KUNST OP ZICHT NONSENSVERHAALTJE VOL MISVERSTANDEN Niet groots, wel aantrekkelijk Kitsch viert hoogtij bij „Sursum Corda" „Ik hou van uw vrouw" kunst Gezwollen pathetiek van Drs. P PAGINA 5 ZATERDAG 15 SEPTEMBER 1973 LEIDSE COURANT LEJDSCHENDAM In „De Vijf Vocalen", Egelantier 12 in het Winkelcentrum Leidsenhage ex poseert de schilderes Leni Ver haar een aantal schilderingen cp doek en op platen leisteen. In het tentoongestelde werk doet deze schilderes zich kennen als een kunstenares met een be paald eigen kleurgevoel en deels ook een treffend composi- tair vermogen. Er hangen in ,.De Vijf Vocalen" voornamelijk stillevens meest bloemstuk ken en voorts een aantal landschappen en zeegezichten. De sterkste zijde van haar talent althans volgens deze collectie is ongetwijfeld het schilderen van bloemen. Zij schildert ze in overwegend donkere tinten, ech ter zodanig dat het gamma toch niet verloren gaat tot een duis- Leni Verhaar in Leidsenhage tere doezeling. Het is alzo niet weergave van een schilderij aan uitbundig, het vertoont gevoel c'e wand, dat is riet zeer duide- voor getemperde kleuren, dat lijk) is een mooi schilderij, aan het werk soms grote char- Ock onder de bloemstillevens zijn me geeft. Niet alle stukken zijn enkele, mooie werken. Vooral daarbij even sterk, maar een trof mij een schilderij van een stilleven van fruit met doorkijk pot met distels en een tweetal Bij dat alles valt het op, dat de docr een raam (of is het de granaatappelen, een werk dat schilderes ook schijnt te streven ook qua compositie zer mooi is. Ook een bloemstuk van gladio len munt daardoor uit: het cen trum gloeiend rood, verdonke rend naar de zijden. naar een bepaale, zij het niet nadrukkelijke stilering. Boven dien mint zij de stilte, hetgeen sterk tot uitdrukking komt in enkele landschappen. Soms lij ken deze wat naief, maar bij nadere beschouwing blijkt dat maar schijn. Intense rust gaat De weergave van woeling er b.v. uit van het schilderijtje van een haventje met enkele ge meerde schepen. Een rust, die nog geaccentueerd wordt door een merkwaardig gebruik van groen. weging schijnt haar minder goed af te gaan. Enkele zeestukjes tonen dan ook niet de sterkste J zijde van haar talent. Leni Verhaar komt in haar werk over als een stille waarneem- srer en genietster van het scho ne dat zij ziet en wil schilderen. Niet in al haar werk is de po ging tot overdracht van dat nieten ten volle geslaagd, ma als geheel is het thans getoonde oeuvre toch wel aantrekkelijk. Tenslotte nog dit. Lieden, die haar persoonlijk moeten kennen zeggen dat Leni Verhaars werk „raakpunten" heeft met dat v de onlangs overleden Noorse schrijver Tolkien. Helaas ken ik diens werk te onvoldoende om die raakpunten in het werk van deze schilderes te ontdekken. WILLEM PRINS. Beeldende kunst in Academisch Ziekenhuis LEIDEN De komende win ter worden er in het Acade misch Ziekenhuis vier expo sities van moderne beelden de kunst gehouden. Hiertoe heeft het ziekenhuisbestuur contact gezocht met de Ne derlandse Kunststichting, de samensteller van een aantal kunstcollecties. Vier collecties zullen worden tentoongesteld in het gebouw van de polikliniek, dat jaar lijks door tienduizenden pa tiënten wordt bezocht. De eerste expositie, heet „Kunst thuis" en wordt gehouden van 17 tot en met 29 septem ber. Het betreft een reporta ge over de verschillende functies die beeldende kunst voorwerpen vervullen bij particulieren thuis. Hier ligt het accent niet zozeer op de kunst in het interieur als op het wonen timidden van beeldende kunst. R1ENTS GR AT AM A „Groeten uit Pingjum" van R. Gratama LEIDEN De Friese cabare tier Ricnts Gratama treedt volgende week zaterdag in het Rijnlands Lyceum op met zijn vierde Nederlands talige programma, dat de landelijke titel „Groeten uit Pingjum" heeft gekregen. Hij wordt hierbij geassisteerd door de jonge cabaretière Cisca Beaudoux die een paar jaar geleden afstudeerde aan de Amsterdamse Aakademle voor Kleinkunst en daarna meewerkte aan de musical ,.En nu naar bed" van Annie M. G. Schmidt en aan tal van radio- en tv-program- ma's. Zij worden bij hun op treden begeleid door een or kest o.l.v. Cees Bijlstra, waarvoor de muziek werd ge componeerd door