KUNST OP ZICHT Vrienden van het lied overbruggen afstand zanger - luisteraar Boeiende hedendaagse keramiek ^Hin Voorschotens Ambachtshuis Den Breems en Witkamp exposeren in Leidschendam CANADEES KOOR NAAR KATWIJK O e U D Renaissance Duivenvoorde" PAGINA 5 ZATERDAG 16 JUNI 1973 LEIDSE COURANT r^ü<? «-mm* m t LEIDSCHENDAM Henk den Brems en Robert Witkamp exposeren vanaf vandaag tot 14 juli in de „Schakel". Henk den Breems exposeert schilderijen en grafieken en Robert Witkamp subjecten. LEIDEN Het bestaan van vele orkesten, kleine muziekensembles van gevarieerde samenstelling, koren, maar ook het aan bod van instrumentale en vokale solisten, het werk van Nederlandse componisten en niet te vergeten: de vaak goede kwaliteit van de amateuristische muziekbeoefening, dit alles geeft een rijk beeld van de Neder landse muziekcultuur. Alleen de belangstelling ervoor is sterk ver deeld. Orkesten en koren hebben de voor keur. Kamermuziek en opera komen op de tweede plaats. Dit alles pleegt men te wij ten aan de Nederlandse volksaard, die meer gericht zou zijn op het oratorium dan bijvoorbeeld op de opera. In zovere kan dit waarheid bevatten, dat wij veel mooie ko ren hebben, die meestal oratoria en pas- sie-muziek uitvoeren. Maar hoeveel steden hebben een behoorlijke schouwburg, die ruimte biedt aan ee ope ravoorstelling? Hoeveel steden hebben een geschikte accommodatie voor kamermu ziek? Buiten de grote steden, die deze ruimten wel hebben. Instrumentale kamermuziek is eventueel nog denkbaar in een grote concertzaal, hoewel het niet ideaal is. Vokale kamermuziek, en met name de liedkunst verdraagt geen te grote afstand tussen vertolker en luiste raar. Daarvoor is deze kunst te subtiel. Een slechte „markt"-impresariaten spreken in het Nederlandse muziekleven een hartig woordje mee betekent echter niet, dat er voor de liedkunst geen belangsteling is. In de taal van een impresariaat rekent men met het rendabel zijn van een con cert. Een kunstenaar denkt aan hetgeen hij aan schoons te bieden heeft. En die kunst moet verkocht worden, anders kan hij niet bestaan. En zo is het kringetje weer rond. Het aanbod van Nederlandse vokalisten, die zich mede op de liedkunst hebben gespecialiseerd, is veel groter dan men denkt. Om de kloof te overbruggen die op dit ge bied tussen vertolkers en luisteraars is ont staan, hebben een aantal kunstenaars zich, met medewerking van de Vakgroep Con certerende Vocalisten van de Koninklijke Nederlandsche Toonkunstenaars Vereni ging gebundeld in de „Vrienden van het lied". De stoot daartoe gaf in 1961 de be kende zangpedagoge Coby Riemersma, die zich zorgen maakte over de ontstane leem te in ons muziekleven. De vereniging stel de zich ten doel: in de eerste plaats be langstelling te wekken voor het lied door het geven van concerten, maar ook de be langen te behartigen van Nederlandse kun stenaars die zich op dit gebied bewegen. Daarbij werden de Nederlandse componis ten niet vergeten, van wie op elk concert enige werken óp het programma moeten zijn vertegenwoordigd. Dit Initiatief is thans uitgegroeid tot een or ganisatie, die overal in ons land afdelingen heeft, en zelfs over de grens, met name in België. Het aantal belangstellende leden is gestegen vaak gegeven bij kunstenaars aan worden vaak gegeven bij kunstenaars aan huis. of bij leden, die daartoe gelegenheid kunnen bieden. Dank zij een subsidie van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk, konden de activitei ten nog meer worden ontplooid, waarmee velen in den lande hebben kennis kunnen maken door concerten in plaatselijke con certzalen. Op deze wijze werden jonge kun stenaars op hun weg naar het grote po dium begeleid: hebben vele luisteraars het contact met deze kunstbeoefening behou den. Lid van deze vereniging kan iedereen wor den, die hiervoor belangstelling heeft. De mogelijkheid tot een zo nauw en persoon lijk contact met kunstenaars, schept een band van het zich opgenomen voelen in een