Dogma onfeilbaarheid is bepaling van „noodrecht Korte metten Kabaretkienjool gaaf ondanks gemis aan fijne kneepjes Dr. Houtepen in proefschrift KERK EN WERELD Mislukt pleidooi voor Schumans zwakke vioolconcert Amsterdam gaat zijn orgelbezit beschermen VRIJDAG 26 OKTOBER 1973 PAGINA SI „Rome heeft gesproken, de zaak is open". Dit kan volgens dr. A. W. J. Houtenen terecht gesteld worden, omdat het eerste Vaticaans concilie (1870) geen of nauwelijks aandacht heeft gewijd aan de vele vragen, die thans gesteld worden bij dogmatische uit spraken: of daarin geen ontwikkeling mogelijk is en of ze na verloop van tijd niet zelf onjuist kunnen zijn. „Onze vragen, en ook die van Hans Kueng, bij de „onfeilbaarheid", zoals dat be grip later is uitgelegd, zijn dus legitieme vragen, die men niet met een beroep op Vaticanum I van de hand kan wijzen". Dit staat in het proefschrift „onfeilbaarheir en hermeneu tiek interpretatieleer): de betekenis van het infallibilitas concept op Vaticanum 1" waarop drs. Houtepen vandaag aan de katholieke Universiteit te Nijmegen is gepromoveerd tot doctor in de godgeleerd heid. Als promotor trad op prof. mag. dr. E. C. F. A. Schille- beeckx op, hoogleraar in de dogmatiek en de geschiedenis van de theologie. Dr. Houtepen, die onder meer hoofdbestuurslid is van de St.- Willibrord-vereniging, de inter diocesane instantie voor de oecumene in Nederland, heeft zich afgevraagd of Kueng niet tegen windmolens vecht door zich tegen Vaticanum I te rich ten. Deze vraag is, aldus de ionge doctor, uiterst belangrijk geworden, nu Rome met een beroep op Vaticanum I Kueng dreigt te gaar. veroordelen. Met zijn studie heeft dr. Hou tepen als antwoord gevonden: Vaticanum I heeft irt 1870 niet over deze huidige vragen en twijfels bij de onfeilbaarheid" gesproken. Dit antwoord werd gevonden vanuit de voorgeschiedens van het begrip onfeilbaarheid, van uit de kontekst van Vatica num I, maar vooral vanuit de vele tekstvoorstellen en amen dementen van het conciliede bat op Vaticanum I zelf. Er waren destijds andere pro blemen met name de vraag naar de gezagsverhouding tus sen paus en concilie aan de orde dan onze huidige vragen en twijfels. De onfeilbaarheid van de paus werd vrijwel uit sluitend benaderd als een as pect van zijn hoogste „juris- dictiepromaat". Dat wil zeggen aldus het proef schrift: als de paus „onfeil baar" heet bij bepaalde leer- uitspraken, dan bedoelt men niet te zeggen, dat deze uit spraken daarmee voor eens en voor altijd zo en niet anders geformuleerd kunnen worden en al evenmin, dat deze uit spraken „absolutt waar" zou den zijn. Men bedoelt alleen, dat er van deze uitspraken „geen hoger beroep" mogelijk Het pauselijk oordeel in kwes ties van geloofs- en zedenleer kan in bepaalde gevallen ook zonder de officiële goed keuring van het wereldepisco paat „het laatste woord" zijn. Er is in de kerk geen hogere rechtinstantie, waaraan het pauselijk oordeel in deze on derworpen zou kunnen worden. Deze uitspraak moet volgens dr. Houtepen gezien worden te gen de achtergrond van de ne gentiende eeuwse situatie, waarin het ging om de be dreigde vrijheid van het kerke lijke verkondigingsambt. Het dogma van 1870 is een bepa ling van „noodrecht". Men wil de voorkomen, dat de kerk „monddood" zou kunnen ra ken, doordat staatkundige en maatschappelijke ontwikkelin gen het houden van concilies onmogelijk zouden kunnen ma ken. Het is volgens dr. Houtepen misschien wel goed de