„Muziek gaat voor
toneel en film"
kan veel vertellen
op prinsjesdag
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
Nieuws in nacht
nog niet zeker
Sandy van der Linden
hou het scherm in 't oog Minister-president
TERUGBLIK
TWIJFEL OVER KOSTEN
JUBILEUMUITZENDING
LEIDSE COURANT 1 DINSDAG 18 SEPTEMBER 1973
*°P
NEDERLAND I
NOS
Samenvatting Staten Gene
raal
.45 Kiri de clown
1.55 Journaal
NCRV
.05 In de soete suikerbol
.10 George Best
.30 Follyfoot
NOS
.00 Journaal
NCRV
.21 Zo vader, zo zoon
1.45 Geliefde dames en vereer
de heren
.15 Het laatste eiland (1)
.05 Hier en Nu
.45 Jeugdkoor chr. basis
school Westpunt
NOS
.55 Den Haag vandaag
.05 Journaal
VARA
20.21 De Onedin-lijn
21.10 Wie, wat, waar?
21.35 Een groot uur U
NOS
22.45 Den Haag vandaag
22.55 Journaal
23.00 Spaans TELEAC
NEDERLAND II
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
VARA
19.05 Klaartje Tip en Balthasar
19.10 De Stratemakeropzeeshow
19.30 Volgende patiënt
NOS
20.00 Journaal
NEDERLAND
KRO/NCRV
10.45 Ontmoetingen met
jezelf (2)
KRO
17.00 Nogal wiedus
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest en
Internationaal agrarisch
nieuws
19.45 Toeristische tips
19.50 Reclassering
20.00 Journaal
20.30 Staatsloterij
20.35 Joe HUI
22.35 Studio Sport
22.50 Den Haag vandaag
23.00 Journaal
NEDERLAND II
KRO
18.45 Kiri de clown
NOS
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wereldcircus
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.21 Marty Feldman
20.45 Latijns Amerika,
uitnodiging tot revolutie
IKOR
21.55 Kenmerk-kort
IKOR/RKK
22.00 Tribunaal 1982 ejn
proces over ontwikke
lingshulp
muzikaal apperatlefje Politieke Par
tijen: 18.19 Uitzending van de Cor
nistlsct
VARA. 19.02 Tom Blom In ui
20.00 Nws 20.02 <S) nashvllle21.«
iNws 21.02 (S) Jazz en Blues 2J.C"
Nws 22.02 Popconstructie 22.55 M<
dedellngen 23.00 Nws 23.02 (S
Wachten op middernacht 24.00 N»
00.55—01.00 Nws.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag woensdag - muz. bij
het ontbijt. (7.25—7.30 v.d. voor-
pag.). VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d.
dag. 8.23 (S) Dag woensdag - herv.,
met 8.35 Van alle markten thuis:
9.15 Koning Klant; 9.35 Waterst. en
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Radio
weekblad: gevar. progr. 11 00 Nws.
11.03 V. d. kleuters. 11.15 (S) Melo-
dlenboeket. 12.00 Valkenburg
Centr gesprekken. 13.00 Nws. 13.11
Dingen v.d. dag. 13 25 Muz. van gis
teren: licht platenprogr. 14.00 (S)
Speelruimte - hedend. progr. vol
goede Jeugdherinneringen. (16.00—
Belaardenprogr. ll,55Mëd7l2T0(
Van twaalf tot twee: KRO's p:
progr met 12.26 Med. t.b.v. I
en tulnb.12.30 Nws: 12.4112.3#
Echo en 13.00—13.05 Rada
maar NOS: 14.10 Vonken onder
de as: serie progr. over NederL
volksverhalen en volksgebruiken,
14.30 (S) Aspecten v.d. kamermuz.:
mod. muz. 15 30 Nws. 15.33 Meer
over minder: de stem v.d spreker-
de minderh. 16.30 (S) EurollgM:
amusem. muz. 16.50 Jazz uit hel
hist. arch. Overheldsvoorl.17
16.02 Nw.
17 00 (S) Ml..
derlnnders: mod. kamer- en kerk<
gelmuz. 17.55 Med.
