend is dan de ma kers zelf geloven Wim de Bie en Kees van Kooien gaven ove rigens een pracht'ge parodie: van de Wereld op Hielen, waar in schoenen op de hak werden genomen met het gemak alsof het over auto's ging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2