Prijs voor Brand punt
voor kolonel Dinkels
GEPKO ROGGEVEEN
KRO-huisorkest
in nieuw jasje
HET DRUKKE LEVEN
VAN ANDRE V. DUIN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
de man
achter
Getekend
TELEVISIE VANAVOND
KRO-direcfeur
VARA koopt
nieuwe serie
Kommissaris
onderscheiden
TELEVISIE MORGEN
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT 1/ DINSDAG 3 APRIL 1973 i
spanningen beter kunnen ver-
werkern en hoeft niet langer
naar de fles met pillen te grij
pen".
„Als je tekent, leg je een stukje
van jezelf op tafel. Daarom
luidt de ondertitel van dit pro
gramma ook "Wat je tekent ben
je zelf"." Ouders kunnen, als ze
er oog voor hebben, veel uit de
tekeningen van hun kinde
ren lezen. Mijn dochter van vijf
tekende laatst een mens-figuur
met stippen. Roep de dokter al
vast maar, zei ik tegen mijn
vrouw. Drie dagen later kreeg
ze mazelen".
.Creativiteit is geen gewild arti
kel. Kunst loopt in onze maat
schappij aan de zijlijn. De NCRV
is een van de weinige omroe
pen, die het aandurft om toch
een minderheidsprogramma
over creativiteit te brengen. Al
zijn de kijkcijers voor Getekend
riet hoog, toch is er veel res
pons. Het gevoel voor menselij
ke dingen ontwaakt. Niet alleen
bij jongeren van 15 tot 18 jaar,
die enthousiast kettingen rijgen
en musiceren, maar ook de ou
deren voelen behoefte aan ac
tieve vulling van de uren, die ze
niet op de werkplaats doorbren
gen".
Gepko Roggeveen, heel beslist:
„Ik ben pessimist noch optimist.
Wel een realiteit met een hang
naar het onbereikbare. AI signa
leer ik symptomen, die weinig
goeds voorspellen, denk maar
aan sommige nieuwbouwwijken,
waar generaties mensen ge
kweekt worden, die door het ge
mis aan creatieve uitdaging de
maatschappij van morgen niet
aankunnen. Toch investeer ik
vertrouwen in de toekomst.
Juist omdat de mens een feno
meen is, dat op belangrijke mo
menten de goede beslissing kan
HANNEKE WIJGH.
NEDERLAND I
10.45 Schooltelevisie
KRO
17.00 Nogal Wiedus,
kinderprogramma
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Sjoko
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending, KVP
20.31 Trekking Staatsloterij
TROS
20.36 The desperate hours,
speelfilm met Humphrey
Bogart
22.25 Friewielen, watersport
22.55 Den Haag vandaag
23.05 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Piste vanuit Voorburg
20.00 Journaal
20.21 Studio vrij, informatie i
ontspanning
KRO/RKK-IKOR
22.05 Kenmerk-kort
22.10 Leerhuis-tweegesprek
22.50 Journaal
22.55 Hoe word ik de computer
de baas? (Teleac)
BELGIë/NEDERLANDS
15.00 Wielrennen
17.00 Jevanjong
18.40 De Fabeltjeskrant
18.45 Boudewijn de kruier,
tekenfilm
18.50 Milieubescherming
19.20 Politieke Tribune. BSP
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen en de
weerman
19.45 Journaal
20.10 Dubbeldekkers, tv-serie
20.35 Mary's magazine
amusement
21.25 Confrontatie, actualiteiten
22.10 Horen en zien
22.30 Journaal
kleur
(Van onze radio- en tv-redactie)
ZANDVOORT In sociëteit Duysterghast in
Zandvoort is het team van KRO-brandpunt
door het nationaal één-aprilgenootschap gehul
digd voor het uithalen van de beste grap in
1972. Het vraaggesprek van de heren E. van
Westerloo en Ad Langebent in Brandpunt met
de speudo-kolonel Dinkels van het Nederland
se leger werd beloond met een Loeres in de
categorie Humor in daad.
