Er waaien geen rode Vietkong- vlaggen sneer op universiteit van Virginia ZATERDAG 19 MEI 1973 irxi 3 HAiH! IT. USA MA Ut IA USA S KAUK IK USA DOOK LiO KING S KADE IM USA S DOOR LEO ÏHURIKG S KADE IN USA 3H IÉ. IK UcA 3 KADE J.K USA KALT IK USA v 'i A 5 KADI IK USA fccE :iaaBs us. ;x r i!. cr CADS raus: Br ÏÏSA. .HCRIKG USA IN USA DOOR LEO THURIïTG Het hoofdgebouw van de Universiteit van Virginia was geen jaar geleden nog een gistend bolwerlc van het studentenverzet tegen de Amerikaanse regering. Dominee Bestebreurtje „ER WORDT HIER WEER GESTUDEERD EN GESPORT. HET VERZET IS DOODGEBLOED'' CHARLOTTESVILLE Iu Charlottesville, weer vredig en met grote slaapogen tussen de groene heuvels van Virginia de dag des oordeels afwacht, waaien geen rode Vietkong-vlaggen meer op de daken van de universiteit. De studenten, hebben hun spandoeken met „Nixon moordenaar" en „handen af van Vietnam" tot handige poetslappen verknipt en zijn Inmiddels overgegaan tot de strenge orde van de stu diedag. „Geen tijd meer voor kinderspelle tjes", hebben de studentenraden beslist, ,wij zullen nu weer eensgezind moeten werken aan de opbouw van ons mooie 4 land". Toch was diezelfde universiteit geen jaar I geleden nog een broeinest van militante te- [enstanders van het Amerikaanse rege ringsbeleid. De ene protestmars was nog niet ontbonden of de volgende werd alweer formeerd en het politiekorps van Charlot- wille kwam knuppels en traangas tekort Jm de monden vol gescandeerde leuzen dicht te slaan. Het „we shall overcome" is au verstomd en men leeft weer volgens de )ude partituur van „blijf zitten, waar je zit en verroer je niet". In die dagen, dat het oproer in Charlottes- 'ille de hemel bloedrood kleurde, juichte ie dwarsliggende I. F. Stone in zijn rebel- 'enblad „I. F. Stone's B.I.-weekly" „de Amerikaanse mom en pop hebben een lieuw ras gebaard. Een ras, dat niet alleen iestaat uit bloemenkinderen en dromers, naar ook een ras van jonge mensen, die 'an negers en paupers houden en daar de landen voor uit de mouwen willen steken. Die openlijk willen protesteren tegen de af- ichuwelijke rol, die ons land op het wereld toneel speelt. Die niet langer tolereren, dat ien regeringsclan in Washington onder de lanieren van de superdemocratie zijn im perialistische lusten botviert in een weer oos zuid-oost-Azië. De Amerikaanse jeugd leeft werkelijk om andere mensen. Het is Yiet Hoopvol Vat Stone's vurige hoop betreft zijn de .1 'ooruitzichten op de universiteit van Virgi- •ia in elk geval weinig hoopvol. Het enor- ne gebouwencomplex, dat in de beproefde j «oklassieke stijl door de legendarische •resident Thomas Jefferson eigenhandig is itworpen (de man heeft zoveel geknut- eld, dat je denkt: „Wanneer regeerde hij an in Godsnaam?) herbergt sinds maan- len weer enkele tienduizenden kortgenip- los in de spijkerbroek figurerende leer- perige jongeren, die het niet langer op rijs stellen om zich ten behoeve van een nderdrukt volk de tanden uit de mond te ■'■M Jten slaan. Ij Student Schaper Dominee Bestebreurtje: "hier kan nog alles en kijkt rriemand verbaasd, als je adhteraf toch maar liever dominee wilt,worden". Herman Schaper: "als je niet mee kunt komen is daar het got von de collegezaal" •Het verzet tegen de politiek van Nixon is 'er volledig doodgebloed", kan de Neder- todse studentendominee Bestebreurtje dan lit met een joviale knipoog melden, „ik It> het persoonlijk altijd als goedwillend l'ajongenswerk gezien. Goedwillend, jaze- lr- Maar kwajongenswerk bleef het toch. j' wordt nu tenminste weer ordentelijk ge beerd en gesport zoals vroeger. Er fngt goddank op onze mooie universiteit een gezonde sfeer". a een vluchtig bezoek aan Jeffersons ste- droom is men geneigd om hem gelijk ■geven. Over de biljartlakengladde cam- wandelen tijdens het middaguur groep jes studenten met de boeken der wijsheid onder de arm. In de immense, door een Vaticaanse koepel bekroonde hal in het hoofdgebouw hangt de serene stilte van een crematorium en wordt door de aanwezigen slechts op fluisterende condoleancetoon ge converseerd. Krijgersvuur De enige, die daar niet aan meedoet is do minee Bestebreurtje, die in zijn missione rende botten nog steeds het oude krijgers- vuur voelt gloeien. Hij heeft vorig jaar in een televisieprogramma van de NCRV al uitgebreid mogen vertellen, langs welke wonderlijke wegen hij tot het ambt van prediker is