WITSTRIP
verruimt grenzen van
beeldende kunstenaar
l\A
Huisorkest KRO
ernstig gegriefd
naar huis gestuurd
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
LE1DSE COURANT
DINSDAG 15 MEI 19?
Het Haagse kunstenaarscol
lectief, werkzaam onder de
naam Studio Scarabee,
heeft opnieuw een bee'.d-
verhaal geproduceerd, dat
is opgebouwd uit elemen
ten, waarmee de beeldende
kunstenaar vertrouwd is.
Zij vervaardigden al eer
der twee van dergelijke
werkstukken, resp. onder
de benamingen Poppetgom
en Fata Banana, welke bei
de op de tv zijn vertoond,
de laatste zelfs op beide
netten tegelijk, omdat met
de beelden samenhangende
geluiden en teksten in twee
varianten waren aange
bracht.
De jongste productie zal eveneens
op de tv worden gebracht en
wel vrijdag a.s. om 23.00 uur op
Ned. II. De duur is een half
uur. Dit gebeurt onder de naam
Witstrip, opnieuw een maak
woord dat niets zegt van de in
houd van dit beeldverhaal, be
halve dan dat strip de bena
ming is van beeldverhaal. De ti
tel is bedacht door Adri Boon.
die samen met Jan van As de
animator is van Studio Scara
bee. Voor de montage zorgde
Caroline Goedbloed, die evenals
Ab van Overdam medewerking
aan enkele scènes verleende.
Aan deze productie werkten
verder mee Gerard Coljé, Sil
vester Brabbel, Nico Stichter,
Dick Simonis, Mirja de Vries,
Harro Ruysenaar, Eduard ko
ning en Fred Bosman.
Witstrip bevat een reeks beelden
die ontspruiten aan de fantasie
van een stijfbenig heerschap,
dat in het begin van het verhaal
over een weide komt aanzeulen
en tenslotte plaats neemt op een
stoel. Wat zich voor zijn geestes
oog afspeelt heeft te maken
met -de allerindividueelste emo-
t:e van de allerindividueelste
mens, waartoe ieder zichzelf
kar. rekenen. De man en daar
mee de kijker ziet een lucifer
veranderen in een liftdeur,
waarachter een naakt met de
afdeling van de lift wordt afge
kalfd. Hij ziet een heer bezig
een dame met helderklinkende
hamerslag een nagel in het
voorhoofd te drijven en wordt
tussen dergelijke bedrijvigheden
door oog in opgesteld met ab
stracte composities, die in het
beweeglijke beeld een eigen le
ven leiden.
Eeen collage van snel ver
springende i'oto'n wordt afgewis
seld door een uitvoerig verblijf
in een vertrek, waarvan wan
den, stoffer» ïg en meubilair alle
in hetzelfde motief zijn gehou
den. Een star kijkende heer
neemt dit a2les onaangedaan in
ogenschouw, waarna een geplas
tificeerd nat.kt uitvoerig een on
natuurlijk aandoende weelderig
heid demonstreert. Na nog wat
flitsende abstracties verschijnt
de heer in zijn stoel weer in het
beeld, die aan het slot uit het
landschap verdwijnt.
Zoals we bij de beide vorige pro
ducties al j»chrev«n is het mo
tief voor het werk van Studio
Scarabee om vanuit de werk- en
denkwijze van de beeldende
kunstenaar alle expressiemidde
len te gebruiken -ook film, mu
ziek gebaar, en woord- om daar
mee de artistieke grenzen te
verruimen, inzoverre althans de
beperking door de materie
wordt opgelegd. Kier wil men
buiten treden om de artistieke
mogelijkheden »e vergroten. De
medewerkers aan Studio Scara
bee verhelen hierbij niet er zich
van bewust te zijn te verkeren
in een duidelijk experimenteel
stadium. Men mag het werkstuk
niet zozeer beoordelen naar wat
het te zeggen heeft alswel naar
het streven dat er achter
schuilt. Men moet naar Witstrip
ook niet kijken als naar een
reeks beelden met elk een eigen
betekenis, maar als naar een to
taalgebeuren, dat uiteindelijk
een indruk achterlaat. Elk af
zonderlijk beeld, dat aan die to
taalindruk scliade zou kunnen
toebrengen, is bij de voorberei
ding van dit werkstuk al wegge
laten. Witstrip werkt derhalve
als een beeld-proces.