o.a. Cees Bijlstra zelf cn Harry Ban- nink. De teksten van „Groe ten uit Pingjum" zijn van Rients Gratama, Jan Boer stoel, Hans Dorresteijn en Jelle de Vries. Prentkunst van toen en nu in Wassenaar WASSENAAR In de Wasse- naarse bibliotheek wordt vanaf vandaag een tentoon stelling van prentkunst vanaf 1 tOO tot nu gehouden. Er zijn werken te zien van bekende grafici als Lucas van Ley- den, Adriaen van Ost'idc en Gustave Doré. Met foto's cn teksten wordt de techniek toegelicht. In de vitrines zullen de mate rialen en gereedschappen worden uitgestald. Hot ligt in de bedoeling meer tentoon stellingen te organiseren, waarbij men een gedocumen- terd overzicht krijgt van di verse technieken en kunst stijlen. De tentoonstelling Is vrij toe gankelijk tijdens de ope ningsuren: dag. van 10.00 12.30 uur; 14.00—17.00 uur van 19.00—21.00 uur behalve op maandagmorgen dinsdag avond cn donderdag za: 10.00-13.00 uur. Willem Brons soleert op Scholieren concert LEIDEN Na vele jaren nu toch weer een jeugdconcert. bedoeld voor alle scholen met uitzondering van de ba sisscholen, die kort geleden hun deel al hebben gekregen. Het concert wordt, onder auspiciën van K. en O., ver zorgd door het Residentie-or kest, dat op 27 september on der leiding zal staat van Wil lem van Otterloo. Het is een experiment, dat naar wij hopen, zal slagen, want dan is er nog een mo gelijkheid voor een tweede concert, waarschijnlijk nog van dit jaar of in het begin van het volgend jaar- Het programma is goed aange past. Van Berlioz de Ouver ture „Carnaval Romain", ge volgd door het derde Piano concert van Ludwig van Beethoven met Willem Brons als solist. Na de pauze van Moussorgsky „Tableaux d'une exposition" in de orkes tratie van Ravel (het werk werd door de componist voor piano geschreven). Eerder dan Ravel maakte ook Rims- ky Korssakow een orkestbe werking, die echter nooit wordt uitgevoerd. Het derde Pianoconcert schreef Beethoven in een pe riode, die als een diep.tepunt in zijn leven wordt be schouwd. De naderende doof heid leidde tot grote neer slachtigheid. In het z.g. „Hei- ligenstadter Testament", in oktober 1802 in Heiligenstadt geschreven, bracht hij zijn wanhoop tot uitdrukking. Men pleegt deze tijd te zien als een afsluiting van zijn eerste en als een begin van zijn laatste concert. Toch de introverte periode ge noemd. In 1803 heeft Beetho ven dit pianoconcert zelf nog ten doop gehouden) het werd zijn laatste concert. Toch heeft zijn doofheid nooit ge-, leid tot een rem in zijn com positorische arbeid. Wij zijn zeer benieuwd, hoe de solist, Willem Brons dit con cert zal benaderen. Zijn opleiding kreeg deze pia nist aan het Muzieklyceum te Amsterdam van Karei Hilsum, waarna hij naar Pa rijs vertrok om zich onder leiding te stellen van Vlado Perlemuter. Later voltooide hij zijn studie bij Louis Hilt- brand. Er zal tijdens het „scholieren concert" geen explicatie worden gegeven. Men is van mening dat een programma met een goede toelichting voldoende is. Bovendien heb ben de meeste middelbare scholen een muziekleraar, die ongetwijfeld dit program ma zal voorbereiden. De programmatoelichting is verzorgd door K. en O. waar men behalve het pro gramma, ook kaarten kan bestellen. Een andere moge lijkheid is, dat gegadigden zich melden bij de direkteur of de administratie van hun school, die dan zorg draagt voor het b: stellen van de - kaarten. B. Rijnders LEIDEN Het aantal vrije producties van blij- i spelen uit de oude doos blijft nog steeds gestaag toenemen. De belangrijkste conclusie die hieruit getrokken kan worden, is dat de hele toneelver nieuwing van de afgelopen jaren, met centraal het onverkwikkelijke incident met de tomaten- gooiers in de Amsterdamse Stadsschouwburg, aan het grote publiek volledig voorbij is gegaan. Het zou echter niet eerlijk zijn de acteurs die zich aan een vrije produktie wagen, te verwijten dat zij niet met hun tijd meegaan en zich op con ventionele en zelfs reactionaire artistieke paden bevinden. Tenslotte blijkt uit de soms overweldi gende belangstelling dat zij blijven voorzien in i een bepaalde behoefte en daarbij kan niet ont- kend worden dat zij een duidelijk sociale functie i beginnen te krijgen. De toneelspreiding, zoals