Puur plezier bij Ivo de Wijs Film over leven koningin Juliana Vittorio de Si ca TIJDLOZE REGISSEUR, CHARMEUR EN ACTEUR TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND TERUGBLIK 'PAGINA 2 DINSDAG 8 MEI Men ziet het de grijze, steeds beminnelijk glimlachende Vittorio de Sica niet aan, dat hij op 7 juli 71 jaar wordt. Als is hij niet meer zo slank als tien jaar geleden, hij be weegt zich nog steeds met een katachtige lenigheid die menige „nog-niet-65-plusser" hem benijdt. De Sico is een tijdloze charmeur, die on danks zijn zilvergrijze haren ook nu nog best de rol van jeun premier zou kunnen spelen. Toch begon hij in 1928 zijn ac teercarrière met het uitbeel den van hoffelijke oudere he ren. Pas toen men hem rol len gaf die meer met zjn toenmalige leeftijd overeen kwamen, werd hij voor de film ontdekt en in de jaren dertig konden de Italianen hem in talloze romantische niemandalletjes bewonderen. Buiten de grenzen van zijn- land echter kende niemand hem- Toen in de bezettings jaren de Duitse overheerser slechts de vertoning van Duit se. Italiaanse of Duits na-ge- synchroniseerde Franse films toeliet kon ook het Ne derlandse publiek kennis ma ken met deze De Sica in een aantal „Winkeldochters" die onder normale omstandghe- den ons land nooit bereikt zouden hebben. Deze onopval lende mooie jongen van het witte doek had echter een verrassing in petto. Toen de Tweede wereldoorlog het verslagen en door vriend en vijand leeggeroofde Italië moeizaam weer een filmpro ductie op poten trachtte te zetten met alle bescheiden middelen waar het nog over beschikte sprongen meteen twee namen naar voren: Ro- berti Rosselini en de inmid dels tot regisseur gepromo veerde Vittorio de Sica. In tegensteling tot de grote filmspektakels uit de dagen van Musolini, greep dit twee tal naar de macht met het verfilmen van eigentijdse onderwerpen. Daarvoor ko zen zij geen acteurs, maar namen gewoon mensen van de straat, die en Italianen zijn nu eenmaal geboren ko medianten vaak tot ver bluffende spelprestaties kwa men. De filmwereld stond meteen klaar om dit voor een appel-en-een-ei-werken, ontdaan van alle glamour een naam te geven „Neo realisme". Pas later kwam men tot de ontdekking, dat Luchino Visconti dit tweetal eigenlijk lang voor geweest was met zijn verfilming van James M. Cain's „The Post man always rings twice" in 1942 onder de titel „Osessio- Op KRO-scherm De KRO-televisie brengt deze weken onder de verzamel naam „Vittorio de Sica, ac teur en regisseur" een aan tal van deze films op de buis, die De Sica's naam hielpen vestigen. Daarbij zijn z'n befaamde „Fietsen dieven" en gisteravond nog „Umberfo's D", maar helaas niet de Sica's misschien meest gave werk „Schoen- poetsertjes". Uit een iets latere periode stammen het speelse „Won der in Milaan" en het poëti sche filmpje „Het dak". Van de twee films, waarin we De Sica nog eens als acteur te zien krijgen, is eigenlijk al leen Leonide Moguy's „Mor gen is te laat" met een piep jonge, nu inmiddels overle den, Pier Angeli die zich toen nog Annamaria Pieran- geli noemde, belangrijk. „Brood, liefde en fantasie" was zoals iedereen voor zich zelf nog eens kon constate ren alleen maar zo'n nie mendalletje, waarin De Sica nog geregeld bleef optreden om aan geld voor zijn eigen films te komen. Maar evenals met Roberto Rosselini ging het met De Sica als regisseur mis. toen men hem een écht budget gaf om mee te werken. Afge zien van een enkele uitschie ter als „Twee vrouwen" met Belmondo en Sophia Loren en de twee jaar geleden in Berlijn met de gouden beer bekroonde „Tuin van de Fin- ze Contini's" heeft Vittorio de Sica ons als regisseur weinig belangwekkends meer te vertellen gehad. Het be gon eigenlijk al in 1954 toen hij met dure sterren als Jen nifer Jones en wijlen Mont gomery Clift zijn „Stazione termini" maakte en werd het duidelijkst in commercieel gemaakte, maar van iedere esprit gespeende films als „Seven times women" met Shirley Maclaine. Ondanks het feit, dat zijn late re films steeds minder in goede aarde gingen vallen, VITTORIO DE SICA bleef Vittorio de Sica vrien delijk lachend, een graag ge ziene gast op belangrijke fes tivals, zich gracieus en