Willeke Alberti als Blauwbaards Elvira ft ft JrK V* TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 19 NOVEMBER 1973 REN JE ROT ACHTER QUIZ VAN BB AAN Kinderen kijkers naar de TROS-quiz Ren Je rot schreven aan deze omroep briefjes met de vraag: Wie is toch die onzichtbare man die met stemverheffing de gewonnen prijzen be schrijft? Die kinderen herkenden die stem, al thans de manier van aankondigen. Het leek al lemaal als twee druppels water op de wijze waarop in de BB.quiz Pierre van Ostade de goedgeefsheid van de KRO onder woorden brengt. Had de TROS Pierre van Ostade ingepalmd, zoals eerder een Theo Koomen? Nee, de TROS liet op verzoek van de kinderen de onzichtbare man zien. Het is Michiel Beishuizen, radio- en tv-director van het Amsterdamse reclamebu reau Prad, die Ren je rot als klusje erbij geno men heett. Michiel Beishuizen: „Ik heb een heel andere stem dan Pierre van Ostade. die als zuiderling met een zachte g praat en iets van Bourgondi sche wellust in zijn stem heeft. Ik begrijp wel, dat de kijkers naar Ren je rot mijn stem her kenden. Ik doe al bijna tien jaar radio-commer cials, bijv. die van California-soepen. In die trant wilde de TROS van mijn diensten gebruik ma ken". Pierre van Ostade: „En toch vind ik het van weinig fantasie getuigen, dat de TROS deze wij ze van het annonceren van prijzen van de BB- quiz heeft overgenomen. De KRO is er het eerst mee gekomen en als je als omroep later ook zoiets wil doen, moet je iets anders bedenken. Het zijn altijd weer die jonge jongens van de TROS die met de eer van een ander willen gaan strijken". Ren je rot-regisseur Paul Schneider: „Wij heb ben dit niet overgenomen van de KRO, maar van de Amerikaanse tv. Daar doen ze het alle maal zo en daar heeft de KRO het ook van af gekeken. Bovendien is dit de enig efficiënte manier van prijzen bekend maken. Je kunt moeilijk die kin deren allemaal hun eigen cadeautje laten uit pakken. Dan kom je nooit klaar met een uitzen ding". KRO-amusementman Jos v.d. Valk: „Zo-iets moet je gewoon van je kouwe kleren laten af glijden. In Amerika gappen alle tv-stations van elkaar. Zo gauw de een iets nieuws heeft, heb ben de anderen dat de volgende dag ook". Berend Boudewijn: „En toch heeft Pierre een veel welluidender stem dan die TROS-man". eigenwaarde niet c HET GEWETEN VAN DE TV-MAKER Hoe moeilijk gewetensvolle tv-makers het heb ben. die aan maatschappijvernieuwing doen, heeft Tom Pauka uit de doeken gedaan. Pauka, tot voor kort chef tv-documentaires van de VARA, ded dit op het symposion, dat door de Eindhovense TH werd georganiseerd onder de titel Beeldbuisbeleving. In zijn lezing gewaagt hij van interne tegenstellingen binnen de VARA, ver schillen va ninzicht over welke onderwerpen hoe aan te pakken. Het lukt maar een enkeling om op de duur een groot aantal mensen tevreden aan de buis te houden met informatieve pro gramma's. Voorop staat bij de VARA, dat men net als de oude sociaal-democraten de maatschappij wil veranderen. Als criterium geldt, dat een tv-pro- gramma interessant genoeg moet zijn om ken nis van te willen nemen. De vraag deed zich toen voor: hoe weet men wat de mensen inte resseert? Een afdelingshoofd had dit ongeveer als volgt onder woorden gebracht „Van be paalde onderwerpen weet je als tv-man dat de kijkers er enthousiast op reageren en dat ze op andere of helemaal niet of negatief reageren eenvoudig door over te schakelen naar het ande re net." Hiertegen werd ingebracht, dat je op die manier nooit met iets nieuws kan komen. „Dat is waar", had het afdelingshoofd gezegd, „je mag het van mij proberen, maar je zal