vragen bij dogmatische uitspraken an ders te stellen dan Kueng heeft gedaan. Het gaat niet alleen om de juistheid of onjuistheid van leerstellige formuleringen, maar het gaat om de vraag of de geloofsgemeenschap koers vast en trefzeker op de juiste weg blijft en welke maatstaven daarvoor kunnen worden aan gegeven. Die vraag is de ei genlijke „hermeneutische vraag" aldus het proefschr:ft. In het christelijke geloofsbesef gaat het immer niet alleen om de juiste interpretatie van het vroeger gezegde (bijvoorbeeld in de bijbel of in het dogma), naar veeleer ter navolging /an Jesus, de Christus, in wie 3od zijn plan met de geschie denis, naar wij geloven, heeft ontvouwd, aldus de promoven dus. Aan een dergelijke vraag stelling is Vaticanum I volgens hem natuurlijk evenmin toege komen. Maar het is goed om te weten, dat deze vraagstel ling door dit concilie op geen enkele wijze is uitgesloten aldus de promovendus. Ook prinsessen ontkomen niet aan papieren bij hun huwelijk. Maar het is wel een móói papier, deze speciale vergunning voor prinses Anne, die David Carey de griffier van de aartsbisschop van Canterbury ondertekent in de Westminster Abbey. Links van hem koorleider Rennie Simpson van de kathedral. 9 De bekende Spaanse advo caat Joaquin Ruiz Gimenez, voorzitter van de pauselijke commissie Justitia et Pax in Spanje heeft zich bereid ver klaard de verdediging op zich te nemen ven de secretaris-ge neraal der communistische partij van Chili, Luis Corva- lan. Hij stelt twee voorwaar den: toestemming van de mili' taire regering van Chili en die van Luis Corvalan zelf. Ver schillende internationale orga nisaties hebben hem gevraagd de verdediging te voeren. De Diocesane Pastorale Raad van Utrecht heeft zich intensief beziggehouden met de problematiek van Zuidelijk Afrika. De raad zal zich infor meren over de vraag welke bestaande of nieuwe actiemo dellen het meest effectief zijn voor het bewustwordingsproces of ter bestrijding van het on recht. Men wil komen tot be leidsadviezen, waarbij ook de mogelijkheid, dat zo'n beleid financieel nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor de kerk, haar organen en leden, niet bij voorbaat dient te wor den uitgesloten. Sinds kort is de Ameri kaanse AOW ook opengesteld voor de religieuzen. Maar wan neer de 170.000 religieuzen daarin tegelijk zouden worden opgenomen, zou dat de orden en congregaties 150 miljoen dollar kosten aan aanvangspre- mies. Ruim zevenendertig pro cent van de religieuzen is ou der dan zestig jaar. De ver grijzing is alarmerend. De ou dedagsvoorziening is dan ook het grootste probleem waar voor de orden en congregaties op het ogenblik staan. Op uitnodiging van kardi naal Wyszynski brengt de voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferentie, kardi naal J. Doepfner deze week een bezoek aan Polen. De Westduitse afdeling van Pax Christi noemt dit bezoek een bewijs ervan, dat er ondanks vele moeilijkheden wordt ge werkt aan een normalisering van de betrekkingen tussen beide landen. Kardinaal Doepf ner heeft al voor de onderteke ning van het verdrag van War schau en de regeling van de kerkelijke bestuursvorm in de door Polen geannexeerde ge bieden veel gedaan voor we derzijds begrip en verzoening, Eucharistieviering Pax Christi-tocht „massa-hysterie" Het Rooms Katholiek Ne derlands centrum „Pro Fide et Ecclesia" (voor Geloof en Kerk) heeft in een telegram aan kardinaal Alfrink gepro- esteerd tegen de