altijd even voorkomend tegen ie dereen bewegend in het ge woel, als had hij er en hij alléén de allerbeste film lopen. Een man terend op zijn roem uit de jaren van kort na de tweede wereldoor log, doch daar op weergaloze wijze dan ook gebruik van makend. En wie kan het dan schelen dat deze gentleman onder de soms zo nukkige filmmakers eigenlijk al lang over het toppunt van zijn roem heen is? Otto Milo Willeke van Ammelrooy als de verwaarloosde taxichauffeur Willem Bernhoorn in Waaldrecht Ivo de Wijs, van oorsprong een goedlachse Zeeuw die in Amsterdam een carrière in de kleinkunst zocht, vond daar drie men sen, die bereid waren met ziel en lichaam achter hem te gaan staan en daarnaast in staat bleken afstand te nemen van hun ei gen serieuze inbreng. In hun programma, vanavond op de tv, pakken zij niet meer of minder aan dan de Wortels van het kwaad. Een hele opgave, die er op lijkt dat de kij ker een boodschap te verwerken zal krij gen. Maar de enige boodschap is puur ple zier. Het cabaret van Ivo de Wijs is vooral goedlachs. Er straalt iets Zeeuws in door, het land waar het leven nog goed is. Ivo de Wijs zelf, Aggie Terlingen, Pieter Nieuwint (piano) en Richard Fritschy heb ben o.l.v. Nico Knapper met veel zorg aan de beweging gewerkt, maar omdat zij nog al eens teruggrijpen op de literaire teksten van drs. P. zit er wat weinig plastiek in dit cabaret. Eigen beeldend vermogen komt te zelden aan bod, maar zij zingen solo en in ensemble voortreffelijk, zodat er heel wat van hun badinerende bedoelingen goed overkomt. Drs. P. heeft van deze mensen eens gezegd, dat zij opgewekt en zorgeloos te werk gaan, soms wat primitief recht door zee zijn, maar indruk maken, omdat zij gelo ven in wat zij doen. Zij hebben zoveel ple zier in hun werk, dat de kijker van de weeromstuit er ook schik in krijgt. Het ca baret van Ivo de Wijs straalt levenslust uit, zelfs in de moderne onderwerpen, die voor een breed publiek misschien wel eens als iets te gewaagd kunnen overkomen. Ned. I, 21.40 uur. tesuncen Stratemaker op zeeshow Erik Engerd, de deftige dame en de strate maker zijn weer present in de eerste afle vering uit de tweede Stratemakeropzee- show-serie. Vanavond spektakel rond het onderwerp „mooi en lelijk". N/d. I, 19.10 uur. (Van onze omroepcorrespondente) HILVERSUM De NOS zal 4 september ter gelegenheid van het 25- jarige regeringsjubileum van koningin Juliana o.m. een 75 minuten durende kleurenfilm uitzenden over het leven en het werk van de koningin. Men wil met deze film, waarvan de opnamen een jaar in beslag namen het Nederlandse volk een kijkje geven achter de schermen van Soestdijk. De film zal ongeveer hetzelfde karakter hebben als de film, die eveneens ter gelegenheid van een regerings jubileum werd gemaakt van het Engelse vorstenhuis. Het kijkje achter de schermen wordt gegeven via interviews met au toriteiten, die de koningin in haar dagelijks Werk meemaken en door gesprekken met leden van het Koninklijk Huis. Voor een ge sprek met prinses Christina ging men naar Canada. De film heeft een heel eigen karakter door de openhartige gesprekken met de ko ningin zelf. Het is de eerste maal overigens dat hare majesteit van dit medium gebruik maakt om in de openbaarheid te treden. De gesprekken gaan over de monarchie, het mogelijke aftreden van de koningin en de vrijheid waarmee de vier prinsessen werden op gevoed. Een vrijheid die leidde tot de doorbraak van een aantal tradities als de keuze van een partner, de religie en de manier leven van de prinsessen. De film begint met het staatsbezoek aan Joego-Slavië en eindigt met de wintersportvakantie die de koninklijke familie in maart van dit jaar in het Oostenrijkse dorp Lech hield. Verder wordt uitgebreid aandacht besteed aan de moeilijkheden rond de onafhankelijkheid van Indonesië, aan de watersnoodramp in 1953, aan de verandering die Nederland in die 25 jaar onderging en aan het dagelijks werk van de koningin, de recepties, de staatsbezoeken, het ondertekenen van wetsvoorstellen, de regeringscrises en de positie van de konin gin boven alle partijen. De film laat zien hoe de Chinese ambassa deur zijn geloofsbrieven overhandigt, hoe hare majesteit het