TEGEN VERVAL
Maak Rond Sinterklaas
snoepje van eigen deeg
Huilende
zuigelingen
Sint zoekt
tandpastatuberoller.
Sint zoekt
poppentweeling
die in bad kan.
Sint zoekt
levendige slang*
Sint zoekt
kaarsen met
sinaasappelgeur.
MAANDAG 19 NOVEMBER 1973
LEIDSE COURANT
PAGINA 7
VOOR DE VROUW
Bij Elisabeth Arden kwa
men tien nieuwe produc
ten in het reeds omvang
rijke assortiment voor de
huidverzorging, die lich
ter zijn en een diepere
werking hebben. Door een
vruchtbare samenwer
king met „Elylilly"
(pharmaceutische firma,
derde in grootte van de
wereld), die de natuurlij
ke producten in klinieken
en ziekenhuizen liet pro
beren, kwam het „perso
nal skincare system", in
drie basisgroepen: A)
voor de normale tot droge
huid: B) voor de normale
tot vette huid en C) voor
de probleemhuid (specia
le verzorgingsproducten)
tot stand. Madame Hu-
bart. verkoopleidster van
de Benelux en de heer
Surdiacourt, General Ma
nager uit Parijs kwamen
er speciaal voor naar Den
Haag om de uitbreiding
toe te^ lichten en de pro
ducten te demonstreren.
Uit de veelheid van mate
riaal lichten we het on
derdeel de „eight hour
cream", balsem voor
nacht of dag met enorm
veel gebruiksmogelijkhe
den. Ze heelt en geneest,
balsemt en verzacht. In
San Francisco, vertelde
de heer Surdiacourt, brak
kortgeleden vlakbij een
salon van Arden een
brand uit. Een der
schoonheidsspecialisten
griste alle potten „Eight
hour cream", die ze maar
te pakken kon krijgen bij
elkaar en bedekte de ge
zichtshuid van een getrof
fene helemaal met de
crème. De later behande
lende arts zei „dat ze niet
beter had kunnen doen".
De huid van de man ge
nas totaal. De crème ver
betert ook de conditie van
bros haar met gesple
ten punten, (op de borstel
aanbrengen en vanaf de
kruin borstelen). Een veel
heid van huiden, een veel
heid van mogelijkheden
met het „personal skinca
re system", waarin voor
droge huiden de toevoe
ging „gentle" (zacht)
vaak voorkomt en voor
vette huiden: „deep",
(diep). Versterking van
de probleemhuid door Vel-
va Smooth Lotion, die
transpiratie vertraagt, en
stimuleert na een schoon
maakbeurt met afwasba-
re reinigingscrème „com
plexion clear" met diepte
werking. Maakt de huid
glad. „Velva Cream"
maskers (basis zeewier)
kunnen zelfs om de ogen
gebruikt worden, zo
„gentle" zijn ze.
Interessant de Bye-lines-
kuur (8 dagen), gericht
op gezicht en hals. Voor
72,50 een doos met 8
ampullen, elk voor een
dag. Te gebruiken 's
avonds of 's morgens en
de vloeistof goed laten in
werken. Indien u de in
houd van een ampul in de
loop van de dag aan
brengt, is wachten met
make-up gewenst (ten
minste twee uur). Voor
probleemhuiden aanbevo
len en als opknappertje
voor elke huid in voor- en
najaar. Bye-lines throat
cream is een crème met
proteïne. samengesteld
voor de oudere hals (het
zwakke punt voor elke
vrouw boven de 40). Leuk
cadeautje: een coffret
met twee draaiende pla
teaux met huidverzorgen-
de producten voor f 39,75.
Geschikt voor de winter
sportreis. want het weegt
niet veel".
T.F.
Zoals bij elk groot feest gebruik
is kent ook de sinterklaastijd
z'n eigen lekkernijen.
De tijd voor 5 december wordt er
rijkelijk omgesprongen met
peernoten en figuurtjes van par-
een stuk boterletter, borstplaat,
i speculaas, banketstaaf en cho-
coladeletter ondanks het weege-
<- klaag van de tandarts er best
in.
<-Men kan deze attributen natuur-
lijk in alle soorten en varieiten
in de diverse winkels kopen
maar voor al die keukenprinsen
en prinsessen die het nou een
maal veel leuker en gezelliger
vinden om ze zelf te maken vol
gen hier een paar recepten.