eucharistiet- viering in de Brabanthallen in Den Bosch zondag ter afslui ting van de zeventiende Pax Christi-voettocht voor eindexa- minandi van middelbare scho len. Het telegram luidt als volgt: „Eucharistieviering Pax Christi inderdaad in huiska mers doorgedrongen. U kent geen onderscheid tussen mas sa-hysterie en godsdienstige bijeenkomsten. Protesteren met klem tegen deze eucharis tieviering mede omdat jonge ren op verbijsterende wijze worden misleid". „Indruk wekkende" teruggang van kloosterroeping In het Vatikaan wordt deze week de plenaire vergadering gehouden van de congregatie voor de religieuzen. De verga dering is gewijd aan de oorza ken van de daling der klooster roepingen en aan de betrekkin gen tussen de oversten van or den en congregaties met de re- ligieuzencongregatie in Rome. Aan deze vergadering neemt deel bisschop A. .1. Simonis van Rotterdam, die lid is wan de congregatie der religieuzen. Ter inleding van deze vergu- dering heeft de secretaris van de religieuzencongregatie, mgr. A. Mayer OSB. voor ra dio Vaticana gewezen op de betekenis en ernst van de on derwerpen. Mgr. Mayer, die onlangs in Nederland was ver klaarde dat de kloosterroepin gen op „indrukwekkende wij ze" zijn teruggelopen. Die te ruggang is in de hele wereld te constateren behalve in Azië. Wanneer men echter van kloosterroeping spreekt, aldus mgr. Mayer, moet men ook wezenlijke vragen aan de reli gieuze gemeenschappen zelf stellen. Met name of zij hun ware indentiteit weten te behou den en te verdiepen en of zij aan de jongeren echte waar den bieden, vooral die waar den die slechts met grote moeite te verwerven zijn. De vier „man" van cabaret Kienjool, v.l.n.r. Jan Pier, Agnes Schuch, Rita Dalvano en Cornand Schuch Populair zal Schumanns vioolcon cert nooit worden. Tientallen ja ren wist men zelfs niet eens dat het bestond. Het werd niet lang vóór de geestelijke ineenstorting van de componist geschreven en de familie vond het voor zijn re putatie beter het achter te hou den. Door een toeval kwam het omstreeks 1935 weer te voor schijn, en werd toen uitgegeven. Het bevat enkele mooie, tonisch romantische vondsten maar ouk veel dode plekken en herhalin gen. Vorm en instrumentatie zijn nog zwakker dan die van Schumanns symfonieën, die ook altijd in een „bewerking" wor den gespeeld. Het Rotterdams Phiiharmonisch Orkest heeft zijn concertmees ter, de Hongaar Gabor Radnai. gisteravond in de Doelen in staat gesteld het concert te spe len in een zoveel mogelijk „ge kuiste vorm van de solopartij, dat wil zeggen dat de oorspron kelijke partituur als het enigs zins kon werd aangehouden. Het Vijf Amsterdammers met podium ervaring hebben zich onder de titel Kabaretkienjool op het gladde pad van de satirische kleinkunst begeven. In het Haagse Pepijn verschenen zij gisteravond met hun eerste pro gramma, vol vocale venijnige steken onder water in een grote variatie van onderwerpen en uitdossingen. Stuk voor stuk ele menten die in staat waren oog en oor te boeien. Voorts hier een beetje links, daar een beet je rechts, met een groot publiek Zilver in Londen: nooit zo duur als kennelijk doelwit. En dat verdienen zij ook, want zij kun nen wat en hebben de zaak met veel zorg voorbereid. Broer en zus Schuch, Rita Dalva no, Jan Pier en Jaap Wiersma toonden zich desondanks nog te weinig vertrouwd met de hoge eisen, die cabaret stelt. De zorg voor de teksten heeft hen ver leid tot mooi-zeggerij, waar de directheid