HANS OUWERKERK: „Ombudsman geen sociale Sinterklaas" X Geen reakties op Tunesisch programma y Onedin-lijn verliest 2e maal strijd om kijkers Kidnappende vader krijgt steun van Frangois Gaillard TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN V RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT DINSDAG 7 AUGUSTUS 1»GIN- Voor de nieuwe ombudsman van de VARA, drs. Hans Ouwerkerk (32), opvolger van Marcel van Dam, geldt thans de -vraag: Moet ik er aan meewerken het beeld in stand te houden, dat de mensen van de ombudsman heb ben? Er is bij sommigen sprake van een overdreven verwach tingspatroon. De ombudsman zou een soort sociale Sinterklaas zijn die met een handomdraai alles ten goede zou kunnen ke- Aan deze beeldvorming wil Hans Ouwerkerk niet meewerken. Hij heeft de laatste tijd veel nage dacht over wat een ombudsman zou moeten zijn. Hij is tot de volgende omschrijving geko men: „De ombudsman is ie mand tot wie je je kan wenden als je met persoonlijke proble men zit waarvoor je met eigen middelen geen oplossing hebt kunnen vinden. Iedereen be schikt over een vrij groot aantal kanalen om een antwoord te krijgen op zijn moeilijkheden. Zitten die kanalen verstopt of ontbreken deze, dan kun je de ombudsman inschakelen. Maar deze helpt niet automatisch de problemen uit de wereld". Hij licht dit als volgt nader toe: ,.De ombudsman is een man in de tweede lijn, die zijn bestaans recht vindt in het democratisch gehalte van de maatschappij. Hij dient de bestaande mogelijk heden te gebruiken, zo mogelijk te verbreden als aan iemands democratische rechten tekort zou zijn gedaan. In veel geval len kan een sociale raadsman de nodige hulp bieden, maar die beschikt niet over het instru ment, dat de ombudsman op de tv heeft". Marcel van Dam heeft in zijn boek over zijn werk geschreven, dat hij het over zijn taak aan vankelijk eens heeft möeten worden met VARA-voorzitter KIoos. Deze laatste stelde, dat de tv een middel is om zaken te signaleren en dat de politiek er fJan iets aan zal moeten doen. Marcel zelf wenste een meer ac tieve rol te spelen. Hij vond daarvoor begrip en medewer king bij Kloos. Zodoende kan Hans Ouwerkerk nu vaststellen, dat hij in een bestaande bedding terecht komt. Bovendien krijgt hij een geroutineerd team ach ter zich. Verdraaid Uitgangspunt voor het program ma van de ombudsman zullen altijd weer de brieven zijn, waarin individuele problemen Hans Ouwerkerk: „De volksgezondheid is een structureel probleem dat wij binnenkort gaan pakken". aan de orde komen. Die moeten zorgvuldig worden doorgenomen en op juistheid worden getoetst, want het gebeurt nogal eens. dat in brieven verdraaide toedrach ten ten beste worden gegeven. Ook zijn er brieven waar de ombutsman niet op in hoeft te gaan. Er kan dan worden- vol staan met een antwoord van het team rechtstreeks aan de betrok kene. Er zijn echter ook brieven met individuele noden, die te wijten zijn aan. structurele tekorten, waarvoor een politieke oplossing nodig is. Dan zal Hans Ouwer kerk de tv gebruiken op de wij ze waarop ook Marcel dat heeft gedaan Dit komt neer op het be werken van de publieke opinie. De ombudsman is niet in staat de minister op te bellen met de mededeling, dat er wat veran derd zal moeten worden. Wel kan hij de gedachten rijp maken voor wijzigingen. Hans Ouwerkerk: „Als structu reel probleem zien wij de volks gezondheid, de lange wachttij den, de honoraria. Daar willen wij iets aan gaan doen. waarbij wij het VARA-standpunt van so cialisering naar voren zullen brengen. Dit hoeft niet te gebeu ren in een fikse stellingname. We willen hierbij hoor en weder hoor toepassen. We spelen het fair play, maar we brengen deze zaak wel naar buiten, zoals