vriendenkring, waarin vertolkers en luisteraars hetzelfde doel hebben: het lied. Henk den Breems, wiens eerste expositie het is, woont in Den Haag waar hij de Akademie volgde. Hij exposeert werk uit 1973, portretten, figuurstukken en grafiek (litho en droge naald) waarvan in een toelich ting wordt gezegd „elk woord nu toegevoegd aan dit werk doorbreekt de stilte de God van de Eenzaamheid der Afge- slotenen Robert Witkamp is Hagenaar en studeerde behalve in Den Haag ook in Utrecht. In de subjecten die hij tentoonstelt staat het ex periment met verschillende vor men en materialen centraal, „een bewust persoonlijke be- schouwinp ten aanzien van elke j oparacnt ot onderwerp garan- deert steeds een werkstuk met i een typisch'1 eigenheid". Auke I de Vries zal Ie tentoonstelling zaterdag om 16 uur officieel Enige bekende liedv .olker* van de velen die de vereniging „Vrienden i openen. j van der Plas, Lieuwe Visser en Ruud van der Meer. i het Lied" rijk is. V.l.n.r.: Max van Egmond, Thea Ekkcr- Culturele evenementen in Alphen ALPHEN De programmacom missie van de Culturele raad heefte voorgesteld 106 evene menten in het komend jaar te organiseren. Hierbij heeft men rekening gehouden met de ge bleken belangstelling van de be volking. De commissie Is met het volgende uit de bus gekomen: acht con-1 certen op zondag, vier, concer ten op donderdagavond, vier or gelconcerten, acht popconcer ten, zes jazzconcerten, een jazz- nacht,- een korenfestival, een country and westernconcert en een amateurkunstmarkt. Zo mo gelijk wil men vier exposities, zes bejaardenmiddagen, vier to neeluitvoeringen, zes cabaret avonden houden. Tenslotte zul len het komende jaar twaalf nachtfilms, twintig Nabijfilms en twintig kinderfilms vertoond worden. LEIDEN Bij drukkerij D.e Bi.nk aan de Rooseveltstraat is weer een nieuwe expositie geopend. Exposant is de heer Groenheyde. Hij hééft zich bezig gehouden met gra fische en ruimtelijke vorm geving. LEIDEN Het kleinste thea ter in Leiden, Theater Minia tuur, wordt gedurende het zo merseizoen geen kindervoor stellingen op de zondagmidda gen gegeven. VOORSCHOTEN Zeven Jonge kunste naars, bezield van klei, laten in Het Am bachtshuis aan de Voorstraat tot 24 juni a.s. zien waarmee hun grole creativiteit zich in hoofdzaak bezighoudt. Je kunt niet zeggen, dat het allemaal keramiek is wat de expositreklok slaat. De objecten van hedendaagse keramiek zijn er niet zo tal rijk, dat de werkelijke bedoeling van Allereerst willen we de aspirant- (wat Aziatisch van toon) weer bezoeker het is een exposiitie heel anders. De klei heeft hier die men beslist moet aandoen, zelfs de structuur van textiel want dit is keramiek die met gekregen. zeggingskracht aanspreekt johan van der Vaart is zich be wijzen op de fraai uitgevoerde wust van zijn sociale functie; deze artiesten er achter schuilgaat. Door een overzichtelijke opstelling (met als fa miliaire buurlui enkele hedendaagse meu belen, als „link" naar de huiskamer, om dat je met kunst moet kunnen leven en ermee wonen) komen de fijnere en soms ook robuustere trekken erg goed tot uit drukking. de tentoongestelde kunstwerken van Anne van de Waerden gids, die door de Werkgroep ex positie Hedendaagse Keramiek is samengesteld tot een brede, gemotiveerde verantwoording van dit bezigzijn als verrijking van de menselijke omgeving Wat een mens niet zoal met klei 'kan uitrichten. Ieder van de ze ven keramische werkers vertelt een eigen verhaal daarover. Neem Jan Snoeck (gesproten uit de beeldlhouwershoek). In de catalogus zwijgt hij erover in alle talen, maar zijn voorwer pen zijn des te welsprekender. We hoeven nauwelijks te bena drukken, dat de erotiek er dik bovenop ligt: of het nu Pet 1, Pet 2, Bed 1 en 2 of Zilveren Muur is. Het is krachtig werk, zonder dat-ie met de vuist op tafel slaat. Heidi Daamen doet het met haar subtiele poppetjes volle muizen. Machtig leuke fi guurtjes uit het fabuleuze die renrijk. Vergeet ook niet haar ronde en