Ook in Duitsland misbruik van biechtsacrament Kroniek van het verzet in Sovjet-unie 2 Dissidenten strijden om „socialistische gerechtigheid André kijkt TV Korte metten Belangstelling groot bij openei kapel in Stein WERELD -DINSDAG25 SEPTEMBER LEIDSE COURANT V J J - jan de top e i bureaucratische elite Onderaan een materialistisch ingestelde massa. Het voornaamste doel van de Russische dissidentenbeweging, die in de jaren 196768 is ont staan, is op het naieve af maar niettemin van het grootste be- ang, als de Sovjet-Unie ooit een fatsoenlijke samenleving wil scheppen. Het doel is namelijk fie Russische staat de beloften jn de grondwet benevens de |VN-verkIaring van de Rechten yan de Mens te laten nakomen. jArtikel 19 van die Verklaring, daarin staat dat iéder recht heeft op vrije meningsuiting en de verspreiding daarvan on geacht de landsgrenzen, ver scheen voortaan in iedere editie van het orgasm van de beweging „Kroniek van Hedendaagse Ge beurtenissen". Deze Kroniek kwam voor het perst uit in april 1968 en het laatst in novembej- 1972, toen de eheime politie, de KGB, dreig- met arrestaties, telkens ls het tijdschrift zou verschij- en. De actiegroep, opgericht oor Andrej Sacharov noemde ich „Comité voor de Rechten an de Mens" en slaagde er in aandacht van de gehele we id op zich te vestigen, t dit comité zo vrijmoedig on optreden is eigenlijk het ge- lg van de door Kroetsjev ge- eide destalinisatie. Kroetsjev eurde in zijn beroemde rede op et twintigste partijcongres zeer erk „het afwijken van de so- alistische gerechtigheid onder talin af. Hij werd hierin ge volgd èn door de opportunisten. die de ommezwaai hadden ge- 1 maakt naar de nieuwe politiek in door de oprechte anti-stalinis^- !en die nu eindelijk konden zeg- wat zij wilden. „Socialisti- iche gerechtigheid" werd tot :ilige term verheven, november 1962 had Kroetsjev lersoorilijk de publikatie goedge- ;eurd van Solzjenitsins „Een het leven van Ivan Deni- lovitsj", welk boek handelt over fet leven in een concentratie- :amp. Daarmee werd een tijd- ierk ingeluid van bezinning over gruwelen van het stalinisme en buiten Rusland. Het verst laarmee ging de plotseling op- bloelende ondergrondse pers. De dissidenten kregen toen het idee om een beroep te doen op de Westerse openbare mening, om zo de autoriteiten, die alle media in eigen hand hielden en onbeperkte macht uitoefenden, onder druk te zetten. De autori teiten antwoordden met arresta ties en processen. Het eerste proces betrof Joeli Daniel en Andrej Sinjavski. Zij werden be schuldigd van. het publiceren van verhalen in het Westen on der de pseudoniemen Nikolaj Arzjak en Abram Tertz. Zij wer den in 1965 gearresteerd en hun proces in februari 1966 veroor zaakte een storm van protesten van intellectuelen uit heel de wereld, onder wie prominente communisten als Louis Aragon. Deze geweldige reactiegolf be reikte Rusland via de Westerse radiostations. Terwijl de druk van boven toenam, zond Solzje- nitsin een brief naar het vierde congres van de Russische schrij versbond waarin hij volledige afschaffing van de censuur eis te. Dat was in mei 1967. Veer tien dagen later bereikte deze brief het Westen en kreeg een geweldige publiciteit. In hetzelfde jaar werden Joeri Galanskov en Alexander Ginz- burg gearresteerd. Zij kwamen in januari 1968 voor de rechter en voor het eerst werd nieuws over het proces doorgespeeld naar Westerse correspondenten. Het resultaat was explosief. Brieven met steunbetuigingen voor Ginzburg en Galanskov stroomden binnen bij de Russis- sche pers, het hooggerechtshof, het politburo en bij Kosygin, Podgorni en Breznjev. Niet al leen van de kant van de Russi sche intellectuelen in Moskou maar ook afkomstig uit verre streken in Rusland en van men sen als een voorzitter van een collectieve boerderij. Zij hadden via Westerse uitzendingen van het proces gehoord. Daarmee was de dissidentenbe weging geboren. Toen op het Rode Plein in Moskou betoogd werd tegen de invasie in Tsje- cho-Slowakijke, schreef een van de betogers brieven naar de Alexander Solzjenitsin: censuur moet verdwijnen Het Kremlin, centrum van machtswillekeur. Rude Pravo in Praag, naar l'U- nita, The Morning