Zijn das en zijn hemd „LATEN WE MAAR BEIGE NEMEN" VOOR DE VROUW Uitgangspunten voor VARA in boek van Milo Anstadt MAANDAG 2 APRIL 1973 LEIDSE COURANT PAGINA 7 Een modern huis omgetoverd in een antiekeomgeving. Het staat in Leeuwarden Franse twijfelaar tegen Frans behang (vaag blauw) voor een buitenhuis in Aerdenhout HILVERSUM „U hebt de VARA duidelijke uitgangspunten gegeven voor het zoeken naar een identiteit." Dit zei voorzitter A. Kloos bij de introductie van het boek „Op zoek naar een mentaliteit" van Milo An stadt, programmamaker bij de VARA. In dit boek wordt een poging gedaan om de bronnen van de Ideeën van links op te sporen en de vergissingen, verminkingen en vermengingen eruit te verwijderen. Milo Anstadt, in 1920 in Polen geboren, maar sinds 1930 woonachtig in Nederland en sedert 1955 werkzaam bij de VARA, zei zelf ook. met zijn boek het kader te hebben willen bepalen, waarbinnen de VARA zou kunnen opereren. Het boek is volgens de heer Kloos ontstaan in een periode, dat bij Anstadt twijfel was gerezen aan de zin van zijn werk als pro grammamaker en aan de achtergrond, waartegen hij zijn werk ver richt. Een periode ook, waarin de VARA duidelijk op zoek was naar haar eigen identitteit. J. Grijpink chef informatieve programma,s van KRO HILVERSUM Met ingang 1 april i is de heer J. Grijpink benoemd tot chef van de hoofdaf deling informatieve programma's KRO-televisie. In deze funktie volgt hij de heer R. Schoonhoven op.- die enige maanden geleden werd benoemd tot direkteur KRO-televisie. Deze benoeming is gevolgd op een advies van de dewerkers van de betrokken hoofdafdeling. In dat advies werd de heer Grijpink als toekomstig chef aanbevolen. Speciaal voor het Wild Life Fund ontworpen dassen, waarop wilde dieren zijn afgebeeld (olifanten). In zes verschillende dessins en kleuren. Engeland brengt ze met de panda, de beer, de olifant, rhinoceros en tijger. èèVroeger was het voor de man: mijn das en mijn hemd. Nu is het mijn das bij mijn hemd. De trend is gewerkte dassen op geruite shirts of gestreepte dassen of gedessineerde hemden. Wij zagen een zwart wit gestreept overhemd met een zwart/wit genopte da. Het stond geweldig. De das is een eigen leven gaan leiden, levendig, breed van vorm: in Perzich dessin met gedekte tinten, af met ingewerkte diagonalen in de oog verblindende kleuren van een vlag. Omdat de das aan breedte gewonnen heeft kan de ontwer per er iets mee doen! Hij laat over een zwart fond groene- of gouden olifantjes lopen, versiert de wollen of zlver zijden stof met stuurraden of kleine elegante paardehoofden. Dit soort dassen veel in zwart met goud. Van de soepele wollen stof cashmere zijn ook de fijnste dassen te ma- Dit seizoen veel gestreepte overhemden; links een katoenen model van levendig rood met fijne witte streepjes, kraag en manchetten in dezelfde kleurstellingen maar met een stout moedige streep. Rechts een navy Diolen ka toenen hemd met een wit/gele streep. Dubbel- knoops manchetten. De dassen zijn links vro lijk gedessineerd en rechts van effen ruwe zijde. ken, uni of met Perzich dessin. De leeftijd speelt bij de keuze van een das geen rol meer. Er bestaan ruwe zijde dassen voor oud en jong bij een geel hemd. Maar ook een pop hemd van wit met eenfijn rood ruitje doet "t goed bij een vijftiger. Shirt en das spelen een subtiel spel. Progressieve detaillering en een totale afreke ning met de vroegere opvatting dat men van een hemd niet meer zag dan het boord, het "frontje" en de manchetten. Het jasje mag te genwoordig ook best uit, waardoor het shirt be langrijk accessoire is geworden. Een korte ka rakteristiek de boorden worden groter, de but terfly of het kwieke vllnderdasje is terug. We zagen zelfs zo'n futieltje in glanzend zwart ve lours bij een gekleurd hemd. De butterfly met op de pullover twee strikkende handen ja Haar bedrijf is ijzersterk, want er blijven altijd mensen die hun zaken graag door an deren laten „opknappen". Dat doet ze ook in de meest letter lijke zin van het woord: Me vrouw van der Wijck van Hol land Service Centre. Opere rend vanuit een pand aan het oeroude Haagse Lange Voor hout crosst ze met haar auto- tje door het hele land om hui zen, werk- en directiekamers op te vijzelen of in te richten (tot de prullenmand toe), di ners te organiseren en op de valreep een inwoonster van Beesterszwaars aan een lam- pekap te helpen. Een meneer uit Groningen moet een huis meubileren en heeft geen tijd; een Amerikaanse familie met twee kinderen wil binnen drie dagen een „thuis" in Delft hebben, kant en klaar met pol lepel en paraplustandaard. „Dat was mijn overrompe- lendste opdracht tot nu toe. Ik weet nog goed op dinsdag middag kwam er een telefoon tje uit Zilrich. Zaterdag moes ten die mensen erin". Kanjers van opdrachten rollen op haar bureau in de „toonka- mer" (een moderne afdeling en een antieke). Zoals