MM< GERUCHTEN ROND ANDRE Sprong in het heelal Op elk heel -nog steeds populair niet terug in ether LERENDERWIJS SPELEN VOOR DE TV Schilderachtig tafereel Edward G. Robinson als de ontvoerde Nobelprijswinnaar 1 TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 9 APRIL 197:PAG Wat zou Hilversum zijn zonder geruchten? In de jongste gesprek ken wordt regelmatig de naam van André van Duin opgerispt. Die had verleden week op de NCRV-tv zijn eerste eigen show, een zogenaamde personality-show met als weids opschrift: „Len dag uit het drukke leven van André van Duin". Wij berichtten daar geruime tijd geleden al uitvoerig over. Die show is met de grootste zorg gemaakt, want de NCRV wilde er mee gaan schitteren in Montreux, waar zeer binnenkort alle Eu ropese tv-coryfeeën weer eikaars werk gaan zitten bekijken. Meestal komen er naast de aankopen dan ook nog bekroningen los. Dat Montreux gaat voor deze van Duin-show dit jaar niet door, omdat de film te laat klaar was. Nu wordt er beweerd, dat de NCRV bewust met deze film te laat gekomen is. En wel om de volgende reden: de NCRV heeft na Rien van Nunen behoefte aan een vaste komiek voor hun vrolijke programma's. Zij hebben Swiebertje dan wel, maar Joop Dode- rer schijnt met de week lastiger te worden. Joop speelt momen teel de Doolittlerol overal in den lande en komt voor de Swie- bertje-opnamen alleen nog maar naar Hilversum als hij met het NOS-vliegtuig gehaald en gebracht wordt. Het luchtverkeer is se dertdien boven ons land aanzienlijk toegenomen. Om zich nu vei lig te stellen voor de naaste toekomst wat een komiek betreft, zou de NCRV grootse plannen hebben met André. Maar dan moet-ie niet even met een goede show een prijs weghalen in Montreux, want dan gaat ie dezelfde kant op als Rudi Carrell na het winnen van de Zilveren Roos destijds, nl. richting Duitsland. En daarom nu zou de NCRV bewust getalmd hebben met de pro ductie van deze show. De NCRV zou hem volgend jaar zenden naar Montreux. n het achterhoofd misschien wel in de hoop, dat er in de loop van het jaar een nog betere show-zonder-André tot stand komt. Op deze wijze zou André voor ons land als komiek behouden blijven. NCRV-producer Broekman: „Dat noem ik wilde verhalen. Ge woon uit de lucht gegrepen. Dacht u dat wij een artiest zouden willen remmen in zijn ontwikkeling? Integendeel. Wij hebben grote plannen met André. Wij hebben sinds zijn rol van Toontje in Het meisje met de blauwe hoed André ontdekt als een veelzij dig artiest. De man heeft enorme mogelijkheden. Wij zoeken nu naar geschikt werk en naar regisseurs, die goed met hem kun nen werken. Wij willen André op deze wijze aan ons binden. Wij zullen daarvoor alles in het werk stellen.Maar deze man bewust weg houden uit Montreux is te dwaas om over te praten. Na de ontdekking van Toontje zijn wij pas goed met hem aan het werk gegaan. Dat eiste veel voorbereiding. Dat is die man waard. En daardoor is het wat laat geworden met deze show. Alle geruch ten zijn hierbij ontzenuwd als nonsens". Vervoer door de lucht voor Swiebertje DOOR TON OLIEMULLER EN HANNEKE WIJGH Privé-vliegreis voor Swiebertje Joop Doderer, die onlangs voor de vierde keer de huwe lijksboot instapte, heeft voor een primeur bij de NCRV ge zorgd. Joop, die het erg druk heeft met zijn optreden in My Fair Lady, werd na een lange opnamedag in de Hilversumse studio voor Swiebertje in een vliegtuig van de NOS gezet, waardoor hij nog op tijd in Groningen, waar hij die avond moest spelen, aankwam. De NCRV tekent bij de. vlie gensvlugge passage aan dat het niet de gewoonte is, dat tv-sterren per vliegtuig worden afgeleverd. "Het was de eerste en voorlopig ook de laatste keer", zegt een NCRV-woord- voerder. „Alleen in dit soort gevallen, dat de opnamen uit lopen en een acteur die avond ver weg moet optreden, wordt van 't vliegtuig gebruik ge- maak.t. bot