Marcel het destijds met het on derwerp verzekeringen heeft ge daan". Hij is zich ervan bewust, dat je door inschakeling van de tv bij he aanpakken van een dergelij ke zaak je standpunt kan ver sterken, maar dat je evenzeer je positie kunt verzwakken door een misser als gevolg van onvol doende voorbereiding of onder zoek vooraf. Hij vindt ook, dat je er geen show van moet ma ken en geen effecten mag naja gen. Het moet zakelijk en ver antwoord op de tv. Dat er geen ombudsman meer nodig zou zijn nu de regering den Uyl van start is gegaan acht hij een verwerpelijke gedachte. In stanties, gecreëerd tot het bie den van hulp, hebben de neiging te verambtelijken als ze niet worden geprikkeld door mense lijke en zakelijke motieven. Een andere zaak wordt het wanneer deze regering zelf een ombuds man aanstelt. Twee zou teveel van het goede worden, ook al omdat de Stichting Ombudsman jaarlijks negen ton inteert op de vrijgevigheid van het volk bij de actie. Hans Ouwerkerk verwacht voor wat betreft de uitvoerende organen van de sociale wetge ving geen direct nut van de stroomlijning van de sociale wetgeving, waaraan oud-minis ter Veldkamp nu al jaren op zijn eentje tobt. Wens Landelijk secretaris van de Par tij v.d. Arbeid Hans Ouwerkerk vertelt, dat hem werd gevraagd of hij zich opnieuw voor twee jaar beschikbaar zou stellen voor zijn huidige functie. Des noods wel, maar hij had twee andere dingen in zijn hoofd: op persoonlijk secretaris van Den Uyl of ombudsman als Marcel er toch uit zou stappen. Toen belde Marcel hem met de vraag, die de laatste wens in vervulling deed gaan. Voordien voelde hij zich al een beetje een ombudsman als lid van het kabi net van de burgemeester van Amsterdam, in welke hoedanig heid hij nogal eens bemiddelde in persoonlijke verzoeken aan de „burgervader" om in een be paald probleem terwille te wil len zijn. Nu achteraf ziet hij dat ais een soort terreinverkenning. Geboren in Den Haag woonde hij hier tot halverwege de 60-er jaren. Hij verloor al vroeg zijn vader bij het bombardement op het Bezuidenhout. Hij studeerde geschiedenis in Leiden en be waart bijzondere herinneringen aan de colleges sociale geschie denis van prof. RUter, kenner van de geschiedenis van de ar beidersbeweging: voorts aan prof. Daalder die politieke we tenschappen doceert; en aan de lessen Europees recht van prof. Samkalden, met wie hij later naar Amsterdam ging. Hij had er toen al een half jaar een functie Buitenlandse Zakën op zitten, alsmede werk voor de Tweede Kamerfractie van de P.v.d.A. Ajax is de enige liefhebberij waar hij tijd voor heeft, althans na zijn vrouw en twee kinderen, maar geen tijd heeft hij voor promoveren. Hij vindt zichzelf een te bezig baasje om de nodi ge rust en concentratie te kun nen vinden voor bronnenstudie etc., al neemt hij graag boeken met een historische inslag ter hand teneinde bij te blijven op het gebied van zijn vak. Het zijn momenteel spannende dagen voor hem. Vanavond bij Koos Postema in groot uur U. Binnenkort zijn eerste optreden op het scherm als ombudsman. Hans Ouwerkerk: „Ik ben mo menteel in training. Volop goede adviezen van vele kanten, van Koos Postema tot Tom Pauka. Ik ben wel gewend te spreken, maar voor de tv mis je de di recte respons. De camera regi streert alles, je blik, je houding. Als je goed door de eerste uit zending heen komt, hou je toch de spanning voor de tweede". De ombudsman is tenslotte de enige Nederlander die voor dit soort problemen niet bij een om budsman te rade kan gaan. TON OLIEMUI.LER HOU HET SCHERM IN 'T OOG Julien Combré is een eenvoudige man, wat naief, die uitsluitend voor zijn zoon leeft. De jongen wordt opgevoed door de ouders i Ju- Jacco van Renesse