het in richten van de Banque de Pa ris in Amsterdam, die onlangs haar 100-jarig bestaan vierde. De directie had de complete Comédie Frangaise uit Parijs laten overkomen voor een op voering van Tartuffe. „De par ty met alle buitenlandse gas ten heb ik ook in elkaar ge zet." Door het hele land staan hui zen, „homes" met persoonlijk heid. waarvan de inrichting van a tot z in handen was van deze kleine, pittige vrouw met 1001 relaties, van timmerman, graveur, lijstenmaker, brand- kastexpert tot een garen- en bandwinkeltje toe. „Een oud echtpaar wilde bepaalde boe kenplanken hebben. Ik me er een aap voor gelopen, want er hoorde een speciaal gallonnetje bij. Daarvoor ben ik naar Brussel gegaan. Weet u wat me dikwijls opvalt: vrouwen durven wel eens wat bij het in richten van een huis. mannen niet. Ze zijn wel bereid een be drag te betalen, maar als het op kleur kiezen aankomt zeg gen ze: laten we alles maar beige nemen. Dat is het minst schadelijk Soms denk ik: ik gooi d® hele boel erbij nesc* Ik sta drie uur tegen iemand aan te praten die dan toch voor het afgezaagde kiest. In Nederland loopt iedereen warm voor ef fen. Heel gek, nauwelijks ben je de grens over of je ziet de mooiste gedessineerde stoffen. Het hoeft heus niet altijd deur te zijn. Ik zeg zo vaak: Laten we nu eens Iets idioots doen. Haar huis op de Hooigracht is ook beeldig ingericht Bijvoorbeeld de hele WC be plakken met vuurrood behang vol blauwe riddertjes. Waar om altijd die uniformiteit? In hotels zijn de muren ook altijd zo lekker neutraal. Het gaat slecht in de hotellerie. Maar de kamers zijn dan ook overal hetzelfde. Alles gaat automa tisch en masse. Ze hebben het nu zo vaak over inspraak. Laat een vrouw bij zo'n inrich ting nu eens haar mening ge ven. Bij de ministeries moes ten ze voor de aankleding van de werkkamers eigenlijk een vrouwelijk adviseur betrekken. Een man werkt beslist pretti ger in een omgeving die hem aanstaat. Donkergroene wan den bij donkergroene vloerbe dekking en gordijnen staan erg goed bij elkaar voor een studie vertrek. Juist in die grote ge bouwen moet elke kamer een eigen gezicht hebben. In Dene marken hebben ze dat door! Daar wordt er veel aandacht besteed om werkruimten in kantoren leefbaar te maken door plantenformaties en kleu rige boekenkasten. Plaats van handeling: haar toonkamer, op een steenworp afstand van haar particuliere huis. Langs een handgemaakte roestige bliksemafleider in een oude harington verankerd, (hij is ca 2 m hoog en gesloopt uit een oude KLM gebouw in Den Haag) stromen rijke stoffen op een Chinees vloerkleed. Voor een raam staat een mahonie wastafel, die eens deel uit maakte van een le klas hut op een mailboot, varend op „In- dië". „Je kunt hem zo aanslui ten op de waterleiding, maar ik houd hem als etalagemate riaal." Op meubels die ze in consignatie heeft („er zijn veel mensen, die opruimen; hun mooie spullen komen dan bij mij terecht om ze te verko pen"). staan de meest ver scheiden lampen op koperen, albasten of houten voet met strakke, effen of fijn bepen- seelde kap. In een Engelse „Chest of drawers" laden vol tamponnetjes wol in alle be staanbare tinten. „Moquette Industrie Deventer" maakt kleden aan de hand van deze monsters, die passen hij gor dijnen of vloerbedekking. „Dit rijn de stalen. Je moet nooit met een kleed beginnen (Me vrouw v.d. Wijck). Een kleed is geen probleem. Dat laat je maken in de kleur die je wilt." Verhuizingen regelt Mevrouw van der Wijck ook. „Nu ben ik bezig met een dame uit Zeist, die naar Duitsland gaat. „Ik kom wel kijken als het klaar is", zei ze. Dat is een opgave. Zo iemand verlaat zich volko men op je; je rommelt in an dermans boeltje. Ik heb om te beginnen alle vloerkleden laten stomen." Of ze wel eens gekke opdrachten krijgt? „Vroeger meer dan nu. Ik heb eens een Londens zakenman 10 „Hol landse nieuwe" op ijs laten sturen met de KLM. Daar had hij plotseling zo'n zin in. Ik heb ook wel eens een enorme poedelkop van wit bont ge maakt voor een gecostumecrd bal in Duitsland. Voor dat soort dingen heb ik weinig tijd meer. De afdeling „Service" is nu minder uitgebreid dan de afdeling „behuizingen zoeken en inrichten". Toch doe ik nog wel eens iets mals. Dat zie ik dan als een uitdaging. Laatst zat iemand te springen om een motor voor een oude Alpha. Nou, die heb ik tenslotte bij particulieren gevonden, maar het was me eon speurtocht Ze zit op een recht stoeltje voor haar bureau: kleine aler te vrouw In een gedessineerd jurkje, het haar glad naar ach teren gekamd. De telefoon rin kelt. „Of mevrouw Van der Wijck voor één middag een kantoor gezellig wil komen maken? Er is een vergadering en het is er zo kaal". Er Is haast bij. Ze schiet in een zwarte met bont gevoerde suè- de jas. „Don heb ik ook nog een tafelschikking vandaag". Tiny Francis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 7