Het publiek kreeg indertijd gelegenheid op deze
practical joke te reageren door middel van
een opgegeven postbusnummer te Ermelo
voor 1 april 1972. Twee derde van de driehon
derd inzenders bleek het programma serieus
te hebben opgevat. Velen waren boos over de
uitspraken van de kolonel en velen toonden
zich verheugd over zijn gedurfde uitlatingen.
Slechts enkelen reageerden met de opmerking
een goede grap. Weinigen herkenden echter
de cabaretier Wim Kan, aan wie alle lof werd
toegezwaaid voor zijn optreden. De uitspraak
van de damesjury was eenstemmig.
Cursistendag
voor milieu
bescherming
e radio- en tv-redactie)
BREDA Ruim vijfhonderd Nederlanders en Bel
gen, die de Teleac-cursus milieubescherming vol
gen, zijn in Breda bijeengekomen om zich geza
menlijk te verdiepen in een aantal aspecten van
de milieuproblematiek. Naar schatting driekwart
van de deelnemers kwam met de trein gratis
naar Breda.
Sommigen deden daar meer dan 4/2 uur over. Te
leac had in samenwerking met de Ned. Spoorwe
gen namelijk gratis treinvervoer mogelijk
maakt en de deelnemers gevraagd zelf mee te
werken aan milieubescherming door hun auto's
thui ste laten.
Een tweede directe milieumaatregel was het ver
bod om te roken in het congres- en tentoonstel
lingscentrum het Turfschip, waar de cursisten
dag werd gehouden.
Dit sloot aan bij een aantal schriftelijke vragen,
dat vooraf was gesteld en waarop tijdens de cur
sistendag werd ingegaan.
Voorzitter dr. G. H. Veringa van het Telac-bestuur
zei in zijn inleiding, dat het nog niet te laat is
om maatregelen te nemen, waardoor men tot een
betere milieubescherming kan komen. Als be
langrijke bijdrage van het publiek ziet hij het in
tensiever benutten-van het openbaar
18.00 Nieuws, 18.11 Radiojournaal.
18.21 Een klein kunstje met een gro
te K, klankbeeld. 18.45 (S) Country
roepkoor: klassieke gewijde muziek.
21.30 Ladingen sneeuw voor de be
hoeftige schapen, hoorspel. 22.15 (S)
Klassieke kamermuziek. 22.50 Over
weging. 23.00 Echo. waarin op de
dingen wordt doorgepraat. 23.30 (S)
Binnenkijkenliteraire uitzending.
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM III:
NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de
Draaver Show. VARA: 19.00 Nieuws.
19.02 Popsmuk. 20.00 Nieuws. 20.02
Blues. 22.00 Nieuws. 22.02 De Eddy
Becker Show. 22.55 Mededelingen.
23.00 Nieuws. 23.02 Wachten op mid
dernacht. 24.00 Nieuws. 0.02 Tom
Blom. 0.55—1.00 Nieuws.
11.45 Bejaardenprogramma. 11.54
Bericht Vastenaktle. 11.55 Medede
lingen. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma met
om 12.26 Mededelingen t.b.v. land-'
en tuinbouw: 12.20 Nieuws; 12.41—
12.50 Echo en 13.00—13.05 Raden
maar14.00 Huisbezoek: een
pastoraal gesprek. NOS: 14.10 Voiv.
ken onder de as: Nederlandse volks
verhalen en volksgebruiken. 14.30
(S) Aspecten van de kaï
15.30 Nieuws. 15.33 Meer
„JE MOET AAN DE BASIS BEGINNEN. Wil je een voet-
balelftal vol Johan Cruijffjes samenstellen, dan moet je
eerst voor goede gymnastieklessen in het basisonderwijs
zorgen. Zo ook met het begrip creativiteit, dat meer is
dan tekenen en schilderen alleen. Kinderen, die hebben le
ren spelen, die creatief met allerhande materialen aan de
slag gaan, krijgen het later als volwassen mens een stuk
gemakkelijker- Op de uitdaging, die de maatschappij met
haar ingewikkelde sociale, economische en politieke pro
blemen hen stelt, kunnen zij speels en inventief reage
ren".