aan ten onder gaat, zodat het wel lijkt of sommige nummers een pointe missen. Hierin zouden zij kunnen snoeien. In de vormgeving slaagden zij redelijk, maar slor digheden in de bewegingen zul len zij weg moeten werken. Er zitten in aanzet hele sterke nummers bij, zoals Bachanaal, Met de voeten op de begane grond en Hymns aan de auto maat, maar in de uitwerking zitten onafheden, die het succes te matig houden. Wat voor goed cabaret nodig is wordt met vol le handen aangedragen, maar de crème slipt ze tussen de vin gers door. Fraaie taal en mooie beelden doen het goed op pa pier, maar missen uitwerking op de zaal. Sterk punt van Kabaretkienjool vormt het opvallende plezier waarmee wordt gewerkt, los van de oneffenheden de vaar digheid in de plastiek en de ver scheidenheid in de benadering van de dingen die zij op de kor rel nemen. Kortom, geen slecht begin voor een nieuwe groep, die nog op zoek moet naar de fijne kneepjes. T.O. Koor rconcert (Van c orrespondent) Londen De veiling van een gro te partij antiek zilverwerk bij Sotheby's heeft gisteren 335.260 pond opgebracht. Dit is een we- reldrekordprijs. Het hoogste bedrag, 40.000 pond, werd be taald voor de Petzoltkelk, een Duitse kelk van verguld zilver uit Neurenberg, waarin het jaartal 1626 gegraveerd is. Een paar Nederlandse tazze (sier- schalen) van verguld zilver, da terend uit het jaar 1627 en ver- vaardigd door Adam van Via- j nen, van Utrecht, werd door de Amsterdamse kunsthandel j Premsela en Hamburger aange kocht voor 30.000 pond. Dezelfde koper schafte zich voor 24.000 i pond een tazza aan, die in 1628 vervaardigd werd door zilver smid Van Vianen. In Museum Boymans-van Beunin- gen tc Rotterdam lop -n mom n- teel de volgende exposities: Do- menico Gnoli tot 4 nov mber. j Jir: Kolar eveneens tot die da tum. Dimitri Zjilinsky tot 11 no-: vember en Kees Trimmer en Lies Cosijn beiden tot 25 novem-1 ber. Amsterdam (ANP) Indien mo gelijk zal Amsterdam in het ju bileumjaar 1975 een kerkorgel concours houden ter ere van Sweelinck, de grootste compo nist die ons land heeft voortge bracht. Een belangrijke voor waarde is dat enkele belangrij ke rogels tegen die tijd weer speelklaar zullen zijn. Vooral wordt gcvlacht aan de orgels in de Oude Kerk, de ronde Luther se kerk, de Duif en de Mozes- en Aaronkerk. Ook door het or ganiseren van orgeltochten en orgeldagen zal bij het publiek bdiarjgstelling worden gewekt en vergroeit voor de orgels en hun muziek. Een en ander wordt aangekondigd in een orgelnota, van B. en W. Amsterdam. Daarin wordt een inventarisatie gegeven van het orgelbezit van de stad en een beleid uitgestippeld om dit bezit veilig te stellen. Amsterdam blijkt over 42 monu mentale orgels te beschikken, waarvan zeven die zich nog in hun oorspronkelijke staat hevin- den en 17 waarin de orgelbouw kunst van vroeger eeuwen her kenbaar bewaard is gebleven. Tot het orgelbezit behoren voorts tien architectonisch inte ressante orgelfronten. De inven tarisatiecommissie heeft de or gels voorgedragen voor plaat sing op de gemeentelijke monu mentenlijst. Een deel ervan is reeds opgenomen in het regcis- ter van beschermende monu menten van de gemeente. B. en W. achten zeventien orgels van zo'n grote betekenis, dat zij zouden moeten worden aan vaard als de huidige eigenaars hun bezit aan de gemeente zou den willen overdragen. Volgens wethouder H. Lammers (kunstzaken) is Amsterdam de orgelstad van ons land. „De stad heeft een rijk