in het vizier van Goeie Ouwe koffergram mofoon. Zaterdag weer V.ciergate (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het ziet er niet naar uit, dat er nog rechtstreek se uitzendingen gewijd zullen worden aan de Watergate-affai- re, nu de BBC geen belangstel ling meer toont en de NOS de kosten' o.a. van de satelliet, al leen zou moeten dragen. Deze uitzendingen hebben de NOS en kele tonnen onvoorzien en der- I halve niet-begroot gekost. Het ligt in de bedoeling van de NOS zaterdagavond a.s. nog een sa menvatting op de tv te brengen i ven de verhoren, die deze week I zijn gehouden. gescheiden leeft. Julien heeft bezoekrecht gekregen, maar steeds verzinnen de schoonouders een smoesje, zodat hij zijn zoon amper te zien krijgt. Julien wordt wanhopig. Hij kidnapt het kind en neemt het mee naar Mariais Pontevin, een streek waar hij belf is opge groeid. Vader en zoon leven in volledige harmonie tot de gen darmes verschijnen. „Julien" is de titel van de twee de aflevering uit de serie Fran cois Gaillard en het leven van anderen. Ook nu weet de jongens achtige advocaat, met een groot sociaal gevoel, uitkomst te brengen. Ned 11, 21.10 uur. de partij was in Goeie ouwe kof fergrammofoon, staat vanavond in het middelpunt. Hij zingt lied jes van voor 1950. Ned. 1, 20.45 uur. De Onedin-lijn Michael Adams, een vroegere vriend van Anne, is onverwacht op bezoek gekomen. Zij staat daardoor niet op de kade ais Ja mes van zijn reis naar Amerika aankomt. Hij lijkt een beetje ja loers. Ned. 11, 20.21 uur. Een hernieuwde kennismaking met Follyfoot. Follyfoot Vanavond een hernieuwde ken nismaking met Dora, Steve, Ron, Slugger en de kolonel. Dora is meesteres op de paar- denfarm Follyfoot en dat lijkt eenvoudig. Het paard Tansy wil echter niet eten en daarmee be ginnen de moeilijkheden. Ned. 1, 19.05 uur. Goeie ouwe koffer- grammofoon (Van onze omroepcorrespondente) HILVERSUM Niettegenstaande vooraf gespuide kritiek zijn er bij de NOS geen reakties binnengekomen over Een uur Tunesië, dat zondagavond op de tv werd uitgezonden in de serie over gastarbei ders. Het is echter mogelijk, dat er alsnog gereageerd wordt. Tegen het programma, waarvan Win Povel de regi? had, waren vo rige week bezwaren dmr een gr~en Tutsü-ts gemaakt. Het rró- gramma was gedeeltelijk gefilmd in een Tunesisch restaurant in Amsterdam. \;-ar vc.'g - ca grct.> - - »u-.ie l.j" _c:j a- men eten en dat dus n c Het tweede bezwaar d de 72-jr. \~e i„g\ -tische zar.Ocro Kalihoum. Hoewel zij c-jr de Tunes.sche bevolking aanbeden wordt, vond de groep haar geen goed voorbeeld van wat Tunesië op dit ge bied te bieden heeft, omdat er jongere en betere zangeressen zouden zijn. HILVERSUM De Onedin- lijn heeft voor de tweede keer verloren van de NCRV. Naar de herhaling van de avonturen van James Onedin kijken elke dinsdag een kleine twee mil joen mensen. Ongeveer een miljoen minder dan de belang stelling voor het NCRV-pro- gramma Zo Vader, zo Zoon, dat'tegelijkertijd op het andere net wordt uitgezonden. De afgelopen winter stopte de VARA voortijdig met de One din-lijn, omdat deze Britse serie sdag een kleine twee miljoen kijkers. niet op kon tegen de NCRV- produkties Het meisje met de blauwe hoed en Bartje. Toen volgden ruim 4>/2 miljoen kij kers de Onedin-serie. De VARA zit ondanks de lage kijkcijfers niet in zak en as. De waarderingscijfers liggen op 77, wat wat aan de hoge kant is. Men verwacht dat de kijkcij fers over een paar weken zul len stijgen, omdat de eerste dertien afleveringen al eerder werden uitgezonden. De One din-lijn, 29 delen lang, gaat in ieder geval door tot eind december. Na de uitzending van Merijntje Gijzen in het begin van het volgend jaar, keert Onedin terug