Wim en Kees
op zoek
naar zichzelf
Italiaans
neo-realisme
in Umberto D
Barend
speelt
de VPRO
parten
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 7 MEI 1973
Kees de Bie op zoek naar Wim van Kooten.
Wim de Bie en Kees van Koo
ten, het duo dat in het Gat van
Nederland momenteel op zoek
is naar de eigen identiteit onder
het motto: Wij zien het niet
meer zo zitten op de linkse
toer in deze van zichzelf ver
vreemde maatschappij, hebben
het vaste voornemen gemaakt
nog een tijdje op zoek te blij
ven naar zichzelf.
Zij doen dit in steeds andere
rollen, maar telkens zo, dat de
kijker met het verontruste ge
voel komt te zitten, dat de le
vens van Wim de Bee en Kees
vastgelopen zijn.
Wim de Bie: „Daar zou ik je
hele verhalen over kunnen ver
tellen, net als Kees trouwens,
waarbij we zouden kunnen ont
hullen in hoeverre we dat nou
spelen en/of in hoeverre de
kijker de werkelijkheid om
trent onszelf krijgt voorgescho
teld. Maar we laten dat liever
in het midden. In onze Gat-rol
len zit een hoop fictie, bedrie-
gelijke schijn, een vervalsing
van onszelf, die zeer dicht bij
de werkelijkheid ligt. We be
wegen ons in een uitermate ijl
grensgebied met een zeer gril
lig verloop. Wijzelf tasten die
grenzen voortdurend verder af.
Hoever kunnen we gaan?
Waar moeten we terugnemen?
Waar begint Wim en eindigt
Kees? Wij weten het niet en de
kijker mag het niet weten. Ie
der mens is van tijd tot tijd op
zoek naar zichzelf. Dat zijn fa
sen in je ontwikkeling. Daar
zitteh wij nu middenin. Mis
schien zijn we wel wie we zijn.
Dat kunnen we nu nog niet
zeggen. Wij betrekken de kij
ker in deze vraagstelling om
trent onszelf.
We geven steeds meer van
onszelf bloot. We geven de kij
ker kans diep in ons te tasten.
Maar omdat we artiesten zijn.
spelen we dit natuurlijk wel.
We spelen het zelfs uit. Dit
mag je beschouwen a)s een
hele nieuwe lijn in ons optre
den, die we voorlopig niet los
willen laten. Die lijn heeft zich
in het afgelopen seizoen in het
Gat ontwikkeld en die willen
we verder doortrekken in het
volgende seizoen, wanneer we
met Ad 's Gravesande in zee
gaan, die de produktie van het
Gat overneemt van Hans Kei
ler. Daarom geven wij op dit
moment liever geen inter-
vieuws. In intervieuws praat
je over jezelf, maar om
dat we niet weten wie we pre
cies zijn zouden wij niet weten
over wie we zouden moeten
praten. Daar heeft de lezer
dus ook erg weinig aan".
Op 24 mei gaat voor dit sei
zoen hef laatste Gat van Ne
derland op de buis. Hierin zul
len Wim de Bee en Kees van
Kooten opnieuw zichzelf analy
serend onthullen, in andere
rollen weliswaar dan hun eigen
persoonlijke rol in deze mis
moedige samenleving, maar
vanuit die ról zichzelf inlevend
in zichzelf.
Na die laatste uitzending zal
men ze in geen drie maanden
meer kunnen waarnemen in
het openbare leven. De heren
trekken zich terug om een
nieuwe -bescheurkalender van
1974 samen te stellen. En om
in contemplatie verder naar
zichzelf te zoeken. Wellicht tre
den zij uit dit proces ooit te
voorschijn als het duo Wim
van Kooten en Kees de Bie.
Willeke raakt in
vijf sprookjes het
lieve meisjes image kwijt
Willeke Alberti, die zich in De Kleine Waarheid tot een echte ac
trice ontpopte, gaat weer toneelspelen. Echtgenoot Joop Oon
heeft het idee geopperd om sprookjes te spelen voor de televis:
Een gedachte, die de AVRO dankbaar heeft geaccepteerd. I
sprookjes Blauwbaard, de Sneeuwkoningin, het Varkenshor
stertje, het meisje met de Zwavelstokken en Vrouw Holle zijn
genomen in het jubileumpakket, dat de AVRO rond de vijftig
verjaardag in september wil uitzenden.
