De dokter verzuipt in bossen van Udenhout Zigeunerfamilie Mirando speelt eerste viool bij opnamen Nederlandse film JULES CROISET MOEST OP ZIJN TENEN GAAN STAAN OM NIET WEG GESPEELD TE WORDEN Feest met de zigeuners tussen de opnamen in de Udenhoutse bossen: Piet Bambergen heeft het met de viool stok en Willeke van Ammelrooij kijkt toe. „Agent" Leen Jongewaard met set-pet, aannemer Piet Bamber gen en de jongste van de Mirando-mannen zijn niet stil te krijgen. De snelle BMW van een overbehulpzame Braban der rijdt ons zo hard voor uit, dat we rode stoplich ten en voile kruispunten in volle vaart moeten ne geren om de weg niet kwijt te raken. Het enige vertrouwenwekkende zijn de veelvuldig te constate ren naam en beeltenis van pater Peerke Donders langs de route die ons vergoelijkend net kruis na geeft. Maar die weg van Tiiburg naar het kleine Udenhout moet ons dan ook voeren naar de opna men van alweer een Ne derlandse speelfilm waar alweer heel Nederland op zit te wachten: de weder opstanding van de onver gelijkelijke dokter Angell- no in "Help, de dokter verzuipt", de smeuïge bestseller van Toon Kort- de in de Peel legendari sche arts Wiegersrna. Een man die werkelijk bestaan heeft en wiens vader - ook arts - even hoge ogen gooide in de vaderlandse literatuur als dokter Tae- cke in An toon Coolens "Dorp aan de rivier". Op de rand van een Staatsnatuurmonument wijzen de aanwezigheid van een aan z'n oorspron kelijke bestemming ont trokken ijskraam-met-bel, volgestouwd met bier, li monade en broodjes, en de lege bordjes en koffie- bekerlje er omheen, on miskenbaar op de nabij heid van professionele, hardwerkende vervuilers. Hier worde gefilmd! Maar wie dan de door de natuur eigenhandig uitgespaarde opening^ in de bosrand passeert, staat even per plex. De Nederlandse film mag zich dan voordien langs rosse walletjes, Bijl mermeerfiats met duiste re praktijken en ander verboden fruit hebben ge spoed, een idyllisch decor als dit Udenhoutse bos biedt, viel nog ver te zoe ken! Onder de bomen staan enkele schilderachti ge woonwagens; 't strijk licht tussen de bomen door zet een paar rustiek grazende paarden in een zacht zonnetje en daar tus sendoor zie je in eerste in stantie alleen maar een groep dartelende zigeuner kinderen. Verderop kijken in kleurige doeken en on derdelen van herenkos tuums gehulde zigeunerva- ders en moeders ontspan nen toe, op de grond ligt een jonge zigeuner op z'n viool een hora te spelen en uit het struikgewas lacht een zigeuner-oma met-pijp vanachter een bril met misplaatst vlin dermontuur schalks tegen de camera. Bosnetels Maar er is duidelijk meer: Willen de heren van de pers niet over dat stukje grond lopen! We hebben d'r net zuring en bosnetels geplant. Niet vertrappen. We moeten 't filmen". Tussen de Brabantse bo men duiken opeens de le den van de "filmcrew" op. De. Zweedse camera man Persson, opnamelei der Ernie Damen en re gisseur Nicolai van der Heide. De laatste zal ver der eik contact met, zelfs een enkele blik naar de heren journalisten angst vallig vermijden en loopt in te korte blauwe spijker broek met knalrode sokken daaronder aanwijzingen te geven aan zijn acteurs via van vriendelijk naar kor zelig modulerend stemge luid. Liefdewerk Die acteurs zijn Jules Croiset, die de hoofdrol vertolkt maar nog niet aan de beurt is voor zijn scènes, de onvermijdelijke maar mooie Willeke van Ammelrooij, Leen Jonge waard en vooral Piet (Mounty) Bambergen. Hij vertolkt de aannemer in "Help, de dokter ver zuipt" en is aanwezig om de maten van het zigeu nerkamp op te meten om voor een bestrating te zor gen. Liefdewerk in twee opzichten, want Piet heeft in de film een vet oogje op zigeunerin Willeke van Ammelrooij laten vallen. Bambergen loopt rond met het hoofd gevat in een aan vier kanten ge knoopte zakdoek en houdt ook als de camera stil staat voortdurend zijn ko- miekenrol vol. Wanneer regisseur Van der Heijde kordaat beveelt: Stilte! camera loopt! is Piet Bambergen de eerste om de stilte te verbreken met een grap en een grol. Stappen Publiciteitschef Pim de Miranda van de Tuschins- bi-bioscopuen waar de film gaat draaien: "Piet is niet stil te krijgen. Een geweldige jongen. Gister avond ben ik hier met 'm op stap geweest en hij hoeft z'n hoofd maar te laten zien of er staan ta fels met bier klaar". Bambergen zelf trekt on middellijk