IVES EN HAYDN Sydney krijgt een peperdure Opera Ontwikkeling in decorkunst samenvatting in Swaensteija Is een vrouw een cent minder dan haar man? Russische regisseurs bezoeken Nederland Huwelijk Rod Steiger PAGINA 7 Fan „net echt" tot expressionisme Toneel zal altijd de meest vluchti ge onder de kunsten blijven. Het werk van de acteur beklijft niet, al legt men tegenwoordig bijzondere voorstellingen op film vast. Een toneelgeschiede nis lezen betekent dan ook op goed vertrouwen aannemen dat wat de heren historici hebben nagespeurd de waarheid en niets dan de waarheid is. Het enige waaraan je de verande ringen van het toneel door de jaren heen kan aflezen, zijn de decors en de kostuums. Het Voorburg se museum Swaen- steijn in de Herenstraat laat zo'n periode van veranderingen zien in een kleine expositie, donderdag j.l. geopend, van to neeldecor- en costuumontwerpen uit de jaren 1890—1930. Een ten toonstelling van 59 „stukken" uit de collectie van het Toneel museum in Amsterdam, die in z'n simpelheid de gebeurtenis sen in een voor de toneelkunst zeer belangrijke tijd duidelijk aanstippen. Natuurlijk blijft het kijken naar ontwerpen van decors en kos tuums „plat" aan de muur, ei genlijk kijken naar de dingen daarachter. Rond de eeuwisse- llng onderging het toneel in ons land een gedaanteverandering. „Geen orgeltoon maar uw per soon" luidde het nieuwe advies aan de acteurs, de zwaar aan gezette romantiek ging plaats maken voor het naturalisme van b.v. een Herman Heijer- mans en dat eiste een andere visuele en scènische aanpak. Voor 1900 bloeide het zogenaam de „perspectivistische decor" met fraai geschilderde coulissen en achtergronden waarbij een bos ook werkelijk een bos moest zijn met een overvloed aan ge schilderde stammetjes en waar in de werkelijkheid „net echt" verbeeld werd. Tot men ging beseffen dat een suggestie van de werkelijkheid realistischer en sterker kon werken dan die namaak-werkelijkheid. Zoals steeds m de Nederlandse theaterkunst, kwamen de voor beelden uit het buitenland. De Zwitser Adolphe Appia en de Engelsman Edward Gordon Craig pleitten voor het monu mentale decor, via een vaste bouw of zogenaamde „doeken decors" waarin alle facetten van de voorstelling als tekst, muziek, belichting en rolinter- pretatie tot één grote nieuwe eenheid moesten groeien. Her man Roelvink, de man van „Freuleke" vertaalde Gordon Craig's werk „The art of the theatre" in 1906, Willem Rooyaards kende diens werk uit zijn Berlijnse tijd bij Max Rein- hardt en samen met Eduard Verkade werd hij de apostel van de vernieuwing in ons land. Beide waren geheel verschillen de naturen. Rooyaards is de man van het „onumentale", Verkade de man van de verso bering en de verinnerlijking. Zij werken slechts éénmaal samen, n.l. in de beroemde Openlucht spelen in 1907. Maar dat is dan ook de grootste vernieuwende gebeurtenis (het stuk is de „Elckerlyc") die on3 toneel ge kend heeft. Op dat tijdstip krijgt Nederland z'n eigen ont werpers voor het toneel, met namen o.a. bekend uit de archi tectuur als H. Th. Wijdeveld, Frits Lensvelt en H. P. Berlage. Overzicht van een wand van de expositie in Swaensteijn met o.a. het monumentale Jugendstil-affiche R. N. Roland Holst voor Vondels „Lucifer". Kostuumontwerp van Rie Cramer voor de operette Die Fleder- maus" voor de Wagner Vereeni- ging in 1930. De laatste had al in 1894 in een Vondel-uitgave van die tijd via enkele bladzijde illustraties la ten zien hoe hij de „Gijsbreght" op het toneel zag, pas later wer den die opvattingen werkelijk heid. De nieuwe decorkunst die zich verder ontwikkelt via de „Ju gendstil" krijgt overigens eerst en dat is goed merkbaar op de expositie in Swaensteijn de meeste mogelijkheden via de opera met ontwerpen van An- toon Molkenboer en H. Th. Wij develd voor de Wagnervereni- ging. Via beeldende kunstenaars als R. N. Roland Holst ontwik kelt die nieuwe kunst zich ver der tot het punt waar de ten toonstelling eindigt. Dan heeft toneelkunstenaar Louis Saai born z'n eigen decors en kostuums ontworpen en treedt Albert van Dalsum in zijn voetsporen. Maar hij is dan de eerste Ne derlandse vertegenwoordiger van het expressionisme met zijn beroemde voorstelling bij het Vereenigd Toneel en het Oost- Nederlands Toneel, (o.a. „Li- liom" van Ferenc Molnér). oor wie het Toneelmuseum in Amsterdam te ver weg is, en voor