Tegenspeler van Willeke, die in alle sprookjes een rol vervult,
Vrouw Holle zelfs twee, wordt Jeroen Krabbé, de jeune prem
van het Nederlandse tv-toneel. Plaats is ook ingeruimd voor Wh
van der Brink, Nell Koppen en waarschijnlijk Coen Flink, die
voor zijn aandeel uit Frankrijk moet overkomen. De opnamen
beginnen eind mei. Willeke is erg enthousiast over haar rollen.
„Ik ben blij dat ik ook lelijke rollen ga spelen. Van dat lieve
meisjes-image wil ik af. Ik wil ook wel eens een nare heks of
een vervelende vrouw zijn."
Esther Galil
nieuwe ster
in showbiz
We hebben allemaal van haar
•innen genieten. We hebben
-.ar in het zondagmiddagpro-
ïnima NOS-kiosk "den zingen
in het VARA-radioprogram-
Varia hoorden we haar ge-
:hten uiten over de wereld
.ar we met z'n allen op le-
n. Esther Galil, het Israëli-
he zangeresje. Wie is deze
ieuwe ster aan de blauwe he-
nel van 'de showbusiness?
Esther Galil is een Israëlische
met een Spaanse vader en eep
Marokkaanse moeder. Zij werd
in het dorpje Safi in Marokko
geboren, als jongste telg van
een gezin dat maar liefst
twaalf kinderen telde. Esther
heeft de datum van haar ge
boorte noch het jaar waarin ze
ter wereld kwam ooit geweten.
Volgens de overleveringen
moet ze zo tussen de 21 en 23
lentes tellen. Maar wat doet
dat er eigenlijk toe. Ze is mooi
en zingt niet onaardig.
Esther was nog maar een
klein meisje toen haar vader
overleed. Niet veel later werd
het gezin Galil weer getroffen.
Moeder werd ernstig ziek en
kon niet meer voor haar
twaalf kinderen zorgen. De
kleine Esther woonde daarna
bij haar oom. een broer van
haar moeder. Na enige jaren
studie in Tanger en Tel Aviv
ging Esther, zoals zovele Is
raëlische schonen in een kib-
boetsj werken. Ze hield het er
een half jaar uit. Ze komt dan
in aanraking met de muziek
van Janls Joplin, Ray Charles,
Aretha Franklin en The Four
Tops. Ze heeft nog maar één
wens: zangeres worden. Haar
expansiedrang brengt haar
naar Frankrijk waar de pla-
tenbonzen wel wat in haar
zien. Het eerste plantencon-
tract wordt ondertekend. Het
singeltje met Pour Gagner en
J'attends l'homme wordt uitge
bracht op de wereldmarkt en
blijkt niet onaardig aan te
slaan.
Het repertoire, dat Esther Ga
lil zingt, is nogal ongebruikelijk
voor een franstalige zangeres.
Het komt niet zo vaak voor
dat een fraaie verschijning als
deze Israëlische schone zich
toelegt op de rythm-, blues- en
rockklanken van de Ameri
kaanse groten. Toch schijnt
het haar niet slecht af te gaan.
Het gekke met Esther is, je
adoreert haar of ze laat je Si
berisch. En dat is het enige
zwarte vlekje in haar carrière.
Want ze zou zo graag iedereen
met haar warme stem geluk
kig maken.
Willeke Alberti:
De VPRO heeft een koekje van
eigen deeg te eten gekregen.
De Barend Servetshows, die
bij veel kijkers in het verkeer
de keelgat zijn geschoten, heb
ben de VPRO een image opge
plakt, die nog steeds nawerkt
en voor de andere activiteiten
op sociaal terrein een handicap
van betekenis vormt.
De VPRO, die graag maat
schappijkritisch te werk wil
gaan, startte in februari met
een serie over de problematiek
van de boer in Nederland.
Schaalvergroting, de landbouw-
sanering, het plan Mansholt
en dergelijke. Een positieve
aanpak, waar menige boer het
mee eens was. Toch was het
aantal reacties van de boeren
niet groot. Slechts 120 brieven
bereikten de VPRO, die een
grotere respons had verwacht.
Veel boeren wilden zelfs pas
na een lange aarzeling aan het
programma meewerken.
