VAN SCHRIEL INDIAANTJE TOT MAN VAN GEZAG Boeiende film over leven in klooster van Benedictijnen Begin carrière in armen van Mae West Indiaanse zin opende poorten van Hollywood Anthony Quinn: TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 16 JULI 1973 fj NEDERLAND I AVRO 14.00 Trumpton 14.15 Tashi Labcha. reisverslag 14.35 Earth and Fire 15.00 The Thunderbirds I NOS 18.25 Tour de France 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal KRO 19.05 De familie Ashton, slot 20.00 Journaal 20.21 Een man van gezag, tv-filmserie 21.10 Er staat een klooster in Amerika, reportage NOS 22.30 Journaal 22.35 Tour de France 21.15 Wie van de drie 21.45 Televizier-magazine 22.35 Journaal 20 00 (K) Journaal (K) Journaal, comme erlcht 22.50 (K) Som Japanse speelfilm 0.35 DUITSLAND 2 an, t v-serle 19.45 nieuws, actualiteiten en weerberlcl 20.15 (K) Populair wetenschappellj DUITSLAND 3 NEDERLAND II NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal De avonturen van Toomal en de olifant Tenniskampioenschappen van Nederland, samen vatting Journaal Peyton Place Entre nous, Jan Brusse Journaal en weerbericht. 20.15 <K| tv-spel 21.45 (K) Actuallteltei 22.05—22.25 Voordracht. BELGIE/NEDERLANDS 20.00 20.21 21.10 NEDERLAND Een onbekende Anthony Quinn begint zijn filmcarrière met een Indiaanse volzin tussen sterren Gary Cooper en James Ellison (Wild Bill Hickock en Buffalo Billin „The Plainsman" van Cecil B. DeMille (1936). i die weet hoe hij iets van het leven moet maken in „Zorba, de Griek". De enige rol die nog ontbreekt aan de erelijst van acteur Anthony Quinn, lijkt die van Nederlander te zijn. De 57-jarige acteur heeft er inmiddels Mexicanen, Indianen, Grieken, een Eskimo, een Russische Paus, een Franse gebochelde, een Amerikaanse bokser op zitten; liep in „De kanonnen van Navarone" zelfs even als Duitser rond en is binnenkort van plan een neger te spelen. Met twee Oscars op zijn naam en een groot saldo op zijn bank is Quinn in de filmwereld een man van gezag geworden. Een rol die hij ook letterlijk op zich ge nomen heeft in de KRO-televisieserie van die naam, vanavond op het scherm waarin Quinn een burgemeester speelt, die bereid is zich persoonlijk in te zetten voor de problemen van zijn burgers. Een Man van Gezag die al sinds jaar en dag als acteur op de nobe le toer is gegaan, bijna alleen nog maar rollen aanneemt waarin hij Grote Waarden mag verdedigen en waarmee hij nogal eens verzand in onnodige sentimentaliteit. Wie de film „The Plainsman" van re gisseur Cecil B. DeMille uit 1936 terugziet, kan het zich nauwelijks voorstellen. Quinn's eerste filmrol laat hem zien als een schriel Cheyenne-Indiaantje dat zich hardhandig op de blote borst slaat en In onverstaanbare klanken verslag uitbrengt van een roodhuidse overwinning. Toch heeft die rol heel wat betekend voor de in Mexico geboren acteur. Quinn zelf vertelt erover in het boek dat hij ge schreven heeft en dat deze maand ten doop werd gehouden. Hij kreeg die rol van massa-regisseur DeMille omdat hij voorgaf vloeiend Cheyenne te spieken. Op verzoek van DeMille verzon hij ter plekke de mlzin „Haal kaaknm eledski chambolum". Het werd de toverspreuk die de poorten van Hollywood voor hem open deed. Gesterkt door het succes van zijn brutaliteit ging Quinn verder: „U regiseert deze scène verkeerd", riep hij tegen de toen als een soort halfgod vereerde DeMille. „Ik waat?" riep deze ver bouwereerd. Pseudo-Indiaan Quinn zei z'n zegje. DeMille luisterde zelfs naar hem evenals zijn dochter, die bij de opnamen aanwezig was en erna instemmend antwoordde op Quinn's huwelijksaanzoek in vloeiend Engels. Erfzonde Quinn's debuut als schrijver kreeg de titel „The original