In de Soete Suikerbol
over 23 afleveringen
Toneelwereld in het
uur U ter discussie
Mobiele camera terugblik
in helikopter
voor tv-gebruik
Jeugdsentiment keert terug:
televisie vanavond
Niet aangekleed
Samenspel slechts
een probeersel
radio vanavond
radio morgen
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 27 AUGUSTUS 1973
BENNEKOM Je kan onmoge
lijk zeggen: „Nu ga ik eens een
paar uurtjes met Willem van de
Huist praten en dan krijg je een
volledig geschreven portret".
Dit zou onzinnig zijn. Want
de man, die in 1937 al bekend
v/erd als de tekenaar van In de
Soete Suikerbol bij de strip
verhalen die zijn vader schreef
ging verder. Je kan met
Van de Hulst W. G. praten over
zijn kinderboeken, de Grote
Schilderkunst, fotografie, decor
bouw en misschien wel over
veel meer, maar dat kwam alle
maal niet ter sprake. Later mi-
schien eens.
Van de Hust is nu weer actueel,
omdat hij de bijna veertig jaar
oude strip over de Soete Suiker
bol afstofte en gemoderniseerd
bij de NCRV afleverde, te begin
nen 11 september. Voor de kin
deren.
Hoe Van de Hulst daarin rolde,
is weer een heel verhaal apart.
De Bennekomse kunstschilder:
„Want dat ben ik, eigenlijk".
,,lk wilde wel eens wat voor
de tv doen. Mara .die jongens
krijgen wekelijks, of dagelijks
zo veel rommel binnen, dat ik
dat stadium voor wilde zijn.
Daarom ben ik zelf een 16 mm
film gaar. maken, of nou ja, la
ten maken; maar het verhaal en
de decors en zo waren van mij,
daar staat er nog wat van".
Manshoog
Bijna manshoge decors, gede
tailleerd geschilderd, een beetje
dreigend. „Het werd een film
van zeven minuten en dat wil de
tv niet. Vijf minuten of twintig,
of een half uur, maar geen ze
ven. Ik denk dat dat komt, om
dat uit de Amerikaanse films
vcor vijf minuten reclame wordt
geknipt".
Het werd een duur grapje, die
eigen produktie, maar de kosten
waren er snel uit, toen de
NCRV vroeg of Van de Hulst de
Soete Suikerbol niet wilde laten
verfilmen. De schilder wilde
wel.
Hij maakte honderden nieuwe
tekeningen, stapel-decors die ge
heel er. gedeeltelijk uitwissel
baar zijn. Zo kan hij straatele
menten afplakken en van andere
taferelen voorzien, al naar ge
lang het spelmoment.
De schilder/schrijver/illustrator
is er r.og duidelijk van onderste
boven, is er zich bepaald van
bewust dat hij een breed lezers
publiek heeft. „Dit is een uit
vinding van mij, om die decors
zo te bouwen. Ik wilde geen sta
tische beelden, maar het kon
ook geen tekenfilm worden. Maar
kijk eens door dat schermpje".
Van de Hulst rommelt een zwart
schermpje op van ruim een de
cimeter doorkijk-breedte, die
men voor de decors dient te
houden. „Zie je? Zo komt dat
straks op het scherm, precies
wat je uit het stadje wilt lich
ten".
(De decors vormen een stadje,
met de bakkerij In de Soete Sui
kerbol als middelpunt; nu kan
alles in dat stadje worden ge
filmd rond die Suikerbol, met
wisselende figuren en dergelij
ke).
Beweging
En nu de beweging nog. Van de
Hulst doet voor, wat er gebeurt
als de tv-camera van links naar
rechts wordt gereden of op het
desbetreffende onderwerp in-
rijdt. „Zo krijg je beweging
naar alle kanten. Bovendien kan
je met tussenshots personen
naar elkaar toe brengen.
Later, zeg de volgende dag. kan
je weddenschappen verwachten.
Zo van: „Werd er in de Suiker
bol nu met bewegende poppen ge
speeld, ja of nee? Negen van re
tien mensen zullen ja zeggen. Zo
suggestief kan dergelijke came
ratechniek zijn".
In de Soete Suikerbol is als strip
opgenomen in De Standaard dat
ru Trouw had kunnen zijn. De
strip liep twee jaar en acht
maanden, werd bewerkt tot
hoorspel in 1948-1949 en werd in
1950 als tv-spel. „Maar dat was
toen natuurlijk nog niet zo best".