Né-
(van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is nog maar de vraag of het ANP bij de verïftb
ging van de nachtprogramma's, waarvan het nu wel zeker is datj'
per 1 oktober zullen komen, betrokken zal worden. u
Hoewel reeds in juli van dit jaar bij de samenstelling van een voorlo
pig zendschema betreffende de nachtuitzendingen twee minuten per
uur waren ingelast voor nieuws, dat door ANP verzorgd zal wor-
den, bleek dat een aantal vertegenwoordigers van de omroep tëèen
was. De voornaamste bezwaren golden de hoge kosten. Deze kostén
zijn overigens volgens mr. W. J. A. Wagenaar, programmacommis
saris NOS-radio, ingecalculeerd bij de 2,5 miljoen, die de nachtuit
zendingen per jaar zullen gaan kosten.
Men vraagt zich in Hilversum af of er wel behoefte bestaat aas
nieuws in de nacht. Bovendien gaan hierdoor de kosten omhoog
legt het een druk op het ANP-personeel dat hierin niet is gekend.
De uiteindelijke beslissing hierover wordt verwacht op vrijdag 28 sep
tember wanneer het NOS-bestuur bij elkaar komt om o.a over deze
zaak te spreken.
„Sorry, ik kan je echt niets aanbieden. Het is af
schuwelijk. Iedereen denkt dat ik Bulk van het
geld. Wat wil je. Een filmster, ofwel iemand die bij
toeval de hoofdrol in een film speelt, behoort vol
gens de normen die het Nederlandse volk stelt
schatrijk te zijn. Klinklare nonsens. Dat begrijp jij
ook wel. Met mij is het triest gesteld. Ik bezit geen
rooie cent. Van de laatste paar gulden, die ik nog
op zak heb, ga ik straks ruèlk en brood kopen voor
mijn vrouw en twee kinderen".
Deze informatie komt van Sandy van der Linden
(25), hoofdrolspeler van Angela, 'n film van Nicolai
van der Heyde. Acteren is slechts een van Sandy's
creatieve uitspattingen. Het voornaamste op het
ogenblik is zijn groep The Trance and Dance
Band.
„Angela is een uitstekend werkje", vertelt Sandy.
„Gericht op een groot publiek. Erg eerlijk en erg
romantisch. Ik speel een soort anti-held. Hopelijk
levert de film me behoorlijk wat op. Maar Angela
ligt achter me. Belangrijk is nu dat mijn popgroep
internationaal een rol gaat spelen. In Nederland
hebben we niet te klagen over belangstelling. We
treden regelmatig op in Paradiso en het Paard
van Troje. Maar alleen aan Holland heb je niets.
Het is te klein, je publiek te beperkt. Mijn vriend
Keith Richard van de Rolling Stones was onlangs in
Amsterdam. Hij heeft me beloofd ons te helpen.
Half oktober als hij voor twee optredens toch weer
in de hoofdstad is. komt hij een keer kijken. Ten
minste dat heeft hij me plechtig beloofd. Ik hoop
maar dat het wat wordt. Als hij ons bij zijn relaties
in Engeland en Amerika aanbeveelt zitten we op
The Trance and Dance Band (bestaande uit drie
Nederlanders, acht Amerikanen en een Engels
man) is geen popgroep in de normale zin des
woords. Meer een pop-theater-groep. De band
brengt, zoals Sandy van der Linden het pleegt te
noemen, een popshow.
„We hebben een avondvullend programma", zegt
Sandy, „voor de pauze muziek, pop natuurlijk, met
een lichtshow. Na de pauze een soort poporato
rium, dat ikzelf heb geschreven. Ik speel zelf de
hoofdrol, een jongen die een trip maakt en aan de
hand van de ervaringen, die hij heeft, uitvindt wie
hij eigenlijk is.
Voorbeschikking
Sandy van der Linden heeft, ofschoon hij pas 25 is,
een indrukwekkend leven achter zich van reizen en
trekken, toneel spelen en mediteren. Op zijn 16de
jaar had hij het wel gezien in Amsterdam en liftte
hij naar Zuid-Frankrijk waar hij zich aansloot bij
de uit Amerika afkomstige experimentele toneel
groep Living Theatre.