sin" (De erfzonde) mee en Quinn doelt daarmee op de onmogelijkheid on voorwaardelijk lief te hebben. Zelf scheidde hij van mejuffrbuw DeMille, hertrouwde op 50-jarige leeftijd met de 20 jaar jongere Ita liaanse mode-ontwerpster Yolanda Addolori bij wie hij al een kind had. Zijn kindertal uit die twee huwelijken is inmiddels opgelopen tot zeven. Niet alleen als filmacteur heeft Quinn de meest uiteenlopende rollen gespeeld. Als jongetje vluchtte hij met zijn moeder voor de revolutie in zijn geboorteland Mexico, vestigde zich in Los Angeles, speelde in de band van een gospelzangeres, trachtte als bokser grond onder de voeten te krijgen, werd beroepsdanseur, en architect tot hij bij het toneel terecht kwam. Mae West Over zijn allereerste schreden op dat pad doen nogal wat verhalen de ronde, waaraan Quinn's boek definitief een eind maakt. Hij was 21 toen hij door Mae West, die een meer dan beroepsmatige interes se in hem had, een rol kreeg in een stuk dat ironischerwijs „Schone bedden" heette. Mannenverslindster Mae West was toen al over de veertig, maar uitte ook aan het adres van Quinn haar befaamde zinsnede „Come up and see me sometime". Ze vroeg hem voor een aantal extra-repetities van een liefdesscène, maar Quinn moest niets van haar avances hebben. Het was de eerste en de laatste rol die Mae West hem gaf. Anthony Quinn bekent in zijn boek dat zijn rollen hem vaak „opvre ten". Dat hij zich zo inleeft dat hij moeite heeft in zijn privé-leven van de trekjes van zijn filmfiguur af te komen. Met Quasimodo, de gebochelde van de Nötre Dame zal dat niet zo moeilijk geweest zijn, maar Quinn telt die rol dan ook niet tot zijn favorieten. Dat zijn Re quiem voor een zwaargewicht, de warmbloedige Zorba de Griek, Gauguin in Lust for life (met een Oscar bekroond voor de beste bij rol naast de Van Gogh van Kirk Douglas) en de kermisklant in La Strada wél. Neger Naast de televisie-serie liggen nog twee bioscoopfilms met Quinn op ons te wachten. In Deaf Smith and Jhonny Ears speelt hij een doof stomme held uit de burgeroorlog („heerlijk om eens te kunnen luis teren zonder te hoeven praten"), In Across 110th Street is hij een politie-inspecteur die eerst nogal gekant is tegen zijn negercollega maar later steeds meer naar hem toegroeit. Een typische rol voor Quinn die ook wat het negerprobleem betreft zijn „medemenselijkheid" wil laten blijken. Hij gaat zelfs zover dat hij plannen heeft om de rol te spelen van de neger-revolutionnair Henri Christophe, die de slaven van Caraïbische eilanden uit de Franse ketenen bevrijdde. Die plannen hebben nogal wat veront waardiging teweeg gebracht bij de Black Power-mensen in Ameri ka. Waarom geen neger voor die rol? was de niet zo vreemde vraag. Maar Anthony Quinn lijkt door te gaan tot hij elke rol gespeeld heeft die maar mogelijk is. Misschien komt die Nederlander er ook nog wel eens van. Wat dat betreft kan Quinn in elk geval terugkij ken op een geslaagde carrière. Want op de persconferentie waarbij zijn boek ten doop werd gehouden, bekende hij ais jongetje al uitge sproken ideeën over zijn loopbaan te hebben: „Ik wilde Napoleon, Michelangelo, Shakespeare, Picasso, Martin Luther en Jack Demp- sey tegelijkertijd zijn". Tegelijkertijd bleek onmogelijk. Maar één voor één lijkt hij er aardig in te slagen. BERT JANSMA Entre nous Jan Brusse leest vijf minuten voor uit zijn nieuwe boek „Leven en Parijs laten leven". Ned. II, 21.10 uur. Wie van de drie Sonja Barend, Martine Bijl, Guus Oster en Albert Mol speu ren naar de enige echte van de drie. Ned. II, 21.15 uur. De documentaire „Er staat een klooster in Amerika" is door de filmer Frederick Wiseman, be kend van zijn uitstekende repor tages