KUNST OP ZICHT BSJ-band voor en door lief hebbers ii Kunstuitingen in Duyvenhuys Leids Kamerkoor op tournee 10 jaar spelen voor de lol Grafiek en fotowerk bij De Bink kunst PAGINA 5 ZATERDAG 19 MEI 1973 LEiDSE COURANT In deze rubriek wordt de le zers de mogelijkheid gebo den te weten te komen wélke „curiosa" zij onder hun in boedel hebben. De voorwer pen zullen op hun waarde worden getest, nadat er een beschrijving en eventueel een foto gestuurd is aan: „Vertrouwd met oud", re dactie Leidse Courant, Kort Rapenburg 2, Leiden. In deze rubriek zullen de voor werpen worden „ontleed" en kunnen de lezers antwoord op eventuele vragen krijgen. Twee pendules De foto's van deze twee pendu les werden on* toegezonden door mevr. B. te L. Het franse woord pendule wordt gebruikt voor elke klok waar een slingeruurwerk in ge monteerd is. In het neder- lands wordt met pendule meestal de pendule de che- minée (schoorsteenpendule) bedoeld. Voor het midden van de 18e eeuw zette men de klokken meestal midden op een tafel, pas hierna komt de gewoonte in zwang om de pendule op de schoor steenmantel te plaatsen, vaak geflankeerd door bij passende kandelaars. In die tijd begint men ook de klokken onder te nog uit meer dere delen bestaande glazen stolpen te plaatsen. Behalve de plaats van de klokken veranderen de gebruikte materialen en de vormen eveneens. De beeldengroepen, waarin de wijzer plaat is verwerkt, staan nu op een sokkel. Aanvankelijk zijn deze voetstukken van hout, later van brons, marmer of edele gesteenten. De populariteit van het in het vuur vergulde brons neemt sterk toe en terwijl in bet begin slechts onderdelen van dit materiaal gemaakte werden, worden nu steeds meer pen dules geheel en al hierin uitgevoerd. Dit is vooral het geval na dat Gouthière (1732 ca. 1813; „la dorure armat" (mat ver guld brons) heeft uitgevonden en ingang heeft doen vinden. Oorspronkelijk werden de onderdelen en de figuren van de groepen afzonderlijk gemaakt en werden de pendules met be hulp van schroeven in elkaar gezet. Later, toen het seriewerk op gang kwam werden de klokken in hun geheel gegoten. Hierdoor kon men niet meer ïoveel aandacht besteden aan het detail en de ornameqtering is dan ook grof en slecht afge werkt. Uurwerken hebben altijd aanleiding gegeven omgeven te wor den door voorstellingen met veel symboliek. Zo zijn er pendu les waar de tijd (bijna) verscholen wordt achter een door een nimf opgehouden sluier en vadertje tijd en symbolen van de vergankelijkheid zijn ook vaak aanwezig. In de tijd van I ouis XVI waren muziekinstrumenten, pijlkokers, brandende fak kels, hoornen des overvloedse en motieven betrekking heb bende op de oogst zeer in trek. De wijzers hadden vaak de vorm van een lelie (symbool van de Bourbons). Na de revo lutie werd echter van hogerhand bevolen dat deze tekenen van de verderfelijke monarchie verwijderd moesten worden. De wijzers werden vervangen door rechte of met vrijmetselaars symbolen versierde exemplaren. Tevens moesten de klokken in die tijd aangepast worden aan de nieuwe tijdsrekening, die o.a. inhield dat een dag niet uit 24 maar uit 12 uur bestond. Tijdens het franse keizerrijk werd ook op pendules Napoleon onverbloemd verheerlijkt, b.v. op de klok waar Napoleon door de Victorie een lauwerkrans boven het hoofd wordt ge houden en men Diogenes ziet die zijn lantaarn uitdooft. Deze had hij nodig bij het zoeken naar de ware mens en die tijd is voorbij nu hij Napoleon heeft gevonden. De pendule versierd met de or namenten die betrekking hebben op de oogst nl. de aren, de man om het kaf van het koren te scheiden en de godin Ceres, godin van de landbouw, ls de oudste van de twee en dateert uit het laatste kwart van de 18e eeuw. De waarde bedraagt 1800,-. De andere is een voorbeeld van de uit één stuk gegoten klokken uit Wenen afkomstig en da teert