met nog eens dertien afleveringen, die on langs gereed zijn gekomen. Een groot uur: U Naar de andere twee VARA- programma's op de dinsdag avond Wie wat waar en Een groot uur: U wordt door ruim 2>/2 müioen mensen gekeken. De waarderingscijfers zijn res pectievelijk 70 en 76. Voor de NCRV, d:e eveneens op dins dag itzendt, liggen de kijkcij fers voor Zo vader, zo zoon op bijna 3 m'liocn, voor Goeie o o k-f"" —ofoon op rrim I1' riilicen. Naar voort- - k"':~n bMna 2 mi'joen sen de '5 <zo der, zo zerr) en de 70 (Groeie ouwe koffer grammofoon). NEDERLAND I NOS 18.45 18.55 NCRV 19.05 19.30 20.00 20.21 20.45 21.10 Wie, wat, waar 21.35 Een groot uur: L 22.45 Journaal DUITSLAND I 22.15 22.55 23.05 Follyfoot, tv-serie Op het Europese wild spoor, natuurfilm Journaal Zo vader, zo zoon Goeie ouwe koffer grammofoon, Jacco van Renesse Francois Gaillard en het leven van anderen, deel 2 Hier en nu Overweging, dagsluiting Journaal 18.00 Nws. fahr ui Journaal. estf. 18.10 19.15 Voordracht! 22.25 Journaal, DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal VARA 19.05 Klaartie Tip en Balthasar 19.10 De straatenmakeropzee- show 19.30 Volgende patiënt 20.00 Journaal 20.21 De Onedin-lijn progr. 19 10 TV-fllm. 19.45 Jou art, en weerber. 20.15 Doe.. Emma Peel en Co. 21.50 Rep. Journaal, comm. en weerber. Kamerafllms. 23.15 Journaal. JlDEr joed Duitsland ill yoor i "fde ve 18.00 Sesamstrasse 18.30 WIskund4-akei sus. 1900 Zandmann. 19 05 Grj, werken. 19.15 Almanak. 19.45 JB**11 uit Noordr.-Westf. 19.55 Comm Aaar Journaal en weerber. 20.15 VulktT eiland. 20.45 Doe. Progr. 21.45 ;nei 22.05—22.35 Fllmrep. er OOI BELGIë NEDERLANDS 18.55 FabelLJeskr. 19.00 Tlenerklai 19.40 Med. 19.45 Journaal. 20.10 zlkaal amusem. progr 20.45 La lljke verhalen 21.35 Soc NEDERLAND I AVRO 17.00 Trumpton 17.15 De dierentuinen van de wereld, Bazel NOS 18.45 Kirl de clown 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.45 Toeristische tips 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Whatever happened to Baby Jane, speelfilm 22.30 Studio sport 22.55 Journaal (Reg. progr NDR: 18.00 Rep. T Art. 18.45 Zandmann 18.55 N& schau-magazlne. 19 26 TV-fllm. Progr 20.15 film 2100 Die Party. 22.00 22 45 Journaal i DUITSLAND II 1' NEDERLAND II NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal AVRO 19.05 Geheimen der zee 20.00 Journaal •20.21 AVRO's Marathon-kwis, deel 2 20.22 Een man uit Rusland - Mstislav Rostropovitch, filmportret 21.50 Televizier supplement KRO/RKK-IKOR 22.15 Kenmerk-kort IKOR 22.20 Het blok, documentaire 23.35 Journaal 18 00 Magazine met rep PollzelstatlonMutprobe. 19.10 Spur des Jlm Sonnelt. 19 45 He. 20.15 Act. magazine. Aan naai. 21.00 Die akt. Ins: 22,10 Journaal, comm. en v DUITSLAND III 18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursl 19.00 Zandmann. 19.05 Spr,,J ken. 1915 Handel en ver Nws. uit Noordr.-Westf 19.55 Com 20 00 Journaal en weerber 20.15 Elnbruch der Nacht. 21. 22.15—22.20 Voordöacht. NEDERLANDS ber 19.45 Journaal."20 DubbcldiEII 20.35 Do not disturb. 22 m£ 16 h< HILVERSUM I AVRO. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour taal. 18.21 (S) Pront. Ork., Radio 18*55 (S) ^Dc^ Dutch Swing College Band en solist. 19.30 Vanavond: muz., vrolljkh. en verstrooiing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Licht ensemble. 23 05 Er floot een vogel ln de wel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n toon aan. NOS: 19.50 Den Haag var>Pr' daag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 <9 ga Klass. kamermuz. 21.40 Op de cc trale post van de brigade. 22.25 Klarinet en plano: mod. mi Overweging. 23.00 (S) I 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 1800 Nws. 18.02 Joost mal niet eten. VARA: 19.00 Nws. 19.