OPGETOGEN MENDELSSOHN TRIO TERUG UIT BRAZILIË KUNST OP ZICHT „Het zevende gebod of steel wat minder" DE LOFSTEM ZONG EEN GEVARIEERD PROGRAM kunsl crescendo LJLJfl PAGINA 5 ZATERDAG 27 OKTOBER 1973 LEIDSE COURANT LEIDEN Nauwelijks enige weken na zijn suc cesvolle tournee door Perzië vertrok het Men delssohn Trio naar Brazilië, waar het gedu rende een verblijf van 6 tot 24 oktober niet minder dan tien concerten heeft gegeven, waaronder een televisie-opname van een uur, en nog twee andere. Wie verrp reizen doet ..zo ook Jan van der Meer, reisverslaggever mede namens colle ga's Jaring Walta en Elias Arizcuren, daarbij enthousiast vertellend over al die „geweldige mensen, die we hebben ontmoet, en raad eens wie?" Op het vliegveld van Recife: aartsbis schop Dom Helder Gamara. Het was een kort onderhoud, over wat we kwamen doen en zo", daarna een krachtige handdruk met een „veel succes" van de kleine bisschop. Een ander uiterste was voetballer Pélé, toeval lig ook in hetzelfde hotel, waar het Mendels sohn Trio verbleef en met wie een hecht en hartelijk contact ontstond. „En ja, daar had ik eigenlijk mee moeten be ginnen", aldus Jan van der Meer. „onze Ne derlandse ambassadeur in Brazilië, de heer Quarles van Ufford, een geweldige man, die veel voor ons heeft gedaan. Hij vertelde ons. dat we de eerste Nederlanders waren, die in de nieuwe hoofdstad Brasilia optraden. Een prachtstad, heel modern, en gebouwd in de vorm van een vliegtuig. Alleen, het ligt wat geïsoleerd, want je moet je even de enorme afstanden van dit land indenken. We hebben verder ook nog een Leidse ontmoe ting gehad met Jan van Niekerk, die daar studeert op het seminarie. Dat was in Sao Paolo. Het is een geweldige tournee geweest, veel suc ces overal, prachtige zalen, daar kijk je je ogen op uit. We zijn in Recife geweest, verder in Salvador, Brasilia. Rio de Janeiro, Sao Paolo, Ribeirao-Preto, Santos. Curitiba en Campinas. Ons optreden in Rio voor de TV is met video ta pes over alle stations in heel Brazilië uitge zonden. In een kort voorstukje hebben we ons zelf nog even kunnen bekijken, maar toen moesten we als een haas weg naar ons vol gende concert. Een geweldige ontmoeting was ook die met de Braziliaanse pianist Caio Pa- gano, professor aan de universiteit in Sao Paolo. Ze hebben ons gevraagd om daar een kamermuziekcursus te geven, maar als dat door gaat, kan dat pas in 1976. Caro Pagano komt naar Europa. Het Mendelssohn Trio heeft hem een concert aangeboden in Diligen- tia in Den Haag, maar hij zal ook in verschil lende andere plaatsen ;n Nederland optreden en daarna gaat hij i.aar Duitsland. Hij is een groot pianist. In totaal hebben we 16 vluchten gemaakt, en Het Mendelsohn Trio tijdens tv-opnamen in Brazilië. van de hele tournee hebben we maar twee da gen vrij gehad. Doodvermoeiend, maar wel fijn. We hadden drie programma's: Mozart, Haydn en Beethoven; Henze, Ravel, en Pij per; en Brahms, Mendelssohn en Smetana. Onze Braziliaanse impressario deed ons bij ons vertrek uit Brazilië uitgeleide. „Tot ziens!" zei hij. ..Wanneer, vroegen we" Zijn ant woord: „Over twee jaar". B. Rijnders. ■l^di Crescendo begint met operette LEIDEN .Muziekvereniging Crescendo heet sinds kort „Operette *;n Muziekgezel schap Crescendo". Met het predikaat „operette" is het gezelschap de eerste in Lel den, hetgeen zonder meer een heuglijk feit genoemd mag worden. Een stad als Leiden met onge veer 100.000 inwoners zonder operettegezelschap is eigen lijk een schande, vonden de leden van Crescendo. Diri gent W. van Strien heeft daarom voor de 22e jaaruit voering van de vereniging de originele partituur van „Der Vogelhandler" van Carl Zil- ler in bewerking genomen. Ondanks een tekort aan zan gers en figuranten treedt het oprettegezelschap vrijdag 2 november op in het St. An- thonius Clubhuis. De 22 spelers en koelieden van de vereniging worden geas sisteerd door een eigen or kest van ongeveer 27 man die o.a. accordeon, blokfluit, mondharmonica, piano en melodica spelen. De aanvang van de operette-uitvoering