De zeven Suikerbol-delen wor
den nu in 23 tv-delen uitgezon
den, onder inleidende muziek
van Jules de Corte en gesproken
door Huib Orizand. „Na een in
leiding wordt de tekst van het
oerscript gesproken; wel heb ik
er overbodige teksten uitge
haald. Bij de stem van Huib ko
men dan de bekende plaatjes in
beelcJ, gelast in de shots in het
stadje.
Boek
Met het boek in de hand kan
men dan het spel volgen, dat
dan zo begint: „Nero zit te kij
ken, te wachten. Hij houdt zijn
kop een beetje schuin, alsof hij
dat lekkere al proeft. Zijn ene
poo» gaat in de hoogte, alsof hij
dat lekker naar zich toe trekken
wil".
Enzcvoorts. Een beetje lief,
zoels veel kinderwerk van Van
de Hulst naar het zoete neigt.
Maar daarop heeft de illustrator
in de functie van kunstschilder
een antwoord: „Ach, mogen die
kinderen eens terug naar die
droomwereld. Als ze groter wor
den, komen ze vanzelf wel op de
Dam terecht. En kijk maar
naar mijn eigen kinderen, die
trekker, ook naar Tunesië met
van alles".
Onder dit motto nog een uit-
spraakje van Van de Hulst: „Je
kan de kinderen God afnemen
en zeggen: God is dood. Maar
wees consequent en neem ze
NEDERLAND I
DUITSLAND 1
Rr^. progr.NDR 18.00 Filmrcpo:
"■S
Hoe de tekenstijl van Van de Hulst in bijna veertig jaar veranderde:
tekening boven: Jongen en hond nu; tekening onder: jongen en hond
anno 1937.
dan ook Sinterklaas af." „En: Dit
is óók mijn werk". Hij troont je
mee naar een groot pak aqua
rellen en schilderwerk; zegt daar
over: „Als je dit ziet, dan zou je
niet zeggen dat dit het werk is
van de man van de Suikerbol.
Zie je? Dit is Buitenveldert". In
derdaad: de strakke schets van
beton en gloed en kilte heeft
niets met lieve kindertjes te ma
ken en een kwispelende hond.
Hoewel W. G. van de Hulst jr.
(nu ook al weer 56, „ik word nu
toch wel een oude zak") een
beetje vermoeid zijn jongste pro
duktie bekijkt, zal hij wel bij
hot tv-werk blijven. Trouwens,
er ligt weer een nieuwe produk-
lie klaar, althhns de decors.
„Heb je de primeur; maandag
24 december zendt de NCRV een
kerstspel van me uit. Een glo
baal kerstverhaal, met een ezel
tje erin".
Van de Hulsts atelier is voor
die gelegenheden ook studio, de
decors staan immers al opge
steld, er hoeft alleen maar te
worden gefilmd. De familie
loopt in en uit: onduidelijke be
velen, opdrachten en vragen
worden aarzelend rondgestrooid
en hall begrepen, naar het lijkt.
Een dochter: „Heb je papier?"
„Ja, daar ergens".
,.E:i een potlood?"
„Dat wordt moeilijker".
De dochter, schamper: „Een te
kenaar zonder potlood".
Van de Hulst kan het niet sche
len. Die is met zijn gedachten
bij nieuwe produkties en verha
len en Eigen Werk en de boom
gaard.
Sommige appeltjes liggen te rot
ten ir. het gras; het is een hele
weelde voor een schrijver/schil
der/tekenaar/illustrator in Ne
derland. „Eigenlijk ben ik
kunstschilder", herhaalt Van de
Hulst. „Maar je moet er wel wat
bij doen. De een wordt leraar,
de ander doet weer wat anders
en weer een ander gaat in de
contraprestatie."
Van de Hulst ging voor zichzelf
can do slag. Hij werd een b.v„
besloten vennootschap. „Ik ben
m'n eigen buffetjuffrouw". Maar
dan een, die het ver heeft ge
schopt.
F. J. Bromberg.
Sport op tv
en radio
Morgen, woensdag, op
Ned. I om 18.15 uur wiel
rennen in Barcelona; om
22.20 uur hockey Duits
landJapan, IndiaSpan
je en Nederland—Enge
land.
Op Hilversum 3 morgen
om 15.55 uur 100 km voor
landenteams en om 18.00
uur hockey Nederland—
Engeland.
