'WAAR GEBEURD MOET EEN
MENTALITEIT VERANDEREN'
IK'<
Eenenvijftig minuten
over Ko van Dijk
Ui
Lekker zingen
met Frans
en Gerard
Discriminatie
buitenlandse
presentatoren
Eerste nacht show
beviel Vincent van
Engelen erg goed
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 16 OKTOBER 1973
Het KRO-programma Waar ge
beurd, vanavond voor de derde
keer op het scherm, waarvoor
Gied Jaspers de ideeën aan
bracht, zou volgens deze Am
sterdammer „gemakkelijk een
hoog gewaardeerd programma
voor een groot publiek" kunnen
worden, „vergelijkbaar met de
Berend Boudewijn-kwis". Hij
voegt daar echter onmiddellijk
aan toe: „Maar dat zal het niet
worden, omdat IK het maak.'
Jaspers wil dit terstond toelich
ten: „Er zijn honderden men
sen, die hun eigen verhaal wil
len komen vertellen. Maar ik
heb geen behoefte aan sensatio
nele verhalen, die zijn er al ge
noeg. Het gaat mij om de din
gen, die voor DIE mensen wer
kelijk zijn gebeurd. Waar ge
beurd, zonder uitroepteken. Dat
anderen er vraagtekens achter
zetten, is alleen maar jammer.
Waarom moet je iemand iets uit
het hoofd praten".
Jaspers over een eigen erva
ring: „Ik heb eens gedroomd dat
ik over de oceaan vloog, met
m'n handen. Ik zag alles onder
me liggen, heel duidelijk. Voor
mezelf ben ik over de oceaan
gevlogen, want ik heb dat mee
gemaakt. Of iemand me nu ge
looft of niet."
Met Waar gebeurd, wil Gied
Jaspers over dertig uitzendingen
met elk acht verhalen proberen
of er niet iets kan worden ver
anderd aan de mentaliteit van:
„Het valt niet te geloven, dus is
Vijftig minuten Ko van Dijk, in het dagelijks leven gevolgd door Paul Haenen en Gied Jaspars.
Van onze redactie radio- en televisie.
De KRO-televisie zendt vanavond een gefilmd por
tret van Ko van Dijk uit. Het opmerkelijke in deze
film is, dat van de eenenvijftig minuten er nog
geen zes gewPjd zijn aan het toneel. De kijker kan
kennisnemen van Ko van Dijk's entourage, waarbij
het accent meer valt op het gedrag van Ko van Dijk
dan op zijn visie over het toneel en zijn privéleven.
De film „Eenenvijftig minuten Ko van Dijk" intro
duceert een nieuwe stijl in benadering, die zijn
hoogtepunt vindt in de voor Ko van Dijk nu al le
gendarische taxiscène in Parijs.
Ko van Dijk heeft tot nog toe nooit hoofdpersoon
willen zijn in een persoonlijk portret. Mies Bouw
man kwam in haar stoel niet verder met hem dan
„ja" en „nee" en Bibeb schrijft in haar interview
dat hij zelden of nooit lacht.
In de film „Eenenvijftig minuten Ko van Dijk"
kan men hem iets beter leren kennen, hoewel er
veel vraagtekens overblijven. De kijker wordt ge
confronteerd met de beelden van een emotioneel en
lastig man, die de naam heeft een van Nederlands
beste en meest populaire toneelspelers te zijn. Het
duo HaenenGied Jaspers slaagde er in Ko van
Dijk te tonen zoals hij nimmer' in de publiciteit
kwam, een en ander tot volle tevredenheid van Ko
zelf, die later opmerkte „er toch wel zenuwachtig
van te zijn geworden". Commentaar van Gied Jas
pers: „Nou, wij ook
Ned. II 20.20 uur.
het niet waar". Gied: „Ik ben
er op mijn twaalfde achter ge
komen, dat niets onmogelijk is,
dus dat je alles kunt geloven.
Als je zegt: binnen vijf minuten
verander je in een aap, geloof ik
dat. Waarom niet'"
Instampen
Het gaat Jaspers niet om het
spectaculaire van het gegeven;
hij wil zijn programma er bij de
kijkers Instampen, tot op de
kantoren en in de café's iemand
zegt: „Ik heb gisteren toch iets
meegemaakt.." waarop het pu
bliek spontaan moet antwoor
den: „Waar gebeurd..!"