een onschuldig gezicht en zegt: "Normaal ben ik niet zo'n stapper hoor. Wat heb je er aan ir. je eentje door Amster dam te zwalken. Ik zit lie ver thuis." Thuis is voor Piet Bambergen tegen woordig het Noordholland se dorp De Rijp, waar kortgeleden Beatrix en Claus de ronde deden. De pretoogjes van Mounty Piet beginnen te glinsteren als hij het vertelt: Miljonair "Jongen moet je luisteren. M'n zoontje van tien werd aan Beatrix voorgesteld. Weet je wat ie zegt? Ik ben op dezelfde dag jarig als hem. En hij wijst op Claus. Hij was verder niet bij ze vandaan te slaan. Op een gegeven moment stond ie op het bordes tus sen ze in te zwaaien naar de mensen." Piet Bambergen heeft het Mevrouw Van Ammelrooij mag haar dagelijkse rol als moeder van Willeke i de film voortzetten: Ze slaat haar dochter in uitgelatenheid. voortdurend zorgeloze van iemand die bet succes als een ongecompliceerde kluif geniet. "Maar denk er om dat het hard wer ken is met die televisie shows van ons. Jongen, in Engeland waren we al miljonair geweest. En wij doen alles in ons eentje. Teksten zoeken en bewer ken. Wat wij maken bren gen ze daar al niet eens meer. Daar maken ze een gekke scène en als er een end aan moet komen roe pen ze "Goodnight every body" en wandelen van het toneel af. Dat zie ik me hier niet doen. Dus wij schrijven overal nog een pointe aan. Voor dat werk hebben ze daar een hele staf zitten." Niette min kon dat filmdebuut er best tussendoor. "Ja jon gen, dat is toch leuk, een Nederlandse film. Ik heb nog gevraagd of er een rolletje voor Renée (van Vooren) in zat, maar dat ging niet. Die jongen werkt zo hard. Nee. erg vindt ie 't niet. En als ie 't wel erg vindt, iaat ie 't in elk geval niet merken. Ze hadden me trouwens al eens gevraagd voor een fiim. Voor "Wat zien ik", daar wilden ze me hebben voor die man in die kippe- veren. Nou ik zag Piet Bambergen nou niet zo gauw in z'n blote gat de straat op rennen." Stenen Ondanks de flonkerende aanwezigheid van de crè me de la crème van de Nederlandse toneel-, tele visie- en schnabbelwereld, zijn de figurerende zigeu ners het duidelijkst aan wezig in het Udenhoutse decor. Het is de complete familie Mirando, geleid door de zoon van wijlen Tata Mirando, die zich uit de nette pakken hebben gehesen om in de kleurige kostuums van weleer weer eens "echt" de zigeuner uit te hangen. Zij zijn de werkelijke sterren. Opna meleider Ernie Damen: "Het zijn geboren acteurs. Om jaloers op te zijn. Ni colai hoeft het maar even aan te duiden en ze pak ken het. Die kinderen heb ben zo'n naturel, ongeloof lijk. Je hoeft maar te zeg gen: hier staat de camera en ze zullen er geen mo ment inkijken. Gisteren had Jules Croiset een scè ne met een klein zigeuner meisje. Nou is Jules een groot acteur, maar hij moest z'n best doen en echt gaan staan acteren, want ze speelde 'm volle dig weg." De Mirando's vormen niet alleen een kleurrijke fami lie, maar tevens een com pleet orkest. Kinderen van vijf, zes jaar lopen al de hele dag met een viool rond te sjouwen en al komt daar vooralsnog meer wan- dan klank uit, ze zijn niet uit 't veld te slaan. Wanneer de oudere Mirando's de violen onder de kin nemen, moeten de moeders nadrukkelijk roe pen dat het kroost nu echt niet mee kan spelen. Op dat moment mag het Mi rando orkest Jules Croiset begeleiden near 'n opge kalefaterde oude auto waarin hij kort daarvoor bijna "verzopen" is. De Vlaamse acteur Raymond de Coninck, een man met een uiterst komisch loopje in z'n benen, is de zigeu- ner"koning" die het sein geeft: In optocht met mu ziek gaat het op weg naar de auto die straks zal moeien ontploften. Zodra de muziek klinkt lijkt alle spanning rond de opna men helemaal verdwenen en wordt het één groot feest. De mannen spelen, vrouwen en kinderen dan- broek". "Een speld, een speld" wordt er schielijk geroepen. "Alweer een speld" komt er somber uit de mond van iemand van dc organisatie. Op het stukje bosgrond staat een oude piano met gebarsten, houten klankbord. Een van de zigeuners geeft er wat riedels op weg, Piet Bambergen valt in met een Willy Alfredo imitatie. Maar even later wordt er een moderne baby-piano per auto afgeleverd. De Mirando's zijn vakmensen genoeg om goed materiaal te wensen. Zodra de nieu we piano achter wat tak kenbossen verdekt is op gesteld voor de volgende scène, klinkt er alweer