ANNEKE BOOT, Lampe heeft sierlijke chemise-jurkjes een elegante klokrok gegeven. TAPIJTENHAL MET LEGSERVICE schilderes van een grijze wereld OUDE VEST 167 - LEIDEN telefoontjes! SSfSS !tmSË SS= rSSES FA. KIPPING EN BIEGSTRAATEN TAPIJT-AANBIEDINGEN Unicum langs 's heren wegen. DONDERDAG 5 APRIL 197? LEIDSE COURANT De Leidse schilderes Anneke Boot toont haar werken in het Neder landse Congresgebouw te Den Haag. Haar doeken hangen daar in een Commissiekamer onder een belichting die niet perfect maar toch voldoende is om ze goed te kunnen zien en de expositie is met de nodige publiciteit omgeven. Zelfs een bekende schrijfster als Hella Haasse heeft het inleidende woord gesproken. Reclame is allerminst een on geoorloofde zaak en zij is soms dienstig om de aandacht te ves tigen op kunst die anders in de schaduw zou blijven. De kunst van Anneke Boot verdient zeker de aandacht. Haar werk, dat Haar werken te zien in Haags Congresgebouw men tot het neo-impressionisme kan rekenen, zit technisch ge zien goed in elkaar. Men kan van elk doek haar schilderkun stige instelling aflezen: het voorgestelde is duidelijk natura listisch zonder enige poëtische interpretatie. In dit opzicht wijkt zij dus van de oude im pressionisten af die veelal de werkelijkheid onder een idealis tische visie vertoonden. Anneke Boot moet wel een zeer nuchtere Noord-Nederlandse geest hebben want zij kiest bij voorkeur de meest prozaische objecten: spoorwagens op em placementen, troosteloze afbra ken, fabrieksterreinen, etc. Zo nu en dan komt het landschap aan de beurt: een boerderij op de Veluwe of het Westland met kassen. De schilders houdt erg veel van dat „geurige grijs-' zoals de jonge Bilders eens schreef, van het koele, soms harde witte licht van de Hollandse winter luchten van het late najaar of de heel vroege lente. Als de zon per abuis eens schijnt, dan priemt ze, zoals op de gevel van die Veluwse boerderij. Maar haar grijs is niet geurig, het is Prof. Kurt Thomas te Detmold overleden DEN HAAG Professor Kurt Thomas, de bekende musicoloog is vrij plotseling te Detmold overleden. Prof. Thomas kreeg in ons land vooral bekendheid door de jaarlijkse cursus die in Den Haag gehouden werd en zijn naam droeg. Hij studeerde in Lennep en Leip zig en werd reeds op 21-jarige leeftijd benoemd tot leraar aan het Leipziger Conservatorium. In 1934 werd hij professor aan de Hoge School voor Muziek te Berlijn. Prof. Thomas heeft vele beroemde koren geleid, hij werkte mee aan ntelbare ra dio-uitzendingen en zijn „Lehr- buch der Chorleitung" is een tandaardwerk geworden terwijl vele bekende dirigenten uit zijn school voortgekomen zijn. Aan de negende Nederlandse cur sus die op 2 juli in Den Haag begint, heeft hii een groot aan deel gehad. dikwijls zo eentonig, zo dor en zo mat, zo koud vooral. Ook als er groen op de bomen is, lijkt het bij Anneke Boot doorlopeni winter te blijven. Daarom is ie dere kleur in haar werk een verademing: het rood van een hek of van een tank of wat dan ook. Wat zou haar kunst een nieuwe lente beleven als er wat meer en dieper coloriet in werd gezet. Enkele tekeningen op een toege zonden drukwerk laten zien dat deze schilderes het „vak" volle dig in handen heeft. De Haagse expositie duurt tot 27 april. J.V. Het Melos Kwartet uit Stuttgart zal op dinsdag 10 april optreden in Diligentia te Den Haag. Het zal dan het Dvorak Kwartet uit Praag, dat plotseling verhinderd is te komen, vervangen. KUNST EN KUNSTENAARS Haags Sprookjes Toneel geeft op zondag 8 april een eerste voor stelling van „Spotje" een door Harro Roos geschreven sprook je. Het Sprookjestoneel bestaat het volgend jaar 20 jaar heeft in de afgelopen twee sei zoenen regelmatig kindervoor stellingen in Theater In de Steeg verzorgd. Foto's van Marcel Minnée zijn van 16 april tot 11 mei te zien in het Nederland-Amerika Insti tuut, Prinsengracht 919 te Am sterdam. Zijn serie „Mericans on Parade" is daar geëxpo seerd. Blueszanger-gitarist Ed van Leeu wen uit Rotterdam speelt op vrijdag 13 april in de Haagse Bluesclub, Elandstraat 128. Naïeve schilderijen vormen het onderwerp van een tentoonstel ling in het Westfries Museum te Hoorn waar ook het vorig jaar een dergelijke collectie getond werd. Op zaterdagmiddag 14 april wordt de tentoonstelling geopend. De Raad van Europa heeft 1975 uitgeroepen tot „Jaar van het monument". In dat jaar zullen alle landen aangesloten bij de Raad van europa speciale aan dacht besteden aan het behoud van hun monumenten. V"Y CfZ CfZ 01710-22244; slechts 2 x betalen -t Camping gwarMsnra „De Zon" lakenpakkati Dfoogkast en stoommangel aanwe- Tricel satijnen misier met de elegance van 'n zwierige klokrok en exklusief imprimé- dessin. Mt. 36 t/m 44. 79.- Katoenen chemisier met wi|de Klokrok. Mt. 36 t/m 44. 69.- Te koop aangeboden Heugalelttegels. Alle kleuren direct leverbaar. S jaar garantie Gemakke lijk te leggen. Tijdelijk Stanley mes cadeau bij aankoop van min. 20 te gels Smits Woninginrichting, Mare 98, Vrouwensteeg 9. Tel. 23913. broken ruiten glas-ln-lood repara- steld. Ook levering van ventilato- Glasreparatlebednjl O. Gal|aard, Oe Sitterlaan 76. Tel. 01710-32916. Henegouwen Schelpenkade 4 snspecialisi, Hoogland- 'N WEGWIJZER - KLEINTJE BEL 61.46.46 TIJDENS HET VOORJAAR BIJZONDER LEUKE HET JUISTE ADRES VOOR UW TAPIJT 'S MAANDAGS GESLOTEN - TELEFOON 26202 De Austin Maxi 1750 is de manus-van-alles onder de automobielen. In feite een soort familie-transport slaapwagen. Biedt bijvoorbeeld met gemak plaats aan vijf volwassenen met bagage voor tien. Klapt u de achterbank naar voren, dan kijkt u via de praktische vijfde deur in een pakhuis van een stationcar. Klapt u de achterbank naar achteren dan ontstaat in een hand-omdraai eèn ruim drie-persoonsbed. En ook technisch is de Maxi nauwelijks te passeren, dankzij een hydro- lastic vering, voorwielaandrijving, dwars geplaatste motor eneen overdrive voor spaarzamer rijden op de buitenweg. Bij ons kunt u dit wonder op wielen in alle rust bekijken en beproeven. Austin Maxi .1750 f 11.365,- inklusief B.T.W. Austin Garage Poot Lammenschansweg 132, Leiden. Tel. 01710 - 30347/32630 Hoofdstraat 104-106, Valkenburg Z.H. Tel. 01718 - 16947 «Bi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 16