waarschijnlijk uit het derde decennium van de 19e eeuw. Vele in de empire ge liefde motieven, zoals de lier, de griffioenen en palmetten, zijn erop te vinden. De waarde van dit exemplaar is 1000,-. LEIDEN „Bier.." Het werkt als een rode lap op een stier, als die term valt. „Schei er in godsnaam over uit" is het besliste, bijna éénstemmig klinkende antwoord. „Niet dat we het niet zouden lus ten, maar gewoon omdat we geen zin hebben om dat stempel voor de tweede maal opgedrukt te krijgen. Vijf jaar geleden, bij de vie ring van ons eerste lustrum schreef iemand er kolommen over vol en leek het net alsof wij niets anders deden, dan alleen maar drin ken". De leden van de Baker Street Jazz Band lusten om niet iets te ontzenuwen wat niet waar is heus wel een pilsje, maar zijn nog steeds verbolgen over die (en andere) slechte vertekening van het beeld. „We zijn jazzband, doen het voor de lol en willen er wel graag lol in blijven houden. Op een opgedrongen image, dat te vens een soort belachelijk maken inhoudt, zitten we helemaal niet te wachten. Daarvoor zijn we te serieus bezig". De Baker Street Jazz Band is inderdaad al een hele tijd bezig. Welge teld vandaag precies tien jaar geleden besloot een aantal piepjonge kereltjes, onder de naam Hot Jazz Band, om dixieland te gaan spe len. Een zeer vreemde keus, want allen waren afkomstig uit de drumband van de buurt, maar het moest jazz zijn en niets anders. Muziekinstrumenten bespelen was voor hen niet zo'n kunst, want dat hadden ze geleerd in de drumband. Jazz was echter iets heel anders, maar gelukkig waren er een paar studenten uit de Bakker- steeg bereid tot het verstrekken van wat elementaire basiskennis. Al snel kon worden overgegaan tot een demonstratie in het openbaar. Eerste toehoorders waren de leden van de aquariumvereniging, die echter geen genoegen namen met het programma van de band, dat slechts bestond uit tien nummers. Een oud vrouwtje met een accor deon moest de avond redden. Dat was niet nodig op het Braassemconcours een paar jaar later. De Baker Street Jazz Band (Bakkersteeg) werd tweede en stond aldus de recensies een rooskleurige toekomst te wachten. In dat zelfde jaar ontstond de nu bestaande formatie. Jan en Wim Vree burg en Gerrit de Jong bleven; Bertus Verhoop en Trees Verklei gingen. Voor die laatste twee kwamen maar liefst zes anderen in de plaats. Hans Aalbersbergen, Tinus Visser, Peter Nagtegaal, Cor Backx, John van de Geest en Jan Aalders waren de „vrienden", die de formatie sterk moesten gaan maken. Het woordje „vrienden" is niet toevallig. Het is namelijk hét uit gangspunt bij uitstek. De boys van de band zijn opdeallereerste plaats vrienden en spelen allemaal graag jazz. Andere belangrijke facetten, die bij de Baker Street Jazz Band een rol spelen zijn het amateurisme en de „lol". De jongens hebben beslist geen zin in een De Baker Street Jazz Ban alleen John van de Geest ontbreekt professionele status en willen hooguit vijf keer per maand in het „veld" komen. „We selecteren streng in onze optredens" vertelt Jan Aalders, de ma nager en technische leider van de band. „We hebben zo'n beetje onze vaste klanten, er komen er geregeld meer bij, maar we doen echt niet alles wat we aangeboden krijgen. Ten eerste hebben we daar geen tijd voor en ten tweede spelen we alleen daar waar het gezellig is en waar we bij passen". Die selectering lijkt overigens wel mee te vallen wanneer je hoort waar de band zoal gespeeld heeft. In de beginperiode trad men voornamelijk op in clubs en jongerensociëteiten in en rond Leiden. Toen de naam eenmaal gevestigd was, werd de vraag om elders te spelen vanzelfsprekend groter. Het podium van het Kurhaus was zelfs te klein voor hen toen zij daar optraden en Gerrit (de Jong) is absoluut in zijn commentaar over de ondergang van het roemrijke gebouw. „Eén van de