de hedendaagse toneelbe zoeker die zich niet realiseert dat onze moderne toneelaankle ding met z'n simpele perfectie niet in één keer tot stand geko men is, geeft Swaenstijn goede informatie. De tentoonstelling duurt tot 27 mei. BERT JANSMA Karl Forster, de In 1963 overleden Duitse dirigent, heeft de reputatie dat vooral hij na 1945 In Berlijn voor de heropbouw van het koorle ven tekende. Symbolisch hiervoor is, dat Forster ondanks de ver woesting van de Hedwig-kathedraal binnen enkele jaren weer een gelijknamig koor van artistieke standing op de been had. Van dit koor, samen met de Berliner Symphoniker, heeft H.M.V. (C 149 29144/5) een goede uitvoering van Haydn's Schöpfung „opnieuw la ten persen. Een initiatief dat vier kanten uit stekende koorzang laat horen en daarnaast goed-harmoniërende solo-prestaties van Elisabeth Grümmer, Josef Frank! en Gottlieb Frick, laatstgenoem de bas als beste van de drie zangsolisten. Maar de koren blijven het sterkste deel van deze Schöpfung-opname. Charles Ives, Amerikaans musi cus die vrij onopgemerkt in de Verenigde Staten Jjn eigen gang ging, toen Europa achter eenvolgens impressionisme, ex pressionisme, dodecafonie, neo- classisme en atonaliteit ver werkte, is momenteel een der meest controversiële componis ten. Charles Ives is in Europa ac tueel: zijn werk wordt door de een aangeprezen als produkt met een even eigen karakter als de Weense school; anderen vin den in zijn muziek juist de ver tolking van Ives' tweede symfo nie uit 1901, die dank zij Decca (PFS 4251) door het Londens Symphon. Orkest van de persen kwam? Dirigent is Bernard Herrrfiann, vriend en baanbre ker van Ives' muziek. In de 2e symfonie staan fragmen ten die doen denken aan Mahler en .SibeJIus. Men hoort har monieën die nieuw zijn maar ook melodieën die helemaal in de romantiek wortelen. Deze symfonie staat in een partituur die afwisselend heel compact klinkt en dan weer overladen; maar als geheel is ze gemakke lijk te verstaan. Ze moet geïn spireerd zijn op de sfeer van Connecticut anno 1890: daarover valt moeilijk te oordelen. Bij ons kwam de gedachte op dat naast Dvorak's „Uit de nieuwe wereld" Charles Ives met zijn symfonie wel eens een „Aan de Op alle toeren klinkt muziek oude wereld" kan hebben ge schapen; een zeldzaam stuk muziek uit de tijd dat Amerika in feite bezig was met het leg gen van een grondslag voor mu ziek met een eigen karakter. Stephen Bishop (zijn wieg en de eerste piano's waarop hij speel de stonden In Amerika, maar zijn roem begon in Engeland) behoort al niet meer tot de jongste pianistengeneratie, on danks zijn jeugdig uiterlijk. Wel is in hem de generatie vertegen woordigd die uitstekend thuis is in de grote klassieken van de 20ste eeuw (Bartokl) maar te vens de muziek van romantici als Chopin en Van Beethoven in de kern weet te raken. Philips Charles Ives in Europa actueel 6500—393 laat Bishop aan bod komen in een Chopin recital: de grote polonaise in As, de barca rolle in Fis enkele nocturnes en een impromptu. Maar het beste van deze goede Chopinplaat vin den we de drie mazurka's op de eerste kant. Die speelt Stephen Bishop ideaal; qua tempo, qufc toucher en vooral qua ritme, lp dit laatste opzicht zijn Chopin'J mazurka's wel iets moeilijker dan vele pianisten denken. G.v.L* SYDNEY (AP) Het vermaarde gerekend) 130,9 miljoen Ameri- operagebouw te Sydney nadert kaanse dollars kosten, zijn voltooiing. Het had al 10 Het ontwerp van de Deen Joern jaar gereed moeten zijn en gaat 13 maal duurder worden dan men oorspronkelijk had becij ferd. Het gebouw gaat nu (om- 't Is tegenwoordig wel even anders dan vroeger. De vrouw is niet alleen maar keukenprinses, de man niet alleen maar baas over het geld. En dat is maar goed ook. Waarom zou alleen manlief beslissen over dingen waar je als vrouw dagelijks mee te maken hebt. Over je huishouden bijvoorbeeld. En over de kinderen. En over het geld. Zoiets doe je tegenwoordig samen. Het salaris komt elke maand op een Amro Privérekening bij de Amro Bank in de buurt. Zo kun je ook als vrouw over betaalcheques beschikken (dan hoef je tenminste geen groot geld in huis te hebben). Je hebt er als vrouw je eigen spaarrekening. Waarom ook niet? Je man spaart toch óók? Je kinderen hebben toch óók een spaarboekje? Je hebt er je kostbaarheden verzekerd, omdat je bij de Amro Bank alle verzekeringen kunt