Borstplaat
koffiemelk. Voor heerlijke cho
coladeborstplaat: 100 g koffie
room, 50 g water en zes eetle
pels chocolade. Voor de koffie-
borstplaat nemen we flink was
oploskoffie. Andere smaken: si
naasappel, citroen. Room is
vaak erg zoet. Vroeger werden
veel essences gebruikt, nu niet
meer. De borstplaat kan leuk
versierd worden met noten en
vruchten, die we er dirct na het
uitgieten indrukken. In een dik
ke borstplaat kan een goed in
kunststof perpakte geldsurprise
verstopt worden. Het uitgieten
dient dan wel met veel overleg
te gebeuren.
Het grondrecept voor harde en
voor zachte borstplaat is het
zelfde: 500 g kristalsuiker, 150 g
vloeistof, een snufje zout en het
smaakje. Sommigen preferen
voor de zachte borstplaat witte
bastardsuiker.
De vormen aan de binnenkant
goed oliën en op vetvrij papier
op een koude aanrecht neerzet
ten. De suiker met zout, vloeis
tof en smaak langzaam roeren,
verhitten en precies drie minu
ten laten koken. Blijven roeren! Boterletter
De pan van het vuur nemen en
alroerend laten afkoelen. Zodra "oor b« deeg: lal g bloem. 150 g
het mengsel dof wordt in de roomboter, 3/4 dl water, rout, VV orstbroodjrt
vorm uitgieten. Dit juiste mo- enkele druppels ailjn.
ment te kieren is erg belang- Voor de vulling: 150 g amandelen, stokbrood
rijk 150 g suiker, 1 eierdooier, ci-
Voor harde frambozenborstplaat troenresp.
nemen we 100 g grambozensap Wel de amandelen alvorens ze te
en 5° g water, voor zachte ne- pellen, droog ze af en maal ze.
men we in plaats van water Vermeng ze met de suiker, de
eierdooier en de citroenrasp.
Maak deze amandelspijs enkele
dagen tevoren. Snijd voor het
deeg de zeer harde boter door
de bloem en vorm hiervan met
het water en de azijn een sa
menhangende bal (de boterklon
tjes blijven hierin te zien). Rol
het deeg enkele malen uit en
vouw het weer op. Maak er een
lange lap van en vorm de ge
wenste letter. Leg de amandel
spijs in de vorm van een lange
rol op dit deeg. Vouw dit om de
spijs heen en plak het met wa
ter vast. Bak de letter, na deze
bestreken te hebben met losge
klopt ei, in een zeer hete, voor
verwarmde oven in ongeveer 35
minuten gaat en goudbruin.
bruin branden. Giet de koede
emlk bij de caramel en roer tot
deze is opgelost. Neem depann
het vuur. Roer de maïzena, de
eieren, de vanillesuiker en een
snufj zout door de koffieroom
en fiet dit mengsel al roerend
bij de caramel. Zet de pan weer
op het vuur en laat de pudding
onder voortdurend oeren lang
zaam aan de kook komen en
eventjes heel zachtjes dorkoken.
Daarna het koffie-extract en het Gevulde speculaas
klont boter toevoegen. Giet de
een metkoud water 250 g. zelfrijzend bakmeel, 150 g
rand (kan ook op biscuitdeksel,
belegd met aluminiumfolie). Be
strijk dit met losgeklopt ei en
verdeel hierop gelijkmatig de
amandelspijs, klaargekocht of
te voren gemaakt van 150 g
amendelen, 150 g suiker, 1 eier
dooier. geraspte citroenschil.
Bestrijk deze eveneens met los
geklopt ei, leg de tweede lap
deeg erop en druk de lagen
goed op elkaar. Bestrijk ook
deze tot slot met ei e ndruk er
hier en daar een gehalveerde,
gepelde amendel in. Bak despe-
culaas inongeveer 40 minuten in
een matig warme oven gaar en
goudbruin.
gelijke stukjes
snijden en enigszins uithollen.
Dan 2 worstjes door elk stukje
stokbrood steken en deze op het
rooster in het midden van de
plaatsen. De oven tot plm.