Behoedzaam formuleert Gepko
Roggeveen (37), cultuur-peda
goog en de man achter het
NCRV-programma Getekend,
waarvan vanavond de vierde,
tevens laatste aflevering op het
scherm komt, zijn filosofie. „Ik
ben beslist geen profeet, die
met opgeheven -wijsvinger de
mensen de weg uit de chaos
•wijst. Voor veel problemen weet
ik de oplossing ook niet. Het
klinkt daarom beschuldigend als
ik de twintigste eeuw, die de
eeuw van het kind had moeten
worden, in dit opzicht als mislukt
beschouw. Maar je kunt kindern
en volwassenen hiermee niet
het bos van beton instu
ren. Je zult toch een stuk ver
trouwen in de toekomst moeten
investeren"
Gepko Roggeveen investeerde zijn
vertrouwen in Getekend, dat als
ondertitel „Wat je tekent ben je
zelf" meekreeg. Vanuit het spel
van het kind trekt hij lijnen
door naar de wereld van de vol
wassen mens „De creativiteit
houdt niet met de kinderjaren
op. Dat vermogen om te kunnen
spelen heb je als volwassenen
hard nodig. De mens van van
daag heeft echter -het spelen
verleerd. Een spelend mens
wordt als vreemd, voor net niet
gek versleten. Maar creatief be
zig zijn is een kwestie van leven
er. zelfs overleven. Alleen hij,
die creatief op de gecompliceer
de wereld kan reageren, heeft
overlevingskansen".
In de eerste van de vier program
ma's werden de camera's ge
richt op Jan van Hillo, regis
seur bij de NCRV, die in zijn
vrije tijd een verdienstelijk
schilder is. Een man, die van
takjes allerlei figuren maakt,
kwam in het tweede program
ma aan het woord. Jule de
Corte daagdj daarna kinderen
uit met een aantal speelliedjes
en vanavond stimuleert Pierre
Jansen het creatieve kijken in
het museum.
Gepko Roggeveen is een man uit
de. praktijk. Na zijn opleiding
voor tekenleraar en zijn studie
pedageogiek op het Nutssemina-
rie in Amsterdam, geeft hij mo
menteel les op het Pascally-
ceum, eveneens in Amsterdam.
Zijn kennis heeft hij (nog) niet
met een universitaire titel afge
rond. „Die titeljagerij hoeft
voor mijn niet", zegt hij rond
uit. „Het heeft in dit land wel
voordelen. Zonder ,,dr" of „drs".
voor je naam moet je filosofi
sche en maatschappelijke ora
kels achterwege laten. Een op
vatting, waar ik me nioverigen
niet aan stoor".
,De rector van het lyceum staat
achter mijn vakmanschap. Dat
ik mijn tekenlessen aan de leer
lingen meer vertel dan hoe ze
een lijntje neer moeten zetten,
heeft zij volle instemming. Elk
kind, elk mens heeft behoefte
om creatief bezig te zijn. Met
materie, met een schilderij,
maar ook met eigen gevoelens,
zijn eigen wezen. In een teken
les kom je sneller tot communi
catie. Het is ook de sfeer. Doe
maar gewoon, zeg ik ze, hier
kun je de schcolcarriëre even
vergeten".
.Creativiteit is voor veel mensen
synoniem met kunnen tekenen.
Ik kan niet tekenen, zeggen
vak de ouderen, omdat ze op
school slecht les hebben gehad,
vaak alleen huisje of figuurtjes
natekenen. Ik geloof daar niet
in. In ieder mens schuilt creati
viteit. Het betekent dat ze
geen voorm aan hun emotie
kunnen geven. Alles wat met
gevoel te maken heeft mag nu
eenmaal in deze rationele maat
schappij niet getoond worden.
Doe je het toch, dan reageer je
niet volwassen, niet zakelijk,
alsof gevoel niet inherent aan
de mens is. Creativiteitsopvoe-
ding moet tegelijkertijd gevoels-
opvoeding zijn. De mens zou zo
(Van onze omroep-
correspondente)
HILVERSUM Het KRO-huisor-
kest onder leiding van Jo Budie,
dat bekendheid kreeg door de
bijdrage aan het radioprogram
ma Van twaalf tot twee, zal in
een nieuw jasje gestoken wor
den. Het hulsorkest, dat in de
loop van de vijf jaren van haar
bestaan 'een geheel eigen stijl
opbouwde, zal versterkt worden
met strijkers en koperblazers.