die jarenlang door het ministerie werd voorgestaan, is uitgelopen op een enorm fiasco, waarvan zowel de grote gezel schappen als het artistieke niveau van het Ne- j derlandse toneelleven de dupe zijn geworden. Na lange jaren van sukkelen en trachten de grootste moeilijkheden te overwinnen, heeft men eindelijk j de enig juiste conclusie getrokken: indamming 1 van de toneelspreiding en een duidelijke concen tratie van de gezelschappen in de randstad Hol land. Hierdoor ontstond echter langzaam maar I zeker in de provincie, met name Noord-, Oost- en I Zuid-Nederland een grote leemte, die de afgelo-1 pen jaren gelukkig voor een gedeelte door de vrije producties (dus het ongesubsidieerde to neel!) kon worden opgevuld. De gevolgen van deze ontwikkeling in de toneelwe- i reid zijn ook in Leiden duidelijk merkbaar. Het aantal vrije producties dat hier te zien is, neemt ieder jaar toe, en als we „The Family" als vier voorstellingen rekenen, zijn we volgende weck I zelfs al aan onze vijfde „vrije" voorstelling" toe. A.s. dinsdag is namelijk in het Rijnlands Ly- ceum een uitvoering te zien van „Ik hou van uw vrouw" („Say who you are") van Keith Water- house en Willis Hall in de vertaling van Harriet Freezer. Groot toneel is het niet, in feite zelfs een nonsensverhaaltje. boordevol van de bekende liefdesperikelen en misverstanden, dat bovendien in 1966 al door Centrum gespeeld is onder de titel „Alleen op Vrijdag", maar in een goede vlotte I vertolking is het altijd nog goed voor een avond ongecompliceerd amusement. De uitvoering van volgende week zal wat dat betreft wel goed zit ten. De regie is in handen van blijspelspecialist Paul Melton en de vier hoofdrollen worden ge- speeld door de echtparen Simone Rooskens - Luc Lutz en Marijke Merckens - Jacques Luyer. Paul Korenhof LEIDEN „SURSUM CORDA. (Koninklijke Kitsch- en Cultuurkam- I pioenschappen). Regisseur: den gevierden tenorzanger drs. P. uit Amsterdam. Een artistieke en volkseigen samenloop van theater, zang, scherts en zedenschildering. Historische drama's, afgéwisseld door vakbekwaam gezang en dan weer een lieflijk sprookjesta fereel of een genadeloze greep uit de hedendaagse misstanden. Technische hulpmiddelen verbazen het publiek. Meeslepende teksten slepen het mee. Tal van prachtige tableaux vivants stemmen een I ieder tot nadenken. Kortom een programma dat men zelfs in Brus sel of Oberammergau tevergeefs zal zoeken, (eventueel Bayreuth)." Aldus enkele kreten uit de aankondiging van het programma „Sur- sum Corda" dat volgende week vrijdag door het Keldertheater Area uit Gent in het Rijnlands Lyceum vertoond zal worden. Men zou het een typische uiting van Belgisch cabaret kunnen noemen, maar dan moet men zich daarbij wel goed realiseren dat „Belgisch cabaret" eigenlijk helemaal niet bestaat. De. oorzaak hiervoor moet niet zo- I zeer gezocht worden in het feit dat onze zuiderburen een geheel an- I dere vorm van humor zouden hebben dan wij, maar vooral in hun - waarschijnlijk door de taalstrijd veroorzaakte - gebrek aan begrip en reactievermogen om woordspelingen en woordgrapje te door gronden. De Belgische kleinkunst bestaat voor het merendeel uit een bepaald soort chansonavonden (men denke aan Miel Cools) en wil men het Belgische publiek laten lachen, dan moet men het meer zoeken in een aaneenschakeling van absurde situaties. Een van de grootste Nederlandse specialisten op het gebied van ab surditeit en gezwollen pathetiek is de in, kleine kring welbekende i Drs. P. (Heinz Polzer), die de afgelopen jaren naam heeft gemaakt als een cabaret-auteur met een bijzonder groot gevoel voor de juis te kitsch op de juiste plaats. Wat de samenwerking tussen drs. P. (die bijna alle teksten voor „Sursum Corda" heeft geschreven) en het Gentse Keldertheater Area voor resultaten heeft opgeleverd, kunr.:n we alleen nog maar gissen. Dat het een avond gaat worden j waarbij volop gelachen kan worden staat al bij voorbaat vast. Mia van Roy in een scène van Sursum Corda", een brokje Belgische Paul Korenhof kleinkunst vol absurditeiten. Een scèr?i2 uit het blijspel Ik hou van uw vrouw". Van links naar rechts Luc Lutz en Simone Fooskens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5