Na peiling van de betrok
ken boeren bleek er sprake
van een duidelijk Barend Ser
vet-effect., dat kernachtig door
de boeren omschreven werd
met: „Tegelijk boeren uit de
stront halen en via de beeld
buis de mensen er weer in la
ten trappen, dat gaat te ver".
Duitsland
gek op Ned.
artiesten
De Duitse Tv blijft verzot op
ons theatertalent. Bij bosjes
verdwijnen ze voor eenmalige
optredens over de oostgrens.
In de live-show Kessel Buntes
vanuit het Friedrichstadt Palst
te Berlijn treden de Kamé's
op, het bekende clownsduo.
Toby Rix verschijnt gedurende
enige tijd in hetzelfde gebouw
in een variét -show.
Het publiek loopt storm voor
hem sinds hij in een Duitse
tv-show overweldigende waar
deringscijfers haalde. Hij
kreeg bij die gelegenheid de
zelfde benaming als de des
tijds beroemde Duitse midvoor
Uwe Seeler, nl. der Bomber.
De Hollandse Como-brothers
gaan in juli optreden in Duits
land.
Marij Osmond
zit nu ook
bij haar broers
De talrijke familie Osmond
blijft in het nieuws. Onlangs
sloot zusje Mary (13) zich bij
haar broertjes aan, zodat nu
alle kinderen van de muzikale
familie wat met de grote te
maken hebben.
De twee oudste broers beharti
gen, zoals bekend de zakelijke
belangen van The Osmond
Brothers Als Try-out heeft
Mary, die zich voorheen alleen
op country and Western toe
legde een ballade met haar
broertje Donny gezongen. Vol
gens de mensen die het kun
nen weten een zeer geslaagde
opname. Wellicht is Mary al te
zien en te horen tijdens de op
tredens, die The Osmonds om
streeks juni/juli in ons land
van plan-zijn te houden.
Stripkwis
Adriaan Valk
Stripheld Kuifje is vanavond het Het tweede filmportret van jonge
onderwerp van de Stripkwis. kunstenaars, die zich niet door
Twee teams van twee deelne- de maatschappij laten inpakken
mers spelen om de punten. is van Adrian Valk, een muci-
Ned. I 19.30 uur.
zich pas laat tot de muziek aan
getrokken. Tot aan zijn zeven
tiende jaar werkte hij bij zijn
vader in een fabriek in zijn ge
boorteplaats Koog a.d. Zaan.
Het voorbijtrekken van een fan
fare inspireerde hem om aan
muziek te gaan doen. Hij kreeg
lessen nemen. Kort daarna
vroeg hij een beurs aan, die
hem werd verleend ondanks het
feit, dat hij de lagere school
niet had afgemaakt en geen
middelbaar onderwijs had geno-
Cannon
Adriaan Valk, 28 jaar oud, voelde toen een oude klarinet en ging Ned. II 20.21
Na zijn creatie als de enigzins ou
bollige politiechef uit „Brood,
liefde en fantasie" kunnen we
vanavond Vittorio de Sica als
regisseur aan het werk zien in
zijn uit 1952 daterende „Umber
to D". Het is de geschiedenis
van Umberto Domenico Ferrari,
een gepensioneerd amtenaar-
tje, dat in eenzaamheid en in
stille armoede zijn laatste le
vensdagen slijt. Het enige con
tact dat hij nog heeft is met een
dienstmeisje, die zelf in moei
lijkheden zit en met zijn hondje.
Als deze Umberto helemaal geen
uitweg meer ziet en zich voor
een trein wil werpen voelt het
hondje gevaar en loopt weg. Zo
redt hij het leven van Umberto,
die nu maar moet zorgen het
vertrouwen van het beestje te
rug te winnen.
Umberto D behoort tot de films
van De Sica, waarmee hij in de
jaren vlak na de tweede wereld
oorlog een reputatie opbouwde
ai* neorealistisch" regisseur.
Voor zijn hoofdfiguren haalde
hij gewone mensen van de
straat voor de camera en voor
een betrekkelijk gering bedrag
kwamen zulke meesterwerkjes
als „De schoenpoetsertjes",
„Fietsendieven" en deze Um
berto D tot stand. De vereenza
ming van deze oude afgeleefde
man komt in sobere beelden be
ter op de toeschouwer over dan
de thema's in de latere duurde
re films van De Sica,
hij een groter budget
paar zwaar betaalde st-
zijn beschikking kreeg.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Privè-detective Frank Cannon
speurt naar de ontvoerders van
Charles Lassiter, het zoontje
van een gouverneurskandidaat.