Sandy van der Linden vindt dat je zijn vertrek niet
moet zien als een opwelling van een gefrustreerde
tiener: „Achteraf gezien is het meer een onafwend
bare voorbeschikking van het lot geweest. Zoals al
les in mijn leven door voorbeschikking en het lot
lijkt te gebeuren".
Als peuter van zes stond ik al op het toneel. Samen
met vriend Boudewijn, die nu deel uitmaakt van de
hand, was ik het kindsterretje bij de Nederlandse
trance achter. Nederland had me niets meer te bie
den. Ik ben naar mijn ouders gestapt en heb ze
verteld date ik weg ging. Ze begrepen het geloof ik
wel. Liftend bereikte ik een week later Zuid-Frank
rijk waar het Living Theatre nog was, al stonden ze
op het punt te vertrekken De groep nam me di
rect op. Toevallig, een voorbeschikking van het lot,
hadden ze een jonge knul nodig. Vijf jaar leefden
we als een grote familie met veel idealen en wei
nig geld. We speelden experimentele stukken die
we soms zelf schreven. Het succes was zeer wissel
vallig. Het gebeurde nogal eens dat het publiek
met ons op de vuist ging. Als minderheid werden
we dan volledig in elkaar getremd. Maar wat gaf
het, als ze ons niet wilden trokken we verder. Na
vijf geweldige jaren viel de groep uit elkaar. De il
lusie en verschil in opvattingen waren de oor-
Weer geluk
„Weer had ik geluk. Olivier Boelle, een rijke Ne
derlander, was zo enthousiast over de ideeën, die
we nastreefden, dat hij enkele van ons, waaronder
mijn vrouw en ikzelf, aanbood op zijn kosten twee
jaar naar India te gaan om te mediteren. In een
dorp vierhonderd kilometer van Calcutta vestig
den we ons in een villa, die Boelle had gehuurd.
We zweerden drank, drugs, sigaretten en vlees af.
Door yoga trachtten we tot onszelf te komen: Ik
zelf heb die. twee jaar door intensieve beoefening
van yoga veel geleerd. Ik ben geloof ik een beter
mens geworden".
„Het communiceren met anderen gaat me beter af
dan voorheen. Yoga is een reis naar binnen, die je
pas na heel hard werken kan bereiken. Ik heb nu
een heel duidelijk beeld van de wereld, waarin ik
leef. We woonden in de villa die we nauwelijks ver
lieten. Niets heb ik dan ook gezien van de honge
rende bevolking en van de aan drugs verslaafde
hippies. Maar ook aan dit leven kwam een
eind. Boelle had ons immers slechts twee jaar gege
ven. Met mijn vrouw en de kinderen ben ik terug
naar Holland gegaan".
Weer geluk. De Nederlandse regisseur-producer
Nicolai van der Heyde nodigde mijn Amerikaanse
vrouw uit voor een screentest voor Angela. Zij 1
kreeg de rol niet, maar Nicolai bood mij de hoofd
rol aan. Voorbeschikking van het lot. Ik was zo
maar meegegaan, om mijn vrouw te vergezellen.
Angela trok me direct. Het verhaal van de gesjees
de Delftse student die in het Friese dorp, waar hij
vandaan komt, niet meer geaccepteerd wordt en
samen met een op hol geslagen Amerikaanse scho
ne wegloopt, heeft veel overeenkomsten met mijn
eigen leven. De film zal het ongetwijfeld goed
doen, vooral het eind zal aanspreken. We worden
door een boer, die ons naakt ziet zwemmen in een
afgelegen meertje doodgeslagen".
„De titelsong van de film heb ik onlangs op de
plaat gezet. Als die het goed gaat doen heb je gro
te kans dat mijn groep ook wat meer in de belang
stelling komt te staan. En dat is het doel waarnaar
we streven. Geld is onbelangrijk, maar je moet het
wel hebben om te kunnen leven".
ROELFIEN SANT
Sandy v. d. Linden: ,,Het lot was mij steeds welgezind".