muziek: Geen zigeunerme lodieën, maar regelrechte jazz uit de sfeer van de befaamde "Hot club de France". Ze zijn zo "ge trouwd" met hun muziek, dat één van de vrouwen klaagt: "Als m'n man niet speelt, zit ie in een boek over violen te lezen. Ik word er soms gek van." Set-pet Leen Jongewaard ziet het allemaal aan vanonder een pet die ettelijke ma len breder is dan z'n hoofd: "Nee, die is niet van mij. Dat is een "set pet". Ik heb 'm van de make-up man gekregen omdat ik anders in de zon verbrand. Ik heb maar een klein rolletje als poli- tie-agent, maar ik kom een paar keer in de film voor en dan zie je het verschil zo." Hij is tot nu toe erg tevreden, komt zelfs kijken op dagen dat hij zelf niets hoeft te doen en zegt: "Het is erg fijn met Nicolai werken. De manier waarop hij over de film praat. Hij ontroert me soms. Weet je, ik heb net „Frank Eva" ge zien, dat moet je maar niet schrijven, maar dat vind ik zo lelijk en koud. Daar word ik zo miesj Speld Onder de zigeuners ont waar je dan plotseling mevrouw van Ammel rooij. die haar dagelijkse rol als moeder van Wille ke mag prolongeren in de film. Een verrassing die r.og aangenamer blijkt als moeder dochter in uitgela tenheid met stukken slaat. Tijdens het dansen, roept ze plotseling: "Kijk uit, straks sta ik in m'n van". De ster van die film is buiten gehoorafstand aanwezig, en houdt zich trouwens opvallend buiten het "feest" tussen de bo men: "Ik heb acht filmda gen hier, maar voor mij had het ook in twee dagen gekund, 't Is maar een klein rolletje", zegt zigeu nerin Willeke van Ammel rooij. "Maar je weet hoe Nicolai is. Die wil ook de bloemen en de vogels en de planten een rol in z'n film laten spelen. Ze had den trouwens een kostuum kunnen uitsparen, want niemand had wat gemerkt als ik in m'n eigen kleren was gekomen. Straks ga ik weer naar Frankrijk voor een nieuwe film. M'n vorige daar, „De hout hakker" komt binnenkort ook in Nederland. De sfeer in Frankrijk is heer lijk. Ze accepteren je als actrice. Je mag meeden ken aan je eigen tekst en ze willen nu ook dat ik m'n dialogen zelf zeg. Ik ben hard bezig met Fran se lessen, maar 't is moei lijk hoor. Die mensen spreken daar nog twintig keer zo snel als ik." Vrije tijd Tussen de toeschouwers op de "set" zijn schrijver Toon Kortooms en zijn vrouw. Vooral de laatste geniet opvallend en knikt blij naar alle kanten. „Had u niet gedacht, hè" roept ze, "dat 't boek nog eens een. film zou worden. We weten het al bijna twee jaar, maar we moch ten er niet over praten." Toon Kortooms zelf heeft niet aan het scenario mee gewerkt, maar wel z'n fiat gegeven aan de elfde, uiteindelijke versie. Dal het een andere film gaat worden, dan z'n boek is. deert hem niet: "Ach. film is een heel ander me dium, hè". Schrijven doet hij behalve voor zijn vaste werkgever Panorama, in z'n vrije tijd. Successen als „Beekman Beek man", "M'n kinderen eten turf" ontstonden op de zolderkamer van zijn Bloemendaalse huis, want zegt Kortooms "ik kan toch niet in m'n baas z'n tijd boeken gaan schrij ven." Inmiddels gaat het "zigeu- nerfeest" verder. Teke- nead voor de sfeer op de "set" is de allerlaatste opname die dag. De auto van dokter Angellno, door de zigeuners gerepareerd, moet ontploffen. De man nen van de speciale effec ten brengen lange draden om buiten gezichtsveld de brandbare waar van een afstand te onsteken. De draad blijkt te lang, de ontsteking doet het niet. Een tweede poging strandt ook in het Uden houtse gras. "Waarom maak je geen kortere lont?" vraagt een van de omstanders, "dan ga je zelf achter die auto zitten. Niemand ziet je dan." „Ja" antwoordt de verbou wereerde technicus. "Maar ik wil zelf ook wel wat zien". Alom gelach en een heldere fotograaf merkt op: „Maar je kan toch ln de bioscoop gaan kijken!" Dat wordt dan wel wachten tot februari volgend Jaar. En of het dan nog allemaal even leuk is, wordt dan een ui terst klemmende vraag. Wat Udenhout betreft houdt "Help de dokter verzuipt" het hoofd voor lopig zeer speels boven water. BERT JANSMA FOTO'S: MILAN KONVALINKA t Het lijkt een idyllisch toeristenlokkertje, film. het is gewoon een Nederlandse speel- Zelfs als er gerust wordt tijdens de opnames klinken de „Hora's' De dames Mirando, geleid door e montuur. schalkse grootmoeder achter misplaatst vlinder-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 13