Voor het vervaardigen van Wit
strip is gebruik gemaakt van
een speciale techniek, nl. de zo
genaamde in the camera-mat
tes, waardoor het mogelijk is
Adri Boonn animator van Studio Scarabee.
beelden te vervormen of aan te
vulien. Hiermee zijn speciale ef
fecten te verkrijgen, die mede
een rol spelen in dit beeldver
haal. De beelden waaruit dit to-
laaigebeuren is opgebouwd cor
responderen met de gevoelens,
die de man in de stoel onder
gaat en dié terug zijn te voeren
tot de diepste menselijke emo
ties als agressie, erotiek, hallu
cinatie en poëtische momenten,
maar dan wel getoond in een
experimentele en zeer persoon
lijke expressie.
TON OLIEMULLER.
Verschietend beeld uit Witstrip
Scène uit Witstrip van de Haagse Studio Scarabee.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Stijgende
kijkdichtheid
voor VPRO
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM Sinds de
VPRO-televisie op de donder
dagavond niet meer hoeft te
concurreren met de TROS is
de kijkdichtheid van het
VPRO-programma driemaal
zo hoog geworden. Tot vorig
jaar oktober bestond de si
tuatie, dat VPRO en TROS
de vaste donderdagavond
hadden. De concurrentie van
de TROS was zo groot, dat
de kijkdichtheidscijfers voor
de VPRO tot een dieptepunt
daalden.
Sindsdien is na de ontkop
peling de belangstelling
sterk toegenomen, zonder dat
de VPRO haar programma's
meer dan voordien op de
smaak van het grote publiek
heeft afgestemd.
„Het tegendeel is wellicht
eerder het geval. Gezichtsbe
palende programma's als de
Namens-serie, Gat van Ne
derland, Berichten uit samen
leving en de Barend Servet
show hebben in dëze periode
zeer duidelijk en misschien
wel intensiever dan daarvoor
een VPRO-etiket opge
drukt", aldus stelt het jaar
verslag van de VPRO over
1972.
Jopie Slim
en Dikkie
Bigmans
Goeie ouwe koffergrammo
foon, de muzikale show
waarin populaire liedjes
van voor 1950 worden ge
speeld en gezongen door
orkest en solisten van nu,
brengt vanavond een Al
Johnson medley en de lied
jes Jopie Slim en Dikkie
Bigmans, Als op het Leidse
plein de lichtjes weer eens
branden gaan, Stardust, The
Lady is a tramp, Hoky po
ky, Heute Nacht oder
nie en You are my sunshi
ne.
De medewerkenden zijn Rita Ho-
vink, Marie-Cécile Moerdijk,
Thérése Steinmetz, Frits Lam-
brechts, Jacco van Renesse,
Edwin Rutten. Karei de Rooy
en Peter de Jong.
Ned. II, 20.25 uur.
Een klein uur: U
opzeeshow
Erik Engerd, de Deftige Dame en
de Stratemaker, hebben dromen
als onderwerp gekozen voor hun
spektakelprogramma.
Ned. I. 19.10 uur.
Ironside
Harry Grenadine, een bankrover
in ruste, heeft in zijn carrière
een handelsmerk opgebouwd met
zijn wijze van bank overvallen.
Howel hij nu van zijn pensioen
geniet worden er nieuwe over
vallen gepleegd op „zijn ma
nier", wat hem uiterst verdacht
maakt.
Ned. I, 20.21 uur.
Een kein uurU
Koos Postuma belicht vanavond
het autitisch gedrag. Deze naam
heeft de Zwiterse psychiater
Bleuler gegeven aan het gedrag
van mensen, die nauwelijks nog
rekening houden met de hen
omringende werkelijkheid en
alle contact met de omgeving
verliezen.