opgeklommen. In de tweede we reldoorlog is hij als parachutist twee keer boven de Duitse linies in Nederland ge dropt. Hij diende daarna bij de Prinses Irene Brigade en stond jarenlang als ma joor aan het hoofd van martiale troepen. Toen hij zijn wapenrok aan de lentewilgen had gehangen behaalde hij in snel tempo een M.O.diploma, waarmee hij na zijn emigratie richting New York, geen fluit kon beginnen. Begon nochtans in Amerika als krasse veertiger een nieuw leven, leid de jaren lang een kantoor tussen de wol kenkrabbers van Manhattan en ontdekte daarna pas tot eigen stomme verwonde ring, dat de domineesstiel hem onweer staanbaar trok. „En dat is nou het fijne van de States", legt hij glimlachend uit. hier kan nog alles en kijkt niemand verbaasd, als je zegt dat je achteraf toch liever predikant bent. Men bekijkt zulke zaken menselijk. Redeneert: „Als die jongen daar nu zin in heeft, moet hij het vooral niet laten". Dat vind ik een kostelijke deugd. Men is hier minder strin gent, minder formalistisch ook. Je moet het allemaal zelf maar uitzoeken. Ik heb tot nog toe geen spijt gehad van mijn late keuze. In Nederland zou ik waar schijnlijk grandioos mislukt zijn. Hooguit had de hervormde synode me ergens weg gestopt op het Friese platteland. Maar hier ligt het alleen aan jezelf of je slaagt of □iet. Geen spijt Ik ben natuurlijk nog steeds Nederlander, maar ik taal er niet meer naar om in mijn geboorteland te wonen. Nederland is te beknopt, te calvinistisch, te ambtelijk. Er gebeurt te veel achter de horren en de be moeizucht is zo ellendig groot, dat jullie je als nietig volk verbeelden, dat je een land als Amerika tot de orde kunt roepen. Jullie zitten te genieten van het Watergateschan- daal, maar nou wat anders: waar vind je die openheid in Nederland? Waar krijg je de kans om tegen een Nederlandse rege ring aan te trappen zonder gelijk de BVD op je nek te krijgen! Nou dan. Maar ondertussen laten jullie wel mooi de kerk van Christus naar de knoppen gaan. In Nederland wordt de godsdienst willens en wetens kapot gemaakt. De kerken staan zondags leeg en de verdeeldheid is grotei dan ooit tevoren. Ik heb ook wel een idee, waarom het zo ge lopen is. De kerken van Nederland hebben hun oude boodschap grotendeels over boord gekieperd en hebben zich in allerlei politie ke wespennesten gestoken. Ze hebben met de beste bedoelingen overigens vraagstukken als Vietnam. Biafra en India vanaf de preekstoel besproken. Maar on dertussen hebben ze verzuimd om te doen, wat al eeuwen van hen gevraagd wordt: de blijde boodschap brengen. Nee, ze moesten hun volgelingen zo nodig murw beuken met collectieve schuldgevoelens. Ze hebben van de kerkdaken geschreeuwd, dat het een schande was, wat Johnson deed, wat Nixon doet. Akkoord, het gebeurde misschien uit eerlijke bezorgdheid, maar mijn hemel, waar is een kerk nou eigenlijk voor. vraag ik me dan af. Is het de zoveelste politieke groepering? Of is het een gemeenschap van Gods kinderen? De mensen, die elke zon dag naar mij komen luisteren, verwachten niet, dat ik nog eens nakauw, wat ze op de televisie hebben gezien en in hun kranten hebben gelezen. Dan zouden ze mogen zeg gen: „En wie is meneer Bestebreurtje dan helemaal wel?" Nee. ze komen bij mij voor een vredesboodschap, een woord van troost. Een kerk heeft alleen zin, als God de middelpuntvliedende kracht blijft. Al het andere is bijzaak". Hevige concurrentie Dominee Bestebreurtje heeft de bewijzen van zijn groot gelijk vlak bij de hand. On danks de hevige concurrentie van 110 ver schillende kerken in het 41.000 zielen tellen de Charlottesville en Albermarle County, preekt hij zondag na zondag voor een stampvol Godshuis. Hij kan ook rekenen op een vaste aanhang van studenten, die hem onveranderlijk omschrijven als een „good guy". „Je moet voor de aardigheid eens praten met Herman Schaper", tipt de dominee, „die jongen moest in zijn Haagse tijd niks hebben van godsdienst. Dat vond hij opium voor het volk. Toen ik hem in het begin hier in Charlottesville sprak, waarschuwde hij trouwens, dat het verloren moeite was om hem de kerk in te willen praten. En wat ii er gebeurd? Herman is elke zon dag trouw present in mijn kerk. En waar om? Omdat hij weet, wat mijn bedoelingen zijn. Hij verstaat, wat ik te zeggen heb. Ik probeer niemand een mening op te dringen of een schuldcomplex aan te praten. Ik wil