De samenstellers van het pro
gramma Van twaalf tot twee
vonden de verknipte klassieken
die het orkest tot nu toe speelde
uit de tijd. Tevens vond men
het te zwak als begeleidingsor
kest welke funktie het tegen
woordig heeft. In den beginne
koos men voor bovengenoemde
stijl en samenstelling bij gebrek
aan artiesten. Het programma
Van twaalf tot twee groeide in
vijf jaar uit van een lunch-pro-
gramma voor de medewerkers
van de KRO tot een van de po
pulairste radioprogramma's met
publiek en een scala aan arties
ten. Het huisorkest dat als Boer
tjes van Buuten in het tv-pro-
gramma MIK speelt, blijft in
haar huidige samenstelling ge
handhaafd. Hiervan is intussen
ook een plaat in de handel.
KUNST EN
KUNSTENAARS
„Jazz in Den Haag" organiseert
op zondag 8 april een condert in
Theater PePijn. Die middag
treden op: Cees Schrama, rank
Noya, Louis de Lusanet en Carl
Schultze in het "Kwartet Carl
Schultze".
Het Menuhun Festival Orchestra
o.l.v. Yehudi Menuhin geeft op
woensdag 25 april een concert
in de Grote Kerk te Den Haag.
Solisten zijn dan Yehudi Menu
hin zelf en Emmy Verhey, de
bekende violiste.
Haagse Tekenkunst deel 11 dat
het werk van acht kunstenaars
omvat, zal te zien zijn in Gale
rie Centra de l'Art van 6 tot 29
april.
Dr. Willem Mudde geet op vrijdag"
6 april een orgelcncert in de Lu
therse Kerk te Den Haag. Hij
speelt composities van Pachabel
en Joh. Seb. Bach.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Drs. A. J. J. van der Made, tot 1
april directeur van de KRO, is benoemd tot offi
cier in de Orde van Oranje-Nassau. Deze konink
lijke onderscheiding is hem door de minister van
CRM uitgereikt op een drukbezochte afscheidsre-
De heer Van der Made bereikte op 1 april de pen
sioengerechtigde leeftijd.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Voor vanavond staat in het VA-
RA-programma een aflevering van Ironside aan-,
gekondigd, terwijl veel kijkers een Kommissaris
hadden verwacht. Desgevraagd liet de VARA we
ten, dat de Kommissaris-afleveringen op zijn,
maar dat men voor het komende winterseizoen
intussen de hand heeft weten te leggen op een
nieuwe reeks.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
0 19.05 Volgende patiënt, tv-serie
19.30 De Ombudsman
20.00 Journaal
20.21 Ironside,
detectiveserie
21.20 Twee voor twaalf, quiz
21.50 Achter het nieuws
22.40 Journaal
22.45 Kijk op sport (Teleac)
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Tweekamp, quiz
1930 Beter samen
20.00 Journaal
20.21 Laten we wèl zijn
20.25 De André van Duin-show
21.25 Adam Smith, ev-serie
21.50 Getekend, met Pierre
Janssen
22.15 Ander nieuws,
de huishoudschool
NOS
22.40 Den Haag vandaag
22.50 Journaal
22.55 Spaans (Teleac)
14.00 Schooltelevisie
17.30 Schooltelevisie
18.00 De Fabeltjeskrant
18.05 Follyfoot, tv-serie
18.30 Tienerklanken
19.05 Kijk en kook
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen
19.45 Journaal
20.10 De kleine waarheid,
tv-feuilleton
21.05 Verover de aarde,
documentaire
21.55 Streekeconomie
22.35 Journaal
Het KRO-huisorkest o.l.v. Jo Budie.
Gepko Roggeveen: „De ouderen moeten de jongeren de mogelijkheden aanreiken om zich creatief
te ontwikkelen".