afsluiten. Je regelt er veel zaken als je met vakantie gaat: je vreemd geld. je reisverzekering, enz. Als je samen met je man besloten hebt dat er misschien geld belegd gaat worden, of dat je geld wilt lenen, of dat je hypotheek wilt voor een huis, wel dan weet je dat je bij de Amro Bank aan kunt kloppen. Voorde man geen problemen, voor de vrouw geen probleem: geldzaken regel je via de Amro Bank. Utzon werd na een internationa le wedstrijd in 1957 gekozen als het beste. In 1959 begon men met de bouw van het drie ver diepingen tellende gebouw, dat in 1963 gereed had moeten zijn. Er ontstonden tal van moeilijk heden en in 1966 trok Utzon zich terug. Hierop werden de plan nen gedeeltelijk gewijzigd. Het schijnt dat de Australische rege ring heeft gedacht: op kosten zullen we maar niet kijken. In totaal staan er in het gebouw 4998 zetels en die kosten 338 dol lar per stuk. De uit Frankrijk afkomstige gor dijnen (voor het toneel) kosten 141.000 dollar. Om het gebouw te kunnen finan cieren is er een loterij ingesteld die ééna per week trekt, en waarmee men wel zal voort gaan omdat de opera als die eenmaal in gebruik is. vermoe delijk per jaar een verlies zal opleveren van 4,23 miljoen dol lar. Er zijn nog problemen op te los sen. Een is dat er niet voor vol doende parkeerruimte is ge zorgd. Voorts is men het nog niet eens over de toegangsprij zen, maar zeker is dat die ste vig zullen worden. Als er niets meer tussenkomt, zal koningin Elisabeth II van Groot-Brltton- nië, op 20 oktober aanstaande het culturele paleis openen. DEN HAAG (ANP) Vier thea terregisseurs uit de Sowjet-Unie zullen van 30 april tot 7 mei een oriëntatiebezoek aan Nederland brengen: Mevrouw Gallna Vol- chek, artistiek leidster van het Sovremennik (hedendaags) thcuter te Moskou, de heer L. Mambetov van het Avtsov thea ter te Alma Ata in Kazachstan, Gheorghi Tovstonogov, directeur van het Gorki thee ter te Lenin grad, en Oleg Yefremov, artis tiek directeur van het kunste naarstheater te Moskou. Hun bezoek is tot stand gekomen door bemiddeling van de vereni ging Nederland-USSR en vormt een antwoord op het bezoek aan de Sowjet-Unie vorige zomer van een Nederlandse theaterde legatie, bestaande uit Henny Orri, Ko van Dijk, Jaap van der Merwe en Peter Oosthoek. De nodige theatercontacten z.jn gelegd door het Nederlands Centrum van het Internationaal Theater instituut. De Russische gasten zullen onder mtei voorstellingen bijwonen van het Amsterdams Toneel (Ladewijk de Boer's „Family, King Lear" en De Meid"), to neelgroep Centrum (twee ecnuk- ters van Herman Lutgerlnk), De Haagse Comedie (Feydenu's „Van hand tot hand".). Tonel- werkgroep Proloog („Breken en bouwen") en Josephine van Gasteren („Rosa"). Ook staan er verscheidene repetities en „kleine" voorstellingen op het programma. James Ensor- expositie in Canada OTTAWA (AP) Een reizende tentoonstelling van etsen en te keningen van de Belgische schilder James Ensor zal een jaat lang in heel Canada te zien zijn, zo heeft de National Galle ry of Canada zondag bekendge maakt. De tentoonstelling van 52 etsen en 26 tekeningen is door de Nat.o- nal Gallery en het Belg sche mi nister e van natio ual oi derv/ijs en V.aamse cultuur georgani- -h* ren en overleed in 1949. Het werk op de tentoonstel ng is af komstig uit het gemeentemu seum van Oosi de. D; tentoonstelling zal van 6 mei tot 3 juni te zien zijn in de uni versiteit van Guelph. In Ottawa is het werk in de National Galle ry te zien van 22 juni tot 22 Juli. Toneelspelers gearresteerd in Athene ATHENE Negen Griekse to neelspelers en -speelsters zijn sinds vrijdag door de veilig heidsdienst In Athene gearres teerd, zo is zondag uit welinge lichte bron in de Griekse hoofd stad vernomen. Het zijn meren deels jonge acteurs, die progres sieve stukken hebben gespeeld voor het „Vrije theater". De laatste drie arrestaties werden zondagochtend verricht na een kindervoorstelling van „Pinoo chio". l'bu, Californlë (AP) De •^■erikaanse filmacteur Rod S c "er is getrouwd met zijn se- cr tartsse, mejuffrouw Nelson, zn Veft do acteur meegede-ld. Het was het derde huwe ijk voor de 47-jarige Steiger. Mejuf- full Nelson, die 36 jaar is, iraus/t voor de tweede maal. Steiger heeft in talloze films ge speeld, waaronder „de pandjes baas" en „In the heat of th« night".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 7