Comedie. Naarmate ik groeide kreeg ik grotere
rollen. Helaas begrepen ze niet dat ook mijn geest
groeide. Mijn leven leek toen ik een jaar of twaalf
was uitgestippeld. School, toneelschool, een gezin
netjes en een contract bij het een of andere gezel
schap in ons land. Om vijf uur in de bus op weg
naar een gehucht in het noorden om daar voor een
jubilerende personeelsvereniging een stuk van
Molière te spelen. Een benauwend gevoel zelfs
voor een kind van 14 jaar. Ik kapte met het toneel
en werd drummer bij Boo en de Boo Boos. Linda
van Dijk zong bij ons. Met het nummer Stengun
hebben we nog op de hitparade gestaan. Tussen
door speelde ik kleine rolletjes in onbelangrijke
films. Het toneel bleef me trekken, maar naar de to
neelschool wilde ik niet, dat stond vast. Ik walgde
van de conservatieve zelfingenomen sfeer die daar
heerste. Op een goede dag, ik was toen 16, kwam
het Living Theatre in Amsterdam. Ik woonde een
voorstelling bij en was direct helemaal van de
kaart. Dat was wat ik wilde. Het Living Theatre
trok verder naar Zuid-Frankrijk en ik bleef in
In „Groot Uur U" van Koos Pos-
tema krijgen we vanavond als
gast minister-president J. M.
den Uyl, een man die uitgere
kend op prinsjesdag het een en
ander te vertellen en te verkla
ren zal hebben. Rogier van Ot-
terloo en het trio Louis van
Dijk zorgen ervoor dat er mu
ziek in zit, maar niets verhin
dert de minister-president om
dit van zijn kant ook te doen.
Ned. II 21.35 uur.
Zo vader zo zoon
In de laatste uitzending van dit
seizoen van ZO VADER ZO
ZOON zal het panel bestaan uit
Judith Bosch, Tanja Koen, Ger-
rit den Braber en (als gast) An-
dré van Duin. Onder leiding van
Gerard van den Berg zullen zij
weer trachten uit te zoeken wel
ke vader bij welke zoon hoort.
Ned. I, 20.20 uur
Lydia Oosthoek als Geliefde dame
Na het zien van de tweede afle
vering van AVRO's feuilleton
„Uilenspiegel" menen we te
motten constateren dat het hier
gaat om een kostbare, en in on
derdelen kostelijke, mislukking.
Die mislukking zit een beetje in
het basis-verhaal, waar echt-ge-
beurd en gefantaseerd al te
drastisch de geloofwaardigheid
in de weg zitten. Zit vooral in
het tot snippers gehakte draai
boek dat geen karakter echt tot
leven laat komen.
Bovendien klinken dialogen veel
te hoofs voor zo'n volks spel.
Neem Grijpstuiver. Hij wordt
teikens „visverkoper" genoemd.
Dat woord bestaat niet eens in
onze spreektaal die alleen „vis
boer" kent.
Daarbij komt dal veel van de
luttele seconden durende scènes
zoveel op elkaar lijken dat we
telkens de indruk hebben naar
herhEiingen te kijken.
Doodjammer. Want de plaatjes
zijn vlekkeloos. De inzet van de
acteurs en actrices (en zelden
was voor een t.v.-productie een
zo getalenteerde cast bijeen!) is
bewonderenswaardig. We weer
staan de verleiding om namen
te r.oemen. Het zou gewoon niet
'eerlijk zijn in een productie die
echte speelkansen al te ongelijk
verdeelt.
In AVRO's Toppop-festival viel
ons op dat er in „pop" twee za
ken zijn die naar succes kunnen
leider.: het ongewone geluid m
Geliefde dames
Voor de tweede en laatste maal
kan men in het NCRV-rpogram-
ma kijken naar het programma
GELIEFDE DAMES EN VER
EERDE HEREN. Het Rotter-
damsch Artistique Vermaaks en
Ontspanningsensemble presen
teert vanuit „Het Zonnehuis" in
Amsterdam weer een zwierig
brok onvervalst amusement uit
„die goeie ouwe tijd"
Medewerkenden zijn Loes Vos,
Diny Paerels, Lydia Oosthoek,
Louis Lemaire, Peter Blanken,
Louis Kochelman «n Huub
Scholte.
Het orkest staat o.l.v. Bert Nico-
dem en de regie is in handen
van Wim van Schaik.