over de politie, het zieken huis en het leven op een middel bare school, opgenomen in een Benedictijnenklooster van de Anglicaanse kerk. Wiseman blikt met zijn camera als een aan dachtig toeschouwer binnen de leefgemeenschap. Het leven in dit klooster ver loopt niet volgens de bekende traditionele lijnen. Het is een merkwaardig samenspel van vroomheid en exaltatie, wijsheid en bekrompenheid. Veel aan dacht schenkt Wiseman aan de wijze waarop de monniken gas ten ontvangen. Ned. 1, 21.10 uur. Familie Ashton In deze laatste aflevering viert de familie Ashton kerstmis. Het is 1945. Tijdens de viering gaan de gedachten terug naar hen die dit feest niet meer kunnen mee maken. Ned. 1, 19.05 uur. Sportpanorama In AVRO's Sportpanorama een samenvatting van de internatio nale tenniswedstrijden op de ba nen van het Melkhuisje in Hil versum. Verslaggever is Willem Duys. Ned. II, 19.30 uur. Peyton Place Betty's huwelijk met Rodney is mislukt. Ze neemt een foute be slissing. Harry Miles reist naar New' York. HOU HET SCHERM IN HET OOG Tour de Francce op radio en tv Vandaag: Op de radio via Hil versum 3 van 23.02—23.10 uur een nabeschouwing van de etap pe van Luchon naar Pau. Gast- verslaggever is Willy Alberti. Op de tv op Ned. I om 18.?J uur een samenvatting van de rit. Om 22.55 uur volgt eveneens op Ned. I een filmverslag. Morgen: Op de radio via Hilver sum 3 van 12.3012.35 uur een voorbeschouwing van de vijftien de etappe van Pau naar Fleu- rance over 121 km. Tussen 13.00 en 19.00 uur een direct verslag van de rit. Gastreporter is Willy Alberti. De Ethiopiërs Mzima, portret van- i lente Charlie Brown en het kleine grut Tour de Franco Kiri de clown Journaal Donderdagskind, derde deel i Op het Europese wild spoor I Journaal I Zo vader, zo zoon i Goeie ouwe koffergrammo foon, selectie 21.10 De man die zichzelf ach terna zat, spionage 22.00 Hier en nu 22.40 Geestelijke liederen 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal VARA 19.05 Klaartje Tip en Balthasar 19.10 De Stratemakeropzeeshow 19.30 Volgende patiënt, tv-seriï 20.00 Journaal 20.21 De Onedin-lijn 21.10 Wie, wat, waar 21.35 Een groot uur U 22.45 Journaal Harmonie en Fanfare ln Nederland en Europa. 19.30 (S) Hobbyscoop een populair programma over elec- tronlca. 20.00 Komt U maar: actueel programma met gesprekken, telefo- nlek over boeken, schrijvers i neel. 20.00 Nieuws. 20.05 Avonc denking. 20.15 (S) Berlijns F monlsch Orkest: klassieke m (Gr.). 21.30 Oude woorden n woorden: uitzending over poë? poëzlebelevlng. 21.55 (S) Planorecl- muziek. 22.40 (S) tage. 22.25 Bond zonder Naarr NOS: 22.30 Nieuws. AVRO: 22.4. Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) NOS- 23.55-24.00 Nleui kamermuziek. HILVERSUM 3 23.55-24.00 Nieuw HILVERSUM 2 20 Radlora- NOS: lg 00 NIeuWs. 18.02 Jc niet eten. AVRO: 19.00 Nlei (S) Nederland-non-stop. 20.00 Nieuws. 20.02 Radiojournaal. 20.05 Take the 8-train. 21.00 Nieuws. 21.0 De Negen-uur-show. 22.00 Nleuwi (S) Bandstand (gr.). 19.00 (S) Filter: programma voor Jongeren. 19.30 (S) Llterama: kro- Frankrljk. AVRO: 0.55-1.00 Nieuws 3i HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaat je. met 0.00 fS) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr ged. S). (11.00 Nluuws. 11 03-11.05 Radlojourxnaal). 1.30 (S) Rondom twaalf een uur allerlei voor iedereen, met: De groenteman: Paris vous parle en om 11.55 Beurs berichten. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending vor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) knipperlicht ra- dloverkeersmagazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) So praan en gitaar: Oude Iberische Ro- ke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7 41 Echo. 7.50 (S) Badlnerie: klassiek» muziek (gr.). 