Vader contra zoon in
Blaffen tegen de maan
KRO biedt Anna
en de koning van Siam
in 1 3 afleveringen
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
Acht miljoen
kijkers zes uur
voor scherm bij
AVRO-jubileum
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
RADIO VANAVOND
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 10 OKTOBER 1973
zitten. Het tweegevecht na af
loop van de les. resulteert In
een schitterend koninklijk blauw
oog. Dit gaat de vorst van Siam
te ver. Hij roept Anna ter ver
antwoording en hij wijst er haar
op, dat op zo'n koninklijke slag
de doodstraf staat. Het loopt al
lemaal wat minder dramatisch
af. Wel krijft Anna te horen dat
ze nu maar het beste het land
kan verlaten. Wanneer Anna, na
het pakken van haar koffers
haar salaris komt vragen, blijkt
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
de koning met een nieuw pro
bleem te kampen, waarvoor hil
Anna's steun en inzicht nodig
heeft.
Resultaat: Anna en haar zoon
Louis blijven aan het hof van de
koning van Siam.
Ned. II 19.05 uur
Panoramiek
In Panoramiek wordt vanavond
het Palestijnse vluchtelingenpro
bleem aan de orde gesteld. In
dit al langer aangekondigde pro
gramma komen geen beelden
voor van het huidige strijdge
woel, wel wordt in de begelei
dende tekst ingegaan op de nu
weer ontbrande oorlog.
Ned. I 21.55 uur.
Studio Vrij
Ook in het nieuwe seizoen zal
het KRO Studio vrij eenmaal in
de maand op de woensdagavond
worden uitgezonden. De bedoe
ling is in dit nieuwe seizoen wat
meer variaties in de te behande
lende onderwerpen te brengen.
De rubriek Zelf doen nieuwtjes
waarvoor een uitermate grote
belangstelling bestond, blijft ge
handhaafd. Eveneens zal weer
aandacht worden besteed aan
tuin en auto, maar alleen als
daartoe anleiding bestaat.
Nieuw in deze rubriek is regel
matige voorlichting over reizen
en de mogelijkheid voor de kij
kers liedjes en komposities in te
sturen die dan, wanneer die
bruikbaar blijken te zijn, in het
programma door het orkest van
Tony Eyk zullen worden ge
speeld. Ook de kwis, die Kees
Schilperoort presenteert, heeft
een nieuw Jasje gekregen. In
deze eerste uitzending van Stu
dio Vrij wordt aandacht besteed
aan de modetrend voor de aan
staande winter en de daarop
volgende lente, de voorbereidin
gen van de wintervakantie, het
zelf metselen en het behandelen
van cactussen.
Ned. II, 20.20 uur.
Johan Ooms en Andrea Domburg als de twee gelieven in Blaffen tegen de r
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti-Ta Tovenaar
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
20.00 Journaal
20.20 Politieke partijen
20.30 Staatsloterij
20.35 Blaffen tegen de maan,
spel
21.55 Panoramiek
22.20 Studio Sport
22.45 Socutera
23.00 Journaal
23.05 Tweede Kamer
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Ana en de koning van
Siam, serie
IKOR-KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
BELGIE NEDERLANDS
Paul Steenbergen als de vader in Blaffen tegen de
Het stuk Blaffen tegen de maan
van Dimitri Frenkel Frank uit
1960 is al door heel wat Neder
landse zalen gegaan. Eerst
kwam Toneelgroep l'heater er
mee in de regie van Jan Teu-
Iings en daarna volgden in een
schier ononderbroken reeks de
amateurs, die er hun beste
krachten op beproefden en niet
helemaal zonder succes, omdat
er gemakkelijk te vatten figuren
in dit stuk staan, niet zonder
diepgang of persoonlijkheid,
maar wel in hoge mate herken
baar.
Dit is opnieuw een sterk punt in
de bewerking, die Kris Betz
vanavond voor de NOS op de tv
brengt. In deze worsteling van
vader versus zoon staat Paul
Steenbergen tegenover Johan
Ooms. Beiden zetten ondanks of
juist dankzij de toespitsing op
het conflict echte mensen neer.
