ANDRé KAART 10 jaar diri gent Collegium Musicum Vlooiemarkt, kermis en Oud-Hollandse inarkt in Koudekerk KUNST OP Plaat van Der Jasager van Weill Groots festijn op 14,15 en De 'Jahreszeiten' onder Herbert von Karajan kunst 16 juni PAGINA 5 ZATERDAG 26 MEI 1973 LEIDSE COURANT Collegium Musicum aan het repeteren voor het jubileumconcert. Dirigent André Kaart jublieert. Tien jaar heeft hij het Leids studentenkoor en -orkest „Collegium Musicum" ge leid; vormend, knedand, soms tierend „stelletje ama teurs" maar dit laatste hebben we van het horen zeggen. „Collegium Musicum" is nu uitgegroeid tot een waarde vol en enthousiast gezelschap met een vaste plaats in ons Leidse muziekleven. Dinsdag 29 mei gaat het gebeuren: het jubileumconcert in de Zuiderkerk aan de Lammen- schansweg met werken van Hans Kox, Telemann en Fauré. Van de laatste componist het orkestwerk „Pelléas et Mélisande" op. 80 en zijn Requiem op. 48, met de na- drukkelijke vaststelling dat het Requiem uitsluitend een muzikale aangelegenheid is. ;]Van Hans Kox: Three chorals from ..In those days", geschreven ter nagedachtenis aan de slag bij Arnhem, en de „Chansons cruelles", daterend uit 1944 op teksten van Nicole Louvier, Konrad Herz en Rainer Maria Rilke, eveneens betrekking hebben op trieste, om niet te zeggen gruwelijke oorlogsherinneringen. Beide werken zijn voor koor en orkest. Het eerste van de drie koralen grijpt terug naar de Barok-stijl, maar toch met moderne, prachtig wisselende en ver glijdende harmonieën, en plagale sluitingen. Alleen het derde koraal heeft de typerende Kox-harmonieën. De teksten van de „Chansons cruelles" hebben Hans Kox geïnspi reerd tot aangrijpende, vaak wrang geharmoniseerde muziek. W>j citeren van Nicole Louvier: „II ne faut pas jeter 1 apierre aux en- fants tristes. Les enfants ne se trompent jamais sur les visages. Ma petite morte de Bergen-Belsen, ma petite amie, j'entendes la détresse dans ton corps serré lè-bas; j'enteds marcher merveilleuse enfant lè-bas. II ne faut pas jeter la pierre aux enfants tristes. Les enfants ne se trompent jamais sur les visages". Degenen die niet in de gelegenheid zijn, het conc ert dinsdag bij te wonen, kunnen deze Kox-werken beluisteren via de radio (KRO) om zeven uur dinsdagavond. Deze omroep maakte verleden week een opname van „Collegium Musicum". k Fauré, die organist is geweest aan de Madeleine-kerk in Parijs, heeft slechts één Requiem geschreven. Het merkwaardige is, dat hij zich niet strikt aan de liturgische tekst heeft gehouden en dat hij emer gewicht heeft gehecht aan de gedachte van eeuwige rust, dan aan de dag des oordeels. Deze mildere benadering van een requiem heeft bij enkelen van zijn tijdgenoten en ook bij lateren ingang ge vonden. (o.a. Duruflé bouwde zijn werk in deze zin op). De introitus beginnend met Requiem aeternam overtreft in duur het Kyrie. In Pie Jesu, het Benedictus vervangend, voegt hi jtoe „sempiternam requiem" en ook dit is een afwijking van de liturgische tekst. In deze mis dus is het Diesirae tot een klein onderdeel beperkt, maar het requiem asternam treedt steeds weer in de teksten op, en de De Suite Pelléas et Mélisande schreef Fauré aanvankelijk als toneel- mis eindigt daarmee. Meer dan bij Duruflé nog heeft dit werk een muziek bij het gelijknamige werk van Materlinck. Het werd voor verstild karakter. Medewerking verlenen twee solisten: een bari- het eerst uitgevoerd in 1898 in Londen in het palels van de prins ton-solo in het tweede deel van het Offertorium en in „Libera me", van Wales. en een