André van Duin vaste komiek bij de NCRV Sprong in het heelal, de beken de KRO-hoorspelserie, die in de jaren'55, '56 en '57 heel Ne derland op zonagavond aan het toestel kluisterde, komt niet te rug. Ondanks de verzoeken die de KRO nog maandelijks be reiken. Een aflevering van de tachtig is onlangs bij uitzonde ring herhaald in de radioru briek De jaren vijftig in doors nee. „De serie is niet meer com pleet", vertelt regisseur Léon Povel. „Van de eerste twintig delen ontbreken de meeste, de tweede serie mist een afleve ring. De derde serie van dertig is wel beschikbaar. Toch den ken we er niet over om Sproni in het heelal te herhalen. Doo. de versnippering van het aan tal zenduren door de opkomst van een aantal nieuwe omroe pen, heeft de KRO niet meer zoveel uren beschikbaar. De serie met afleveringen van vijftig minuten zou alle tijd, die we voor hoorspelen be schikbaar hebben, voor een heel winterseizoen opslokken". „Sprong in het heelal was waanzinnig populair", herin nert Léon Povel zich als de dag van gistern. „Zoiets als een cupwedstrijd met Ajax nu. Verjaardagen werden verscho- venen afspraken zo geregeld, dat eerst nog naar het hoor spel geluisterd kon worden. De Léon Povel.Sprong in het heelal was ivaanzinnig populair" straten waren nagepoeg leeg. We hadden geluk dat juist in die tijd de eerste Spoetnik de lucht in ging. Daarmee werd het Jules Verne-effect wegge nomen. Alles wat in de Sprong voorkwam kon immrs waar heid worden". Heel Nederland luisterde in die dagen mee. Bij technische pro blemen, die zich op de maan- reis voordeden, werd de KRO met talrijke oplossingen ver blijd. Drie jongens van 13. 14 jaar maakten van metaal een raketmodel,dat nu IS jc|r later nog steeds de werkkamer van regisseur Povel siert. uur Het is en blijft mooi ontwaken op zondagochtend, omdat er 'n dag wacht die verschoond blijft van dat soort onbenullige bezigheden als werk en ver plichtingen tegenover de bui tenwereld. Het laatste pijnlijke nieuws heb je nog in je hoofd van het late journaal op de za terdagavond. Dat zet je uit je gedachten, omdat je ook wel eens in wil keren, bij je zelf te rade wil gaan, je los wil voe len van de wereld waar je da gelijks in staat. Dat kan dan uitstekend op een rustig klassiek werkje, zoals in alle vroegte al door veel ra diostations wordt voortge bracht. Ligt het muziekje je toevallig niet, dan schuif je een stationnetje verder. Er is altijd voor elk wat wils. Totdat er weer 'n heel uur is aangebroken. Dan wordt over al in West-Europa de muziek gestopt. Dan begint de BBC met zijn eight o'clock news. In Parijs België, Duitsland en Ne derland is het al niet veel an ders. Op alle zenders op het zelfde tijdstip tienmaal her haald hetzelfde nieuws, zij het in verschillende talen. Ook op dit punt zou er .wel eens wat gecoördineerd kunnen worden, bijv. in de Europese Radio Unie. Laten de verschil lende Europese zenders voor hun nieuws verschillende tijd stippen kiezen, met tijdsver schillen bijv. van een kwartier. Dan kan je als muziekluiste- raar nog eens overschakelen naar een ander station. Zoals het nu is vang je als muziek liefhebber op elk heel uur op alle zenders bot. We bedoelen nieuws. Maar dit is op zondag ochtend hetzelfde. Rennen daar op klaarlichte dag tijdens de schoolplichturen even uitgelaten als leerplichti ge kinderen door de NOS-stu- dio's, die je doen afvragen: Gaat dat zomaar? Belt een omroep, die kinderen voor een scène nodig heeft, deze of gene school voor een bestellinlg kin deren? Weet de onderwijsin spectie daarvan? Wordt in deze schooi-loze uren niet de hand gelicht met de toekomst van de kinderen? Schoolhoofd Jacques Vriens van de De Matise-school te Ab coude laat desgevraagd geen twijfel bestaan rond deze vra gen: „Waar ik op mijn school veel werk van maak is het creatief bezig zijn. Op onze school geven wij