hoofdoorzaken is ongetwijfeld dat het hen ont brak aan onze optredens, toen dat hoogst dringend gewenst werd". Ook hun optreden in ,De Stad Rome" in Warmond was bijzonder succesvol. Op het affiche stond het optreden van de band vermeld als het laatste in Holland. Dat bevatte tevens een kern van waar heid. Een maand later zou de band naar Duitsland gaan. Wim Vreeburg vertelt hierover enthousiast: „We zakten spelenderwijs de Rijn af en kwamen in een dorp waar een wijnfeest aan de gung was. We vielen dus met ons neus in de boter en het optreden beviel zo, dat we sindsdien elk jaar gevraagd worden om daar te komen spelen". De doldwaze verhalen eromheen doen waarlijk denken aan slapstick. Waar de band ook komt: het is altijd lachen geblazen, maar, en dat wordt in het gesprek wel duidelijk, dat ligt voornamelijk aan de in stelling van de jongens zelf. Het 10-jarig bestaan heeft ook voor hen al enkele tradities als consequentie meegebracht. Bijvoorbeeld op 3 oktober, 's Morgens spelen zij voor L'Esperance en gaan vervol gens al spelend de stad in. Of op Koninginnedag, wanneer de band in Zoeterwoude 's middags voor de kinderen en 's avonds voor de ouderen speelt in de grote tent aldaar. En wat te denken van de verplichting die de leden hebben om elke week vijftig cent in de kas te storten, ter bestrijding van de onkosten. De jongens hopen nog dat de a.s. tour naar Marokko ook één van de tradities zal wor den. In september gaat de groep naar dat Noord-Afrikaanse land op uitno diging van een kennis die daar een bar-dancing opent. De band moet de feestelijkheden gaan opluisteren. Nee, over gebrek aan be langstelling hoeven ze niet te klagen. „Trouwens", zegt Cor Backx, „Dat is mede te danken aan de duidelijk merkbare revival van de jazz-muziek en dixie-land in het bijzonder. Vooral de jongeren wor den steeds enthousiaster. Er wordt ontzettend veel gedanst, hoewel de muziek zich daar niet zo voor leent. Aan de andere kant ls stil zitten welhaast onmogelijk". De BSJ band speelt ook andere soorten muziek en Tinus Visser merkt in dit verband nog even op, dat hun optredens met groepen als Ex ception, CCC en Sandy Coast uitermate goed geslaagd zijn. Hét hoogtepunt voor de Baker Street was echter wel het optreden in „De Drie Eendjes". Daaraan was door de organisatoren geen enkele ruchtbaarheid gegeven, zodat er welgeteld 9 meisjes in de zaal wa ren. „We waren met precies genoeg mensen om stoelendans te doen en aldus geschiedde", grinnikt Jan Aalders. Het was één van de weinige keren dat laatstgenoemde niet „ontsla gen" werd. „Als de versterker begint te zingen (en dat gebeurt nogaleens) word ik er prompt uitgegooid, maar als de spullen opge ruimd moeten worden mag ik weer meedoen". Aan het bloemencor so, de avond daarna in de Groenoordhal en aan het optreden voor de carnavalsvereniging „De Kaninefaten", bewaren de bandleden de mooiste herinneringen. Vooral in Noordwijkerhout is het (voor zo'n 1600 man) een dolle doel geworden. Als we erop doorgaan blijkt er eigenlijk niet zoveel voorkeur te bestaan. „Door onze selec tie is een optreden nog nimmer tegengevallen; het is altijd gezellig geweest en we zijn ook wél van plan om het zo te houden", zegt Jan Aalders. Het klinkt als een verzekering van nog tien jaar Baker Street Jazz Band. „Dat is het dan ook", wordt onmiddellijk gerepli ceerd. AD VAN KAAM LISSE In de ruimten van kastel Keukenhof wordt tussen 25 mei en 3 juni voor de derde achter eenvolgende maal een oude kunst- en antiekbeurs gehouden. Antiquairs zullen op deze beurs hun door een expert beoordeelde collecties tonen. Naast het exposeren van oude schilderkunst, Ne derlandse volkskunst, meubelen, tin, goud, zilver, klokken, gravuren en etsen leggen de anti quairs deze keer de klemtoon op het geven van voorlichting. Iedere bezoeker wordt een litho- druk uit de serie