150 C.
het
omgespoelde vorm, stijf laten
worden, daarna storten en met
moccaboontjes garneren. Opdie
nen met zoete stijfgeklopte sla
groom. Slagroom zo uit het fles
je er overheen gieten, is ok erg
lekker.
Een misschien vinden de jongsten
in uw gezin het reeleuk om dit
jaar eens zelf hun eigen borst
plaat klaar te maken? Gun hun
die pret en help ze ongemerkt
een klein handje met de voorbe
reidingen. Hun trotse stralende
blik zal een extra elonign vor u
op 5 december zijn.
druppel, die men van de lepel
laat vallen, een draadje vormt.
Neem dan de pan van het vuur
en roer zo lang tot de oplossing Roomborstplaat
dik begint te worden, "chop de
oplossing nel in door uw jeugdi- mej, noten
ge helpers natgemaakt borst-
plaatvormen en zet deze op bo- 2 kopjes suiker (250 g). 21/a2 Ie-
terhampapier. Na afkoeling pe| koffieroom, 1 eetlepel cacao,
worden de ringen onmiddellijk 4 eetlepels hazelnoten (plm. 40
weer losgemaakt. g) Rooster de hazelnoten voor
zichtig in de oven of in een be
boterde koekepan. Vermeng de
suiker met de cacao, voeg de
koffieroom toe en laat het ge
heel zachtjes smelten. Kook de
massa als hijvloeibaar is gewor
den vlug in een open pan tot de
laatste druppel, die van de lepel
afloopt, een draad trekt. Neem
daarna de pan van het vuur en
roer in de massa tot deze dik
en ondoorzichtig **egint te wor
den. Giet de massa uit in bebo
terde borstplaatvormen, die op
een beboterd stuk papier ge
plaatst zijn. Duw de geroosterde
hazelnoten erin en Iaat de borst
platen goed koud worden, voor
ze uit de vorm te halen.
Kijk es in de BijenkorfJjTll
donkerbruine basterdsuiker, 175
g roomboter, 11/2 lepel specu-
laaskruisden, 1 lepel meel, zout,
citroenrasp.
Snijd de boter tot kruimels in de
bloem en kneed er met de sui
ker, kruiden, zout en melk een
glas deeg van. Laat het een
nacht opstijven. Rol het uit of
druk het uit) (tot een rechhoeki-
ge plak van 1/2 cm. dikte en
verdeel deze in twe gelijke de
len. Breng een deel over op een
beboterd bakblik met opstaande
(ADVERTENTIE)
Kijkes inde Bijenkorf Lf
brood met water besprenkelen
en in plm. 5 minuten kappend
later worden. Als garnering de
takjes peterselie in het brood- K-OllieDOrstplaat
steken om de stukjes stokbrood
een rood lintje strikken en ze
war presenteren met mosterd.
Hop jesp ud ding
150 gr. suiker, 4 dl. melk, 1 dl.
koffieroom, 1 dl. sterk koffie-ex
tract, 2 eieren, 2 pakjes vanille
suiker, 80 gr. maïzena, snufje
zout, klontje boter.
Laat de suiker zonder water in
een ijzeren pan smelten en
Laat ze 2g0 gr suiker en 5 lepels
sterk koffie-extract onder nu en
dan roeren oplossen. Kook het
suikerstroopje, zonder dat de
vlam on de pan speelt, in. Ver
mijd ook het ontstaan van sui
kerkorrels tegen de binnenrand
van de pan. Dit kan men voor
komen door af en toe even een
deksel op de pan te doen, waar
door de wand van depan zich
schoon stoomt. Kook de oplos
sing zovr in, dat de laatste
ADVERTENTIE
Kijkes inde Bijenkorf TT"
Er zijn steeds meer mensen drie geld willen
spenderen aan hun huis. De man die
hierbij helpen kan is de binnenhuisarchi
tect. Binnenhuisarchitectuur heeft ver
schillende kanten. Binnenhuisarchitecten
kunnen niet allemaal over één kam wor
den geschoren. Er is de man achter de
tekentafel, die zelf nooit een stap verzet.