De kroon neemt
het op voor
Hum. Verbond
DEN HAAG De kroon heeft
de beschikking vernietigd van
de minister van C.R.M., waarbij
aan het Humanistisch Verbond
15 minuten radiozendtijd per
week is gegeven, alsmede 15 mi
nuten televisie-zendtijd per vier
weken. De omroepraad heeft
geadviseerd tot een radiozend
tijd van twee uur per vier we
ken en een televisiezendtijd van
dertig minuten per vier weken.
In het groot uur U brengt ac
teur-regisseur Bob de Lange de
serieuzere dramatische
toon aan; hij behandelt het to-
neelbestel, het theater bezoek en
de nieuwe ontwikkelingen binnen
de toneelwereld.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Bob de Lange, over toneel in een groot
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De nieuwe
AVRO-quiz Samenspel voor
paartjes in ondertrouw, waarvan
wij verleden week de eerste af
levering zagen, heeft van de re
censenten nogal wat kritiek ge
kregen: weinig variatie in de
aanpak, Peter Knegjes te vader
lijk, van anderen overgenomen
ideetjes, te star tempo, te wei
nig speelsheden en nog zo wat
Wat buiten de AVRO evenwel
niemand heeft geweten is dat
deze uitzending een try out be
trof, een uitprobeersel om de ac
ceptatie ervan door de kijker te
testen. Deze try out was bin
nenskamers al vertoond voor
een uitgezocht publiek, dat
meende dat deze aflevering zo
de buis op kon. Hiertoe is door
de AVRO toen besloten, ondanks
het feit, dat deze quiz nog niet
was aangekleed met artiesten en
andere accenten, die het geheel
consumptief moeten maken.
Hierover is dezer dagen door de
programmaleiding vergaderd.
Naar verluidt was dit cerstq» Sa
menspel niet het verstrooiende
programma, dat de AVRO-lei-
ding voor de geest staat. Het
eerst echte Samenspel komt pas
op het scherm op de eerste za
terdagavond in oktober.
De regisseur van dit program
ma John Schelfhout was over de
eerste uitzending matig, doch in
principe tevreden: „In oktober
gaan we werken met beroemde
gasten. Ook zal het spelelement
worden uitgebreid. We hebben
het eerste probeersel zo sober
mogelijk gehouden om te zien
hoe het als simpele quiz er uit
zou komen. Dat is me niet te
gengevallen. Peter Knegjens
was inderdaad wat te vaderlijk.
We zullen hem moeten coachen,
zodat hij wat meer levendigheid
in zijn presentatie brengt".
Kijkers naar het eerste Samen
spel moeten wel het idee gekre
gen hebben, dat Peter Knegjes
het in deze uitzenc'ing erg moei
lijk had. Zoals in sommige re
censies werd opgemerkt stond
Peter werkelijk in het zweet
zijns aanschijns te werken. Als
de man het c nou echt zo moei
lijk mee heeft, zou hij er beter
voor kunnen bedanken. Of de re
gie moet hem op die momenten
niet zo close in beeld nemen. Dit
is voor de man in kwestie noch
voor de kijker een prettige erva
ring.
John Schelfhout: „Dat transpi
reren was niet de schuld van
Peter, maar van de op dat mo
ment falende techniek in de stu
dio. De airconditioning was uit
gevallen. Het werd vreselijk be
nauwd in de studio. Ook de kan
didaten kregen het er moeilijk
mee. We hebben tweemaal de
opnamen gestopt in de hoop, dat
het mankement te verhelpen zou
zijn. We hebben toen ook alle
deelnemers weer opnieuw moe
ten schminken. Maar het euvel
bleek niet te verhelpen en we
moesten doorgaan met de opna
men. omdat de studio weer vrij
moest en omdat we de deelne
mers niet nog een keer.konden
laten komen. Het was in de
studio zo heet, dat we de waar
schuwing kregen, dat de lichtin
stallatie op het punt stond te
verbranden".
Over de gelijkenis van deze quiz
met andere (Een van de Acht,
BB-quiz etc.) zei men bij de
AVRO, dat elke quiz een quiz is
en derhalve op een quiz lijkt.
Quizzes zijn trouwens de grote
mode van nu en waarschijnlijk
wordt in 1975 de gehele zendtijd
van alle beschikbare omroepen
gevuld met quiz. Mannix lijkt op
Columbo lijkt op Ironside lijkt
opmaar zij hebben ook ieder
iets eigens. In die zin zal Sa
menspel ook een eigen karakter
moeten krijgen.
