Milieubewuste" o bjecten in DE SCHAKEL" VST Liederenrecital Nelly v. d. Spek en Hans Zomer Improvisaties op artistiek niveau Leidenaar Aribo speelt Debussy op eerste lp kunst Ameri kaanse groep concer teert in Bode graven PAGINA 5 ZATERDAG 6 OKTOBER 1973 LEIDSE COURANT Biedermeier theepot In deze rubriek wordt de lezer de gelegenheid geboden te we ten te komen welke „curio sa" hij in zijn interieur heeft. Hiertoe kan men een beschrijving met eventueel een foto van een waardevol voorwerp sturen naar "Ver trouwd met oud", redactie Leidse Courant. Korte Ra penburg 2, Leiden. Het voor werp zal dan door een des kundige op waarde worden getest en in deze en in deze rubriek worden besproken. Door een abonnee werd een foto ingstuurd van deze tin nen theeketel met gedraaid houten handvat. De ketel is aan de onderkant gemerkt met een engel. Tin werd voor dezelfde voorwerpen ge bruikt als zilver, maar in veel grotere mate omdat het zo goedkoop was. Evenals zilver is het gebruikstin een alliage, want zuiver tin is te zacht om voorwerpen van te maken. Men verhardde het tin zowel met lood als met koper of antimonium. Omdat lood goedkoper is dan tin kwamen de gieters,in de ver leiding meer lood toe te voe gen dan noodzakelijk was, en leverden zo een "minder waardig" produkt. De tin- merken moesten een garan tie geven dat men met goed tin te maken had. Er bestaan vijf soorten mer ken, een stadswapen, een ha mer, een Engelse tudorroos, een engel en een "vier- De hamer en het stadswapen zijn het oudste, vaak zijn ze bekroond en worden de ini tialen van de gieter erbij ge slagen. Na ong. 1550 wordt de roos - ook vaak bekroond - het keurmerk. In de 17e eeuw is zij vrij klein ong. y2 cm. doorsnee), in de acht tiende eeuw is de doorsnee ruim één cm. In de achttien de eeuw komt ook de engel in gebruik. Deze heeft vaak een palmtak en een bazuin of een zwaard in de hand. Dit merk duidt op tin gelegeerd met koper of antimoon. De alliage wordt ook wel Engels tin genoemd. Engeland is al tijd belangrijk geweest voor de tinfabrikatie en dit s ™k in te merken - de Engelse roos en de "engel" te mer ken. Het viermerk is een vergrote uitgave van de zilvermerken. Het bestaat uit vier wapen schildjes, op het meest linkse staan de initialen van de gie ter, op de volgende de engei, dan komt de Nedenlandse leeuw en op het meest recht se staat het stadswapen of een zinnebeeldige voorstel ling van de naam van de maker. (b.v. een ploeg voor de heer aVn der Ploeg of winkelhaken voor de heer Te Winkel). Boven dit viemerk staat vaak een gekroonde X. eronder een langgerekt pal metmotief. Ook dit merk duidt op tin van hoge kwali teit. Tin wordt niet zoals het zilver voorzien van een jaarletter. nauwkeurige datering d.m.v. de merken is dan ook niet mogelijk. De naamregisters van de gieters en de platen waarop zij hun tekens voor het gilde moesten slaan, zijn helaas bijna alle verloren gegaan, zodat ook de naam of de initialen van de maker voor ons in de meeste geval len nietszeggend zijn. Deze theepot is rond 1925 ver vaardigd en Is een vertegen woordiger van de bieder meierstijl. Waarschijr.liik heeft er een kcmfccr bijge- hoord. Als de ketel van zn'n kembinatie groter is, diende hii slechts cm wam water bij de hand te hebben. Di stel heet een bouilloir (boui: lir-koken). Het drinken van thee en koffie komt pas in de loop van de achttiende eeuw in zwan?. daarvoor dronk men als war me drank vnl. chokolade. De waarde van de theepot plm. 600,-. LEIDEN Nelly van der Spek (sopraan) en Hans Zomer (bari ton) zullen op donderdag 11 ok tober 's avonds om 20.15 uur een recital geven ten huize van de lamilie Ekker, Lange Voort 44, Oegstgeast. Nelly van der Spek heeft zich vooral op het gebied van het Oratorium naam verworven, en zal zich nu dus laten horen voor de „Vrienden ervan zijn bekend (Purcell), an- van het lied". dere van Dvorak, Schumann en Beethoven zal men niet zo dik- Op dit gebied, dus ,van het lied, wijls horen, heeft zij zich nog niet zoveel be- Nelly van der Spek, die in 1963 de wogen, en dit zal dan ook wel Toonkunstprijs won van de stad de reden zijn, dat in het oven- 's-Hertogenbosch, heeft vele gens nogal uitgebreide program- concertreizen gemaakt in Euro- ma veel duetten (met Hans Zo- pa en Zuid-Amerika. In augus- mer) zij opgenomen. Sommige tus van dit jaar trad