Ned. I, 21.55 uur.
Zo moeder, zo zoon
Willeke Alberti is gast in 't spel-
programma Zo moeder, zo zoon.
De vaste panelleden zijn Riek
Schagen, Judith Bosch en Ba
rend Barendse.
Ned. II, 19.30 uur.
Adam Smith
Dominee Adam Smith is uit Zuid-
Afrika naar Schotland terugge
keerd. De scherpe rassentegen
stellingen maakten zijn werk
daar onmogelijk.
Ned. II. 21.20 uur.
Vast panellid in Zo Vader, zo zoon of Zo moeder, zo zoon is Riek
Schagen, erg bekend door haar rol van Saartje in Swiebertje.
Rita Hovink in Goeie ouwe koffer
grammofoon.
Prijs voor
NOS-muziek
(Van onze radio- en tv-redac-
(ie)
HILVERSUM Op het Ro
strum of composers, het con
cours voor radio-muziekop
namen, dat van 7 tot 12 mei
door de Unesco voor de twin
tigste maal in Parijs is geor
ganiseerd, heeft de door de
NOS ingezonden compositie
To you van de Nederlandse
componist Peter Schat een
derde prijs behaald. Voor
het Rostrum of composers
waren 77 werken ingezonden
door 31 landen. To you werd
vorig jaar voor het eerst uit
gevoerd tijdens het Holland
Festival. Het werd uitge
voerd door een instrumentaal
ensemble o.l.v. de componist
en met vocale medewerking
van Lucia Kerstens, mezzo
sopraan.
Van onze omroepcorrespondent.
HILVERSUM De samenstellers
van het radioprogramma Van
twaal tot twee hebben besloten
het KRO-huisorkest in zijn geheel
te vervangen. Dit in tegenstelling
tot eerdere plannen het zes jaar
oude orkest te ontbinden en het
met een groot gedeelte van de
oude bezetting opnieuw samen te
stellen. Ook de kleine samenstel
ling van het KRO-huisorkest, dat
als Boertjes van Buuten In het
tv-programma MIK optrad en de
aankomende artiesten In Spring
plank begeleidde, keert het komen
de seizoen niet terug. Bij de musi
ci heerst hierover ernstige ge
griefdheid.
De beslisssing werd genomen om
dat het zes jaar oude repertoire
niet meer bij de luisteraars zou
aanslaan. Men zocht een nieuw
repertoire dat echter door de oude
bezetting (de gemiddelde leeftijd
is 55 jaar) niet uit te voeren zou
zijn. Ook zouden er voor het hui
dige KRO-huisorkest geen
nu een nieuw KRO-huisorkest ge
vormd worden dat op alle vijf uit
zendingen van het programma
Van twaalf tot twee zal spelen en
vcor de televisie zal optreden in
de nieuwe versie van MIK. Piet
Zonneveld werd aangetrokken als
nieuwe dirigent, een man die bij
de VARA, AVRO en de TROS zijn
sporen al verdiende. Jo Budie, de
huidige dirigent, kreeg in het
nieuwe orkest een baan als accor
deonist aangeboden, die hij wei
gerde.