Star, L'Hu- manité, de Times, Le Monde, De Washington Post, Neue Zür- cher Zeitung en de New York Times. En in 1971 verschafte Boekovski, die hoewel gezond van geest van 1963 af van de ene inrichting in de andere werd gestopt, Westerse psychiaters gedetailleerde inlichtingen over het misbruik van de psychiatrie terwille van politiek doeleinden. Het beroep van de dissidenten op het Westen was hun machtig ste wapen. En daarom ook de voornaamste reden dat er zo fel tegen hen gereageerd werd. In de processen worden zij onver anderd beschuldigd van over- Russische strafrecht, wat be treding van artikel 70 van het trekking heeft op anti-Russische propaganda. De maximumstraf hiervoor ls zeven Jaar werk kamp en de overtreders worden gebrandmerkt als „onvader- een zwaaT geladen woord en het landslievend". Dat is in Rusland heeft ongetwijfeld de mening van de gemiddelde Rus over de dissidenten beïnvloed. Het is misschien ook een van de rede nen geweest, waarom de compo nist Dmitri Sjostakovitsj, Sacha rov beschuldigd heeft. Het is duidelijk een onterecht gegeven brandmerk. Solzjenitsin was in 1970 niet bereid naar Stockholm te gaan om de No belprijs te ontvangen, uit vrees dat hij niet meer zou mogen te rugkeren. De geneticus Medve- dev, die in Engeland werkt, zou zielsgraag terugkeren, maar hem is het staatsburgerschap ontnomen. Als men ontevredenen vraagt of ze willen emigreren dan geven zij hetzelfde antwoord als de jonge historicus Amalrik, iie nu voor de tweede maal naar het noordoosten van Siberië is gestuurd, namelijk dat het hun taak is om te blijven en de strijd uit te vechten in het land waar zij thuis horen. Deze strijd gaat om de „socia listische gerechtigheid. De dissi denten beklemtonen dat de Rus sische grondwet en de daaraan verbonden wetten juist zijn en dat het alleen maar een zaak is om deze wetten in praktijk te brengen. Zij hebben het op die manier openomen tegen een re gime, dat als grootste fout machtswillekeur heeft. Zij heb ben die willekeur op bijna elk gebied uitgedaagd. Generaal Grigorenko voerde een campag ne om stakingsrecht voor de ar beiders, tegen de antisemitische discriminatie in het leger en voor rehabilitatie van de Krim- Tartaren. Dr. Sacharov bestreed de staatsbemoeienissen met de wetenschap en de gecentrali seerde bureaucratie. En de cam pagne van de dissidenten voor vrijheid van godsdienst en voor de rechten van de nationale re publieken en minderhedenkreeg alom in de lande veel steun. De ontspanningspolitiek jegens het buitenland is vergezeld ge gaan van een toenemende bin nenlandse druk, die de leden van de beweging minder als een bedreiging voor zichzelf ervaren dan als een bedreiging van de „socialistische gerechtigheid die sedert de destalinisatie verkregen is. Medvedev beschrijft in zijn boek „Tien jaar na Denisovitsj" de campagne tegen Solzjenitsin en de beweging. Aan het einde vraagt hij: „Is het mogelijk dat wij weer eens op weg zijn naar een bewind van geweld en tiran nie?" Voor sommige leiders van de beweging is de onderdruk king een onvermijdelijke zaak. Andrej Amalrik ziet de Russi sche maatschappij verdeeld in drie lagen: aan de top een bu reaucratische oligarchie, in het midden de wetenschappelijke en creatieve intelligentsia en onder aan de materialistisch ingestel de massa. Hij komt tot de con clusie dat tussen de lagen onver mijdelijk vervreemding groeit, tot een revolutie het besttel en daarmee misschien ook het land. vernietigt. Het was Sacha rov die in een in de New York Times verschenen artikel in 1968 een alternatief gaf. Hij zei, dat als Rusland wilde blijven be staan als moderne wereld, het zich voor het Westen moest open stellen en ook zelf een open maatschappij moest scheppen. Voor Sacharov staat niet alleen de modernisering van Rusland op het spél maar ook het voort bestaan van de mensheid. „Op elke koers, behalve op die van steeds toenemende coëxistentie en samenwerking tussen de twee maatschappijen en de twee su- permogemiheden met een daar aan gepaard gaande nivellering van tegenstellingen; op elke an dere koers, staat de mensheid vernietiging te wachten. de uit Sacharovs werk heeft ge scheurd, als hij een ontspanning- politiek