sopraan-solo in Pie Jesu, respectievelijk vertolkt door Fons 'Aan dit jubileum-programma zal als derde solist optreden Dima Po- Orie en Wendela Bronsgeest. lak, die het Concert in G gr. t. voor altviool en orkest van 'l ele- mann zal uitvoeren. B- Rijnders I I> 1 OUDEKERK AAN DEN RIJN Op 14, 15 en 16 juni is het weer flink feestvieren in Koudekerk aan den Rijn. Dan is er namelijk niet alleen kermis in de gemeente maar te vens komt er weer een „Oud Hollandsche Marckt" en bovendien een zomer- oftewel vlooiemarkt, een soort klein Waterlooplein. Aangezien de kermis door het succes van vorig jaar samen met de Oud Hollandsche Marckt dit jaar tot 15 k 16 attracties is uitgebreid, belooft het in juni een waar festijn te worden. De opbrengst van de zomer- markt is bestemd voor de Ridderhof, waarvan op 1 juni het hoogtepunt wordt bereikt. [aPj)e Oud Hollandsche Marckt 'alle festiviteiten wordt de ruimte wordt ook nu weer in de Prins tussen de Poelgeestlaan en de Bernhardstraat gehouden. Door Welhelminastraat afgezet. De deelnemers aan de Marckt zijn winkeliers uit Koudekerk en en kele uit omliggende plaatsen. De organisatoren, de heren A. Hogenes (winkel in technische apparatuur) C. van Ginhoven (warme bakker) en C. Smit (su- 1 permarkf) laten weten, dat voor geïnteresserden nog enkele standplaatsen beschikbaar zijn. Ook de „Stichting Vrijetijdscen trum Ridderhof" is op de marckt met een stand present terwijl tevens enkele verenigin gen aanwezig zullen zijn. Op de Marckt treft men ook nu weer een aantal oude ambachts lieden aan zoals een potten bakker, een kaarsendrager, een koperslager en een wever met. spinnewiel. Naast een groot aantal artikelen van de plaatse- lijke middenstand is er een ter ras, waar men zich kan laven. De Marckt bestaat uit huisjes in oud-Hollandse stijl, compleet met trapgeveltjes e.d. Het ge heel wordt feestelijk verlicht, ving. kleed in oud-Hollands kostuum. De Marckt wordt op donderdag 14 juni omstreeks zeven uur ge opend. Dc muziekvereniging "Kunst na Arbeid" verleent hierbij medewerking. Dan is er tevens i.n samenwerking met de Oranjevereniging een lampion optocht. Het is verder de be doeling, dal zaterdagavond een boerenkapel musiceert op de Marckt. Het wordt op prijs ge steld dat de kinderen oud-Hol lands gekleed op de Marckt ver schijnen. Dan nu dc Ridderhof-vlooien markt. Het loopt prima met de bouw van het centrum. Maar er blijft geld nog. Vandaar met de bouw van het cenrum. Maar er blijft geld nodig. Vandaar dan ook dit initiatief. Zoals bekend moeten de inwoners van de ge meente minstens 60.000 gulden zelf bij elkaar brengen. Er wordt een beroep gedaan op ie dereen (ook nog via een stencil dat huis aan huis bezorgd wordt) om eens oven op zolder of in de schuur te gaan kijken om zodoende voor materiaal voor de markt te zorgen. Ge vraagd wordt oud aardewerk, glaswerk, prenten, schilderijt jes, borduurwerk, kleedjes, kle ding, grammofoonpalen enzo voort. Maar ook boeken en grammofoonplaten die niet meer gedraaid worden *>j~ ion welkom. De spullen worden ua aanmelding afgehaald. Kunnen ook zelf gebracht worden bij de volgende adressen: F'oelgeest- laan 86, Hoogewaard 6, Prinses Irenestraal 16, Burgemeester Verheullaan 26, llonsdijk 28, Hoogewaard 186, Lagewaard 17 en Burgemeester Verheullaan 34. LEIDEN Na de zo succes volle opvoering van „Der Ja sager" van Kurt Weill door leerlingen, oud-leerlingen, docenten en ouders van leer lingen van de Rembrandt- scholengemeenschap, kwam van vele kanten de wens naar voren, hiervan een grammofoonplaat te