(1 Tom Blom In uw radio. 20 00 Nuf 20 02 (S) Nashville. 21 00 Nws. 21 tl (S) Jazz cn Blues. 22.00 Nws. 22.(5 Popreconslr. 22.55 Med. 23.00 Nut 23:02 (S) Wachten op middernacht 24.00 Nws. 0.02 (S) Tom Blom in ui 1 radio. 0.55-1.00 Nws. HILVERSUM I KRO: 11.45 Bejaardt Med. 12.00 (S) Van twaalf gevar. progr. 11 *1 VARA: 8 00 Nws. 8.11 Dingen dag. 8.23 (S) Dag woensdag - verv. (8.35 Van alle markten thuis: 9.15 Koning Klanten 9.35-9 40 Waterst 10.00 (S) Radioweekblad: gevar. progr. 11 00 Nws. 11.03 V d. kleu ters. 11.15 (S) Melodieenboeket: licht muz.progr. 12.00 Het_ Oproer n: licht platenprogr. 14 00 (S)Speelruimte - hedend. progr. vol goede Jeugdherln- 12.26 Med. 12.30 Nwj Icho en 13.00-13.05 NOS: 14.10 Vonken Nederl. volksgebruiker 'Olksverhalen. 14.30 (S) Aspecie- v >5S' Rad!: iken ondr h Mee kamermuz. 15.30 Nw: de 16 30 <S) Eort' s jz. 16.50 Jazz ui HILVERSUM IU HILVERSUM I TROS: 7 00 Nws. 7 02 (S) Ontbljt- joos: gevar. progr. met 7.30 Nws. 7 41-8.00 Aktua, 8.30 Nws en 8.36-8.45 Gymn v.d hulsvr. 10.00 (S) Kabou- tertljd. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphinx: progr. v.d 11.30 Aktua. AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast (8 00 Nws: 8.02-8.05 Radiojournaal.» 9 00 Nws. 9 03 De Negen-uur-shou 10.00 Nws 10.03 (S) Arbeldsvltami nen. (11.00 Nws.) 12 00 Nws. 13.M Radiojournaal. 12 06 (S) Zet 'm (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 De visser 15 00 Nws. 15.03 Cces Zljtveld (16 00 Nws.) 17.00 Nw» 17 03 Radiojournaal. 17.06 Postbu' 700 «..-«-imi rzoekpl.progr. Ais we stellen dat we Een man van gezag, de door de KRO ge programmeerde serie prefereren boven AVRO's Peyfon Place (al leen al om het sterke karakter van Anthony Quinn die alle PP'se clichés doet verbleken) beseffen we dat ditzelfde PP nu eenmaal de kijkersgunst in hoge mate wegdraagt. Het is derhalve voor de KRO een belangrijke zaak dat PP-kij- kers in staat zijn gemakkelijk naar het andere net over te schakelen en dat heeft de goede gewoonte doen ontstaan om te wachten tot het PP-einde voor dat met het tweede program ma-onderdeel van het eigenlijk avondprogramma wordt begon- Voor de omroep een kwestie van „lijfsbehoud", maar tevens ook een enorme service aan de kij kers die op deze wijze in staat zijn zelf hun eigen kijkavond te programmeren. Jammer dat de AVRO niet be reid is dat spel ten behoeve van de kijkers mee te pelen. Door de KRO-pauae e dag van de De. by" (r.r.i.g LTtret ven d e zo heel anoe.e ten c.c - gens) luttele minuten uit. De AVRO had geen consideratie, startte Televizier exact op het aangegeven tijdstip, waardoor wij, en velen van u het begin moesten missen. -i Domme AVRO, denk je dan. Terwijl de KRO duidelijk reke- ning houdt met de kijker die wal wil stoeien met de knop van zijn toestel decreteert de grootste omroep dat men wel mag kie zen, maar dan tussen complete AVRO of tussen incomplete ei gen voorkeur. Televizier trad aan op vakan- tiesterkte. Derhalve met een af levering die het grote nieuws maar halverwege volgde, maar, die het toch niet helemaal inj „stoppers" zocht. Onbevredigend vonden we Fóns van Westerloo's interview mei de VVD'se parlementariër H.P.H. Waalkens. De man had een bliksembezoek aan Mozam bique gebracht en daar niets on- welvoegelijks bevonden. Gezien het recente nieuws uit Mozambique had dit gesprek veel verder kunnen worden uit gediept, waarbij het betrekkelij ke karakter van de waarde van de;e een-mans-waarneming schermer ~-?.r •- Tn r.ou zijn ge- ko -. v> "Hen niet aan'' e twfle-i len na ccn i 'gc.se autoritei-' ten begeleid bliksembezoek tot een weloverwogen oordeel in staat te zijn. Vg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2