jegens het Westen na streeft De tragische parodox is evenwel dat onder de druk van de strengere binnenlandse poli tiek, Sacharov steeds somberder gestemd raakt. In een interview voor de Zweedse t.v. sprak hij over een „Russische bureaucra tische elite". Haar privileges, die hen toch al kwalijk genomen worden, worden steeds groter en haar nut voor de maatschappij veel kleiner:deze elite zal zich steeds sterker tegen elke veran dering keren die hun macht kan aantasten. Paul Neuburg Bus in Londen gratis voor bejaarden LONDEN (AP) Mannen boven de 65 en vrouwen boven de 60 kunnen sinds gisteren vrij rei zen met de stadsbussen in Lon den. Het vrij reizen geldt niet voor de spitsuren, maar cvan 09.30 tot 16.00 en na 19.00 Puur. Er wonen in Groot-London naaf schatting 1.223.515 bejaarden, bruik kunnen maken. Gewonnen in het Bio-tex Vlekken- festival. Stuur ook 'n gekke vlek naar postbus 8272, Amsterdam. Spelregels op Bio-tex verpakkingen. Het aartsbisdom München heeft de Westduitse persraad verzocht een onderzoek in te stellen naar de journalistieke werkwijze van enkele redac teuren van het tijdschrift „Jas min". Kardinaal-aartsbisschop Döpfner van München heeft het tijdschrift verweten, dat het zich van methoden bedient, die door alle weldenkende 'mensen moet worden veroor deeld. ^anleiding tot deze verklarin gen van kardinaal Döpfner, voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferentie, is een artikel, dat „Jasmin" heeft ge publiceerd onder de kop „Meisjes in de biechtstoel van Duitse kerken: eerwaarde, ik heb abortus laten plegen". Het artikel bevat de letterlijke tekst van de antwoorden, die de priesters, die met naam en toenaam worden genoemd, aan de biechtende meisjes hebben gegeven. Uit het feit, dat alle biechtende meisjes de absolu tie kregen, leidt het tijdschrift af, dat de priesters inzake abortus heel wat soepeler zijn dan de officiële kerk. In zijn verklaring zegt het aartsbisdom München. dat er goede gronden zijn om aan te nemen, dat het tijdschrift „Jasmin" vrouwen en meisjes met bandopnameapparaten de biechtstoel heeft ingestuurd, teneinde onder bewust mis bruik van het biechtsacrament de priesters uit te horen. Het aartsbisdom suggereert, dat het tijdschrift zich hiervoor gewend heeft tot aanhangsters van de zogenaamde „Aktie 218". Deze actie voert de leuze „baas in eigen buik" en eist de totale vrijgave van abortus gedurende de hele duur van de zwangerschap. Bijzonder kwalijk neemt de aartsbisschop het feit, dat het blad de priesters met name noemt, temeer omdat de be trokken priesters wegens het biechtgeheim zich niet kunnen verweren. Letterlijk zegt het aartsbisdom München: „De bijdrage van Jasmin, die niets anders is dan een imitatie van een soortgelijk gebeuren in Italië, maakt duidelijker dan welk commentaar ook, wat het peil en de geestesgesteldheid van de verantwoordelijke re dacteuren van het blad z;jn". Kardinaal Döpfner verklaart tenslotte, dat hij zich geheel en al achter de priesters stelt, wier vertrouwen door het tijd schrift „Jasmin" zozeer is walvis, een vliegtuig, een auto en andere vormen. De gemid delde prijs is niet minder dan 1700 dollar. Een reeks kritische proble men zijn openhartig en vrij moedig doorgesproken tijdens het bezoek, dat patriarch Pi- meer inspanningen van de We reldraad van Kerken heeft ge bracht, maar men heeft de strijdvragen niet kunnen bij leggen. Patriarch Pimen eist meer inspaningen van de We reldraad op die terreinen, die direct de problemen van het geestelijk leven der gelovigen en in het bijzonder de vragen van leer en belijdenis betref fen. Secretaris-generaal Potter Dr. J. J. Dellepoort is door de bisschop van Malaga benoemd tot pastor voor de Nederland se en Duitse katholieken die in het bisdom Malaga verblij ven, ender meer in Torremoli- nos. Dr. Dellepoort, priester van het bisdom Breda, is in 1972 om gezondsheidsredenen naar de Costa del Sol vertrok ken, waar hij een toeristenpas toraat heeft opgebouwd. Zijn woonadres is Tas Torres I 3b,, Los Boliches-Fuengirola, Span je. Een Amerikaanse firma in Ghana heeft offertes voor doodskisten in de vorm van een olifant, een adelaar, een constateert, dat de zorg om de