zij als so liste op in Tel-Aviv in het Israël festival. Ook zijn in Duitsland inmiddels grammofoonplaten van haar verschenen. In Leiden is zij geen onbekende: zij trad meermalen op als solis te met het Toonkunstkoor, toen neg onder leiding van Iskar Ari bo. Het zal daarom een boeiend weerzien zijn! LEIDEN Nog niet zo heel erg lang geleden konden het Haagse to neelpubliek en de critici in het t<* dan toen volslagen onbekende "Theater aan de haven" in Scheveningen kennismaken imet 'n nieu we Nederlandse toneelgroep: De Appel. Vijf nog betrekkelijk jonge Nederlandse acteurs en actrices (Peter van der Linden, Do van Stek, Chrisje Ewert, Carol Linssen en Hugo Koolschijn) hadden sa men met een regisseur (Erik Vos) de koppen bij elkaar gestoken en besloten zich geheel te wijden aan het ontdekken en "exploiteren" van nieuwe theatervormen. Een belangrijk uitgangspunt hierbij moest gevormd worden door Improvisatie en bewegingstheater maar ook wilde men trachten middels bestaande teksten een doorbraak in de Nederlandse toneelcultuur tot stand te brengen. De eerste produk-tie van deze nieuwe groep, "God op aarde", werd door pers en publiek nog met gemengde gevoelens ontvangen, maar de tweede, "Peer Gynt", die in het komende seizoen ook in Leiden te zien zal zijn, was meteen al een doorslaand succes. Volgende week woensdag (10 oktober) zal De Appel voor het eerst in Leiden optreden en wel met de voorstelling waarmee zij in het nieu we seizoen van start zijn gegaan: „Kisten". Deze voorstelling, waar aan behalve Peter van der Linden en Carol Linssen ook enkele "nieuwelingen" zullen meewerken (Trudy de Jong Robert Prager en Niek Pancras), berust bijna geheel op improvisaties. Het program ma is opgebouwd uit een aantal losse scènes die nauwelijks of in het geheel geen onderlinge samenhang hebben, maar die ieder een elementaire menselijke situatie of een bepaald facet daarvan uit beelden. Voor de werkelijke toneelminnaars is de gang naar het LAK-theater a.s. woensdag een must, al was het alleen maar om kennis te maken met de werkwijze en het artistiek niveau van De Appel. Paul Korenhof. Leidschendam - In „De Schakel", het stiltecentrum op een der I ipleinties van het altijd roieae- i moezige „Lefdsenhage" expo- eerst de Leidschendammer Ma- rus van der Made een aantal houten wandoibjekten, waarmee hij verschillende kanten van de milieuvervuiling onder de loep neemt.. Oorspronkelijk opgeleid tot bouw kundige, weet Van der Made het hout te bewerken en te con strueren tot soms stijlvolle wanddecoraties al komen er ook wel elementen in voor, die niet zo heel ver van de kitsch af staan. Dat komt dan wel het doel ten goede, n.l. het signale ren van milieuvervuiling op al lerlei terrein, maar het schaadt dan weer wel het objekt als ar tistiek voorwerp. Een voorbeeld daarvan ia o.m. „De Koe", waar v. d. Made met witte houtblokken een zeer de coratief beeld geeft van een complex hoge flats, die de stad- wanden soms zo onwezenlijk kunnen ontsieren. Maar daar tussen klemt hij een klein ge kleurd koetje. De kijker wordt daarmee dan wel met de neus op de feiten gedrukt, maar dat onderdeel is - kunstzinnig gezien - toch een wezenlijke aanslag op het decoratieve uiterlijk van het geheel. De geëngageerde maker maakt daarmee wel een kunstig voorwerp, dat de kijker wat te zeggen heeft, maar de artist in hem komt ermee wel in het ge drang. Geeft v.d. Made niet zo nadrukke lijk uiting aan zijn misnoegen met wat in het milieu gebeurt, dan zijn de objekten als geheel zeer aantrekkelijk. Ik wijs dan o.a. op „De vlucht van de vogel", wit, rood en rwart, op het tableau ,,De laat ste boom", die nagenoeg geheel zwart is gelaten, met uitzonde ring van de (nog) groene top. Dat zijn beide ook aanwijzin gen, maar ze dringen zich niet zu nadrukkelijk op, dat een deel van de kunstzinnigheid verloren gaat. Heel mooi is ook het tableau „Ge lijkheid", waarvoor hi] in goed overwogen schikking de kleuren geel, bruin, rood, wit en zwart heeft gebruikt. Naar mijn smaak echter is verreweg het mooiste objekt dat met de gekleurde vlinder tussen verstrengelde zwarte lijnen. Hier is het hoofd element zeker niet kitscherig, maar door de blikvanger - de Iel gekleurde vlinder tussen het zwart een sterk decoratief wer kende wandversiering. Tenslotte hangen er een paar fo to's van winkeldecoraties, die