Annie M.G. Schmidt „SUCCES KAN OP DEN DUUR OOK EEN LODEN LAST WORDEN" „IK HEB NOG NOOIT EEN PEN OP PAPIER GEZET ZONDER OPDRACHT" BERKEL EN RODENRIJS - Het huiselijk decor is sinds ons vorig gesprek niet veran derd. Aan de straatkant wordt het dorps gedruis van Berkel en Rodenrijs nog steeds afdoende gezeefd door een hoge wal van onstuimig voortwoekerende vegetatie. De voordeur van de bungalow .heeft de ver trouwde helblauwe kleur, waarmee boeren de toegang tot hun stallen aangeven. Daar achter bevinden alle voorwerpen in de werkkamer zich op dezelfde plaats als vijf jaar geleden - de grootbeeldtelevisie links in de hoek, de witte typemachine op de plank, de luxaflex neergelaten als in een sterfkamer en op de glazen salontafel het gesorteerde rookgerei voor de bezoeker: dozen met gangbare formaten sigaren en er bovenop sigaretten - Virginia's, Ameri kanen en voor de liefhebbers een pakje Gauloises in de kleur van de voordeur. Dè bezoeker wordt evenals de voorgaande keer geparkeerd op de lage bank en Annie Schmidt completeert vervolgens de oude mise-en-scène door zelf plaats te nemen op een hoge, ongemakkelijke bureaustoel.. Vraagt u maar. Seconden lang hangt er een aan grijpende stilte tussen de wan den. Dan zegt ze welwillend: ..Ik geloof dat ik zo langzamer hand de meest geïnterviewde vrouw van Nederland ben. Ik zou er ook best een punt achter willen zetten, maar dat staat weer zo onaardig. Ik zal een kopje koffie voor u maken". Als ze terugkomt met de versna pering en een busje vol brosse koek vervolgt ze: „Als er weer eens een journalist bij me is denk ik: „Mijn hemel, wat heb ik die dingen al vaak gezegd". Je kunt nu eenmaal moeilijk voor al dié heren wat nieuws verzinnen. Ik vertel dus maar weer, dat ik al 27 jaar stukkies schrijf. En daarop vraagt zo'n heer: „En gaat u dat nou nooit eens vervelen?" Dan denk ik: „Ja. hoor, we zijn weer op het oude punt aangeland. Trek de la maar open moeder". Zaterdag was er nog een interview, met me op de radio. Ik heb er geen ogenblik over gedacht om er naar te luisteren, want ik vind het gênant om mezelf oeverloos te horen ouwebetten. Mens, m«?ns, denk ik, wat roep je daar n-ju allémaal? Toe maar. Hoe vmdt mevrouw Schmidt het om succes te hebben? Moet je daar: op verveeld je schouders opha len en zeggen, dat het je geen bliksem doet? Nou, met permis sie vind ik dat ontzettend trut tig. Ik wil er best voor uitko men. dat succes in mijn leven een stimulans is geweest. Schrijf maar ^ens wat, waar geen hond in bijt. Reken er op, dat het een afknapper is. Talent is heerlijk, maar je moet het wel kunnen beheren. Succes kan op den duur namelijk ook een loden last worden. D'r zit het gevaar in, dat je kapsones krijgt, dat je voortdurend bezig bent met je ego-streling. Je moet dus zorgen, dat je geen on mogelijk mens wordt. Dat je niet gaat denken: „Wat ik schrijf is goed, want van Schmidt vreten ze alles". Sterke bakken Ik heb goddank de handicap dat ik niet lollig kan wezen op be stelling. Ik schrijf niet eens leuk. Ik ben niet het type van de sterke bakken-vertelster. Je hebt hooguit het vermogen mee gekregen om te ironiseren, om doodgewone situaties net even anders te belichten dan een an der. Als ik ondef. het schrijven in een lach schiet moet het gek lopen als later een zaal niet op hetzelfde moment gaat lachen. Dat is mijn verdienste. Ik kan als de gemiddelde huisvrouw uit Hillegersberg in de zaal gaan zitten en na vijftig voorstellin gen nog steeds horen, wat zij hoort en zien, wat zij ziet. Ik vind dat een heel fijne gave. Ik kijk als een vreemdeling tegen mijn eigen werk op. Nu zou je dus kunnen redene ren: als je zo precies weet, waar de buurvrouw om lacht is het