8.10 Voor de Jeugd. 8.24 Overweging. 8.30 Nleuwi Gvmnastiek voor de huls- 8.45 Voor de hulsvrouw. 10.( Aubade: klassieke en modern ziek. (10.30-10 32 Nieuws). 11.00 Voc de zieken. 11.30 Bejaardenprogram ma. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot tweegevarieerd programma. (12.22 WIJ van het land. 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30 Nieuws. 12.4b 12.50 Echo: 13.00-13.05 Raden Volkslied. Internationaal Beiaardt E.O.: 14.00 Het theologie 14.15 (Si Ove .rd der waarheid Heilige Schrift, radlomaga: I 17.00 houtindustrie ln Suriname. Same ;telllng en presentatie: Link v« - de kleuterfl Bruggen. 17. 1973, 17.30 Nieuws. 17,32 Echo. HILVERSUM 3 e. 15 05 (S) Licht cn uitzicht: ge- nuzlek en meditatie. 16.00 16.03 Klankbord; actualltle- .formatie en commentaar. 16.10 (S) Voor de kleuters. 16 10 (S) Jeugdloer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel Nieuw: bew HILVERSUM 2 17.; Medede- pep. <10.00 Nieuws 11.00 Nieuw: 11.03 Een opvallende vrolijke gevi rieerdc visite. <12.00 Nieuws; 12.30- 12.35 NOS: Voorbeschouwing Ronde sn Frankrijk). 13.00 Nieuws. 13.0? rijk). 14.00 Nieuws.) 1 Nleuwi 15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws. 16.03 Eddy Becker (17.00 Nlcuwsl Betty, Barbara Parkins, krijgt opnieuw huwelijksmoeilijkheden Schlagerfestival 1973, de lange AVRO-reportage over het feest te Geulle, waar louter populaire Duitse liedjes klonken, was in meerdere opzichten een interes sante aangelegenheid. Het genre klinkt betrekkelijk weinig via onze t.v. en radio en dat lijkt een vergissing. Op de eerste plaats omdat zeker Limburg (dat is ook Neder land!) er verzot op is. De festi valgangers kenden de artiesten, kenden de nummers en waren opgetogen. Dat was duidelijk zelfs als men bedenkt dat die opgetogenheid door middel van een speciale „zoen-ploeg" rond het podium was aangedikt. Voorts was er zeker sprake van een kwaliteit die niet onderdoet voor die van bijvoorbeeld het Britse repertoire en was er bij de voornamelijk jonge artiesten een vakmanschap en podium- vaardigheid aanwezig die be wondering afdwongen. Merkwaardig ook hier hut ge makkelijk aanleunen tegen be werkingen van klassiek repertoi re. Gehoord het programma zijn de geliefdste pop-compon sten in Duitsland Verdi en Meyerbeer. Dat is overigens een internatio naal verschijnsel. In het Spaan se NOS-programma voor buiten landse werknemers oleek Dvo rak hoge ogen te gooien. Dat Spaanse programma was meren deels beeldschoon, maar toch te veel toeristisch afgestemd. We vinden dat de NOS in deze reeks met Marokko nog steeds de hoogste ogen gooide, want de beste informatie verstrekte aan de kijkers die het echt aanging. Zaterdag was bij de NCRV „Met liedjes de lucht in'' combinatie van amusements- en informatief programma, mengvorm gaat messtal. ook nu, de mist in. Kijkers die geïn teresseerd zijn in de geschiede nis (60 jaar!van de militaire1 luchtvaart moesten te „zacht" amusement op de koop toe ne men. Voor luie zomeravondge- nieters was er te veel moeilijke stof tussendoor. Het belangrijkste nieuwsfeit va» deze dagen, de Portugese ter reur in Mozambique, werd voor beeldig aangepakt in Achter hel Nieuws, de VARA-rubriek die ook een eigen - voortreffelijk - interview bracht met de nieuw' president van Ierland, Erskini Childers. Dezelfde rubriek lijkt de perse bloot-traditie van de VPRO tl hebben overgenomen. Ditmaal was er prietpraat van het nudis ter.strand in Callantsoog. De VA RA-vrouw hield alles aan overi. gens en dat is óók een stukj meningsvorming: bloot is l~"fc zolang je zelf voyeur blijft. Vg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2