zien dat je een tik op je neus krijgt". Tom Pauka verwijst naar een publikatie van M'lo Anstadt, die over het VARA-programma „Van onderen" schreef, dat daarin eens het lot werd betreurd van een werker aan de lopende band. Letterlijk sohrijft Anstadt: „Wij onder graven het gevoel van eigenwaarde van de mensen, die aan de lopende band werken als wij hun arbeid als minderwaardig kwalificeren. Daarin beijveren zich vooral progressieve half-in- MOUTH AND MACNEAL NAAR EUROVISIE SONGFESTIVAL Het duo Mouth and MacNeal willen ons land op het Eurovisie-songfestival vertegenwoordigen. Het festival wordt op 6 april in de Engelse bad plaats Brighton gehouden. Het is de tweede maal dat voor Nederland een duo aan het Euro visie-songfestival deelneemt. In 1972 waren dat Sandra en Andres, die met het liedje „als het om de liefde gaat" een vierde plaats behaalden. Het duo Mouth en MacNeal (Willem Duyn en Sjoukje van het Spijker) werd bekend door de hit „How do you do". Het liedje dat ze op het festival zullen zingen is nog niet bekend. Ook dit jaar wordt dit bepaald op het nationale songfestival dat de NOS rechtstreeks zal uitzenden. Het staat vast, dat dit festijn even als vorige jaren in het Amsterdamse thea ter Carré gehouden zal worden. Het feit. dat dit songfestival in Engeland gehouden wordt, levert een probleem op voor het duo. Mouth, Willem Duyn, weigert namelijk te vliegen. Er zal niets anders opzitten dan per boot te reizen. Dick Poons: „Gauw in de krant" telleotuelen, die ver verwijderd van het arbei dersbestaan zich cp dubieuze wijze met dit on derwerp bezig houden. In een van de program ma's verscheen een arbeider, die op school geen groot licht was geweest, zelf weinig talent beende te bezitten, maar zich aan de lopende band gelukkig voelde, omdat deze hem in staat stelde vrouw en kinderen te onderhouden. Dit vermogen tot zelfkritiek geeft reden om hem hoger aan te slaan dan hij zichzelf doet. Hierna kwam een kritisch domoortje aan het woord, die het ontstellend vond wat deze arbeider te doen had." Milo Anstadt vindt het ontstellend van de pro grammamakers om op deze wijze het gevoel van eigenwaarde weg te nemen bij deze lopende bandwerkers zonder er iets voor in de plaats te stellen. Pauka meent, dat veel tv-makers het met Milo Anstadt eens zullen zijn. Het is niet de taak om de mensen bewust te maken van tekor ten die ze zelf (misschien) niet voelen. Om re denen van humanitaire aard moet men dit niet doen. Bewustwording wekt agressie op en die kan zich keren tegen de programmamaker. Men zal zich van hem afwenden.Hij schiet met zijn wrk zijn doel voorbij. Een ander probleem vormde voor de VARA de klachtenbrieven van mensen die maatschappelijk in het nauw zaten. De mensen vroegen om hulp. De VARA wist er geen raad mee. Men miste de deskundigheid om de mensen goed te kunnen verwijzen. Van de Zweedse ombudsman vernam men, dat een tv-ombudsman met succes tegen autoriteiten zou kunnen optreden als hij ge steund zou worden door het publiek en dat die steun alleen verworven zou kunnen worden door met soicces tegen de autoriteiten op te treden. De aanloop zou dus buitengewoon moeilijk zijn. De VARA dacht aan een volkse, hardnekkige man, die intelligent moest zijn en een absoluut on-intellectuele indruk moest maken. Hij zou bij wijze van spreken de zoon moeten zijn van de bakker op de hoek, die had mogen doorleren, maar die op zaterdag nog altijd hielp in de win kel. Het is uiteindelijk Marcel van Dam gewor den, die na aanvankelijk weinig succes het ten slotte tot grote populariteit bracht. Toch heeft er in VARA-kring lang twijfel bestaan