Er is de man die meeloopt om het werk
uit te voeren. Hij is technisch op de
hoogte. Meneer drie is tekenaar-uitvoer
derfabrikant en dan is er nog de duivels
kunstenaar, die bij dit alles ook nog over
commerciële, organisatorische talenten
beschikt. Maar, allen moeten „dienend
scheppen", zoals de heer G.M. Schouten,
binnenhuisarchitect het uitdrukt. Hij
zegt: „een grote fout is je mening op
dringen. Het woord dat de klant spreekt
is heilig. Elk mens heeft zijn eigen sfeer.
Je merkt wat men graag wenst. Het en-
trée van de binnenhuisarchitect moet ver
gemakkelijkt worden. Men ziet hem nog
te veel als de man die het voor het zeg
gen heeft. Zijn taak is voorlichten wat er
met materialen te doen is, te verzinnen
waar hij die materialen vandaan haalf
waaraan de klant zelf niet kan komen en
hoe je met minder geld iets leuker kunt
maken".
hak het kleurcontrast In een kamer nooit
te sterk. (Heer Schouten.) „Je moet bij
het binnenkomen niet direct de vloerbe
dekking zien. Mooi is als hetzelfde dessiD
in het behang en de gordijnen voorkomt.
Kies de kleuren nooit te fel. Kleuren
waarvan je moet ontdekken dat ze mooi
tijn zullen ook mooi blijven. Attractieve
De belangstelling voor het klassieke
interieur wordt steeds groter: vooral in
Frankrijk waar befaamde binnenhuis
architecten kind aan huis zijn bij anti-
quaairs. Aangezien echte antieke meu
bels zeldzaam en daarom duur zijn,
maar de vraag steeds groter wordt,
zijn talrijke ultra moderne fabrieken
zich op de fabricage van zogenaamd
antiek gaan specialiseren.
kleuren vind je op het eerste gezicht ge
weldig, maar je berrt er gauw op uitgeke
ken".
Een binnenhuisarchitect mag nooit zijn
stempel op een interieur drukken. De
heer Schouten ziet de misvatting niet van
de kant van de consument. „Jonge jon
gens komen van de academie en zeggen
met een uit de lucht gegrepen overwicht:
„die stoel moet eruit" of „wat moet u
nou met die afschuwelijke kast?" Mag ie
der mens alsjeblieft mooi vinden wat hij
wil?
Belangrijk in een kamer is wat wij de
DOOS noemen, d.w.z. bodem en wanden.
De doos heeft een dienende functie. Pie
ker dus bij het meubileren van een ruim
te eerst over het huwelijk van gordijnen
en behang. Ook als do-it-selver. Goede
smaak kan het zonder kostbaarheden
doen. Er zijn interieurs ven een paar dui
zend gulden, die ik geze'üeer vind aan
doen dan dure „toonkamers"
bouwd. Ze hebben een serre (b.v. breedte
3.45 m. diepte 1.60 m, hoogte 3 m). Vroe
ger was ze van de daarachter liggende
kamer gescheiden door glazen schuifdeu
ren, die in de loop der jaren het leven
hebben gelaten. Men sloopte ze eruit om
meer ruimte en licht te hebben. De bewo
ners van het huis zitten nu alleen opge
scheept met de nog bestaande portières
(waaruit vroeger de schuifdeuren kwa
men), lelijke sta-in-de-wegs, die niet kun
nen worden weggehaald omdat ze in feite
steunbalken vormen. Meestal heeft zo'n
serre glas-in-lood bovenramen. Zegt de
heer Schouten: „glas in lood beperkt
door de kleurigheid de vrijheid van in
richting, maar soms is het jammer om
het te vervangen door gefigureerd wit
glas. Een oud huis verliest zijn „signa
tuur" door te veel veranderingen, die het
karakter van de bouw aantasten. Laat
men het glas-in-lood met zijn speciale ka
rakteristiek zitten, dan zijn streepgordij-
nen in de fondkleur van het glas een goede
greep. Een bloemetjesdessin doet het
ook. In de mode worden tegenwoordig
toch ook allerlei dessins door elkaar ge
dragen. Mode- en interieurtendenzen
gaan samen".
Gordijnen die grote oppervlakken moeten
afsluiten, lopen aardig in de papieren.