De zoon staat op zijn standpunt
en de vader op zijn voetstuk,
maar in het huiselijk verkeer
vallen zij terug op de vertrouw
de alledaagsheden. Vanuit deze
sfeer werkt ook Laura (Andrea
Domburg), de vrouw die in bei
der leven stapt, de huishouding
regelt, het drama aan een cli
max helpt en weer verdwijnt.
Zoals de vader ooit geblaft heeft
tegen de maan, het vergeefse
pogen verlangens te realiseren,
zo moet ook de zoon zich neer
leggen bij de machteloosheid die
bij het leven hoort.
Na Zwanen van de Theems en
De laatste verlofganger, resp.
van Cees Noteboom en Jan
Staal, is dit het derde spel, dat
de NOS op de tv brengt in de
reeks eigentalig drama's, als dam
tegen de wassende vloed buiten
landse tv-spelen, die veelal voor
bijgaan aan onze eigen levenssi
tuatie en vervreemding in de
hand werkt, stelt de afdeling
drama van de NOS een serie
tv-bewerkingen van bestaande
Ned. spelen, reprisetheater van
stukken, die vele zaalpublieken
hebben aangesproken, maar ten
onrechte nooit de miljoenen
voor de tv hebben bereikt. Het
is de bedoeling, dat dit er uitein
delijk toe leidt, dat oorspronke
lijk voor de tv geschreven stuk
ken op het scherm zullen wor
den gebracht, produkties afkom
stig uit 'n collectief van schrij
vers en gespeeld door een kern
van daarvoor aangetrokken ac
teurs. Of het er van zal komen?
Dit hangt mede af van de hou
ding, die de zelfstandige omroe
pen tegenover de NOS zullen in
nemen. Naar hun smaak be
schikt de NOS al over teveel
zendtijd en doet de NGS wat de
omroepen zelf ook kunnen. Hoe
het ook zij, momenteel heeft de
NOS Tanchelijn van Mulisch dn
bewerking.
Protest
In zijn inleiding tot Blaffen te
gen de maan zegt Dimitri Fren
kel Frank, dat dit stuk geschre
ven werd in 1960, toen de jonge
re generatie zich opmaakte voor
het grote protest tegen de vader
en de autoriteiten. Hij verwijst
hierbij naar he provo-verschijn
sel, maar hangt zichzelf ach
teraf dan wel een beetje de pro
fetenmantel om. Provo is van
een latere tijd. Het conflict va-
der-zoon is van alle tijden, een
pscychologisch proces dat te ma
ken heeft met geestelijke groei.
Maar hoe ook, de zoon in dit
spel wil volgens Dimitri een eer
lijk leven leiden, liever gevaar
lijk dan burgerlijk zelfverze
kerd. Toch wordt ook hij een
prooi van zijn sentimenten, net
als zijn vader. Beiden zullen
blijven wankelen tussen illusie
en werkelijkheid, blaffen tegen
de maan.
Zij minnen beiden dezelfde
vrouw (Laura), verlangen hel
den van haar wat anders en tas
ten mis. Paul Steenbergen speelt
op gedempte toon, maar werkt
met grote directheid, met nuan
ces in houding en zegging, waar
door Johan Ooms als de zoon
aanvankelijk dreigt weggespeeld
te worden, ook al weert hij zich
sterk opstandig. Dit toneelmati
ge domineren van de vader
werkt verderop in het sDel
enigszins storend, omdat de va
der dan blijkt een weinig zelf
verzekerde figuur te zijn. Het in
het begin opgeroep?n beeld van
de vader als importante man
werkt dan enigszins storend. Als
werkelijk sterke figuur voegt
zich daar later Andrea Domburg
bij, waardoor het voor Johan
Ooms nog moeilijker wordt.
Nochtans kreeg ook hij van de
regie de kans om zich waar te
maken en hij gebruikt die uitste
kend. Er zijn verder goede rol
len van Ans Beentjes, Gijsbert
Tersteeg, Wim v. d. Brink en
Michiel Kerbosch.
Wij hebben één persoonlijk be
zwaar tegen Blaffen tegen de
maan: de plotselinge ontroeren
de gehechtheid van de zoon aan
de vader na een dramatische
ontknoping. Een conflict ver
snelt weliswaar een psycholo
gisch proces, maar helpt het
niet dn één keer uit de wereld.