aan dit succes, omdat het niet interessant werd geacht om naar zo'n man te gaan zitten kijken en luis teren. Aan gewetensvol tv-maken zitten nog meer ha ken en ogen, volgens Tom Pauka. Daar komen we volgende week nog eens op terug. GOED NIEUWS VOOR DICK POONS Discjockey Dick Poons verleden week op Hil versum 3 in een van zijn vele gezellige babbels tussen de plaatjes door: „Ik heb vanmiddag een hele aardige juffrouw op visite gehad, de jour naliste Roelfien Sant van de Pers Unie Binnen hof. We hebben heel plezierig met elkaar ge praat en als het interview, dat zij met mij maakte, net zo prettig uitvalt als het gesprek, dan hoop ik. dat het gauw in de krant komt" Wij kunnen Dick Poons gerust stellen. We heb ben het artikel inmiddels ontvangen. Het leest erg prettig en we publiceren het morgen op deze plaats. ROEK IN ZEE MET BROERTJE VAN SANDRA Roek Williams, bekend van de hit „Elsje", gaat zich toeleggen op het produceren van platen. De eerste met wie hij de opnamestudio induikt is Justin Frank Reemer, het 19-jarige broertje van Sandra, van het duo Sandra en Andres. Volgens insiders een veelbelovende artiest. Als tweede heeft Riek Williams het Utrechtse zangeresje Lenada op zijn lijstje staan. Lenada vertegen woordigde vorig jaar ons land op het songfesti val te Knokke. MIDDELEEUWSE STRAALJAGER IN TV-SPEL VAN HARRY MULISCH Bij nogal wat kijkers naar Harry Mulisch' tv- spel „Tanchelijn", afgelopen woensdagavond, heerste verbazing over het feit, dat er in een scène In dit stuk over een twaalfde eeuwse ket ter met luid geraas een straaljager overkwam. Een anachronisme van jewelste, dachten die kijkers, want zelfs een straaljager, die achter- waarts vliegend in de tijd de geluidsbarrière doorbreekt, zal er niet in slagen te verschijnen aan de horizon van een niddeleeuws tafereel. Had regisseur Dimitri Frenkel Frank daar niet op kunnen letten? Er moeten wel meer film- en tv-opnamen onderbroken worden, omdat gelui den hoorbaar zijn, die duidelijk in zulk een op name niet thuis horen. En ook geldt hier de vraag wat de auteur van dit spel ervan denkt. Meent hij niet, dat zijn geestesprodukt hiermee geweld wordt aangedaan? Harry Mulisch: „Allerminst. Die straaljager kwam als geroepen. Zoals ik in het begin van dit spel aan de kijker heb uitgelegd, weet nie mand hoe het er in de twaalfde eeuw uitzag. Dat is voorbij en komt niet weer. Ik heb in mijn spel zelfs geen poging willen doen om die tijd te reconstrueren. Daar heb je als schrijver met je handen af te blijven. Ik heb deze twaalf de eeuwse geschiedenis daarom in deze tijd la ten spelen, als het ware de twaalfde eeuw ver plaatst naar de twintigste. Tanchelijn is geen historisch stuk, maar een echt toneelstuk over mensen. Toen onverwachts die straaljager over kwam, zei Dimitri: „Dat moeten we juist heb ben. Die straaljager transplanteert ongevraagd de twaalfde eeuw in de twintigste". Daar was ik het direct mee eens. Dit stuk gaat over men sen van vandaag. Dat maakte die straaljager in één keer duidelijk". Harry Mulisch: Straaljager kwam als geroe pen" BEPERKING VAN ENERGIE OP DE TV Nu de olieboycot ons voor het feit van de auto loze zondag heeft geplaatst zijn zuinige mensen aan het rekenen geslagen in welk opzicht er nog meer aan energiebesparing kan worden gedaan. Die plannenmakers hebben bedacht, dat de tv een enorme slokop aan energie is en dat we in de geest van oprechte soberheid er toe zouden moeten kunnen besluiten om voor lopig 's avonds om tien uur te stoppen met uitzendingen. Reken maar na: een zwart-wit-tv verbruikt per uur 200 Watt. een kleuren-tv 350 Watt. Om te weten