Zoals ook zijn dubbelzin er bij
het volk in moet komen: „Hoe
lang is het nu geleden en wat
gebeurde er toen." Jaspers: „Zo
begin ik steeds en zo zal ik blij
ven beginnen. Alle dertig uitzen
dingen. De mensen komen aan
het woord, het zijn vaak uitste
kende vertellers, ze geloven in
hun voorval. Bovendien gaan de
mensen ervan uit, dat hun ge
beurtenissen uniek zijn. Ze ge
ven een beeld van hun leven."
Waar gebeurd is nu twee keer
uitgezonden. Er zijn prettige en
minder prettige reacties op ge
komen. maar wat er ook mocht
gebeuren, Gied Jaspers gaat
met dit programma door, tot de
dertig vol zijn, in elk geval. „Je
zou het veel langer kunnen
doen."
Beleven
Wanneer de uitzending begint
en lang daarna Is Jaspers
voor niemand te spreken. Hij
zondert zich af met het tv-toe-
stel, sluit de ramen en gordij
nen, verwijdert de aansluitingen
van deurbel en telefoon en gaat
kijken en beleven.
„Ik beleef dit emotioneel heel
sterk. Net als een krant maak
je een ééndagsvlieg; als iemand
voor een krant met erg veel
moeite een stuk heeft geschre
ven. staat daar even later de
koffiepot op. Of erger. De televi
siebeelden worden uitgestraald
en zijn dan weg. Het gaat er
om, wat je ervan onthoudt."
Er komen straks meer verhalen
die iets hebben gezien dat ei
genlijk niet zou kunnen. De
man. bijvoorbeeld, die een spre
kend paard ontmoette.
Jaspers: „Dat was op een sohe-
merige avond. Die man kwam
met de fiets op een landweg een
paard tegen, dat „goedenavond"
zei. De man schonk er eerst
geen aandacht aan, maar wist
even later heel zeker, dat er
niemend op had gezeten. Een
grappenmaker dus, ergens ach-
Gied Jaspars: „Ife geloof alles en iedereen, ik geloof dat niets onmo
gelijk is". Vandaar zijn programma Waar gebeurd.
ter dat paard, Hij wilde vertel
len dat hij het grapje door had,
keerde terug, keek op, achter,
naast en onder het paar, maar
er was niemand. Daar kijk je
van «p hè, een sprekend paard",
zei dat paard. Nou goed. Een
heel verhaal met dat paard, dat
overigens geen staart had.
Die man vertelde dat de volgen
de dag aan mensen van zijn
dorp, iedereen lachte hem uit,
de man zelf ook maar, want hij
geloofde zijn verhaal ook al niet
meer: een nuchter mens. Toen
kwam een paard het dorp door.
Het draafde weg, had geen
staart."
Jaspars: „Ik geloof die man.
Hij heeft te maken gehad met 'n
sprekend paard zonder staart.
Je komt ze zelden tegen, maar
waarom zou een paard NIET
praten"'
Napoleon
En dan komt een man, die als
soldaat in het leger van Napo
leon heeft gediend. Hij kan er
straks alles van vertellen. Zo zal
een heel leger mensen de ko
mende weken de huiskamers
binnenmarcheren, die allen iets
van zichzelf vertellen. Voor deze
mensen zaken die waar zijn ge
beurd.
Gied Jaspars: „Wanneer een
kind een plastic speelbeest be
schouwt als een levend ding en
het kind verliest dat en het huilt
er om, vertel dan dat het stuk
speelgoed, een dier, zichzelf best
zal kunnen redden, dat het
straks in een natuurfilm voor
komt. Dat je dan zal kunnen
zeggen: zie je wel' hij is best
te-echt gekomen. Dat kind leert
la r vanzelf wel, dat een plastic
beest maar plastic is. Het is
jammer, dat de fantasie van een
kind al zo vroeg wordt gebro
ken."
Over zijn eigen kind: „Het zegt,
mamma is op de keuken.
Op, niet in. Net zoals op zolder
en op de wc. Wanneer het
straks op school wordt verbe
terd, maak ik me kwaad. Het is
MIJN kind, dat OP de keuken
wil zeggen. En waarom niet? De
handen van Gied Jaspers jeu
ken. Die schooljuffrouw moet
oppassen.
F. J. BROMBERG
Van onze radio- en tv-redactie
Hilversum Zo te zien nauwe
lijks vermoeid kondigde Vincent
\an Engelen om één minuut
voor zeven zijn eerste nacht
show via Hilversum 3 af. Hij
beet als discjockey voor de KRO
het spits af van de eerste nacht
uitzending.