sprook je Hans en Grietje aan haar kleinkinderen voorleest en hoe prins Willem-Alexander een portret maakt van zijn grootmoeder. De film kan gezien worden als een historisch werkstuk over een van de nog weinig overgebleven koningshuizen in Europa. Waaldrecht t cabaret-club van Ivo de Wijs Willem Barnhoorn heeft van zijn laatste cen ten een taxi gekocht, die hij voor een deel nog moet afbetalen. Dag en nacht post hij voor het station om klanten te winnen en de verdiensten lopen ook aardig. Zijn mooie vrouw komt echter aandacht te kort. Een derde komt in het spel. De hoofdrolspelers zijn Frits Lambrechts, Willeke van Am melrooy en Rutger Hauer. Ned. I, 20.21 uur. Ben ik daarom te min? In een ombudsman-special wordt de camera nog eens gericht op de sociale werkplaat sen, waar in het oog van veel mensen al leen zakjes worden geplakt. Een misvat ting, die in deze documentaire uit de weg wordt geruimd. Ned. I, 22.20 uur. Zo vader, zo zoon Riek Schagen, Judith Bosch, Barend Barendse en een gast proberen onder leiding van Ge rard van den Berg de juiste vader bij de zoon te passen. Ned. II, 19.30 uur. Adam Smith Dominee Smith geeft in Zuid-Afrika een in terview voor de televisie. Zijn oprechte uit spraken worden slecht ontvangen. Ned. II, 21.15 uur. Interesse voor Kijk op Kunst neemt toe Van onze radio- en tv-redaktie HILVERSUM - De kijkdichtheid van het NOS-televisieprogram- ma „Uit de kunst" bedroeg in het eerste kwartaal van 1973 8.7 procent (1 procent is 100.000 personen); gemiddelde waarde ring 65. In het vierde kwartaal 1972 bedroeg de kijkdichtheid 6.3 procent; de waardering 63. Dit blijkt uit een onderzoek van de afdeling kijk- en luisteronder zoek van de NOS. Van de kij kers naar „Uit de kunst" had gemiddeld 83 procent het voor gaande programma gezien; 10 procent van het kijkerspubliek bestond uit mensen met een sterke interesse in kunst; 10 procent van degenen die naar „Uit de kunst" kijken zijn jon ger dan 20 jaar; 40 procent is ouder dan 50 jaar. De helft van het kijkerspubliek is afkomstig uit de laagste sociale klasse, ongeveer 40 procent uit de middengroepen en een kleine 10 procent uit de hoogste sociale klasse. Een kleine 70 procent van het publiek van „Uit de kunst" heeft uitsluitend lager en/of hoger beroepsonderwijs gevolgd. Ongeveer 55 procent is afkomstig uit de middelgrote en grote steden. De waardering voor „Uit de kunst" ligt bij mensen met een sterke of matige interesse in kunst iets hoger dan bij de doorsnee-kijker. NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Guur, de kangoeroe 19.10 De stratemakeropzeeshow 19.30 Het geheim van de blauwe sprinkhaan 19.45 Zelf uw kind zwemmen Ie- 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 19.30 Zo vader, zo zoon, vrg spel 20. .00 Journaal .21 Waaldrecht, tv-spel 1.15 Koning Klant 1.40 De wortels van het kwaad, cabaret 2.20 Ben ik daarom te min?, documentaire 5 2.50 Stichting Socutera 3-05 Den Haag vandaag 3.15 Journaal 3.20 Kijk op kans (Teleac) NEDERLAND II 8.45 Ti-Ta-Tovenaar 21.15 Adam Smith 22.05 Hier en nu 22.45 IJE-Rotterdam zingt 22.55 Journaal 23.00 Spaans (Teleac) België/Nederlands 18.00 De Fabeltjeskrant 18.05 Follyfoot 18.30 Tienerklanken 19.05 Alledag 19.35 Zoeklicht 19.45 Journaal 20.10 De kleine waarheid, serie 21.10 Giacomo Balla en heil turisme, documentaire 22.00 Gastprogramma. Het \f woord 22-30 Journaal NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie NCRV 17.00 Kijkkast, kinderprogram ma NOS 1 1S.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 20 00 Journaal 20.21 Politieke uitzending, CHU 20.31 John Goldfarb kom terug, klucht 22.10 Dames gaan voor 22.35 Studio Sport 23.00 Den Haag vandaag 1 23.10 Journaal NEDERLAND I! NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Eddy ready go 19.50 Meeleven 20.00 Journaal 20.21 Angst van een politielij speelfilm 21.25 Huisconcert KRO/RKK-IKOR 22.00 Kenmerk 22.45 Journaal 22.50 Hoe word ik de comj de baas? (Teleac) BELGIÈ/Nederlands 17.00 Jevanjong 18.40 De Fabeltjeskrant 18.45 Tekenfilmtrein 18-55 Uit de dierenwereld 19.20 Politieke tribune 19.35 Zoeklicht 19.40 Weeroverzicht 19.45 Journaal 20.10 Dubbeldekkers 20.35 Tienerklanken 21.00 Confrontatie, actueel 21.45 Horen en zien, uitgaat 22.05 Journaal HILVERSUM I Koninklijke Mar teurs musiceren: Accordeon 19.30 Vanavond: muziek, vrc en verstrooiing. 