mensenrechten, de sociale rechtvaardigheid en de gelijk heid der rasssen, alsmede om de afschaffing der onderdruk king in al haar verschijnings vormen ondeelbaar en univer seel is. Paus Paulus heeftt mgr. Angelo Felici, pro-nuntius in Nederland, in privé-audiëntie ontvangen. Zoals gebruikelijk is over de inhoud van het ge sprek niets medegedeeld. Mgr. Felici heeft deelgenomen aan de eerste internationale confe rentie van nuntii, die onlangs in Frascati bij Rome is ge houden. Daarna bleef hij in l'riië, voornamelijk voer vakan tie. Prof dr. Charles Dodd een vooraanstaand Brits bijbelge- leerde is negenentachtig jaar oud overleden. Dodd, wie tien ere-doctoraten werden ver leend, was de eerste niet-angli- caanse hoogleraar in de theolo gie aan de universiteit van Cambridge. Hij had de leiding van een groep van dertig ge leerden, betrokken bij de nieu we vertaling van de bijbel in het Engels. - De voorzitter van de raad van Kerken in Nederland, ds. E. Kruyswijk, heeft in een radio uitzending gezegd, dat de raad wil proberen het destijds min of meer gestrande evangelisch poliriek beraad nieuw leven in te blazen, zij het met een an dere opzet. Ds. Kruyswijk acht dit beraad van uiterst groot belang voor het christelijk sa menleven in persoonlijk, maat schappelijk. kerkelijk en poli tiek opzicht. Tot ver in de omtrek stonden be langstellenden te wachten toen in het Limburgse Ste'ti de ka pel werd geopend, die op in- tiatief van mevrouw Bertha Meulcnberg is gebouwd. De kapel, die twee ton heeft gekost is toegewijd aan „het b tter lijden van Jezus en Ma ria". Mevrouw Meulenberg deed de belofte tcx de bouw, nadat zij acht jaar geleden ge nezen zou zijn van pev r -rh-s- reuma op vrorm-aak van de Mm. Mours dn vorige hirschon n Roermond m."' - i pc - d - *r. von te de bouw van de ka"e'. De hurdige bisschop «ngt. Gi|- sen heeft geen toestemnvng gegeven, dat de euc u in de kapel wordt gevierd of be waard of andere sacramenten worden toegediend. „Mgr. Gijsen heeft aan Bertha Meulenberg gevraagd om ge duld te oefenen", zo werd des gevraagd medegedeeld door perschef J. Spanjaard van het b;sdom. „Wanneer zich in S'en ;ets b'izo"de-s heeft af- gerpee'd, dan bl jkt dat van- ze'f wan eer er gebeden werd'. Maar drt kan roe t ge- erd rdon. Dat en als zodpnig deed". De foto geef; een beeld van de over volle kapel. Tevredenheid over akkoord over amht met anglikanen Oecumenische kringen in Rome hebben met grote tevre denheid kennis genomen van de principiële overeenkomst tussen rooms/katholieke en rngl'kaanse theologen Inzake de erkenning van het ambt In de AngMuUUlM Kerk. Aldus meldt het Spaanse pers bureau Prensa Asor'eda u't Rome. Het akkoord werd kort geleden bereikt In dp gemeng de commissie van r.k. en nn- elikannse fhentn<*«n. Het caat om een akkoord, dat alleen heeft en waarave* he!de ker- -a' dm- de Weer predikant uit Frankrijk uitgewezen De uitgewezen dominee An drew Parker heeft zich vrijwil lig gemeld bij de politie van Parijs. Ds. Parker, werkzaam onder de armsten van Ne mours en vooral onder de gast arbeiders was ondergedoken, toen de minister van binnen landse zaken een ultwilzlngsbe- vel tegen hem had uitgevaar digd. De dominee wordt beschuldigd van linkse agitatie, omdat hij zich te veel zou vereenzelvigen met randfiguren van de maat schappij en met Jongeren die aan zichzelf zijn overgelaten. De uitwijzing van ds. Parker en die van zijn Zwitserse collega Perregaux uit Marseille on langs hebben geleid tot felle protesten, onder meer van de protestantse federatie van Frankrijk en de evangelische vn v i -ie t»« Par ker behoort. Voordat ds. Parker zich vrijwil lig aan de politie overleverde, werd m 't gebouw van de pro testantse federatie een af scheidsbijeenkomst gehouden. Tijdens deze bijeenkomst wer den de gevallen Parker en Perrcmux voorbeelden ge- nwl van de vele willekeurige uitwijzingen van vreemdelin- pe-i die echter plaats vinden zonder dat de publieke opinie er iets van merkt. Tn con brief aan de federatlte heeft mgr. Rlobe, bisschop van DrVans, zich «ol'rinlr verklaard me» de •tr'M wen beide predi kanten „uit trouw aan het cvrweUe". 2N

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 11