„Het is me allemaal erg meege
vallen", zegt hij. „Tegen zessen
had ik last van een inzinking. Je
ktn dat wel. Knikkend hoofd en
dichtvallende ogen. Ik heb toen
maar wat vrolijke plaatjes op
gezet en ben rondjes om de stu
dio gaan lopen.
De studio is opvallend netjes.
Geen overvolle asbakken, geen
t'entalien lege kcffiebekertjes.
Slechts 4 lege pilsflesjes.
„Ik heb me voornamelijk met
koude kip, broodjes garnalen en
warme gehaktballen op de been
gehouden", vertelt hij. „Geluk
kig is er in Hilversum een
snackbar de hele nacht open die
enze versnaperingen verzorgd
heeft. Je begrijpt dat onze canti-
r.e de hele nacht potdicht is."
„Er moet nog heel wat aan de
uiteindelijke vorm van mijn
show gedaan worden", gaat Vin
cent van Engelen voort. „De
eerste keer heb ik voor 60 pro
cent mijn eigen smaak ge
draaid. Je weet namelijk hele
maal niet wie er naar een
nachtprogramma luisteren. Het
is mijn bedoeling het publiek
een belangrijke stem te geven in
de keuze van het repertoire. De
eerste nacht zijn er over de 100
telefoontjes binnengekomen. De
meeste waren verzoekjes. Er
zijn ook mensen die bellen, ge
woon omdat ze om een praatje
verlegen zitten. Er was een enor
me grap met een beambte van
h(t PEN. Tegen half vijf heb ik
via de radio gevraagd of de man
van het PEN niet eens het licht 1
uit kon doen. Even later belde de
bewuste man me uit Velzen, dat
h:i helaas niet aan mijn verzoek
kon voldoen omdat enkele zie
kenhuizen dan zonder licht kwa
men te zitten.
Als er belangrijk nieuws is ga ik
dat voorlezen. Het is me al uit-j
stekend bevallen, deze eerstei
show. Ik hou ervan 's nachts te
werken. De mooiste uren zijn I
voor mij de wisseling van dag
en nacht".
Om half 8 stapt Vincent van En
gelen fluitend in zijn auto. Als
hij thuis komt, is zijn vrouw
ret op weg naar haar werk.
„We hebben een afspraak ge
maakt". zegt hij. „Het is niet
zo'n probleem dat we elkaar één
nacht in de week niet zien. Onze
flat in de Bijlmermeer hebben
we aangepast aan mijn werktij
den. De bel is afgezet en de
stekker uit de telefoon getrok
ken.
Vincent van Engelen is morgen
nacht weer via Hilversum 3 te
beluisteren.
Geen experiment
Bij zijn goedkeuring voor de
nachtuitzendingen heeft minister
van Doorn van CRM niet het ad
vies van de omroepraad overge
nomen om deze uitzendingen te
starten als een experiment. De
minister heeft ook niet het voor
t-tel van de omroepraad gevolgd
cm de kosten, voorlopig begroot
op 2,5 miljoen, te financieren uit
de algemene middelen van zijn
departement. Er wordt nu een
beroep gedaan op de reserves
van de omroep. De Omroepraad
had ook aanbevolen om een on
derzoek in te stellen naar de be
hoefte aan een nachtzender.
Heir is de minister ook niet op
ingegaan. Wel zal de NOS-dienst
voor kijk»- en luisteronderzoek de
nachtuitzendingen in haar onder
zoek betrekken.
Van de totaal 2100 uren zijn er
441 plus 12 minute-n voor de
NOS, 382 uur en 48 minuten voor
de AVRO, 319 uren voor zowel
KRO, NCRV als VARA, 191 uur
en 24 minuten voor de TROS en
63 uur 48 minuten voor EO en
VPRO.
In het Stedelijk Museum van
Schiedam worden de komende
maanden de volgende tentoon
stellingen gehouden: Slowaakse
boekillustraties na 1945 (tot 12
november), Cobra-schilders toen
en nu (9 nov.-6 dec.), Verkoop
tentoonstelling i.v.m. Sinter
klaasfeest (18 nov.-6 dec),
DDR-grafiek uit Dresden
(14 dec.-21 jan.).