bezit aan or gels. Sommige zijn vervallen, maar niet onherstelbaar", aldus Lammers. In de gemeenteraad zal hij bepleiten dit bezit door middel van normale onder houdsbeurten op peil te houden. Voorgesteld wordt aan particu liere bezitters van orge's een subsidie van 50 procent t> nen in de kosten van gi derhoud en hen bij rest eenzelfde subsidie te ge basis van en door de geme goedgekeurd plan. Het gemeentebestuur wil bevorl ren dat daarvoor in aanmerkin0 komende orgels zo goed moge lijk worden gebruikt door jonge organisten, die hun opleiding aan een van de Amsterdamse conservatoria ontvangen. Zodra belangrijke orgels in handen van de gemeente zullen zijn ge komen willen B. en W. overwe gen weer een stadsorganist aan te stellen. in teken van barok Bij het concert van Excelsior, de christelijke Rijswijkse orato riumvereniging, was het donder dag al barok wat de klok sloeg. Een leuk, in zekere zin zelfs boeiend program, maar niet he lemaal geplaatst in de entoura ge welke zo'n concert behoeft. Ondanks het feit dat de Oude Kerk op zich voor barok een ge schikte concertruimte is. Aan Excelsior zelf had dirigent Ton Beckers geen dominerende hoofdrol toegekend. En „Te Deum" van Purcell en de 153ste cantate van Bach brachten veel werk voor de vocale solisten, terwijl in Monteverdi's „Salomo" deze solisten en het instrumen tale barokensemble voor het koor helemaal weinig overlaten. Pas na de pauze kreeg Excel sior meer ruimte, nogmaals Monteverdi en Schütz. De in het koor aanwezige moge lijkheden werden door Ton Bec kers goed benut; het begin van het uit conservatoriumleeriingcn bestaand barokensemble was zwak. maar langzamerhand kwamen de jonge musici beter op dreef, zelfs qua toonzuiver- heid. De zes vocale solisten (Lucia Ker- stens, Djoeke Aalbers. Rob Sturkenboom, Rudolf Knispel. Jaap Dieleman, en Lodewijk Meeuwen) wisselden redelijke met minder goede prestaties af. Alleen de eerste en beide laatstgenoemden hebben dan ook een zekere „podiumrouti ne". De onvolledige informatie in het programboekje een der tekortkomingen in de entourage J maakte overigens voor het gehoor niet steeds duidelijk wie wat zong. G. v. L. Maar Radnai vermocht niet daarmee ook maar enigszins te overtuigen zoals bijvoorbeeld Menuhin en Krebbers het met „bewerkte" versies wel deden. Dat lag stellig voor een deel aan de onwaarschijnlijke onhan digheid van het origineel, maar het lag ook aan Radnai die erg schools en slap voordroeg. De technische gaafheid en de into natie lieten veel te wensen over; van zeggingskracht was nauwelijks sprake. duidelijk dat Edo de Waart met de orkestpartij ook niet goed raad wist. Trouwens zijn vertolkingen van Vaughan Williams' fraaie fantasie op een thema van Thomas Tallis en van het curieuze stuk van de Amerikaanse zondagscomponist Charles Ives: Washington's birthday kwamen ook onvol doende boven de noten uit, al lukte ze beter dan Schumann. Echt overtuigend waren deze avond alleen de Symfonische dansen, de laatste compositie van Rachmaninow, die De Waart zich destijds voor de plaat-première zodan:g heeft ei gengemaakt dat hij de muziek nu gloed en kleur en een mar kant reliëf vermocht te geven. Ks. Nathalie Granger in Filmhuis De Stichting Filmhuis Den Haag in oprichting brengt in de week van 28 oktobzr t/m 3 november de film „Nathalie Granger" in cmloop. Het is een film van de romancière/regisseur Margue rite Duras (o.a. bekend van .Hiroshima, mon amour") De film wordt op