Slechts vier oude huisorkestleden
:s een plaats in het nieuw samen
te stellen KRO-huisorkest aange
boden. Het is echter twijfelachtig
of zij deze vacature zullen accep
teren. Uit solidariteit met hun col
lega's zijn de vier „uitverkore
nen" voorlopig niet van plan ja
op de aanbieding te zeggen. Het
is namelijk een erg zure appel
voor de rest. waarvan sommige
musici al 25 jaar eerst in vaste
dierst en later als free-lance aan
de KRO verbonden waren,
"e. l-.atste woord over deze zaak
is nog niet gesproken. De gedu-
ic 'rn van het huidige
KRO-huisorkest hebben de groeps-
de programmaleiding en
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Guus, de kangeroe
19.10 De Stratenmakerop zee
show
19.30 Het geheim van de
Blauwe Sprinkhaan
19.45 Zelf uw kind zwemmen
leren
20.00 Journaal
20.21 Ironside, politiefilm
21.15 2 voor 12, quiz
21.55 Een klein uur: U, autis
tisch gedrag
NOS
22.45 Den Haag vandaag
22.55 Journaal
23.00 Kijk op kans (teleac)
19.30
20.00
20.21
20.25
21.20
22.10
22.50
22.55
23.00
De geheime schatten va
de Rode Zee, jeugd
Zo moeder, zo zoon, spel
Journaal NOS
Laten we wèl zlin, milie
Goeie ouwe koffergram-
mofoon, muzikale show
Adam Smith, filmserie
Hier en nu, actualiteiten
Dag, dag
Journaal NOS
Hier en nu special, over
gereformeerden
België/Nederlands
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
18.00 De Fabeltjeskrant
18.05 Follyfoot, jeugd
18.30 Tienerklanken
19.05 Kijk en kook
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen
19.45 Nieuws
20.10 De familie Strauss,
filmserie
21.00 Verover de aarde,
wetenschappelijk
21.50 De nieuwe lidstaten v
de EEG, Noorwegen
22.40 Nieuws
NEDERLAND
NOS
10.45 Schooltelevisie
AVRO
17.00 Bibelebons, jeugd
NOS
18.15 Ti-Ta-Tovenaar
18.25 Journaal
18.35 Van gewest tot gewest
19.05 Socutera
19.10 Finale Europa Cup II,
Leeds United—AC Milan
20.00 Politieke uitzending DS'70
20.10 Finale Europa Cup II,
2e helft
21.05 Journaal
21.10 Tarzan en de meerminnen,
film
22.25 Kijken naar kinderen
22.50 Den Haag vandaag
23.05 Journaal
23.10 Olympia's ronde van
Nederland, verslag
23.20 Recht op de burger af
(teleac)
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Jonge mensen op weg
naar het concertpodium
20.00 Journaal NOS
20.21 Roberta Flack, show
21.10 Cade's County, politiefilm
KRO/RKK-IKOR
22.00 Kenmerk
IKOR
22.05 Soevereiniteit in eigen
kring
22.35 Journaal NOS
22.40 Hoe word ik de compute:
de baas (teleac)
BELGIë NEDERLANDS
NEDERLAND II
17.00 Jevanjong
18.40 De Fabeltjeskrant
18.45 Korte film
18.55 Politieke tribune
19.10 Voetbal
21.00 De gouden reus van
Montreux
21.40 Konfrontatie, opera
22.25 Zoeklicht
22.30 Horen en zien
22.50 Nieuws
HILVERSUM 1
Vanavond: muziek, vrolijkheid
vérstrooiing. 22,30 Nieuws. 22.40 Ra
diojournaal. 22.50 (S) Er floot een
vogel in 'de wel. 23.55-24.00 Nieuws.
uit Goethes Faust, Schumann, uit
voerd door koor van Wandswo
School. The Aldeburgh Festival 5
fen.S 21.40SHallo.a.m storing. ^Ramp
Jaar. klankbeeld. 22.50 Overwegi)
23.00 Popmuziek. 23.55-24.00 Nieut
HILVERSUM 3
HILVERSUM 2
18.02 Joost d(
J1.00 Ni
Jazz Blues. 22.00 Ni<
Popreconstruetie. 22.55 Mededeiii
0.55—1.00 Nieuws.
HILVERSUM 1
Muziek bij het ontbijt. (7.25-7.30 Van
de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8Tl Dln-
Schoolradio: 10.45 Voor de kleuters
en om 11.00-11.02 Nieuws. 12.00
Weert - Centraal: gesprekken. 13.00
Nieuws. 13.11 Dingen van de dag.
13.25 Muziek van gisteren: licht pla-
tenprogramma. 14.00 (S) Speelruim
te - hedendaags programma vol
goede jeugdherinneringen. (16.00-
16.02 Nieuws). 17.00 (S) Overijssels
Blanskwintet: moderne muziek.
17.15 (S) Amsterdams Planotrio:
moderne muziek. 17.35 (S) Prome
nade Orkest: moderne muziek. 17.55
Mededelingen.