ook geen kunst meer om die zaal vol te schrijven. Je kent immers de formule van de glad de show. Je weet, hoe je de koek~T5akt. Liedje, sce'ne, pikan terietje, totaaltje. Het bekende computerwerk. Gooi het maar in de machine. Daarom ben ik zo blij, dat ik werk met een groep, die niet op zeker speelt. Voor deze nieuwe musical heeft iedereen zich op een geheel nieuw terrein ge- .waagd. De critici zullen deson danks wel weer schrijven, dat '„Wat ëen planeet" sprekend lijkt op mijn vorige musical, want toevallig heeft Schmidt hem geschreven en speelt Conny Stuart de hoofdrol. Toch blijf ik stug volhouden, dat het voor ons een totaal nieuw experiment is. De fiop zit er dan ook nog altijd levensgroot in. Ik heb hem nu drie keer met publiek gezien en elke keer dacht ik: „He, wat doet die stomvervelende grijze tekst daar? Waarom heb ik dat niet onder het schrijven ge merkt?" Ik geef toe. Ik ben helaas een type, dat het liefst tot de laatste voorstelling zou blijven verande ren. Ik zit te luisteren en denk: „Dit moet over. Dit kan beter". 7./0«n<» iiro in Ha incnpplnerindp "Wat een planeet" heeft ook royaal plaats ingeruimd voor ballet. Volgens kenners zijn schrijfster, regisseur, produceren medespe lenden er nog beter dan in "En nu naar bed" in geslaagd om van de show een wervelend totaal-theater te maken. zitten krijg ik ook de kans om er aan te prutsen. Maar als op negen november de première eep tekst geef, die geen-body achter de rug is, moet ik met mijn handen afblijven. Te recht ook, want zo'n show is klokwerk. waar je niet straffe loos aan kunt blijven knoeien. Als ik elke week een liedje schrap of een tekst herschrijf maak ik de groep nerveus. Die heeft weken gerepeteerd en zich eindeloos laten afbeulen. Als ik in zo'n machinerie herhaaldelijk radertjes en knopjes ga verwis selen klopt er tenslotte niks meer van. In feite is trouwens Paddy Stone de man, die de show kan maken en breken. Als regisseur is hij' een beul, een verschrikkelijk brok emotionaliteit Ik heb hem aan het werk gezien, dat ik dacht: „Mijn hemel nog aan. de datum binnen wil hebben, toe, wat snauwt die man lelijk". T' kei bezig en heb nog nooit iets gemaakt zonder opdracht. Ik ben ook eigenlijk meer journa list of columnist dan schrijfster. Een ander moet zeggen: „Kom aan meid, maak eens wat. Kan ik het zaterdag van je heb ben?" Dat zal ook wel de reden zijn, waarom ik schrijven een ver schrikking vind. Met name gaat deze werkwijze je benauwen als je ouder wordt. Alle mensen van jouw leeftijd doen het wat kal mer aan, maar jij blijft met die; rooie kop zwoegen. Elke dag zie je weer dat lege vel papier, maar je weet, dat de show al volop draait. Toen er van „Wat een planeet" nog nauwelijks een regel op papier stond was Carré' al voor maanden afgehuurd. Stel je dat eens voor. ergens in Am sterdam zitten nou al vrouwen te dubben over de jurk, die ze. aan zullen trekken. Als je niet oppast, wordt zoiets wel gauw .een spookbeeld. Er zijn contrac ten afgesloten met de regisseur, met toneelmeesters, acteurs en actrices. John de Crane heeft er als producent tonnen uit zijn ei gen portemonnee ingestopt. En ik maar naar dat papier sta- ren en nachtmerries krijgen. In Annie M.G. Schmidt: na de succesvolle musical "En nu naar bed" wederom aan de start verschenen met een gloednieuwe shcv< fictieve idee "heb gehadn°als ik Wat een Planeet"- "De critici zullen achteraf wel weer opmerken, dat hij op de vorige lijkt. Maar ik houd vol, dat het.een gloei* per ongeluk de valse toon aan- n'euw experiment is sla, staan al die mensen in de handdoeken op je voorhoofd ten huilen van het lachen zonder Als ik nu in de zaal zit begin ik kou". Je vindt het op een gege- moet