vierkante doosjes. De „florale" objecten zijn van Jo- han van Loon. Zijn werk wil een groeiproces zijn, geen ge maakte ideeën. zijn frappante vazen, vaak ma thematisch van opzet, getuigen Deze waardevolle expositie is na van zowel kunstenaarschap als „TTu praktisch inzicht. Volgens hem moet een kunstenaar zich aan passen. Hij verkocht al veel werk. Maggi Giles uit Engeland voert bij de Porceleyne Fles in Delft ontwerpen van Karei Ap pel in keramiek uit. Hier staat zij met eigen werk, suggestief m kleur en tekening, fris vrou- we'ijk toch, ondanks de kwal achtige figuren, die de aardbol oorspronkelijk bevolkten. Anne van Waerden zoekt het in een vaginale tempel, in mijters of in gevangenissen-met-sluitsteen Het zijn opmerkelijke voorwer pen; dat wel. Een extra uitroep teken voor Lily ter Kuyle: erg boeiend, haar „roepend ram in woestijn", de witte en berouw- Vooi schoten tot 23 juli nog te bewonderen in De Pomp te Warmond, vanaf 4 juli dan. T.P. In deze rubriek wordt de lezers de mogelijkheid geboden te weten te ko men welke curiosa zij in hun inboedel hebben. De voorwerpen zullen op hun waarde worden ge test, nadat er een be schrijving en eventueel een foto gestuurd is aan „Vertrouwd met oud", redactie Leidse Courant, Kort Rapenburg 2. Deze stoel, waarover de heer K. te U. inlichtingen vroeg, be hoort tot de „vouwstoelen". Het oorspronkelijke model, een klapstoeltje zonder rugleuning, kwam in de oudheid al voor. Na de val van het Romeinse Rijk raken ze in onbruik, maar in de 13e eeuw komen zij in Italië weer in de mode. Van vo ren gezien hebben ze de vorm van een X. Om lekker te kun nen zitten werd er een kussen ingelegd of er werd een ledo ren bekleding ingemaakt. Om het komfort nog te vergroten, voorziet men later, vanaf het eind van de 15e eeuw, de stoelen van een rugleuning van leer of van hout. Zij zijn 15 cm. hoog en zijn direkt boven d« armleuningen bevestigd. De „poten" werden nl. zo hoog opge trokken dat de bovenste helft dienst kon doen als armleuning. Vooral in de tijd van de Renaissance waren deze armstoelen in Italië zeer geliefd. In de 16e en 17e eeuw zijn zij ook in het Noorden gemaakt, maar zij werden hier nooit zo populair als in Italië. Men noemt ze naar drie beroemde en bekende figu ren uit die tijd, Dante; Petrarca- of Savonaro-stoelen, Ze heb ben allemaal de vorm van een X en de verschillen tussen de drie zijn klein. Eén model doet het meeste denken aan dat van de afgebeelde stoel, de verhoudingen ervan zijn echter anders. Bij de oude exemplaren is de X langgerekter. Een ander model de Savonarolastoel bestaat uit meerdere (variërend van 4—10) X-vormige frames achter elkaar. De stoel op de foto is geen autentieke renaissance stoel maar een 19e eeuwse kopie. Een zitting bestaande uit in de leng terichting geplaatste latjes komt bij de oude modellen niet voor en zoals gezegd zijn de verhoudingen verschillend. De hoge rugleuning is ook een 19e eeuwse fantasie. Het achterpaneel zelf dateert echter wel uit de Renaissance. Het houtsnijwerk hiervan is veel mooier dan van de rest van de stoel. De fauteuil is waarschijnlijk tussen 1880 en 1890 toen er grote belangstelling was voor deze stijl, om dit stuk laat- renaissance snijwerk been gebouwd. LEIDEN/WESTZAAN In het land waar de kikkers nog kwa ken wordt tot 22 juli een expositie gehouden, die helemaal handelt over de kikker, de milieu-nachtegaal. De kikker als biologisch verschijnsel, als object van kunst, als proefdier in de medische wetenschap, Nederlandse kwakers en exotische springers. Het bijzondere is, dat twee Leidse musea, Volken kunde en Natuurlijke Historie, grote bijdragen leverden. Van Volkenkunde feyvamen vijftig kleinkunstobjecten en grafische werken uit China en Japan. Het museum Natuurlijke Historie zond vitrines, die een scherp inzicht geven in de biologie van de kikker. Plaats: Grote Kerk, Westzaan. Tijd: woensdag t.e.m. zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Toegang: f 0,50. Een 