De Lange is de man, die in na
volging van de matinees op de
vrije zaterdag een soortgelijk
evenement mag brengen, maar
dan in de toneelsector. Dat
wordt De cirkel, van Somerset
Maugham, gespeeld door het to
neelgezelschap Podium. Bij Koos
zijn vanavond voorts te gast
Commander Coody, Ralph
McTell, Adèle Bloemendaal en
zoals gewoonlijk het trio Louis
van Dijk.
Ned. II. 21.35 uur.
Wildspoor
Onder het gebruikelijke com
mentaar van Hans Rensenbrink
en Tanja Koen gaan we van- j
avond naar de Carpaten, waar
wolven en beren los rondlopen.
Wannéér dit goed afloopt gaat j
de NCRV verder naar het eiland
Dia bij Kreta waar vierhonderd
wilde geiten leven.
Ned. I. 19.30 uur.
Koffergrammofoon
In de laatste uitzending van
Goeie ouwe koffergrammofoon
wordt vanavond een selectie ge
maakt uit liedjes door het hele
ensemble met Peter de Jong en
Karei de Rooy, Marie-Cécile
Moerdijk, Frits Lambrechts,
Rita Hovink, Jacco van Renesse,
Thérèse Steinmetz, Fiet Koster
en Edwin Rutten.
Ned. I, 20.45 uur.
Onedin-lijn
James Onedin wordt erbij ge
haald .wanneer op zijn schip Fe
lice Jane muiterij is uitgebro
ken. Natuurlijk kiest James par
tij voor de kapitein hij is zelf
kapitein geweest maar moet
het schip toch laten vertrekken
met dezelfde bemanning, bang
dat de lading anders zal verrot
ten. Maar daarmee haalt hij
zich toch de woede van de kapi
tein op de hals: die had de be
manning willen laten ophan
gen...
Ned. II, 20.21 uur.
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Follyfoot
19.30 Op het Europese wild
spoor
20.00 Journaal
20.21 Zo vader, zo zoon
20.45 Selectie uit „Goeie ouwe
koffergrammofoon"
21.10 Tot aan de schemering
21.55 Hier en nu
22.35 Kom nu met zang
NOS
22.45 Journaal
22.50 Hockey-Amstelveen
r.19.59
Programmaoverzicht. WDR8.20
8.5.» Schooltelevisie. 9.30 Sess
strasse. 10.30. 11.00 cn 11.45 Schc
televisie. 1S.00 Regionaal
nieuws. 18.10 Getahr unter Wasser.
18.40 Nieuws en actualiteiten. 19.
Voor de kleuters. 19.25 Das Ki
hi-im). 20 00 Journaal en weerkaa:
20.15 Spelprogramma 21.00 Die Ge-
DUITSLAND II.
18.00 Actualiteiten. 18.35 Der Nervti
ter, film. 19.10 Abenteuer lm Regen-
bogenland. 19.45 Journaal en actua'
tellen. 20.15 Actualiteiten en aansli
tend journaal. 21.00 Emma Peel ar
Co. 21.50 Cult, kroniek. 22.35 Jou
NEDERLAND II
DUITSLAND III.
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
VARA
19.05 Klaartje Tip en
Balthasar
19.10 De Stratemakeropzee-
show
19.30 Volgende patiënt
20.00 Journaal
20.21 De Onedin Lijn
21.10 Wie, waf, waar
21.35 Een groot uur: U
NOS
22.45 Den Haag vandaag
22.55 Journaal
tzutage. 19.45 Regio-
20.45 Selbstmord auf Raten. film.
21.00 Doc. film. 21.45 Actualiteiten.
22 05 Venetië ln de 18e eeuw, docu-
BELGIE NEDERLANDS.
19.35 Zoeklicht. 19.40 Mededelin-
L 19.45 Journaal. 20.10 Lot
-spel 21.00 Documentelre film.
bond. 22.40 Journaal.
NCRV
17.00 Zomerkijkkast
NOS
18.15 Wereldkampioen
schappen wielrennen
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.45 Toeristische tips
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Vrouwen van onze tijd:
Indira Ghandi
20.45 „De ijzeren maagd",
speelfilm
22.25 Studio Sport
23.15 Den Haag vandaag
Reg. progr. NDR: 18.00 MIt der Kt
unter elnem Dacht. 18.30 Act. IS.-
Zandmann. 18.55 Nordschau-maga:
ne. 19.26 Das Jahrhundert der Chi
rurgen. 91.59 Progr. over*. WDR:
8.55 Schooltelevisie. 9 3C
tonder grenzen. 22.30 JouurnaaL
:omm. en weerber. 22.50—0.25 R<
lo, Joegosl. speelfilm.