HILVERSUM Lino Calle, presentator van het radioprogramma
voor de Spaanse gastarbeidèrs, is van oordeel dat de zeven presen
tatoren van de NOS-programma's voor de buitenlandse werknemers
ten opzichte van de Nederlandse journalisten worden gediscrimi
neerd. Lino Calle zei dit in het NOS-programma „Hebt u geluisterd"
naar aanleiding van het feit, dat de presentatoren krachtens een j
richtlijn van de programmaraad radio in hun programma's geen ei- I
gen mening over de politieke situatie in hun land mogen geven. Met
name Lino Calle heeft daarover in het verleden verschillende malen
moeilijkheden gehad.
Ook VARA-voorzitter A. Kloos zei in dit radioprogramma dat was ge
wijd aan de verplaats.ng van de programma's voor de gastarbei
ders van de zondag- naar de zaterdagmiddag,, dat naar zijn mening
de presentatoren die vrijheid wel zouden moeten hebben. Hij zei,
dat als de structuur van de NOS zulks niet toelaat, de VARA graag
bereid zou zijn om een aanvulling in deze richting te geven.
In een gezamenlijke brief aan de programmaleiding hebben de ze
ven presentatoren geprotesteerd tegen de verplaatsing van hun pro- i
gramma's naar de zaterdag' •■driag en vooral tegen het feit dat zij
daarin niet gekend zijn. Herman Felderhof, hoofd van de dienst ra-
dioprogramma van de NOS wees op de autonomie van de NOS. Lino
Calle wil dagelijks een uur Spaans op de radio.
Even lekker zingen met Frans
en Gerard, vanavond op het
scherm, slaat niet helemaal op
de kijker. Lekker zingen doen
Frans (Halsema) en Gerard
(Cox) met elkaar, met het pu
bliek in de zaal en met een or
kest.
Van Halsema is bekend, dat
hij nauwelijks een noot van pa
pier kan lezen, maar hij kan
wel zingen en piano en accor
deon spelen. Hij werd vakbe
kwaam gemaakt door de Klein
kunstacademie, Lurelei en Wim
Kan. met Gerard Cox werkte hij
al eerder samen en zo zijn zij
samen weer op het scherm.
Ned. I, 21.25 uur.
Onedin-lijn
In deel 19 van de Onedin-lijn
zoekt James Onedin naar moge
lijkheden om de Onedin Stoom
vaartmaatschappij weer in han
den te krijgen. Maar hij heeft
daarvoor aandelen nodig en dus
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Samenvatting
Eng.Polen
Van onze radio- en televi-
sie-redaktie.
Hilversum Van de voet
balwedstrijd Engeland—
Polen die morgenavond in
de voorronden voor het
wereldkampioenschap
voetbal in het Wembley-
stadion in Londen wordt
gespeeld zal de NOS-tele-
visie een samenvatting
uitzenden in Studio Sport
tussen 22.45 en 23.10 uur
op Ned I.
Polen heeft 'n deze belang-
r jke wedstr jd aan een
gel'jk spel voldoende om
z ch voor de e ndronden
te kwal f ceren. De wed-
s.r jd :s in Engeland cn
Belg rech streeks op de
'v :e ren. Het 'weede
Du 'se net zendt vanaf
22.zO uur een ongeveer
vijftig minu en durende
samenva: ng van deze
wedsir jd uit.
geld. Een verdachte juffrouw
doet plotseling een verdacht
voorstel, maar James grijpt aan
wat er te grijpen valt en lading
betekent voor James lading, wat
dan ook.
Ned. I, 20.20 uur.
Zoen
van de juffrouw
In het tweede programma En
een zoen van de juffrouw, van
avond de school van nu en die
van vroeger en de indringende
vraag: „Leren ze nog wel
wat?"
Ned. I, 21.10 uur.
Cineac
In Cineac vanavond vijftig mi
nuten met de tekenfilms Porky
Pig en Felix de Kat, Chochloma,
een film over houtsnijwerk en
Charlie Chaplin als immigrant.
Ned. II, 19.05 uur.
Oorlog en vrede
In de derde aflevering van Oor
log en Vrede, die de KRO-televi
sie vanavond uitzendt, viert het
Franse leger, aangevoerd door
Napoleon, grote triomfen. De
Oostenrijkers, de bondgenoten
van Rusland, worden verslagen
in de slag bij Ulm.
Het nieuws van de Franse over
winning veroorzaakt grote op
schudding in het hoofdkwartier
van het Russische Leger. Kutu-
zov, de opperbevelhebber van de
Russische strijdkrachten, besluit
tot onmiddellijke terugtrekking
van zijn troepen.