Onze antenne werd door de
storm een beetje geveld. Gevolg
was dat het tweede net een beet
je Insneeuwde. We konden wel
kijken, maar het was geen ple
ziertje.
Schoorvoetend geven we daarom
ons oordeel over het enige wat
we op „II" zagen: Josine van
Dalsum, actrice. Dat was een
KRO-programma over een schat
van een meisje, zo te zien, die
heel eigengereid ideeën van an
deren napraatte.
Ze is een getalenteerde actrice
en kon haar rol van „crltische
kunstenares" voortreffelijk
waarmaken. Het stuk kenden we
al van vroeger. Het heet „To
maat".
Het stuk eindigde met een stuk
je van Marat-De Sade, een paar
jaar terug al gebracht door de
Haagse Comedie. Josine vond
dat „het einde". Gek eigenlijk.
De Haagse Comedie is het enige
gezelschap dat traditioneel
werkt en dat zo goed doet dat
het steevast volle zalen trekt.
Josine was, behalve schattig ook
modieus. O.m. in het gebruik
van „stoere" woorden die moes
ten aangeven dat zo'n meisje
van 24 niet op haar mondje ge
vallen is en drommels goed
weet wat het moderne spraakge
bruik vraagt.
Josine zal er, als ze ouder en
André krijgt het steeds drukker.
Hou het scherm
André van Duin is met zijn top- Bet6l* S3fT16n
pers als het Wonderkind en zijn Een jongerengroep uit Veenen-
Bananenboot en met zijn vele daal, die zich als ideaal stelt
schnabbels en klussen ter land beschikbaar te zijn voor ande-
ren, komt in dit programma
en ter zee een dermate drukbe- verte„en hoe zij h*t werk m fogf qqq
zet artiest, dat daaraan een blijven,
film is te wijden. De NCRV Ned. II 19.30 uur. De Kcimé's in Van Duin-show.
heeft dat gedaan en volgt deze
artiest vanavond op zijn weg,
een levendig verslag van een
springerige artiest, zowel naar
lichaam als naar geest.
Men krijgt in deze show trouwens
niet alleen André te zien, maar
ook zijn kompanen als Fred
Kaps, de Kamé's, Wim Wama,
Trio Los Allegres, Barend Ba-
rendse en Alexander Pola. Har
ry van Hoof zorgde voor de mu
ziek. Ned. II 20.25 uur.
Ombudsman
De ombudsman gaat het van
avond hebben over de petitie
met handtekeningen over de
werktijden op sociale werkplaat
sen, die hij verleden week op
Het Binnenhof aanbood. Verder
het vergunningstelsel voor bin
nenschippers, de autokerkhoven
en de omroepbijdrage voor
AOW'ers.
Los Allegres in Dagje André.
wijzer geworden is, best wel ko
men. Zal best leren begrijpen
dat toneelspelen behalve een
roeping óók een vak is, een
dienstverlening voor het publiek
dat zich niet zo erg interesseert
in de kleine problemen van klei
ne actrices.
Nederland I zagen we vrijwel
ongestoord. Fijn voor de feeste
lijke honderdste aflevering van
AVRO's Toppop, een echt fes
tijn. Niet alleen om de kwaliteit
van het gebodene, maar min
stens zoveel om de superieure
t.v.-vormgeving. Daar had de
Stadsakademie voor toegepaste
kunsten te Maastricht de hand
in. We zouden zeggen dat er
kennelijk onvermoede instanties
zijn die tot verrijking van het
t.v.-gebeuren kunnen bijdragen.
AVRO's Televizier was van su
perieure kwaliteit. De rubriek
meldde achtergronden van het
grote actuele nieuws, bracht
boeiende mini-reportages over
magazineachtige toestanden, in
formeerde over het belangrijkste
sportgebeuren van het weekein
de en zat hyper-actueel achter
de storm aan die onze t.v.-an-
tenne half buiten gebruik steldé,
maar die ook bijvoorbeeld Ve
ronica van het zendschip beroof
de. De NOS had zijn laatste
journaal, wij wisten vrijwel al
les al
Vg