De jongen weet te ontsnappen,
maar van de zenuwen kan hij
niet meer praten.
Ned I 21.10 uur.
De familie Ashton
Freda heeft de knoop doorgehakt
en gaat met Ian trouwen. Op de
vooravond van haar huwelijk
heeft ze een vrijgezellenfuif,
waarop ook haar neef en jeugd
vriend Tony Briggs van de par
tij is.
Ned. II 19.05 uur.
Kunstenaarsverzet 1942-1945
rtell ook dit jaar wederom een
bedtag van 5000 gulden ter be
schikking van Amnesty Interna
tional voor hulp aan kunste
naars die om hun politieke
overtuiging vervolgd worden.
Wim van Beek bespeelt op zondag
13 mei he orgel van de Grote
kerk te Den Haag. Hij concer
teer i met werker, van Kellner.
C. Ph. Bach, Cesar Franck, Wi-
dor en van der Horst.
NEDERLAND I
NOS
18.45
18.55
AVRO
19.05
19.30
20.00
20.21
22.00
NOS
22.50
22.55
AVRO's Toppop
Stripkwis
Journaal
Peyton Place
Televizier-magazine
20.21 Adriaan Valk, musical
21.10 „Umberto D", speelfilm
van Vittorio de Sica
22.35 Tele-zet
22.40 Journaal
22.45 Recht op de burger af
(Teleac)
België/Nederlands
NEDERLAND I!
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 De familie Ashton
20.00 Journaal
18.00
18.05
18.30
18.50
19.10
19.33
19.38
20.10
19.45
20.20
21.45
22.35
De Fabeltjeskrant
De woudlopers, jeugdserie
Schooltelevisie
Korte film
Sporttribune
Zoeklicht
Weerbericht
Nationale Loterij
Journaal
Films voor de toekomst,
science fiction
Ten huize van Hubert
Lampo
Journaal
NEDERLAND I
NEDERLAND II
NOS
10-45 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Guur, de kangoeroe
19.10 De stratemakeropzeeshow
19.30 Het geheim van de blauwe
sprinkhaan
19.45 Zelf uw kind zwemmen le-
20.
.00 Journaal
0.21 Waaldrecht, tv-spel
1.15 Koning Klant
1.40 De wortels van het kwaad,
cabaret
2.20 Ben ik daarom te min?,
documentaire
i
2.50 Stichting Socutera
3-05 Den Haag vandaag
3.15 Journaal
3.20 Kijk op kans (Teleac)
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Dier en vriend
19.30 Zo vader, zo zoon, vragen-
spel
20.00 Journaal
21.21 Waar of niet waar? vra-
genspel
21.15 Adam Smith
22.05 Hier en nu
22.45 IJE-Rotterdam zingt
22.55 Journaal
23.00 Spaans (Teleac)
België/Nederlands
18.00 De Fabeltjeskrant
18.05 Follyfoot
18.30 Tienerklanken
19.05 Alledag
19.35 Zoeklicht
19.45 Journaal
20.10 De kleine waarheid, tv-
serie
21.10 Giacomo Balla en het fu
turisme, documentaire
22.00 Gastprogramma. Het vrije
woord
22.30 Journaal
HILVERSUM I
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 Ik verbind U door, praatje.
18.25 (SI Jazz Spectrum. NOS: 19.00
(S) Harmonie en fanfare ln Neder
land en Europa. 19.30 (S) Hobby-
scoop: een populair programma over
iet gesprei
en lichte gram-
mofoonmuzlek. 21.45 Uitgebreide re
portage. 22.25 Bond zonder Naam.
NOS: 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40
Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) NOS-
Jazz - Jazz ln aktie. 23.20 Close-up
Israël (I), documentaire. 23.55-24.00
populalr-klassleke muziek. 21.15 1
-Angsolisten. 22.45 (S) Voor
dracht. 23.00 Theologische Etherleer
gang. 23.35 (S) Muziek en dienst.