Uitwijkmogelijkheid is boven de meestal
openslaande deuren van een „serre" een
met stof bekleed en met polyester uitge-
vuld houten paneel aan te brengen. Dit
paneel verbergt de mcr.tage van de gor
dijnen, die eruit stromen. En nu de grap:
inplaats van uit meters dure stof, be
staan deze uit twee zijstroken van zeer
goed materiaal (b.y^in bloemdessin) met
Glas in lood beperkt door de kleurig
heid de vrijheid van inrichting, maar
soms is het jammer om het te vervangen.
daarachter sluitgordijnen van een goed-
kopere stof (b.v. effen satinet in de
hoofdkleur van de bloem).
De bestaande portières kunnen worden ge- j
camoufleerd door elkaar kruisende gor- I
dijnen van ijldunne, licht doorlatende
stof, hangend tot op 2/3 van de breedte. 1
„Gecroiseerde gordijnen" zorgen voor
een intiem sfeertje, alleen geschikt voor
mensen die graag op de klassieke toer i
gaan. Het „gezeefde" licht smeekt dan ook
om ronde mahoni® eettafels en Franse j
(boeren)kastjes
„Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn
die deze stijl helemaal niet ligt" (archi
tect Schouten). Een jong, pas afgestu
deerd arts ziet hot misschien zo niet zit
ten". Wat doet hij dan? „Die springt an
ders met de profielen om. De portières
worden bijvoorbeeld glad gemaakt, de
serrevloer gebeitst Daarin kan een bak j
worden uitgehakt van 1.50 m, vol mot
exotische planten. De serre krijgt
bruin/blauw behang, de kamer havanna.
Een mqur is een enorme foto. De serre j
krijgt tegen elkaa. geschoven woonele-
mentenineenfellekleur,bijvoorbeeld j
menten in een felle kleur, bijvoorbeeld
geel en oranje. Aan een haak in het ^>ia-
fond bengelt een rieten fauteuil aan een
galg. Lampen met indirecte verlichting
doen het goed in zo'n interieur. Lcefruim- I
te moet aangepast zijn aan de bewo
ners".
Tiny Francis
De voortdurende huileuda zuigeling is geen klein probleem. Zowel
de slaperige en overspannen ouders als de kinderartsen blijven
geïnteresseerde partij en willen het probleem zo vlug mogelijk
oplossen of er althans een beter inzicht in krijgen.
Vele lezers zullen van mening zijn dat de verklaring allang gevon
den is. Zo zijn velen nog steeds van mening dat babies huilen
omdat het goed is voor de longen. Niemand zal kunnen ontken
nen dat de eerste huilpartij, onmiddellijk na de geboorte, goed is
voor de uitzetting van de longen en daarom zelfs van vitaal be
lang is. Maar als eenmaal de longen uitgezet zijn, zijn er geen be
wijzen dat de longén verder moeten geoefend worden door huilen.
Een volwassene oefent zijn ademfunktie ook niet door hard te
huilen. Anderen zullen beweren dat huilen de enige manier is
waarop een zuigeling de aandacht van de moeder kan trekken.
Daarom heeft het huilen bij de zuigeling een andere betekenis
dan bij de volwassene.
Wanneer het kind honger heeft, koud of warm is zal het dit zeker
bij middel van huilen trachten kenbaar te maken. Maar of ba-
bies zonder ophouden om deze reden blijven huilen is een heel
andere zaak. Ook de natte luier- uitleg doet het niet meer. Het
komt ons vergezocht voor dat een zuigeling niet zou huilen wan
neer hij ingepakt is in een droge en warme luier maar wel wan
neer deze iuier warm en nat zou zijn. Er zijn veel babies met
natte luiers die geon aanhoudend huilconcert ten beste geven.
Laten we niet te veel aandacht besteden aan allerhacie meciaiti*
sche of fysische redenen. Ook moet men niet te veel zoeken naar
oppervlakkige en gemakkelijke uitleg die zowel de baby als ons
zelf moot sussen. Waarom zouden alleen babies voortdurend hui
len omdat ze tandjes aan het krijgen zijn, terwijl oudere kinde
ren toch evengoed tanden krijgen en niet huilen. Ook de fameuze
wind en krampjes in de darmen hebben veel van hun geloof
waardigheid verloren. Anders wel een gemakkelijke mechani
sche uitleg, evenals de zogenaamde „groeipijnen". Aangezien
een kind altijd groeit kan deze vage uitleg altijd te hulp geroe
pen worden. Nergens is bewezen dat groeien een pijnlijke ge
schiedenis zou moeten zijn. Sommige ouders troosten elkaar nog
met de overtuiging dat hun kind voortdurend huilt omdat het te
snel groeit, echt boven zijn sterkte uitgroeit. De ware oorzaak
ligt waarschijnlijk veel dieper.