wat ons dit jaarlijks opbrengt, moet men 700.000.000 vermenigvuldigen met 365, nl. ruim 200 Watt per uur maal drie miljoen toe stellen. Niet mis dut bedrag. Het laat zich alleen moeilijk becijferen waar die overblijvende miljoenen dan weer terecht zui len komen, want als de tv ophoudt 's avonds om tien uur, gaat men toch weer andere be zigheden zoeken, liet zit er overigens wel in. dat er naast de autoloze zondag flog a„dere bezuinigingen zul len komen. En het is niet zeker, dat de tv daarvan verschoond blijft. Het is wel een pro baat middel om de benarde om*-oepfinanciën resoluut uit de rode cijfers te halen. Misschiet: krijgen we dan zelfs wel een deel van ons kijkgeld geretourneerd. Wat gebeurt er in die wijnkel der, diep verborgen onder het geheimzinnige kasteel van haar man? Wat heeft die met bloed bevlekte sleutel daarmee te ma ken? Welk gruwelijk mysterie gaat er schuil achter de met roestige scharnieren gesloten deur? Het sprookje van Charles Perrault, dat de sinister klinken de naam van „Blauwbaard" heeft meegekregen, geeft het antwoord op die naargeestige vragen. Vanavond brengt de AVRO-Tele- visie in de sprookjesserie „Wil- leke er was eens" het myste rie van „Blauwbaard" in een bewerking van Mies Bouhuys op het scherm. De jonge, knappe Elvira, Wille- ke Alberti arm, maar van goeden huize wordt tot ver over haar mooie oortjes verliefd op de veel oudere, maar zeer sympathiek aandoende Blauw baard, (André van den Heuvel) die bovendien nog schatrijk is. Ze trouwen met veel pracht en praal, zoals in de Blauwbaardse kringn te doen gebruikelijk is en de lieftallige Elvira krijgt een tot werkelijkheid geworden sprookjesleven met schitterende reizen, geweldige cadeaus en vorstelijke feesten. Maar dan, op een dag, moet Blauwbaard alléén op reis. Hij geeft, zeer tot ongenoegen van zijn trouwe die naar Lucien (Frederik de Groot) de sleutels van alle kamers van het kasteel aan Elvira. Ook de sleutel van de geheimzinnige kelderElvira kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en zij ontdekt het gruwelijke geheim van haar man Ned. I, 21.10 uur. Cannon In de aflevering Cannon van avond het onderwerp „Dat was geen dame". Cannon moet han delend optreden wanneer een vrouwelijke jurist bescherming nodig heeft: haar collega is om gekomen, toen in zijn auto een bom ontplofte. Ned. I, 20.21 uur. Boerin in Frankrijk De avonturier Het gaat tijdelijk niet zo best met de boerin in Frankrijk en haar familie. Het ging net zo goed met de fokkerij en nu moe ten ze eruit, omdat de zoon van de eigenaar er in wil. Goede raad blijkt duur, een ver vangende ruimte nog duurder. Maar de familie vindt een bouw val. Ned. II 20.21 uur. Avonturier Gene Bradley kan vanavond in zijn vuistje lachen. Niet omdat hij, zoals mocht worden verwucht een zaak tot een goed einde brengt, maar ook omdat hij, betrokken bij mi litaire documenten en een drei gend internationaal conflikt, kennis moet maken met een ui terst aantrekkelijke gravin. Ned. II 22.00 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-T'a-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Het ziekenhuis NOS 20.00 Journaal 20.21 Canno 21.10 Willeke er was eens, sprookje 22-10 Televizier-magazine NOS 23.00 Staatsloterij 23.05 Journaal 23.10 Sluiting NOS 22.35 Journaal 22.40 De ondernemer (icleac) 23.10 Sluiting DUITSLAND I NEDERLAND II und Co. 18. 18.55 Die Sportschau der Nordschau, 19.26 Lcrchenpark. 19.59 Progr. 10.30-11 00. 11.00-11.30 en 1145-12.15 Schooltelevisie. 18.00 Nws uit Noord r-Westf. 18.05 Progr. over en met kinderen. 18 15 Eddies Vater, 18.40 Hier und Heute. 