leggen. Al die krampachti- overigens een eng clowntje te me toch weer met mijn lot te ven moment prutswerk, wat je ge toestanden zijn wezensbe- worden. Ze blijft de rascome- maakt. Lapwerk. Je wordt rille- standdelen van je leven gewor- dienne, een van de beste cabare- rig en denkt: „Mijn hemel, wat den. Je scheldt er op, maar je tiéres, die we in dit land heb ben ik nou begonnen? Je bent vindt het maar wat plezierig, ben. Maar ze beheerst ook de' hartstikke gek geworden", zeg Borduren? Dan kun je net zo andere kant van het vak. Ze je steeds vaker tegen jezelf, „dit goed gelijk een einde aan je le- heeft in deze musical een liedje, tuigde feministe. Ze zat elke is de laatste keer geweest. Nou ven maken. waarmee ze het publiek eerst ochtend met een boek in haar laat je je nooit meer opjutten. De waarheid is, dat ik de beste doodstil maakt en dan aan het stoel bij de haard en ik wist niet Wees toch wijzer mens en ga' dingen schrijf als het „mot", huilen. Dat is ontroerend vak- beter, of het hoorde zo. „Le- borduren". Dat denk ik altijd, Twee weken voor de repetitiesmanschap. zen", zei ze altijd, „lezen en le- als ik in het nauw zit. Borduren kwamen er opeens liedjes en Het gehalte van de rest van de ren. daar gaat het in dit leven ro _J| lijkt me dan opeens de meest scènes uitrollen, die achteraf de groep is navenant. Een jongen om- De rest is bijzaak". Strijken hebben evenzogoed wel het bestf zinvolle tijdspassering. beste blijken te zijn. „Waar heb als Willem Nijholt kan alles: heb ik dan ook nooit geleerd. En uitzicht op de wereld. We zij! Je houdt die gedachte alleen ik me ijou eigenlijk zo druk over zingen, dansen, acteren. Een ik zou ook niet. weten, hoe je niet lang vol. Het is namelijk gemaakt?", denk je dan, „ik complete artiest. En wat denk een kamer een goeie beurt een leugen, dat je serieus wilt werk toch samen met een ge- je van een ouwe vos als Johari geeft. ophouden. Sterken je kunt niet weldig team". Met een vrouw Remmelts? En Jennifer Wil- ben wel sterk in puzzelen, ten. De hete dwang. Een uitge- vooruit zonder die stok achter, als Conny Stuart in je show kun lems? Ze speelde Slofje in 'er, die je werk op een bepaal- de deur. Je bent er aan gewend, je je als schrijfster heel wat de film "De Inbreker';. Nie- 'dat de zenuwen periodiek door permitteren. Wat zij presteert is mand had daarvoor iets van Ik ben nu 27 jaar met die win- je heen gieren, dat je natte ongelooflijk. Ze kan een zaal la- haar gezien. Ze doet 't geweldig.: ik ook altijd wórdt erricht heeft, zegt ie dat. „Sorry An nie". Je weet dan dat je hem zult moeten herschrijven of in de prullebak moet gooien. Maar als hij er wel wat in ziet, haalt hij er met zijn mise-en-scene ook het dubbele of driedubbele uit. Hij verhult gewoon mijn zwakke punten. Die samenwerking vind ik een enorme belevenis. Werken in' teamverband is zalig. Ik zou trouwens niet anders kunnen. Ik. ben geen vrouwtje, dat 's mor gens bij het opstaan blij denkt: „Kom ik ga eens wat leuks schrijven". Bij mij moet die zweep er voortdurend achter zit- verzoenen. Ik heb trouwens geen andere keus, want als huisvrouw ben ik grandioos mislukt. De schuld van mijn moeder. Die op haar manier een ov< dat ie dringend met me spreken. Als ie dan ook riof zegt, dat hij het vliegtuig vótf zijn rekening neemt, ben ik i weg. Ik ben echt geen chauv tisch type, dat bij voorkeur -q een duintop zingt van „Wij wil len Holland houden". Maar él- ik een tijdje in Frankrijk woor en over ons land hoor, krijg., toch dat verdomde brok in rpi keel. Nederland kan dan \ytl pesterig klein zijn, Geef n een ouderwetse doorlo- i je hebt geen kind meer 's Avonds in bed heb puzzeltje bij wat hersen werk- verricht