maken. Bij het beluisteren van de bandopnamen, die tijdens de uitvoering werden gemaakt, bleken deze zoveel goede kwaliteiten te hebben, dat hiertoe in principe besloten werd. Om echter de moge lijkheid te realiseren moet er voldoende deelname ziin, omdat de kosten hoog liggen. Men heeft berekend, dat bij een aantal van tenminste vijfhonderd afnemers, de plaat verkocht kan worden Dit voor 10 per stuk. unieke gelegenheid zijn om zich deze plaat aan te schaffen, omdat er geen van in de handel is en omdat het werk zelden wordt uitge voerd. Bovendien is deze opera gerealiseerd zaols dè componist bedoeld heeft: n.l. door leerlingen van een school. Wij vestigen nog eens de aandacht op de goede kwaliteiten van de bandopna men, die een aanbeveling zijn, het werk op de plaat vast te leggen. Belangstellen den kunnen zich opgeven bij de heer A. Hubers, Rem- brandtscholengemeen- schap, Burggravenlaan. het zij per briefkaart, hetzij door het invullen van een formu lier, ter plaatse verkrijg baar. Er is een tijd geweest dat Haydns „Jahreszeiten" het grote kasstuk was van oratoriumverenigingen. Een dirigent die zijn koor een plezier wilde doen, koos deze Haydn; een be stuur dat weer eens een volle bak begeerde, drong bij zijn dirigent erop aan dit oratorium bovenaan op de urgentielijst te zetten. Deze tijd is voorbij; pre cies zoals het geval is met Bachs Passione is de be langstelling voor het klas sieke oratorium wat gere lativeerd. Wie van onze voorouders een beetje interesse had in muziek, kende de melodieën van popu lair geworden koorgedeelten uit de „Jahreszeiten" „Komm, hol der Lenz, het jachtkoor, het wijnkoor en niet te vergeten de sprankelende duetten en terzet ten. De „Jahreszeiten" mocht dan feitelijk minder structureel sterker zijn dan de „Schöpfung" en zeker dan Handels „Mes sias", men waardeerde het hoge lijk. Daarom goed dat er weer eens een sterke uitvoering op de pla- tenmarkt gebracht is; een al bum met drie langspeelplaten van EMI-HMV met de Berliner Philharmoniker, het koor van de Berlijnse Opera, grootse so- listen als Gundula Janovitsj, Werner Hollweg en Walter Ber ry met als eerst-verantwoorde- lijke voor de uitvoering I-lerbert Ergens vinden wij Von Karajan niet de ideale dirigent voor Haydn: zijn dirigeertrant komt beter tot zijn recht waar een scheut pathos en een strooibus raffinement goed van pas ko men. Op het eerste gehoor is de „Jahreszeiten" voor Von Kara jan te simpel en oprecht. Toch is de nieuwe opname een in terpretatie van klasse; de koren worden uitstekend gezongen en ook de drie solisten gaan maar zelden buiten het boekje van de goede stijl. Insgelijks Von Kara jan zelf: natuurlijk schrikt hij niet terug voor pakkende effec ten, maar het blijft Haydn. Al dus kan de opname ertoe bij dragen om voor Haydn's Jah reszeiten zelf een nieuwe lente te laten aanbreken. Het werk blijft dit waard. Orgelmissen Wie van orgel houdt of probeert te houden, mag niet vergeten kennis te nemen van een ju weeltje: twee orgelmissen van Francois Couperin, door Lionel Rogg vertolkt op het zeer fraaie Op alle toeren klinkt muziek Silbermann-orgel van Marmou- tier, een instrument dat bij uit stek geschikt is voor muziek van het genre Couperin. Couperin zelf is door een wat merkwaardige ondertiteling van zijn orgelmissen debet eraan, dat generaties lang in twijfel getrokken werd of de Franse grootmeester van de barok wel de auteur ervan is. Vergelij kingsmateriaal bestond niet, omdat Couperin weinig voor or gel schreef. Maar de sfeer is helemaal Coupe rin en de