Wanneer een baby geen honger of pijn heeft, huilt hij waarschijn
lijk uit verveling of omdat hij zich ellendig voelt. De normale
ontwikkeling vergt een voortdurende prikkeling en stimulatie.
Het knuffelen en het spel zijn hiervoor de aangepaste manier.
Het spel is Immers de optimale leerschool van het kind. Het is
aisof het kind dit aanvoelt en schreeuwt om aandacht zodra het
zich verlaten en eenzaam voelt. Wanneer zijn geschreeuw niet
beantwoord wordt zal het tenslotte van verveling in slaap vallen.
Zulke apatische babyslaap is te beschouwen als een gemiste vi
tale kans in het leerproces van het kind.
Sommige kinderpsychologen menen daarenboven dat het kind niet
alleen zijn eigen ongelukkige gemoedsstemming uitschreeuwt,
maar tevens een spiegel is van het gemoedsleven van de moe
der. De affektieve binding tussen de moeder en haar baby is
doorgaans zeer nauw omdat het contact tussen beiden zeer in
tens en voelbaar is. Daarom moet het ons niet verwonderen dat
een baby de gemoedsveranderingen van de moeder veel fijner
registreert en weergeeft dan dit bij volwassenen het geval is.
Even angstige en gespannen moeder zal deze gevoelens gemak
kelijk overbrengen op haar kind.
Zelfs de moederlijke gevoelens gedurende de zwangerschap en ge
durende haar eigen kinderjaren zouden hun invloed laten gel
den.Het is bekend dat het moederinstinct en de kunst om een
baby te bemoederen geen erfelijk automatisme is dat onweerl
staanbaar tot ontwikkeling komt.Goed „bemoederen" dient aan
geleerd te worden door de positieve ervaringen van de eigen
jeugd wanneer men door zijn eigen moeder vakkundig bemoe
derd is.Ongewenste zwangerschap, discussie over het al dan niet
plegen van abortus geven na de geboorte niet zelden aanleiding
tot schuldgevoelens ten overstaan van het kind waarvan men de
abortus overwogen heeft. Al deze minder gelukkige gevoelens
van de ouders vinden in de baby een goede barometer, met hui
len als gevolg.
Deze uitleg is misschien wat vergezocht maar niettemin even
overtuigend dan de zogezegde darmkolieken of groeipijnen. Som
mige moeders verwachten van de geboorte een soort extase.
Wanneer dit gevoel, dat inderdaad bij sommigen bestaat, zich
bij hen niet voordoet, voelen ze zich eventueel bedrogen en bren
gen ze zelfs hun competentie van moeder in het geding. Ook de
gevoelens kunnen op de baby overgebracht worden en zo aanlei
ding geven tot veelvuldig huilen. Schuldgevoelens kunnen zich
ook voordoen wanneer een moeder niet op het eerste gezicht op
haar baby (verrimpeld, verkleurd, mager) verliefd is.
Alsof iedere vrouw op het eerste zicht volledig op haar man ver
liefd was. Kortom: het langdurig huilen van een baby verdient
onze volle aandacht. Te vaak maken we er ons vanaf met een
fysische uitleg die steeds minder en minder voldoet. Wanneer een
baby huilt dienen we in de eerste plaats de ouderlijke gevoelens
te exploreren. Een voortdurend huilende baby heeft ons, op zijn
manier iets te vertellen. Dit is dikwijls meer dan alleen het feit
dat zijn luier nat is of dat er een tandje op komst is. Daarom
moeten we er voldoende aandacht aan besteden. Moeders of va
ders die dit niet meer kunnen omdat ze te agressief reageren te
gen hun baby hebben evenzeer doktershulp nodig als hun huilend
kind. Dr. Ickx
(ADVERTENTIE)
Kijk es in de Bijenkorf