buitenplaatsen rondom het kasteel aangeboden. De beurs is geopend van 14.00 tot 22.00 uur en op zaterdag, zondag en Hemelvaartsdag van 11.00 tot 22.00 uur. LEIDEN In het Dulvenhuys aan het Rapenburg wordt mo menteel een expositie gehouden van schilderijen van de Leidse schilderes Henriëtte van Traa cn een collectie tekeningen en aquarellen van Theo Galestin. Twee geheel verschillende voor beelden van kunstuitingen en - opvattingen: het wel genoemde maglscho realisme van Mw. van Traa en het zuiver figura tieve, probleemloze werk van Galestin. Men noemt het werk van Henriët te van Traa wel „Magisch-rea- listisch". What is in a name, in elk geval zie Ik meer verwant schap met het surrealisme al is van Traa's werk geen zuiver voorbeeld daarvan dan met het realism-». Zij probeert ethi sche begrippen tot kenbare uit beelding te brengen, meer dan snirituele, filosofische duisterhe den voor de kijker te etaleren in een bizarre vormgeving. Er 7:in denkt rtli. meer verschillen dan verwantschap. Hoe dat al les zii, het is moeilijk uit be spiegelingen over haar werk het wezen daarvan te leren kennen en we zullen ons daaraan ook niet wagen. Leiden - De Leidse koren doen het goed! Veel rederv om daar trots op te zijn en alle steun te geven die maar mogelijk is om er niet een, maar dan ook niet één verloren te laten gaan. Men kan financiële steun geven, maar ook daadwerkelijke steun Adressen voor lidmaatschap Alma Maierkocr Degenen die het Alma Mater koor een goed hart toedra gen kunnen zich als lid opge ven b J mevrouw Pols. Rood- enburgstraat 34 Leiden, tel. 31CS4 ('s avonds na 7 uur), j Maar beter nog kan men zich direkt naar de repetities begeven die worden gehou- den op maandagavond S uur in het gebouw Rehoboth Ra penburg 10, hoek Langebrug. Hoe goed de Leidse koren het dan wel doen, blijkt uit de vele op namen en uitzendingen voor ra dio en televisie, zoals Con Amo- re verleden jaar (NCRV), het Studentenkoor en -orkest „Colle gium Musicum"(NCRV, en van deze week een KRO-opname), De „Stem des Volks" (vele ke ren voor de VARA), en het toonkunstkoor, waarvan in de naaste toekomst opnamen zullen worden gemaakt voor gramo- foonplaten. Een grote eer valt het Leids Kamerkoor te beurt, dat op 26 en 27 mei naar Olden burg (Duitsland) vertrekt voor het geven van enige kerkconcer- ten. Daaraan vooraf concerteert het in de Kurzaal in Schevenin- gen op vrijdag 25 mei (om 20.30), waar het medewerking- verleent aan het programma van het Residentie-orkest in het kader van 55 jaar Nederlandse muziek. Binnen de omlijsting van werken van Conradus, Dresden, Ton de Leeuw en Ver meulen, zingt het Leids Kamer koor de Missa Hercules Dux Ferrariae van Josquin Des Prez. Na terugkeer uit Duitsland geeft het nog concerten in Loserhof in Den Haag (28 mei), in Bronovo, in het Zeehospitium in Kijkduin en in de gevangenis, om tenslot te op 27 en 28 juni in het kadei van het Holland Festival nog te concerteren in de Oude Kerk in Scheveningen met de Missa sine nomine van Byrd en enige Ma drigalen van tijdgenoten van deze componist. Des Prez (1450-1521), een compo nist uit' de derde Nederlandse school, ofschoon nu juist deze uit te voeren Missa Hercules Dux Ferrariae daarvan niet de kenmerken heeft, «csquin wc; li- te aan het hof van He.eules I te Ferrara, aan wie hij deze m.s opdroeg. Het merkwaardige is, dat hij hier nog de oudere can- tus firmus-techniek heeft ge handhaafd, waaromheen de an- Schilderkunstig gezien zien wij wel een verandering ten opzich te van het werk dat een tijdge- leden voor het eerst in de pu blieke belangstelling kwam. Het ls rijper geworden in technische zin als kunstproduct ter wijl de methode —het zicht baar maken van abstracties dezelfde gebleven is. De meege geven titels zijn voor de kijker altijd „leesbaar", d.w.z. men vindt er die titel steeds In te rug, al ls het dan