Tijdens de schermutselingen tus
sen de Russen en de Fransen,
raken Andrei Bolkonsky, Nikolai
Rostov en de officier Denisov bij
hevige gevechten betrokken.
Ned. II, 21.10 uur.
NEDERLAND
NOS
1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar
1 18.55 Journaal
VARA
19.05 De Stratemakeropzeeshow
1 19.25 Daar komen de schutters
20.00 Journaal
1 20.21 De Onedin-lijn
1 21.10 .en een zoen van de
juffrouw
1 21.25 Even lekker zingen met
Frans en Gerard
1 21.55 Achter het nieuws
NOS
22.45 Journaal
22.50 Sluiting
NOS
22.20 Den Haag vandaag
22.30 Journaal
22.35 Spaans (teleac)
23.05 Sluiting
(Reg. progr. NDR) 9 30-10.00
strasse. 18 00 Int. progr. 18.301
18.45 Zandman. 18.55 Nordja 1
magazine. 19.26 Hamb. Tt»
19.59 Progr. overzicht. V.'DR-
en 8.55 Schooltelevisie. 9.30 s»,.
moo itnA - ,MB jgj
levlsle. 18.00 Reg. Nws, J8.(
kleuters. 18.15 Sprung aus
ken. 18.4: Journaal 19.20
Transit. 20.00 Journaal ee
overz. 20.15 Muzikaal amusen
21.00 Welt am Drah. 22.45 J
DUITSLAND II
NEDERLAND II
NOS
1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
1 19.05 KRO-cineac
20.00 Journaal NOS
1 20.21 Eénenvljftig minuten
Ko van Dijk
21.10 Oorlog en vrede,
tv-filmserie
1 21.55 Waar gebeurd
DINSDAG 16 OKT.
18.25 Die Follyfoot-Farm. 19.00
naai 19 30 Kohjiesels Tochter.
21.15 Int. progr. 22.00 T\\e«
films: 1. Wasscherinner
drama. 22.45 journaal.
BELGIE NEDERLANDS
18.30 Tienerklanken. 19.05 Kijk
kook. 19.35 Zoeklicht. 19.40
19.45 Journaal. 20.10 De dollr
van Odysseus. 21.00 Doc. pr
21.50 Honger ln de wereld.
Journaal.
NEDERLAND I
NCRV
17.00 Kijkkast
17.45 Sluiting
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending DS'70
20.31 Staatsloterij
20.36 De anarchisten
22.20 Panoramlek
22.45 Studio Sport
23.10 Den Haag vandaag
23.20 Journaal
23.25 Sluiting
21.15 Nana Mouskouri
KRO/RKK-IKOR
22.00 Kenmerk
22.25 Journaal NOS
22.30 Dammen (teleac)
23.00 Sluiting
DUITSLAND I
Act, 18.45 Zandmann. 18.
schau-magazlne. 19.26 Ali
Progr. overz. WDR: 8.05. 8.3
8.55 Schooltelevisie. 9.30 Sesamr
se. 10.30 en 11.00 Schooltelev
18 00 Reg. nws. 18.05 V. d. kleul
18.15 Die Baumwollpflucker.
-al. 19.20 Die Baumwolli
DUITSLAND II
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Dier en vriend
'19.30 Beter samen
20.00 Journaal NOS
20.21 NCRV springtrofee
18 25 Mordkommjsslon. 19.00 Jouni
19.30 Sportsplegel. 20.15 Act,
Journaal. 21.15 Fllmportret.
Bundesliga-voetb. 22.50 Journail
BELGIE NEDERLANDS
18.53 Vernieuwd wlsk.-onderw
19.20 Filmklucht. 19.35 Zoeki
19.40 Voetbal: Eurovisie: Engtl
HILVERSUM 1
•andaag. KRO:
18.11 Radlojour-
20.05 Overweging. 20.15
Komponlst en radio: Frankr. ta
de oorlogen, radiofonische monU
21.15 Louis Couperus —3. Dlom
22.55 (S) Strijkkwartet: klasi.
mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
roollng. 22.30Nws. 22.40 Radio- HILVERSUM III
Journaal. 22.50 (S) Nederl. ork.
ensembles. 23.05 (S) Er floot
vogel in de wel. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 18.00 (S) Dansmi
bescb. 19.00 (S) Zin ln
le. 21.00 Nws. 21.02 (S). Ju
blues. 23.00 Nws. 22.02 (S)
Blom ln uw radio. 22.55 Med.