alleen verrekte duidelijk maken, dat God het beste voor heeft met iedereen". De 23-jarige Herman Schaper geeft vol mondig toe, dat hij Bestebreurtje wel ziet zitten. „En dat echt niet alleen, omdat hij toevallig ook een Nederlander is. Die man heeft iets oprechts, hij maakt van de kerk geen hocuspocus of een politieke debating club. Ik voel me wel jofel bij hem". Schaper is één der zonen van een lucht- machtgeneraal, die nu in de Haagse dreven op zijn gepensioneerde lauweren rust. Scha per omschrijft zijn vader desgewenst als een „op en top militair, maar goddank geen dienstklopper". Na zijn studie in Leiden (geschiedenis) is Herman Schaper vorig jaar naar Charlot tesville getrokken en dat „omdat Neder land te bekrompen is en in bepaalde mo derne studierichtingen duidelijk achter loopt. Vooral in de buslnessvakken bakt Nederland er nog steeds weinig van. Hier is alles gericht op de praktijk, op de effi ciency. Je studeert zo snel mogelijk af, want het zakenleven zit omje te springen. Die haast heeft als groot nadeel, dat je weinig tijd over hebt voor andere dingen, die ook belangrijk zijn. Dit is een groots en machtig land, waar je in korte tijd veel kunt bereiken. Maar voor hetzelfde geld verzuip je in de massa. Dit volk rijdt en masse in de auto's van drie fabrieken en kijkt 's avonds naar de zelfde drie televisiestations. Soms heb ik echt heimwee naar onze vertrouwde Neder landse kneuterigheid, naar onze bijna fol kloristische verdeeldheid. Wij hebben In „NEDERLAND IS EEN LIEF LAND, WAAR JE PRETTIGER LEEFT DAN IN AMERIKA'' Nederland toch maar een VPRO en een TROS. die rustig naast elkaar bestaan. En dat is in Amerika nu juist ondenkbaar. De teeveestations praten de industrie naar de bek. want daar moet het geld voor de pro gramma's vandaan komen. Het gevolg is, dat je de hele dag geestelijk wordt doodge knuppeld met dezelfde stompzinnige spelle tjes, dezelfe gladde shows en dezelfde hart verscheurende personalityprogramma's. Alles draalt om de kijkdichtheid en als die terugloopt verdwijnt een programma auto matisch van het scherm. Gemiddelde Amerikaan In Amerika loop je voortdurend het gevaar, dat Je je eigen identiteit verliest. Dat jc gaat praten als de gemiddelde Amerikaan en de meningen verkondigt, die ledereen heeft. Je hebt bijna geen tijd om te lezen, want er moet gestudeerd worden. Veertig, vijftig uur per week. Zo hoog ligt nu een maal het tempo op de meeste Amerikaanse universiteiten. Voordat je het zelf weet. ben je een vakidioot, die van één ding alles en van alles niks weet. Dit land geeft jc wei nig tijd om na te denken, om intensief kranten en tijdschriften te raadplegen. Je hebt jc handen vol aan je eigen vaklittera tuur. Je doet examens, examens. Want daar gaat het om. En als je niet mee kan komen is daar het gat van de collegezaal. Voor jou duizend anderen. Op de barricaden In Nederland heb Ik tijdens mijn studie ge schiedenis te maken gehad met hooguit 130 medestudenten. Hier zijn aan één universi teit al 4000. Als je niet in de massa wilt on dergaan. moet je wel aanpezen cn opvallen door publicaties. In Nederland kun je vol staan met twee scripties. Hier maak je er 5 of 6 en die laat je zo gauw mogelijk af drukken in een tijdschrift. Wie het eesst komt, het eerst maalt. Op die manier wordt studeren wel wat an ders dan in Leiden. Als ik in Amsterdam had gezeten, was ik misschien ook op de barricaden gesprongen. Hier ben ik al blij, als ik 's avonds een uurtje over heb om naar de kleurenteevee te kijken". Een lief land Heeft Herman Schaper wellicht nog een boodschap voor het Nederlandse volk? Herman Schaper trekt zijn onberispelijke coltrui recht en ventileert met een accent, dat duidelijk op smaak is gebracht met Leidse pitjeskaas: „Na een jaar begin je Nederland toch wel heel erg te missen. De kleine kroegen, de terrasjes, de oeverloze discussies, dc specifieke Hollandse humor. Al die zaken zijn hier onbekend. Nederland Is wel niet zo belangrijk als de Nederlan der zelf denkt. Maar het is wel een lief land, waar je over het algemeen prettiger leeft dan in Amerika. Ik zeg niks ten nadele van Charlottesville. Maar, d'r is hier niks te doen". Wat zou Herman Schaper dan nu denken van een koude pils op een Schevenings ter- Zegt dan: „Spijtig, maar ik ben net even te oud om in wonderen te geloven". LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 15