in huize Schmidt. Je hoeft mij niks te vertellen over 21 verticaal: wa ter in Friesland en over 12 hori zontaal: stad in Arabie. Ik heb zelfs op het punt gestaan om die puzzelbladen een briefje te stu ren en ze te vragen, of ze eens een andere stad in Arabie kon den verzinnen dan Aden en een ander Fries riviertje dan de Ee. Voor de rest ben ik ook een pro bleemloze thuiszitster. Fijn met mijn man hand in hand als tor telduiven op een stokje. Dat doen we in Holland en ook in ons huisje in Zuid-Frankrijk waar we het grootste deel van het jaar wonen. Ook een manier om je eigen land te gaan waar deren. In het begin had ik het moeilijk in Frankrijk, want ik voelde me in die tuin vol olijfbomen en oleanders een permanente va kantiegangster. Ik wilde ook. steeds bruiner worden en zat de godganselijke dag in de bran dende zon te schrijven. Inmid dels heb ik me wel aangepast. Als ik nu wat te schrijven heb doe ik dat zoals de Fransen zelf: binnen met de gordijnen dicht. Trager In Frankrijk leef je overigens makkelijker darf in Holland. Dat komt natuurlijk door die zon. Maar daarnaast gaat alles wat trager. Je stelt steeds meer din- geerde show, waar geen ook in alles geïnteresseerd, spre ken vreemde talen, weten wat van de EEG, van de Watergate- zaak en van het Midden-Oostet- In Frankrijk is daar geen spr« ke van. Dat zit vastgebakke binnen zijn eigen grenzen teresseert zich alleen maar vote het hondje van mevrou puis. Doordrammers Daarom neem ik graag koop toe, dat dit land met doordrammers, c mond vol hebben over engage ment. Vijf jaar geleden gooide ze met rotte tomaten toneelspelers, omdat het beste radicaal om moest. En uitgekomen? Ik heb ademlpo) zitten wachten op het veil. Nou zouden we eindelij iets té zien krijgen. Heb jij wr gezien, heb ik wat gezien, niks uitgekomen. Eigenlijk heb ik mijn' leven la." een hekel gehad aan menset- die het allemaal zo goed wéte Die van de daken schreeuwer. „Zo moet het en niet andén' Die je verwijten, dat je iw; geëngageerd genoeg bent, msa-' zelf nog nooit iets gepresteerd hebben. Als je dan zegt: „Heus, ik h'- ook toevallig een geweten. En probeer mijn publiek wel dep- lijk serieus te nemen, ze ge:' rotzooi voor te zetten. Maar ld me wel trachten om zoveel n» gelijk mensen te bereiken mijn produkt aan dé man J brengen in een aanvaardbare consumptieverpakking", roepen ze „schande" en berii< in hun ogen een waardeloze' Maar wat heb ik aan een geenp- In de musical "Wat een planeet" spelen Conny Stuart ("een schat van een actr';e, meldt Annie Schmidt terloogp) en Willem Nijholt de hoofdrollen. Zij worden bijgestaan door een keur aan artiesten. gen uit, je windt je ook niks meer op. Of het moet over de elektriciteit zijn, die om de haverklap uitvalt. Als je dat nou zo hoort zou je bijna gaan denken, dat ik naar niks anders meer verlang. Je pakt de Nice Matin, een soort suffertje van Berkel en Roden rijs en leest, dat het hondje van madame Dupuis bijna overreden is. Als je het grotere nieuws wilt lezen moet je naar Nice om die moeilijke Le Monde te kopen. Toch word ik steeds weer over vallen door een reddeloos heim wee. Ik vind het zalig als er ie mand uit Holland belt en zegt. hóftl komt kijken? Als jé mensen hun amusement fhi<< meer gunt kun je beter ophot den met het werk, dat ik doe. Ik zeg niet, dat je vrij blijven» moet leven, dat je lollig rnc*": zijn tegen de klippen op. Ma*' het is nu eenmaal onmogeU* om je 24 uur per dag het afschu welijke lot van de wereld aan'-' trekken. Zodra ik merk, dat het publi'J geen behoefte meer heeft ontspanning, zet ik er gelijk t<: punt achter. Dan ga ik echt borduren". LEO THURlNl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 14