19.20 Lerchen park. 19.48 (progr. overz.) 20 00 Journaal en weerber. 20.15 Gege vens-, beelden-, achtergr. 23 00 Hong. Staats-volksensemble. 21.4.5 Doc. film, 22.30 Journaal, weerbi en comm. 22.50 Die bitteren Tranen der Petra von Kant. 0.55 J< NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 In de soete suikerbol 19.10 De Beverly Hilbillies 19.30 Tweekamp NOS 20.00 Journaal 20.21 Boerin in Frankrijk 21.10 Hier en nu 22.00 De avonturier 22.25 Vroomheid in hout steen 18.25 Der rosarole Panther. 19 Journaal. 19.30 Alles Gute, Kohli 20.15 Wotensch. progr. 21.00 Jour- naai. 21.15 Poor Cow. Aansl,: minuten filmkritiek. 22.55 Joui BELGIc NEDERLANDS 18.00 Fabeltjeskr. 18 05 Woudlopers. IS.30 Tsjln-Tsjln. 18.40 Nederl. les (9). 19.10 Sporttrlbune. 19.33 Zoekl. 19.35 Med. en weerber. 19.45 Jour naal. 20.10 Hoe steel Ik een miljoen dollars. 21,50 Gesprek. 22.45 Jour- laal. NEDERLAND I 10.45 14.50 18.45 18.55 19.25 20.00 20.21 21-10 21.55 22.45 22.50 23.20 NOS Schooltelevisie Sluiting Ti-Ta-Tovenaar Journaal VARA De strafenmakeropzee- show Daar komen de schutters Journaal De Onedin-lijn 2 voor 12 Achter het nieuws NOS Journaal Huisartsen (teleac) Sluiting DUITSLAND I Reg. progr NDR: 9 30-10.00 Sesam- strasse. 18.00 Fragen Sle. bltte. 18.30 Akt, 18.45 Eandmann. 18.55 Nord- schau-Magaz'r 19.26 Serleprogr. 19.59 Progr. tz. WDR: 8.20—8.50 en 8.559.15 „i.hoollelevisie. 9.30— 10.00 Sesamslrasse. 10.30—11.00, 11.00—11.30 en 11.45—12.15 Schoolte levisie. 18.00 Nws. uit Noordr.-Westf. 18.05 Klnderprogr. 18.15 Prof. Bal thazar. 18.40 Hier und Heute. 19.20 Hamb. Transit 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Beroepen raden. 21.00 Pollt. ultz. over CDU. 21.30 Das Gelsterhaus. Amerik. tv-film. 22.45 Journaal, comm. en weerber. DUITSLAND II NEDERLAND II 21.00 Journaal. 21.15 Duits uit Oost en West. 22.00 Pollt. ultz. van CDU. 22.30 Intern, korte film. 23.10 Jour- NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor achten 20.00 Journaal 20.21 Bijbel en homofilie 21.10 Oorlog en vrede 21.55 Waar gebeurd NOS 22.25 Den Haag vandaag 22.35 Journaal j NEDERLANDS 18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Het grote ko raalrif (3). 18.30 Tienerklanken. 19.05 Alaska.19.35 Zoeklicht. 19.40 Med. 20.10 Bartje (4) 21.15 Enquöte over Polen. 22.05 Gastprogr.het vrije woord. 22.35 Journaal. BELGIE NEDERLANDS II. DINSDAG 20 NOV. NA 18 UUR. 18.00 uur Fabeltjeskr. 18,05 Het grote koraalrif (3) 18.30 Tienerklanken. 19.05 Alledag: huisdieren. 19.35 Rek- slo. 19.45 Journaal. 20.10 Barjte (4). 21.15 Verover de aarde. 22.00 Tenu- to, conc. 22.36 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.21 (s) Jazz Spectrum. PP: ~.P. NOS: 19.10 s) 22.25 Bond zonder Naam. NOS: 2.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (s) Hobbyscoop. 23.20 (s) NOS Jazz Jaz ln aktle. 23.55— zie. 20.20 (s) De componist v.d. maand. 21.30 Taal bulten het boek je: soundpoetry. 21.55 Klass. muz. 22,45 (si Kom vanavond met verha len. 23.00 De doop met de Heilige Geest. 23.35 (s) Muz. en dst, 33.55— 24 00 Nws. HILVERSUM III HILVERSUM II NCRV: 18.00 (s) NCRV Combo Cor ner. 18.19 Ultz. van D'66. 18.30 Nws. 18.41 Toelicht, bij het nws 18.48 (s) NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 (s) Nederland—non—stop. 20.00 uur Nws. 20.02 Radiojournaal. 20.05 Take the 8—train. 21.00 Nws. 21.03 De negen uur—show. 22.00 Nws. 22.02 <s) Superclean Dreammachine. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 (s) Vanavond laat. 24 00 Nws. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Droom—top—tien. 1.00 u HILVERSUM I AVRO: 7,00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijd 9 00 (S) Klass. muz. met comm. (9.35—9.40 Waterst.) 