DUITSLAND II.
18.00 Act. en muz. 18.35 Polizelstatlon
19.10 Die Spur e ds Jim Sonnett
19.45 Journaal, act. en we
20.15 Act. rubr. met aansl.:
naai. 21.00 Am offenen Meer.
Journaal, comm. en weerber.
NEDERLAND II
DUITSLAND III
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Trapkar-trofee 1973
1 19.25 Eddy Ready Go
19.50 Meeleven
20.00 Journaal
1 20.21 Saskia en Serge
1 21.05 SDel zonder grenzen
KRO/RKK-IKOR
22.25 Kenmerk
1 23.10 Journaal
18.00 Sesamslraase (62). 18.30 Spellen
19.00 Zandmann. 19.05 Voor Span
werkn. 19.15 Handel en verk.
19.45 Reg. nws. 19.55 Comm. 2(
22.05—22.25 Voordrach
BELGIE NEDERLANDS.
18.15 Jevnnjong. 19.30 Fabeltjoskr
19.35 Zoeklicht. 19 40 Med. en wei
ber. 19.45 Journaal. 20.10 Dubbeld.
kers. 20.35 Animal World 21.05 Spe
zonder grenzen 22.25 Jot
22.35—23.05 W K. Wielrennen li
celona: Eurovisie.
HILVERSUM I
HILVERSUM n
18.11 Radiojournaal. 18.21 18.00 Tof-tlen 18.30 Niet
mofoonmuziek. 19.30 vanavond: mi
ziek en verstrooiing. 22.30 Nieuw
22.40 Radiojournaal. 22.50 Ned.
ziek. 19.00 Zin in muziek: amateurt
geven de toon aan. NOS: 19.50 Dtf
Heag vandaag. KRO: 20.00 Nleuwj
20.05 Klass. kamermuziek. 21.5
22.15 Kamermuziek
jkenvoordracht, 22.f
HILVERSUM
VARA 7:00 Nws ..7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag woensdag: - Muz. bij
het ontbijt (7.25-7.30 vd. voorpag).
tertijd. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphlii.
progr. vd. vrouw. 11.30 Aklul
KRO 11.45 Bejaardenprogr. 11.1
Med .12.00 (S) Van twaalf tot twef
KRO's pauzeprogr met 12.26 Me;
12.41-12.50 Ech<
10.00 (Si Radioweekblad; gevar.
progr. 11.00 Nws. 11.03 V.d. kleu
ters! 111.5 (S) Mclodleenboeket:
licht muz Progr. 12.00 Het Oproer
kraalt Rebelse liedjes van altijd en
overal. 12.30 <S) Lief zijn vd. .buren
- muzikaal feuill. 13.00 Nws. 13.11
1 dag.f 13.25 Muz.
Jeugdherinneringen. (16. 00-16.02
s) .17.00 (S) Fluit en I
HZ. 17.20 (S) Sopraan
tulnb. 12.30 Nwsj
:::::.05 Radw
NOS: 14 00 Onder t
Ie: oude liedjes en ballj
(S) Aspecten v.d. karna
Nws. 15.33 Meer ové
Ie stem v.d. spreken®
(S) Eurollght: llcj
HILVERSUM lil
mod. liederen 17.i
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. (S.
Nws; 8.02-8.05 Radiojournaal) 9.
Nws. 9.03 Negen-uur-sho'
popul
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbljl
Soos: gevar .progr .met 7.30 Nws
7.41-8.00 Aktua 8.30 Nws en 8.36-8.4
Gymn .vd. huisvr 1000 iS) Kaboi
(S) Arbeidsvitamine
rzoekpl. progr. (11.00 N\v
14.00 Nws. 14.03 De hit-visser. 15.
Nws. 15.03 Cees van Zijtveld. <16
Nws) 1700 Nws. 17.03 Radlajoi
naai. 17.05 Postbus 700: verzoekt
HILVERSUM KLM Noordzee
Helikopters BV heeft een Sikors-
ky-helikopter laten uitrusten met
de nieuwste door Philips ontwik
kelde kleurencamera. Deze kan
in bruikleen worden benut door
de omroepen en de NOS voor de
mobiele verslaggeving. De ca
mera kan ook op een auto wor
den geplaatst.