19e-eeuwse stoel met renaissance-paneel Het paneel Is vermoedelijk rond 1600 In Frankrijk gesneden. Een medaillon met een hoofd zoals hier in het midden, komt ln die tijd veel voor. Dit motief komt evenals de stoelvorm uit Italië. Waar het stuk hout oorspronkelijk voor gediend heeft is moeilijk na te gaan. Het kan deel uit hebben ge maakt van het hoofdeind van een bed of van rugleuningen van koorbanken. De waarde van dit meubel bedraagt 2000,- Krijn Giezen exposeert in Zwitserland NOORDWIJK/LAUSANNE De Noordwijkse kunstenaar Krijn Glezcn exposeert tot september op de VI Blennale van Lausan ne. HIJ zal daar een gerechts- tuin van 3.50 m hoog en 3.50 m doorsnee tentoonstellen. Deze tuin ls een voortvloeisel uit zijn opdracht voor het Paleis van Justitie in Den Haag. Hij werd geïnspireerd door de „dlngplaatsen" met takken omheinde ruimten waarin bij de Germaanse volken recht ge sproken werd. Na september zal dc Biennale in verschillende Amerikaanse musea te zien zijn. KATWIJK/VOORSCHOTEN/ALPHEN In de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat in Katwijk zal op 17 juli het Canadese koor „Vancouver Boys" optreden. Dit concert is er één uit de serie orgel concerten die zomers in Katwijk worden gehou den. Het koor zal begeleid worden door Feike Asma, die op 3 juli ook al te gast is in de Nieuwe Kerk. Het verdere programma ziet er als volgt uit: 10 juli: Simon C. Jansen; 24 juli: Klaas J. Mulder; 31 juli Charles de Welff; 7 augustus: Koos Bons: 14 augustus George Stam; 21 augustus Jos. Wielak ker en 28 augustus Piet van Egmond. VOORSCHOTEN/Katwijk Alphen Voor de zesde keer zullen deze zomer orgel-beiaardconcerten in de Dorpskerk van Voorschoten worden gegeven. De concerten beginnen om 20.00 uur op 18 juni, 2 juli, 6 en 20 augustus en 3 en 17 september. Het programma bestaat uit 30 minuten orgelspel voor de pauze en 30 minuten beiaardbespeling na de pauze. Tijdens de pauze worden de bewoners in de gelegenheid gesteld het 3 oktaafs beiaard te bezichtigen. Er zullen uitsluitend originele orgel- en beiaardwerken worden uitgevoerd. Het orgel zal bespeeld worden door Hank Wal vaart, Frans van Tilburg, Jo van Eetvelde, Addie de Jong en Bernard Winsemius. Beiaardiers zijn: Mar Bruynzeel, en Rein Ritter. Op 18 Juni zal de laatstgenoemde overigens present zijn in Alphen, waar hij tussen 20.00 en 21.00 het beiaard zal bespelen. Op het programma staat o.a. drie Nederlandse liederen, twee bewerkingen van Schumann en Schubert en een serie volks dansen en een van Rien Ritter's eigen composi ties, die hij maakte in opdracht van CRM. Zomer- VOORSCHOTEN In de zomermaanden staat Kasteel Duivenvoor de weer open voor bezoekers. Op dinsdag, donderdag en zaterdag kunnen vakantiegangers om 10.00, 11.30, 14.00 en 15.30 uur een rond leiding krijgen door dit kasteel. Ook zijn er 's avonds kaarslichtrondgangen mogelijk. De prijs be draagt f ?,-- per persoon. Het park van liet kasteel is voor een groot gedeelte het gehele jaar geopend. Het kasteel, waarvan voor het eerst overgeschreven wordt omstreeks 1226 is telkens door vererving van eigenaar verwisseld. Na 1771 kreeg het kasteel telkens een vrouwelijke eigenaar. De laatste bezit ster, jonkvrouw L. H. barones Schimmelpenninck van der Oye riep een stichting in het leven om het kasteel te behouden. Een groot aantal antiquiteiten maken deel uit van het interieur. Alle vertrekken zijn vrijwel in dezelfde toestand als toen ze bewoond 1 werden. Zelfs de boeketten bloemen zijn niet vergeten. in Katwijk KATWIJK In dc sfeervolle Oude of Andrcaskcrk worden vanaf 27 Juni tot eind augustus weer samenzangavonden gehou den. De avonden hebben in deze periode wekelijks op woensdag avond vanaf acht uur plaats. Iedere keer zal aan de avonden worden meegewerkt door spe ciaal daarvoor uitgenodigde mensen. Vorig jaar waren dat behalve koren en solisten ook de leden van de klederdracht- groep van het Genootschap Oud Katwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5