de kinderen daarin een zekere vrijheid. Wij laten ze ludiek bezig zijn, zo dat ze raad weten met gedach ten en gevoelens en die tot uitdrukking kunnen brengen. Daar past het figureren in een tv-produktie ook in. Dit bete kent niet dat wij op elk ver zoek van elke omroep ingaan. Nee, nee. Het moet verant woord zijn en in onze opzet passen. Anders gaat het niet door. Ik neem contact op met de regisseur en laat hem de bedoelingen uitleggen. Zie ik er wat in, dan komt hij of een assistent bij mij op school de taak voorspelen of uitleggen, zodat de kinderen weten waar het om begonnen is. In geen ge val laat ik de kinderen voor dit soort werk gebruiken. Vorig jaar heb ik met Bram van Erkel op dezelfde basis gewerkt voor een tv-film van de KRO. Het liefst doen we deze dingen buiten schooltijd, dus na vier of zo. Dat is niet altijd haalbaar en dan moeten we zo'n uitstapje naar de stu dio zien in te passen. Ik heb hierover overleg gehad met de onderwijs-inspectie en die zien er wel iets in. Voor de kinde ren is natuurlijk ook altijd het presentje erg in trek; een pla- tenbon of een boekenbon. Maar vooral het meedoen van de kinderen zelf in een tv-produk tie vind ik een ervaringsverrij king voor de kinderen, die functioneel past in de opzet van het onderwijs dat onze school voorstaat. Het is een vorm van leren, die ik niet graag aan de kinderen wil ont houden". Zo spelen deze kinderen in de tv-studio's lerenderwijs. Een leuke afwisseling op het spe lenderwijs leren. JACQUES VRIENS ,,Ik laat de kinderen niet gebruiken" Heeft u verleden week ook de tv Satyricon nog gezien, nagespeeld- de beelden uit het wufte Rome in de tijd van keizer Nero, in alle opzichten een gulzige man, die zozeer hechtte aan de schitter glans, vooral van de festijnen, dat hij daarvoor een speciale ont werper in dienst had? Nou, Bruno Maderna, die dit spel volgens de hislorische aanwijzingen herschiep, had bij de NOS-mensen van eigentijds eveneens toegewijde versierders aan het werk. Wij schreven al over die schitterende uitdossingen, over de licha men die met goudglans en zilverwerk in welige staat waren ge bracht. Bij de opnamen bleek al dit verfwerk niet lang houdbaar, vooral niet tussen de sceènes in, als er gestopt moest worden voor herhalingen. Dan- droegen de spelers tegen de tocht omslag doeken rond de schouders. Moest de artiest daarna weer voor de camera, dan werd het beschadigde schilderwerk snel weer bijge werkt. Daarvoor had de NOS een bleek jongetje ingezet, die met potjes verf achter de spelers aanliep en telkens met fijne gebaartjes nog wal accentjes bijwerkte. Dit was achter de schermen een schouwspel op zich, vooral als derijkelijk beschilderde bordeel houdster. vertolkt door Debria Brown, het jongetje tijdens de werkzaamheden moederlijk over de haren streek. Een schilder achtig tafereel, dat wel. In de Prijs van Stockholm vervult Edward .G Robinson de rol van een bekend natuurkundige, dr. Max Stratman, die als Nobel prijswinnaar in Stockholm arri veert om zijn prijs in ontvangst te nemen. Een van de andere prijswinnaars is de schrijver Andrew Craig, gespeeld door Paul Newman. Dr. Stratman wordt even later ontvoerd en zijn plaats wordt ingenomen door zijn tweelingbroer. André Craig voelt echter aan dat er iets mis is met de na tuurkundige en daarom wil hij werk maken van deze zaak. Hij krijgt daarbij de steun van een aardig Zweeds meisje (Elke Sommer), met wie hij zich in een gevaarlijke onderneming stort. De regie van deze film was in handen van Mark Robson. Ned. II, 21.10 uur Peyton Place In de wekelijkse verwikkelingen in Peyton Place is Joe Rossi een van de hoofdfiguren. Hij vertrekt. Dit tegen de zin van zijn broer Michael Rossi, die zijn handen al vol heeft met de weerspannige Caroline. Ned. I. 20.21 uur. De familie Ashton Sefton Briggs wil de drukkerij verkopen, maar Edward is