Nws. 23.02 <S) wachten op m!
nacht. 24.00 Nws. 0.02 (S) Een
uur met Koos Postema. 0.55
i. NOS: 19.50 1.00-7.00 VARA-programma.
HILVERSUM
7.11 Ochtendgymn.
VARA: 7.0
7.20 (S) Akt. show. (VPRO:"' 7.54
Deze dag; 8.00-8.11 Nws.). 9.35 Wa-
terst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Ra
dioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 V. d.
kleuters. 11.15 (S) Melodieënboeket:
licht muz. progr. 12.00 Gent
Centr.: gespr. 13.00 Nws. 13.11 Din
gen v. d. dag. 13.25 (S) Een mid
dagje stoomradio: progr. vol goede
Jeugdherinneringen. 16.00 Nws. 16.03
<S> Apollo-Ajre-hler 16.25 (S)
Melodieën Express. 16.50 (S) VARA-
Dansork. en solisten. 17 20 (S) Uit
het muz. album van Paul Godwin.
17.55 Med.
tulnb.; 12.30 Nws;
13.00-13.05 Raden
Huisbezoek. NOS: 14.10 Vonken
der de as: serie progr.'s ovei
derl. volksverh. en volksgebr.
(S) Aspekten v. d. kamermuz.
Nws. 15.33 Spiegel van Dultsl.
■h. 17.20 Overheidsv#
HILVERSUM
HILVERSUM 11
Nw
I De i
boutertljd. 10.30 Nws. 10.33 (S) V. d.
vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11 45 Be-
Jaardenprogr. 11.55 Med. 12.00 (S)
Nws. 10.03 Arbeidsvitaminen.
Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Radio!
naai. 12.06 (S) Zet 'm op. I'
Nws.). 14.00 Nws. 14.03 De hl
ser: top-pop. 15.00 Nws. 15.03
van ZIJtveld. (16.00 Nws; 16.30.
W K. Damtweekamp Sljbrandi-
drelko). 17.00 Nws. 17.03 Radio.'
naai. 17.06 Postbus 700: verzoi
progr.
De maandagse tv.-avond met
resp. AVRO en NCRV is ge
bouwd op programma-formules
die noden tot alternatieve vrij-
etijds besteding als radioluiste-
ren, lezen of een gezelschaps
spelletje.
Maar de oorlog in het Midden-
Oosten zorgde ervoor dat
nieuwshongerige k jkers toch
wel aan hun trekken komen. Zo
wel NCRV's Hier en Nu als
AVRO's Televizier traden op
oorlogssterkte aan. De NCRV-
rubriek was degelijk, met veel
eigen informatie.
Veel eigen informatie had ook
Televizier, zij het dat hier voor
een vormgeving was gekozen die
herinnerde aan het feit dat de
rubriek in lawaai-stijl is gebo
ren.
Men bood namelijk inspraak aan
de k;jkers die vragen konden
stellen aan een panel. Er kwa
men erg veel vragen, maar de
:nspraak was toch meer symbo-
l'sch dan effect'ef.
De meeste vragen lagen n.l.
dermate voor de hand dat Tele
vizier de antwoorden al kant en
klaar had liggen, soms zelfs voor
af gefilmd. We zijn gek op In
spraak, maar vinden dat journa
listiek de kunst is van een uit
veelheid van gegevens professio-
neel de zaken te kiezen die
echt-relevant zijn.
Natuurlijk deed Televi
dat in feito toch. Maar
maakte duizenden telefoontjeJ
een wassen neus. Men kon
gen v/at men wilde, Televi
presenteerde wat men rele»
vond.
Overigens: nieuwshonger
konden blij zijn met wat
beide rubrieken werd geb»
maar moeten achteraf beket
dat de echte nieuwsinforo
weinig om het lijf had.
AVRO-rubriek besloot met
reportage uit Israël: Will Sim
verslag van een door IC
georganiseerde pers-tournee
het Sinai-gebied.
Dat was geen nieuws in difl
zin, maar het tekende de
logs-sfeer bijtender dan
partijen woordvoerders dat
der hadden kunnen doen
Hier en Nu bepaalde zich
tot het Midden-Oosten
maar kanttekende ook de f
de Nobelprijswinnende Ti«
gen en berichtte ov
Daarbij voortreffelijk geW
makend van het feit dat
ter van der Sfoel in de H»1
studio zat om als panel-lid
treden vcor de AVRO. En i
sant wilde de minister best
over Chili kwijt en dat werd
heel nieuwswaardigs.