Ned. I 20.45 uur.
muzikaliteit. Dat ongewone was Jaatgte eiland
Vanavond het eerste deel van een
tweedelig tv-spel HET LAAT
STE EILAND van Herbert Gre-
venius naar de roman I HAVS-
BANDET van de Zweedse
ui j „Golden Earring". Ver-
schrikkelijk-eigentijds natuurlijk.
Maar in feite heel dicht bij Tele-
mann en Vivaldi
Televizier-magazine stak weer
erg onderhoudend in elkaar.
Waarbij men zich bijvoorbeeld
kan afvragen of de legerma-
noeuvres in Duitsland inderdaad
het best kunnen worden beoor
deeld vanuit de „ziekenboeg".
Interessantst had het voorposten
gevecht kunnen worden tussen
woordvoerders van regerings- en
oppositiepartijen over het rege
ringsprogramma dat vandaag
bekend wordt.
Na tTe „onthullingen" in een vo
rige T elevizier-aflevering viel
dat gesprek een beetje tegen.
De heren praatten alleen over
wat bereids gemeengoed is en
politiek kruit werd bepaald niet
verschoten.
Op zich gewenst. Het „geheim"
van de „Derde Dinsdag" hoort
geëerbiedigd to worden. Maar
zo'n discussie aan de vooravond
wordt er wel een beetje zinloos
Beeld uit de show van de Stratemaker op i
Staartjes. Vanavond op Ned. II, 19.10 uu
schrijver August Strindberg.
HET LAATSTE EILAND is het
verhaal van dr. Axel Borg,
visserijdeskundige die in
de tweede helft van de vorige
eeuw het kleine Zweedse eiland
Osterskaren bezoekt om de oor
zaak van het teruglopen van de
visvangst op te sporen.
Zijn instelling brengt hij bij zijn
eerste ontmoeting al onder de
woorden: „Ik ben niet gekomen
om te praten. Ik ben niemands
De bewoners van dit verarmde ei
land zien Borg met argwaan
aan het werk gaan. Borg toont
weinig respect. Hij laat beslag
leggen op de netten van de be
langrijkste visser, omdat de
mazen te klein zijn. Als de net
ten gestolen worden dreigt hij
Ned. I 21.15 uur.
André van Duin vanavond in het panel, dat de vader en de
proberen te koppelen.
Van onze radio- en tv-redactie
dige van het normale uurbedrag
voor een radioprogramma.
HILVERSUM VARA-directeur Jan de Troye vroeg zjCh boven-
Jan de Troye heeft in het NOS- djen af 0f de gigantische opzet
n het jpbileumprogramma niet
omgekeerd evenredig was met
de bescheidenheid, waarmee de
koningin dit jubileum wilde vie-
ren.r
radioprogramma „Hebt
luisterd" zijn twijfel uitgespro
ken over de vraag, of het wel
verantwoord was, zo'n kolossaal
bedrag uit te trekken voor het
marathon-radioprogramma ter
gelegenheid van het jubileum
van koningin Juliana. Het 25
uur durende radioprogramma
heeft (inclusief alle kosten) on
geveer een ton gekost. Dat Kees Buurman, chef van de afde-
komt neer op het ruim dricvou- ling actualiteiten en bijzondere
projecten van de NOS-radio.
wees er in de uitzending op, dat
Jan de Troye als NOS-bestuurs-
lid mede-verantwoordelijk was
voor het jubileumprogramma.
Zijn opmerkingen noemde Buur
man „omroeppolitiek van het
juDiieum wuue vic- onzuiverste water
VARA-direetie liet Km Buurman ml voort, dat u
hierbij uitdrukkelijk weten, zijn
kritiek op het NOS-programma
niet op grond van omroep-poli-
tieke bezwaren te hebben geuit.
de prestatie van de radiopro
gramma's de afgelopen 25 jaar
niets is veranderd. Het experi
ment, dat op 5 en 6 september
is gehouden, had volgens Buur
man al tien jaar geleden ge
meengoed behoren te zijn.
KRO maakt
televisie-
parochie
Hilversum - De KRO- televisie
maakt in het nieuwe seizoen ir
nauwe samenwerking met de R
K. K. een begin met een televi
sie parochie.
Het plan is vanuit deze parochie
wekelijks op zondagochtend een
eucharistieviering uit te zenden
met, een vast team parochie
priesters.