is 20.00 uur, de toegang be draagt slechts 3 gulden. Za terdag 3 november verzorgt Crescendo een cabaretavond met o.a. Herbert Joeks. Emmy Rijnbergen en Elly Lichtveld. Hierna is er een groot bal. Woubrugge In de geheel gevul de Hervormde kerk werd don derdagavond een zanguitvoering gegeven door het christelijk ge mengde koor De Lofstem met medewerking vsn het kinder- en kleuterkoor. Opvallend was dat de dirigenten A. van Lunen en J. Westmaas dit kPer een zeer gevarieerd programma hadden ingestudeerd met zowel zeer modern ritmische liederen als oude klassieke werken. Ook de jeugd zong zeer gevarieerde versjes. Na de opening door ere-voorzitter S. Couperus openden groot- en kinderkoor, begeleid door slag werk van de heer H. Slinger land met twee zeer moderne werken van Hardebol/Van Hae- ringen, „denk aan ons Heer" en „Bij Christus zijn wij vrij en blij". Hoewel de uitvoering ze ker niet onverdienstelijk te noe men was, bleek het grote koor later bij de vertolking van Bachs „Dir Dir. Jehova" toch tot hogere prestaties te kunnen komen. Ook twee delen uit Die Jahreszeiten van J. Haydn, technisch beslist geen gemakke lijke zangstukken, klonken in deze klassieke ruimte uiterst sfeervol. De orgelbegeleiding was bij de heer H. Wassenaar in uitstekende, handen. Zoals altijd oogstten de kleuters vooral bij de talrijke vrouwelij ke bezoeksters met hun korte maar speelse liedjes weer veel succes, ook al klonk hun zang niet seeds bepaald zuiver. Des ondanks mochen zijn een dank baar applaus in ontvangst ne men. Jammer dat het vrij klei ne kinderkoor daarbij wat af stak. Hun zang ging nog al eens verloren in de grote ruimte en was wat aan de aarzelende kant. Bij de klassieke Hol landse liedjes viel één en ander nog al mee. getuige de vertol king van De Bedboot van Elly Nieman, doch toen zij zich waagden aan twee buitenlandse vertalingen, bleek dit wat te hoog gegrepen. Het Joodse lied Jeruzalem van Naomi Shemer klonk slechts matig; doch de spiritual „De goede strijd van het geloof" was beslist zwak en beneden de maat. Toch kreeg men wel de indruk, dat er hard geoefend was en aan spontaniteit ontbrak het geenszins bij deze jeugdige zangertjes. Aan de piano bege leidde de heer H. Drok. Alles bijeen een uitvoering, waar de liefhebbers van koorzang zeker van zullen hebben genoten. Leiden Het grote succes van het afgelo pen Holland Festival was de voorstelling van „Mistero Buffo" van de Italiaanse iauteur Dario Fo door De Nieuwe Scène uit België en in de regie van een landge noot en naaste medewerker van Fo, do Venetiaan Arturo Corso. Het mag derhal ve een bijzonder gelukkig idee genoemd worden dat Jerome Reehuis in zijn stre ven het Rotterdams theaterloven weer uit zijn zoveelste dieptepunt te halen dezelf de Arturo Corso heeft uitgenodigd hier een ander stuk van Fo (Het zevende ge bod. of Steel wat minder) te komen re gisseren. Jammergenoeg heeft Dario Fo in Neder landse theaterkringen nog steeds niet de waardering gekregen die hij misschien verdient. De voorstellingen die in de af gelopen jaren door de Toneelgroep Thea ter en de Haagse Comedie van twee van zijn stukken gegeven zijn, werden noch door de critici noch door het publiek erg hoog aangeslagen. De tijd zal echter moeten leren of de voornaamste oorzaak hiervan ligt in een eventueel gebrek aan kwaliteiten bij de auteur. De mogelijk heid is ramelijk absoluut niet uitgesloten dat onze tonelisten (nog) geen feeling hebben voor de speciale stijl die het werk van Fo vereist en dat zij zijn uiterst speelse oeuvre gewoon te serieus benade- Het werk van Dario Fo kan grofweg verdeeld worden in drie perioden. De eerste ligt rond de jaren vijftig en In deze tijd hadden vooral revue, film en cabaret-achtige éénakters zijn belangstel ling. De tweede periode kwam in de ja ren zestig, waarin hij zich vooral toeleg de op politiek getinte clownerieën, zes stuks in totaal, waarvan één de titel droeg „Settimo: ruba un po' meno'" (Ten zevende: steel wat minder). „Miste ro Buffo" behoort tot zijn derde en huidi ge