weer een andere kant van het oeuvre laten zien. Ik héb zo het idee, dat v.d. Made een goed ontwerper zou zijn van artistiek verantwoord doch bruikbaar en aantrekkelijk speelgoed. Een aantal objekten zijn verge zeld van poëtische teksten door Hanne de Wiel. Deels wel ge slaagd. Het werk blijft In ,jj? Schakel" hangen tot en met 18 i oktober. WILLEM PRINS BODEGRAVEN Het co mité Burgerzaal concer ten heeft voor 18 oktober de Amerikaanse groep „New Art String Quartet" uitgenodigd om de serie abonnementsconcerten te openen. De groep, die uit Philadelphia afkomstig is, heeft werken van Haydn. Dvorak en Shostakovich op haar repertoir. Het tweede concert, dat op 22 november gegeven wordt, wordt verzorgd door het „Amsterdams Nonet", bestaande uit ne gen jonge musici. Beide concerten beginnen om 20.15 uur. Tweede Kerstdag la de Poolse pianiste Tamara Pospiszyl te gast in de burgerzaal van het raad huis. Zij verzorgde ook het kerkconcert van vorig jaar. De sopraan Ank Reinders concerteert dinsdag 19 fe bruari in Bodegraven. Zij maakt deel uit van het Ensemble Variant, dat verder bestaat uit Aart Rozeboom, klarinet en Wim Serlie, piano. De klarinettist Rozeboom geeft een bijzonder facet aan de avond, die voorna melijk gevuld wordt met de pittige zangvoordrocht van Ank Reinders, waar bij zij op meesterlijke wijze begeleid wordt door Wim Serlie. Het slotconcert wordt ge houden op donderdag 14 maart. De begaafde jonge Nederlandse violiste Vera Beths zal voor een boeiende afsluiting van de serie zorgen. Zij wordt bijgestaan door pianist Stanley Hoogland. HANS v. NIEUWKOOP SLUIT SERIE ORGEL CONCERTEN LISSE De concerten voor de Orgelkring in de Aga- thakerk lopen ten einde. De jonge Sassenheimse organist Hans van Nieuw koop zal de lange rij van organisten sluiten op za terdag 13 oktober. Hij heeft een programma samengesteld van werken van o.a. Mozart, Brahms, Mendelsshon, Franck en Liszt. Aan de ingang van de kerk worden vragenlijs ten uitgereikt waarom bezoekers hun wensen over een volgend pro gramma kunnen kenbaar maken. LEIDEN Onze stadgenoot Is kar Aribo heeft zijn eerste grammofoonplaat afgeleverd: de 12 Préludes uit de eerste band van Debussy. Degenen, die hem vroeger als pianist hebben gekend, zullen zich verwonde ren, dat na zoveel jaren onder breking immers zijn taak als koordirigent nam hem volledig in beslag zijn pianistische ar tisticiteit dezelfde is gebleven: een grote, zeer persoonlijke vi sie, met een beheerst en afge wogen temperament ten dienste van uiterst verfijnd klankraffi- nement. Meer nog dan vroeger heeft zijn kunst zich verstild. Iskar Aribo heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat lij een voorkeur heeft voor de Franse muziek, in het bijzonder voor Debussy, met wiens oeuvre hij een zekere binding heeft. Zelf ziet hij dit als een gevolg van zijn langdurig verblijf in Parijs, ra zijn Conservatoriumdiploma in Nederland, en van zijn lessen bij Marcel Ciampi, professeur aan het Conservatorium in Pa rijs. Maar Debussy heeft hij uit ,,ae eerste hand" leren kennen via Georges Migot, een studie vriend van deze grote compo nist, met wie Aribo eveneens bevriend was. Migot leerde hem het pianistisch klankraffine- ment, leerde hem een andere Debussy kennen dan hel zacht- rose fondant, waarmee velen Debussy menen te moeten bena deren. Persoonlijk vinden wij „La Cathé-1 cirale engloutie" de meest op vallende weergave. Het is geïn spireerd op een oude Bretonse legende van een door de zee verzwolgen plaatsje, waarvan men op bepaalde tijden nog de tonen van het orgel van de Ca- thédrale uit de zee hoort oprui- ser.. Dit werk wordt met zo'n grandioos raffinement gespeeld, als wij nooit va niemand hebben gehoord. Verstild ,,Des pas sur la neige" en .,La fille aux che- veux de lin". Hoe meer men deze plaat beluistert, hoe meer men gaat begrijpen van de bronnen waaruit Aribo creëert. Daarover schrijft hij een ver klaring achterop de hoes. Bron- ren. die voor een groot deel his torisch zijn, maar die ook een inzich'. geven van zijn persoon lijke visie en de inspiratie, zoals die uit de muziek tot hem komt. De piaat heeft een uitstekend ste reo-effect, mede door hst fraai klinkende instrument dat Iskar Aribo tijdens de opname ten dienste stond. B. RIJNDERS I S

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5