TON OLIEMULLER
NEDERLAND I
NOS/NOT
18.45 Tl-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.15 Zwijgen is goud
19.45 Popeye
NOS
20.00Journaal
VPRO
20.21 Berichten uit de samenle
ving
20.30 All in the family, serie
20.55 Televisie-biografie over
Leo Tolstoi
22.00 De wind blaast waarheen
hij wil
22.15 Kerk en theologie,
discussie
22.45 Horen en zien: Muziek uit
de Barok
NOS
23.15 Journaal
21.10 Duys op donderdag
NOS
22.30 Journaal
TELEAC
22.35 Dammen
NOS
23.05 Tweede Kamer
Duitsland 1:
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-tovernaar
18.55 Journaal
j AVRO
19.05 Schlagerfesüval 1973,
samenvatting
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Cannon, serie
Uitwisseling
per radio
Leningrad-
Rotterdam
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Maandag 15
oktober wordt het tweede uitwis
selingsprogramma tussen Rus
land en de NOS-radio uitgezon
den. Het eerste, dat in 1970
plaatsvond, was gericht op de
steden Moskou em Amsterdam:
dit keer gaat het om Leningrad
en Rotterdam. De uitwisselings
programma's komen tot stand
in het kader van het enkele ja
ren geleden gesloten culturpel
verdrag tussen Rusland en Ne
derland.
Het uitwisselingsprogramma
wordt rechtstreeks uitgezonden
door de NOS-radio van 20.05 tot
21.50 uur via Hilversum I en
door Radio Leningrad van 22.05
tot 23.50 uur plaatselijke tijd.
De uitzending bestaat uit lichte
en ernstige muziek en een half
uur durende documentaire over
Leningrad c.q. Rotterdam.
Samenvatting Ned.-Polen
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In het programma Studio Sport vanavond Ned. I
22.20 uur zal een ruime samenvatting worden gebracht van de
vriendschappelijke voetbalwedstrijd Neder)nnd- f'oien, d:e PBnavrind
in Rotterdam wordt gespeeld,
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - Zo'n acht miljoen kijkers hebben op zater
dag 13 september - de dag, waarop de AVRO met een mara
thon televisie-uitzending het 50-jarige jubileum vierde - gemid
deld vijf uur en drie kwartier gekeken naar de programma's
die tussen zeven uur 's morgens en tien voor één 's nachts
zijn uitgezonden.
Uit het onderzoek naar de kijkdichtheid en de waardering
blijkt voorts, dat 110.000 kijkers (1,1 pet.) geen ogenblik het
toestel in de steek hebben gelaten Zij hebben het hele pro
gramma van begin tot einde uitgezeten.
Wat de programma's in de vroege morgenuren betreft, blijkt
dat tussen 07.00 uur en 13.00 uur gemiddeld 43,5 pet. enige tijd
gekeken heeft. Er werd in de morgenuren overigens door
vrouwen meer gekeken dat door mannend Het verschil be
draagt 12 pet. Tussen 13.00 en 18.45 uur keek 42,8 pet. waarbij
de leeftijdsgroep van 12 tot 14 jaar met 58,1 pet. naar verhou
ding het grootste aandeel had. Naar de avondprogramma's
van 18.45 tot 00.50 uur werd door 73,4 pet. - bijna 7l/a miljoen
kijkers - korter of langer gekeken.
Uit de waardering voor de programma's op deze jubileumdag
blijkt dat in de ochtenduren Wie van de drie? met een kijk
dichtheid van 27,7 pet en een waardering van 78 een - vroeg -
hoogtepunt was. De Limburgse Notenviaai bleek er om twaalf
uur 's middags met een kijkdichtheid van 25,8 pet. en een
waardering van 76 ook best in te gaan bij de kijkers "Wille-
keer was eens" bleek een sprookje te zijn, dat door 23,5
pet. van de kijkers gewaardeerd werd met 73 en het kort
daarop volgende "Stuif-es-in" haalde bij 25.7 pet een waarde
ring van 73.