periode, waarin Fo zich nog meer dan voorheen bezighield met politiek en maat schappijprotest. In 1963 ontmoette Dario Fo de jonge regis seur Arturo Corso, een ontmoeting die voor beiden van groot belang zou blijken te zijn, omdat zij sindsdien niet hebben opgehouden elkaar sterk te beïnvloeden. Hoe gróót die invloed is geworden zal waarschijnlijk duidelijk blijken uit de Hamlet-productie, die 1 januari eveneens in Rotterdam ip de regie van Corso première zal gaan. Wal hun samenwe king voor resultaten heeft gehad zal nio genavond in het Rijnlands l.yceum bij de voorstelling van ..Steel wat minder" nog maals duidelijk worden. Een scène uit „Het zevende gebod of Sleel wal minder". Klein kunstenaar Robert Kruis in LAK-theater LEIDEN De liefhebbert van het amusement uit d< jaren '20 en '30 mogen be slist niet verzuimen volgendt week zaterdag (3 november] het LAK-theater te bezoeken Daar treedt dan de jonge ca baretier Robert Kreis op met zijn programma „Polichinel le". waarvan een groot deel gebaseerd is op de klein kunst uit de decennia vóól de Tweede Wereldoorlog. Kreis (24 jaar) is in 1955 uil Indonesië naar Nederland gekomen en kwam na een kortstondig verblijf in d« Achterhoek al gauw in Den Haag terecht, waar hij zowel op de ULO als op da Academie voor Podiumvor ming zijn cabarettalent zo overduidelijk demonstreerde, dat hij meer dan eens voor- ijdig van schol verwijderd werd. In 1969 ging hij in zee met componist/tekstschrijver Pe ter Stoops en samen verzorg den zij een cabaretprogram ma, waarmee zij met wisse lend succes in verschillende plaatsen zijn opgetreden. In 1971 verleende Robert Kreis gedurende enige tijd zijn me dewerking aan een litterair kleinkunstprogramma van Albert Vogel en samen met Peter Stoops trad hij gedu rende de afgelopen jaren op in diverse radio- en tv-pro- gramma's (o.a. de Vuist van Duys, waarin hij een dialoog tussen Henrlëtte Dadivds en Mary Dresselhuys ten gehore bracht, die ook in zijn nieu we programma opgenomen is). Optreden Irfanudi Harjono in Nieuwkoop NIEUWKOOP - Het Kunstge nootschap 't Reghthuys te Nieuwkoop brengt in 't Reghthuys op zondagmiddag 28 oktober, aanvang 14.30 uur, een concert van de be kende Indonesische gitarist Irfanudin Harjono. Harjono ontving zijn opleiding aan de Lomlerwe Guildhall School cj Music and Drama o.l.v. Madame Adele Kra mer. Als eerste niet-Brit mag hij de erkende titel As sociate of the Guildhall School of Music (A.G.S.M.) voeren. Op de muziek-festi- vals van Wimbledon, Wor thing en Watford kreeg Har jono de hoogste onderschei dingen. Hij concerteerde io diverse Europese landen en in het verre Oosten en Indo nesië. Ook is werk van hem vastgelegd op de grammo foonplaat. Momenteel is hij leraar gitaar in Nederland. Wassenaar Vocaliter concerteert in Dorpskerk WASSENAAR Het Wasse naar Vocaliter geeft vrijdag 16 november een concert in de Dorpskerk aan het Plein. Uitgevoerd zal worden. „The Messiah" van G. F. Handel. Rita van Harmeien, sopraan, Meta Bourgonjen, alt Tony Klaassen, tenor en Rom Kal. ma. bos zuller op dit concert soleren. Het Utrechts Studen ten Begeleidingsorkest zal de uitvoering muzikaal onder steunen. De toegangsprijs bedraagt 6,50 (CJP 4,--) De kaar ten zijn verkrijgbaar bij het secretariaat, Troelstraweg 34, tel 3963, kosterij Dorps kerk, Schoolstraat 8, Boek handel Cornellssen, Lang straat 96, Boekhandel Hoog- eveen, Kerkstraat 71. Op de koffie bij Danzi- kwintet in Alphen ALPHEN In .De Bron" zal morgen weer een koffiecon cert worden gegeven. Dit maal zal het Dunzikwintet vanaf 12.30 uur het centrum met zijn klanken vullen. Het kwintet bestaat sinds 1958. De formatie is Frans Vester, fluit, Maarten Karres, hobo. Piet Honingh, klarinet, Brian Pollard, fagot en Adriaan van Woudenberg, hoorn. De meesten van hen waren eer ier verbonden aan het Con certgebouworkest. Als kwin tet maakten zij drie maal een toernee naar Amerika. Op het programma staan zondag composities van Ros sini, Liadoff en fi.ion Reicha.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5