vier kant tegen. Hij krijgt steun van zijn schoonzuster Helen, maar dit is niet genoeg. Tony's stem gaat de doorslag geven. Ned. II, 19.05 uur. Hou het scherm in het oog De wereld loopt op olie De eerste van een tweet documentaires over het ont staan, de winning en het ge bruik van olie wil een inzicht geven in het economisch belang van oliewinning uit de Noordzee en de betekenis daarvan voor de energievoorzingen van West-Europa. Ruwe aardolie werd in 1859 voor het eerst ge boord in de Amerikaanse staat Pennsylvania. De voorraden, die geconcentreerd zijn in het Midden-Oosten en in Noord-Afr - ka leveren voor Europa en Amerika grote transportmoei lijkheden op. Vandaar dat er een ware jacht is ontstaan op nieuwe vindplaatsen zoals de Noordzee. Er zijn hier tot nu toe twintig exploiteerbare olie- en gasvelden gevonden. Ned. II, 20.21 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Wie van de drie 20.00 Journaal 20.21 Peyton Place 21.10 Cannon, detective-serie 22.00 Televizier-magazine 22.50 Journaal 22.55 Engels (Teleac) 21.10 De prijs van Stockholm, film met Edward G. Robinson 23.20 Tele-zet 23.25 Journaal 23.30 Recht op de burger af (Teleac) België Nederlands NEDERLAND II 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 De familie Ashton 20.00 Journaal 20.21 De wereld loopt op olie, documentaire 16.45 18.00 18.05 19.10 19.33 19.38 19.45 20.10 21.45 22.35 Wielrennen De Fabeltjeskrant De woudlopers, jeugdserie Korte film U en uw gemeente Sporttribune Zoeklicht Mededelingen en de weerman Journaal Het 633-ste squadron, filn Ten huize van, interview Journaal rug ->op i NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 18.00 Wereldkampioenschappen ijshockey 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Volgende patiënt tv-serie 19.30 Koning Klant 20.00 Journaal 20.21 Waaldrecht, tv-spel 21.15 De Nonsens Treurniet show 21.55 Achter het nieuws 22.45 Journaal 22.50 Kijk op sport (Teleac) 20.21 Waar of niet waar, een amusement jhr. 21.15 Adam Smith, tv-serie ne 1 22.05 Jubileum Chr. Zang- enden Oratoriumverenigingen NOS 22.30 Den Haag vandaag X11' 22.40 Journaal 22.45 Spaans (Teleac) I0"" yaak België Nederlands gewe NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend, informatie 19.30 Tweekamp, quiz 20.00 Journaal 15.45 Wielrennen 18.00 De Fabeltjeskrant moe^ 18.05 Follyfoot, jeugdserie verVi 18.30 Tienerklanken den I 19.05 Alledag bran, 19.35 Zoeklicht yujiv 19.40 Mededelingen ^ui]s, 19.45 Journaal (]00t 20.10 De kleine waarheid, >|aat tv-serie ïoud« 21.05 Fobieën, documentaire 21.55 Jazz jok i 22.10 Gastprogramma nen 22.40 Journaal fuilv 22.45 Wereldkampioenschappterbi ijshockey iurg' plani ïiorg kleur lankl ollef HILVERSUM (S) Ha land en Europa. 19.30 (S) Hobby- scoop: een populair programma over portage. 22.25 Bond zonder Naai neel. 20.00 Nieuws. 20.05 Avondo|e n denking. 20.15 (S) De komponlst Iaat: de maand: klassieke orkestmutn i 21.15 Plato's aktualltelt. lezing. T (S) Voordracht. 23.00 Theologljaak Etherleergang. 23.35 Muziek ijnk dienst: informatie over kerkllei0„. kerkmuziek in klank en gesclraaC! 23.55-2-1.00 Nieuws. HILVERSUM 3 LJ In aktle. 23.55—24.00 HILVERSUM 1S.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.10 Uitzending van de Communistische Partij van Nederland. 18.30 Nieuws. Toelichting bij het chine. 22.55 Mededelingen. Nieuws. 23.02 33—45—78. zlek-magazine. (24.00 Nleuv HILVERSUM 2 8.00 NiêL Radiojournaal. S.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klassieke muziek (gr.). 19.359.40 Waterstanden). 10.00 (S) Voor de. kleuters. 10.10 tged. S) Ar beidsvitaminen (gr.). (11.00 Nieuws: 11.03—11.06 Kadlujournaai). 11.30 (S) Rondom twaalf een uur allerlei voor ledereen. met: De groenteman; Paris vous parle en om 11.55 Beurs berichten. Overheidsvoorlichting 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.