NOS: 14.10 Vonken onder de as: N<
derlandse volksverhalen en volksge
bruiken. 14.30 (S) Aspecten van
kamermuziek. 15.30 Nieuws. 15.
sprekende minderheid. 16.30 <S> Eu-
rolicht: orkest van de Sender Frr"
Berlin. 17.00 Jazz uit het hlstori
archief: oude Jazz. 17.20 Overheidst
voorlichting: Tekst en uitleg - een
driewekelijkse rubriek van het mi
nisterie van Onderwijs en Weten
schappen. 17.30 Nieuws. NCRV:
17.32 (S) Hier en nu.
UM 3
HILVERSUM 2
10.00 (S) Kaboutertijd.
10.30 Nieuws. 10.33 (S) Voor de
Jaardenprogramma. 1155 Mededelln-
lVRO: 7.00 Nieuws. 7 02 Steevast.
(8.00 Nieuws. 8.02-8.05 Radiojour-
naai.) 9.00 Nieuws 9.03 De negen
uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 <Sl
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. <11.00 Nieuws)
12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal.
12.06 (Si Zet 'm op. (13.00 Nieuws.)
Zijtveld. (16.00 Nieuws.) 17.00
De KRO-Gamma-uitzending
„Rusteloze aarde" plaatste ons
voor een probleem. Het was,
wat je noemt, een „moeilijk"
programma, dat heel wat kennis
vooronderstelde om er echt iets
van te kunnen opsteken.
Op zichzelf is dat natuurlijk
geen bezwaar, zeker niet omdat
Gamma als alternatief stond
van Peyton Place, de even on
verbiddelijke als oneindige kra
ker die kijkers aantrekt ais een
kaarsvlam met motten doet.
Maar de KRO vatte het pro
gramma bepaald niet als een
„stopper" op. De BBC-documen-
tairc kreeg een eigen bewerking
van Joop Rcinboud, die zijn
commentaar zelf voorlas.
En daar komt onze vraag: was
het originele BBC-programma
moeilijk? Is de Britse kij
ker meer ingesteld op „zware"
programma's en was daarom
een gesimplificeerde nederland-
se versie nodig?
Omdat we de originele versie
niet kennen zijn dat vragen die
onbeantwoord zullen blijven.
Vooralsnog kunnen we niet in
zien dat een goed BBC-program
ma een bewerking nodig heeft
waarbij de presentator kramp
achtig doet of hij het zonder
spiekbriefjes kan stellen
Bij AVRO's Televizier-magazine
vond het omgekeerde plaats.
Voor het Watergate-schandaal
werd een goede „koop" ge
bruikt, interview met Daniel
Ellsberg. Dat werd normaal ge
bracht met ondertiteling. Maar
het werd goed geactualiseerd
door heel-kort de jongste ver
wikkelingen er aan toe te voe
gen.
Televizier stak toch weer goed
in elkaar: Lekker achter het
nieuws ook met „Skylab" en
met echte magazine-onderwer
pen ais het gesprek met Vasovic
en een mini-documentaire over
de Noord-Oost-Polder.
Erg levendig was de wijze
waarop een „staking" aan een
Rotterdamse middelbare school
werd aangepakt, zij het dat de
betrokken redacteur al te veel
partij koos om het verslag nog
een zweem van objectiviteit te
geven. We g.loven dat de man
gelijk had, maar zijn aanpak
maakte het bewijs ervan onmo
gelijk.
Lage citers
voor
Van Onderen
(Van onze radio- en tv-reda'c-
tie)
De kijk- en waarderingscij
fers voor het vijf uur du
rende programma Van On
deren op Paaszaterdag
zijn lager uitgevallen dan
de VARA zelf had ver
wacht.
Naar het middagprogramma ke
ken slechts 100.000 mensen. Het
avondprogramma met 'n^r*
?\vr, met minister Boersma en
De Boon is iets meer bekeken-
Het kijkcijfer liep op tot 800.000.
De waardering ligt op 64. De
VARA zal de cijfers nog verder
uitdiepen.