missen één be stemd voor parochieel gebruik en de ander wat meer introvert op de kloosterdiensten toe ge schreven zijn door hun veel zijdig gebruik van het orgel bij zonder boeiend. Men kan zich voorstellen dat om sfeer te scheppen en te boeien bij deze orgelmissen in de eredienst het koor niet gemist werd. De uit voering door Lionel Rogg is qua stijl en klank volmaakt goed. Saint Saëns Tot de specialiteiten van pianist Aldo Ciccolini behoort Saint Saëns. Deze Franse meester zetten we wat zijn betekenis voor de klavierliteratuur be treft graag op één lijn met Rachmanlnov; beiden lijken or kestraal tijdgebonden en struc tureel nogal onevenwichtig: maar beiden kunnen een gran dioze klavierpartij componeren en beiden hebben dit dan ook bij herhaling gedaan. Rachma- ninov overwegend zwaar-roman- tisch, Saint Saëns meer speels en briljant. Op H.M.V. CSD 3734 speelt Cicco lini het isfc en 3de concert van Salnt-Saëns; op een manier wel ke maar weinigen hem kunnen verbeteren; Hij wordt geassis teerd door het Orchestre de Pa ris; dirigent Serge Baudo. Eveneens op HMV (C 053-24590) een plaat welke we iedereen die van blokfluit houdt en vooral ook actief op de blokfluit speelt, mogen aanbevelen Kees Boeke en Walter van Hauwe spelen duetten voor twee altblokfluiten. Nu heeft onder de blokfluiten de alt de mooiste klank en onder de componisten die voor „treble recorder" schreven, vinden we Telemann de man die het best de geheimen ervan begrepen heeft. o'n concert met Telemanns duetten (er staan er 4 op de plaat, waaronder dat in g-klein, naar onze smaak het allermooi ste) is eigenlijk een fascineren de kamermuziekgebeurtenis. G.v.L. In de door Philips verzorg de serie „Bronnen vun de muziek" zijn nu ook pla ten verschenen met mu ziek uit Noord-India en Korea. Dc plaat over In dia brengt overwegend kamermuziek met de dwarfluit, de sltar en sa- rangi als Instrumenten; dc Koreaanse muziek heeft overwegend een or kestraal karakter, meest al functioneel als onder grond voor ballet of mili taire parade. De muziek uit Korea wekt dun ook sterk de indruk van fol klore; die van India vun meditatie. Vanuit die ge zichtshoek heeft vooral de muziek van Bhola Nath, dwarsfluit diepe indruk op ons gemaakt. (Philips 6586009); de muziek uit Korea werd 'uitgebracht 3 Kunstenaars in „Houff' Wassenaar Vanmiddag is de tentoonstelling geopend van Le- nie Korpershoek (aquarellen) Nettie Terwiel-De Man (wand kleden) en Ilse Rogge (pl stie- ken). De expositie is te bezichti- j gen in kunstzaal Heuff, Hoflaan 7 in Wassenaar(dorp) 's maan dags tot en met zaterdags van j 10—17 uur, bovendien op de i dinsdagavonden van 20 tot 22 uur. De tentoonstelling duurt tot 16 juni en is de bude Pinkster dagen gesloten, 's Zondags kan men de werken ook bezichtigen na telefonische afspraak, tel. 01751-2185. bloem, stilleven vliegende vogels sound of love WASSENAAR Aangemoe digd door het sukses van het eerste concert in de Wassenaar- se sporthal In mei 1972, zal het Residentie-Orkest donderdag 7 juni opnieuw een concert in de sporthal geven. Het programma omvat werken van oude Neder landse componisten. De entree prijs voor volwassenen is vier gulden voor jongeren (tot 25 jaar) een rijksdaalder. se Zaterdag 2 juni zal de organist van de Haarlemse Bavo kathedraal Bernard Barte- link een orgelconcert geven in de Sint Agathakerk te Lisse, aanvang 20,15 uur. Zijn pro gramma bestaat uit wcrKen van Bach, Hündcl, Hindemith, Re- ger en Jos van Amelsfoort. En treeprijs is 1 2,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5