10.00 (S) V.d. Kleuters. 10.10 (ged S)Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws: 11.03^11.05 Radiojournaal) 11,30 Rondom Twaulf - e De groenteman: Paris vous parle en 11.55 Beursber. Overheldsvoor!.: 12.30 Ultz v.d. landb. AVRO: 12 40 (S) Knipperlicht - radloverkeersmagazlne. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Wat deed hij hier?: mod. muz EO: 14.00 Het woord der waarheid: kernbegrip pen u:: de bijbel 14 15 <S> Out en weer. 14.55 (S) Licht ensemble 15.15 iS> Licht en uitzicht: gewijde muz. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16 10 <S) V.d kinderen. 16.30 (S) Jeugd- 'oer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel 17.55 Med. HILVERSUM II Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badlnerle: klass. muz. (7.30 Nws; 7.41 Echo.8.24 Overweging. 8.30 Nw. ubf. 10.20 (S) Auba de: klass. muz. <10.30—10.32 Nws.) 11.00 Gebakjes en een beter leven. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee pau- zepr. met 12.22 WIJ v. h. land: 12.26 MeÖ. t.b.v land- en tulnb, 12.30 Nws. 12.41—12.50 Echo en 13.00—13.05 Ra den maar... 1-1.00 Schoolradio 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag, met 15.30 Nws. 17.00 Overheldsvool: Muz. uit de Ned. Ant, 17.10. v.d. kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo. VARA: 7.00 Nws. 7.02 Eddy Becker. <8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03 (Si Plaat jes v.d. pep. (10.00 Nws.) 1.00 Nws. visite. (13.00 Nws.) 14.00 Nws 14.03 Eddy Becker. 15 00 Nws. 15.03 Dr'.e- draal 16.00 Nws. 16 03 (S) Mix. (17.00 Nws) "ft Holland—België heeft, wat tv betreft, een spannende voorge schiedenis gehad: komt de wed strijd wèl-of-nlet op de buis. In zet was een bedrag met vele nullen, een bedrag waarmee een erg goed tv-programma ge maakt zou kunnen worden. De twee-en-twintig dure arties ten leverden geen waar voor het dure geld dat zij eisten van de kaartenkopenden in het Amster damse Stadion en van de buis kijkers. Dat is een vorm van boerenbedrog. Van een wedstrijd waarin tonnen geïnvesteerd wor den mag grotere inzet worden verwacht. Technisch was de reportage na genoeg vlekkeloos. Bezwaar had den we tegen de pauze-vulling door Ard en Eddv. Dat zijn be roemdheden op eigen terrein die over voetballen niets wezenlijks konden vertellen. Zaterdag vonden we NCRV's Zeskamp rondweg een enge uit zending. Mensen die in sommige onderdelen duidelijk boven hun krachten beproefd werden. Dat is niet leuk meer, dat past uitge rekend een omroep als de NCRV allerminst. Gisteren excelleerde KRO's Brandpunt met een eigen aan pak van de troebelen in Grie kenland. Een brandend actueel onderwerp, dat zowel AVRO als NCRV daags tevoren hadden la ten liggen, werd hier van tal van kanten belicht. Vooraf ging bij de KRO „Ci troentje met suiker". We keken met plezier. Maar moesten con stateren dat „Citroentje" aan kwaliteit verliest nu het uit de kroeg-sfeer gehaald is. Voor een belangrijk deel komt dat wellicht door Adèle Bloe- mendaal, traditioneel de „gekke meid van de t.v.". Zo lang Adè le zichzelf kan zijn lukt zo'n tv- rol opperhest. Als meer wordt gevraagd gaat zij genadeloos ten onder tegen het acteerge- weid dat haar collega's wel be heersen. „Citroentje" is vooralsnog niet „het einde". Maar de te spaar zame liedjes rieken toch wel naar een top. Een commerciële top overigens, want de brouwers van „Citroente" zijn duidelijk ingespeeld op de lucratieve mo gelijkheden die goed-verkoopba- re grammofoonplaten bieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2