23.55-24 00 Nieuws
HILVERSUM 3
HILVERSUM 2
_.i de Communistische
Partij van Nederland. 18.30 Nieuw:
18.41 Toelichting bij het nieuw
18.48 (S) Bandstand. 19.00 <S) Fil
ter: een Jongerenprogr; "dg
19.02 (S) Nederland.non-stop. 20.00
Nieuws 20.02 Radiojournaal. 20.05
(S) Take the 8-traln. 21.00 Nieuws.
21.02 (S) De Negen-uur-show. 22.00
Nieuws 22.02 (S) Superclean
Dreammachine. 22.55 Mededelingen.
23.00 Nieuws 23 02 (S) 33-45-78: een
muziek-magazlne. (24.00 Nieuws
0.02-0.05 Radiojournaal) 0.55-1.00
19.30 Nieuws.
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym- KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
nastlek. 7.20 (S) Dag met een gaat- jgj
je, met 'om 8.00 Nieuws en om 8.11
radiojournaal. 8.50 Morgenwijding.
9.00 (S) Klassieke muziek (gr).
(9.35-9 40 Waterstanden). 10.00 (S)
Voor de kleuters. 10.10 (ged. S) Ar
beidsvitaminen (gr). (11.00 Nieuws:
11.03-11.06 Radiojournaal). 11.30 (S)
rle: klassieke muziek (gr). 8.24
Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gym-
*- 8.45 Voor
1.54 Rondom Alfrlnk. 11.55 1
(W): oude t
muziek voor zang en oude Instru
menten. 13.45 (S) Internationaal gi
taarfestival: te Beverwijk. EO.
d: 12.26 Mededelln-
op Sint Maarten.
17.10 voor de kleuters. 1*.30 Nleuv
17.32 Echo.
portage. 14.55 Boekbespreking. 15.05
klankbord: actualiteiten. Informatie
en commentaar 16.10 (S) Voor kleu.
kind 16.30 (S) Jeugdtoer
VARA: 7.00 Nieuws, 7.02 dag dinsdag
8.00 Nieuws. S.02 Eddy Becker. 9.00
Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep.
(10.00 Nieuws) 11.00 Nieuws. 11.03
Een opvallend vrolijke gevarieerde
:n. 17.55 Medellngen.
Maria Pia Casilio.
De KRO-televisie poogde gister
avond in een ruim 2,5 uur du
rende uitzending de kijkers te
confronteren met de geschiede
nis van de Nederlandse katholie
ke kerk in de afgelopen twintig
jaar. De confrontatie was op
gebouwd rond kardinaal Alfrink,
die deze periode geheel heeft
meegemaakt. Hij werd ge
plaatst tegenover een tiental
min of meer belangrijke Neder
landers. die getuigenis kwamen
afleggen van hun ervaringen op
verschillende geloofspunten. De
confrontatie is ons eerlijk ge
zegd niet meegevallen .Het ge
heel kwam vrij eenzijdig op de
beeldbuis over. De kardinaal
werd te weinig in de confronta
tie betrokken en er werden te
veel essentiële punten uit de
woelige geschiedenis oppervlak
kig behandeld om niet in tijd
nood te komen. Presentator Ad
Langebent was verre van geluk
kig in zijn woordkeus en zijn om
schrijvingen van de problema-
tieken. Beste onderdeel was de
confrontatie tussen kardinaal
Alfrink en pater van Kilsdonk.
omdat er toen zij het kort
werkelijk sprake was van een
confrontatie.
De VARA was zaterdagavond toe
aan zijn voorlaatste „Een van de
acht". Het begint zo langzamer
hand inderdaad duidelijk te wor-
±l~. nrn®ramma zichzelf
door een gebrek aan variëteit
de das dreigt om te doen. Alle
„Een van de acht's" lijken na
melijk op elkaar. Achter het
nieuws werd volledig besteed
aan een BBC-documentaire over
de Amerikaanse soldaten die uit
Vietnam in het vaderland terug
keren. Boordevol idealen om het
in het vaderland helemaal
te gaan maken. Eenmaal op
Amerikaanse bodem worden ze
geconfronteerd met een soort
haat tegen de veteranen, die
maar moeilijk aan de slag kun
nen komen. De daaruit voortko
mende frustraties worden
slechts ten dele door de verant
woordelijke regering opgevan
gen. Ongemeen boeiende repor
tage, vooral door het trekken
van vergelijkingen met de vete
ranen uit de tweede wereldoor
log, die als helden werden bin
nengehaald in hun vaderland.