In de zo sterk persoonlijke uitbeelding van de schilderes. M 20 Werken als „Hogerhand", een hand uit de wolken, met draden verbonden aan een man en een gepantserd paard op e"n wanke le brug. „Chanson historlque", een muzikant in een door ker ken en ruines omgeven land schap, waarin ook een carré so'dnten. Minder duidelijk is „Verloren element", een gekooi de vogel, door een touw waar aan "en anker, verbonden met een scheepsmodel in een fles. Daarentegen minder abstract zijn schilderijen als „Besloten le ven", een oud echtpaar tegen een achtergrond van voorwer pen uit een verleden tijd. Tijdel- gen js ook „Aan de grens", drie nonnen voor een grensboom. Doorzichtig zijn ook weer „Vluchtig nieuws", als bladeren in de wind rondvliegende kran ten vanuit een loze deur. Realis tischer is „Lente in Parijs", een bloeiend boompje omringd door hopen afval van de stad. En zo ls er meer, alles minutieus ge schilderd en gecomponeerd tot aantrekkelijke werkstukken. Maar welk een tegenstelling met het probleemloze, figuratieve werk van Th-eo Gnlestin. Op deze t"ntoonstelllng raken de ui tersten elkaar letterlijk. Subtiel, ietwat nerveus tekenwerk ln korte lijntjes en streepjes opge bouwd. gewassen tekeningen cn aquarellen van verscheiden structuur Technisch knap in over het algemeen klein for maat. H»t stelt geen problemen (en vraagt dus ook geen antwoord), maar het g'-eft de gesuggereer de natuurstemmingen mooi wopr. De nqunrel „Prins Hen drikkade" is bijvoorbeeld zo'n sfeervol!» prent, evenals „Dap- perstreat" en verschillende b"relnndschannen. He^l mooi is een eewassen tekening van een boerderij, vol sfeer „Tuin in Wük aan Ze"", klein maar fijn „De Kaae" en het kleine pren- tle „Ï.Tssel bij Zutnhen". Vooral dit laatste toont het vermogen van Gnlestin om In klein bestek een bennolde sfeer vast te leg gen. Het Is ner-hollands werk, geënt op de beste tradities. De tentoonstelling ls open tot 2 Juni, behalve on de manndaeen. WILLEM PRINS LEIDEN Bij De Bink aan de Roosevcltstraat ls deze maand een expositie Ingericht van op de reclame gerichte z.g. toegepaste grafi sche kunst en fotowerk. Er zijn mooie, soms zelfs zeer goede cn fraaie werkstukken te zien van Henk Schcringa (opleiding Rietveld academie grafisch ontwerpen) werkzaam bij Fasson als art-director voor Europa. De tweede exposant Is Pieter Wijmans (opleiding Rietveld Academie, afd. fotografie), thans werk/aam «Is zelfstandig fotograaf maar eerder verbonden geweest aan de I.eldse roipgrovu- dere stemmen canonisch of imi- .tatorisch zijn verweven. De can- tus firmus is gcbouv.d op re-ut- re-ut-re-ra-mi-re. ont'eend aan de klinkers uit de naam Hercu les dux Ferrarie. ln het Kyr.e treedt zij op eerst in de so praanpartij, later in de tenor partij; in het Gloria aan het eind (Domine Deus, Agnus woord in „Qui tolbs peccata mundicv ncens n dc tenor partij. In het Sai I dc t part In het I III met dit ren in I dc cantus firmus d.a- gen en in III weer de sopranen, een parallel dus met het begin van deze i Dei); bij het Miserere op de Het Leids Kamerkoor staat onder leiding van de jonge dirigent Huub Kerstens. aan wie wij nog De tentoonstelling laat niet al'een i zulke g >ede herinneringen heb-1 f-ar-i ei m d—i fr: v °r' ben van het vorige c nccrt in' b> -id voor verschillende po- de Zuiderkerk. Daar kunnen j riot* e u'tgaveii. ma.- - ook bc'.angst'-il ind'.n in Le den kaar-1 vcci grafsoh werk voor reela ten voor dit conc.il op v. jüug me-d .-ici den. /."t>hes, zoals 25 mei. aanvragen bij het Resi- van de arnhemse filmwcek, re- t dentie-orkest of via het plaats- presentatie! drukwerk als kalen- t kaartenbureau aan de Kurzaal. derbladcn, ontwerptekeningen I B. RIJNDERS voor bedrijfsruimten, kunstzin- r cht Is bel.-ng- i ii en te wekken ele zake n maar een lust voor het oog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5