-10 (S) Knipperlicht we kelijks radloverkeersmaguzlne, 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Mimosa (III): klassieke en mo derne muziek voor zang en oude in strumenten. 13.45 (S) Radio Kamer- oiKest; met zangsollst: Klassieke muziek. E.O.: 14.00 Het woord der waareld: theologie naar de Heilige Schrift. 14.15 (S) Klassieke muziek (gr.). 14.25 (S) Voor de vrouw. 14.45 Gesprek met een claveclmbelbou- wer. 14.55 Boekbespreking. 15.05 (S) Licht en uitzicht: gevarieerd pro gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Klank bord: actualiteiten, informatie en commentaar. 16.10 (S) Voor kleuter en kind. 16 30 (S) Jeugdtoer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel een beweeglijk programma voor beweeglijke men sen. 17.55 Mededelingen. KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levf woord. 7.07 (S) Badlnerle: muziek (gr.). 7.30 Nieuw cho. 7.50 (S) Badlnerle: muziek (gr.) S.24 Overweging. Gymnastiek Bericht Vastenaktle. 11.55 Mei' i. 12.00 (S) Van gevuricerd progran - 12.26 Mededjbra tuinbouw; —12.40 Nieuws. 12.41—12.50 "J3.05 Raden i radio. 14.30 (S) Internatloij Voor de erneiasvooriicniingue-1-" e eilanden: gesprek. 4me kleuters. 17.30 Nieuws. HILVERSUM 3 1 oe VARA: Nieuws. 7.02 Dag dinsdagK. 1 Onderweg. 9.00 Nieuws. 9.03 Plak r voor de Pep (10.00 Nieuws). M Show (14.00 Nieuws). 15.00 Nk,ec Nieuws 13.30 De Eddy Bdhoo 15.03 Drie-draal 16.00 Nieuws. Jem Freda Ashton, verliefd op lan Zeven dagen geleden deden we op voorhand iets heel hache lijks: voorlopige waardering ge ven van de liedjes van het Euro visie Song Festival. De Ierse bijdrage, die we tipten, kwam er in Luxemburg slecht af zater dag. Terecht, Maxi zong ongeïn spireerd en de samenwerking met het orkest was abominabel. Luxemburg won; we tipten het liedje als van het genre dat bij jury's goed pleegt te vallen, maar er was meer. Anne Marie David heeft kennelijk keihard op haar nummer gewerkit, er was een schitterend arrangement. Winnen was ten volle verdiend. Ben Cramer stond bij voorbaat voor een verloren zaak, zoals wij ook al konden voorspellen. Ben Cramer komt de eer toe een slecht liedje de optimale kans te hebben gegeven De Luxemburgse t.v. maakte van het geval toch nog iets festi- vallerigs door een erg attente t.v.-registratie, benevens door hors-de-concours een achttiende deelnemer toe te laten: Charlie Rivel, de laatste der grote clowns in een kapitaal nummer. De NCRV had zijn eigen Eurovi sie Scng Farcifal. Handig geti- mefl, kostelijk aangekondigd in VARA's „Een van de acht" en o.m. kapitaal-goed met de persi flage „De oude formateur". Daarmee zitten we in de gewone t.v.-routine. Die is soms feeste lijker als een festival. Neem „Een van de acht" dat een stralende aflevering bood van t.v.-amusement op zijn best. Neem ook „Citroentje met sui ker", de KRO-serie die haken en ogen telt, maar die gisterenj?0^ genoeg puntgaaf uitviel. a' Routine-uitzendingen waar w® bij wijze van spreken J soep van lusten. We zijn fr niet zo kwaad af met onze f- makers, getuige ook Brandp Dat bood gisteren enorm i informatie over Roemenië er informatie berustte voor I groot deel op eigen', erg g* fi"mwerk. Picasso's dood werd door^ NOS begeleid door een betr^ lijk recente CBS-film. werkstuk zonder enige eigei breng overigens. Weer ont- loorn is«l. voering in Argentinië L Buenos Aires (AP) F.cn (T1 teur van de British Tob r Companv in Argentinië ist teravond ontvoerd in Teit ley, een voorstad van Bir~ Aires. Het was de vierde ^ls' dat er een zakenman *nei maand in Argentinië werd1 se voerd. De vorige week maandag ont< A* de technisch d-'recteur Argentijnse Kodak-maatslf pli. Anthon Dacruz, is dag na betaling van een loj vrijgelaten. Zijn maatschappij zou t van 4,2 miljoen gulden gentijnse peso's en Ameril se dollars voor hem hebb( taald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2