Op 4 en 5 september a.s. zal de
NOS een intensief gebruik gaan
maken van deze helikopter ter
gelegenheid van verschillende
programma's rond 't 25-jarig re
geringsjubileum van de konin
gin.
Op 4 september zal 'n reportage
worden uitgezonden van de auto
tocht van de koningin van Soest-
dijk naar het RAI-congrescen-
trum in Amsterdam. Deze re
portage, die verslagen wordt
door Dick Passchier. zal op 4
september vanaf 18.35 uur via
Ned. I op het scherm verschij
nen.
Er bestaan plannen om deze he
likopter ook in te schakelen bij
Let verslag van het bezoek van
de koningin op 6 september aan
Den Haag. De camera zal dan
op een auto worden gemonteerd,
die de rijtoer van de koningin
door de stad volgt. De door de
camera geregisteerde beelden
zullen naar de boven Den Haag
vliegende helikopter worden ge
zonden, die ze vervolgens door
zendt naar de PTT-toren in het
Bezuidenhoutkwartier.
Voorts zal de helikopter worden
ingeschakeld bij een uitzending
van een jubileumconcert van het
Radio Philharmonisch Orkest en
het Groot Omroepkoor onder lei
ding van Hans Vonk in de haven
van Veere, dat op 5 september
van 20.20 uur tot 21.10 uur via
Ned. I zal worden uitgezonden.
Het grote voordeel van deze
nieuwe kleurencamera is, dat in
stelling van beeldkwaliteit radio
grafisch op afstand kan gebeu
ren. Eveneens radiografisch
wordt de rode lamp op de came
ra ontstoken, die de bedienende
cameraman vertelt, dat de beel
den die op dat ogenblik door de
camera worden geregistreerd
via de zender worden uitgezon
den.
Een t.v.-feuilleton dat zes jaar
lang elke week miljoenen kij
kers in zijn ban houdt is een fe
nomeen waar je niet omheen
kunt. Dat fenomeen heette Pey
ton Place en het feit dat giste
ren de allerlaatste uitzending
was maakte deze 27ste augustus
tot een markante t.v.-avond.
De AVRO onderstreepte dat
markante met een extra uitzen
ding. Er waren Interviews met
kijkers, herinneringen aan vroe
ge afleveringen en boeiende sta
tistische gegevens. Zelfs t.v.-di
recteur Siebe van der Zee kwam
in beeld om zijn mening te ge
ven en dat is de laatste tijd een
zeldzaamheid.
Die terugblik was domweg een
knap werkstuk van de AVRO:
levendig, relativerend en boorde
vol van dingen waar trouwe
PP-fans vertederd naar konden
kijken. Van der Zee was een der
weinigen die wist „hoe het af
zou lopen". Maar hij zei niets,
om het kijkplezier niet te beder-
Kijkend naar die laatste PP wa-
ien we toch wel verbaasd om
het fenomeen. De aflevering was
nagenoeg geheel gebouwd op tel
kens dialogen met twee acteurs
in beeld, lekker-goedkope cli
chés, vrijwey geen actie.
Er was bovendien geen slot,
alleen maar een nachtkaars.
Rossi zal er komt immers.
geen vervolg eeuwig in voo1
arrest blijven, er wordt niet g
trouwd, er worden geen erfeni
kwesties geregeld. En miljoen!
kijkers zullen voor altijd onb
vredigd zijn omdat ze nooit zij
len weten „hoe het verd'
ging".
Jaap van Meekren mocht c
stateren dat de PP's komen
gaan, maar de Televizier-ma
zine blijft. Het magazine trad
volle sterkte aan met een ze
onderwerpen die allemaal in
gen beheer werden aangep
In alle gevallen doeltreff
aangepakt, vonden wij.
Toch een kanttekening bij de t
portage over het raport van
Werkgroep Toekomst. We kf
gen de indruk dat nog imn»
wordt uitgegaan van veroudei
statistisch materiaal voor v
betreft de bevolkingsgroei in
komende decennia.
Afgaand op de geboortecijfers!
lager dan ooit menen we a
een aantal problemen van cd
sumptie en vervuiling al I
zwart werden gesteld. Dat ge|
trouwens ook het KNVB-rappj
over amateur-voetbal. Redei
kerwijs gesproken zijn er if
mers over twaalf jaar mini
twaalfjarige aspirant-voetballt
dan ooit, die staan te drinfd
om velden, trainers en facilij