22.30 Nieuw Radiojournanl, 22.50 (S) Vf laat: actueel programma m ziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 8.00 (S) Licht orkest met soliste 18.19 Uitzending van de Volkspar voor Vrijheid en Demokratle. 18. aan. NOS: 19.50 Den Haag KRO: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Rat philharmonlsch orkest: HILVERSUM III 19.02 Tor Nieuws. 20.02 Nashville. Nieuws. 21.02 Jazz Blues Nieuws. 22.02 PopreconstructU Arsene Lupin in actie Rond de Franse schavuit Arsène Lupin wordt opnieuw een tv-se- rie gemaakt. De gentleman-ban- diet uit de boeken van Maurice Leblanc wordt gespeeld door George Descrières van de Co- médie Frangaise. Zijn tegen speelster op het strand van Etretat is Clause Degliame. HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag woensdag! Mgzlek bij het ontbijt. (7.25—7.3C ïdloweek- voensdagochtend. met om: 9.15 Ko ning Klant: 9 35 Waterstanden: 9.40 Schoolradio: 10.45 Voor de kleuters en 11,00—11.02 Nieuws. 12.00 Hoorn Centraal: gesprekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Licht ensemble met zang- solisten 13.45 Gesproken portret. 14.00 (S) Speelruimte, hedendaags programma vol goede Jeugdherinne ringen. (16.00—16.02 Nieuws). 17.00 (S) Bariton en plano: moderne liede ren, 17.15 (S) Nederlands Studenten Orkestmoderne en klassieke mu ziek. 17.55 Mededelingen. IJes en balladen. 14.3* van de kamermuziek. 15.1 15.33 Meer over minder: i de sprekende HILVERSUM III. HILVERSUM II. 7.41—8.00 Aktua: 8.30 Nieuws; 8.36-8.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Kabou- tertljd. 10.30 Nieuws. 10 33 (S) Voor Zljtveld. (16.00 Nieuws). Nieuws. 1703 Radiojournaal. 179 Postbus 700: verzoekplatenprograra De maandagavond is zo langza merhand de avond geworden van de serie-kijker. Op de maandag liefst geen visite, want we willen zo graag weten wat er verder met de familie Ashton gebeurt en hoe het verder ver gaat in Peyton Place. Sommige omroepen proberen daar nog wat verandering in te brengen met iets nieuws, maar het is een uitgemaakte zaak, dat men na zoveel afleveringen niet wil mis sen hoe het verder met oom Sef- ton gaat en wat voor ellende zich nu weer in Peyton Place af speelt. De overige programma's hebben zich daar op afgesteld. Vittorio de Sica's „Umberto D" - wel wat verouderd maar nog steeds minder mechanisch gere construeerd dan de bekende te levisieseries deed ons meer dan Prof. Zijlstra in Spreekuur In het KRO-radioprogramma Spreekuur, vast onderdeel van het pro gramma Interlokaal, heeft Fons Disch vrijdagmiddag 11 mei een gesprek met de president-direkteur van de Nederlandse Bank, prof. dr. J. Zijlstra. De luisteraars kunnen tevoren vragen inzenden of deze tijdens de uit zending telefonisch stellen. De vragen worden door Fons Disch ter beantwoording aan prof. Zijlstra voorgelegd. Het gesprek wordt af gewisseld met muziek naar de keuze van de geïnterviewde. Hilversum 2, 16.00 uur. de aflevering van de serie „Caij non" die ook nu weer door een te gecompliceerde intrige erj „bedacht" was en een zekeri gladheid demonstreerde die di kijker eerder afstoot dan aan trekt. Datzelfde was het geva met het programma, waarin eet jong kunstenaar zich zo willens en wetens afzet tegen de omge ving waar hij vandaan komt Het meest positieve op deze avond vol negatieve of onpartij dige geluiden had misschien nog later op de avond kunnen komen toen het probleem van de vele onverhuurde kantoor ruimten ter spra-ke kwam Daar was echter geen tijd meer voor in „Achter het nieuws". Een zeldzaam - of voor de maandag niet zo zeldzaam - avondje van gezapig amusement dat in de staart een heel klein tikkeltje sociale kritiek had kunnen heb ben. Een zoethouwertje voor de massa, die zich verkneutert om nog eens „Peyton Place" te zien en zich dan verlustigt in het ge voel dat het bij ons nog zo rot niet is m Ad. Int. Yke Viersen, cello en Peter Vis ser, piano, concerteren op zon dag 13 mei tijdens een Koffie-1 concert" in Steenvoorde te Rijs wijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2