De absolute topper van deze jubileumdag was de Seth Gaaike-
ma-show 'Vijftig jaar.... Nou en?", dat een kijkd'chtheid haal
de van 64.5 pet. en de zeer hr-.e waardering van 78. De hoofd
film „Voor wie de klok luidt", haalde een kijkdichtheid van
11 3 pet r«* W!""'1»' v »- Po» r cal» crrf?T
meer toe t-- schr jvrn aan ae grote waardering, die ae Jongste
groep kiikers (12 P>t M-ia:'gen) voor d -e fi'm had. Van d^re
leeftijdscategorie mocht 38 pet. kennelijk laat opblijven om de
film te zien en dat leverde alleen al voor deze groep jonge
kijkers een waarderingscijfer op van 91.
Voor wat de oorlog in het
Midden-Oosten betreft toonde
t.v. zich gisteren opnieuw een
„langzaam medium". Het is
uiteraard prijzenswaardig dat
VARA's Achter het Nieuws
heet van de naald en per satel
liet met het laatste nieuws
kwam, maar het was geen
beeld-nieuws.
Het was egenlijk radio-met
plaatjes. Plaatjes van praters,
geen beelden van wat er e>
genlijk gaande is. Langzaam
medium, want AhN kwam met
oud nieuws over Chili (het be
zoek van een delegatie van de
Socialistische Internationale).
Maar dat relaas was een re
laas in beelden. En omdat
beelden meer zeggen dan
woordenreeksen werden we
sterker geschokt dan we het
waren d icr de lc woorden
d e over Ch'Ii v'a \v_ radio of
zlln ie. piV d.
B do KRO ba d: 1! ns van W i-
I genburg vcor h. eerst z jn
Vuist in „Voor achten". Dat
kan een programma worden
dat hoge kijkcijfers gaat oog
sten.
De
wetenschappelijke rubrif
van de KRO Gamma werd tj
gedeeld in verschillende onck
werpen. Geen goede zaak, vt
den we. Zo'n rubriek mikt T
kjkm'nderheden. Als
gaat sn pperen wordt het
heel voor een m:nimaal aaiflr
k jkers aanvaardbaar.
Bij de VARA was 2 voor 12
rug, het quizprogramma
speels mikt op intelligent rof
raden van de kijkers. We *j
den het nog steeds een f?
programma dat dit seizf
een goed alternatief biedt v«
„Oorlog en Vrede", bet do»
de KRO gepresenteerde BB'
feuilleton van ongemeengrw
kwaliteit.
U'izonder'.'jk laat kwamen if
m?nva' ngen van de algen1'
he bffchouw ngen 'n de Tw(
de Kam: r op de bu s. Dem
cratie is uoo r.iaa»- als er ef
gekozen - t.» - «rt 'f
medium d.it dc verking van
pa: emen: kan tonen, moe".
med urn n et rond het nrdd»
nachtelijk uur in actie kon'
om te laten zien hoe onze d
mocratie werkt. V)
Vfaartje van Wegen en Kees bepalen mede de sfeer van Studie Vrij
Vanavond brengt de KRO de
eerste aflevering uit de serie
Anna en de koning van Siam. In
deze uit dertien afleveringen be
staande serie worden de hoofd
rollen gespeeld door Yul Brun-
ner als de koning en Samantha
Egger als de onderwijzeres. Het
verhaal spejelt zfich af omstreeks
1860 in Siam, waar de koning
voor zijn kinderen een jonge on
derwijzeres met haar zoon, uit
Boston, laat overkomen. Het
verschil in leefgewoonten van de
kinderen en de onderwijzeres is
zo groot, dat het onherroepelijk
moet leiden tot een aantal humo
ristische situaties.
Het begint al meteen in de eer
ste aflevering, waarin de koning
vain Siam in woede ontsteekt
omdat Sir Edward Ramsay, de
Engelse ambassadeur, de koning
een barbaar genoemd zou hel>
ben. Deze woedeaanval heeft
plaats op het moment dat Anna
haar eerste lessen aan de ko
ningskinderen geeft. Op takti-
sche wijze weet zij de koning tot
bedaren te brengen. Zij stelt
hem voor de Engelse ambassa
deur uit te nodigen en hem te
tonen dat hij waarachtig geen
barbaar is. De rust die ontstaat
ls slechts van korte duur. Want
tijdens een van de lessen haalt
het zoontje van Anna het in zijn
hoofd de kroonprins enkele min
der prettige opmerkingen toe te
voegen. Hij noemt hem zelfs
Nincompoop, een betiteling die
de jonge prins niet op zich laat