zondag 28 okto ber vertoond in het Sociaal Cul tureel Centrum Het Loo in ge bouw Komkommaer aan de Delflandlaan in Voorburg, op meandag 29 oktober in het Mu seum voor het Ondtrwijs, Hem- sterhuisstraat 2e Den Haag, op sinsdag 30 oktober in Studio 2000 (Haags Filmmuseum), op wonsdag 31 oktober in de sporthal aan de Dr. Mansveltka- de n Wassenaar en op vrijdag 2 november in de Centrale Open bare Bibliotheek aan de Dr. Co- lijnlaan 343 in Rijswijk. De film is toegelaten voor 14 jaar en ouder. De voorstellingen be ginnen om 20.15, in Rijswijk een kwartier eerder. De Herfsts'alon 1973 van Kunst- raai Siau te Amsterdam omvat de werken van Beaumont, Hans K,-inters en Carlo Mclnati van 2 tin. 27 november. In diezelfde periode wordt daar ook de ma- gisch-realistische stillevens van De Amerikaan Stinki getoond. Nieuwe werken van Leuis Schrik- kei kunnen bezichtigd worden in Panorama Mesdag te Den Haag van 27 oktober tm. 10 novem ber. Tam-Tam op alle wereldwegen. Voor de dertiende maal is het Ballot National du Senegal aan een wereldtoernoe begonnen. 7 November is Den Haag aan do heuit, in het Nederlands Congresgebouw. Bo ven: ëën van de dansers in een oeroude rite. Hij voelt de levende aarde onder zich en de wind rulst door de muren van hel theater heen. Al zijn bewegingen wordengevoed door de warmte van zijn eigen land en de stemmen der zielen van de voorouders. Franse organiste Michelle Lecler c Grandioos in Fi ranz IJszt Wat een durf van de jonge Franse organist)* Michelle Leclerc gis teravond haar recital in de Houl- rustkerk te beëindigen met de Fantasie und Fuge Über den Choral „Ad nos, ad salutarem undam" van Franz Liszt! De ruimte was te klein en wat het Instrument betreft, dat te harer beschikking stond: dit had In feite hiervoor te weinig moge lijkheden. Doch-ondanks dit alles vermocht dat kleine vrouwtje haar gehoor een spel te bieden, dermate vir tuoos. dat men het niet licht zal vergeten. Een spel bovendien, boeiend door de kleurrijke kon trasten en duidend op een intel ligentie, waardoor een niet al te gemakzuchtige luisteraar de draad van het „verhaal" geheel vast kon houden. Het einde van het recital: tevens hoogtepunt, waaraan composities van Pa- chelbel, Buxtehude, Bach voor afgingen. En twee kerstliederen van twee Franse achttlende-eeuwse com ponisten: Dandrieu en Daquin. Hier hadden we in haar voor dracht meer raffinement ver wacht- wat de charme van deze Noëls ongetwijfeld ten goe de zou zijn gekomen. Bij Ben van Oosten, vóór de pau ze optredend, trof ons de uitge sproken affiniteit voor het oeu vre van Olivier Messiaen. De meditatieve sfeer in „Le Ban quet Céleste" was uitstekend getroffen, de muziek had een reële functie als achtergrond muziek bij een liturgische han deling. Michelle Leclerc en haar partner konden zich verheugen in een groot aantal mannen 1 Bij concerten iets ongewoons. B.R. Albert Vogel zal op woensdag 7 november in een bovonzaal van Hotel des Indes le Den Haag twee van zijn werken ten doop houden: „De man met de orchi- die" (het levensverhaal van louis Couperus en „De onbe kende Couperus" (een keuze uit jr werk;. Hierbij zullen enkele Uhleaux vivants uit .Eline Vere" en „De Boeken der Klei ne Zielen" vertoond worden. De violiste Emmy Vcrhey en de pianist Thom Bollen concerteren i.p zondag 4 november in Dili- gentia met een programma dat werken van Mozart, Bach, Schubert en Debussy bevat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 9